eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
359 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبلی👆👆👆👆   ۱۴۰ سال قبل؛ پيش‌فرض تمدن رضوي وي با اشاره به كتاب انسان 250 ساله كه مقام معظم رهبري آن را به نگارش در آورده اند، گفت: ايشان زندگي انسان ۲۵۰ ساله را به چهار دوره تقسيم كرده‌اند؛ از سال هجري تا ۴۰، يك دوره كه شهادت امام علي(ع) است؛ از سال ۴۰ تا ۶۱ كه دوره سلطنتي معاويه و شهادت امام حسين(ع) است؛ از شهادت امام حسين(ع) تا ۱۴۰ سال بعد كه دوره امام سجاد(ع) تا امام كاظم(ع) است و سال ۲۰۰ هجري مي‌شود. دوره بعد از امام رضا(ع) آغاز مي‌شود و ائمه بعدي را ابن‌الرضا(ع) مي‌گويند. 🔴به گفته اين استاد دانشگاه وقتي مي‌خواهيم از تمدن رضوي حرف بزنيم، بايد به عنوان پيش‌فرض آن ۱۴۰ سال را درنظر بگيريم كه بسيار مهم است. وي در  ادامه خاطرنشان كرد: نزديك‌ ترين واژه به تمدن، فرهنگ است و فرهنگ و تمدن با هم قرابتي دارند و بايد اين طور گفت كه نمونه عالي فرهنگ تمدن است كه جنبه مادي فرهنگ، تمدن و جنبه معنوي تمدن، فرهنگ تلقي مي شود؛ يعني وقتي كه فرهنگ نهادسازي مي شود و به ظهور اجتماعي مي ‌رسد، تبديل به تمدن مي‌گردد. پس بايد يك فرهنگ اسلامي داشته باشيم تا بتوانيم تمدن رضوي داشته باشيم. 🔵بسط فرهنگي نظام علوي از سوي ائمه(ع) رئيس پژوهشكده انديشه سياسي، انقلاب و تمدن اسلامي تصريح كرد: اگر اين حلقه مفقوده يعني تمدن رضوي را گم كنيم، تمدن نوين اسلامي ما نيز خلأ تئوريك پيدا مي‌كند؛ بنابراين ما بايد فاصله بين فرهنگ علوي به طرف تمدن رضوي را بررسي كنيم كه چرا تمدن موسوي و باقري نداريم بلكه تمدن رضوي داريم؟ از اين رو شاهد هستيم كه ۱۴۰ سال زندگي اين امامان معصوم(ع)، در بسط فرهنگي نظام علوي و به وسيله امام سجاد(ع) تا امام كاظم(ع) بسط فرهنگ اسلامي است. دكتر نجفي با بيان اينكه لذا مهم ‌ترين ويژگي بحث تمدن رضوي كه بايد در بسط فرهنگي علوي به آن توجه كنيم، بسط فرهنگي است كه نقطه مركزي آن خود ولايت‌عهدي است، عنوان كرد: در مورد امام رضا(ع) يك ويژگي وجود دارد كه در هيچ كدام از ائمه(ع) وجود ندارد و آن عبارت از ولايت‌ عهدي است كه در بقيه ائمه(ع) نيست. چون راهي براي اثبات امامت بود. آن هم در فضايي كه تمدن كاذب عباسي و يا نظام اموي مي‌خواست بگويد كه فقط خود ما وجود داريم. 🔴ولايتعهدي؛ جريان بزرگ سياسي در دايره تمدني به گفته اين استاد دانشگاه عباسي ‌ها هرچند نسبت به اموي‌ ها گسست سياسي دارند، اما از حيث نظري دنبال اموي‌ ها هستند. ۱۴۰ سال بعد از امام حسين(ع) دومين بدعت روي داده است. اولين بدعت در مقابل جريان غدير، سقيفه است و دومين بدعت نيز بدعتي است كه معاويه در سلطنتي كردن اين خلافت گذاشت. در بحث ولايت عهدي امام رضا(ع) هم جريان خلافت شكسته مي‌شود؛ يعني قسمت سلطنتي خلافت شكسته مي‌شود. دكتر نجفي خاطرنشان كرد: بحث خلافت يك نوع نظام حكومتي سكولار است. در جايي كه خليفه دوم در مقابل جريان الهي مي‌ايستد و خلافت را زميني مي‌كند، سكولاريزم به وجود مي‌آيد كه عرفي كردن خلافت است. پس مرزي كه فرهنگ اموي را تبديل به خلافت عباسي كرد، يك خلافت سكولار است و برگشت امام رضا(ع) در قضيه ولايتعهدي، اين جنبه سكولاريزم خلافت كه در خلافت سلطنتي وجود دارد را شكسته است. رئيس پژوهشكده انديشه سياسي، انقلاب و تمدن اسلامي ادامه داد: اگر ولايتعهدي امام رضا(ع) را اين طور و به صورت يك جريان سياسي بزرگ در دايره تمدني نگاه كنيم، مي ‌بينيم بعد از دو قرن قبل از امام رضا(ع) يعني ۱۹۰ سال قبل، تاريخ اسلام دوباره از اول بازخواني مي ‌شود و خود مأمون نيز معتقد بود كه خلافت و جريان سقيفه، اشكال داشته و هيچ خليفه‌اي اين طور نگفته بود. وي اذعان كرد:  تمدن را مي ‌توان در سه شاخه عقلانيت، فضائل اخلاقي و ابزارسازي بررسي كرد؛ در زمينه عدالت، عقلانيت و فضائل اخلاقي، بحث انسان كامل مطرح مي‌شود و با اين وجود است كه جامعه كامل و تمدن كامل خود را نشان مي ‌دهد؛ لذا تفاوت جريان تبديل فرهنگ اموي به تمدن عباسي، با تبديل شدن فرهنگ علوي به تمدن رضوي، در قدسيت است؛ يعني خلافت از نظام سياسي قدسيت‌ زدايي كرد كه با ولايتعهدي امام رضا(ع) مجدداً اين قدسيت بازگشت. 🔶كنفرانس ملي،امام رضا (ع) و علوم روز،مكتب سياسي امام رضا(ع)،دانشگاه بين المللي امام رضا(ع)،دكتر نجفي http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام میخواستم در این باره که گفته میشود اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خرا
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام خدمت استاد عزیز دکتر نجفی با تشکر از مطالب مفیدی که در این کانال در دسترس دوستان و اهل تحقیق قرار داده اید، پرسش من در مورد علمای مشروطه خواه حوزه نجف است چرا که برخی مسائل فرهنگی و نظری و سیاسی دوره مشروطه امروز هم میتواند دیده شود ؛ بخصوص بحث رخنه و مایوس نمودن مردم از نهضت ، و برخی جناح بندیهای سیاسی ، در این زمینه چه منبع یا منابعی را برای مطالعه پیشنهاد می کنید ؟ علمای مشروطه خواه نسبت به این موضوعات چگونه واکنش نشان داده و چه رفتاری داشته اند ؟ با تشکر 🔵جواب : 🔴نجفی : با تشکر از شما ، این پرسش از ابعاد مختلف و در پست های قبلی جواب داده شده است که با رجوع به آنها میتوانید جواب خود را دریافت نمایید ۰ ( مثل مطلب بالای همین صفحه ) اخیرا توسط یکی از محققین نکته سنج در این حوزه فکری کتاب خوبی به چاپ رسیده است ۰ رجوع به این کتاب را به محققین تاریخ و اندیشه سیاسی عضو کانال توصیه می نمایم ۰ 👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کتاب علمی و دقیق «زندگی و اندیشه سیاسی آخوند خراسانی» اثر دکتر علیرضا جوادزاده منتشر شد. این کتاب مطالب علمی متقنی در مورد عملکرد و اندیشه سیاسی آخوند خراسانی دارد و بسیاری از شبهات یا مطالب جعلی و تحلیل‌های نادرست منسوب به آخوند خراسانی را پاسخ داده است. اگر نگوییم بهترین کتاب، میتوان گفت جزو بهترین کتابها در مورد آخوند خراسانی است. ادامه 👇👇👇 @aboutalebi57 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆👆 🔰معرفي كتاب ✅موضوع زندگي و انديشة سياسي آخوند ملامحمدکاظم  خراساني از سه جهت داراي اهميت است: 1. برجستگي علمي آخوند در تاريخ اجتهاد شيعه؛ 2. رهبري ايشان در نهضت مشروطيت ايران؛ 3. ارتباط موضع و انديشة سياسي وي با وضعيت سياسي حال و آيندة ايران. از حدود دو دهه قبل، اهتمام به تبيين زندگي و انديشة سياسي آخوند خراساني، افزايش چشمگيري يافته است. برخي نويسندگان که به نظام‌هاي سياسي دموکراتيک غربي گرايش دارند و مبناي مشروعيت حکومت‌ها را خواست مردم مي‌دانند، با تکيه بر برخي اسناد، گزارش‌ها و تحليل‌ها از مواضع سياسي آخوند در دورة نهضت مشروطيت ايران، کوشيده‌اند تفکر ايشان را به‌نوعي سازگار با انديشه‌هاي مردم‌سالار غربي، و در نقطة مقابل ديدگاه سياسي فقهاي شيعه نشان دهند؛ به‌ويژه آنکه آخوند در مقام عمل، از نظامي حمايت کرد که به‌ظاهر در عرض نظام مبتني بر ولايت فقيه بود. بر اين اساس،  پرسش محوري  کتابِ «مشروطه اسلامي: زندگي و انديشه سياسي آخوند خراساني»، به نسبت ميان انديشة آخوند در مشروعيت حکمراني و موضع مشروطه‌خواهي وي بازمي‌گردد. 🔴چکيدة مباحث کتاب در مقام پاسخ به اين سؤال، به شرح ذيل است: پاسخ به اين پرسش که «انديشة سياسي آخوند ‌ملامحمدکاظم خراساني دربارة مشروعيتِ حکومت در عصر غيبت (شرايط حکمران) چه بود و اين انديشه چه نسبتي با مشروطه‌خواهي وي داشت؟»، مبتني بر تقسيم انديشة سياسي به دو قسمِ «انديشة سياسي ثابت» و «الگوي سياسي» است. «انديشة سياسي ثابت»، مجموعه‌اي از گزاره‌هاي انتزاعي، کلي و دائمي در حوزة سياست است که اصالتاً ناظر به محيط سياسي نيست. در مقابل، «الگوي سياسي»، عبارت است از مجموعه گزاره‌هاي عيني در حوزة سياست که با توجه به مباني و انديشة سياسي ثابت، اصالتاً ناظر به زمان و مکان خاص بوده، در پاسخ به محيط سياسي ارائه مي‌شود. براساس اين تفکيک، انديشة سياسي ثابت آخوند خراساني در زمينة شرايط حاکم، اعتقاد به مراتب چهارگانة طولي حاکميت معصوم(عليه‌اسلام)، فقيه جامع‌الشرايط، شيعة عادل و مسلمان فاسق بود. در نتيجه در دورة غيبت معصوم(عليه‌اسلام)، فقيه در عهده‌دار شدن مسئوليت و وظيفة حکمراني، بر ديگران تقدم دارد. آخوند خراساني،‌ با در نظر داشتن اين انديشة سياسي ثابت و نيز ديگر انديشه‌هاي سياسي ثابت (همچون لزوم از ميان برداشتن و کم کردن ظلم حاکمان، تقابل با سلطة کفار، امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر، و مشورت با مردم و مشارکت آنان در امر حکومت)، با ملاحظة محيط سياسي ايرانِ عصرِ مشروطيت، چنين تشخيص داد که امکان عملي حاکميت فقهاي جامع‌الشرايط در آن زمانه وجود ندارد. بنابراين ضمن توجه به مراتب بعدي شرايط حاکم (شيعة عادل و مسلمان فاسق) و نيز توجه به اصول سياسي ثابت ديگر، با برداشت و تفسيري اسلامي از قانون اساسي مشروطة ايران و متمم آن، به حمايت و سپس رهبري نهضت و نظام مشروطيت اقدام کرد. تفسير اسلامي وي و ديگر علماي مشروطه‌خواه، موجب تولد الگوي سياسي «مشروطة اسلامي» شد. اين الگو، به‌لحاظ ذهني و فارغ از مرحلة عمل، در مقايسه با الگوي سياسي «دوقطبي حاکميت» که قبل از مشروطه برقرار بود، ازيک‌سو زمينة رفع يا کاهش ظلم حکومت و دخالت بيگانگان و کفار در امور کشور را فراهم مي‌ساخت، و ازسوي‌ديگر، بستر را براي مشارکت مردم در نظام سياسي و افزايش اختيارات فقها آماده مي‌کرد؛ چنان‌که الگوي يادشده، به ‌دليل ابتنا بر ارزش‌هاي اسلامي و تقابل با سکولاريسم، با مشروطة غربي تفاوت‌هاي بنيادين داشت. آخوند خراساني و ديگر همراهان و همفکران وي، به دلايلي از جمله «عدم شناخت دقيق وضعيت ايران» و «آگاهي ناقص از ماهيت مشروطة غربي»، ‌نتوانستند الگوي «مشروطة اسلامي» را ـ‌که داراي زمينه‌هاي پيشرفت بومي ايران بودـ به مرحلة عينيت تبديل کنند؛ و درنتيجه اين الگو بيش از آنکه عيني باشد، ذهني بود. بااين‌حال به‌لحاظ تاريخي، در زمينه‌سازي الگوي سياسي «جمهوري اسلامي» تأثيرگذار بوده است. آنچه از برخي اَسناد استنباط شده است و نيز برخي گزارش‌ها و تحليل‌ها که بيان مي‌کند آخوند مخالف برتري فقيهان در انجام وظيفة حکمراني بود و از نظر وي، مشروعيت حکومت با نظر جمعي مردم حاصل مي‌‌شود، ازيک‌سو مبتني بر خلط ميان «انديشة سياسي ثابت» و «الگوي سياسي» است و ازسوي‌ديگر، ايرادات سندي و دلالي دارد و نمي‌تواند ديدگاه مخالفِ نوشتار حاضر را ثابت کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ 🔰 نکته مهم انتخابات امریکا برای سیاست امروز ما ✅اگر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب را در تناوب قدرت تا حدودی شبیه دو حزب امریکایی دمکرات و جمهوریخواه فرض کنیم ، زمانی که منتخب یک حزب برای چهار سال و یا هشت سال مستاجر کاخ سفید می شود، مسئولیت این دوره حاکمیت را مجموعه پیروز انتخابات به عهده گرفته و نهایتا مشکلات و ضعف ها را در پایان کار نمی تواند به گردن حزب رقیب بیندازد و لذا حاکمان فعلی کاخ سفید باید پاسخگوی دوره ریاست خود باشند ۰ از این زاویه است که در عملکرد چهار سال اخیر اوضاع امریکا ، نامزد دمکرات غالبا حمله می کند و رئیس دولت وقت ( هر چه هم هتاک و بی ادب و وقیح باشد ) باید از خود دفاع نماید و در این دادگاه ملی افکار عمومی در جایگاه متهم قرار بگیرد ۰ البته بخاطر بی تقوایی سیاسی و فساد و بی اخلاقی فردی رایج در غرب این قماش دولت مردان (به جای دو قطبی سازی های کاذب و یا مثال از تاریخ امریکا) بیشتر بر روی نقاط ضعف مالی و یا شخصی رقیب انگشت می گذارند ولی همه اینها دلیلی برای فرار از پاسخ گویی عملکرد دولت مستقر نمی باشد ۰ 🔴درست مانند طبیبی که با قول بهبودی بیمار شروع به تجویز نموده و حالا که مریض بدتر شده نمی تواند بهانه تراشی کرده و از مسئولیت طفره رفته و یا فرار به جلو نماید و یا طبیب دیگری را مقصر بداند۰ 🔵این مثال سیاسی امریکا تا حدودی می تواند مسئله امروز ما و البته مشق خوبی برای پاستور نشینان و دوستانشان در هر دوره ای باشد ۰ البته در درجات پائین تر شامل صندلی سبز بهارستان و بهارستان نشینان هم می شود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousana
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
‍‍ ‍ 🔰سخنی در باب سه دوره خدمات متقابل اسلام و ایران ✅(اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی) 🔶🔹🔸با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم . 🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم : 1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب 2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی 3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰ 🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه می‌کنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود 🔴برای تکمیل افق این بحث به نظر می رسد خدمات متقابل اسلام و ایران در سه مقطع تاریخی قابل بررسی است: 🔶الف : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرون اولیه اسلامی ؛ همانطور که استاد مطهری در کتاب گران قدر خدمات متقابل اسلام و ایران آورده است ۰ 🔶ب : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرن دهم و در دوره شکوفایی عصر صفویه و در قالب و محتوایی تشیع 🔶ج : خدمات متقابل اسلام و ایران در دوره انقلاب اسلامی ایران در نظریه و افق تمدن نوین اسلامی۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://t.me/drmousanajafi
🔰هفته اول آبان بحث های ملی گرایی و نگاه به ایران باستان با شعارهای سیاسی همراه شده و در فضای رسانه و مجازی بازتاب می یابد ۰ مناسب است در ارتباط با نسبت اسلام و ایران به یک نمونه تاریخی از رفتار ایرانیان در گذشته اشاره کنیم ۰ ✅ بازتاب اندیشه سیاسی نهضت شعوبیه و ماجرای ملی گرایی ایرانی در عهد اسلامی : ✅شاخص تاریخی مهم اعتدال و عدالت خواهی و معنویت گرایی روح ملی ایرانیان در افق اسلامی و آسیب شناسی تفاخر قومی به موازات آن۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی با بیان اینکه هویت ایرانی سه مرحله داشته است که نسبت بین آنها طولی است، گفت: مذهب شیعه به عناصر فرهنگی گذشته ما جهت داد و ما با تشیع هویت جدیدی پیدا کردیم. ✅به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سوالاتی که در مورد ناسیونالیسم ایرانی مطرح است این است که باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»، «حکمت اشراق»، «السیاسه العامه»، «شاهنامه» و .... تجلی یافت)، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت، چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول، به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را می توان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول، صرفا تعصب در برابر اعراب بود، یا اینکه ریشه ی عمده دیگری هم داشت؟ 🔴موسی نجفی استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن پاسخ به این سوال در گفتگو با خبرنگار مهر به تبیین سه نظریه اصلی در مورد هویت ملی ایرانیان پرداخت؛ 🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇 https://www.mehrnews.com/news/4757809 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ 🔰 نکته مهم انتخابات امریکا برای سیاست امروز ما ✅اگر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طل
🔰پرسش انتقادی به یکی از مطالب کانال ✅جناب دکتر در امریکا رییس جمهور از فرماندهی کل قوا گرفته تا بسیاری مسئولیت های بزرگ و اصلی دیگر را بر عهده دارد آیا رییس جمهور در ایران نیز همانند رییس جمهور امریکا این قدرت ها را دارد.!!!؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از بذل توجه تان ، ظاهرا پرسش شما تلویحا انتقاد به نظر من درباره پاسخگو بودن مسئولین و بخصوص رییس جمهور است ۰ نکته مورد اشاره شما در بدو امر درست است که قدرت رئیس جمهور در ایران با رئیس جمهور امریکا مساوی نیست ، ولی روح مطلب مورد نظر در نوشته مذکور میزان قدرتها و مسئولیت ها در ایران و امریکا نبوده ، بلکه پاسخگو بودن جریان حاکم بر قوه مجریه و بهانه نتراشیدن و مشکلات را بر گردن جریان رقیب نینداختن است ۰ این نکته را هم باید اضافه نمود در ایران هر چند تفکیک قوا بین سه قوه مقننه و مجریه و قضائیه وجود دارد ؛ ولی قدرت اجرایی و مالی و تاثیر گذاری قوه مجریه بر روند زندگی و اقتصاد و معیشت مردم قابل مقایسه با دو قوه دیگر نیست ۰ از طرفی تاثیر وزراتخانه ها و بودجه و دهها نهاد و سازمان دولتی در کشور بسیار وسیع و گسترده و مهم است ؛ این تاثیر بر اقتصاد و معیشت و برنامه زندگی مردم حتی با اختیارات رهبری نیز متفاوت است ۰ هر چند مقام قانونی رهبر از رئیس جمهور بالاتر است ولی تاثیر مستقیم تصمیمات دولت بر سیاست گذاری در سطح زندگی مردم بسیار وسیع و نافذ است ؛ به عنوان مثال این مجموع سیاست دولت است که ارزش پول ملی را رقم می زند و یا تعیین استاندارها با وزارت کشور و تعیین سفرا و عقد معاهدات بین المللی با وزارت خارجه و سیاست های آموزشی با وزارت خانه های فرهنگ و همچنین تجارت و صنعت و بانکداری با وزارتخانه های تابع خودشان است ۰ صد البته همه اینها با مسئولیت مستقیم رئیس جمهور انجام می شود و نه رهبری و ولایت فقیه ؛ جناح های سیاسی ما در اینجا باید کمی بیشتر تمرین مدنیت نموده و نخبگان و نویسندگان و اساتید و اصحاب رسانه نیز حقوق اساسی را در شرح وظایف قوا بیشتر مطالعه و بحث نمایند ۰ نکته آخر اینکه مطلب عنوان شده نه فقط شامل این دوره و نه محدود به یک قوه است ، بلکه این شاخص و نقد و معیار گذشته و آینده را هم شامل شده و البته مجلس و قوه قضائیه هم در این نگاه و معیار قابل بررسی و ارزیابی و نقد بوده و هستند ۰ 🔶موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه ای برای نظریه پردازی ✅با استعانت پروردگار اولین نشست طرح کلی اندیشه پیشرفت با حضور جناب دکتر نجفی و دوستان برگزار گردید. اهم مباحثی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت؛ 🔴گزارش جناب آقای ابدی در خصوص روند مسئله و اینکه مصاحبه صورت گرفته با استاد چه مختصات و ویژگی هایی دارد طرح بحث دکتر نجفی در خصوص توجه و تأکید ویژه بر اینکه ما قبل از ورود به این مباحث لازم است به کلان نظریه های حاکم بر این موضوعات توجه داشته باشیم و از دوستان خواستند که نظرات خود را در این باره طرح کنند. 🔵چهار کلان نظریه عبارتند از "تجدد" ، "هویت" ، " تاریخ علم" و "تمدن" در ادامه هر یک از دوستان حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون موضوع کلی جلسه و این چهار کلان نظریه پرداختند. 🔶این جلسه در ادامه مطلبی است که قبلا در همین کانال درباره پرسش های اساسی و کلیدی مطرح گردیده بود ۰ از مصطفی مرتضوی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅شورش علیه عثمان در ابتدا حرکتی مبهم و به اصطلاح کور بود و خواسته ها عمق زیادی نداشت تبدیل این شورش به "قیام" نیاز به سه عامل مهم داشت : 🔶اول : بصیرت افزایی در مردم 🔷دوم : پاکسازی حرکت از فرصت طلبانی مثل طلحه و زبیر و عمروعاص و از همه مهمتر معاویه 🔶سوم : جهت دهی درست شعارها به تبیین واقعی مشکلات که همان دوری از ولایت و امامت در زمان خلفا بود ۰ هر چند امام علی علیه السلام در ظاهر ساکت و یا واسطه و یا بیطرف فتنه جلوه می کنند ، ولی در هر سه جبهه مذکور ، شیعیانش مثل عمار یاسر و مالک اشتر فعال و با بصیرت عمل می کنند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص) 📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص)) ✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند https://t.me/drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
‍‍ ‍ 🔰سخنی در باب سه دوره خدمات متقابل اسلام و ایران ✅(اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرست
🔰اظهار نظر انتقادی در مورد یکی از مطالب کانال ✅مقصود از مجعول در مورد کورش چیست که در کانال تلگرامی آمده است ؟ 🔴در ماه آرَهـسَـمـنَـه "(ارهشامنو arahsamna(بابلی)( ماه هشتم)(= عبری: مارحـشـوان marheshvan/میلادی:اکتبر/ فارسی باستان: وَرکَـزَنَـه/ آبان. markasanas ) در سومین روز (۲۹ اکتبر 539 پ.م = ۷ آبان) (۱۱۶۰ پیش از هجرت)، کورش به بابل در آمد، شاخه‌های سبز در پیش پایش گسترده شد و صلح (شولمو=shulmu=سلام) بر شهر سایه گسترد. کورش به همه (مردم) بابل درود فرستاد." "سالنامه نبونه ئید." 🔵زندگی و جهانداری کوروش.شهبازی.ص 306. 🔴جواب : 🔵نجفی: این مطلب از دو جنبه قابل بررسی است : 🔶اول ؛ جنبه منبع شناسی و ارجاعات تاریخی که حتما می دانید در این باره نوشته ها و منابع همخوانی ندارند و البته من هم نظر تخصصی نداشته و حتی نظر خاصی را هم اختیار ننموده ام ۰ 🔶دوم : سو ء استفاده فضای مجازی و رسانه ای در خارج از ایران و باور برخی افراد ساده دل در داخل از این موضوع که مطلب را از بحث تاریخی خارج نموده و تبدیل به مسئله سیاسی و موضع ایدئولوژیک و شبه ناسیونالیسم رمانتیک می نماید ۰ نقد من در پست مذکور در به کارگیری کلمه (مجعول ) مربوط به بخش تاریخی و علمی قضیه نیست بلکه بیشتر قسمت دوم را شامل می گردد ۰ از شما خواننده عزیز هم بخاطر نقد و توجه تان تشکر می نمایم ۰ 🔶برای مطالعه در این زمینه مطالعه مقاله زیر که نظر پژوهشی یکی از مورخین است می تواند مفید باشد : http://www.movarekhan.com/blog/achaemenid_cyrus_from_opportunity_to_threat/ 🔶همچنین مطالعه دیدگاه مورخ دیگری در این زمینه مفید می باشد ، رجوع شود به : https://t.me/c/1122569673/53719 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅چگونه تغییر سران مستکبر می تواند مهم باشد ؟ 🔴در زندگی امامان معصوم و دشمن شناسی آنان یک نکته قابل توجه است و آن این است که در زمان امامت یک امام ، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جا به جا شده ولی اصل خلافت و جریان باطل سر جایش می ماند۰ نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می ماند ، اما نفس این تغییر اشخاص ، خودش می توانست تا مدتی ولو کوتاه فضای مناسبی برای جبهه حق ایجاد نماید و ائمه علیهم السلام و شیعیان در این مواقع می توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی اثر نمایند؛ شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط ید شیعیان ایجاد نمود ۰ نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند ۰ 🔵 این صورت مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می شود ؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش،محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر ننمود ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی ها توانستند از این تغییر اشخاص غالبا ناصالح استفاده و به بازسازی خود بپردازند ۰ شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران ، افراد و سلیقه ها ، منافع شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می افتد ۰ این صورت مسئله و قاعده حکومتی می تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در امریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه ریزان استرتژیک و اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند ، می توانند از این رهگذر ، رخنه ( و نه وابستگی و دلخوش نمودن ) در سیاست های شیطانی دشمن ایجاد نمایند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی : ✅یکی از نقدهای شیعه به انحراف از جریان مقدس غدیر ( امامت و ولایت ) به جریان عرفی سقیفه ( خلافت ) "سکولار" و عرفی نمودن این امر مهم یعنی نصب الهی در رهبری جامعه اسلامی بوده است۰ 🔴امروز نیز سیاسیون قدرت طلب با نفوذ در مدیریت های مهم نظام جمهوری اسلامی ، عملا و تدریجا انقلاب مقدس اسلامی را امری عرفی و سکولار جلوه می دهند و این بزرگترین آفت برای یک حرکت و تحول اصیل است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد درخواست دارم منابعی رو معرفی بفرمایید در مورد ورود اموزش و پرورش نوین به ایران...بخصوص از نگاه نفوذ در دستگاه تربیتی جامعه و به قصد استعمار.مدارس میسیونری،شیخ ابراهیم رشدیه و تا بحث سپاه دانش و...برای پیدا کردن یک زنجیره ی اتصال بین همه ی این حرکتها. یکی از اهداف جدی این تحقیق،تبدیل شدن به یک موضوع فوق برنامه و هویتی ،برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هست که توسط جمعی از طلاب انشالله ارائه بشه و به عنوان یک مبحث از مجموعه مباحث لازم،برای نزدیک کردن دانشجو-معلمان به عناصر آگاه برای نقش آفرینی در سیر تمدنی حضرت آقا تشکر 🔴نجفی : 🔵جواب : با تشکر از شما ، در جواب پرسش شما باید بگویم بحث از نظر تعلیم و تربیت در تخصص من نیست و رشته مستقل و مهمی در دانشگاه عهده دار این مباحث می باشد اما از طرفی این موضوع می تواند از نظر بین رشته ای هم مورد توجه واقع گردد و همانطور که در متن پرسش،شما آمده است مباحثی مثل استعمار و تجدد و تمدن و تاریخ نوگرایی در ایران هر یک به نحوی به تاریخ سیاسی مرتبط هستند و دوستانی که قصد ورود عمیق تر به این مباحث را دارند می توانند به پست های قبلی در همین کانال در هر یک از این عناوین مراجعه نمایند با وصف این از کسانی که در این حوزه فکری تحقیقات عمیق و مستمری طی این چند دهه داشته خانم دکتر جمیله علم الهدی هستند که دوستان و پژوهشگران را به یکی از مصاحبه ها و همچنین دو کتاب از ایشان در ارتباط با پرسش مذکور ارجاع می دهم ۰ 🔶در این مورد به مصاحبه سرکار خانم دکتر علم الهدی به نشانی زیر مراجعه نمایید : https://rabnews.ir/9684/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86/ 🔷همچنین محقق مذکور دو کتاب مفید در این زمینه با مشخصات زیر تالیف نموده است : 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کتاب «مبانی تربیت اسلامی و برنامه‌ریزی درسی بر اساس فلسفۀ صدرا» ✅نوشتۀ دکتر جمیله‌سادات علم‌الهدی، 🔴 سال1384 از سوی انتشارات دانشگاه امام‌صادق(ع) منتشر شده است. 🔵اثر حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که اساس اسلامی شدن تعلیم و تربیت چیست و چگونه تعلیم و تربیت، اسلامی می‌شود؟ دکتر علم‌‌الهدی، اولین گام اساسی و معطل‌مانده برای تحقق تربیت اسلامی را ارائه تعریفی روشن از آن می‌داند و تبیین ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی را امری ضروری می‌خواند.  ایشان در این کتاب می‌کوشد، مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی را بر مبنای نگرش صدرالمتألهین شرح دهد و با واکاوی مبانی قرآنی آن به تبیینی از ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد. دلالت‌های تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامۀ درسی بخشی از این کتاب را به خود اختصاص داده است. 🔶فهرست مطالب و مقدمۀ کتاب به شرح زیر است: فصل اول: مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی فصل دوم: مبانی قرآنی تعلیم و تربیت اسلامی فصل سوم: ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی فصل چهارم: دلالت‌های تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامه درسی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷ادامه قبلی 🔰ناشر : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران ✅نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی 🔴نویسنده : جمیله علم الهدی ✅سکولاریسم که مکتبی با هدف دین زدایی در اجتماع مسلمین به شمار می آید، به اشکال گوناگون اندیشة دینی را هدف قرار داده و یکی از مهم ترین حوزه های نفوذ آن نیز تعلیم و تربیت است. در این راستا سکولارها می کوشند با گسترش سیطه بر نظام آموزشی، آن را به سوی علم گرایی بدون معرفت دینی و روشنفکری مبتنی بر تعارض با دین سوق دهند. در ایران نیز ریشة این اقدامات به گذشته بازمی گردد. زمانی که عده ای به دلیل ضعف بینشی خود را تسلیم فرهنگ غرب کردند. اینها بیشتر افرادی بودند که برای تحصیل دانش به کشورهای غربی فرستاده می شدند و سوغاتشان برای میهن همانا تنفر از فرهنگ بومی خود بود. در کتاب حاضر چگونگی شکل گیری و گسترش این جریان دین زدا در نظام تربیتی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. این کتاب شامل پیشگفتار، مقدمه و 4 بخش است. عناوین بخش های کتاب عبارتند از: سیر تحول تعلیم و تربیت کهن به تعلیم و تربیت جدید، تکوین و گسترش جریان روشنفکری، تأسیس مدارس جدید و تحلیل مبانی سکولار تعلیم و تربیت http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بسط دانش و قدرت در حوزه فقه سیاسی ✅استفاده از جریان مشروطه و "مکتب نجف" برای نقادی و یا ظرفیت سازی فقه شیعه و یا سیر تکاملی اندیشه سیاسی اسلام در جایگاه نظریه پردازی بسیار مفید است ؛ اما این همه محاسن را به "استفاده ابزاری" از مشروطه و تاریخ سازی مبدل کردن و دو قطبی کاذب بین مکتب نجف با مکتب قم در سیاست ایجاد نمودن ، نوعی تحریف پنهان و خاموش برای جریانی است که در مسیر سیاسی خود به تاریخ و فرهنگ با نگاه "فوکویی" نگریسته و به ظرفیت "دانش و قدرت" بخوبی واقف است و به این "مشروعیت سازی" برای خود و "مشروعیت زدایی" برای نظریه رقیب سخت نیازمند است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و احترام ای کاش استاد نجفی در مورد دکتر فیرحی، اظهار نظری بیان می کردند. خیلی ها درحال مصادره ایشان و افکارشان هستند. گویا از انصاف افتاده اند. 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از شما برای پرسشی که مطرح نمودید؛ چرا که در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه آن زیاد طرح می گردد ۰ در متن سوال شما از کلمه (مصادره) استفاده شده است و من دقیقا متوجه نشدم به چه جریان و یا شخصی در مصادره کردن ایشان اشاره نموده اید ؟ ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان ، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد ۰ لذا به نظرمی رسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نموده اند ۰ 🔶 در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده ( البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است : ۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ - موضوعات اندیشه سیاسی ۳ - مباحث فقه سیاسی در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری و برخی علمای دیگر آشکار است۰ در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است ۰ هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب می گردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق می دهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین می نماید ۰ در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع می دهم۰ واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر ( سوای حب و بغض ها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی ) بهترین هدیه ای است که می شود به او بعد از مرگش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد ۰ 🔷برای مراجعه به دو مقاله دکتر جوادزاده و دکتر نوروزی رجوع شود به : 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
⚡️توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات براي تحقق ليبراليسم (نگاهي انتقادي به انديشه‌هاي دکتر داود فيرحي با تأکيد بر کتاب «آستانه‌ي تجدد») ✏️ عليرضا جوادزاده /استاديار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، گروه تاريخ انديشه معاصر 🔸 اشاره:‌ نوشتار حاضر، برگرفته از پژوهشي تفصيلي درباره زندگي و انديشه‌ سياسي ميرزاي نائيني است که تدوين آن پايان يافته و در آينده منتشر خواهد شد. با توجه به وفات دکتر داود فيرحي و برخي ابهامات و سؤالاتي که بعضا درباره انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي وي مطرح مي‌شود، نگارنده، نوشتة پيش‌رو را ـ که به مناسبت در بخشي از آن تحقيق ذکر شده است ـ براي انتشار ارائه مي‌دهد. 🔻🔻🔻 http://mobahesat.ir/23121 🔻🔻🔻 @mobahesat ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔰نقد اندیشه دکتر فیرحی در گفت وگو با استاد حوزه و دانشگاه؛ ✅داعیه داری برای اسلام؛ تئوری‌پردازی برای جریان اصلاحات 🔴حجت الاسلام دکتر نوروزی : از نظریه اسلام غیر انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار»، که فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد. مشروح این دیدگاه را در نشانی زیر بخوانید : rasanews.ir/002ntQ
🔰نگاه ابزاری مدرن به مصادره تاریخ فکر دینی مشروطه ✅شکی نیست که مکتب نجف و اندیشه سیاسی آیات عظام آخوندخراسانی و علامه نایینی و سایر بزرگان مشروطه خواه از افتخارات شیعه و در سیر اندیشه سیاسی اسلامی معاصر بسیار مهم است ؛ اما کسانی هستند که می خواهند با تمسک به این جریان نوعی "راه جدید" در برابر انقلاب اسلامی و آراء امام خمینی ایجاد نمایند ؛ (البته تضارب آراء در حوزه ها بین علما و طلاب امری مرسوم است ، ولی نه استفاده گزینشی سیاسی!) غافل از اینکه طرح جامعه مدنی مشروطه یک قرن قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است و در سیر تکاملی اندیشه و فقه شیعه متعلق به گذشته بوده و ناظر به آینده نمی باشد۰ البته جریان ابزاری نمودن تاریخ علیرغم همه شعارهای مدرن و دمکراتیک و اصلاح طلبانه امروزیش به جای گفتمان و مناظره واقعی مفید (با این طراحی باطنا سیاسی و ظاهرا فرهنگی - نظری ) نوعی تاریخ سازی و ارتجاع و دو قطبی نمایی را در فقه و روحانیت و قرائت شیعه ترویج می کنند۰ 🔴در مقابل جریان مذکور البته تفکر تحلیل تاریخی عمیق تری وجود دارد که مشروطه و مشروعه را توامان متعلق به جریان "بیداری اسلامی" دانسته و هر دوی این تفکرات را در افق بیداری اسلامی به عنوان ریشه انقلاب اسلامی بررسی و واکاوی می کند ۰ رجوع به تاریخ فکری گذشته امری مستحسن و پسندیده است و نورافکنی که حوزه اندیشه در آینه تاریخ می اندازد بی شک آینده را روشن تر می بیند ؛ بشرط آنکه از "تاریخ ابزاری" به "تاریخ نگاری" و "تاریخ اندیشی رسیده باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
27.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅شاید یکی از دلایلی که امام امیر المومنین علی علیه السلام در شورش علیه عثمان شرکت مستقیم ننمودند و حتی محاصره خانه او را هم شکسته ، برایش آب بردند ، شفاف نمودن فضای تیره و مرزبندی با جریانهای فرصت طلب بود ؛ البته در جبهه مقابل برای باند فاسد اموی تاریخ مصرف خلیفه تمام شده بود و نیاز به "پیراهن خونین" خلیفه از وجود زنده خود خلیفه مهمتر گردید ۰ 🔶جریانهای سیاسی ناسالم برای بقا و فرار از پاسخگویی معمولا به حربه مظلوم نمایی روی می آورند و معمولا هم در این شرایط بهترین قربانی کسی است که بیشترین خدمت را به آنها کرده است !! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
💢همیشه شنیدین که میگن نقشه ایران شبیه گربه‌ست اما چرا؟ گفته میشود ؛کشیشی انگلیسی که مدتی در ایران به تبلیغ دین مسیحی پرداخته بود٬ بعد از مراجعت به لندن در سال ۱۹۰۲ کتابی کوچک درباره ایران منتشر کرد و تو کتابش نقشه ساده ای آورده که ایران را به صورت گربه ای که روی بالشی نشسته. گربه‌ای که پشت به افغان و هند کرده و سرش به طرف روسیه است. بالش مذکور مانع از آن است که پنجه های گربه در آب خلیج فارس تر شود. 👇👇👇