هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد یکصد و چهاردهمین سالگرد انقلاب مشروطیت ایران
✅آزادی یا آزادیخواهان (درسی از عصر مشروطه برای امروز)
🔴اختلاف در معنای کلمه آزادی و شاخص،شناخت آن
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
عرض تحیت و ادب
از ایلام مصدع می شوم.
بنده به عنوان یک محقق ساده، سؤالی از خدمت جناب استاد دارم.
ایشان طی یک سخنرانی در خانه ی مشروطه ی اصفهان فرمودند:
بعضی از علمای مشروطه خواه تهران پس از فتوای میرزای شیرازی، متاسفانه فتوا را شکسته و قلیان کشیدند و شیخ فضل الله از معدود علمای تهران است که به فتوای میرزا پایبند بود.
خواستم تقاضا کنم که اگر مقدور و ممکن است برخی از آن علمای تهران را نام ببرند.
آیا منظور جناب استاد آقایان بهبهانی و طباطبایی است؟
با تشکر و امتنان
🔴جواب
🔵نجفی:
با تشکر از شما ، در کتب تاریخ نهضت تحریم دخانیه نام مرحوم آیت الله بهبهانی در شکستن حکم تحریم دیده میشود ؛ و مسلما این کار ایشان در زمانی که حکم میرزای شیرازی هیبت استعمار بریتانیا را شکست ، قابل تامل و نوعی نمره منفی برای مرحوم بهبهانی است ۰ نسبت قیام تحریم تنباکو به نهضت مشروطه و حتی فاصله زمانی پانزده ساله بین این دو حرکت تاریخی شبیه قیام پانزده خرداد با بیست و دوم بهمن ماه ۵۷ می باشد۰ به نظر من خط اصیل در مشروطیت که من نام آن را بیداری اسلامی می گذارم با قیام تنباکو نسبت مستقیم دارد ؛ لذا علمایی که در حلقه فکری و مبارزاتی آیت الله العظمی میرزا حسن شیرازی بودند و در مشروطیت حیات داشتند مانند شهید شیخ فضل الله نوری و آقا نجفی اصفهانی از اصالت فکری و تاریخی و بصیرت ضد استعماری والاتری نسبت به بقیه علمای مشروطه خواه برخوردارند۰ البته به نظر می رسد مرحوم آیت الله سید عبدالله بهبهانی متوجه اشتباه دوران ناپختگی اش در سالیان بعدی یعنی در سنوات مشروطه شده و با فاصله گرفتنش از امثال تقی زاده و مقابله با حزب افراطی دمکرات و نهایت ترورش توسط باندهای مخوف انگلیسی مشروطه ، کفاره این اشتباه تاریخی را داده است۰ شاید برای همین هم سیره نویس بزرگی مثل علامه امینی در کتاب شهداالفضیله نام سید عبدالله بهبهانی را در زمره شهدای علمای شیعه آورده است ۰ رحمت الله علیه
🔵کم نیستند شخصیت های تاریخی که در اوایل ورودشان به عالم سیاست لغزش داشته و در اواسط کار متوجه خطای،خود شده و درصدد اصلاح برآمده و در آخر کار فرصت یافته اند جبران نمایند ؛ بخاطر همین زاویه نگاه است که ورود اشتباه و غیر قابل توجیه مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی به لژ فراماسونری در ابتدای مبارزاتش با داستان بلند حیات سیاسی او همخوانی ندارد ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موشن گرافی کوتاه و آموزنده درباره :
✅شناخت ابعاد تاریخی - سیاسی قراردادها و عهدنامه اروپائیان در ایران
🔵🔴(قرارداد استعماری رویتر)🔴🔵
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰هویت شناسی ایرانیان در قرون اخیر
✅در سیر تاریخی هویت در ایران باید توجه داشت که سه عنصر مذهب شیعه و زبان فارسی در منطقه جغرافیایی فلات ایران تناسب و نسبت جدیدی را در قالب یک ملت و دولت مستقل شکل دادند ۰ در این راستا هر چند عناصر بسیار دیگری هم نقش داشتند ولی مهم این است که تمامی این عناصر و اجزا در خدمت یک کل به هم پیوسته قرار گرفتند و این روند بعد از،پنج قرن تاریخی هم چنان لایه مرکزی و هسته اصلی هویت ملی ایران را تشکیل می دهد ۰
کتاب هویت شناسی ، موسی نجفی ، ص ۳۱
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰تاریخ_سیاسی ✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی گواهی صحابه به
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام
کاش در ایام غدیر
آقای دکتر یک نوشته ای در مورد حافظه ی تاریخی مردم صدر اسلام و فراموشی ِ واقعه ی شفاف غدیر می گفتن .
شاید فراموشی ِ سیره پیغمبر برای واقعه ی سال ۶۱ منطقی باشد اما فراموشی واقعه ی غدیر با همه وضوح اش چه معنایی دارد ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درخواست یکی از مخاطبین محترم
✅سلام. بنده از طلاب حوزه علمیه قم هستم. یه موضوع در باب تاریخ معاصر برای پایان نامه سطح چهار حوزه از استاد می خواستم بگیرم.
پایان نامه سطح سه را با عنوان شیوه های مبارزاتی روحانیت با استعمار انگلیس در دوره قاجار وپهلوی نوشتم.
🔴جواب
🔵نجفی:
با تشکر از جنابعالی ، به نظرم شما در پایان نامه قبلی تان روی مسئله مهمی دست گذاشته اید و به یکی از موضوعات حیاتی و اصلی جوامع اسلامی و البته ایران ، یعنی بحث استعمار اشاره کرده اید ۰ متاسفانه هنوز بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی بزرگترین انقلاب قرون اخیر ، هنوز چنانکه باید و شایسته این انقلاب است به بحث بلای استعمار پرداخته و توجه نشده است ؛ مثال واضح برای این مدعا می توان به قحطی بزرگ در یک صد سال قبل اشاره کرد که استعمار بریتانیا میلیونها نفر از نفوس ایرانی را تلف نمود؛ تا جایی که عده ای از مورخین این فاجعه را با نام "هولو کاست ایرانی" نام می برند ۰ با این وصف متاسفانه مردم ما و پدران ما چقدر از این جنایت تاریخی خبر داشته و دارند ؟! همچنین از وقایع ناگوار امروز عراق و لبنان و مصر و سایر نقاط در آسیا و افریقا بخوبی معلوم است که استعمار نمی گذارد به طور شفاف و درست چهره واقعی اش در این بلاد شناخته شود ۰ به نظرم از همین زاویه اگر شما کار رساله را جلو ببرید مناسب باشد ؛ یعنی عواملی که در ایران و یا برخی کشورهای اسلامی و یا آسیایی و افریقایی نمی گذارند و یا نمی خواهند ماهیت استعمار معلوم و مکشوف گردد ؟ قدر مسلم اگر در این تحقیق به درستی حرکت کنید در هر مرحله ای که باشد، توانسته اید راهی نو و افقی جدید پیش پای مردم کشورتان و سایر کشورهای آسیب دیده از استعمار قرار دهید ۰ انشاالله زمانی بیاید که در دل هر ایرانی و هر مسلمانی بغض و نفرت از این غارتگران و متجاوزان به طور عقلانی و عمیق کاشته شود ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷 موسی نجفی در نشست «الزامات سیاستهای هویتی در جمهوری اسلامی ایران»:
◀️ خیلی از ملتها جعلیاند و حاصل برنامهریزی کشورهای غربی بعد از جنگهای جهانی هستند. یکی از افتخارات و مواهب بزرگ ما این است که یک ملت واقعی هستیم. در مقطعی از جنگ جهانی اول ما حتی دولت نداشتیم اما ملت داشتیم و ایران باقی مانده است.
◀️ برای هویت فرهنگی ایران امروز، سه منشأ وجود دارد. فرهنگ اساطیری و پهلوانی باقیمانده از دوره باستان، سنتهای فلسفی عمدتاً وارد شده از طرف یونان و نیز ورود اسلام به ایران با معارف و آدابی که به همراه خود داشته است. در بستر تاریخ ایران، التقاط صورت نگرفته بلکه یک نوع تألیف و تعامل متقابل میان سه منشأ اخیر رخ داده است.
◀️ ما در تاریخ خود چهار بحران هویتی را داشتهایم: بحران هلنی، عربی، مغولی و غربی. دو بحران عربی و غربی، بیشتر فرهنگی و البته عمیقتر هستند. اولی به دلایل مختلف تاریخی به ذات هویت ایرانی راه یافته اما دومی نتوانسته و در پیرامون متوقف شده و یکی از مناقشهها همین جا است. اگر بحران غربی بتواند به ذات هویت ایرانی راه پیدا کند و موقعیتی در حد تشیع یا زبان فارسی پیدا کند، آنگاه باید از یک ایران جدید سخن گفت. این اتفاق نیفتاده و هنوز در پیرامون است. تقاضای من این است که به این ترتیب سنت و هویت که در طول تاریخ شکل گرفته و ایران را ایران کرده دست زده نشود وگرنه ایرانی باقی نخواهد ماند.
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبل👆👆👆
◀️ ایرانیها دریافتند که حامل اسلام غیر از خود اسلام است. به همین دلیل آرام آرام ایرانیها از خلافت فاصله میگیرند و از قطب خلافت به قطب ولایت منتقل میشوند که قطب رسمی اسلامی نیست و اقلیت است. ایرانی ها به واسطه سابقه تمدنی خود فهمیدند که اسلام اهل بیت (ع) از نوع دیگر است.
◀️ این فهم و درک 9 قرن طول کشید تا به صفویه رسید. با صفویه است که هویت فرهنگی ایرانی ارتقا و اعتلای سیاسی یافت و در سطح ملیت جدید ظاهر شد. مذهب شیعه در ایران توانسته هم ملت بسازد و هم نظام مدنی. نخستین نظام مدنی که ساخت، صفویه بود؛ دومی مشروطه و سومین نظام مدنی هم انقلاب اسلامی است. ما از وقتی به شکل ملت درآمدیم، بهخاطر مختصات شیعی که داشتهایم، در طول تاریخ مشارکتمان در امت مثل بقیه نبوده است. شبیه همان مشارکتی که علی بن ابیطالب (ع) با خلفا داشت؛ جزو خلافت نیست و نیروی مخالف محسوب میشود اما جزئی از امت است.
◀️ سمبل هویتی شیعی ما با قدمت 5 قرن، حرم حضرت رضا (ع) است که مقدسترین نقطه ایران است. هویت دیگر ما با قدمت 9 قرن، زبان فارسی است که حافظیه و آرامگاه فردوسی نمادهای آن هستند. اینها محترماند اما مقدس نیستند. سوم هم ایران باستان و سابقه تمدنی ماست که سمبل آن تخت جمشید است. بین آستان قدس رضوی، حافظیه و تخت جمشید، اختلافی نیست و هر کدام قسمتی از واقعیت روح ایرانی هستند.
https://t.me/iranianstrategy
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰🔰تراز تاریخی دکتر محمد مصدق :
نه در "فراز" امیر کبیر و نه در" فرود" وثوق الدوله
(خاطره ای از پیر سیاست مرحوم حاج شیخ حسین لنکرانی)
✅ روزهای آخر مرداد ماه که مصادف با سالروز کودتای ۲۸ مرداد می شود در بین جوانان و حتی نخبگان و مردم نوعی علاقه مضاعف و طلب فهم بیشتر نسبت به تاریخ پهلوی و بخصوص نهضت نفت و سرانجام تلخ آن یعنی کودتا ۲۸ مرداد مشاهده میشود ؛ در این بین دعوای دکتر مصدق و آیت الله کاشانی و بالاتر از آن بحث و نزاع ملی با مذهبی هم داغ میشود و تو گویی که تاریخ و سیاست همدیگر را یافته و حسابی به هم نان قرض می دهند ۰ در این رابطه چند ملاحظه و یک خاطره جالب و خواندنی دارم که ذکرش مناسب این ایام است :
✅اول : استفاده از شخصیت های تاریخی در دعواهای سیاسی و وزن کشی های جناحی قدر مسلم کار مطلوبی نیست ؛ اما شاید بهانه ای شود تا ما به فهم عمیق تر و دقیق تری نسبت به گذشته خود نائل شویم ۰صرف ارتباط دو طرفه بین" فهم امروز " و "تاریخ دیروز " امر مبارکی است که میتواند حافظه تاریخی ما را از "آلزایمری" که تاریخ تجدد و البته شرق شناسان بر آن حاکم کرده اند ، نجات داده و راهی به سوی خودآگاهی هویتی مان تلقی گردد ؛ در این مسیر است که رجال تاریخی مورد توجه قرار می گیرند.
✅دوم : در مورد شخصیت هایی که "اجماع تاریخی " بر معدل و کارنامه و اعمالشان نیست قضاوت افراط و تفریطی نباید داشت چرا که بالا بردن جایگاه آنان در حد شخصیت هایی که مورد اتفاق و وحدت ملی هستند (مثل امیر کبیر) به همان اندازه نادرست است که در حد شخصیت های منفور و منفی (مثل وثوق الدوله و ضیاءالدین طباطبایی) پایین آورده شوند ۰ در این طریق نگاه منصفانه و اعتدال در فهم تاریخ رهگشاست ۰
دو نوع نگاه میتوان به برخی رجال تاریخ ساز داشت ؛ نگاه به فردیت و روحیات شخصی و نیات آنها و نگاه به جریان هایی که از افکار آنان تولید شده و یا به نام آنان ادامه حیات سیاسی داده اند ۰
✅ سوم : با این طرح مسئله شما با یک فرد خاص روبرو نیستید بلکه با جریان وسیع اجتماعی و فکری و سیاسی ممتدی روبرو هستید که گاه اشتباهات و شذوذات آنان نیز به حساب شخصیت محل نزاع نوشته میشود؛ نمونه تاریخی این اشخاص مرحوم هاشمی رفسنجانی به نام یک شخصیت ملی محترم و جریان کارگزاران به عنوان جریان منتسب به ایشان ، همچنین است نسبت مرحوم آیت الله کاشانی و حزب زحمتکشان و البته دکتر مصدق و نوعی ملی گرایی و ناسیو نالیسم ایرانی و همچنین دکتر علی شریعتی و جریان پروتستانتیزم اسلامی ۰ به نظر می رسد تفکیک این دو سطح بررسی میتواند تا حدودی به حل مسئله و وفاق ملی و اعتدال و انصاف تاریخی کمک کند۰ همه این اشخاص میتوانند به عنوان افراد مثبت و یا بینابینی تاریخی و یا خاکستری و یا متوسط مورد نظر واقع شوند؛ ولی جریان وابسته ایدئولوژیک به آنان و البته خطاهای فکری و تاریخی شان مورد نقد سرسختانه و موشکافانه تاریخی قرار گیرد.
✳️✳️ اما در آخر خاطره جالبی دارم که مربوط به حدود سی سال پیش است و به نحوی به فهم ابعاد این بحث ما را نزدیک می کند و بخصوص خطابم در نقل این خاطره ( برای سعه صدر و البته فهم بهتر و منصفانه تر) به جوانان پرشور تر و ارزشی که سرمایه ها و رویش های جدید انقلاب هستند می باشد۰
💠💠در سال ۱۳۶۵ که سنم حدود ۲۴ سال بود روزی به منزل مرد کهنسال و دنیا دیده سیاست و از فعالیین نهضت ملی شدن نفت و از ارادتمندان شهید مدرس یعنی مرحوم شیخ حسین لنکرانی رفتم؛ در دیدارهای قبلی ایشان با علاقه و حتی تعصب از مرحوم دکتر مصدق یاد میکرد و این برای من در آن فضای دهه شصت قابل قبول نبود دل به دریا زدم و از ایشان علت را پرسیدم ایشان از این پرسش( بزعم خودش) جسارت آمیز من مدتی سکوت کرد و بعد با ناراحتی گفت که اگر به خاطر علاقه ای که به تو دارم و احترامی که برای اجدادت قائل هستم نبود بخاطر این پرسش گستاخانه ، دیگر اینجا راهت نمی دادم ولی جواب جالبی داد ( که ظاهرا ارزش آن عتاب و رنجش را داشت) پیر صد ساله گفت: شما در عصر امام خمینی زندگی می کنید و با این انقلاب ، خارجی را از کشور بیرون کردید و اکنون طعم شیرین استقلال را می چشید؛ اما من متعلق به دوره ای هستم که رجال سیاسیش اغلب وابسته به روس و انگلیس و خوبانشان هم سر در آخور یک سفارت اجنبی داشتند اینکه از دکتر مصدق تجلیل می کنم چون او مثل وثوق الدوله و رضاخان و تیمورتاش وابسته به بیگانه نبود۰ در آن زمان ما از رجال سیاسی مان نماز شب خواندن نمیخواستیم بلکه همین که مستقیما به سیاست های اجنبی وابسته نبودند و به هر حال استقلالی نسبی داشتند ما کلاهمان را بالا می انداختیم ۰پیر مرد این را گفت و دوباره تاکید کرد دیگر از این پرسش ها و حرفها اینجا مطرح نکن۰ رحمه الله علیه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰عبرت تاریخی از کودتای ۲۸ مرداد
✅دکتر نجفی : یک "عامل پیدا " در شکست نهضت نفت همان نشناختن و حساس نبودن بر نفوذ و زهر استعمار است
عامل پنهان" تبدیل امید به یاس در بین مردم برای آینده نهضت بوده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
درسی از ماجرای کودتای ۲۸ مرداد
موسی نجفی :
در کتب درسی تاریخ عصر پهلوی از کودتای ۲۸ مرداد با نام قیام ملی ۲۸ مرداد نام برده می شد۰ اسناد تاریخی که بعدها توسط خود امریکائی ها و انگلیس ها به چاپ رسید شکی باقی نگذاشت که هم کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و هم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط سرویس های جاسوسی خارجی و بخصوص انگلستان طراحی و اجرا شده است و مشخصا نام دو افسر عالیرتبه انگلیسی که اتفاقا پدر و پسر هم هستند( به نامهای اردشیر ریپورتر و شاپور ریپورتر ) در این دو کودتا برجسته تر است ۰ در حقیقت این خاندان فاسد و وابسته در هر سه نسل پدر و پسر و نوه فقط وابسته به پشتیبانی خارجی بوده و هستند ؛ اینکه امروز نتوانسته اند از این پشتیبانی بهره ای ببرند بخاطر آگاهی ملی و بیداری اسلامی عمیقی است که در مردم به واسطه انقلاب اسلامی ایجاد شده است۰
دعوت به قیام ملی نمودن این خاندان در حال حاضر شبیه به قیام ملی نامیدن ۲۸ مرداد است که در حقیقت چیزی جز کودتا و غارت منابع نفت ایران در سنوات بعد از کودتا و سلطه خارجی نبود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاددرموردمصدق نظرچه کسی درست هست؟آخرش ایشون راچطوری قضاوت کنیم،برخی یک نقلی ازحضرت امام درموردایشون که مسلمان نیستند،برخی کاملابرعکس ایشون راحافظ منافع ایران وایرانی درتمام تاریخ میدانند،هرچندرهبری کودتای۲۸مردادرااشتباه فاحش وواقعی مصدق درشناخت غرب میدانند،هرچندحدوددوسال صدارتشان خودرایی وعدم اعتقادبه دموکراسی کم دیده نمی شود!چکارکنیم؟درموردبازرگان هم به شکلی دیگروشریعتی وهم بشکلی!
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از شما ، پرسش و یا پرسش هایی که مطرح نموده اید پرسش هایی است که ذهن بسیاری از جوانان و نیروهای مومن به انقلاب و حتی بسیاری از مردم را درگیر کرده است و هنوز هم پرسش های داغ و مطرحی است
جواب و یا نزدیک شدن به جواب این پرسش ها کمی زحمت دارد و محتاج به دانستن مقدمات و شرایطی است ؛ به نظرم در این مورد سه سطح و زاویه بحث را می توان دنبال نمود :
اول : جریان دکتر مصدق و یا دکتر شریعتی و یا مهندس بازرگان ، هر کدام در طیف و گروه فکری و یا سیاسی خاصی قرار می گیرند و در قبل از استقرار جمهوری اسلامی یعنی سال ۱۳۵۷ جایگاه و یا تاثیر خاص خودشان را داشته اند۰
دوم : بررسی شخصیت فردی و انسانی و روحیات جزئی هر یک از این افراد مهم است۰
سوم : جریانی سیاسی که امروز بعد از انقلاب اسلامی با تمسک به این افراد و یا قسمتی از افکار این اشخاص، دنبال مسیری موازی مسیر انقلاب اسلامی و یا تفسیر خاص از سیاست امروز در ایران بوده و هستند ۰
به نظر من معدل گرفتن از این سه نوع نگاه میتواند قصاوت درست و معتدل و منصفانه ای نسبت به آنها ارائه نماید ۰
🔶از نظر شخصی و شخصیتی هر یک از این اشخاص در دوره حیات خود موثر و جریان ساز بوده و توانسته اند نسبت به بخشی از جامعه دارای تاثیراتی باشند و علت نگاه مثبت همان بخش از جامعه هم توجه به همان ویژگی ها و نقاط برجسته شخصیتی آنان است ؛ اما در کنار این صفات مثبت ، وقتی این اشخاص بخواهند در سطح ملی و فراجناجی و در قالب رهبری حرکت های سیاسی و یا فرهنگی ظاهر شوند آن وقت است که نقاط ضعف شخصی و شخصیتی و فکریشان آرام آرام به منضه ظهور می رسد۰ شما به این موارد میتوانید جریانات سیاسی و حزبی و فکری امروزی را هم اضافه کنید که با بزرگنمایی و پنهان شدن پشت سر نام و شخصیت این افراد دنبال مقاصد دیگری بوده و هستند؛ با این وصف دکتر مصدق به عنوان یک شخصیت و شخص فردی در برهه ای از تاریخ یک جایگاهی دارد و به عنوان جریان ملی گرایی و جبهه ملی در زمانه خودش و بعد از آن جایگاه دیگری خواهد داشت و امروز هم به عنوان نوعی "ناسیونالیسم ایرانی" در موقعیت دیگری قرار می گیرد۰
در مورد دکتر شریعتی و جریان "روشنفکر دینی" و همچنین مهندس بازرگان به عنوان نهضت آزادی هم مسئله از جهاتی مثل صورت مسئله دکتر مصدق است ۰
🔷و اما نکته بسیار مهمی که به نظرم به عنوان "شاخص و تراز" میتواند مطرح باشد و البته به شخصیت این افراد کمتر مرتبط و به جریان سیاسی پشت سر اینان بیشتر مربوط است این است که اگر انقلاب اسلامی را سطح عمیق تر و پیشرفته تر و متعالی تر از جریان "هویتی بیداری اسلامی" بدانیم ، این افراد بخصوص،دکتر مصدق شخصیت ملی و حتی ضد استعماری در حد خودش هست ( توجه داشته باشید از زمانی سخن میگوییم که مبارزات در قالب فضای عصر مشروطیت و نوع نگاه خاص نسبت به غرب استعمارگر به جلو می رود و استعمار سیاسی جلوه بیشتری از استعمار فرهنگی و یا غرب تمدنی داشته است ) ولی در شاخص و جریان عظیم بیداری اسلامی و هویتی شیعی قرار نمی گیرد ۰ به خلاف دکتر شریعتی که در راستای بیداری اسلامی دیده میشود ، ولی در لایه های اولیه و سطحی آن قرار می گیرد و با عمق یافتن جریان بیداری اسلامی در جمهوری اسلامی و بخصوص در دوره تمدن اسلامی ، کمتر می توان جایگاهی برایش تصور نمود ۰
🔶به نظر من به خلاف تصور برخی اشخاص ، اتاق فکر و اراده خاصی در جمهوری اسلامی به دنبال حذف نام این اشخاص نبوده و نیست ( به غیر از موارد جزئی و موردی و مقطعی ) ولی علت کم رنگ شدن نام و یاد و افکار آنان این است که این افراد را نمی توان به مدت طولانی "فرا زمانی" نگریست۰ با شروع مبارزات و افکار امام خمینی علیه استعمار دکتر مصدق محو شده و با عمق یافتن ابعاد نظام جمهوری اسلامی و با طرح افکار اسلام شناسانی مثل استاد مطهری، امثال دکتر شریعتی به طور طبیعی کم رنگ شدند و بخصوص با ورود به دهه چهارم و پنجم انقلاب اسلامی و نگاه جامعه در سطح و زمینه تمدن اسلامی نه فقط این افراد بلکه بسیاری دیگر از اشخاص حتی تراز بیداری اسلامی سه دهه اول انقلاب نیز کم تاثیر شده و حرف مهمی برای امروز نداشته و ندارند۰
در خاتمه انصاف در تحلیل و همه جانبه نگری و جدا کردن مطالب از یکدیگر را به همه دوستان توصیه می کنم ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام به محضر استاد عزیز
عرض تحیت و ادب
ظاهرا دکتر مصدق در جایی میگوید: 《در عقیدهی من، اسلام از همه چیز بالاتر است و هیچ چیز بالاتر از اسلام نیست.》
به نظر شریف، این جمله چگونه و در چه چهارچوبی قابل تحلیل است؟
با تشکر و امتنان
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از شما بابت اطلاع رسانی و دقت نظرتان ، به نظرم این مطلب را اگر به صورت جزیی و منفرد نگاه کنیم یک معنا می دهد و اگر در یک مجموعه کلی و در کنار برخی مطالب دیگر نگاه کنیم شاید برداشت مان کمی متفاوت باشد۰ این جمله با مجموع نقطه نظرات ما در این کانال چندان در تقابل نبوده و نیست و بخصوص که زاویه ارزیابی ما هم بیشتر به مسائل سیاسی و عملی دکتر مصدق معطوف است با توجه به اینکه ایشان در زمره متفکرین و اصحاب اندیشه تعریف نمی شود و سیاست مداری است که در برهه ای سخت درگیر مسائل بزرگ شده است لذا بحث عقیدتی لااقل اینجا اولویت اول در این بررسی نیست ۰ توجه کنید اعتقادات قلبی و یا بالاتر از آن مهم بوده و در معدل یک نفر در نهایت موثر است ولی بحث اصلی در اینجا بررسی نوعی تجربه مبارزه علیه استعمار انگلیس است که هر چند ارزشمند بوده ولی در نهایت باعت شکست یک نهضت شده است ۰ برای امروز ما این نکته مهم است که آیا این طریق مبارزه امروز چقدر میتواند الگو و قابل تقلید باشد و نقاط قوت و ضعف آن چگونه در حافظه تاریخی ملت میتواند چراغ راه آینده باشد۰ وگرنه از نظر بعد شخصی دکتر مصدق حتی در دادگاه نظامی از ارادت خود به تشیع سخن میگوید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
✅دکتر نجفی:
🔵تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
🔴برداشت مرحوم دکتر شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
34.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی
✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران - شهریور ۹۸
🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی :
🔵چرا واقعه عاشورا در حد قیام و جنیه سلبی متوقف نشد و شیعه را به جریانی عمیق در تاریخ مبدل ساخت ؟
🔴اصولا تفاوت قیامی که به واقعه مبدل میشود با شورش و مبارزه صرفا علیه ظلم چه تفاوتهایی دارد؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ایام محرم
✅ تمایز نبوت و "وصایت" زمینه واقعه عاشورا
🔴تبعات کمرنگ نمودن واقعه غدیر
https://t.me/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پرسش یکی از حضار در اردوی علمی امام و انقلاب در حوزه علمیه راه زینب - تهران - مرداد ۱۳۹۸ :
آیا قیام امام حسین علیه السلام ضد خلافت سلطنتی اموی بود و یا در مقابل خلیفه فاسق و شرابخواری مثل یزید صورت گرفت ؟ و اصولا ارتباط این دو مقوله چگونه درباره این قیام قابل تحلیل است ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تاریخ سیاسی اسلام
✅قیام عاشورا و از بین بردن" مشروعیت" نظریه خلافت و نشان دادن ضعف ها و تناقصات فکری و سیاسی آن۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
💠 عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) به آقا نجفی و حافظه فوقالعادۀ ایشان
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی:
📝 آقای حاج آقا جواد زنجانی ظاهراً از آقای حاج آقا مهدی حائری یزدی و او هم از آقای سیّد محمد کاظم عصار نقل کرد که ایشان میگفت:
در دوره مظفرالدین شاه، شیخ محمد تقی اصفهانی(م ۱۳۳۲) معروف به آقانجفی (ره) را از اصفهان به تهران تبعید کردند؛ چون آقا نجفی بر نهی از منکر خیلی اصرار داشت و حدود را اجرا میکرد. معمولاً چنین کارهایی برای سلاطین ناخوشایند است. چند مرتبه ایشان به تهران احضار شد. یک بار که به تهران احضار شد از او خواستند که در تهران بماند و به اصفهان برنگردد، تا در بین علمای تهران هضم شود. ایشان که به تهران وارد میشود، در آنجا درسی شروع میکند و شهریهای هم میدهد و حلقه درسش هم درست میشود و روز به روز نفوذش بیشتر میگردد.
سید محمد کاظم عصّار میگفت: 🔻
من هم به درس ایشان میرفتم. یک وقت دستگاه حاکمه که میخواست آقا نجفی را خُرد کند، بعضی را تحریک کرد که با اشکال کردن در درس، او را در آن محیط کوچک کنند. ایشان هم که باهوش بود، از نحوه اشکال کردنها حدس میزند که تحریک شدهاند و این اشکالها طبیعی نیست.
یک روز بالای منبر میرود با لهجهی اصفهانی میگوید: «شما تِقی را اینجوری خیال نکنید. تِقی تمام کتب اربعه را متناً و سنداً حفظ است. آقایان بعداً کتاب بیاورند، امتحان کنند». آخر هفته بوده که فردایش درس تعطیل بود. روز شنبه که درس شروع میشود، بالای منبر میرود و میگوید اگر آقایان کتاب آوردهاند، بپرسند تا من پاسخ بدهم.
▫️آقای عصار میگفت:
من مثلاً کتاب کافی را آورده بودم و دیگری کتاب تهذیب و سومی کتاب من لایحضره الفقیه آورده بود. من از کتاب کافی، بابی را که کمتر محل مراجعه است –مثل احادیث کتاب لُقَطه– پرسیدم. ایشان شروع کرد و چند ورق از متن و سند آن را خواند. از جای دیگر کافی پرسیدم، باز چند ورق خواند. دیگری از کتاب تهذیب پرسید، باز عین آن را خواند. سومی از فقیه پرسید، همینجور پاسخ داد. مدّتی طولانی از هر جا میرسید، با متن و سند خواند و اینجور نبود که تصادفاً برخی از ابواب را یاد گرفته باشد و اقتراح هم نبود؛ یعنی اینطور نبود که او پیشنهاد بدهد، بلکه آن اشخاص تعیین میکردند. مطمئن شدند که تصادف نیست.
بعد آقا نجفی(قدس سره) فرمود:
من حافظه نداشتم. یک وقت حرم رفتم –به نظرم حرم حضرت سید الشهداء(ع) بود– درباره بیحافظگی به حضرت متوسل شدم که اگر من حفظی نداشته باشم، شاید نتوانم برای اسلام کاری انجام بدهم. خلاصه توسّلی پیدا کردم و بعد از آن توسّل این حفظ به من عطا شد. ایشان کتب اربعه را با سند و متن حفظ شد؛ مثل اینکه از رو میخواند.
▫️از منبر که پایین آمد، تمام آنها –حتّی بعضی مشایخ که پای منبرش بودند– به عنوان اینکه از طرف معصوم(ع) مورد عنایت قرار گرفته بود، همگی دستش را بوسیدند و تبرّک جستند. کارش در تهران بالا گرفت؛ به گونهای که دستگاه حاکمه میبیند که نقض غرض شد؛ زیرا ایشان را آورده بود که در تهران هضم شود، ولی الآن در آنجا اوج گرفته است. لذا ماندن او را در تهران مصلحت نمیبینند، بلکه میبینند که اگر در تهران باشد، مزاحم حکومت آنهاست. به ایشان میگویند اگر میخواهید به اصفهان برگردید، مانعی نیست. لذا ایشان را به اصفهان برمیگردانند.
📚جرعه ای از دریا، ج1، ص528
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی
✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران - شهریور ۹۸
🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی :
🔵انقلاب اسلامی با تاسی و امتداد ساختارشکنانه از نهضت حسینی، سبک جدیدی از مفهوم انقلاب را در دنیای مدرن و پسا مدرن به جهان عرضه داشت ؛ مفهومی که خروج از مفهوم انقلاب در فلسفه سیاسی مارکسیست و خروج از مفهوم اصلاحات و تحول در فلسفه سیاسی لیبرال را در پی داشت ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰جلوه های فرهنگ برتر عاشورایی
(نماد تمدن اسلامی شیعی)
✅یکی از دهها جلوه و بروز عینی "فرهنگ عاشورایی" هیئت های مذهبی هستند ؛ هیئت ها خودشان می توانند نوعی انعکاس و جلوه "تمدن اسلامی شیعه " محسوب شوند ؛ چون توانسته اند نوعی فرهنگ خاص را توسعه داده و به منضه ظهور اجتماعی برسانند ۰ در این مسیر اکثر شاخص ها و معیارهای تمدنی دیده میشود چنانکه شعر و ادبیات و سرود و نظم و همبستگی اجتماعی و تعاون و حوزه خطاب وسیع ملی و فراملی، رشد فضائل اخلاقی در قالب پرچم و زنجیر و علم و کتل و نذر و اطعام و دسته و ۰۰۰در مسجد و تکیه و بازار و مدرسه و شهر و روستا و حتی در بین سایر ادیان در بین ملل مختلف به وضوح دیده میشود۰
🔴 این شرایط و ویژگیها باعث شده شیعیان در مکانهایی که در وضعیت اکثریتی هستند در یک حالت "برتری فرهنگی" در ایران و عراق و لبنان و بحرین و ۰۰۰قرار بگیرند، و در در نقاطی هم که در اقلیت قرار دارند، تمام قد و باشکوه و منظم در جغرافیای وسیعی با تنوع فرهنگی گسترده دیده شوند ۰
🔵تنوع فرهنگی در ظهور و بروز اجتماعی و آئینی عاشورا در زبانها و ملیتهای مختلف معرف و موید "زیست تمدنی" گسترده ای در جغرافیای جهان اسلام می باشد ؛ گستره ای که یکی از مصادیق آن را می توان در راه پیمایی اربعین شاهد بود ۰
اینکه ما می توانیم از هنر عاشورایی و ادبیات عاشورایی و مناسک و فرهنگ عاشورایی در کنار سیاست عاشورایی و ملت عاشورایی سخن بگوئیم یعنی یک کلان روایت به نام "تمدن عاشورایی " در افق دید ما وجود دارد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
33.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی
✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران
🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی :
🔵پرسش دکتر مالک شجاعی : به چه صورتی می توان واقعه عاشورا را که امری مربوط به "سنت" است به مفهوم "انقلاب" که امری مدرن است پیوند زده و آن را امتداد داد ؟
✅پاسخ دکتر نجفی : تامل در مفهوم سنت و واقعه و انقلاب و ۰۰۰۰۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴 موسی نجفی :
اگر عاشورا بالاترین علت و نماد "هویت یابی شیعه " است و انقلاب اسلامی نیز متاثر از فرهنگ و ارزشهای عاشورایی است ، می توان این نتیجه را به وضوح ادراک نمود که انقلاب اسلامی مهمترین ماهیت وجودیش هویت بخشی و هویت یابی شیعی در سطح ملی و بین المللی و تمدنی می باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi