.
🔰ادامه مصاحبه :
✅قسمت سوم
🔴دوم اینکه اندیشه هایی از این دست _ مثل مقوله ی ایرانشهری _ که این افراد مطرح میکنند جنبه بینالمللی ندارد و داخلی است. آنها این قهرمان ملی را محدود میکنند به یک کشور. بلاتشبیه مثلا چگوارا شخصیتی مربوط به حوزه آمریکای لاتین است اما کمونیستها او را چهره چریک جهانی کردند. اندیشه ایرانشهری از اسم آن مشخص است که ایرانی است و برگشتی هم به قبل از اسلام دارد، چگونه میتوان اسلام ۱۴۰۰سال را در ذات ایرانی جستوجو نکرد و آن را نادیده گرفت. در اندیشه ایرانشهری یک نوع نژادپرستی وجود دارد اما فقط ایرانی در نظر گرفته میشود و غیرایرانی خیر. درصورتیکه وقتی ما از انقلاب اسلامی صحبت میکنیم یک مسلمان آفریقایی، مراکشی یا عرب یا اندونزیایی هم همان قدر خود را سهیم میدانند و این حرکت را ایران شروع کرده و افتخار برچسبهای آن بر دوش ایرانی است و به ایران و ایرانی بیشتر قدرت میدهد. جنبه ایرانی بودن آن بیشتر اینگونه نشان داده میشود. مثلاً اسرائیلیها که با ما مشکل دارند و با قاسم سلیمانی بهخاطر جنبه انقلاب اسلامی بودن قاسم سلیمانی مشکل دارند که آنها را میترساند وگرنه آنها با ایرانی بودن و ملیگرایی ما مشکلی ندارند.
🔵دومین نکته در مورد بحث تمدنی است. یکی از ویژگیهای تمدن این است که هرچه تمدنی عمیقتر و اصیلتر باشد، زیست تمدنی آن وسیعتر میشود یعنی از ملیتهای مختلف تشکیل میشود؛ مثلاً تمدن غرب بهعنوان یک رقیب یا یک هژمونی جهانی فعلا وجود دارد، چه تمدنهایی مثل آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و غیره ذیل زیست تمدنی غرب جمع میشوند. تمدن اسلامی چه به معنی گذشته و چه چیزی که الان جمهوری اسلامی آن را بنا نهاده است زیر یک ملت قرار نمیگیرد. در تمدن اسلامی گذشته، ایرانیها، اعراب، آفریقاییها و غیره بودند؛ مثلاً تا جایی که اسلام پیشرفت داشت مثلاً تا اندلس، ابنرشد، ابنخلدون، ابنعربی، فارابی و غیره همه از ملیتهای مختلف برخاستند؛ این خود نشان از تمدن اسلامی است. وقتی از نظام جمهوری اسلامی صحبت میکنیم یعنی ایران وقتی از تمدن جمهوری اسلامی صحبت میکنیم یعنی همه دنیا، هر جایی که مسلمانی وجود دارد.
در قضیه شهید سلیمانی جنبه بینالمللی آن در تشییع جنازه ایشان بیشتر از همیشه رو شد؛ البته در زندگی ایشان نیز میبینیم که چه در فلسطین و چه در جاهای دیگر با استکبار مقابله کرده است ولی در تشییع این کاملاً جلوه کرد. در عراق، سوریه، افغانستان، فلسطین، بحرین و همه جا خود را نشان داد؛ این زیست تمدنی شبیه راهپیمایی اربعین شد و جنبه تنوع ملیتها خود را به خوبی نشان داد. در راهپیمایی اربعین، اگرچه مخصوص شیعیان است ولی در همین راهپیمایی، ما حتی مسیحیان را هم میبینیم که میآیند.
🔶این مقوله در مراسم تشییع امامخمینی(ره) نیز خودش را نشان داد. برخی میخواهند زیست انقلاب اسلامی را محصور کنند و میگویند این فقط انقلاب شیعی است، درصورتیکه نه شیعی نیست، بلکه اسلامی است و منحصر در تشیع نیست. با تلاشهای ایشان در فلسطین یا در کشورهای دیگر و حتی در افغانستان که آنها همه شیعه نیستند و ظاهراً ایشان در هندوستان برای غیرمسلمانان نیز فعالیت داشت. زیست تمدنی انقلاب اسلامی در شخصیت ایشان شکل دیگری از خود را نشان داد. شهادت ایشان به دست ترامپ نیز به نوعی مواجهه تمدنی اسلام و غرب شد و چون قاتل ایشان نفر اول غرب و رییسجمهور آمریکا بود این تقابل بهطور کامل دیده شد.
در تشییع جنازه بروز این تقابل در لایههای مردمی و عیان دیده شد. آنان خواستند که این قضیه را بهوسیله تروریستها پنهان کنند ولی نتوانستند. اینکه ابومهدی هم همراه ایشان بود نوعی وحدت در بین ایران و عراق ایجاد کرد اما ابومهدی جزو انقلاب اسلامی حساب نمیشود. عکس ابومهدی در کشورهای دیگر دیده نمیشود و حاج قاسم تنهاست. در ایران و عراق عکس این دو کنار هم قرار میگیرد ولی در کشورهایی مانند فلسطین و جاهای دیگر عکس تنها شهید سلیمانی وجود دارد. همین نشان میدهد که شخصیت او ورای انقلاب اسلامی و در مختصات زیست تمدنی شناخته میشود و مثلاً در افغانستان ابومهدی اصلاً شناختهشده نیست. ابومهدی هم سردار انقلاب اسلامی در عراق است ولی ایرانی بودن سردارسلیمانی شاخصه اصلی اوست. اینکه سردار سلیمانی بیشتر دیده شد و ابومهدی با اینکه فرد متفکری است در حاشیه قرار می گیرد، به زیست حاج قاسم و زیست تمدنی انقلاب اسلامی برمیگردد.
ادامه👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰ادامه مصاحبه
✅قسمت چهارم
🔶تشییع جنازه نوعی اظهار ارادت به قهرمان ملی است. در ۳۰۰سال اخیر نسبت بین مردم و قهرمانان ملی را چگونه تعریف میکنید؟ چگونه مردم آنها را استقبال، بدرقه و تشویق میکردند؟
🔷قهرمانان ملی ما اغلب سرنوشت دردناکی داشتند. آنها مرتباً مورد بغض و کینه اطرافیان حکومتها قرار میگرفتند. معمولاً برخی کینهتوز، حقیر و بخیلاند و از اینکه این افراد بهیکباره شاخص میشدند حسادت میکردند و در بسیاری از موارد از سر توطئه و سعایت کشته میشدند. مثلاً رئیسعلی دلواری آن هم با توطئه و در اثر سعایت دیگران کشته شد و یک آدم خودفروخته او را شهید کرد. آنها با مظلومیت کشته شدند و بعد بهمرور زمان ابعاد شخصیتیشان شناخته شد. آنها اوج گرفتند چون سعایتها کنار رفت و چهرهشان بیشتر مشخص شد. نکته مهم دیگری که در بین این سرداران ملی ازجمله ستارخان، رئیسعلی دلواری و حتی میرزا کوچکخان مشاهده میشود آن است که بیگانگان به استقلال ملی آنها چشم داشتند و جلوی اجنبی آنها قدعلم کردند؛ برای مثال، ستارخان به جملهای اشاره میکند که در محاصره تبریز از زنی شنیده بود که میگفت خاک میخوریم ولی خاک نمیدهیم و این جمله او را متاثر کرده بود چو او فردی برجسته بود. این سرداران از دل مردم برخاستهاند. در مقاطعی سعی شد این قهرمانان ایدئولوژیک شوند، جناح سکولار مشروطه تلاش داشتند تا ستارخان را در مقابل علمای مشروطه قرار دهند ولی این اتفاق نیفتاد چون این سرداران اغلب افراد مذهبی بودند؛ مثلاً رئیسعلی دلواری نیز فرد متدینی بود و آنها نسبتبه علما ارادت داشتند. مردم به این افراد باوری داشتند که در آنها حس عزتطلبی و قهرمانی را زنده میکرد. در شخصیت قاسمسلیمانی این حس دوباره زنده شد. وجه شبه قاسم سلیمانی با قهرمانان ملی مانند رئیسعلی دلواری، ستارخان و میرزا کوچکخان این بود که دوباره حس عزتطلبی را در بین مردم زنده کرد و او نیز به دست بیگانگان کشته شد. مردم میخواهند نفرت خود را از بیگانه نشان دهند، اینها اصیلاند چون با بیگانه مقابله کردند و مردم این را خوب درک میکنند. یکی از انگیزههای تشییع میلیونی حاجقاسم عزتطلبی در برابر بیگانه است. ملت ایران حالت سلحشوری دارند چون ملتی قدیمی هستند و تحمل نمیکنند که بیگانهای که توپ و تانک دارد به خاک آنها تجاوز کند. در تشییع جنازه شهید سلیمانی کسی شناسنامهاش را نشان میداد که هیچگاه رأی نداده ولی در تشییع جنازه او شرکت کرده بود؛ زیرا حس غرور ملی او زنده شده بود. مردم به فردی که پاکدست است و از خانه و کاشانه خود حفاظت میکند و به بیگانه حساس است علاقهمند هستند. زمانی به آقای ظریف نسبت قهرمان دیپلماسی داده بودند، در کانالم نوشتم که با سکه نمیتوان قهرمانسازی کرد و این کار در دست دولتها نیست. قهرمان از قلب مردم برمیخیزد کما اینکه قهرمانتراشی آنها فروریخت، هم برجام آنها و هم خودشان. باید جنبه بیگانهستیزی در او پدیدار شود. قهرمانتراشی هرگز جواب نمیدهد، مردم اگر نخ اجنبی در لباس کسی باشد تشخیص میدهند چون حساس هستند.
ادامه👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
.
🔰ادامه مصاحبه
✅قسمت پنجم:
🔶میزان علاقه و دلبستگی مردم به جایگاه و شخصیت شهید سلیمانی از لحاظ هویتی چگونه قابل تبیین است؟
🔷 هویت چند شاخه دارد؛ هویت قومی، هویت ملی و هویت دینی. او از کرمان برخاسته بود اما کرمان دارای قومیت خاصی نیست. شاید کرمانیها او را بیشتر دوست داشته باشند ولی کرمانی بودن چندان مهم نیست چون کرمانیها دنبال جداییطلبی نیستند و خود را جدا از هویت ملی نمیدانند و کرمانیها مرزنشین نیستند. هویتهای قومی ذیل هویت ملی مطرح میشوند. هویت قومی در ایران اینقدر قدرت ندارد که بتواند هویت ملی را زیر سوال ببرد. خیلیها میخواهند این کار را بکنند مانند پانترکیسمها، پانعربیسمها و غیره اما شکست خوردهاند. هویت ملی ایشان بهخوبی دیده شد و بهخاطر کرمانی بودن یا نبودن کسی در تشییع ایشان شرکت نکرد و تشییع جهانی او برخاسته از هویت دینی او بود. هویت قومی کمرنگ و سپس هویت ملی و دینی پررنگ وی باعث شد که همه با هر نگرشی به دنبال جنبه هویتی موردنظرشان خود را به حاج قاسم گره زدند. انقلاب اسلامی هم با هویت ملی و دینی دیده میشود. وقتی سخن از انقلاب اسلامی ایران است هویت ملی دیده میشود ولی وقتی میگوید هویت خود انقلاب اسلامی؛ جهانی است. این جنبهها در مقابل هم نیستند بلکه مکمل هم هستند.
🔶جامعه ایران بعد از قاسم سلیمانی بدون قهرمان شده است؟
🔷هیچ جامعهای بدون قهرمان نمیشود و فعلا قاسم سلیمانی با مشخصههای موردنظر این عصر و نسل جایگاه قهرمان ملی را دارد و حس عزتطلبی را مردم را اقناع و اشباع کرده ولی ممکن است نسلهای بعدی قهرمان خودشان را بنابر نیازهای جامعه خود بخواهند و 50سال بعد قهرمان تازهای که ممکن است نظامی نباشد و روحانی یا دانشمند و ... باشد، ظهور کند. این پروسهها تاریخی است و در گذر زمان از بین نمیرود. نه آنکه کسی بیاید و جای او را بگیرد، بلکه جایگاه او وجود خواهد داشت.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰ایسنا/قزوین
✅ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: حاج قاسم قهرمان ملی و بیگانهستیز بود و اجازه نداد بیگانگان غرور ملی را خدشهدار کنند. در حال حاضر دشمنان تلاش دارند راه این سردار ملی را کمرنگ جلوه داده یا تحریف کنند. اگر تنها به شخصیت و اخلاق حاج قاسم بپردازیم این الگوی ملی کمرنگ خواهد شد اما باید بگویم که شهید سلیمانی یک جریان بزرگ است.
موسی نجفی در اختتامیه همایش «مقاومت و جهان آینده» که امروز سه شنبه ۱۴دی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: همان طور که میدانید رهبر معظم انقلاب گفتند شهید سردار سلیمانی قهرمان ملی و شخصیت بینالمللی بود.
وی ادامه داد: رمز این محبوبیت چیست؟ در تاریخ مشروطه ستارخان یا رئیسعلی دلواری قهرمانان ملی بودند اما شخصیت بینالمللی نداشتند. باید علتی فراملی وجود داشته باشد تا شخصیتی بینالمللی شود که در این مقوله اسلام علت اصلی است، اسلام جنبه انسانی، بینالمللی و فراتر از کشورها دارد.
🔶مشروح سخنرانی 👇👇
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/21972
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه
✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت"
( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف)
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰
🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛
🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
با عرض سلام خدمت استاد گرامی
راجع به مرحوم رشدیه و مدارس نوین از خدمتتون سوال داشتم
لطفا نظرتون رو راجع به قصد و نیت مرحوم رشدیه در تلاش برای برپایی مدارس نوین و عضویت در جلسات باغ میکده و اعتقاد به فرقه بابیه و ازلی بفرمایید و مهم تر اینکه آیا ایشون رو در زمره روشنفکرانی می دانید که مفتون تمدن غرب بودن و چاره و علاج مملکت را در غربی شدن می دانستند یا برعکس ایشون رو متشرع و معتقد به مبانی فکری اسلام میدانید؟
در واقع این سوال مطرحه که اگه نقل مرکز اسناد انقلاب اسلامی را بپذیریم که ایشون در زمینه مسایل اعتقادی مشکلی نداشتن و آنچه مطرح شده اتهاماتی بوده که مکتب داران برای حذف ایشان مطرح کردن، تلاش و عزم ایشان برای برپایی مدارس نوین با چه سطح از عمق نگری و بینش نسبت به تبعات مدارس نوین و چه میزان شناختی نسبت به تمدن غرب بوده؟
و البته با توجه به آرا دختر ایشان شهناز آزاد و مجله نامه بانوان و جنبش زنان ایران، این سوال مطرح میشود که آیا آرا، نظرات و تلاش اجتماعی وی وامدار و متاثر از پدر بوده یا خیر؟
و اگه پژوهشی راجع به افکار و آرا ایشان و میزان آگاهی نسبت به فلسفه اسلامی و غرب انجام شده معرفی بفرمایید.
با تشکر
جواب :
نجفی :
با سلام برخی از پرسش های شما در متن مذکور کمی عجیب است و به نظرم دانستنش فایده تاریخی زیادی هم نداشته باشد ! مثل پرسش از نیت واقعی اشخاص و غیره۰۰۰
در مورد مدارس به سبک جدید هم باید مسائل را از هم جدا نمود و اصل این مسئله را از تبصره ها و حواشی آن و برخی بانیان این جریان تفکیک نمود ۰
اما نکته ای را که گاهی ( نه همیشه ) می توانید در نظر داشته باشید این است که می توان در مواقعی عملکرد نهایی اقدام یک شخصی را از شخصیت و طرز فکرش جدا ارزیابی نمود ۰ به عنوان مثال مرحوم میرزا حسین خان سپهسالار از نظر برخی ارتباطات با خارج ، فرد مثبتی نیست ، ولی ساخت مدرسه سپهسالار و موقوفه آن ، تاکنون دارای برکات زیادی بوده و ارزش تاریخی و دینی و فرهنگی مهمی داشته است ۰ ما نیز در اینگونه مواقع هر چند باید ملاکهای ارزشی خود را داشته باشیم ، ولی رعایت انصاف و اعتدال هم بسیار مهم و لازم است ۰
البته قضاوت نهایی در پیشگاه الهی معلوم می گردد ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
16.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
درس اول :
🔵دکتر موسی نجفی :
🔶چرا تاریخ می خوانیم
🔷بصیرت تاریخی مقدمه بصیرت سیاسی
🔶تفاوت تاریخ موزه ای یا هویتی مانند تفاوت تاریخ مرده با تاریخ زنده است
🔷تبعات گم شدن شناسنامه یک ملت
🔶ملتی که گذشته ندارد ، حال و آینده هم ندارد
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۲۰ دی ماه سالروز شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار
✅امیر کبیر و عشق و شیفتگی نسبت به ساحت مقدس حضرت امام حسین علیه السلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
آیا رشادت سردار سلیمانی و مبارزات ایشان در قالب رویکرد تمدن اسلامی قابل تعریف است؟
چگونگی آن را تشریح بفرمایید
متشکرم
🔴باتوجه به این نکته که خود ایشان چندین مرتبه فرموده بودند که جنگ با داعش در سوریه و عراق برای جلوگیری از کشیده شدن جنگ به ایران بوده است
جواب :
نجفی :
با سلام در هفته قبلی طی مصاحبه و همچنین سخنرانی در همایش در این مورد به طور نسبتا مبسوط مطلب گفته ام، می توانید رجوع نمایید ۰
با تشکر و موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم:
✅با سلام خدمت استاد گرامی
در این شبهای طولانی سال کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران جناب عالی و موسی فقیه حقانی را می خوانم
خیلی کتاب جامع و ارزنده ای است تاکنون دویست و اندی از کتاب را خواندم
چه جاهایی از این کتاب تألیف حضرت عالی و چه جاهایی از کتاب نوشته استاد حقانی است
در مورد شخصیت حاج میرزا آقاسی تا حالا قضاوتی مثل قضاوت شما ندیدم
معمولا قضاوت منفی داشتند اما قضاوت شما هم قابل تامل و زیباست
همین جا از حضرت عالی و آقای حقانی که زحمت نوشتن کتاب را داشتید صمیمانه تشکر می کنم خداوند متعال بر توفیقات و سلامتی شما بیفزاید انشا الله
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰پیشنهاد یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و احترام ضمن عرض تشکر و خداقوت 🔴خواستم تشکر صمیمانه خودم را را
🔰تکمله پیشنهادی یکی از اعضای محترم
✅راجع به تاریخ روزشمار، که یکی از خوانندگان کانال پیشنهاد داده است
مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما چند سال پیش سه کتاب راجع به روزشمار شمسی، قمری و میلادی تهیه کرده بود. نمیدانم هنوز دارند یا نه. ولی کار خوبی بود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تمدّن و روحیه خاص ایرانیان:
✅دکتر نجفی با اشاره روحیه خاص ایرانیان در اخذ مابهالامتیاز هر فرهنگی همچون علم و تکنیک غربی در عین عدم پذیرش سلطه آنان و هضم دستاوردها و ویژگیهای خوب آن فرهنگها در فرهنگ خود را، ظرافت و ظرفیتی مختص به فرهنگ ایرانی دانست و پژوهش در این زمینه را نیز از دیگر مصداقهای پژوهشهای مورد نیاز در کشور برشمرد. رئیس پژوهشگاه انتخاب دین اسلام توسط ایرانیان و همچنین شکلگیری و اخذ رسمالخط فارسی تحت تأثیر خط عربی، که آن نیز تکاملیافته خط فینیقی و سریانی بوده است، از یکسو و از سوی دیگر عدم پذیرش زبان عربی را نمونه شاخص دیگری از فرهنگ، تمدّن و روحیه خاص ایرانیان برشمرد که روحیهای بر مبنای اعتدال و میانهروی بوده و متأثر از بحث هویت ملی ایرانیان است و با مسئله تفاخر و برتریبینی تمایز اساسی دارد و اعضای پژوهشکده ادبیات با پژوهشهای لازم در حوزه خط فارسی و آموزش آن نیز میتوانند نقش مهمی را در مباحث تمدّنی، فرهنگی و علمی کشور بر عهده داشته باشند.
🔴مشروح این دیدار رجوع شود به :
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/22038
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi