eitaa logo
دکتر موسی نجفی
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
452 ویدیو
14 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
«تاریخ تحولات سیاسی ایران» کتابی که دیپلماتها و دیپلماسی نویسان باید بخوانند ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۰۲ اخبار اصلی کتابخانه نویسنده خبر: نعمت الله مظفرپور نعمت اله مظفرپور طی یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی، مطالعه کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران را به دلیل تمرکز بر جامعه شناسی هویت و عصیبت ایرانی،  سابقه مداخلات خارجی در ایران و سرگذشت نفوذیها و خیانتهای عمله اجانب در جنگها و مذاکرات تاریخ معاصر، برای دیپلماتها و دیپلماسی نویسان بینش آفربن می داند. ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆👆 🔰دیپلماسی ایرانی: دو سال پیش با کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران (تکوین دولت- ملت در گستره هویت ملی ایران)، نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی آشنا شدم که از نظر شکلی و روشی و محتوایی متفاوت از کتب رایج و آثاری است که در دانشگاه خوانده بودم. قدر مسلم اینکه ما باید هنر و کفایت بهره برداری از  آبشخورهای فکری مختلف را داشته باشیم تا خود را از نگاه تک ساحتی به امر سیاست خارجی برهانیم. بکوشیم که تعصبات و جانبداریهای سیاسی و شخصی را به کناری گذاشته و قابلیت گفتگو را در خود پرورش دهیم که فقط آزادها و آزاده ها  و فهمیده ها می توانند به دین و وطن خدمت کنند. به عنوان نمونه در باره مشروطیت، این کناب مواردی را برجسته می کند که مثلا استادی مانند مرحوم فیرحی توجهی بدان نداشت. قدر مسلم اینکه این اثر نیز می تواند مورد نقد و نظر واقع شود چراکه روایتی خاص را از تاریخ معاصر بدست می دهد که عده ای ممکن است آنرا نپذیرند. اما به هر حال یک نگرش مهم است و زوایای پنهانی را بحث می کند که برای اصحاب سیاست خارجی سازنده است. عجالتا  باید گفت تاریخ زنده است و تداوم و پیوستگی دارد. ما روی دوش گذشتگان و تجارب تاریخی ایستاده ایم.   🔴برخی محورهای راهبردی درباره اهمیت کتاب تاریخ معاصر ایران که شانزده بار تجدید چاپ شده است، بدین قرار است: • در عصری که شبکه های مجازی صحنه گردان هستند، روزانه مطالب تحلیلی و یا حاوی مواد خام و اطلاعات از طریق اپلیکیشینهای مختلف درباره تاریخ معاصر ایران دریافت می کنیم. مثلا در سالهای اخیر بارها در این شبکه ها این گزاره ها توزیع شده اند: ( شیخ فصل اله نوری طرفدار سلطنت بود و مخالف مشروطه/ روحانیت بزرگ در عهد قاجار طرفدار سلطنت بودند/ علما در زمان جنگهای ایران و روس، بدون آشنایی با ضعفهای ایران، حکم جهاد داده و باعث شدند که حکومت در ورطه ای بیفتد که به گلستان و ترکمانچای تن بدهد.) نجفی و حقانی چنین گزاره هایی را با ارائه اسناد و تحلیل رد کرده و آنها را تبلیغ روشنفکری وابسته به غرب می دانند. • تا انجایی که عقل من قد می دهد نویسندگان هم در سند شناسی بسیار دقیق هستند و هم در تاریخ تحلیلی. بنابراین هم ماده خام کتاب و هم صورتبندی آن ابتکاری است. ولی نگارنده اعتراف دارد که متخصص تاریخ نیست و فقط درک قلیل خود را از نوشتار حاضر بیان می کند.  • علم تاریخ در ایران عمدتا زیرسیطره استشراق و مستشرقین است و لذا درک ماهیت واقعی وقایع تاریخی مستلزم خروج از چنبره هژمونیک استشراق است. نویسندگان در مسیر شکستن هژمونی استشراق حرکت می کنند. • درست است که کتاب متمرکز بر تاریخ 500 ساله اخیر ایران است اما قبل از ورود به عصر معاصر، کلیاتی از تاریخ ایران باستان تا عهد صفویه را تشریح می کنند که برای دیپلماتها و دیپلماسی نویسان که بنا به اقتضائات شغلی، نمی توانند جزئیات تاریخ را بخوانند، راهگشا و سازنده است. یعنی خواننده می تواند کلیاتی از تاریخ ایران و نقاط عطف آن را بیاموزد بدون اینکه اسیر جزئیات غیرضرور بشود. • زیباترین بعد اثر برای دیپلماتها این است که کتاب بدون ورود به جزئیات «حوادث نگارانه» و ریز تحولات، یک ادبیات بررسی« وقایع» است. وقایع از نظر نویسندگان نقاط عطف تاریخی است که حوادث خرد در بطن آن وقایع کلان قابل درک هستند. مثلا روی کارآمدن صفویه، نهضت تنباکو و مشروطیت و نیز روی کارآمدن رضاخان وقایع کلان محسوب می شوند. دیگر اینکه این اثر یک کار قابل تقدیر جامعه شناسانه نیز هست و روندهای اساسی و پایه را تبیین می نماید. یعنی موجد هم ماده خام، هم دانش و هم بینش است.  🔵 روش کتاب با فرهنگ شایع کارهای دانشگاهی در ایران متفاوت است. مثلا رسم است که پژوهشگر در کشورمان، نخست یک نظریه پایه که قاعدتا از جهان غرب وام گرفته است را در گام نخست، اخذ و سپس مطالب خام را در درون آن ریخته و با دیکته نظریه پایه، تحلیل می کند. اما نجفی و حقانی از این دایره خارج و با روش ابتکاری خاص خود به تحلیل و تفسیر وقایع و ارتباط و پیوستگی آنها می پردازند. یعنی روش اثر آنها به مانند روش آثار شهید مطهری در بطن خودش است. متن، خودش روش دارد و روشمند است. البته کتاب در چارچوب رهیافت جامعه شناسی تاریخی، بهتر قابل درک است. • جنگ اول ایران و روس را علما تحریک و تحمیل نکردند بلکه به خاطر اقدامات ایذایی روسها، حکومت و عباس میرزا از علما خواستار حکم جهاد شدند. اینگونه نبوده که علمای دینی ذهن گرایانه باری را بر دوش ملت و دولت گذاشته باشند که کمرشان در مقابل روسیه بشکند. ایران در آن زمان قدرت زیادی داشته است و بدین دلیل توانست در جنگ اول 10 سال با روسیه بجنگد. ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ادامه👆👆 🔴 آغاز کننده جنگ دوم، حاکمیت ایران بود نه فقیهان و عالمان. عباس میرزا از علما کمک خواست و علما اجابت کردند. در جنگ دوم، جهاد و جنگ از سوی ایران واقع بینانه و مبتنی بر ارزیابی توان ملی و در پاسخ به کارهای ایذایی روسیه در مرزها بود. از این رو ایران در سال نخست توانست همه سرزمینهای از دست رفته در گلستان را آزاد کند. اما در نهایت در سال دوم و پایانی، به خاطر خیانت سیستماتیک دولتمردان و نفوذ روسیه و انگلیس در حاکمیت ایران شکست خورد و به ترکمانچای تن داد. نقش انگلیس در این میان و جاسوسان آن از قبیل ایلچی که تا آخر عمر از انگلیس حقوق دریافت کرده و وراثش نیز چنین بودند، آشکار است. ایلچی در زمان جنگ اول، رئیس تیم مذاکره کننده و در جنگ دوم وزیر خارجه بود و عملا سفیر انگلیس در تهران بود. او برادرزاده کلانتر بود و با قتل عام خانواده یهودی الاصل کلانتر توسط فتحعلی شاه جان سالم به در برده و به هند رفته و تحت تعلیم سرویس جاسوسی کمپانی هند شرقی به ایران بازگشته بود. 🔵روسیه به دلیل کودتای تزار الکساندر (فراماسون) علیه پدرش و با حمایت انگلیس، عملا در خدمت انگلیس بود. انگلیس برای منع دخالتهای ایران در افغانستان و هند، روسیه را وارد جنگ با ایران کرد. با تهدید ناپلئون، جنگ اول را خاتمه داده تا از روسیه علیه فرانسه بهره ببرد. با اتمام کار فرانسه، مجددا جنگ بین ایران و روسیه را رقم زد تا هر دو را از اعمال نفوذ در مرزهای غربی هند دور کند. 🔴 جدایی هرات از ایران نیز توسط شبکه فراماسونی و نفوذیهایی مانند آقاخان نوری انجام شد. مثلا در جنگ دوم که آقاخان نوری وزیر جنگ بود، خیانت او برای آغاسی صدراعظم روشن شد و آغاسی او را زندانی کرد. او در جنگ دوم، مخالف جنگ با انگلیس بود و در لشگرکشی ایران به هرات، مدعی بود که جنگ خوب نیست و با همکاری سفیر لندن در تهران، قضیه را از طریق مذاکره فیصله می دهد. لکن با رسیدن نیروی نظامی انگلیس به مرزهای جنوب ایران، یکباره تغییر موضع داده و گفت باید بجنگیم. او با اتلاف وقت، منتظر بود تا انگلیس خود را آماده کند و جنوب ایران را تهدید کند. تا اینکه نیروی محمدشاه برای جلوگیری از تداوم حمله انگلیس به جنوب، مجبور شد از هرات عقب نشینی کند. در زمان جنگ سوم با اعمال نفوذ پیچیده به نخست وزیری رسید. ناصرالدین شاه بعدها به خیانت و خطرات آقاخان پی برد اما بسیار دیر شده بود. در مذاکرات متعاقب جنگ سوم نیز(دوره ناصری)، فرخ خان که فراماسون و از نخستین روشنفکران غرب گرا بود، به جای مذاکره در پاریس در معیت ملکم خان، عضو لژ فراماسون شد و هرات را واگذار کرد. جالب اینکه ناصرالدین شاه در جنگ سوم هرات را گرفته بود اما به دلیل خیانت و همکاری تام آقاخان نوری با سفیر انگلیس و ورود نیروهای انگلیس به جنوب و اتلاف وقت از طریق مذاکره، هرات را از دست داد. 🔵 روشنفکری ایران عمدتا دست آموز و مقلد انگلیس بودند. مثلا آنها از جمله محمد علی فروغی و تقی زاده در عهد مشروطه، آزادی خواه بودند اما با روی کارامدن رضاخان، طرفدار استبداد منور شدند. چون هر دو فراماسون و تابع لندن بودند. روشنفکری هیچ اعتراضی به استبداد رضاخانی نکرد.  🔴 شیخ فضل الله نوری از پیشگامان نهضت مشروطه و معتمد علمای نجف در تهران بود و در همه تجمعات در صف اول بود. اما بعد از روند حرکت مشروطه و احاطه آن توسط شبکه فراماسونری، مسیر خود را تغییر داده و  با آن مخالفت کرد. دعوای او با آزادی نبود. دعوای او با غرب گرایی بود. او معتقد بود مشروطه ایرانی باید درونزا و برآمده از عصبیت ایرانی اسلامی باشد. اما روشنفکران می کوشیدند او را طرفدار استبداد و مخالف آزادی معرفی(Framing) کنند در حالیکه  شیخ می گفت من طرفدار اسلام و وطن و مخالف غرب و استعمار هستم و دوگانه اسلام- غرب گرایی و استعمار ؛ و دوگانه اسلام مشروطه- غرب را جریان سازی می کرد. مواجهه شیخ با روشنفکران و اعضای انجمن باغ میکده و مجمع آدمیت، نماد روشن و ظریف بازی گفتمانی و تصویرسازی پیچیده  است. قاعدتا وی سلطنت سلطان مستبد شیعه را به مانند بسیاری از علمای شیعی عهد قاجار به استعمار ترجیح می داد. چون قاطبه علما معتقد بودند باید با سلطنت و حتی شخصیت مستبدی مانند عین الدوله در مقابل استعمار کنار آمد. زیرا او گرچه مستبد است اما بی دین و نوکر اجنبی نیست. اینها یک مکانسیم اجتهادی قابل ملاحظه ای را به عنوان میراثی شگرف به یادگار گذاشته است. امام خمینی(ره) بر سکوی این میراث نشسته بود. ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ادامه👆👆 🔴قهرمانان نویسندگان محترم، میرزای شیرازی و شیخ فضل نوری ، مدرس و امام خمینی(ره) هستند که با ادبیات عاطفی و  حماسی خاصی از آنها یاد می کنند که البته عناوین مورد استفاده، در ادبیات آکادمیک معمول نیست. آنها می گویند درک شیخ شهید از غرب و پیچیدگی تحولات ایران بسیار کیفی تر از فهم آخوندخراسانی و امثالهم بوده است. 🔵فصول بعدی، عصر پهلوی اول و نقش بهائیان و جاسوسان در روی کارآمدن رضاخان، دستگاه فراماسونری و برنامه های محمدرضا شاه است که به دلیل دوری از اطناب کلام از پرداختن به نقاط عطف آن خودداری می شود.  🔶🔷• نکات پایانی: 1. با این کتاب می توان قاعده مندی مقام معظم رهبری را تا حدی درک کرد. 2. دعواهای تاریخی تداوم دارند. از زمان امام علی علیه السلام، روایتهای اموی، ابن عمری، ابن زبیری، عثمانی و علوی با هم  در آسیای غربی مجادله داشته اند. این دعواها تاحدی هنوز هم زنده اند. تاریخ قاجاریه و مشروطه و پهلوی نیز زنده بوده و اکنون می تواند به تعبیر پدیدارشناسان به مثابه یک زخیره معرفتی(Stock of Knowledge) مورد مراجعه گردانندگان سیاست خارجی باشند. راهبردهای کنونی نیازمند رفت و برگشت بین وضعیت کنونی با ذخایر معرفتی گذشته اند. 3. تکرار می شود ادعا بر این نیست که کتاب جامع و کامل است. بلکه منظور این است که ابعادی را بررسی و تشریح می کند که در سایر آثار تاحدی مغفول است. 4. نویسندگان شریف موضع سرسختانه ای نه تنها درباره مصداق بازیگران کنونی عرصه سیاست خارجی دارند بلکه تقریبا موضع سرسختانه ای درباره جایگاه و اهمیت تعامل دیپلماتیک دارند که برای این نگارنده محل نقد و نظر است. دکتر نجفی طی کندوکاوی تحسین برانگیز یک مفهوم بینش آوری را به نام «تکامل» ارائه می نماید و نشان می دهد چگونه انقلاب اسلامی ایران محصول تکامل تدریجی و نرم بعد از عصر غیبت است. در خطاب به ایشان عرض می کنم: وقتی ما،  محصول تکاملی و حلقه زنجیر وار شکل گرفته و بافته شده در تاریخ هستیم و حتی مبارزه عالمان و فقیهان تکاملی و تدریجی بوده است، بگذارید اکنون هم تکاملی پیش برویم. یعنی نباید بیش از حد و حتی الامکان خود را درگیر منازعات منطقه ای و جهانی کنیم که زیرساختهای ما فرسایش یابد. مهم این است که «تعالی« مد نظر  استاد نجفی را دنبال کنیم اما گام به گام. می خواهم بگویم تعالی بدون روابط خارجی گسترده و  حتی همکاری مصلحتی با غرب میسور نیست. تاکید ایشان بر تکامل ، مقوم تز «تناسب و تدریج» این نگارنده است که ناظر بر اصلاح الگوهای سیاست خارجی کشورمان است.  این مبحث در یادداشتی دیگر تشریح خواهد شد. تنشهای مفرط با امنیتی کردن داخل و بیرون، مانع تحقق تعالی( در مقابل توسعه غربی) است. در برهه کنونی، برای تعالی، باید حتی الامکان، امنیتی زدایی(desecuritization) کنیم.  http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تفاوت مشروعیت مذاکره یا مذاکره کننده؟ ✅این روزها جنجال رسانه ای که بر سر مذاکره مستقیم و غیر مستقیم بر پا شده و گفته می شود چرا دلواپسان در دولت قبل امروز خاموش و ساکتند ؟! جواب این است که کسی با اصل مذاکره و گفتگو عزت مندانه و خردمندانه مشکلی ندارد ؛ مسئله بر سر اصول مذاکره و شخص مذاکره کننده است ۰ 🔴در ماجرای حکمیت تحمیلی در زمان امیرالمومنین امام علی علیه السلام وقتی کار به مذاکره رسید ، یکی از مسائل مهم و اصلی این بود که مالک اشتر یا ابن عباس نماینده امام باشند یا ابو موسی،اشعری؟!! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
27.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید» 🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ 🔶درس ششم : منظور از ایران و ایران شناسی چیست ؟ 🔷اجزای به هم پیوسته هویت ما 🔵دکتر موسی نجفی : http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش مخاطبین محترم ✅پرسش اول : 🔴بنده قصد داشتم به علم تاریخ ورود کنم و به حد نسبتا خوبی از دریافت برسم. ولی با متد و روش کار به اندازهٔ کافی آشنا نیستم، نمیدونم از کجا باید شروع کنم و چه کتبی رو مطالعه کنم، سبک کار رو هم نمیدونم که مثلا تاریخ تمدن ها کار کنم،یا مذاهب، یا تاریخی سیاسی و حکومتی، و... همچنین قصد دارم دانش تاریخیم رو محدود نگه ندارم، که مثلا فقط تاریخ اسلام یا فقط تاریخ معاصر یا فقط تاریخ ایران رو کار کنم،(البته ممکنه بعدا در مورد مثلا تاریخ اسلام بخوام تخصصی تر کار کنم)، آقای دکتر لطف میکنن اگه بنده رو راهنمایی کنن و به ما روش و اگه امکان داشته باشه سیر معرفی کنن. همچنین لطف کنن و بگن این فرایند چه مقدار زمانبر هست؟ ✅پرسش دوم 💐باسلام محضر دوست بزرگوار💐 👈 استاد نجفی فرمودند برای مطالعه تاریخ بهترین روش مطالعه میان رشته ای است. 🔹️اگر بخواهیم تاریخِ 1️⃣۵۰۰سال اخیر 2️⃣ تاریخ عصرنبوی و ائمه(ع) را مطالعه کنیم یا سیر مطالعاتی برای جوانان (فوق دیپلم،لیسانس و..) داشته باشیم. 👈براساس این مبنا چه کتبی برا مطالعه مناسب تر است؟ لطف کنید یک سیر میان رشته ای (وقایع،تحلیل و اندیشه) را از استاد بپرسید و برای ما فراهم کنید. باتشکر 🔴جواب : 🔵نجفی : با سلام خدمت دو نفر پرسشگر گرامی در مورد سوالات مذکور قبلا و به کرات در این کانال بحث نموده و پاسخ داده ام و توصیه می کنم که یک بار به پست های قبلی مراجعه نموده و با دقت آنها را مرور نمایید؛ این کار از دو جهت مفید است : اول : با کتب مختلف تاریخی که در کانال معرفی شده بیشتر آشنا می شوید۰ دوم : برخی موضوعات متنوع تاریخی در دو سده اخیر و یا تاریخ اسلام را دوباره بازخوانی می نمایید ۰ این نکته را هم قبلا گفته ام که خیلی مهم نیست که کدام بخش،از تاریخ را اول می خوانید ، بلکه مهمتر این است که از منابع سالم و عمیق و غیر مغرض استفاده نموده و این مطالعه را جزوی از برنامه زندگی تان قرار دهید ۰ مطالعه و درک و فهم تاریخی در اثر ممارست تدریجی حاصل می گردد و کسب این بینش،نه به صورت آمپولی و تزریقی بلکه کپسول وار و تدریجی حاصل می شود ۰ در مورد اولویت و فهم سایر مباحث تاریخی باید گفت که خواندن متن تاریخ و یا به اصطلاح تاریخ نقلی در شروع مهمتر است۰ تحلیل تاریخی و یا اندیشه تاریخی و یا فلسفه تاریخی و یا تاریخ تمدن در مراحل بعدی است ؛ البته به نظر می رسد مطلوب دو پرسش،کننده عزیز فهم تاریخ سیاسی و اجتماعی است و نه مطلق هر موضوعی در تاریخ مثل تاریخ پزشکی و یا تاریخ نجوم و غیره اما در مورد اینکه این کار چقدر زمانبر است ؟ باید گفت تا آخر عمر ؛ چرا که اگر عشق و ضرورت این کار در انسانی به وجود آید از دست دادنش منطقی و عقلانی نخواهد بود؛ هر چند این تداوم مطالعه قدر مسلم مراحل و سطح بندی خاص خودش را دارد و با رفتن به سطوح بالاتر زاویه و عمق نگرش به مطالب قبلی معنا و مفهوم جدیدتری می یابد۰ در پایان متذکر می شوم که قبلا فهرستی از مراکز تاریخ نگاری که کتب و محتوای سودمندی منتشر نموده را معرفی کرده ام ؛ مراجعه مجدد به آن خالی از لطف نیست ۰👇👇 🔶موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
📌 فهرست 22 سایت تاریخی جبهه انقلاب در زمينه تاريخ معاصر، با لحاظ رتبه هر سایت در الکسا 1. مرکز اسناد انقلاب اسلامی http://www.irdc.ir/ 7519 2. تاریخ شفاهی ایران http://oral-history.ir 34277 3. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی https://psri.ir/ 45249 4. بنیاد شهید انقلاب اسلامی http://www.isaar.ir/ 1746 5. تاریخ نامه انقلاب http://tarikhname.ri-khomeini.ac.ir 45772 6. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس https://iranhdm.ir/ 48307 7. مرکز بررسی اسناد تاریخی https://historydocuments.ir/ 48392 8. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران https://historylib.com/ 51771 9. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران https://historylib.com/ 51771 10. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس http://www.defamoghaddas.ir/Index.jsp 70798 11. بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir/ https://bonyadtarikhbook.ir/ 87224 12. راز قطعنامه http://razeghatname.ir/ 13. دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران http://irhistory.ir/ 14. جریان شناسی تاریخ معاصر ایران http://tarikhmoaser.ir/ 15. فرهیختگان تمدن شیعی http://nbo.ir/ 16. 22بهمن(انقلاب اسلامی) http://22bahman.ir/ 59620 17. موسی نجفی https://mousanajafi.ir/ 18. ماهنامه دوران http://dowran.ir/show.php 19. سایت تخصصی تاریخ اسلام http://tarikhislam.com/ 20. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران http://www.iichs.ir/ 9320 21. پایگاه جامعه تاریخ (تاریخ اسلام) https://tarikh.inoor.ir/ 1339 22. سایت تخصصی تاریخ اسلام http://tarikhislam.com/ 🖊این لیست را به تاریخ‌دوستان برسانید. 🆔 @darseenghelab 🌐 https://b2n.ir/u92828
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سخنرانی دکتر نجفی در مراسم معارفه ریاست پژوهشگاه علوم انسانی - دی ماه ۱۴۰۰ 🔴ویژگی افتتاح تالار تمدن و تصاویر مشاهیر تاریخ تمدن اسلامی 🔷تمدن اسلامی جمع همه علوم است لذا تصاویر تالار نمادهایی است از : فقها و فلاسفه و شعرا و دانشمندان علوم تجربی و مورخین و سیاستمداران 🔶سه دوره تمدن اسلامی و ویژگی تمدن سازی نوین اسلامی 🔷بازطراحی پژوهشگاه طراز تمدن نوین اسلامی 🔶نظریه پیوستگی نسبت به گذشته و حال و آینده در انقلاب اسلامی ایران 🔷نسبت انقلاب اسلامی با ایران و تشابه آن با انقلاب فرانسه نسبت به ملت فرانسه 🔶صورت مسئله مهم مراکز پژوهشی در دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم سلامت باشید ، اخیرا موضوع روابط ایران و روسیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، بطوری که جریان اپوزیسیون و جریانات غربگرای داخلی برای بی اعتبار کردن سیاست استکبار ستیزی و نه شرقی و نه غربی و آمریکاستیزی جمهوری اسلامی تمرکز بسیاری برای ایجاد آلترناتیو و نقض آن کرده اند که در روس ستیزی در درجه اول و چین ستیزی در درجه دوم جلوگر شده است . البته روسیه ستیزی باتوجه به سابقه تاریخی که دارد و روابط گسترده نظامی ایران با روسیه در سوریه بیشتر موفقیت داشته است ، که البته اصلا شاهد انگلیس ستیزی و یا عثمانی ستیزی نیستیم در این بین که می تواند که زمینه فکری که پهلوی با توجه به دشمنی با اتحاد جمهاهیر شوروی و حکومت قاجار تحت الحمایه روسیه تزاری داشته بر می گردد . حال که جمهوری اسلامی ایران در پی اتحاد و روتبط استراتژیک با روسیه هست ، سوالی که پیش می آید با توجه به سابقه تاریخی روسیه چگونه این اتحاد باید برای مردم قابل قبول جلوه کند ؟ و یا در تهاجم اخیر روسیه به اوکراین با توجه به تاریخ و تمدن ایران و الگوی اسلام انقلاب ایران و سیاست استکبار ستیزی چگونه باید با این تهجام برخورد کرد ؟ و بطور کلی اقدام به قیاس سیاست های جبهه مقاومت اسلامی در برابر جبهه دشمنان مقاومت اسلامی می کنند و سعی در توجیهه آن با گزاره های اخلاقی "مانند آنچه برای خود می پسندی برای دیگری بپسند" دارند، سوال مهم رابطه امنیت ملی و منافع ملی و آرمانهای انقلاب اسلامی و اخلاق اسلامی و انسانی با هم دیگر هست، که شاهد هستیم با آرمانهای انقلابی و اخلاقی منافع و امنیت ملی را نفی می کنند و بلعکس با منافع و امنیت ملی آرمانهای انقلابی و اخلاقی را ! یک سوال مهم هم براساس تاریخ و آرمانهای انقلاب اتحاد ایران با تمدن ایرانی اسلامی با روسیه بعنوان دشمنی سابق با تمدن اسلاو_ارتدوکس رومی آیا اتحادی آینده دار هست ؟ عده ای سعی در خطرناک جلوه دادن روسیه برای ایران دارند . و رابطه اتحاد ایران براساس الگوی انقلاب اسلامی با کشورهای دیگر و اقدامات آنها مانند تهاجمی که اعتقاد دارند برای دفاع از امنیت ملیشان هست چگونه باشد ؟ و در سیاست های امنیتی ایران اقدام دفاع پیش دستانه بر اساس الگوی آرمانهای انقلابی و تاریخی اسلامی و ایرانی و اخلاقی چه جایگاهی باید داشته باشد ؟ خیلی ممنون در پناه خدا باشید 🔵جواب 🔴نجفی: با تشکر از پرسش خوب شما که البته امروز در سطح وسیعی از جامعه مطرح است ۰ البته مقداری از این پرسش طبیعی و واقعا برای توده های مردم جای سوال دارد و مقداری قابل توجهی از آن توسط شبکه های مجازی به افکار عمومی تزریق گردیده است ۰ برای بخش های مختلف پرسش،شما چند زاویه نگرش و مطلب به نظرم مفید می آید : 🔶اول : تفکیک راهبرد عالی یا همان "استراتژی" از "تاکتیک" ؛ در اغلب صفحات رسانه ای در مورد موضع گیری ایران برای حمله روسیه به اوکراین ، مسئله تاکتیک را در سطح یک استراتژی دراز مدتی که سیاست نه شرقی و نه غربی کشور را زیر سوال می برد توسعه داده اند ؛ در حالی که اتخاذ یک سیاست در یک مقطع خاص در راستای منافع ملی به معنای تکرار جبری آن سیاست در ازمنه و یا شرایط دیگر نیست ۰ 🔷دوم : شباهت روسیه فعلی به روسیه تزاری ، همانقدر مضحک است که کسی بخواهد ایران بعد از انقلاب اسلامی را به ایران شاهنشاهی شبیه جلوه دهد ! و یا عراق فعلی را با تجاوز صدام شبیه سازی نماید ۰ 🔶سوم : هر چند حافظه تاریخی داشتن کار بسیار درستی است ، ولی احساسی برخورد کردن و یا تطبیق های ناروا با این حافظه تاریخی ، خودش مسئله مراجعه تخصصی و کارشناسی به تاریخ و سیاست و نظریه پردازی را ضروری می نماید ۰ 🔷چهارم : اگر حمله روسها به تبریز در روز عاشورا و یا تجاوز آنها در ایران قجری منجر به گلستان و ترکمانچای بتواند مبنای رفتار و نفرت امروز ما از این کشور باشد ، پس به مردم هند بابت کشتار چند ده هزاری نفری سپاه نادرشاه در دهلی و همچنین جنایات وحشتناک لشکر آقا محمد خان قاجار در حمله به تفلیس و هتک حرمت زنان و پسران انجا چه جوابی می توان داد ؟! این اعمال هر چند در حافظه تاریخی این دو ملت علیه ایران تاریخی هست ولی مبنای رفتار عقلایی آنان در تامین منافع ملی شان برای امروز نسبت به ایران سیاسی نیست ۰ در حقیقت همیشه ایران تاریخی منطبق بر ایران سیاسی نیست ۰ البته روسیه فعلی هر چند با روس تزاری و روس کمونیستی یکی نیست ولی باید مواظب بود این تحلیل ما را به این طرف بام پرتاب نکند چرا که تاریخ قرون اخیر به ما می گوید به هیچ اجنبی نباید صد در صد اعتماد و تکیه نمود؛ لذا احتیاط شرط عقل است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔶پنجم : در مورد خطر وابستگی به روسیه و شبیه سازی آن به وابستگی رژیم پهلوی به امریکا ، می توان گفت امریکا و غرب در مجموع فقط یک کشور و یا اردوگاه سیاسی نبوده و نیست بلکه مجموعه ای از تمدن و تفکر و جهان بینی و حتی اتوپیاهای کاذبی است که دهها سال است برای مفهوم سعادت و خوشبختی برای سایر ملل زیبا سازی و زمینه سازی شده است ۰ این مورد درباره جایگاه روسیه و حتی چین ابدا قابل تطبیق نیست ، هیچ کسی در ایران و سایر نقاط جهان حاضر نیست از زندگی و خانه و کاشانه خودش دست بردارد و به روسیه و چین برود؛ چرا که تصویر برتری فرهنگی و الگو گیری و وابستگی فکری به روسیه و اردوگاه شرق منتفی است ؛ علت این امر هم معلوم است چون که روسیه و چین و جهان کمونیسم سابق هنوز نتوانسته اند خودشان را از وضعیت قبلی کاملا جدا نموده و به وضعیت با ثبات فرهنگی جدیدی منتقل نمایند؛ لذا خطر استعمار و سلطه فرهنگی و نظری این دو کشور برای ایران حرفی پوچ و بی معناست و "برتری فرهنگی و تمدنی " ایران در بسیاری از زمینه ها خطر هرگونه وابستگی را از بین می برد ۰ 🔷ششم : استاد شهید مرتضی مطهری معتقد است که بالاترین درجه سلطه ، خطر وابستگی فرهنگی است ؛ بعد از ان وابستگی سیاسی و سپس وابستگی اقتصادی قرار می گیرد ۰ در مورد قضیه ایران هیچکدام از این صور به صورت ملموس و گسترده قابل رویت نیست ؛ نه زبان و فرهنگ روسی و یا فرهنگ چینی و نه مدارس و کتب آنها برای ایرانیان جاذبه ای نداشته و نخواهد داشت ؛ حتی تا مدتها اجناس و کالاهای چینی از نظر مردم به محصولاتی گفته می شد که در رده سوم و به اصطلاح بنجل بایستی دیده شود ( البته نه همه آنها ) ۰ 🔶هفتم : شکی نیست که منافع ملی یک کشور اسلامی شیعی با یک انقلاب اسلامی عظیم ، مهمترین مقصود و نظر زمامداران کشور ایران باید باشد و نظر به سایر کشورها با توجه به حفظ و ثبات این "قلب تپنده" ( یعنی کشور ایران) بایستی صورت پذیرد و این شاخص مهم و معیار و قطب نما غیر قابل تغییر و یا معامله است ؛ اما در کنار این اصل ثابت و مهم استفاده از فرصت ها و مات نشدن در صحنه سیاست جهانی ، نگاه عقلانی دیگری است که در کنار اصل قبلی قابل توجه است ؛ نفوذ ایران در یمن و فلسطین و بحرین و ۰۰۰ به ما قدرت بین المللی بالایی در جهت مرکزیت ایران می دهد و یا ارتباط با کره و چین و روسیه قدرت مانور ما را در خروج از انحصار ارتباط با غرب تسریع می کند ؛ لذا هر دو مورد برای قدرت یافتن ایران عزیز مثل دو بال برای پرواز است و هیچکدام از اینها نافی دیگری نبوده و نیست ۰ اسنفاده نکردن از هر یک از این مواهب و فرصتها از عقل و خرد و مصلحت به دور است ۰ 🔷هشتم : در مورد عمل به اصول انسانی می توان گفت البته که صلح و دوستی بهتر از جنگ و دشمنی و تخریب است و حق حاکمیت ملتها امری مهم و خط قرمز سیاست خارجی بایستی تلقی گردد ، ولی مگر ایران مشوق و عامل و یا شریک روسها در حمله به اوکراین بوده است ؟! یک واقعه مهم در دور از مرزهای ما اتفاق افتاده است و ما نیز نفیا و اثباتا در هیچ کجای آن دخیل و شریک نبوده ایم و مورد نزاع هم ربطی به عقاید و اصول ملی و مذهبی ما ندارد ؛ قرار هم نبوده و نیست که ما کاسه داغ تر از آش شویم ولی بی طرفی فعال بودن و استفاده از شرایط پیش آمده به نفع منافع ملی کشور بدون شک امری ممدوح و قابل قبول است ۰ 🔶نهم : گاهی نزاع بین دول و کشورها نزاع حق و باطل است و گاهی نزاع بر سر منافع و قدرت است۰ در نزاع عربستان و یمن و یا اسرائیل و فلسطین تا حدود زیادی مسئله از نزاع روس و اوکراین در ماهیت جدا هستند ۰ ما هیچگاه از مردم صبور و نجیب یمن متحمل صدمه و یا خیانتی نشده ایم و این در حالی است که شیعه زیدی با شیعه اثنی عشری مشترکات بسیاری دارند ۰ این در حالی است که این صورت مسئله درباره اوکراین وجود ندارد و تازه یک قلمش،سم پاشی های این کشور و ادعاهای زیادش در مسئله سقوط هواپیمای اوکراینی بود که ایران را متحمل خسارات زیادی نمود۰ 🔷دهم : همه آنچه که گفتیم دلیل بر این نیست که هر چه پیشآمد کرده تابع النعل بالنعل مصون از نقد و خطاست ۰ بدون شک کمتر کسی می تواند به قدرت های خارجی حالا هر که میخواهد باشد ، اعتماد کند آنچه به نظر می رسد جای تامل و نظریه پردازی کلان دارد این است که استراتژی بین المللی انقلاب عظیم اسلامی با محوریت ایران عزیز بایستی باز یابی و بررسی تخصصی شود و این کار فقط در سطح دیپلماتیک نباید صورت پذیرد ، بلکه با توجه به ذخایر و منابع تاریخی و سیاسی و فرهنگی و عقیدتی و تجارب ارزشمند خدمت و خیانت کشورها و قدرتها می تواند در جمعی متشکل از نخبگان صاحب نظر بررسی و ارزیابی گردد ؛ نتیجه این کار مهم هر چه باشد قدر مسلم از فضاهای احساسی و رسانه ای و مقطعی متمایز است۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
24.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید» 🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ 🔶درس هفتم : دو محور مهم در تحلیل وقایع پنج قرن اخیر تاریخ تحولات ایران ۰ 🔷منظور از معاصریت چیست ؟ 🔵دکتر موسی نجفی : http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi