5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه جهان آراء - شبکه افق - ۹۹/۱۱/۱۱
✅موضوع : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی
🔴دکتر موسی نجفی :
🔶در مورد قضاوت و یا محاکمه مسئولین ناکارآمد زیاد عجله نکنید
🔷گذشت زمان حقایق را بیشتر روشن می کند
چون مسائل پشت پرده و خاطره نویسی ها قسمت های تاریک را روشن می کند
🔶تاریخ در نهایت به اجماع می رسد و اشتباهات را نشان می دهد
🔷برخی مسئولین و مدیران وقتی از مسئولیت می افتند حرفهایشان حتی ارزش شنیدن هم ندارد و خیلی زود فراموش می شوند
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔺آنچه در برنامه امشب «جهان آرا» گذشت (به نقل از اکانت توئیتر برنامه)
👈 دکتر موسی نجفی نظریهپرداز و استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه:
🔰 انقلاب اسلامی بر خلاف نظریهپردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفهای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمیکرد.
🔰انقلاب اسلامی از هیچ انقلاب قبل از خود پیروی نکرد بلکه انحصار انقلابی را از مارکسیسم بیرون آورد.
🔰به عقیده هنری کیسینجر، مردم ایران با انقلاب اسلامی توانستند منافع نظم وستفالی را به دست بیاورند ولی تا آنجا که توانستند نظم نوین جهانی را با چالش مواجه کردند.
🔰متمدنان غربی مدعی نظم جهانی، فقط برای خودشان این نظم را داشتند وگرنه رفتار آنها با مستعمرهها گویای همه چیز هست.
🔰برخی مدیران کشور ریشههایی از تفکر انجمن حجتیه را به سبک غربی دارند، آنها فکر میکنند نمیتوان از این جلوتر رفت و این همان اندیشه حجتیهای است در حالیکه انقلاب بن بست ندارد.
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد
🔰#برنامه_تلویزیونی
🔰#جهان_آرا
🆔@ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد
👈 دکتر موسی نجفی در برنامه «جهان آرا»: انقلاب اسلامی بر خلاف نظریهپردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفهای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمیکرد.
🔰#برنامه_تلویزیونی
🔰#جهان_آرا
🆔@ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پرسش و پاسخ مجری برنامه جهان آراء با دکتر نجفی :
🔴امیر حسین ثابتی : به نظر شما مهمترین آسیب شناسی انقلاب اسلامی در این چهار دهه تاکنون شامل چه مسائلی می شود ؟
🔵پاسخ دکتر نجفی : رشد انقلاب اسلامی و عقب ماندن مسئولین و مدیران حتی در سطح روسای جمهور
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رمز تحقق حداکثری یک آرمان
✅یکی از علل موفقیت بیشتر تحقق عملی اندیشه سیاسی امام خمینی نسبت به زعمای بزرگ دوران مشروطیت این است که امام راحل با اصول و شاخص های نظری غرب وارد دنیای سیاست و سایر مدعیان حکومت نگردید ؛ از این روی در موقع "انقلاب و براندازی" شاه از قواعد و افق و روشهای انقلاب مارکسیستی استفاده ننمود ۰
🔴 در مرحله تثبیت "نظام" جمهوری اسلامی هم از اصول و ارزشهای لیبرالیسم فاصله متعادل و منطقی را جهت حفظ استقلال آرمانهایش رعایت نمود ۰
🔵واضح است که در عصر حاضر ضرورت این فاصله گذاری و استغنا و هویت یابی برای مرحله" تمدن سازی" بیشتر احساس می گردد ؛ چرا که لازمه بسط و تفضیل یک نظریه ، استقلال در مسیر است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅ علیرغم تفاوت ماهوی قرارداد ترکمنچای با برجام ، آنچه بند مربوط به حق قضاوت کنسولی یا همان کاپیتولاسیون در قرارداد ترکمنچای را با مکانیسم ماشه در برجام به یک نقطه می رساند همانا "دست برتر غرب" نسبت به طرف ایرانی است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم
✅دکتر نجفی : ارتباط انقلاب اسلامی و ایران
🔴انقلاب اسلامی ایران را ابتدا به یک قدرت منطقه ای و سپس به قدرت جهانی رسانده است۰
🔵انقلاب اسلامی از ایران شروع شده ولی در انحصار ایرانیان نیست و آرمانی جهانی و فرا ملیتی دارد۰ این ماجرا در ایران پایان نمی پذیرد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم :
✅با سلام
کسانی که به این مطلب عقیده دارند انقلاب اسلامی رو هم یک پارادوکس میدونند چون انقلاب یک مفهوم مدرن هست و اسلام متعلق به سنت ، پس انقلاب اسلامی نداریم و اصلا این واژه هیچ مفهومی ندارد
اگر توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
اینکه تفسیر و ماهیت هر انقلابی را در محدوده مدرنیته محدود و محصور می کنید ، کمی عجیب است !
بهتر است این طور بگوییم که انقلابها را می توان به دو نحو تفسیر کرد : مدرن و غیر مدرن
البته در یک دستگاه ذهنی منسجم و عمیق همه تحلیل ها و تحولات به "اندیشه ترقی" بر نمی گردد و فلسفه تحول تاریخ فقط با دیدگاه ترقی در اندیشه غربی ختم و خلاصه نمی شود ، بلکه در فلسفه الهی تاریخ می توان با "نظریه تعالی" هم به تحولات و از جمله به ماهیت انقلابها پرداخت ۰
🔶نکته دیگر اینکه اگر انقلابها صرفا امری مدرن هستند پس حرکت ها و نهضت های گذشته که مربوط به دوره قبل از مدرنیته بوده اند نامشان را چه باید بگذاریم؟ مثلا نهضت سربداران یا نهضت قزلباشان نام شان چیست ؟ و اصولا فرق حرکت های ساختار شکن اجتماعی و سیاسی گذشته با تحولات دنیای جدید در کجاست ؟
🔷البته یک نکته را باید توجه نمود که ما می توانیم سنت را به دو صورت بررسی کنیم :
سنت ماقبل مدرن و سنت مابعد مدرن
در نوع دوم هر چند سنت اصل و اصیل است ولی عناصری از عالم مدرن را در خود قرار داده است ؛ این مسئله می تواند در مبحث و موضوع انقلاب اسلامی مورد توجه و مطالعه واقع گردد ۰
🔶در آخر توجه داشته باشید انقلاب اسلامی در عالم و محدوده مدرنیته اتفاق نیفتاده است ولی در تقابل مطلق با مدرنیته هم نیست و همچنین انقلابی پست مدرن هم نمی باشد( به خلاف نظر میشل فوکو ) بلکه انقلاب اسلامی ، انقلابی "مابعد مدرن " و فراتر از مدرن محسوب می گردد و بخاطر اینکه در ذات خودش ضد سکولار بوده و دین را نه در حاشیه زندگی بلکه در متن حیات و سعادت بشر می بیند ، با سیر عالم جدید و ماهیت ناسوتی آن نمی تواند سازش و امتزاج کلی و ریشه ای داشته باشد ۰ در این زمینه دوستان را به مطالعه کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی ( موج چهارم بیداری اسلامی) دعوت می نمایم ۰ 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می شوند: موج اول، نهضت های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می شود و منتهی به نظام های سیاسی مشروطیت می گردد؛ موج سوم، نهضت ها و حرکت های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می گردد و تاکنون ادامه می یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده شکنی در نظریه پردازی غرب» سه مقاله ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می شود. این انقلاب، نظریه پردازی غربی را در همۀ حوزه ها به چالش کشید و لذا، نجفی می کوشد تا در بخش های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به گونه ای بدیع تشریح کند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi