🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅عرض ادب و احترام استاد گرامی.
فارغ از دغدغه ی رهبری و نیاز امروز نظام که پشتوانه ای اسلامی دارد،بنده از همان کودکی به تاریخ علاقه مند بوده ام،اما اطلاعات تاریخی ام پراکنده است و عمقی ندارد.طبق توصیه ی شما می دانم که برای قوی شدن در بحث تاریخ باید تاریخ خوانی جز ثابت برنامه روزانه ام شود اما نمی دانم بعد از دو کتابی که معرفی کردید که شما و آقای حقانی تألیف کرده آید ،کدام آثار در درجه ی بعد قرار دارد؟
از پراکنده خوانی خسته ام و می خواهم برنامه ام سیر منظمی بگیرد
🔴جواب :
🔵نجفی:
با سلام و تشکر ، وقتی که یک بار یک دوره کلیات تاریخ ایران را خوانده اید ، اگر مختصات عمومی تحولات و وقایع اصلی را به دست آورده اید می توانید تاریخ را به سه برش بزرگ تقسیم کرده و هر یک را تخصصی،تر مطالعه نمایید :
برش اول : تاریخ ۵۰۰ ساله بعد از صفویه ۰
برش دوم : تاریخ اسلامی نه قرن اول تا قبل از صفویه ۰
برش سوم : تاریخ ایران قبل از اسلام ۰
هر یک از این مقاطع چند صد ساله را که انتخاب کتید باز هر یک را می توانید با تمرکز بیشتری بخوانید ؛ مثلا اگر مقطع اول یعنی از صفویه تا امروز را انتخاب نمودید ، می توانید قسمت مربوط به تاریخ مشروطه را با تمرکز بیشتری بخوانید و قس علیهذا ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی:
✅کسانی که انتظار "وقوع انقلاب" در افق تفکر لیبرالیسم را دارند ، از الفبای فلسفه سیاسی بی خبرند و بالای سر قبری نوحه سرایی می کنند که اصلا مرده ای در آن نیست !
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰دور باطل و فقر واژه ها در لیبرالیسم ایرانی
دکتر موسی نجفی :
✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی:
✅درس تاریخی دیروز برای سیاست امروز
🔴مهمترین صورت مسئله امروز ما تقابل استقلال و خودباوری با استعمار و وابستگی است۰ تغییر این مسئله کلان ملی به صورت مسئله تقابل آزادی و استبداد فرار از نکته ای است که صد سال قبل جنبش مشروطیت ایران را به انحراف کشاند ۰
🔵 اتفاقا استبداد واقعی که همان رضاخان پهلوی بود ، ریشه در همان دیگ پلوی سفارت انگلیس داشته است که عده ای توهم می خواندند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم:
✅سلام و عرض ادب
وقتی سخن از پیشرفت میکنیم و میگوییم نظام حمهوری اسلامی استقلال و پیشرفت دارد اما عملا بسیاری از مردم نظام فعلی را با حکومت های حوزه خلیج فارس بعد و پس از انقلاب مقایسه میکنند و زمانی این همه مدرنیته را در دبی می بینیم چگونه پیشرفت در ایران را توجیه کنیم حتی در دوره پهلوی نیز پیشرفت خوبی در صنعت و راه اهن داشتیم؟
✅جواب :
نجفی:
با تشکر از پرسشگر گرامی از طرح پرسشی که متاسفانه امروز در خیلی از اذهان ساده رسوخ نموده است ، اما به نظر قبل از جواب به این سوال بایستی بگویم خود این پرسش دقیق نبوده و دارای نکات انحرافی و غلط اندازی می باشد ۰
یک نکته این است که کسانی که اینگونه به مسائل نگاه میکنند چه" عیاری" و چه خط کشی برای بررسی دارند ؟ اصولا در حرفهای کلی و نقل های بدون عدد و رقم می شود هر چه خواست ، گفت و چون سند و آمار و میزانی نیست ، کسی هم پاسخگو نیست !
کشور عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس چه پیشرفت واقعی و دست آورد علمی و دانشگاهی داشته و دارند!! که بخواهند با ایران مقایسه شوند! کدام صنعت مادر و یا زیر ساخت ملی پیشرفته ای داشته اند که بتوان به آنها حسرت خورد ؟!
پیشرفت و توسعه یکی از ابعادش اقتصاد است ولی ابعاد مهمتر توسعه در سیاست و فرهنگ هم متجلی است : حتی برخی صاحب نظران موفقیت در توسعه اقتصادی را معلول توسعه سیاسی و فرهنگی می دانند ؛ کدامیک از این کشورهایی که حسرت مدرنیته شان را می خورند مشارکت سیاسی در حد و اندازه ایران دارند؟ اکثر این کشورها دارای رژیم های پادشاهی و امیر نشین های قرون وسطی هستند و مطبوعات آزاد و یا نهادهای مستقل مدنی که لازمه توسعه است را دارا نمی باشند۰
ایران فعلی علیرغم همه آسیب های مدیریتی به جا مانده از دولت قبلی و دسیسه های بین المللی و مشکلات داخلی هنوز هم قدرت اول منطقه است و عربستان و اسرائیل هر زمانی که بخواهند کمی با ایران سرشاخ و یا رویارویی نمایند خیلی زود به دامن بزرگترشان یعنی امریکا فرار میکنند۰ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرا منطقه ای و یک عامل تاثیر گذار جهانی است و شما این عظمت را در سطح دشمنی با ایران میتوانید مشاهده کنید ۰
🔴البته باز تاکید میکنم عظمت ذاتی و تاریخی انقلاب اسلامی دلیلی بر توجیه کاستی ها و برخی ضعف ها نبوده و به ذات انقلاب اسلامی مربوط نمی شود ۰ نکته آخر این است که بین پیشرفت و توسعه با تکامل و رشد بایستی تفاوت قائل شد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی
✅بزرگترین علت بی بصیرتی را می توان در سطحی نگری دانست ۰
یکی از راههای بصیرت افزایی، خواندن تاریخ و فهمیدن آن است ۰
🔶در بین مطالب متنوع تاریخی ، خواندن تاریخ استعمار در ایران و سایر نقاط جهان می تواند برای نسل جوان امروز ما بسیار سازنده و مفید باشد ؛ چرا که می توانند بفهمند این غربی های بره نمای سفید در فضای مجازی همان گرگان آدمخوار سیاه صحنه واقعیت ها هستند!
🔷کاش جوانان ما بیشتر تاریخ بخوانند و پیران ما از تاریخ عبرت بگیرند۰
🔶پس بایستی "درست" تاریخ را خواند و البته "تاریخ درست" را هم خواند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴انقلاب اسلامی ایران یک جنبش اجتماعی نیرومند و تمدن ساز است و امروز هیچ حرکتی در مقابل آن قدرت قد علم کردن ندارد ولی اگر جریانی ولو با حمایت خارجی در جلوی آن برخاست و دست برتر فرهنگی را نداشته و دچار نوعی انسداد فکری و نظری می شود ؛ حاصل چنین بن بست و انسدادی ، خشونت و افراط گرایی و جنون در برخورد است ؛ این دقیقا قسمتی از تحلیل نظریه پردازانه همان اتفاقی است که در روزهای اخیر شاهدش بودیم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
✅اولین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی انتقادی با عنوان «تحلیل نظریهپردازانه وقایع اخیر ایران (ریشهها و روایتها)» روز سهشنبه 12 مهرماه 1401 با حضور جمعی از پژوهشگران و دانشجویان رشتههای مختلف حوزه علوم انسانی در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار شد. در این نشست دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ دکتر محمّدعلی فتحالهی، استادیار علوم سیاسی و رئیس پژوهشکده مطالعات سیاسی، بینالمللی و حقوقی؛ دکتر محمدسالار کسرایی، دانشیار جامعهشناسی و رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی؛ دکتر سیده زهرا اجاق، استادیار علوم ارتباطات و رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ و دکتر سید جواد میری، دانشیار جامعهشناسی تطبیقی به سخنرانی پرداختد و دیدگاهها و نظرات خود را دربارۀ وقایع اخیر کشور مطرح کردند.
🔵دکتر موسی نجفی: نسبت به استقلال کشور و حرکت در چارچوب قانون اساسی تعصب داریم
🔴برای مطالعه مشروح این نشست تخصصی رجوع شود به :
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/22866/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble
🔰دکتر موسی نجفی:
✅ نسبت به استقلال کشور و حرکت در چارچوب قانون اساسی تعصب داریم
🔴در ابتدای جلسه دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، ضمن خوشامدگویی به حاضران، با اشاره به برنامهریزی پژوهشگاه برای برگزاری سلسلهنشستهایی انتقادی ناظر به مسائل و چالشهای پیش روی کشور، گفت: ازجمله وظایف و مأموریتهای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان بزرگترین مرکز پژوهشی علوم انسانی در کشور این است که به آسیبشناسی مسائل و چالشهای مختلف کشور بپردازد و بر همین اساس اولین نشست از این سلسله نشستها، به دلیل تقارن با وقایع اخیر، به تحلیل و ارزیابی ریشهها و روایتهای صورت گرفته از این وقایع اختصاص یافت.
🔵رئیس پژوهشگاه متذکر شد: در این راه نسبت به استقلال کشور و حرکت در چارچوب قانون اساسی تعصب داشته و خطوط قرمزی که از سوی خارجنشینان طرح میشود، موضوعیتی نخواهد داشت. خط قرمزهایی که از سوی رسانهها و مراکز خارج از کشور به صورت کاذب ترسیم میشود، مورد پذیرش نبوده و ضرورت دارد اندیشمندان و پژوهشگران داخل کشور، با صورتبندی درونی مسألهای که با آن مواجه هستیم، ابعاد و زوایای مختلف موضوع را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند.
🔶🔷ادامه 👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
✅ادامه 👆
🔰دکتر موسی نجفی:
✅عقلانیت، معنویت و عدالت¬خواهی سه ویژگی جامعه ایرانی است
🔴دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به عنوان پنجمین و آخرین سخنران این نشست، با تأکید بر رویکرد خود در تحلیل وقایع اخیر با تکیه بر تاریخ سیاسی و فلسفه سیاسی به منظور شناخت ریشه خشونتها و وقایع اخیر و نقطه کور این حوادث، گفت: البته به نظر من خشونت از طرف کسانی است که در حاکمیت نیستند و درواقع در جریان انقلاب اسلامی نیز ما شاهد آتش زدن و تخریب اموال شخصی یا آسیب زدن به افراد مخالف انقلاب نبودیم. وی با اشاره به تمایز میان تحلیل بر مبنای نظریههای سیاسی، که در آنها به حل بحرانها پرداخته میشود، با تحلیل براساس تاریخ و فلسفه سیاسی بر اهمیت ارائه نظریههای سیاسی بر مبنای تاریخ و فلسفه سیاسی کشور که یک نظام دینی است، تأکید و اظهار کرد: در مباحث مرتبط با نظامهای سیاسی، هر نظامی گفتمان خود را دارد و در تحلیل اینکه ریشه این خشونتها از کجاست نیز باید با تحلیل جامعه ایرانی انطباق داشته باشد. جامعه ایرانی دارای سه محور و ویژگی عقلانیت، معنویت و عدالتخواهی است و برخلاف برخی روایتها از نحوۀ پذیرش اسلام در ایران با شمشیر، وجود همین عناصر در اسلام بود که موجب پذیرش اسلام از سوی ایرانیان شد.
🔵وی ادامه داد: ورود مدرنیزاسیون به ایران، دارای سه لایه و قسمت ابزاری، سیاسی و فرهنگی بود که دو قسمت اول پذیرفته شد ولی قسمت فرهنگی که از اجزاء اخلاقی، اعتقادی و... تشکیل شده است، پذیرفته نشد. در دوره مشروطه بین سه قسمت مدرنیزاسیون تفکیک شد و در انقلاب اسلامی، فرهنگ و تمدن برتری پدید آمد و میتوان گفت ذات و پیرامون به یکدیگر رسیدند، اما نقطۀ کور نزدیک شدن فرهنگ مدرن به ذات جامعه ایرانی بود. این پژوهشگر حوزه مسائل سیاسی تأکید کرد: این قسمت سوم (فرهنگی) از مدرنیزاسیون با مخفی شدن در پشت دو قسمت ابزاری و سیاسی، منجر به شکلگیری نقطه کوری در ارتباط میان ذات جامعه ایرانی با فرهنگ مدرن بود. عدم موفقیت کامل حرکتهای انقلابی دیگر همچون لیبرالها، سوسیالیستها یا ناسیونالیستها و تقابل آنها با انقلاب اسلامی که تمدن و فرهنگی برتر پدید آورده است، منجر به تقابل آنها با انقلاب و سعی در به انحراف کشیدن مسیر این انقلاب دارند و با تبلیغات گسترده در شبکههای مختلف ماهوارهای و مجازی سعی در دعوت به خشونت و به آشوب کشاندن اعتراضها دارند. دکتر نجفی با اشاره به فقر واژگانی حرکتهای غربی ذکر شده در مقابل انقلاب اسلامی و سعی در شکست این انقلاب که در مقابل فرهنگ غرب ایستاده، توسل به حرکتهای افراطی و خشونت را ناشی از فقری دانست که غربیها در مقابل انقلاب به آن دچار هستند دانست.
🔴دکتر نجفی در پایان سخنان خود با برشمردن صورتبندیها و دوقطبیهای ممکن میان دیدگاههای خود با مخالفان انقلاب، گفت: میتوان تقابلهایی را به شکل زیر میان این دو دیدگاه برشمرد:
- از نظر مخالفان انقلاب اسلامی واقعهای روی داده که قرار است باعث شکلگیری یک جریان و موج خواهد شد و در نهایت به تغییر منجر میشود اما از دیدگاه بنده چنین نیست.
- در این واقعه و اعتراضات، دوگانه آزادی و استبداد از سوی مخالفان انقلاب برجسته و مطرح میشود درحالیکه بحث دربارۀ آزادی و استقلال است.
- مخالفان انقلاب از ارتباط انقلاب ملی و بنیادگرایی مذهبی صحبت میکنند در حالیکه در ایران و با تشیع، بنیادگرایی معنایی ندارد.
- در مقابل دعوت انقلاب اسلامی به عقلانیت و اعتدال، مخالفان انقلاب به خشونت و غارتگری دعوت میکنند. درواقع مباحث ناظر به انقلاب یا اصلاح در میان دیدگاههای غربی کمونیستی و لیبرالیستی مطرح است و نه در انقلاب اسلامی.
- در وقایع اخیر بحثی به عنوان ملت مجازی در مقابل آنچه واقعی است، پدید آمده اما این ملت مجازی، غیرواقعی و ساختگی است.
🔶 در پدید آمدن این وقایع و اتفاقات، توصیه بنده این است که ملت و اقوام مختلف کشور از جمله کردها باید به حافظه تاریخی خود رجوع کنند که چه کسانی فجایع حلبچه و کشتار 5 هزار نفر را رقم زدند و اکنون نقش دلسوزان آنها را بازی میکنند؟ مردم کرد عراق نیز باید متذکر ماجرای سقوط شهرهای اربیل در مقابل داعش باشند که چه کسی آنها را از شر داعشیها نجات داد و حفظ کرد و اکنون مناطق و زمینهای آنها در اختیار مخالفان این انقلاب قرار گرفته است؟
همچنین در داخل کشور ضرورت دارد مسئولان کشور و دولتمردان به جوانان توجه داشته باشند و در جهت رفع مشکلات و مسائل آنان تلاشی مضاعف داشته باشند و جوانان نیز از سطحیاندیشی پرهیز کرده و قدر استقلال، آزادی و اقتدار و امنیت کشور را بدانند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
32.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🔴شبکه یک سیما - ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۱
✅دکتر موسی نجفی :
محققین و پژوهشگران علوم انسانی خط قرمزهای ترسیم شده از سوی خارج نشین ها را قبول نداشته و ندارند ۰ در این رابطه ما "صورت مسئله مستقل" خودمان را داریم و البته قانون اساسی به عنوان میثاق ملی ، فصل الخطاب است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi