eitaa logo
دکتر موسی نجفی
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
452 ویدیو
14 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرسش های مخاطبین محترم : ✅پرسش اول من میخواستم یک سیر مطالعاتی درباره تاریخ طی کنم. به صورت فردی یا همراه دوستان. علاقه مون حول انقلاب و اسلام هست. پیشنهاد شما چیه چی بخونیم ؟ از کجا شروع کنیم بهتره؟ درباره تاریخ . بیشتر صدر اسلام. یا 500سال اخیر . فک کنم صدر اسلام مهمتر باشه نظر شما چیه؟ لطفا راهنمایی کنید؟ ✅پرسش دوم سلام ببخشید یک سوال درمورد شبهه ای که اخیرا پاسخ دادید،داشتم اساسا دادگاه هویدا و حکمش را عادلانه و از لحاظ حقوقی،قانونی میدانید؟ آیا قاتل هویدا در دادگاه شناسایی و محاکمه شد؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از دوستان پرسشگر ، در جواب پرسش اول می توان گفت که نفس تاریخ خواندن اولی تر و مهمتر از نوع و زمان تاریخ مورد مطالعه است ؛ اینکه کسی بتواند نوعی زاویه دید عمیق و نگاه تاریخی داشته باشد در نوع زندگی و البته شخصیت و حتی مطالعات علوم انسانی و غیر علوم انسانی وی تاثیر زیادی خواهد داشت ۰ بینش تاریخی در نهایت به انسان اعتدال و انصاف و نوعی عقلانیت و فهم می دهد ۰ موارد گفته شده اگر با تداوم و دقت مطالعاتی و پژوهشی همراه و ممزوج شود فرقی نمی کند که تاریخ معاصر خوانده شود یا صفویه و یا تاریخ صدر اسلام ؛ هر مقطع تاریخی ارزش خاص خود را داشته و بصیرت عام و خاص،خودش،را در پی خواهد داشت ۰ نکته مهم دیگر این است که مطالعه تاریخ قرون اولیه اسلامی،میتواند با صفویه خوانی و مشروطه شناسی همزمان و به طور موازی خوانده شود ۰ در هر حال جنس این مطالعات مشترک و زمان آنها متفاوت است ۰ 🔶در مورد پرسش،دوم هم قبلا توضیح داده ام ولی در ادامه می توان اضافه نمود که هویدا یک فرد بهایی بوده که ۱۳ سال نخست وزیری یک شاه وابسته به استعمار را در کارنامه سیاسیش،دارد و از طرفی هویدا از نظر اخلاقی مشهور به همجنس بازی بوده ؛ لذا حکم اعدام چنین فردی در هر شرایطی مطابق شرع و عقل درست بوده است ؛ چه رسد به اینکه در اول یک انقلاب ، چنین فردی با قاضی ویژه ای مثل آقای خلخالی روبرو گردد ، نتیجه معلوم است و البته فرجام قضیه هم صرف نظر از برخی شایعات و حواشی و شرایط خاص اول انقلاب به نظر حکم اعدام برای وی ، عادلانه و درست بوده است ۰ موفق باشید ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
🔻 امروز ساعت ۱۶ 🔸سید هاشم | موسی 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
ادامه قبل👆👆 🔰در این درس-گفتگو چه می‌گذرد؟ ✅دوران مشروطه خواهی تقریبا آغاز دورانی است که متفکران جامعه ایران با مظاهر تمدن نوین آشنا شده بودند و به قدر توان و آشنایی خود، درباره ابعاد مختلف آن مانند علم، فن، سیاست و حکومت می‌اندیشیدند. این دوران، دوران آغاز نزاع‌های فکری-سیاسی-اجتماعی نیز هستند. این دیدگاه‌ها و این نزاع‌ها همگی در یک عنصر مشترک بودند و آن عنصر؛ یافتن نسبتی میان داشته‌های فکری و فرهنگی (سنت، دین، عقاید و ...) و عناصر دنیای جدید است. 🔴خود رخداد مشروطه خواهی نیز عرصه عملکرد و فعالیت این جوانه‌های فکری بود. روحانیون کاملا سنتی (و در بیانی متحجر)، روحانیون تحول‌خواه و نواندیش، طبقه انتلکتوئل و روشنفکر مرتبط با میراث‌های دینی و سنتی و روشنفکران رادیکال چند نام برای تقسیمی پر ابهام در فعالان سیاسی و ایدئولوگ‌های فکری این زمان هستند. این جریانات با اخذ دیدگاهی نسبت به سنت و دیدگاهی نسبت به تمدن مدرن وارد کارزار تحولات سیاسی شده بودند و هر کدام نیز به سهم خود اثراتی داشتند. 🔶اما ما اکنون پس از گذر نزدیک به یک قرن می‌توانیم به تحلیل این دیدگاه‌ها بپردازیم. برخی معتقدند تجدد خواهی برآمده از سنت عمیق فکری-دینی با آگاهی مناسب (البته طبیعتا غیر کامل) از شرایط و عناصر دنیای جدید توانست مسیر جدیدی را در مقابل جامعه ایرانی قرار دهد و رشد این بیداری و آگاهی افق تمدن اسلامی را در پی دارد. 🔴مشاهده در سایت: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰توصیه و هشدار یکی از مخاطبین محترم به کانال مدرسه آزاد فکری ✅اگه با این مجموعه در ارتباط هستین بهشون پیشنهاد بدین اگه محبت میکردین عوض استفاده از نرم افزارهای صهیونیستی در نرم افزارهای داخلی این بستر علمی رو فراهم میکردن شاید بهتر بود و اینکه حداقل اگه اونجا فعالیت میکنن اینجا هم مطالب رو بار گذاری کنن تا ما هم استفاده کنیم http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دکتر #موسی_نجفی در برنامه #چهارسو: ▫️«رهبر انقلاب کتاب #سید_قطب را با تلخیص ترجمه کرده اند، اما ایشان در سیری که داشته اند بیشتر تحت تأثیر امام هستند تا سید قطب و یا لااقل این سیر را طی کرده اند. ▫️در خلأ فکری دوره تبعید امام و ممنوعیت آثار ایشان، نیروهای انقلابی برای حفظ شعله انقلابی از مصریان کمک گرفتند و کتاب های آنان را مورد توجه قرار دادند. ▫️با نزدیک شدن به ایام پیروزی انقلاب، به تدریج تلاش های علمای قم مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری بیشتر مورد توجه قرار گرفت و دیگر آثار سید قطب کمتر دیده شد. ▫️ورود اندیشمندانی مانند سید قطب به فضای فکری ایران چندان عمیق نبود، چرا که اولاً با وجود اشتراکات در تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام و مقابله با غرب، به دلیل اهل تسنن بودن آنان و هویت شیعی ایران، قرائتها از یکدیگر متفاوت بود. ▫️ایران دو تجربه بزرگ نیز داشت که مصر از آن برخوردار نبود و به همین دلیل آثار مصری ها و عرب ها در ایران عمق لازم را پیدا نکرده و از یک جایی حذف شد که آن دو عبارت بود از تجربه نظام نسبتاً دینی قدرتمند با #صفویه، و دیگری جریان #مشروطیت.» ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
4_5996669261781664268.mp3
زمان: حجم: 1.49M
🔰تاریخ_سیاسی_امامان_شیعه: بصیرت افزایی در سیره سیاسی ائمه اطهار علیهم السلام ✅تحول از انسداد نظامی به عمل سیاسی و انتقال به حرکت فرهنگی در تاریخ اسلام http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و نظر پیرامون تمدن نوین اسلامی - نشست تخصصی اساتید برگزیده علوم انسانی - بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳ بهمن ۹۸ ✅دکتر نجفی : تمدن نوین اسلامی علیرغم تعامل و داشتن عناصر مشترک با سایر تمدنها به تقویت و ذات هویت شیعی و ایرانی ما هم مرتبط است 🔵نقد و اشکال : 🔴دکتر قاسمی استاد علوم سیاسی دانشگاه : تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی می‌تواند داشته باشد  قاسمی نیز در بخش دیگر این نشست گفت: برای بحث تمدن به دو عنصر ایرانیت و شیعه در ارائه اشاره شد؛ وقتی بر روی الزامات تمدن صحبت می‌شود در واقع تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی می‌تواند داشته باشد که اگر بخواهد شکل بگیرد محدودیت آن در یک جغرافیا، مکان و درون یک مذهب، ممکن است مبانی را تغییر دهد. برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور می‌توان با مخالفان صحبت کرد. 🔵جواب نقد : 🔴دکتر نجفی : بنده بر اساس هویت تاریخی ملی به تمدن نگاه می‌کنم و مسأله ما هم تکفیری نیست بلکه "تقریبی" است. آیا می‌توان از تمدن صرف نظر کرد و چرا گفته می‌شود تمدن غرب و تمدن مسیحی اینها باید پاسخ داده شود؟ تمدن‌ها مشترکاتی دارند و قانونمند هستند و ویژگی‌های خاص خود را هم دارند. این ویژگی‌ها همان طور که تمدن‌ها را به اسلامی و غربی متمایز می‌کند چه اشکالی دارد که تمدن اسلامی به شیعی - اسلامی و یا سنی - اسلامی متمایز شود ؟! کما اینکه در نمونه تاریخی هم تمدن صفوی ها، سلجوقی و جمهوری اسلامی تفاوت هائی داشته اند؛ این امر به اصل تمدن ضربه نمی‌زند.۰ همان‌طور که گفته می‌شود تمدن غربی پس می‌توان گفت تمدن شیعی و اسلامی و تمدن سنی و ویژگی‌های تمدن‌ها می‌توانند جنس و فصل داشته باشند که باید آنها را به فصل شناخت و از طرفی جامعیت فرهنگ اسلامی در نظر اهل بیت(ع) و تشیع بیشتر خود را نشان می‌دهد. این تفاوت‌ها حالت تعصب و تفاخر و اختلاف ندارد؛ یکی از ویژگی‌های تمدن داشتن ظرفیت بالا است که فرهنگ‌های مختلف را در خود جذب کند و نباید حذف شود. 🔴به نظرم برای تعمیق مطالعات تمدنی پژوهشگران و علاقمندان این حوزه مناسب است کتاب خوبی که اخیرا به کوشش دوست دانشمندم دکتر حبیب الله بابایی نشر یافته است، خدمت دوستان معرفی نمایم ۰👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
کتاب اسلام تمدنی حاصل مقالات الهیاتی تمدنی در چهار شماره از مجله نقد و نظر در طول چهارسال گذشته است که در قالب کتابی بیش از ۸۰۰ صفحه منتشر می‌شود. بسیاری از مقالات گرد آمده در این مقاله صرفا مقالات فردی نبوده، بلکه در یک فرآیند جمعی مورد گفتگو و ارزیابی قرار گرفته است. بی شک کتاب "اسلام تمدنی" که حاصل مشارکت گروهی از پژوهشگران تمدن است،افق‌های جدیدی را در مطالعات تمدنی خواهد گشود. @Habibollah_Babai
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅محکوم کردن اساس "دینی" انقلاب به بهانه چند نفر سودجو و بخاطر اینکه در منصب قبلی شان به آنها "حاج آقا " می گفتند ، مثل این است که کسی "معیار بودن" عمار و سلمان و ابوذر را کنار زند و به جای آن اعمال اشعث و ولید و طلحه و مغیره بن شعبه را نماد و شاخص راستین اسلام و مسلمانی معرفی کند! 🔴 کسانی که امروز به بهانه دستگیری چند مفسد و با عنوان "فساد سیستماتیک" به اصل نظام اسلامی حمله می کنند خوب است با خواندن تاریخ سیاسی اسلام در نیم قرن نخست با منطق امام علی علیه السلام کمی آشنا شوند و بیشتر تدبر کنند که چرا امام در برابر باند فاسد اموی و دستگاه تبلیغی معاویه در شام دو جریان را مقابل هم معرفی می کند و فریاد می زند : 🔵أینَ إخوانِیَ الّذینَ رَکِبوا الطَّریق ، وَ مَضَوا عَلى الحَقّ ؟ کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟ أین عمّار، أین ابن تیهان، أین ذُو الشهادتین؟ عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟ و از طرف دیگر در جبهه نفاق به معرفی باطن چهره هایی مثل اشعث و مغیره بن شعبه پرداخته و می فرماید : "مغیره چیزی از آخرت را نمی‌گیرد؛ مگر آن زمان که برای او دنیا را به دنبال داشته باشد"۰. و یا به اشعث فرمود : لعنت خدا و لعنت لعنت‌کنندگان بر تو باد ‌ای متکبر، متکبرزاده منافقِ پسر کافر، 🔴وقتی امروز نماد و پرچمداری چون حاج قاسم سلیمانی داریم چرا عده ای اصرار دارند وانمود کنند از اکبر طبری ها میتوان "ماکت" برای انقلاب اسلامی ساخت !! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما ✅دکتر نجفی : 🔴تقسیم بندی فرهنگی - سیاسی دوران امامت حضرت امام رضا علیه السلام 🔵آثار برتری فرهنگی امامت بر خلافت در اواخر قرن دوم http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما ✅دکتر نجفی : 🔴طبقه بندی و تیپ شناسی خلفا و تفاوت مقابله جریان امامت با آنها 🔵تفاوت خلفای عباسی با بنی امیه از نظر مشروعیت سازی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام.یک سوالی بین افراد مطرح میشه مبنی بر اینکه امام خمینی هنگامی که در پاریس بودند گفته اند که به حوزه قم برمی گردم و رهبر و رئیس جمهور نخواهم شد. می خواستم بدانم این جمله صحیح است یا نه اگر صحیح است چرا امام به حرفشان عمل نکردند؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : اینکه چنین جمله و با چنین الفاظی بیان شده باشد ، بنده حضور ذهن ندارم و بایستی به مجموع نظرات و مصاحبه های ایشان در پاریس،رجوع نمود ؛ اما نکته مهم که دوستان بایستی توجه کنند ، دقت نمودن بر فضای ماه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و فرهنگی که عموم مردم به آن عادت داشتند است ؛ زمینه ای که دارای نوعی فرهنگ شاهی و شاه مداری بود و هیچ چیز دیگری با آن برابری نمی کرد ۰ حتی در کتاب کشف اسرار امام خمینی که در اوایل دهه بیست نگارش یافته و یا در لحن و خطابه های اوایل در دهه چهل این ملاحظه در مورد فرهنگ عمومی شاهی دیده میشود ۰ بعدها که امام توانستند با انقلاب اسلامی این باور غلط را شالوده شکنی،نمایند باز برای جایگزینی آن با نظریه ولایت فقیه و یا نظام جمهوری می بایستی به مرور زمان این مطلب به اصطلاح جا افتاده و مقبولیت عام یابد۰ از طرفی از جمله تبلیغات منفی آن زمان ، یکی هم این بود که مگر امام خمینی میخواهد شاه بشود ؟!! در این موارد امام نیز به اجمال می فرمود که من طلبه ساده ای هستم و قم رفتن برایم مهمتر از این است که به جای شاه بنشینم ؛ اما با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ و سهم خواهی گروهک های لیبرال و مارکسیست و ملیون و احزاب سیاسی ، و البته ضعف دولت موقت ، امام کم کم به این نتیجه رسیدند که مباحث نظام سیاسی اسلامی اگر در قانون اساسی طرح جدی و محوری نشوند خطر عقیم ماندن و استحاله انقلاب اسلامی در برابر سایر مدعیان پر مدعا جدی خواهد شد؛ لذا به نظر من این نهادسازی اسلامی ثانویه( یعنی رهبری ولی فقیه به صورت نهادینه و با مشروعیت قانون اساسی ) با طرح نفی اولیه حکومت شخص امام ( به عنوان شخص و شخصیت و نه نهاد ولایت فقیه ) با همدیگر مانعه الجمع نبوده و باید در سیر تحولات تاریخی و تطور اندیشه سیاسی امام و انقلاب بررسی و مشاهده شود۰ 🔶 در حقیقت شخص امام در مرحله اول به عنوان رهبر جنبش و نهضت اسلامی شناخته میشوند ، اما در مرحله دوم یعنی نظام سازی جمهوری اسلامی ، شخص امام خمینی به لحاظ شخصیتی موضوعیت رهبری نظام را ندارد بلکه این "ولی فقیه" است که رهبر نظام جمهوری اسلامی است و از قضا این جایگاه ولایت فقیه با امام خمینی یکی میشود ۰ اما نکته مهمی که امام بخوبی به آن وقوف داشت مسئله تجربه مشروطیت است که در مرحله نهضت ، علما رهبری انقلاب را بر عهده داشتند ولی در مرحله "نظام سازی" با دخالت اجانب از گردونه سیاست خارج شدند و کار مشروطه بعد از آن به کودتای رضاشاهی و سلطه رژیم پهلوی ختم گردید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi