🔰ادامه پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم و با آرزوی سلامتی
در رابطه با آدم خواری در دوره صفوی لطفا نظر خودتون رو مطرح کنید ، که آیا این مورد ار قطعیات است و مورد اتفاق منابع دست اول تاریخی و این اتفاق می افتاده است اگر این گونه است آیا علمای شیعه در آن دوره واکنشی به این عمل داشته اند یا خیر ؟ یا صرفا یک شایعه ای است از سوی جنگ روایی مخالفان صفوی یا شایعه ای است ساخته خود دستگاه پروپاگاندای حکومت صفوی برای ایجاد رعب و وحشت در بین دشمنان ؟
باتشکر🍀
🔴جواب :
🔵نجفی:
با تشکر از شما ، در جواب پرسش تان می توان این چنین گفت که غالب حملات به صفویان به خصوص در کتب مورخین سکولار بخاطر تاثیر شیعی صفویه بر هویت و وحدت ملی ایرانیان باز می گردد۰ البته در زمان خود آنها نیز دشمنانشان که عمدتا وابسته به عثمانی ها بوده نیز ، "صفویه هراسی " را تبلیغ می نمودند ۰ سلاطین بعد از صفویه هم گاهی از محبوبیت مردمی برخی از آنان در اذهان ملی مطلع می شدند نسبت به آنها طریق کینه ورزی و عناد را در پیش می گرفتند؛ فلذا صفویه از بدو تولد تا به امروز در معرض انتقام جویی فرهنگی و سیاسی و اعتقادی و ملی قرار داشته است ؛ اما این همه باعث نمی شود که همه کارها و اعمال و شیوه های آنها را در حکومت داری ، درست و بی عیب و نقص بشماریم ۰ البته مسائلی مثل آدمخواری و این سنخ مطالب از عقل سلیم و باور آدمی به دور است ولی می توان گفت روشهای حکومتی و شیوه مجازات ها در قرون گذشته با دنیای معاصر متفاوت بوده و میزان اعمال قدرت آن در مناطق مختلف دنیا فرق می نموده است ۰ این نکته را هم دقت نمایید که دفاع از معدل عصر صفویه با دفاع از جزء جزء عملکرد برخی از آنان قابل تفکیک است ۰ در این مورد در زمان خود ما هم دفاع از کلیت نظام جمهوری اسلامی با دفاع از عملکرد ضعیف برخی دولت ها مثل دولت قبلی بسیار فاصله داشت و متفاوت است و انتقاد از جزئیات این دسته از رجال دولتی با معیارهای اصولی در خود نظام جمهوری اسلامی تباین در خور توجهی را نشان می دهد۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بررسی تاریخی اصول اخلاق سیاسی غرب
✅قسمت اول
ضرورت مذاکره با قدرت به جای لبخند
🔶🔶یکی از موضوعات چالش برانگیز امروز ما دیدگاه کسانی است که فکر می کنند صرف مذاکره و لبخند و کوتاه آمدن از مواضع اصولی انقلاب باعث نرمی و انعطاف طرف غربی می شود و در این رابطه حتی به ابزارهای قدرت در زمان مذاکره هم بی اعتنا هستند ! برای بحث از میزان اعتبار این دیدگاه کمی درباره ابعاد مطلب مذکور و واقعیات تاریخی پیرامون آن سخن می گوییم ۰
🔷 وقتی با کشورهای غربی طرف می شویم و مثل امروز از فضای گفتگو و مذاکره به جای موشک و قدرت نظامی سخن گفته میشود ، این مطالب سربسته و ساده انگارانه به عنوان اصول خدشه ناپذیر پذیرفته میشود ۰
🔴در سیاست همانقدر که تجربه یک دیپلمات و هنر مذاکره و اطلاع از حقوق بین الملل مهم است ، بایستی به تجربه تاریخی و اصولی که سیاستمد اران اروپایی به آن معتقد بوده و عملا در طول سالها و دهه ها و یا قرون مختلف از خود بروز داده اند به عنوان نوعی قوانین و آئین نامه های پنهان ولی تکرار پذیر توجه نمود۰
🔵 از این زاویه ، فهم تاریخی و علم تاریخ برای کارشناسان و تحلیل گران روایط بین الملل و سیاست خارجی نه فقط به مثابه تاریخ نقلی بلکه نوعی فلسفه تاریخ و شناخت قوانین حاکم بر سیاست کشورها معنا و مفهوم پیدا میکند ۰
🔴 متاسفانه در ارزیابی ، دفاع و حتی نقد مسائل مهمی مثل برجام این سطح از دانش تاریخی مفقود بوده و اصولا ضرورت واقعی آن هم در نظر گرفته نمیشود ۰
🔵اما برای استناد بخشیدن به اهمیت مطالب گفته شده مناسب است سری به اسناد و تحولات تاریخی دوره جنگ اول جهانی زده تا ببینیم در نوشته های محرمانه و گزارشات خصوصی آنان در مورد مذاکرات سیاسی و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن و یا به اصطلاح امروزیها مسابقه برد - برد در ذهنیت غربیها آنهم از نوع انگلیسیش چه منطقی حاکم و اصول اخلاق سیاسی آنها از چه اولویت هایی برخوردار بوده است.
🔴در سال ۱۹۱۴ که دول متفق به جنگ با رقیب اروپایی خود یعنی آلمان مشغول بودند و امپراطوری بیمار عثمانی نیز در جبهه مقابل فرانسه و انگلیس قرار گرفته بود به ناگاه اعراب ساکن عثمانی ارزش استراتژیک بالایی یافتند و چون برخی از اعراب از رفتار ترکها ناراحت بودند نوعی جنبش های ناسیونالیستی عربی و سازمانهای سری به تدریج ظهور و بروز نمود؛ این وضعیت از چشم روباه مکار و سیاستمداران و کارشناسان بین الملل انگلیسی پنهان نمانده و با تحریک و حمایت ضمنی از خلافت خود خوانده شریف حسین در مکه و حمایت ظاهری و صوری از استقلال اعراب سعی نمودند در پشت جبهه عثمانی مانع و شکاف ایجاد نمایند؛
🔵 اما این تحریکات و قول و قرارهای سیاسی با این جنبش عربی نه تنها واقعی نبوده بلکه امروز به برکت چاپ اسناد و خاطرات رجال سیاسی آن زمان معلوم میگردد حتی شرافتمندانه هم نبوده بلکه غالبا فریبکارانه و فرصت طلبانه بوده است ۰
🔴از نظر سیاستمداران ارشد انگلیسی فقط تا زمانی که مسئله عثمانی برایشان اولویت نظامی و سیاسی داشته با گرفتن نقد از اعراب( تحریک قومی علیه امپراطوری عثمانی) و دادن نسیه ( وعده های تو خالی و مبهم و کلی و غیر شفاف به عربها ) منتظر پایان جنگ و تقسیم غنائم آن بین خودشان و فرانسویان بوده اند ؛
🔵 اعراب که تازه میخواستند با خروج از سلطه ترکهای عثمانی نفسی تازه کننند خیلی زود فهمیدند بازی انگلیسی های را خورده و آنان میراث ارضی عثمانی را بین خودشان تقسیم کرده و منطقه غرب آسیا یا همان خاور میانه با استعمارگران متجدد و نو ظهور ی روبرو شد که بعد از هندوستان دنبال منافع جدیدی در این جا می گشت ۰
ادامه 👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بررسی تاریخی اصول اخلاق سیاسی غرب!!
✅قسمت ۲
(دانش تاریخی مکمل تجربه سیاسی در دیپلماسی)
🔶🔶پایان بخش این قسمت نقل از کار بدستان ارشد سیاسی انگلیسی است که نسبت به این موضوع مینویسند: خواهیم دید چون زمان قول و قرار فرا رسد ، باید حیله گرانه از عبارات چند پهلویی استفاده کرد تا خود را به چیزی متعهد نکند ۰
و اما در مورد سرنوشت اعراب بعد از جنگ و حل مسئله عثمانی اظهار می دارد : باید زبانی دو پهلو در پیش گرفت از یک طرف پذیرفت که عربها بعد از جنگ باید به استقلال برسند و از سوی دیگر مطرح کرد که برای تاسیس دولت های عرب به مستشار و مقامات اروپایی نیاز است و البته این مقامات باید منخصرا انگلیسی باشند !! به سخن دیگر هر دولت عرب مستقل در خاورمیانه بعد از جنگ در واقع تحت الحمایه بریتانیا می شد.
🔴و در جای دیگر می خوانیم که : دولت بریتانیا خود را علاقه مند به استقلال آسیای عرب زبان نشان داد بی آنکه درباره شکل دولتی که آنجا به وجود می آمد یا مرزهایی که برایش تعیین می شد قولی بدهد ۰
و در نهایت با این جملات میتوان به عمق سیاست و اخلاق دیپلماسی انگلیسی پی برد که : هر تعریف دقیقی از خواسته های ما عرب ها را رم می دهد لذا در مذاکرات با شریف حسین نه حقی برای ما به بار می آورد و نه دست ما را می بندد ۰
🔵دیوید فرامکین نویسنده کتاب "صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد " در ص ۱۷۶ در یک جمع بندی از قول اسناد آن دوران می نویسد : بریتانیا سخت به دنبال کسب حمایت اعراب بودند اما تمایلی به پرداخت بهایی نداشتند ۰۰
و اما چیزی هم که می پرداختند در واقع سکه ی تقلبی زبانی بی معنی بود ۰
🔴این اقوال و اسناد یک پیام روشن برای همه ما ایرانیان دارد و آن این است که کسانی که از تاریخ درس نمی گیرند محبور به تکرار تاریخ می شوند۰
با توجه به تمهیدات مذکور در میز مذاکره با این روباه های خوش خط و خال ظاهرا متمدن ، باید توجه داشت که آنها غیر از منافع خود به هر قیمت و هر وسیله ، به چیز دیگری فکر نمی کنند و لذا داشتن قدرت ملی از هر نوع سخت افزار و نرم افزار در برابر آنها برای بالا بردن چانه زنی امری واجب است ۰ اگر دیپلماتی در درستی این صورت مسئله تردید داشته باشد ، بهتر است یک سیر مطالعات تاریخی برای خودش تعریف کند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰۲۱ آذر ماه سالگرد رحلت آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی زعیم نهضت مشروطیت ایران
✅تفاوت جریان علمای آزادیخواه مشروطه ( آزادیخواهان مقدس ) با متجددین غربگرا در تاریخ تحولات فکری و سیاسی ایران
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 دکتر موسی نجفی به مناست هفته پژوهش:
✅ تاریخ ایران از دوره قاجار، مشروطه و پهلوی تاکنون چنین استقلالی به خود ندیده است
🔴به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، امروز (21 آذرماه 1400) در سالن استاد بیرشک پژوهشکده دانشنامهنگاری برگزار شد.
🔵برای مطالعه رجوع شود به :
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/09/21/2624800
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆
🔰به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، امروز (21 آذرماه 1400) در سالن استاد بیرشک پژوهشکده دانشنامهنگاری برگزار شد.
✅موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این مراسم به اهمیت عنصر "زمان" و "ابتکار و نوآوری" در پژوهش اشاره کرد و گفت: اگر پژوهش به زمانه خودش متکی نباشد، فایدهای ندارد و اگر پژوهش نتواند با گذشته یا زمان فعلی ارتباط برقرار کند یا افقی به آینده بدهد، بهدرد جامعه نمیخورد.
وی تأکید کرد: ما باید در "پژوهش" به این پیوستگی زمانی توجه کنیم و اگر چنین نباشد،"گسستگی" همان خطری است که نسل ما را تهدید میکند. نمونه بارز این گسستگی در یک خانواده قابل مشاهده است. بارها مشاهده کردهایم که بین فرزند، پدر و پدربزرگ یک خانواده "گسستگی" رخ داده است. ما اهالی علوم انسانی باید نگران این نوع مسائل باشیم که البته مسئله سادهای نیست و باید با دقت در پیوهش مورد توجه قرار گیرد.
نجفی ادامه داد: در خصوص جایگاه ایران در جهان دو تفکر کلی بین جناحهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور دیده میشود که هر دو محترم هستند. یک تفکر این است که کشور را در حال انحطاط میبینند و معتقدند ایران در 50 سال اخیر نهتنها پیشرفت نداشته بلکه، پسرفت هم داشته است و البته که دلایل خودشان را هم دارند.
وی در توضیح طرز تفکر گروه دوم، عنوان کرد: این نگرش معتقد است ایران رو به تکامل است و کشور ما با آن استقلالی که در سال 57 با انقلاب اسلامی کلید خورد، رشد خودش را کرده و اکنون به دوره تمدنی رسیده است. به این معنی که فرهنگ به منصه ظهور اجتماعی رسیده است. به تعبیر مرحوم استاد مطهری "فرهنگ، جلوه معنوی تمدن و تمدن جلوه مادی فرهنگ است". اگر این مرحله تبدیل فرهنگ به تمدن را در یک خط سیر دنبال کنیم، به پیشرفت ایران اعتراف میکنیم.
وی افزود: اگر ما بعد از 40، 50 سال خودمان را در مرحله تثبیت اجتماعی ببینیم، چه میشود که باید دو تفکر را بررسی کینم. به فرض ما نگران کشور هستیم که به انحطاط رفته است، اگر بخواهیم تاریخ کشورمان را به صورت منحنی ترسیم کنیم، میتوان برای ادوار گذشته و تاریخ کشورمان یک منحنی پنج درجهای رسم کرد که سه بار آن اعتلاء و دو بار آن انحطاط بوده است. دو بار انحطاط آن میتواند مربوط به قرن پنجم و هفتم باشد که در دوره مغولی به اوج رسید. با این حال در دوره مغولی که انسجام ایران از جنبههای سیاسی، اجتماعی از بین رفت، باز هم شعرا و ادیبان بزرگی چون سعدی، حافظ و مولوی در همان دوره انحطاط مغولی به اوج رسیدند و اعتلای دوره بعدی را همین فرهنگسازان رقم زدند و با همان ابتکارات خود نگذاشتند شیرازه جامعه از هم گسیخته شود و اعتلای دوره بعد رقم خورد و حتی این مشاهیر، مغولها را هم تربیت کردند و از آن قوم مهاجم در دوره دوم مردمانی متمدن و سازنده ساختند.
نجفی در ادامه تصریح کرد: این همان اثر فرهنگ است. بنابراین عنصر دوم پژوهش که "ابتکار" است، برای کسانی که قائل به "فرهنگ" هستند، اسقاط وظیفه نمیکند اما کسانیکه قائل به "تمدن" هستند، (بنده خودم را جزو این گروه حساب میکنم) معتقدند تاریخ ایران از دوره قاجار، پهلوی و مشروطه تاکنون چنین استقلالی به خود ندیده است و این موضوع بسیار ارزشمندی است و نباید راحت از کنار آن گذشت. قبلاً اجانب در کشور ما هرکاری میخواستند، انجام میدادند اما الآن دستشان کوتاه است و همین موضوع که در 5 + 1 ما مقابل قدرتهای بزرگ دنیا نشستهایم اتفاق سادهای نیست.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با مشکلات و مصائبی که داریم نباید از عنصر ابتکار و نوآوری که مهمترین اصل تمدن است، غافل شویم. ضمن اینکه یکی از عناصر پژوهش هم خلاقیت است و اگر در پژوهشی خلاقیت نباشد، آن دیگر پژوهش نیست و تقلید است. تقلید همان متضاد تحقیق است که در پژوهشهایمان باید مراقب این موارد باشیم.
وی با تأکید بر اینکه عنصر ابتکار و نوآوری با عنصر تمدن سنخیت پیدا میکند، گفت: اگر تعلق فکری ما به دسته اول است، باز فرهنگ جای خودش را دارد و این خلاقیت را برای اعتلاء در سالهای آینده نیاز داریم، اگر هم متعلق به دسته دوم هستیم، پژوهش خلاقیت خودش را میخواهد و در این راستا اول از همه باید از استادان پیشکسوت این عرصه تجلیل کنیم و نگذاریم آنها فراموش شوند و همین که به فکرشان باشیم یک ارزش است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان به خاطرات و آموختههایی از استادان خود همچون زندهیاد محمد دامادی، کریم مجتهدی و زندهیاد سیدمحمد علی روضاتی، اشاره کرد و گفت: ما در قبال نسلهای آینده مسئولیم و باید برای رشد علوم انسانی در نسل آینده برنامه داشته باشیم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
نجفی در مراسم گرامیداشت هفتهی پژوهش پیشنهاداتی را درباره انتشار دانشنامه علوم انسانی برای جوانان با هدایت دانش آموزان دبیرستانی و نسل جوان مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم گرامیداشت هفتهی پژوهش ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن استاد بیرشک پژوهشکده دانشنامهنگاری برگزار شد.
👇👇👇ادامه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆👆
🔰به گزارش ایسنا، دکتر موسی نجفی ، ۲۱ آذرماه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در پژوهشکده دانشنامهنگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با اشاره به دو تفکر مهمی که در مورد ایران وجود دارد، ادامه داد: ما در کشورمان دو تفکر داریم که هر کدام از این دو تفکر قابل احترام هستند. تفکر اول؛ کشور را در حال انحطاط میبیند و معتقد است ایران در ۵۰ سال گذشته، نه تنها جلو نرفته که بلکه عقب هم رفته است. دلایلی هم دارند که ممکن است سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... باشد. تفکر دیگر؛ برخلاف آن میگوید که کشور رو به تکامل است و استقلالی که در سال ۵۷ با انقلاب اسلامی کلید خورد، رشد خودش را کرده و به دوره تمدنی رسیده است.
🔵نجفی افزود: اگر بخواهیم تاریخ علم ایران را به صورت یک منحنی رسم کنیم، این منحنی با منحنی تاریخ علم اروپا متفاوت است. ما مانند اروپا عصر باستان، قرون وسطی و عصر جدید، نداریم. شاید محور ما، محوری پنج درجهای شود که دارای سه اعتلا و دو انحطاط باشد. یکی از دورههای انحطاط که همان دوره مغولی است. بسیاری از بزرگان ما در دوره انحطاط بودند و با ابتکارات خود، اعتلای دوره بعدی را همین فرهنگسازان رقم زدند و نگذاشتند شیرازه جامعه از هم گسیخته شود. همانها مغولها را تربیت کرده و از آن قوم مهاجم، مردمان متمدن و سازنده ساختند.
🔴رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با ذکر این نکته که خود را جزو گروه فکری دوم میداند، گفت: با توجه به تاریخ ایران در دوره مشروطه، قاجار و پهلوی، فکر میکنم که ایران از نظر استقلال به جایگاهی رسیده که این استقلال را در گذشته نداشته است.
وی با بیان اینکه عنصر ابتکار و نوآوری مهمترین اصل تمدن است و همچنین یکی از عناصر پژوهش هم خلاقیت است، تصریح کرد: اگر پژوهش، خلاقیت نداشته باشد، پژوهش نیست تقلید است. اگر تعلق ما به گروه فکری دسته اول است؛ فرهنگ جای خودش را دارد و خلاقیت را برای احیای اعتلا در سالهای بعد نیاز داریم و اگر متعلق به تفکر دوم هستیم که برای پژوهش نیاز به خلاقیت داریم.
🔶نجفی با اشاره به اهمیت نسل جوان، تاکید کرد: اگر میخواهیم نسل بعد محقق و مبتکر شوند، باید از نوجوانی برای آنها فکری کنیم. از مدارس علوم انسانی تهران جمعی را جمع کنیم و دانشآموزان دبیرستانی یک مجله علوم انسانی را تهیه کنند و به آنها امکانات بدهیم و این مجله در دبیرستانها برای نسل جوان توزیع شود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش تمدن نوین اسلامی ؛ ماهیت چرایی و چگونگی تحقق دولت اسلامی
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی
ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه
https://vc1.viannacloud.ir/rnmyz84lfoou/
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅در برخی از کانال ها پرسشی تاریخی - سیاسی مطرح شده است که به نظرم آمد ممکن است پرسش بعضی از دوستان جوان این کانال هم باشد ، فلذا به پاسخ دادن مختصر نسبت به آن اقدام نمودم ۰ متن پرسش و پاسخ اینگونه است :
🔴 یک سوال بی جواب!
ظاهرا حدود ۷۰ سال پیش اسراییل و متحدانش طی معاهده ای قسمتهای زیادی از کشور دوست و برادر ، فلسطین را اشغال کردند و ما تا به امروز برای حمایت از مردم مسلمان و مظلوم فلسطین اسراییل را به رسمیت نمیشناسیم و با این کشور ظالم مسابقه هم نمیدهیم.
از طرفی حدود یک قرن قبل از آن واقعه هم کشور روسیه طی معاهده ای ظالمانه در دو نوبت قسمتهای زیاد از خاک مردم مسلمان ایران را اشغال و به خاک خود ضمیمه کرد !!!!
حال چگونه است که ما کشوری که خاک خودمان را اشغال کرده به رسمیت میشناسیم اما کشوری را که خاک دیگران را تصرف کرده به رسمیت نمیشناسیم؟
اگر کسی جوابی بدهد ، مرا یک عمر بنده خود کرده است
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰🔰جواب پرسش🔰🔰
✅این سوال کمی رنگ" سفسطه" دارد؛ روسیه یک کشور جعلی نیست که ما آن را به رسمیت بشناسیم و زمان مورد بحث تحت حکومت تزارها با ما جنگ می کردند، پس وجود داشتند؛ ولی دشمن متجاوز بودند؛ اما اسرائیل یک کشور واقعی نیست۰
✅در ثانی تجاوز روسها مربوط به بیش از دویست سال قبل است در حالی که تجاوز اسرائیل به روز است و دشمن بالفعل ما می باشد
✅ما هر چند از دست دادن بخشی از قفقاز و افغانستان و بلوجستان را ناگوار میدانیم ولی اگر بخواهیم ادعایی داشته باشیم باید معاهدات بین المللی را پاره کرده و به راه صدام حسین برویم البته در این راه دیگر کشورها بخصوص عربهای خلیج فارس ادعاهایشان را با وقاحت بیشتری مطرح می کنند
✅اما نکته آخر که بعضی هموطنان به ظاهر ملی گرا مطرح می کنند و به نوعی منافع ملی ما را بدون جهان اسلام و در تقابل با آن می بینند، باید بدانند که نفوذ بین المللی ما ایرانیان و قدرت ملی فعلی ما در حال حاضر و درجه اول بخاطر سکنی گزیدن انقلاب اسلامی در سرزمین ایران است و این عامل قدرت فرامنطقه ای و جهانی به ما داده است و بقول غربیها باعث شده ایران در پایتخت های عربی و اسلامی بغداد و بیروت و دمشق و صنعا و بحرین و غیره نفوذ فرهنگی داشته باشد و اتفاقا "نفوذ تمدنی" حتی ایرانی ما هم از این طریق ممکن شده است ۰ تاریخ اثبات کرده است محدود نمودن ایرانیان در چارچوب دیوارهای ایران نه تنها فایده ندارد بلکه حتی کشورهای کوچک را هم نسبت به ایران به طمع می اندازد ؛ فلذا همانقدر که "ایران تاریخی" یک واقعیت است "ایران اسلامی شیعی" هم پانصد سال است به شکل در هم تنیده شده ای "هویت ملی" ما ایرانیان شده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه
✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت"
( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف)
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰
🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛
🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش تمدن نوین اسلامی ؛ ماهیت چرایی و چگونگی تحقق دولت اسلامی
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - دانشگاه شاهد
✅دکتر موسی نجفی
فهم عمیق تر تمدن نوین اسلامی از نگاه نظریه تکامل در فلسفه تاریخ می تواند افق های جدیدی را نسبت برای نسبت سنجی و الیته آسیب شناسی زمان معاصر داشته باشد ۰
🔴 برای مطالعه مشروح سخنرانی ها و موضوعات مراسم رجوع شود به :👇👇
http://shahed.ac.ir/news/Pages/%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%20%D9%85%D9%84%DB%8C%20%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86%20%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%20%D8%B4%D8%AF.aspx
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👆👆
🔰موسی نجفی :
🔰فهم تمدن نوین اسلامی با نظریه تکامل در فلسفه تاریخ عمق می یابد
✅در این مراسم دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که به صورت مجازی در این مراسم حضور داشت، به بیان سخنان خود پرداخت و بیان کرد: دو نگاه نسبت به وضعیت فعلی کشورمان وجود دارد نخست نگاهی که از سوی سیاسیون خارج از کشور القاء میشود و آن هم این است که جمهوری اسلامی به دلیل مسائل اقتصادی، گرانی و تحریم در وضعیت انحطاط، فروپاشی، ناپایداری و سراشیبی سقوط قرار دارد؛ اما در مقابل این دیدگاه، دیدگاه اعتلاء و تکامل است که رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی آن را کلید زدند.
🔴ایشان با بیان اینکه به نظر میرسد رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی بحث تکامل را در انقلاب اسلامی کلید زدند، افزود: طرح موضوع تمدن نوین اسلامی هم پاسخی به اغراض سیاسیون داخل و خارج از کشور است و هم یک تئوری بدیل برای اینکه جامعه، کارگزاران و مدیران بتوانند یک وضعیت سنجی نسبت به قبل از انقلاب، انقلاب، و آینده انقلاب داشته باشند.
🔵رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در قاعده تکامل ما باید خود را برای تحول آماده کنیم؛ اما باید بدانیم که تحول در دولت اسلامی و جامعه اسلامی با چه ابزاری صورت میگیرد. معتقدم طرح موضوعاتی همچون جنبش نرم افزاری، تحول علمی، تحول علوم انسانی، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی همگی بیانگر یک حرکت تکاملی در انقلاب اسلامی هستند.
🔴دکتر نجفی با بیان اینکه برای تحقق عملی مباحث مرتبط با تمدن نوین اسلامی که در دانشگاهها و از جمله دانشگاه شاهد مطرح میشوند باید راهی وجود داشته باشد تا دولتمردان و کارگزاران نظام هم با این مباحث انس بگیرند و هم آنها را اجرایی کنند، اظهار کرد: هر دولتی که روی کار باشد اعم از اصول گرا و غیر اصولگرا نیازمند به مباحث تمدنی و نظری است چرا که این مباحث مانند نخ تسبیح عمل میکنند و عدم وجود آنها موجب میشود تا هر عملی که کارگزاران انجام میدهند از هم گسسته شوند. با این اوصاف ما نباید به گونهای عمل کنیم که مباحث مطرح شده در دانشگاهها صرفا به صورت نظری ارائه شوند و مسئولان اجرایی ما که در عرصه دولت سازی حضور دارند راه خود را بروند.
🔵رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: دانشگاهها باید راهکارهایی ارائه کنند تا مباحث مربوط به تمدن نوین اسلامی به ویژه در دوره کنونی که دولت و مجلس خود را نزدیک به این مسائل میدانند بیشتر به گوش مسئولان برسند.
دکترنجفی با بیان اینکه دولتمردان هیچ گاه نباید خود را بی نیاز از مباحث نظری بدانند، چون اگر غرق مسائل اجرایی شوند هیچ گاه فرصت نخواهند کرد که نقشه راه ترسیم کنند، اضافه کرد: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و حتی برای آینده انقلاب است.
🔶ایشان در پایان سخنان خود افزود: یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی بحث پیوستگی تمدن گذشته، حال و آینده اسلامی است؛ لذا باید به بحثی که رهبر معظم انقلاب اخیرا در رابطه با تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند از این منظر نگاه کنیم؛ چرا که هم اکنون مقصد ما که همان تحقق تمدن نوین اسلامی است مشخص است، اما راههای رسیدن به این مقصد، مراحل و راههای تحقق عملی آن هنوز مشخص نشده و ما دستورالعمل مشخصی در این رابطه نداریم به این معنا که آیا همه دولتمردان ما باید یک جا به این بحث توجه کنند و یا هر وزارتخانهای به صورت جداگانه باید تکالیف خود را انجام بدهد؟ پس باید این خلاء رفع شود و تقاضای این کار باید هر چه بیشتر از سوی دانشگاهیان خود را نشان دهد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه درس دکترای علوم سیاسی
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - پژوهشگاه علوم انسانی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴در آخرین جلسه درس فلسفه تاریخ در دوره دکتری رشته اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی ضمن جمع بندی کتاب انگاره تعالی ، به بحث آینده پژوهی انقلاب اسلامی در دهه چهارم و پنجم انقلاب اسلامی توجه شده و فصل سوم کتاب در مورد فلسفه انقلاب اسلامی به بحث گذاشته شد ۰ از نکات مهم علمی این جلسه، تفکر بر روی این نکته بود که چطور می توان ابعاد مختلف نظریه تعالی را در رساله های دکتری دانشجویان مورد استفاده قرار داد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از مخاطبین محترم:
✅باسلام
🔵خدمت استاد نجفی عزیز
یک درخواست عاجزانه دارم از خدمتتون، اگه امکان داره یک کرسی تدریس در فضای مجازی آغاز کنید تا ما هم از وجود شما و اساتید محترم بهرمند شویم.
واقعاً جای شما عزیزان در این فضا خالیه.
ممنونم ازتون
✅ پرسش،یکی از مخاطبین:
🔴استاد برای اینکه تاریخ اسلام و تاریخ معاصر رو خوب بفهمم با درک کامل بفهمیم یه سیری بهم معرفی میکنید؟
جواب
نجفی
با سلام و تشکر از هر دو نفر مخاطب محترم
قبلا مشابه این پرسش پاسخ داده شده ، و حتی کتبی هم برای فهم این سیر تاریخی در پست های قبلی همین کانال معرفی گردیده است ؛ ولی مهمترین نکته که مکرر تکرار نموده ام این است که اگر بخواهید بینش و فهم تاریخی داشته باشید ( و از این نظر بین تاریخ اسلام با تاریخ معاصر تفاوتی نیست ) بایستی مطالعه تاریخ را جزیی از برنامه زندگی خود قرار دهید و به این روش مداومت نمایید؛ در این صورت بعد مدتی احساس می کنید با مسائل با عمق بیشتر و ریشه یابی جدی تری مواجه شده اید ۰ البته نکته مذکور شرط لازم است ولی شرط کافی نیست ۰
🔶موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰عالم ضد سلطه و دیکتاتوری
✅به مناسبت ۴ دی ماه سالروز شهادت آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی
🔴حضرت آیتالله خامنهای:
«مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانی مرد بسیار روشنبین، آگاه و متوجه به ابعاد سلطهی بیگانه است. مبارزات مرحوم حاج آقا نورالله در دو بخش تقسیم میشود؛ بخش مقابلهی با خارجی؛ و بخش مبارزهی با استبداد. لیکن با رضاخان هم که ایشان مبارزه میکند، گویی برایش کاملا روشن است که رضاخان پیشکردهی همان خارجی است.» ۱۳۸۴/۰۵/۱۵
🔵«درس و عبرت»،بخش تاریخ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد درگذشت حاج آقا نورالله اصفهانی (رضواناللهتعالیعلیه)، براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب؛ لوح «عالم ضد سلطه و دیکتاتوری» را منتشر میکند.
🔶برای مطالعه مشروح بیانات مقام معظم رهبری درباره شهید حاج آقا نورالله رجوع کنید به :
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3301
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰۴ دی ماه سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی
✅مقام معظم رهبری :
اینکه حاج آقا نورالله از فهم سیاسی بالا برخوردار و از زمان خودش جلوتر بود علتش شناخت عمیق وی از ابعاد "استعمار خارجی" در ایران و راههای مقابله با آن بود ۰
🔶پیام مقام معظم رهبری به کنگره بزرگداشت آیت الله حاج آقانورالله در تاریخ ۱۵ / ۵ / ۱۳۸۴
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۶ دی ماه سالروز درگذشت استاد علی اکبر پرورش
✅استاد پرورش در کلام دکتر موسی نجفی
پویش مجازی #یک_نسل_پرورش
گرامیداشت یاور صدیق انقلاب ، استاد علی اکبر پرورش
https://instagram.com/yavareseddiq
https://t.me/YavareSeddiq
https://eitaa.com/YavareSeddiq
#اصفهان #ایران #پرورش #استاد_پرورش #سیاست #فرهنگ #معنویت #عقلانیت #ولایت #اخلاق #خاطره #وزیر #مجلس
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی :
مراتب سه گانه اصلاحگری در جامعه اسلامی (صالح و مصلح)
🔶اصلاح اخلاقی و فردی
🔶اصلاح اجتماعی
🔶اصلاح سیاسی
✅با این شاخص ، اولین شرط ورود سیاستمداران به میدان اصلاح اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی سیاسی ، همانا صالح و راستگو بودن و سلامت نفس داشتن و البته دوری از هرگونه فسادی است۰
🔵همانقدر که سیاسیون بی تقوا و بی اخلاق و ناصالح به نظام سیاسی ضربه می زنند ، افراد ساده دل و ظاهرالصلاح که از پیچیدگی فضای سیاست دورند می توانند در اینگونه مواقع مضر و ضربه زننده و آلت دست دشمن باشند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰ادامه پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم و با آرزوی سلامتی در رابطه با آدم خواری در دوره صفوی ل
🔰تکمله و اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
خیلی ممنون استاد گرامی از توجه به سوالات و پاسخکویی به مخاطبان
در مورد شایعه آدم خواری توسط قزلباشان به نکته ای می شود اشاره کرد، در دو اثر مهمی که ضد قزلباشان نوشته شده است، یعنی "رساله الاحکام الدینیه فی تکفیر قزلباش" حسن شیروانی و "النواقض الروافض" مخدوم شریفی ؛ هیچ اثری از اتهام اکل میت و مردار و ... در این دو اثر که از اتهام زنی و دروغ زنی چیزی کم نگذاشته اند نیست؛ این دو تن که از ایران گریخته و آواره عثمانی شدند و کینه ای شتری از صفویه دارند، این که چنین اتهامی را مطرح نکرده اند درحالی که دروغ هایی مانند ازدواج شاه تهماسب با خواهرش را مطرح کرده اند، و از هر دروغ بهتانی دستاویزی برای تخریب و تکفیر بهرجسته اند مطمئنن در صورت وجود شایعه این مطلب نه وقوعش آن را نقل می کردند، خود این سکوت شاهدی برای جدید بودن آن شایعه است، که ساخته نسلهای بعدی صفویه ستیزان بوده است .
با کمال تشکر از استاد
و آروزی سلامتی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و احترام
ضمن عرض تشکر و خداقوت
🔴خواستم تشکر صمیمانه خودم را راجع به تذکرات و بیان وقایع تاریخ معاصر که در کانال منتشر میشود را خدمت استاد محترم داشته باشم.
اما یک پیشنهاد هم داشتم؛
باتوجه به کثرت اسامی و وقایع تاریخ معاصر اگر یکسال تمامی وقایع خوب کار شود برای تمام عمر یک فرد هرچند دانشجوی تاریخ نباشد کفایت خواهد بود.
فلذا تقاضا میشود یک بسته جامع راجع به وقایع معاصر به طور کامل، در یک دوره یکساله در کانال حاضر ایجاد و با قوت انجام شود.
بازهم از مطالب به روز کانال کمال تشکر را از استاد خودم دارم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰مصاحبه دکتر موسی نجفی با بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی
✅قهرمان از قلب مردم برمیخیزد
قسمت اول :
🔴تشییع حاج قاسم ؛جلوه ای از زیست تمدنی اسلامی
🔵یکی از اتفاقات مهم و غیرقابل چشم پوشی کشور ما در چهل سال گذشته تشییع باشکوه شهید سلیمانی بوده است. از منظر تاریخی و تمدنی چنین تشییع باشکوهی چگونه قابل تحلیل است؟ نسبت جامعه ایران با قهرمانان ملی خود در طول تاریخ چگونه بوده است؟
🔶قبل از شروع بحث باید تصریح کنم بنده به ایشان قلبا علاقهمند هستم و ارادت دارم و با طرح مباحث نظری در مورد تشییع باشکوه شان قصد دارم به ایشان ادای دین کرده باشم.
🔷مقدمهای که باید در اینجا بیان کنم این است که شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی را نمیتوان بهعنوان یک فرد و تنها در نظر گرفت، بلکه باید او را در جریان انقلاب مدنظر قرار داد. فرض کنیم اگر این تیپ شخصیت با همین ویژگیها فرمانده ارتش سوریه یا فلسطین بود، انقلاب اسلامی در پشت او قرار نداشت باید او را در مختصات دیگری بررسی میکردیم؛ بهطورمثال، احمدشاه مسعود در افغانستان یک قهرمان ملی است ولی در افغانستان نهضت آن مانند انقلاب اسلامی نیست یا نهضتهای اسلامی که ما آن را به بیداری اسلامی تعبیر میکنیم در کشورهایی که رخ میدهند در مرحله ابتدایی قرار دارند اما انقلاب اسلامی دیگر یک نهضت نیست، از مرحله نهضت گذشته است و توانست نظام شاهنشاهی را سرنگون کند و خودش نظام تازهای را بنیان نهد. این نظام به سمتی میرود که از قوه به فعل تبدیل شود و برخی از ارزشهای اسلامی را نهادینه کند.
درباره حاج قاسم شخصیت ایشان جدا از این انقلاب نیست و باید او را در همین روند و فرآیند دید. در تاریخ اسلام نیز با شخصیتی همچون مالکاشتر نخعی روبهرو هستیم. یکی از ویژگیهای مهم مالکاشتر این است که او شیعه و از یاران حضرت علی (ع) است. اگرچه این ویژگی بسیار مهمی است اما در جریان حکومت علوی قرار میگیرد و بعد از خلیفه شدن حضرت علی(ع) سپهسالار لشکر او شد. ما با سه مالک روبهرو هستیم؛ یکی شخصیت شجاعی که ریاضتهای زیادی کشیده است؛ دوم، مالک اشتری که در جریان علوی دیده میشود و در زمان تقیه حضرت همزمان با حکومت خلفای سهگانه است و سوم، مالک اشتری که پس از خلیفگی حضرت علی(ع) در کنار او قرار میگیرد و در جریان حکومت اسلامی به فعالیت میپردازد. سومین بعد شخصیتی او را باید با مختصات حکومت علوی نگریست. مالک اشتر با هر سه جریان قاسطین، مارقین و ناکثین همچون حضرت علی(ع) در جدال بود. اگرچه میتوان گفت در جنگ نهروان ایشان دیگر زنده نبودند ولی چون خوارج از دل جنگ صفین بیرون آمدند میتوان گفت با آنها نیز در جنگ بوده است.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi