eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
927 عکس
390 ویدیو
13 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سند تاریخی ارزشمند از تلاش و سیاست یکی از علمای شیعه در برابر تخریب کامل قبور مطهر بقیع (دستخط ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول) ✅ هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع است۰ کمتر از یک صد سال قبل که وهابیت با نوعی تفکر بدوی و وحشیانه به سراغ قبور بقیع آمد، مرحوم آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول با تیزبینی متوجه شد که علیرغم هماهنگی بین حکومت آل سعود با روسای دینی فرقه وهابیت و تقسیم وظایف بین آن دو در داخل عربستان ، تفاوت مشی و اختلاف سیاسی نیز بین عبدالعزیز به عنوان پادشاه با روسای مذهبی وهابی دیده میشود ، فلذا برای جلوگیری از محو کامل محل قبور و نشانه گذاری برای حفظ آنها در وضع حداقلی ، تلاش سیاستمدارانه در خور تحسینی را شروع نمود۰ مرحوم صاحب فصول بعد از مذاکره با پادشاه توانست دستخطی تاریخی که به نحوی نوعی سند اعتراف به احترام به اماکن مقدسه است از موسس آل سعود اخذ کند . به متن سند توجه نمایید : ✅متن عربی نامه: من عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل الی حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. فاننا نؤکد لکم ان القبة النبویة لم یمسّها أحد بسوء، و لم یخطر ببالنا قط أن نمسّها بسوء و انّ للرسول صلّی الله علیه و سلم حرمة لدینا لا تدانیها حرمة. أما مسائل القبور و ما یتعلق بها من البناء فنحن کما أخبرناکم متّبعون لامبتدعون و نحن مستعدون للنزول علی حکم علماء المسلمین من جمیع المذاهب. و أما عدا ذلک فننظر فیه فسنأمر بتنظیف القبور و تسویة ما لم یسوّ منها التسویة الشرعیة مع اقامة سور علیها لحفظها من الدنس. و نحن نؤکد لکم أیضا انّا لانمنع أحدا من زیارة القبور ما دام الزائر یتبع فی زیارته الطریقة الشرعیة و الاداب الدینیه و قد أمرنا بتحریر هذا لتنشروه علی الملاء . هذا ما لزم بیانه و الله یحفظکم. محل مهر ✅ترجمه فارسی سند: از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل بسوی حضرت فاضل محترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او. و بعد تأکید می‌کنیم برای شما که قبه پیغمبری را احدی به بدی دست نخواهد زند و هرگز چنین چیزی به خاطر ما خطور نکرده است که کسی به بدی به آن دست بزنند (یعنی تخریب نخواهد شد). و برای پیغمبر حرمتی قائل هستیم که قابل مقایسه با هیچ حرمتی نیست. اما مسائل قبور بقیع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر دادیم، تابع شریعت اسلامیم، نه اهل بدعت، ما آماده‌ایم که از نظر شخصی مذهبی خود صرف نظر نموده، اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظریه خود را برای شما بیان می‌کنیم. پس بزودی امر می‌کنیم که قبور بقیع را نظیف نموده و صاف کنند، مطابق آنچه در شرع جایز است، با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شود و باز برای شما تأکید می‌کنیم که ما منع نمی کنیم هیچ کس را از زیارت قبور بقیع. تا وقتی که زائرین طریق شرعیه و آداب دینیه را در زیارت پیروی کنند. ما دستور دادیم تا این نوشته شده در میان مردم انتشار یابد. این چیزی است که بیان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
۱ تیر ۱۳۹۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر موسی نجفی در مراسم افتتاح خانه بیداری اسلامی با حضور برخی مسئولین : ماندلا گفته که استعمارگران خارجی را می توانیم ببخشیم ولی نمی توانیم فراموش کنیم۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
۳ تیر ۱۳۹۷
🔰تاثیر متقابل انقلاب اسلامی با هویت ملی ایران (۵) (علت تحقق نیافتن کامل آرمانها انقلاب اسلامی در سال های اخیر ایران ) ✅از جمله مسائلی که در توجه به سیاست ام القرای تمدن دینی می توان داشت ، آسیب شناسی و توجه به علل برخی ناکامی ها و ضعف ها در سیاست های قبلی و فعلی می باشد ، لذا مناسب است با توجه به تجربه تاریخی و سیاسی به بخشی از آنها اشاره کنیم : ۱- از جمله مسائل مهم محقق نشدن برخی اهداف عالی در سال های اخیر، ابهام داشتن در اهداف کلی و مبانی و اصول ذاتی خود آن طرحها و برنامه هاست ؛ این بدان معناست در اصل وجودی خود آن اهداف تشکیک می شود ۰ ۲ - مطلب مهم دیگر این است که طرح های مورد نظر هرچند در" نظر" و اندیشه خوب و مفید و منطقی باشند ولی در عمل ، ناشیانه و تکراری عرصه شده و در نتیجه مطلوب حاصل نمی شود که هیچ ، بلکه اثر معکوس داشته است ۰ ۳- برای حفظ تناسب اهداف عالی و نسبت منطقی داشتن با وضعیت فعلی جامعه ، بایستی حلقه های ارتباط آن طرحها با منافع ملی کشور هم در کل و هم در هر یک از مراحل دقیقا معلوم باشد ؛ ترسیم نکردن این مهم و نداشتن نقشه راه برای تحقق ایده ها ، به منزله بی ارزش نمودن و به حاشیه بردن آن ایده ها می باشد۰ ۴ - تحقق وعده ها و اهداف بزرگ بایستی همگام با واقعیات و توان ملی موجود کشور باشد۰ نادیده گرفتن این مهم ، ارتباط و پیوند ملی بین ارزشهای مشترک و حیاتی جامعه را با مردم ، سست و در نهایت نابود می کند۰ ۵ - درک توان ملی برای ایده های بین الملل ضروری است؛ اگر ما دورنمای طرحهای کلان ملی را در قالب نظریه های بزرگ مطرح کنیم ، یکی از ضروری ترین راههای تحقق آن، تاکتیک ها و برنامه های متوسط و کوتاه برد و نقشه راه برای تبیین آن دورنمای اصلی است ؛ در این زمینه بحث از منازل و ایستگاهها و مراحل و وارسی لحظه ای و مقطعی و جزیی از ضروریات مهم است ۰ ۶- از جمله مسائلی که در رابطه با رصد کردن آسیب ها میتوان بدان پرداخت ، بحث از این است که خود نظریه و طرح کلی چقدر اشکال داشته و یا اینکه جزئیات آن چه مقدار و از کجا و کدامین مرحله بایستی مورد اصلاح واقع گردد ۰ ۷ - با توجه به قسمت قبلی و بررسی اصلاح در کل و جزء طرح ، به نظر می رسد ناپختگی و معتقد نبودن و تفسیر به رای های متعدد و قرائت های شبه لیبرالیستی و شبه سوسیالیستی و به همراه تندروی و کند روی های مرسوم سیاست در ایران به این فهرست اشکالات بایستی اضافه گردد و البته درصد دقیق هماهنگی و عدم تطابق دو مورد قبلی در بعد نظری و عملی و عملیاتی میتواند پژوهش بعدی ما را در این تحقیق شکل دهد ۰ ۸ - گاهی میشود طولانی شدن یک سیاست باعث شود علت اصلی به وجود آمدنش فراموش شده ، ولی ادامه آن توجیه و امری لا یتخلف جلوه گر شود ؛ در چنین مواقعی برخی از مدیران با نوعی قداست بخشی به این برنامه ها راه هرگونه نقد و یا تجدید نظر طلبی را از دلسوزان و صاحب نظران و متفکران اجتماعی سلب می نمایند ۰ ۹- تاریخ و عالم سیاست پر است از طرحهایی که استادانه گفته شده ولی ناشیانه و حتی احمقانه اجرا گردیده است ؛ چقدر تمییز بین این دو حوزه ، کار دشوار و مهمی است و البته تاریخ ملتها همیشه هم حوصله و وقت بررسی و فهم بررسی و علل دریافت ابعاد این مطلب را ندارد؛ همانطوری که گاهی همه چیز دست به دست هم داده تا این درک و فهم و شعور ملی به بلوغ و جمع بندی درستی نرسد ۰ مثال عیان و آشکار مسئله گفته شده جمع بندی نداشتن و عدم درک کلی و اجماع حاصل نشدن درباره مشروطیت و تحولات مهم دیگر ایران تا امروز است ۰ ۱۰ - گاه می شود به دلایل زیادی آرمانها و واقعیات در جامعه ای در کنار هم قرار می گیرند ولی بسته به شرایط زمانه و گذر ایام ، یا آرمان از واقعیات سبقت گرفته و جامعه آرمانگراتر شده و سایر عوامل را "معنا و مفهوم" می دهد و یا برعکس پتک محکم واقعیات و شرایط ، "آرمان " را متوقف کرده و جامعه ، واقع گراتر شده و آرمان را متوقف میکند ؛ این اتفاق از هر طرفی که بیفتد و هر کدام که از دیگری سبقت بگیرند ، نتیجه اش این می شود که وحدت و وفاق و تعادل و آشتی کلی اولیه بین آرمان و واقعیت در جامعه از بین رفته و یا لااقل ترک و شکاف خورده و لاجرم برای آشتی و پیوند مجدد آن بایستی کاری عمیق و آسیب شناسانه جدی صورت داد ۰ 🔴نکته مهم و خلاصه همه این مباحث را شاید بهتر باشد اینگونه بیان نمود که در برخی از ازمنه و مقاطع و جهش های تاریخی یک ملت ، زمان خاص و یا مناسبی فرا می رسد که مجبور به باز تعریف عمیق اهداف اصلی و سیاست های کلی خود می شود ؛ و این درست همان زمانی است که تاریخ به ملت فرصت داده که خودش درباره خود بازاندیشی و یا قضاوت نماید؛ تغافل از این فرصت و از دست دادن این زمان جمع بندی به معنای از دست دادن مدیریت جامعه و نمره قبولی نگرفتن از تاریخ در آینده معنا می دهد ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
۵ تیر ۱۳۹۷
🔰نظر و دیدگاه علمی یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و سپاس؛ به نظرم طرح تاریخی سیاست نیروی سوم بسیار آموزنده است. در این راستا نکته‌هایی به نظرم رسید، شاید مفید افتد: ۱. در مقطعی برخی کشورها ظرفیت قرار گرفتن در جایگاه نیروی سوم را داشته‌اند (آمریکای قاجار) و بعدا این جایگاه را از دست داده‌اند (آمریکای پهلوی). ۲. برعکس مورد پیش؛ چه‌بسا کشوری با سابقه استعماری به‌دلیل ازدست‌دادن جایگاه هژمونش در مناسبات جهانی ظرفیت نیروی سوم شدن را پیدا کند؛ مثل روسیه کنونی. ۳. شاخصه نیروی سوم، داشتن استقلال سیاسی-اقتصادی از هژمون‌های استعماری جهانی است. امری که اروپای کنونی از آن بی‌بهره است (احتمالا برعکس فرانسه دوگل و شیراک). 🔵جواب ✅نجفی : با تشکر و سپاس از برداشت خوب و دقت سیاسی نویسنده محترم ، فقط در تکمیل این مطلب می توانم به این نکته اشاره نمایم که فهم پیچیدگی ها و دشواری های برخی مسائل سیاسی روز ، بدون شک وابسته به ریشه یابی تاریخی آنهاست ؛ اما فهم و کشف و منازل این ارتباط ( تاریخ گذشته و سیاست روز) خودش کار مهمی است و به سادگی امکان پذیر نیست ۰گاهی می شود به غلط امری امروزی را به مطلبی در تاریخ شبیه سازی می کنند که در واقع امر و در ذاتش شبیه واقعی نیستند و ای بسا این تطبیق و علت یابی به "جهل مرکب" مبدل می گردد ۰ این قسمت از تاریخ به نظرم مثل ساحل دریا می باشد ، دقیقا جایی که آب کم عمق بوده و ناگهان عمیق میشود ؛ این همان منطقه ای که شناگران ناوارد را به کام مرگ کشیده و غرق می کند۰ 🔴برای اینکه محقق و پژوهشگری در این قسمت ممحض شود بایستی علاوه بر دانستن درست "تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی" ، بتواند " نقد تاریخی" هم انجام داده و حتی وارد "عقلانیت تاریخی" و "فلسفه تاریخ" نیز بشود و درست همین نشانه گذاریها و علوم است که شناگر تاریخ ما را هر چه بیشتر ورزیده می نماید و در این دریای متلاطم او را سالم نگه می دارد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
۷ تیر ۱۳۹۷
🔰کتاب هویت شناسی 🔰اثر دکتر موسی نجفی اصفهان - نشر آرما - ۲۷۶ص ✅بحث پیرامون عناصر اصلی هویت ایرانیان ، نسبت اسلام و زبان و نژاد و جغرافیا ، چهار بحران در تاریخ ایران https://eitaa.com/drmousanajafi
۸ تیر ۱۳۹۷
🔰معرفی کتاب هویت شناسی ✅«هویت شناسی» مجموعه مقالات، مصاحبه ها و سخنرانی های دکتر موسی نجفی پیرامون نظریه هویت ملی در ایران و بازتاب آن در فرهنگ، تاریخ و سیاست است. نویسنده در ابتدای امر به معنای هویت پرداخته و می نویسد:«هویت عبارتست از مجموعه نگرش ها،ویژگی ها و روحیات که یک فرد را از دیگران متمایز می کند.»  نجفی که صاحب «نظریه تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» در کرسی های نظریه پردازی است؛ هویت را دارای ذات واحدی دانسته که سایر عوامل در کنار این ذات معنا می شوند. در ادامه «اسلام»، «زبان فارسی» و «منطقه جغرافیایی ایران» سه عنصر هویتی شمرده شده که در هر دوره ای با توجه به آنچه در سیر تاریخی و بستر زمانی بر ایران رفته، لایه های مختلفی را شکل داده است. نجفی با اشاره به این لایه ها، لایه صفوی شیعی را به سبب تشکیل دولت ملی مستقل ایرانی بعد از نه قرن برجسته تر قلمداد می کند. نویسنده دولت جدید عصر صفوی را نوید بخش چند سرآغاز و تحول بزرگ تاریخی می داند: «یک.ایران به عنوان کشوری مستقل و با حاکمیت سیاسی جدید خود را به دیگر کشورها معرفی کرد. دو.مذهب واحدی در ایران حکمفرما گردید و این مذهب واحد، بدون وابستگی به نظریه خلافت، مذهب اکثر مردم مسلمان ایران شد. سه. حاکمیت ایران با مذهب جدید و دولت و نظام مدنی نوین، در منطقه جغرافیایی ایران مرکزی اتفاق افتاد. چهار. زبان فارسی دری، زبان رسمی مکاتبات حکومتی و ملی شد.» «بدین ترتیب میان سه عنصر مذهب شیعه، زبان فارسی و منطقه جغرافیایی ایران، تناسب و نسبت جدیدی درقالب یک ملت و دولت مستقل شکل گرفت. در این راستا هر چند عناصر بسیار دیگری هم نقش داشتند، مهم این است که تمامی این عناصر و اجزا در خدمت یک کل به هم پیوسته قرار گرفتند و این روند بعد از پنج قرن تاریخی، هم چنان لایه مرکزی و هسته اصلی هویت ملی ایران را تشکیل می دهد.» واکاوی در مورد بحران های هویتی که ایرانیان در طول تاریخ با آنها روبرو بودند، دلایل پذیرش اسلام از سوی ایرانیان و واکنش نسبت به بحران هویتی غرب و نقد و بررسی نظریه های رقیب از دیگر موارد مطرح شده در کتاب است. https://eitaa.com/drmousanajafi
۸ تیر ۱۳۹۷
🔰شکستن غرور و زیاده خواهی اروپائی در عصر صفوی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
۹ تیر ۱۳۹۷
🔰سیاست انگلیسی ؛ نقد بگیر و نسیه معامله کن (روایت تاریخی از روحیات اروپایی در جنگ اول جهانی) ✅از جمله مطالب و موضوعاتی که می تواند گره گشای برخی نزاع های سیاسی داخلی باشد ، رجوع فکری به تاریخ تحولات و رفتار قدرتهای بزرگ در شرایط بحرانی است ۰ در سالهای ۱۹۱۶ و ۱۹۱۷میلادی انگلیسی ها مایل بودند در جبهه شرقی جنگ جهانی کار امپراطور عثمانی را یکسره کرده و بدین طریق حساب آلمان و جبهه غربی را هم معلوم نمایند ؛ لذا ضمن ارتباط با "ترکان جوان" و بخصوص انور پاشا و برخی شخصیت های متنفذ در حکومت عثمانی ارتباط برقرار کرده و بعد از پیشنهاد رشوه کلان و دادن وعده سپرده های بانکی زیاد به آنها ، چند درخواست مطرح نمودند : استقلال عربستان و خودمختاری محلی ارمنستان و سوریه و قیمومیت عملی بریتانیا بر بین النهرین و فلسطین و آزادی عبور از داردانل ۰ اما در مقابل لوید جورج نخست وزیر وقت بریتانیا ، الغای کاپیتولاسیون و کمک به اقتصاد ترکیه را برای بعد از جنگ مطرح نمود ۰ هر چند طرف ترک ظاهرا زیر بار این خفت و درخواست ها نرفت ، ولی در این روایت تاریخی روحیه" نقد بگیر و نسیه بده " اروپایی و طمع ورزی انگلیسی کاملا مشهود است ۰ البته مثال های متعدد در این زمینه و در ابعاد بیشتر در تاریخ وجود دارد که ذکر هر یک صفحه زشتی از تاریخ استعمار را شامل می گردد ۰ 🔴آیا انگلیس دیروز و امریکای امروز و اصولا حرص و طمع استعماری غرب در اصل و ذات تفاوتی نموده است ؟ جواب این است در ماهیت خیر! ولی در برخی شیوه ها، استعمار کهنه به "استعمار نو " متحول شده است۰ البته با تاسف زیاد باید گفت، همچنان خوش بینی مردان سیاست در شرق نسبت به غرب و اعتماد بی جا به این مردان روبه صفت ، ساده لوحانه ادامه دارد ۰ و شاید عبرت نگرفتن درست از تاریخ !! شاید این پرسش وجه بیشتری داشته باشد : ما کی قرار است از تاریخ عبرت بگیریم؟! https://eitaa.com/drmousanajafi
۱۱ تیر ۱۳۹۷
🔰۱۳ تیر ماه ، یک صد و پنجمین سالگرد رحلت عالم ربانی و مرجع بزرگ شیعه ، مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی است ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
۱۲ تیر ۱۳۹۷
🔰تقی از توپ خالی شاه نمی ترسد (از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی امریکایی ) ✅به مناسبت ۱۳ تیر ماه ، یکصد و ششمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی ✅روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ » شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است. آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت: آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟! صدر اعظم : این توپ است. آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟ صدر اعظم : نخیر. این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟ صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود. آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟ صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد. آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند. اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود! آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که: " تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!" 🔴برگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
۱۲ تیر ۱۳۹۷
پرسش یکی از مخاطبین محترم 🔰عرض سلام و ادب و احترام سالها قبل در یکی از کتب شهید مطهری( که احتمالا از سخنراییهای ایشون بود) خوندم که ایشان نقش ایرانیان را در سقوط اندلس دخیل میدانستند ومعتقد بودند که ایرانی ها در سقوط اندلس سهیم بودند درخواست من از شما اینه که در صورت امکان این مورد را توضیح داده وبفرمایید که ایا امروز ما شامل تکرار این وضعیت برای خودمان هستم ( به حکم سنت الهی) سپاسگزارم از شما ✅جواب : ✅نجفی : با تشکر از پرسشگر محترم ، مطلبی که فرمودید یعنی سقوط اندلس ، تا جایی که من به یاد دارم از نظر استاد مطهری تمدن اسلامی اندلس از مهمترین ادوار و نشانه های پیشرفت و شکوه تمدن اسلامی در مقابل مغرب زمین است و ایشان سقوط آن را در کتاب انسان و سرنوشت جزیی مهم از عوامل "انحطاط مسلمین" می دانند ؛ اما به نظرم ، ایشان در جایی نگفته اند که ایرانیان در این سقوط و انحطاط مقصر می باشند ۰ چرا ؟ چون اولا مرحوم استاد مطهری ، انحطاط و سقوط اندلس را از نظر داخلی به یک سلسله عوامل درون زای فساد و تباهی فکری و اجتماعی پیوند زده و از نظر عامل بیرونی ، خود اروپائیان و صلیبیون متعصب به قدر کافی انگیزه و نفرت و خوی وحشی گری نسبت به اسلام و مسلمین داشته اند و اسناد و مدارک تاریخی نیز به اندازه کافی در این زمینه وجود دارد ۰ ✅و اما در مورد نقش ایرانیان ، مطلب عجیب و ادعایی سخت غیر علمی را مطرح می نمایید ؛ چرا که همگی می دانیم سقوط و یا "فتح قسطنطنیه" توسط سلطان محمد دوم ملقب به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ میلادی صورت گرفته است و در مقابل این پیروزی بزرگ مسلمین علیه غرب صلیبی ، آنان نیم قرن بعد در سال ۱۴۹۲میلادی بر اندلس مسلط گشتند و به نوعی تحقیر سقوط قبلی را با آزار و شکنجه و فشار و تضییقات فرهنگی مسلمانان بزعم خود جبران نمودند ؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که در این زمان در شرق عالم اسلامی ، ایران صفوی حتی ظهور هم ننموده است و طلوع صفویان و استقلال مجدد ایران در سایه مذهب تشیع بعد از این تحولات تاریخی است و البته ایران تا دهه های آتی به امور داخلی خودش دل مشغول داشته و از طرفی نیروی قدرتمند و البته طماع و ایدئولوژیک یعنی امپراطوری عثمانی هم بین ایران صفوی و اروپا جدید همچون دیواری آهنین حائل بود و لذا ایران نه از نظر توان نظامی و یا موقعیت سیاسی و اجتماعی و نه از نظر جغرافیایی در شرایطی نبوده است که بخواهد تاثیری در اندلس داشته باشد ۰ ✅اما درباره سنت" تکرار تاریخ "می توان گفت اگر شرایط و عوامل، مشابه بوده و مانع و عامل بازدارنده و تاثیر گذار جدیدی در کار نباشد ، این اتفاقات ، تکرار میشود ؛ هر چند به نظرم سیر حکومت و تمدن در مشرق اسلامی بخصوص ایران شیعی تفاوتهای زیادی با مغرب اسلامی و اندلس داشته و دارد و از این نظر شبیه سازی کاملی شاید صورت نگرفته باشد ۰ البته تفاوت زمانه و تحول ماهیت دشمنی "غرب صلیبی" با "غرب سکولار" هم بایستی در نظر گرفته شود ۰ 🔴لازم به یادآوری است تاثیرات و تبادلات علمی بین مغرب اسلامی با مشرق اسلامی خود سخن دیگری است و فصل مهمی در تاریخ علم اسلامی است ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
۱۵ تیر ۱۳۹۷