🔴جواب پرسش 👆👆
🔵نجفی :
✅با تشکر از شما بخاطر دقت و نکته سنجی تان ، البته چه خوب بود اگر منبع این نقل تاریخی را هم ذکر می کردید ؛ در مشروطه از این گفته ها و صحنه ها و گاهی هم صحنه آرایی ها زیاد ذکر شده است ؛ مثلا گفته فرمانده روسی در این نقل برای چه شخصی بوده که به گوش مشروطه خواهان رسیده؟ و آیا جمله وی بدون کم و کاست نقل شده ؟ و یا در مسیر "ایدئولوژیک روشنفکری" در انحراف مشروطه به نحوی جاسازی تاریخی نشده است ؟
اما اگر فرض را به صحت تمامی این دو ماجرا یعنی عزاداری روز عاشورا و اعدام آزادیخواهان و صحت جمله فرمانده روسی بگذاریم ، اینجا نکته ای را باید در نظر داشت و آن این است که نباید این مسئله را به صورت جزئی دید ، بلکه بهتر است رویگردانی و یا سرخوردگی بخشی از جریان مذهبی در تبریز از روند مشروطیت را در کلیت آن نگریست ۰
🔶تاریخ مشروطیت در ایران گواه این نکته است که با رسوخ اندیشه های غربی و آن هم از نوع تقابل گونه با اعتقادات مردم در متن وقایع مشروطه و در بین صفحات مطبوعات ، کم کم جنبه دینی و اسلامی نهضت در برخی مناطق رنگ باخت و متدینین نسبت به سرنوشت این حرکت مهم بی تفاوت گشتند ؛ این مسئله با شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری در تهران و گروهی دیگر از علما در بلاد دیگر صورت مسئله را تندتر و دو قطبی سازی بدی را در فضای فکری مشروطه دوم ایجاد نمود ۰ در نتیجه نهضت مقدس "عدالت خانه" که در پیدایش اولیه مشروطه پررنگ بود به تدریج به نهضت "عرفی" مشروطه مبدل شده و سیاسیون و وابستگان به سفارت انگلیس با فراموشی ماهیت و شعائر اصیل مشروطه ، زمینه شکست آن را فراهم آوردند و همه اینها مقدمه روی کار آمدن قزاقی خشن و بیسواد به نام رضاخان را فراهم آورد ۰
🔷 با وصف این اگر گزارش منقول از فرمانده روسی درست باشد ، با توجه به فضا و زمینه های به وجود آمده زیاد نباید از وقوع چنین اتفاق ناخوشایندی در شهر تبریز تعجب نمود ! بخصوص،آنکه مجتهد برجسته شهر یعنی مرحوم آیت الله میرزا حسن اقا مجتهد تبریزی و انجمن اسلامیه تبریز نیز در مقطع زمانی مذکور بحث مشروعه را در تبریز مطرح نموده و این دو دستگی در مشروطه گروهی از متدینین را از سیاست دور و متنفر نموده بود ۰ در آخر این نکته را هم باید اضافه نمود که احساسات و شور مذهبی برای آنکه با "بصیرت سیاسی" ( در سطحی که شایسته اجنبی ستیزی است ) همگام و هم سطح گردد به عوامل زیادی نیاز دارد که مهمترینش وجود زعمایی برجسته مثل امام خمینی در انقلاب اسلامی می باشد ؛ البته گاهی هم شخصیت و رهبر توانمند در یک نهضت وجود دارد اما جامعه توان دیدن و درک درست و به موقع او را ندارد !
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰۲۱ آذر ماه سالگرد رحلت آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی زعیم نهضت مشروطیت ایران
✅تفاوت جریان علمای آزادیخواه مشروطه ( آزادیخواهان مقدس ) با متجددین غربگرا در تاریخ تحولات فکری و سیاسی ایران
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی است که موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به سوال خط قرمز برای «دبه» کردن سیاستمداران تا کجاست؟، نوشته است:
✅شاید یکی از مزایای سیاسی دو جناحی یا چند جناح بودن در افق سیاسی کشور بخصوص در انتخابات قوه مجریه و مقننه و یا شورای شهر این باشد که با تغییر مدیران و مسئولین و کار به دستان، کشور میتواند نوعی تحول و دگرگونی مشروع را تجربه نماید و به تعبیر رهبر معظم و عزیز این مسئله مانند تغییر و نو شدن طبیعت در سال جدید است، لذا تحول و تغییر مدیران در ذات خود امری مبارک و ارزشمند است.
از نکات مثبت دیگر این امر تنگ شدن قافیه برای فرصت طلبانی است که معمولاً بخاطر شیرینی قدرت و سیاست، نان به نرخ روز خورده و در این تغییرات و دست به دست شدنها نقاب از چهره شأن افتاده و در جایی باطن و ضمیر خود را آشکار میکنند.
🔴ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ادامه قبلی👆👆
🔴بنابراین هر چند در اصل مبارک بودن این تحول و تغییر و چند صدایی کمتر میتوان شک نمود ولی در این میان باید مواظب مارهای خوش و خط سیاسی هم بود؛ چرا که همه به این قواعد و اصول مدنی پای بند نبوده و نیستند و التزام به این قاعده را تا زمانی که خود در قدرت نیستند، شعار میدهند ولی موقع تحویل مناصب به انواع بهانهها و حیلهها متوسل شده تا از بالای این نردبان به پایین پرتاب نگردند!
این صورت مسئله ایرانی و امریکایی و اروپایی هم نمیشناسد! نمونه بارزش همین جناب ترامپ است که وقتی باید از کاخ ریاستش اسباب کشی کند به صد مورد راست و دروغ علیه رقیب دست زده و زمین و زمان را به هم دوخت تا در قدرت بماند. او هرچند مضحکه عالم شد ولی به هر حال میزان ساختارشکنی او هم در مرز خاص و خط قرمزی متوقف گردید.
اما در این میان یک پرسش، اساسی باقی میماند که مرز این اعتراض و ساختارشکنی در همه جا تا کجا میتواند باشد؟ به نظر میرسد در بین ملل متمدن و جامعه مدنی آنچه پذیرفته شده است و خط قرمز سیاستمداران و جناحهای سیاسی محسوب میگردد، قانون اساسی یک کشور به عنوان "میثاق ملی" است. این خط قرمز و شاخص در تمام دنیا پذیرفته شده و مبنای عمل و کنشهای سیاسی و رقابتی قرار دارد.
🔵در کمال تعجب در کشور ما در درون دولت و حتی شخص رئیس جمهور و جناح موسوم به «اصلاح طلب» این اصل مسلم و پذیرفته شده به راحتی در عمل مورد تردید قرار میگیرد؛ مثال بارز برای دولت تدبیر و امید، استدلال عجیب رئیس این دولت در رد مصوبه هستهای مجلس و استناد به رأی چهار ساله ملت است؛ استدلالی که به راحتی از طرف مجلس، هم میتواند مطرح گردد.
نکته مهم اینجاست که اصولاً مرجع و شاخص رفع این اختلافات بین قوا مگر جایی غیر از قانون اساسی هم میتواند مطرح باشد؟ در مورد جناح حامی دولت مسئله عجیبتر میشود گروهی از افراد این جناح فکری و طیف سیاسی در این هفت سال در بالاترین ردههای وزارتی و مدیریتی و استراتژیک نظام از انواع مواهب و مزایا (البته قانونی!) برخوردار بودند ولی دوستان مثلاً تندروتر! آنها در جلسات سیاسیتر و غیررسمیتر مطبوعاتی و دانشگاهی به ساختارشکنی در برخی اصول اصلی قانون اساسی و دور زدن قانون پرداخته و مانند زمان برگزاری یک رفراندوم برای نوشتن قانون اتخاذ موضع مینمایند!
طنز تلخ قصه اینجاست که این جناح سیاسی چه در داخل دولت فعلی و چه در ژست ساختارشکنی نظام از "حافظه تاریخی" ضعیفی هم برخوردارند؛ چرا که خود در جایگاه نقد و نفی و رد دولت قبلی (احمدی نژاد) نه تنها به رأی چهار ساله ملت (در هر دو دوره دولت سابق) احترام نگذاشته بلکه مواضعی متناقض از امروز اتخاذ کرده بودند. مطالب مذکور با تورق در مطبوعات دو دهه اخیر به راحتی قابل اثبات است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
13.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سیاست علمای شیعه در برابر امپراطوری عثمانی
✅ حفظ حدود و ثغور مرزهای ایران در برابر تجاوزات قشون عثمانی در زمان مشروطیت
🔴نامه اعتراض آیت الله آقا نجفی اصفهانی به سلطان عثمانی و جواب سلطان عثمانی به ایشان
🔵در پایان این سند تاریخی در برابر سلطان عثمانی امضاء شده است : خادم مذهب جعفری محمدتقی نجفی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
به مناسبت جمادی الاول سالروز انتشار حکم تحریم تنباکو
🎤گفتگوی اختصاصی با #موسی_نجفی؛
🛑 نهضت تنباکو ماجرای زندگی هر روز ماست.
🔺قضیه #تحریم_تنباکو، یک واقعه مهم تاریخی مربوط به ۱۳۳ سال پیش است و ۱۵ سال قبل از نهضت مشروطیت رخ داده است. این جنبش نوعی بیداری اسلامی مهم در تاریخ ایران محسوب می شود که زمینه ساز جریان های مهم تاریخی مثل نفی استبداد و #مشروطیت در ایران گردید.
🔻بحث #تولید_ملی و حمایت از آن یک بحث زیر بنایی است که استقلال و «ما میتوانیم» را در اذهان عموم مردم القا می کند. این مطلبی است که #استعمار قرن هاست در ملل شرق روی آن کار کرده که «شما نمی توانید»؛ که امروز هم رویکرد اصلی غرب همین است.
🔺 نهضت تنباکو صرفا یک ماجرای تاریخی گذشته نیست، بلکه ماجرای زندگی هرروز ماست. در ابعاد مختلف این ماجرا تکرار می شود. ما همان مردم زمان میرزا هستیم و کمپانی رژی در قالب های مختلف در زندگی ما ظهور و بروز دارد. این نهضت نشان داد که اگر درک و شعور و اراده ملی در مردم و مسئولین وجود داشته باشد، بازهم می توان پوزه استعمار را به خاک مالید.
متن کامل این گفتگو را در لینک زیر بخوانید👇
http://mesdaq.ir/?p=64217
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰بنیاد فلسفی علم سیاست در غرب جدید موسی نجفی : ✅از پایه گذاران اصلی اندیشه سیاسی جدید در غرب در ه
🔰اظهار نظر انتقادی یکی از مخاطبین
استاد نجفی سلام
در یکی از گروه ها این مطلب جدید شما را گذاشتم ، شخصی چنین پاسخ داد
پاسخ حضرت عالی رو به این اشکال میخواستم 👇
✅ثمره اینکه انسان گرگ انسان است در اندیشه غربی اینه که پس باید بیشترین اهتمام را به قرار دادهای اجتماعی داشت نه اینکه این نظر هابز موجب سستی قراردا اجتماعی باشد.
اما اگر متعاطیان علوم سیاسی می خوان از اندیشه غربی رگه هایی برای نحوه رفتارشان با ما پیدا کنند باید بدانند که اتفاقا در غرب مدرن برای انسان امتیازات بسیاری اختصاص پیدا کرد. خواست اومانیسم و سوبژکتیویته همین است.
مساله اینست که که مدرنیته بیرون از خود را انسان نمی داند لذا به آن بی تعهد است نه اینکه دیگری انسان است و انسان ها هم گرگ هستند پس به هم رحم نمیکنند. جناب استاد! اگر انسان به معنایی که شما می فرمایید گرگ انسان بود و این موجب عهد شکنی غربی ها است پس باید اینها بیش از همه میان خودشان عهد شکنی می کردند.
🔴جواب
🔵نجفی
این نظر اجمالا قابل توجه است ولی دقیق نیست چون اگر خواننده محترم دقت کنند ، من فقط به لیبرالیسم اشاره نکرده و در همان ابتدا هر چهار جریان فکری مارکسیسم و لیبرالیسم و فاشیسم و نازیسم را از یک ریشه دانستم ۰ در حقیقت ریشه "ماکیاولی - هابزی" این مکاتب سیاسی یکی است و اینکه گفته شود، انسان گرگ انسان است مربوط به حالت یا "وضعیت طبیعی" همه انسانها قبل از ورود آنها به زندگی اجتماعی است ؛ البته بعدا با آراء جان لاک و دیگران این نظریه "قرارداد اجتماعی" تعدیل و تکمیل گردید و چهار مکتب سیاسی مذکور در مرحله دوم ( یعنی،مرحله بعد از حالت طبیعی و ورود به جامعه ) از یکدیگر متمایز شده و مبانی دیگری را به این اصل اولیه اضافه کرده و یا اولویت های متناسب با تفکراتشان را به آن ملحق نمودند ؛ لذا این ریشه یابی و تفسیر از تاریخ فلسفه سیاسی در غرب با تفاسیر خوش بینانه بعدی مانعه الجمع نمی باشد ۰ ذکر این نکته ،خالی از لطف نیست که خوش بینی به ذات انسان مربوط به مکاتب الهی است که به فطرت پاک و خداجوی انسانها تاکید داشته و سعی بر حفط این هویت اصیل و ملکوتی در انسانها دارند۰
برای مطالعه و تطبیق در نظریه فطرت از نظر اسلام و تفاوت آن در نظر متفکران مغرب زمین کتاب فطرت نوشته استاد شهید مرتضی مطهری منبع مطالعاتی ارزشمندی می باشد ۰👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴ادامه قبلی 👆👆
✅نویسنده : مرتضی مطهری - صدرا - قم
🔰فطرت چیست و چه تفاوتی با غریزه دارد؟ فطریات انسان کدامند؟ مبنا و منشا دین چیست؟ آیا دین امری فطری است؟
🔶این کتاب حاصل سخنرانی های استاد شهید مطهری در جمع فرهنگیان است و به فطرت اختصاص دارد. فطرت از مسائل مهم قرآنی است; در فرهنگ اسلامی جایگاهی ویژه دارد و از جهاتی بر بحث از اصول عقاید و حتی توحید مقدم است . استاد، ضمن ارائه تعریفی صحیح از فطرت، به بیان دیدگاه قرآن کریم میپردازد و با طرح مساله فطریات انسان دو نوع فطریات را بر میشمارد: فطریات در ناحیه شناخت و درک و فطریات در ناحیه خواسته و میل. حقیقت جویی، گرایش به خیر و حقیقت، گرایش به جمال و زیبایی، گرایش به خلاقیت و ابداع و عشق و پرستش گرایشهای مقدس و برآمده از فطرت انسان است. استاد در بحث منشا مذهب به تبیین و نقد نظریههای فلاسفه و دانشمندان مشهور غرب مانند فویر بلخ، اگوست کنت، راسل و مارکس میپردازد . وی در نهایت، بر اساس دیدگاه قرآن کریم، دین را امری فطری میخواند و به این پرسش مهم پاسخ میدهد: اگر دین فطری است، جایگاه وحی و پیامبران کجا است؟
آشنایی با دیدگاه قرآن کریم و مقایسه نظر قرآن کریم با دیدگاههای بشری از امتیازات کتاب شمرده میشود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰صفحه شطرنج سیاست
🔰 آنی که وارد عرصهی سیاست میشود، باید مثل یک شطرنجباز ماهر هر حرکتی را که میکند، تا سه تا چهار تا حرکت بعد از او را هم پیشبینی کند. شما این حرکت را میکنی، رقیبت در مقابل او آن حرکت دیگر را خواهد کرد؛ باید فکرش باشی که تو چه حرکتی خواهی کرد. اگر دیدی در آن حرکت دوم، تو درمیمانی، امروز این حرکت را نکن؛ اگر کردی، ناشی هستی۰
مقام معظم رهبری
🔴صحنه سیاست مثل صفحه شطرنج می ماند ۰ سیاستمدار کار کشته باید مثل شطرنج باز ماهر عمل کند ، یعنی نه تنها به چندین حرکت بعد از حرکت حاضر خودش فکر کند ، بلکه حرکت و حرکات بعدی رقیب را هم سنجیده و حدس بزند۰ او بایستی برای انجام هر حرکتی پیش بینی لازم را بنماید و البته مهمتر از آن بتواند نقشه نهایی طرف مقابل را ذهن خوانی و حدس بزند ؛ چرا که حرکت مهره ها در شطرنج و همچنین در سیاست تابع نقشه راه و یا هدفی کلی بازیگر است ۰ این اهداف و نحوه استفاده از شرایط پیش آمده و یا برنامه ریزی شده است که تکلیف و ارزش هر حرکت و هر مهره ای را در نهایت تعیین می نماید۰
🔵یک شباهت دیگر هم در شطرنج وجود دارد و آن این است که بازی شطرنج بازی برد - برد نیست ، بلکه یکی می برد تا دیگری ببازد ۰ شطرنج بازی که به فکر کیش دادن و مات کردن حریف نباشد به زودی خودش کیش و مات خواهد شد ۰ سیاستمداری که به این قواعد بازی شطرنج در سیاست فکر نمی کند، به درد بازی مذاکره نمی خورد !
این نقد به "شطرنج برجام" وارد است که چرا مهره های اصلی خود را برای ادامه بازی حفظ نکردید ؟!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅ نخ اجنبی در آستین لباس یک جریان سیاسی به منزله وجود فضله موش در دیگ برنج است ، یعنی کل را نجس می کند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
7.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی :
مراتب سه گانه اصلاحگری در جامعه اسلامی (صالح و مصلح)
🔶اصلاح اخلاقی و فردی
🔶اصلاح اجتماعی
🔶اصلاح سیاسی
✅با این شاخص ، اولین شرط ورود سیاستمداران به میدان اصلاح اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی سیاسی ، همانا صالح و راستگو بودن و سلامت نفس داشتن و البته دوری از هرگونه فسادی است۰
🔵همانقدر که سیاسیون بی تقوا و بی اخلاق و ناصالح به نظام سیاسی ضربه می زنند ، افراد ساده دل و ظاهرالصلاح که از پیچیدگی فضای سیاست دورند می توانند در اینگونه مواقع مضر و ضربه زننده و آلت دست دشمن باشند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi