eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی: ✅نسبت ایران به انقلاب اسلامی مانند فرانسه به انقلاب فرانسه است ؛ کانون این انقلابها بودن یعنی این دو کشور را از محدوده جغرافیایی و ملی به سطح جهانی ارتقا و اعتلا دادن ؛ با وصف این ، وزیر خارجه یا رئیس جمهور فرانسه، کشورشان را در محدوده یک کشور می بینند یا نماینده یک انقلاب تاریخی بزرگ که مدعی ایده برتر جهانی برای عالم است؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰آزموده را آزمودن خطاست دکتر موسی نجفی: ✅می خواهید با غرب متمدن ! به زعم خودتان (ولو موقت) ختم نزاع کنید ، احسنت و صد آفرین ! وقتی شما ابتدا به تعهدات خود عمل می کنید و سپس نوبت که به طرف مقابل رسید به قول خودتان" دبه" می کند ! یاد کدام قسمت از تاریخ می افتید ؟ 🔴ماجرای حکمیت و قهرمان بلاهت آن ابوموسی اشعری که در خاطر مبارک تان هست ؟ اما مگر در ابوموسی چه ویژگی و یا خصلت هایی بود که چنین خامی بزرگی در تاریخ از خود باقی گذاشت ؟ شاید ویژگی ابو موسی و داستان کلاهی که در ماجرای حکمیت بر سرش،رفت بخاطر وجود دو خصلت در او بوده است : اول : قدرت و توانایی درک عظمت مقام امیرالمومنین علی علیه السلام را نداشت ۰ دوم : از فهم سطح و عمق حیله و خباثت معاویه عاجز بود ۰ 🔵عقل سلیم و تجربه تاریخی به ما آموخته است بر سر میز مذاکره برای مقابله با حیله های سیاسی عمروعاص های کار آزموده طرف غربی ، باید مواظب بود از سیره و منطق و ساده اندیشی و رفتارهای سطحی سیاسی ابو موسی اشعری فاصله گرفت۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش خبرنگار مهر، در یازدهمین شب از ضیافت رمضانی شبکه قرآن و معارف سیما، ابعاد زندگی فقهی و سیاسی عالم برجسته و مجاهد پارسا «آیت الله آقا نورالله نجفی» بررسی شد. دکتر موسی نجفی از نوادگان خاندان نجفی در خصوص زندگی این عالم عارف اظهار داشت: ایشان در جبهه‌های مختلف در خط مقدم حضور داشته است اما نسبت به اقدامات تاریخی که انجام داده، شناخته شده نیست؛ حاج آقا نورالله با اینکه هم دوره شهید مدرس بوده است و تقریباً ارزش تاریخی مشابهی با ایشان دارد اما کمتر از آن مرحوم یاد و نامی در اذهان باقی مانده است. وی افزود: دلیل این امر هم این است که آقا نورالله در مقطع ابتدایی شکل‌گیری دوره پهلوی به شهادت می‌رسد ولی مرحوم مدرس، شهید دوران پایانی حکومت پهلوی است و همین مسئله فرصتی به دستگاه جنایتکار پهلوی داد که رد پای خونریزی خود را در شهادت آقا نورالله پاک کند برای مطالعه متن کامل رجوع شود به :👇 https://www.mehrnews.com/news/5197875/%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7%DB%8C%D8%AA-%D8%B6%D8%AF%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D8%AD%D8%A7%D8%AC-%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
دیده بان اندیشه 25 - ویراست 2.pdf
9.85M
💥 : بررسی روایت تاریخ پهلوی در رسانه با تاکید بر پروژه بزک پهلوی را در نشریه دیده‌بان اندیشه بخوانید. 💎 به همراه متن مناظره خسرو معتضد و صادق زیباکلام و یادداشت‌هایی از عبدالله شهبازی، مهدی تدینی، مجید تفرشی، موسی نجفی، عباس سلیمی نمی، سعید حجاریان، موسی حقانی، مصطفی تاج‌زاده و رسول جعفریان. 💢این فایل را دانلود کنید و همراه داشته باشید زیرا علاوه بر جریان‌شناسی روایت تاریخ پهلوی، به اغلب شبهات جریان پاسخ داده است👌 -رسانه‌ای 🆔@fekrat_net 🆔 @darseenghelab
🔰 طرح غلط صورت مسئله ! چرا ؟ و چگونه؟ دکتر موسی نجفی : ✅به فرض اینکه تیم ارشد کار به دست ورارت خارجه ، علوم سیاسی و سیاست خارجی بدانند و به ادعای همفکران شان زبان دنیا ! را هم بلد باشند!! ؛ اما مهمتر از این دانش و تجربه ( که البته در مواردی خلافش اثبات شده ) آن است که ابعاد "هویتی" انقلاب اسلامی را عمیقا درک کرده و علاوه بر آن ، ایران را کانون و قلب تپنده این مهمترین انقلاب اسلامی قرن دانسته و در حد و اندازه و ارزش واقعی آن در "تراز بین المللی" کنش و واکنش داشته باشند۰ 🔴 زرگر واقعی آن است که "عیار" طلا را بشناسد ؛ تفسیر "نو لیبرال" از ایرانی که مهد انقلاب اسلامی است در حقیقت مانند طلافروشی است که طلای با عیار بالای در دست خود را به قیمت نقره معامله نماید ! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم : ✅با سلام خدمت استاد عزیز و با تشکر از شما به خاطر کانال مفیدی که دارید و همچنین بابت وقتی که در هر هفته برای پاسخ به پرسش دوستان می‌گذارید متشکرم من می خواستم سوالی را خدمت تان بپرسم و آن این است که آیا به نظر شما در بین جامعه ایرانی و نسل جوان ما با تغییر هویت و حتی بالاتر از آن نوعی مذهب زدایی در بطن جامعه ایران مواجه هستیم یا خیر؟ مظاهر این موضوع از تظاهر به روزه خواری در ایام ماه مبارک تا مسئله حجاب و طرز پوشش و بسیاری دیگر از مسائل و همچنین از برخی نام ها و اسامی میشود چنین نتیجه ای گرفت ؟ آیا می توان به نحوی نشانه‌های این استحاله و یا تغییر فرهنگی و هویتی را از این علائم اینگونه تلقی نمود ! و یا این که این مسئله و نشانه های مذکور صرفاً یک مسئله روبنایی و عرضی بوده و می تواند در حد یک هشدار تلقی گردد ؟ 🔴جواب 🔵نجفی ✅با سلام و تشکر در جواب پرسش شما می توانم بگویم در ابتدای امر و نگاه اولیه همین طور است که شما می گویید و این نشانه ها و نشانه های دیگر می تواند برداشتی را که شما داشته اید را درست و صحیح تلقی نماید؛ اما جامعه ایرانی جامعه پیچیده و عمیق و کمتر شناخته شده ای می باشد۰ برای این موضوع به نظر من می بایست شاخص های مذکور و همچنین شاخص های دیگر را هم اضافه نمود و با نگاهی عمیق تر ، از مسائل سطحی و مقطعی عبور کرده و مطالب را به ذاتی و عرضی تقسیم نماییم۰ 🔶 به نظر می رسد مطالبی که شما عنوان نمودید، بیشتر جنبه عرضی و زودگذر دارد و ذات جامعه ایران همچنان نسبت به عمق مسائل و باورهای مذهبی مثبت و درست فکر می نماید۰(علیرغم برخی هنجارشکنی ها و رعایت نکردن ظواهر ) برای این منظور یکی از شاخص‌های عمیقی را که در این رابطه می توانیم به عنوان مثال ذکر کنیم، بحث اسامی متولدین دختر و پسر در هر سال است ؛ آمارهای به دست آمده از منابع معتبر نشان می‌دهد که همچنان اسامی مقدس مذهب شیعه حرف اول را در این زمینه می‌زند و این خود نشان از مطلب مهمی در مورد "ذات هویتی" ایرانیان برای زمان حاضر دارد ۰ هر چند با شما موافقم که نشانه های هشدار و نگران کننده ای از استحاله و بحران هویت در گوشه و کنار جامعه قابل رویت است ولی همه اینها به معنای تغییر ذات و جا به جایی هویت ملی در سطح مذهب نمی باشد ۰ 🔷به یک گزارش مستند از یک منبع معتبر اشاره می نماییم : گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا براساس جدیدترین گزارش سازمان ثبت احوال  فاطمه و امیرعلی پرطرفدارترین و محبوب ترین اسامی در میان خانواده های ایرانی است. در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۳۸ هزارو ۹۷۰ نام برای بانوان در کل کشور ثبت شده است که فاطمه با ۱۹هزارو ۱۲۱ ثبت، زهرا ۱۱هزارو ۷۵۸ ثبت، رستا ۹هزارو ۲۵۹ ثبت، حلما ۸هزارو ۶۳۴ ثبت، زینب ۸هزارو ۵۲۳ ثبت، آوا ۷هزارو ۴۳۰ ثبت، مرسانا ۶هزارو ۵۳۰ ثبت، یسنا ۵ هزارو ۵۲۳ ثبت، نازنین زهرا ۵هزارو ۳۱۴ ثبت و فاطمه زهرا هم با ۵ هزارو ۳۰۸ ثبت ۱۰ نام دختر پر طرفدار در سال گذشته است که خانواده ها برای فرزندان خود انتخاب کرده اند.  در سال ۹۹ همچنین ریحانه با ۵ هزارو ۱۴۴ ثبت، آیلین ۴هزارو ۹۳۰ ثبت، همتا ۴هزارو ۸۳۳ ثبت، باران ۴هزارو ۶۲۶ ثبت، رها ۴هزارو ۳۳۸ ثبت، دلوین ۴هزارو ۲۱۴ ثبت، هانا ۴هزارو ۱۹۸ ثبت، نیلا ۴هزارو ۷۵ ثبت، نفس ۴هزارو ۲۲ ثبت و بهار با ۴هزارو ۱۴ ثبت نیز ۱۰ نام دیگری است که از سوی ایرانیان انتخاب شده است. به این ترتیب فاطمه بیشترین فراوانی و بهار کمترین فراوانی را در میان نام بانوان دارا هستند. از سوی دیگر در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۷۵ هزارو ۲۱۹ نام برای مردان در کل کشور ثبت شده است که امیرعلی با ۱۵هزارو ۱۳۲ ثبت، محمد ۱۴ هزارو ۴۳۴ ثبت، علی ۱۳ هزارو ۱۵۹ ثبت، امیرحسین ۱۱هزارو ۲۰۱ ثبت، حسین ۱۰هزارو ۳۵۹ ثبت، آراد ۹هزارو ۵۰ ثبت، ابوالفضل ۸هزارو ۹۲۷ ثبت، آریا ۸هزارو ۲۷۹ ثبت، سامیار ۷هزارو ۶۳۲ ثبت و امیرعباس با ۷هزارو ۵۰۳ ثبت جزو ۱۰ اسم اول انتخابی خانواده ها برای فرزندانشان بوده است. همچنین در سال ۹۹ خانواده ها ۱۰ نام دیگری که برای فرزندانشان برگزیدند نام های محمدحسین با ۷هزارو ۸۴ ثبت، محمدطاها ۶هزارو ۸۹۱ ثبت، آی هان ۶هزارو ۴۳۲ ثبت، ماهان ۶هزارو ۳۳۳ ثبت، کیان ۶هزارو ۳۲۲ ثبت، امیرمحمد ۵هزارو ۸۵۸ ثبت، علیرضا ۵هزارو ۷۳۹ ثبت، محمدرضا ۵هزارو ۶۶۱ ثبت، مهدی ۵هزارو ۵۷۰ ثبت و محمدمهدی با ۵هزارو ۲۴۵ ثبت بود. به این ترتیب امیرعلی بیشترین فراوانی و محمدمهدی کمترین فراوانی نام را در میان نام مردان دارا هستند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی: ✅اینکه برخی مسئولین اجرایی، ظاهرا ساده لوحانه آدرس غلط داده و مشکل اصلی روابط ایران و امریکا را به دوره ترامپ و روحیات شخصی او تقلیل می دهند، مانند این است که در تاریخ اسلامی، مشکل شیعیان راستین را به شخص معاویه و یزید محدود نموده و انحراف و جنایات بنی امیه و باند فاسد اموی را نادیده بگیریم! در زیارت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا می توان به این نکته بصیرت افزا به خوبی واقف گردید ؛ چرا که هم اشخاص و هم جریان محارب هر دو لعن گردیده اند؛ لعن معاویه و یزید و شمر و ۰۰۰۰ به صورت خاص،و فردی و لعن آل مروان و آل زیاد به صورت عام و کلی و جریانی۰ 🔴 برای پرهیز از این اظهار نظرهای سطحی و گاه فاجعه بار سیاسی تنها راه درست، مطالعه و فهم عمیق تاریخ استعمار کهنه و نو و فرانو در ایران است ؛ این توصیه برای روسای جمهور فعلی و آتی و وزیران امور خارجه اولویت و برای همه دولت مردان و کارگزاران نظام ضروری می باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ 🔰 نکته مهم انتخابات امریکا برای سیاست امروز ما ✅اگر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب را در تناوب قدرت تا حدودی شبیه دو حزب امریکایی دمکرات و جمهوریخواه فرض کنیم ، زمانی که منتخب یک حزب برای چهار سال و یا هشت سال مستاجر کاخ سفید می شود، مسئولیت این دوره حاکمیت را مجموعه پیروز انتخابات به عهده گرفته و نهایتا مشکلات و ضعف ها را در پایان کار نمی تواند به گردن حزب رقیب بیندازد و لذا حاکمان فعلی کاخ سفید باید پاسخگوی دوره ریاست خود باشند ۰ از این زاویه است که در عملکرد چهار سال اخیر اوضاع امریکا ، نامزد دمکرات غالبا حمله می کند و رئیس دولت وقت ( هر چه هم هتاک و بی ادب و وقیح باشد ) باید از خود دفاع نماید و در این دادگاه ملی افکار عمومی در جایگاه متهم قرار بگیرد ۰ البته بخاطر بی تقوایی سیاسی و فساد و بی اخلاقی فردی رایج در غرب این قماش دولت مردان (به جای دو قطبی سازی های کاذب و یا مثال از تاریخ امریکا) بیشتر بر روی نقاط ضعف مالی و یا شخصی رقیب انگشت می گذارند ولی همه اینها دلیلی برای فرار از پاسخ گویی عملکرد دولت مستقر نمی باشد ۰ 🔴درست مانند طبیبی که با قول بهبودی بیمار شروع به تجویز نموده و حالا که مریض بدتر شده نمی تواند بهانه تراشی کرده و از مسئولیت طفره رفته و یا فرار به جلو نماید و یا طبیب دیگری را مقصر بداند۰ 🔵این مثال سیاسی امریکا تا حدودی می تواند مسئله امروز ما و البته مشق خوبی برای پاستور نشینان و دوستانشان در هر دوره ای باشد ۰ البته در درجات پائین تر شامل صندلی سبز بهارستان و بهارستان نشینان هم می شود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousana
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه ضیافت - شبکه قرآن - سیمای جمهوری اسلامی - رمضان ۱۴۰۰ ✅دکتر موسی نجفی : 🔴چرا یهودیها و ضهیونیست ها نمی گذارند هولوکاست فراموش شود! تازه معلوم نیست چند درصدش درست و چند درصدش دروغ باشد و مسئله ای را که مربوط به اروپاییان است به همه دنیا سرایت داده اند ۰ 🔵چرا نسل کشی ایرانیان که در آن چند میلیون ایرانی بخاطر سیاست استعمار انگلیس و در اثر قحطی انگلیسی کشته شدند، نمی گذارند حتی خود ایرانیان درست بفهمند و از کتب تاریخی و ذهنیت تاریخی ما پاک کرده اند ۰ 🔴همین حافظه تاریخی ضعیف است که بصیرت سیاسی مردم را کم کرده و در ظل آن می توانند قراردادهای یک طرفه و نامتعادل مثل برجام را به ما تحمیل نمایند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سالروز تخریب قبور مقدس بقیع (یوم الهدم) ‌ ✅وهابیان در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم امامان بقیع را ویران کردند. این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. 🔴بقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. ابن اثیر می‌گوید: «بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد۰ 🔵همچنین بقیع مدفن چهار امام مظلوم شیعه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر(ع) وامام جعفر صادق (ع) است. همچنین قبرچند تن از همسران پیامبر(ص) و نیز عباس عموی پیامبر و فاطمه بنت اسد؛ مادر حضرت علی بن ابی‌طالب، ‌ حضرت ام البنین؛ مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سند تاریخی ارزشمند از تلاش و سیاست یکی از علمای شیعه در برابر تخریب کامل قبور مطهر بقیع (دستخط ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول) ✅ هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع است۰ کمتر از یک صد سال قبل که وهابیت با نوعی تفکر بدوی و وحشیانه به سراغ قبور بقیع آمد، مرحوم آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول با تیزبینی متوجه شد که علیرغم هماهنگی بین حکومت آل سعود با روسای دینی فرقه وهابیت و تقسیم وظایف بین آن دو در داخل عربستان ، تفاوت مشی و اختلاف سیاسی نیز بین عبدالعزیز به عنوان پادشاه با روسای مذهبی وهابی دیده میشود ، فلذا برای جلوگیری از محو کامل محل قبور و نشانه گذاری برای حفظ آنها در وضع حداقلی ، تلاش سیاستمدارانه در خور تحسینی را شروع نمود۰ مرحوم صاحب فصول بعد از مذاکره با پادشاه توانست دستخطی تاریخی که به نحوی نوعی سند اعتراف به احترام به اماکن مقدسه است از موسس آل سعود اخذ کند . به متن سند توجه نمایید : ✅متن عربی نامه: من عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل الی حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. فاننا نؤکد لکم ان القبة النبویة لم یمسّها أحد بسوء، و لم یخطر ببالنا قط أن نمسّها بسوء و انّ للرسول صلّی الله علیه و سلم حرمة لدینا لا تدانیها حرمة. أما مسائل القبور و ما یتعلق بها من البناء فنحن کما أخبرناکم متّبعون لامبتدعون و نحن مستعدون للنزول علی حکم علماء المسلمین من جمیع المذاهب. و أما عدا ذلک فننظر فیه فسنأمر بتنظیف القبور و تسویة ما لم یسوّ منها التسویة الشرعیة مع اقامة سور علیها لحفظها من الدنس. و نحن نؤکد لکم أیضا انّا لانمنع أحدا من زیارة القبور ما دام الزائر یتبع فی زیارته الطریقة الشرعیة و الاداب الدینیه و قد أمرنا بتحریر هذا لتنشروه علی الملاء . هذا ما لزم بیانه و الله یحفظکم. محل مهر ✅ترجمه فارسی سند: از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل بسوی حضرت فاضل محترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او. و بعد تأکید می‌کنیم برای شما که قبه پیغمبری را احدی به بدی دست نخواهد زند و هرگز چنین چیزی به خاطر ما خطور نکرده است که کسی به بدی به آن دست بزنند (یعنی تخریب نخواهد شد). و برای پیغمبر حرمتی قائل هستیم که قابل مقایسه با هیچ حرمتی نیست. اما مسائل قبور بقیع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر دادیم، تابع شریعت اسلامیم، نه اهل بدعت، ما آماده‌ایم که از نظر شخصی مذهبی خود صرف نظر نموده، اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظریه خود را برای شما بیان می‌کنیم. پس بزودی امر می‌کنیم که قبور بقیع را نظیف نموده و صاف کنند، مطابق آنچه در شرع جایز است، با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شود و باز برای شما تأکید می‌کنیم که ما منع نمی کنیم هیچ کس را از زیارت قبور بقیع. تا وقتی که زائرین طریق شرعیه و آداب دینیه را در زیارت پیروی کنند. ما دستور دادیم تا این نوشته شده در میان مردم انتشار یابد. این چیزی است که بیان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی و پرسش مخاطبین محترم : ✅سلام و احترام با آرزوی قبولی طاعات و عبادات 🔴استاد محترم در مورد یک مبحثی مزاحم شدم. سالها پیش در یک جلسه ای شرکت کردم با عنوان معیارهای سنجه. صحبت در این مطلب بود که برای تحقق تمدن اسلامی ما نیاز به معیارهای سنجه اسلامی داریم. کلیت استدلال این بود که بعد از اینکه بسیاری از بخش های تمدن محقق شد وقتی برای روابط میان مردم ملاک و معیار اسلامی وضع نشود بازهم به دامن غرب خواهیم برگشت و این نوعی سلطه است. روی دیگر صحبت راجع به معیارهای کهن ایران اسلامی است که هنوز از مثقال و خروار و سیر و مانند آن در بسیاری از محلات استفاده می گردد. سوال اینجاست که: آیا میشه همانطور که در سطح کشور گویش و پوشش محلی توسط حکومت ایران معتبر شد، این معیار های سنجه زنده بشه و در این راستا یک تحقیق سیاستی نگاشته شود؟ که در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی نیز قرار میگیرد؟ با احترام ✅نظر علمی یکی دیگر از مخاطبین محترم : 🔴سلام و احترام خدمت استاد گرامی در رابطه با شاخص های تمدنی که مستحضرید بین دوره صفویه و دوره حاضر تفاوت هایی هست. تا آنجایی که حقیر می دانم در دوره صفویه شاخص تمدنی هنر و جمع بین حکومت و دین بوده اما امروزه شاخص تمدنی تحقق علم در تمامی شئون زندگی است. اگر تا اینجا خطا نکرده باشم، سوال اینست که در دوره صفویه با توجه به شاخص و فضای تمدنی همان دوره مدارس علمیه و مساجد را در دل بازارها می ساختند. چرا که براساس آن شاخص این مدل پیشنهاد شد و اجرا هم شد. امروزه نیز برخی در تلاش هستند که همان مدل را پیاده کنند غافل از اینکه شاخص تمدنی تغییر کرده و شایسته است برای شاخص حاضر مدل متناسبی ارائه گردد و لزوما مدل دوران صفویه متناسب نخواهد بود. مثال دیگر راجع به قبرستان هاست که در دوره قبل در میانه شهر وجود داشت اما امروزه به بیرون شهرها منتقل شده و به جای آن گلزار شهدا در جای جای شهر مانند دانشگاه ها و غیره ایجاد شده است. مشخصا سوال حقیر راجع به وجود مدارس علمیه در بازارها و تناسب آن با تمدن حاضر هست و در مرحله بعد راجع به مدل متناسب عصر تمدنی حاضر. با احترام 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از اظهار نظر دو پرسشگر محترم که با نوعی نظر تحقیقی صورت مسئله خود را طرح کرده اند ؛ مطالب عنوان شده و مثالهای مذکور از یک جنبه به نظر درست می آید و از جنبه های دیگری باید دوباره مورد آزمون واقع گردند ۰ شکی نیست برخی از دستآوردهای چند قرن گذشته را نمی توان عینا و بدون هیچ تغییری امروز مورد استناد و استفاده قرار داد به هرحال یکی از مهمترین ویژگی های تمدن سازی همانا ابتکار و خلاقیت و نوآوری است و البته این مهم میتواند از تجربه گرانسنگ تمدنهای گذشته بخصوص صفویه حاصل گردد ۰ آنچه از این مطالب و میزان درستی و کارایی آنها مهمتر است ، نوع نگرش و طرح کلان روایت تمدن اسلامی است که متاسفانه در برنامه ریزیهای سیاست گذاران ما تقریبا مفقود است و نوعی گسستگی تاریخی در این زمینه مشهود است ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه تحقیقی تاریخ و اندیشه معاصر - موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی - قم - خرداد۱۴۰۰ دکتر موسی نجفی : ✅شناخت استعمار و راههای نفوذ غربیان در ایران یکی از مهمترین کارهای به زمین مانده ای است که هنوز پس از چهل و چند سال از گذشت انقلاب اسلامی به مرحله مطلوب نرسیده است ۰ یکی از بهترین و در دسترس ترین منابع این شناخت ، اسناد لانه جاسوسی امریکاست ۰ متاسفانه برداشت علمی از این منبع خام سیاسی نیز تاکنون صورت درستی نیافته است ۰ کتاب جاسوس ها هرچند در پی پر کردن این خلاء تاریخی و فکری مهم است ولی به لحاظ سطح کار و نوع تحقیق و مخاطب خاصش هنوز در مراحل اولیه این هدف بزرگ قرار دارد۰ 🔴البته در این کتاب می توان چندین سرنخ مفید و نکته درخور توجه نیز در این باره به دست آورد و مثالهایی که در کتاب در مورد شیوه های جاسوسی امریکا در ایران آورده شده است نشان از عمق خباثت و فعالیت تخریبی این استعمارگر قلدر در سایر کشورها می باشد ۰در این جلسه هر یک از اساتید و محققین نقطه نظرات خودشان را پیرامون موضوعات کتاب بیان نمودند ۰ محققین گروه همگی معتقد بودند این کتاب از نظر شروع کار و ورود به موضوع کاری ساده و همه فهم است ولی انتظار می رود در مجلدات بعدی ، مباحث با عمق و دقت بیشتری دنبال گردد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی است که موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به سوال خط قرمز برای «دبه» کردن سیاستمداران تا کجاست؟، نوشته است: ✅شاید یکی از مزایای سیاسی دو جناحی یا چند جناح بودن در افق سیاسی کشور بخصوص در انتخابات قوه مجریه و مقننه و یا شورای شهر این باشد که با تغییر مدیران و مسئولین و کار به دستان، کشور می‌تواند نوعی تحول و دگرگونی مشروع را تجربه نماید و به تعبیر رهبر معظم و عزیز این مسئله مانند تغییر و نو شدن طبیعت در سال جدید است، لذا تحول و تغییر مدیران در ذات خود امری مبارک و ارزشمند است. از نکات مثبت دیگر این امر تنگ شدن قافیه برای فرصت طلبانی است که معمولاً بخاطر شیرینی قدرت و سیاست، نان به نرخ روز خورده و در این تغییرات و دست به دست شدن‌ها نقاب از چهره شأن افتاده و در جایی باطن و ضمیر خود را آشکار می‌کنند. 🔴ادامه 👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
✅ادامه قبلی👆👆 🔴بنابراین هر چند در اصل مبارک بودن این تحول و تغییر و چند صدایی کمتر می‌توان شک نمود ولی در این میان باید مواظب مارهای خوش و خط سیاسی هم بود؛ چرا که همه به این قواعد و اصول مدنی پای بند نبوده و نیستند و التزام به این قاعده را تا زمانی که خود در قدرت نیستند، شعار می‌دهند ولی موقع تحویل مناصب به انواع بهانه‌ها و حیله‌ها متوسل شده تا از بالای این نردبان به پایین پرتاب نگردند! این صورت مسئله ایرانی و امریکایی و اروپایی هم نمی‌شناسد! نمونه بارزش همین جناب ترامپ است که وقتی باید از کاخ ریاستش اسباب کشی کند به صد مورد راست و دروغ علیه رقیب دست زده و زمین و زمان را به هم دوخت تا در قدرت بماند. او هرچند مضحکه عالم شد ولی به هر حال میزان ساختارشکنی او هم در مرز خاص و خط قرمزی متوقف گردید. اما در این میان یک پرسش، اساسی باقی می‌ماند که مرز این اعتراض و ساختارشکنی در همه جا تا کجا می‌تواند باشد؟ به نظر می‌رسد در بین ملل متمدن و جامعه مدنی آنچه پذیرفته شده است و خط قرمز سیاستمداران و جناح‌های سیاسی محسوب می‌گردد، قانون اساسی یک کشور به عنوان "میثاق ملی" است. این خط قرمز و شاخص در تمام دنیا پذیرفته شده و مبنای عمل و کنش‌های سیاسی و رقابتی قرار دارد. 🔵در کمال تعجب در کشور ما در درون دولت و حتی شخص رئیس جمهور و جناح موسوم به «اصلاح طلب» این اصل مسلم و پذیرفته شده به راحتی در عمل مورد تردید قرار می‌گیرد؛ مثال بارز برای دولت تدبیر و امید، استدلال عجیب رئیس این دولت در رد مصوبه هسته‌ای مجلس و استناد به رأی چهار ساله ملت است؛ استدلالی که به راحتی از طرف مجلس، هم می‌تواند مطرح گردد. نکته مهم اینجاست که اصولاً مرجع و شاخص رفع این اختلافات بین قوا مگر جایی غیر از قانون اساسی هم می‌تواند مطرح باشد؟ در مورد جناح حامی دولت مسئله عجیب‌تر می‌شود گروهی از افراد این جناح فکری و طیف سیاسی در این هفت سال در بالاترین رده‌های وزارتی و مدیریتی و استراتژیک نظام از انواع مواهب و مزایا (البته قانونی!) برخوردار بودند ولی دوستان مثلاً تندروتر! آنها در جلسات سیاسی‌تر و غیررسمی‌تر مطبوعاتی و دانشگاهی به ساختارشکنی در برخی اصول اصلی قانون اساسی و دور زدن قانون پرداخته و مانند زمان برگزاری یک رفراندوم برای نوشتن قانون اتخاذ موضع می‌نمایند! طنز تلخ قصه اینجاست که این جناح سیاسی چه در داخل دولت فعلی و چه در ژست ساختارشکنی نظام از "حافظه تاریخی" ضعیفی هم برخوردارند؛ چرا که خود در جایگاه نقد و نفی و رد دولت قبلی (احمدی نژاد) نه تنها به رأی چهار ساله ملت (در هر دو دوره دولت سابق) احترام نگذاشته بلکه مواضعی متناقض از امروز اتخاذ کرده بودند. مطالب مذکور با تورق در مطبوعات دو دهه اخیر به راحتی قابل اثبات است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مطلب ارسالی یکی از مخاطبین محترم مرتبط با دیدگاه های تاریخی کانال ✅نظرات بدیع مقام معظم رهبری درباره سلسله صفویه و شیخ صفی الدین اردبیلی 🔴حضرت آقا در سفر استانی به اردبیل، در دیدار با مردم آن شهر در 3 مرداد 1379، نکات بسیار مهمی را درباره سلسله صفویه بیان نمودند : 🔵«در تاریخ گذشته، در دوران طلوع صفویّه، سرزمین اردبیل توانست دو خدمت بزرگ به این کشور بکند. اوّل این که توانست از کشوری که بخشهای آن از هم جدا و با هم در حال اختلاف و درگیری بودند، یک کشور متّحد، بزرگ و مقتدر، به‌وجود آورد. قبل از طلوع صفویّه و بعد از دوران سلجوقیان، ایران کشوری بود که هر بخشی از آن آهنگ جداگانه‌ای مینواخت و از عزّت و عظمت ایران در آن دورانها خبری نبود. این عزّت را صفویّه دادند. و صفویّه از اردبیل طلوع کردند و خاندان عرفای مجاهد و مبارز، یعنی اولاد شیخ صفی الدین اردبیلی، توانستند این زمینه را به وجود آورند، تا فرزندان آنها ایران را به همه عالمیان در دنیای آن روز، متّحد، مقتدر، عزیز، سربلند و پیشرفته معرفی کنند. 🔶خدمت دوم، عاملی بود که در واقع پشتیبانی معنوىِ عامل اوّل محسوب میشود؛ یعنی احیای مذهب شیعه، مذهب اهل‌بیت و ارادت به خاندان پیامبر. مردم، همین مردم شجاع، همین عشایر غیور، از این سرزمین با نام امیرالمؤمنین، با نام امام حسین، با نام شهدای کربلا، با نام ائمه معصومین علیهم‌السّلام، توانستند بروند و نام خدا، یاد اهل‌بیت و آئین مقدس اسلام و فقه متین جعفری را در سرتاسر این کشور، مستقر کنند و کشوری یکپارچه، محکم و مقتدر به‌وجود آورند. این اقتداری بود که از معنویت، از دین و از تعالیم اهل بیت به‌وجود آمد. بزرگانی که در این مدت - در طول چند قرن - در اردبیل پرورش پیدا کرده‌اند، همه، همین خط مستقیم را نشان میدهند. خودِ شیخ صفی الدین اردبیلی،. برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفي مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آن‌گونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کرده‌اند - ذکر میکند، شیخ صفی الدین اردبیلی در ردیف سید بن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه سلطان محمد خدابنده - توانستند جوانه‌های شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور به‌وجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزه‌های علمیه، رایج کنند. بعد هم فرزندان او، عرفای مجاهد بودند؛ لذا گفته‌اند اردبیل «دارالارشاد» است. یعنی این‌جا کسانی هستند که ارشاد به دین میکنند. بحث، بحث دارالارشاد است؛ بحث صوفیگری و کارها و سخنها و دعویهایی از این قبیل نیست. بحث بر سر معنویّت دین و معنویّت شیعه و خاندان اهل بیت است. 🔶لذا بعد از گذشت یکی دو قرن، در اوایل صفویّه - در قرن دهم - خورشید درخشان فقاهت شیعه - اوّل کس از بزرگانی که بعد از چند قرن در دنیای فقاهت اسلامی و شیعی از ایران درخشید - یعنی مرحوم ملااحمد محقّق اردبیلی - از این شهر سر بلند کرد. قرنها، فقهای شیعه از بلاد لبنان، شام، حِلّه و عراق بودند و علمایی از ایران در ردیف بزرگان فقهای شیعه، از بعد از قرون اول، تا قرنهای متوسط نداشتیم. اوّل کسی که در این میدان قدم گذاشته است، یک فحل اردبیلی است؛ یک عالم بزرگ، یک زاهد، یک عارف و یک محقّق. خدا را شکر میکنیم که سلسله دیانت و شجاعت مردم و قوّت معنوی این مردم، در کنار سلسله پیشرفت علم و تقوا در طول زمان در این سرزمین امتداد پیدا کرده است. ... بعد هم این طوایف و ایلات شجاع و مردم مؤمن توانستند این‌جا را نقطه شروعی قرار دهند که ایران بزرگ شیعی و مقتدر - در دوران صفویّه - به وجود آید. 🔶البته به شما بگویم در دوران حکومت قاجاریه و حکومت پهلوی، صفویّه مورد بغض بودند و به دلایل معینی، اردبیل هم مورد بی اعتنایی قرار گرفت. همان قدری که صفویّه به اردبیل پرداختند، قاجاریه و بعداً پهلوی، در این نقطه مرزی و دوردست، بی اعتنایی کردند. آن چیزی که به یاد آنها نیامد، اردبیل بود! لذا این شهر و این منطقه سرسبز، حاصلخیز و بااستعداد که هم استعداد کشاورزی دارد، هم استعداد صنعتی، هم امکان بازرگانی سالم خارجی، یکی از مناطق فقیر و محروم، شمرده می‌شود. چرا؟ به خاطر انتقامی است که بعضی از حکام بعد از صفویّه، میخواستند از این منطقه، از این مردم و از قبایل قزلباشی آن روز - که از آنها دل پُری داشتند و بخشی از آنها در اردبیل بودند - بگیرند.» منبع : https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3017 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مقدمه ابن خلدون : آغازی که پایان نیافت ✅امروز سالگرد درگذشت ابن خلدون متفکر و مورخ مشهور تونسی و از برجسته ترین اندیشمندان بلند آوازه مغرب اسلامی است ۰ ابن خلدون بخاطر نوع تحقیقاتش و همچنین دوری جغرافیایی از مشرق اسلامی خیلی در اذهان متفکران ایرانی جایگاهی نداشته و بیشتر در عصر جدید توسط متون جدید غرب و یا ترجمه متون عربی در ایران شناخته شد ۰ 🔴شاهکار بزرگ وی با نام المقدمه ، شهرتی جهانی دارد و به همین خاطر هم او را پدر جامعه شناسی لقب داده اند ۰ البته به نظر می رسد تاریخ و قوانین آن با نام فلسفه تاریخ بیشتر به مذاق ابن خلدون سازگار است ۰ 🔵ابن خلدون علیرغم بزرگی و ابداعات علمی ، اولین کسی است که به برخی توصیه های خودش عمل ننموده و تاریخ نگاری وی بخصوص درباره خلفا ، یکسره همراه با تعصب و جانبداری های بی وجه است ۰ به هر حال ابن خلدون را باید فهمید و نقد کرد و سپس از او عبور نمود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی: ✅از مسائلی که در هیاهوهای تاریخ دهه های اول صدر اسلام به حاشیه رفته است همانا ریشه های نصب معاویه بر حکومت شام است ؛ انتصابی که در زمان خلیفه دوم اثرات مخربش زیاد معلوم نبود ولی در دهه های بعدی بزرگترین دشمنان اسلام یعنی باند فاسد اموی را در قلب نظام سیاسی اسلام قرار داد و به حکومت رساند۰ اثرات ویرانگر و مخربی که هنوز هم بعد از قرن ها کم و بیش باقی مانده است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خاتمی، روحانی و احمدی نژاد از مسیر انقلاب جا ماندند 🔹ماهیت تفکرات «انجمن حجتیه» قبل و بعد از انقلاب چیست؟ 🔰 🆔 @Jarianshenasi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام اقای دکتر اخیرا مطالعات تاریخی خودم را شروع کردم هرچند متاسفانه خیلی دیر اما شروع کردم معتقدم که باید تاریخ خواند مخصوصا تاریخ پهلوی ازاول تا آخر .... آقای دکتر وقتی تاریخ پهلوی را میخوانم دچار بهت وحیرت میشوم این کشور کاملا تیول صهیونیست ها انگلیسی ها آمریکایی بوده است .معتقدم امام خمینی ره پیامبر عصر جدید است.چون شیطان را شکست داد. آقای دکتر همینطور که گفتم ایران تماما مسخر غرب بود ونفوذ غرب وجاسوسی آنها درایران بیداد میکرد سوالم این است که آیا با انقلاب واقعا به پایان نفود وشخصیت سازی انگلیس وصهیونیست درایران رسیدیم .چطور میشود آن همه نفوذ پنهان یک دفعه صفر شود لذا معتقدم که هنوز ادامه دارد... آقای دکتر من این روزا کتاب تاریخی طهور وسقوط سلطنت پهلوی نوشته اقای شهبازی را میخوانم آیا این کتاب را تایید میکنید ضمنا چن کتاب تاریخی قوی معرفی کنید. 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از شما دوست و پرسشگر گرامی ، مسیری که در خواندن تاریخ انتخاب نموده اید ارزشمند و درست است و کتاب خاطرات فردوست هم کار مهمی است که همیشه مورد خشم و بغض پهلوی دوستان بوده و هست ۰ به نکته مهمی اشاره نموده اید و آن این است که کشور عزیز ما ایران در دوران حکومت پهلوی عرصه تاخت و تاز قدرت‌های بزرگ غربی و به خصوص آمریکا و انگلیس قرار داشته است و بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی کوتاه کردن دست قدرت های استعماری از کشور می باشد ؛ اما این مطلب هرچند ارزشمند و مهم است ولی برای تعمیق دادن آن کار بسیار باید انجام داد و این مسئله ابعاد وسیع و پیچیده ای دارد۰ 🔶در ضمن قطع نمودن سلطه و سیطره سیاسی قدرت های بزرگ به معنای پایان یافتن به دخالت‌های آنان در عرصه فرهنگی و اجتماعی نبوده و نیست و از این منظر هنوز هم می توان رگه های بسیاری را از استعمار فرهنگی و استحاله فرهنگ ملی در سطح جامعه شاهد بود ۰ بنا بر این باید در این زمینه جنبش نرم‌افزاری و کار فکری وسیعی را با برنامه ریزی مشخص انجام داد۰ تاکید بر این نکته ضروری است که قطع سلطه مستقیم سیاسی بیگانه هرچند مهم و از دستاوردهای بزرگ انقلاب است ولی سلطه پنهان و نفوذ فرهنگی از ده‌ها مسیر به صورت مرموز و زیرکانه و پیچیده در جریان است و هوشیاری برای شناسایی آنها و قطعه راهها و بسترهای این نفوذ کار مهمی است که هنوز در حد مطلوب انجام نشده است و موفقیت در این زمینه نوعی اراده ملی و بصیرت در حد بالا را طلب می نماید ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰مصاحبه دکتر نجفی درباره فلسفه سیاسی امام خمینی ‌‌‌ (قسمت اول : نظم جهانی) ✅جناب استاد نجفی! هنری کیسینجر در کتاب «نظم جهانی» به تأثیرات حرکت امام(ره) بر آن‌چه که خود از نظم جهانی مدنظر دارد پرداخته است. به طور طبیعی نگاه کیسینجر، نقص‌هایی مبنایی دارد اما این پرسش می‌تواند پراهمیت باشد که جهانِ پس از امام(ره)، دستخوش چه تغییراتی شده است؟ 🔴 وقتی از امام سخن می‌گوییم باید این نکته را درنظر آوریم که امام، تنها یک شخص نیست بلکه یک تفکر است. گاه، برخی افراد در دنیا مطرح می‌شوند اما نه از منظر اندیشه‌شان بلکه از منظر شخصیتشان. طبعا با ظهور چنین شخصیت‌هایی، یک جریان بزرگ تاریخی متولد نمی‌شود. گاندی، به رغم آن که شخصیت بزرگی است اما در دایره شمول این توصیف قرار می‌گیرد. بر همین اساس، مدل انقلاب گاندی، یک مدل جهانی نیست و نمی‌توان گفت که این مدل در خارج از مرزهای هند یا مذهب هندوها کارایی دارد. کار گاندی البته نوعی مبارزه منفی بود اما آن‌چه او کرد، با مختصات و شخصیت مردم هند  سازگاری دارد. سخن گفتن از گاندی، سخن گفتن از یک شخص است ولو آن که این شخص، به سمبل ملت خود تبدیل شده باشد. گاندی، بیرون از مرزهای هند، پیامِ درخوری برای مردم جهان ندارد و نمی‌تواند یک «الگوی مبارز» باشد. امام(ره) اما با وجود آن که شخصیتا نیز در جهان مطرح است اما نام او با یک انقلاب گره خورده است؛ انقلابی که هم سمبل یک ملت و یک مکتب است و هم پیام جهانی دارد. به تازگی، در آمریکا و در ایالتی که یک فرد سیاه‌پوست به دست مأمور پلیس کشته شد، در تظاهرات‌ها و اعتراضات، تصاویر شهید قاسم سلیمانی در دست برخی از معترضان مشاهده شد. 🔶🔶 انقلاب امام(ره) مستظهر به اسلام بود🔶 این امر نشان می‌دهد که «قاسم سلیمانی» صرفا یک «شخص» نیست؛ بلکه مردم در این شخص چیزی یافته‌اند که به کارِ مقابله با نژادپرستی می‌آید. این شاخصه در مکتب گاندی یا مکاتب کمونیستی، مفقود است. امام(ره) انقلابی را به راه انداخت که مستظهر به اسلام بود و هست. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که امام(ره) انقلابی را اختراع کرده است؛ چنین نیست؛ بلکه پشتوانه امام(ره)، اسلام است؛ منتها اصیل‌ترین روایت و قرائت از اسلام که مکتب اهل‌بیت(ع) باشد. وقتی جایی تصویر امام(ره) و شهید قاسم سلیمانی در دست معترضان به رفتار نژادپرستانه قرار می‌گیرد، یعنی نسبت برقرار کردن انقلاب اسلامی و مکتب تشیع با مقابله با نژادپرستی. فطرت سیاه‌پوست آمریکایی و آفریقایی و دانشمند اروپایی پیام اسلام را درمی‌یابد. زنده کردن این پیام، کار امام(ره) است. تا پیش از انقلاب اسلامی، نمی‌توان موردی کامل از انقلاب دینی یافت. 🔶🔶 انقلاب اسلامی و نظم 400 ساله‌ی وستفالی🔶 انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره)، بازگشت دین به دنیایی است که سکولاریسم در آن حرف اول را می‌زند. در زمانه امام(ره) لیبرالیسم و مارکسیسم، دنیا را بین خود تقسیم کرده بودند. کیسینجر در کتاب نظم جهانی، این نظم وستفالی را نشان می‌دهد. نظم وستفالی مربوط به 400 سال پیش است و اروپایی‌ها آن را برساختند. آن‌گونه که خود کیسینجر مدعی است، این نظم را نه کمونیسم برهم زد و نه امپراتوری‌های بزرگ؛ حتی دو جنگ بزرگ جهانی را نیز نتوانست این نظم غربی را دگرگون کند. در فصل‌های سوم و چهارم کتاب نظم جهانی، تنها از یک رویدادِ خارج از نظم وستفالی یاد می‌شود و آن، انقلاب اسلامی است. کیسینجر البته به سبب سوابق یهودی‌اش و نیز به سبب آن که به هر روی یک تئوریسین غربی است، نمی‌خواهد به عمق این مسأله اعتراف کند و به همین خاطر، جریان انقلاب اسلامی را با آن‌چه که آن را «بنیادگرایی» می‌خواند، مخلوط می‌کند؛ یعنی رفتارهایی که جهان از داعش و طالبان شاهد بوده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی (قسمت دوم : حضور دین در عالم سکولار) ✅ آیا کیسینجر از درک تفاوت اندیشه حاکم بر انقلابِ امام با بنیادگرایی مذهبی ناتوان است یا عامدانه می‌کوشد که مرز میان این دو را کم‌رنگ کند؟ 🔴 او می‌فهمد که در ایران با یک «نظام سیاسی» روبروست؛ حال آن که داعش و طالبان و... اساسا نظام سیاسی نیستند. کیسینجر و امثال او، تفاوت تشیع و تسنن را می‌فهمند. جریان‌های بنیادگرا و داعش‌گونه به طور بنیادی نسبتی با تشیع ندارند. کیسینجر در کتاب نظم جهانی به اندیشه‌های علوی و مهدوی تشیع اشاره می‌کند اما به هر حال به عنوان فردی که بیرون از دایره اسلام ایستاده است، گمان نمی‌کنم این مسائل را به خوبی درک کند. 🔶🔶انقلاب اسلامی؛ تنها رویدادی که نظم وستفالی را زیر سوال برد🔶 با این همه، او معترف است که انقلاب اسلامی، تنها انقلابی است که توانسته است نظم وستفالی را زیر سوال ببرد و سخن آخرش این است که باید با این انقلاب کنار بیاییم! تکرار می‌کنم؛ کیسینجر تئوریسینی است که معتقد است نظم وستفالی برای 400 سال خدشه‌ای نپذیرفته است؛ حتی با وجود ظهور آلمان نازی و فرانسه و آمریکا و مکتب لیبرالیسم و کمونیستیم. 🔵انقلاب اسلامی نه به شرقِ مارکسیست وابسته بود و نه به غربِ لیبرالیست. هرچند هر دو قرائت از این انقلاب صورت گرفته است؛ بدین معنا که گروهی بودند قرائت سوسیالیستی از انقلاب را پروردند و گروهی دیگر بودند که قرائت لیبرالیستی از انقلاب را پیش گرفتند. هردو گروه هنوز هم هستند. کما این که برخی هم‌اکنون نیز می‌کوشند که احکام اسلامی را با تفسیر سوسیالیستی روانه ذهن مخاطبان خود کنند و برخی دیگر می‌کوشند قواعد اسلام را لیبرالیستی تفسیر کنند. 🔶🔶حرکت امام(ره)؛ زنده کردن دین در عصر سکولاریسم🔶 زادگاه انقلاب و خاستگاه امام(ره) نه لیبرالیستی بود و نه مارکسیستی بلکه پایگاه امام(ره) و انقلاب، پایگاهی دینی و شیعی بود. از این جنبه، حرکت امام(ره) یک پدیده نوظهور بود:«زنده کردن دین در عصر سکولاریسم» میشل فوکو در مقاله «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند» می‌گوید ایرانی‌ها ما را به نکته‌ای توجه می‌دهند که 400 سال از آن غفلت کرده‌ایم و آن بازگشت معنویت به متن زندگی ماست. ✅ جناب استاد نجفی! بیایید تصور کنیم، امام خمینی(ره) در عصر ما ظهور نمی‌کرد؛ آن‌گاه جهانِ امروز ما چگونه بود؟ 🔴 این پرسش در حیطه فلسفه تاریخ می‌گنجد. اگر این پرسش را پیش روی خود امام(ره) و مفسر اصلی اندیشه ایشان، یعنی شهید مطهری می‌گذاشتیم، آن‌گاه از پاسخشان درمی‌یافتیم که آن‌ها معتقد نیستند که انقلاب‌ها را اشخاص ایجاد می‌کنند. اشخاص، مظهر و نماد انقلاب‌ها هستند. بر مبنای اندیشه شهید مطهری، انقلاب‌ها به مثابه یک کشتی بادبانی هستند؛ باد که می‌وزد، کشتی طبیعتا باید در جهت آن حرکت کند. ناخدای کشتی، رهبر انقلاب است. رهبر انقلاب کسی است که بادبان‌های کشتی را در جهت مقصد تنظیم می‌کند. تفاوت ناخدا و غیرناخدا در چیست؟ ناخدا طوفان را و باد را و دریا را می‌شناسد و کشتی را به سمت مقصد می‌برد. امام(ره) نیز مردم را و مکتب را و جهان را و فطرت انسان را می‌شناخت و با این شناخت‌ها، انقلاب خود را آغاز کرد. اما اگر بنا باشد که رهبران، انقلاب را ایجاد کنند، حضرات ائمه معصومین(ع) برای ایجاد انقلاب اولی‌ترند؛ بنابراین انقلاب به صرف وجود رهبران بزرگ ایجاد نمی‌شود بلکه باید شرایط موردنیاز برای آن نیز فراهم شود. باغبانِ خوب، درخت را ایجاد نمی‌کند! باغبانِ خوب به خوبی شرایط رشد گیاه و درخت را پایش می‌کند. می‌توان گفت امام(ره) باغبانی است که به موقع اقدام می‌کند. این که امام(ره) چگونه زمان و چگونگی عمل را فهمید و دیگران درنیافتند، به نبوغ رهبران مربوط است. 🔶🔶 بر عرشه ایستاده‌ست، پیری که ناخدا شد!🔶 فهم امام(ره) در برخی موارد حتی با فهم همگنان خود در حوزه علمیه تفاوت‌های جدی دارد. طبیعتا فهم رهبران، همواره بالاتر است و اساسا به همین خاطر، رهبر می‌شوند. تفاوت ناخدای کشتی با دیگران نیز بر همین گونه است. ناخداست که احتمال گرفتار شدن در امواج یا فرارسیدن در طوفان را می‌فهمد. باغبان است که مسیرِ از دانه تا درخت را می‌شناسد. امام(ره) با توجه به شرایط زمانه‌ی کشور و با شناختی که از اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) و مردم داشت، توانست حرکت انقلاب را رهبری کند و این یک امتیاز بزرگ است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰 مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی ‌‌ (قسمت سوم: ساحت تحریف امام) ✅جناب استاد نجفی! ما بخت آن را یافته‌ایم که زمانه ظهور مردی را درک کنیم که به یک معنا در دنیا شرار افکنده و تأثیری پیش‌رونده بر جهانِ ما گذاشته است. طبیعی است که برخی بخواهند چهره چنین شخصیتی را مشوه و اندیشه او را تحریف کنند. از نگاه شما اساسی‌ترین مولفه تحریف امام(ره) چیست؟ 🔴 در این زمینه با مجموعه‌ای از تحریف‌ها روبرو هستیم. در ابتدا برخی کوشیدند تا حرکت ناخداوار امام(ره) را کم‌اهمیت جلوه دهند. سپس کوشیدند تا امام(ره) را در چارچوب ایران محدود کنند و بگویند او یک رهبر ملی بود و تمام شد! آن‌ها به سرعت دریافتند که این کوششی باطل است؛ چه آن که در پاکستان، هند، آفریقا و دیگر نقاط، صدای حق‌خواهی بلند شده و مردم عکس امام(ره) را سرِ دست گرفته‌اند. آن‌گاه گفتند که امام(ره) و اندیشه‌اش به دردِ مبارزه می‌خورد و نه زندگی! این تفکر، پیش‌زمینه القائاتی است که در جریان بیداری اسلامی صورت گرفت. به نام اسلام، حکومت‌های دست‌نشانده را ساقط کنید اما آن‌گاه که می‌خواهید از نو حکومت بسازید، باید به قواعد لیبرالیسم تن در دهید! استفاده از اسلام برای مبارزه، آری؛ اما استفاده از اسلام برای زندگی و نظام‌سازی، نه! اما گونه خطرناک تحریف در حوزه تمدن‌سازی مطرح می‌شود؛ آن‌جا که برخی می‌گویند امام(ره) و اندیشه‌اش نمی‌تواند تمدنی بزرگ بسازد. از نگاه آن‌ها، نهایت کارِ امام(ره)، ایجاد یک نظام سیاسی است؛ نظامی که می‌کوشند آن را سیاه جلوه دهند. می‌گویند این نظام مردم را به وادی تیره‌روزی کشانده است و نمی‌تواند پیامی جهانی و تمدنی داشته باشد. 🔶🔶داعش و جریان‌های بنیادگرا؛ کاریکاتورِ انقلاب اسلامی!🔶 بیشتر آن‌چه که کینه‌ورزانه علیه نظام گفته می‌شود به سبب زیر سوال بردن توان تمدنی این نظام است. دراین راستا یکی از اقدامات دشمنان علیه ایران، کاریکاتور ساختن از انقلاب است؛ کاریکاتورهایی مثل داعش و جریان‌های بنیادگرا. خواستند بگویند که اسلامِ اصیل، همین اسلامی است که انسان را سر می‌بُرد و مُثله می‌کند. باز هم به زودی دریافتند که نمی‌توان چنین حکمی داد. آن‌ها می‌دانستند که اندیشه شیعی، بنیان کار امام(ره) است. ضمن آن که مردم جهان دیدند که سنگین‌ترین درگیری با داعش و بنیادگرایان(به طور مثال در سوریه) از جانب انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد؛ طبعا بدخواهان نمی‌توانستند انقلاب را با این جریانات در یک قاب بنشانند. اتفاقا کشورهای طرفدار غرب، طرفدارِ داعش و بنیادگرایان نیز هستند؛ مثل عربستان سعودی و ترکیه. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi