eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
929 عکس
391 ویدیو
13 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص) 📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص)) ✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند https://t.me/drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
11.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔴شبکه یک سیما ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی ؛ 🔴تقابل و دوگانه ها بین جریان برانداز با فلسفه انقلاب اسلامی: 🔵این طرف دوگانه استبداد و آزادی را مطرح می کند در حالی دو گانه اصلی دو گانه استعمار با استقلال است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی: ✅برخی عدم موفقیت ها و ناکامی ها ربط مستقیمی به سوء مدیریت و یا قصور مسئولین ندارد ، بلکه علت حل نشدن سریع ماجرا ، عظمت مشکل و بزرگی آن است ؛ مثل شکست شاه اسماعیل اول بنیانگذار صفویان در جنگ چالدران که به علت قدرت و تعداد زیادتر سپاه ینی چری عثمانی رخ داد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام خدمت استاد ارجمند یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟ اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟ و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟ با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما ✅✅جواب : نجفی : با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل : ✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰ 🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔴شبکه یک سیما ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی ؛ 🔶نقد قومیت گرایی کردها و نفی تجزیه طلبی و تاکید بر این مطلب که ملیت بالاتر و برتر از قومیت است 🔶تقویت حافظه تاریخی 🔷توصیه به عدم سطحی اندیشی برخی جوانان http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی : ✅تاریخ آزمایشگاه سیاست است ۰ برای بصیرت بیشتر داشتن باید "درست" تاریخ خواند به شرط آنکه "تاریخ," درست را بخوانند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم سلام اما بعد،سوالی که خیلی مهمه برام استاد از قدیم الایام،رهبری بند اخر اکثر سخنرانی هاشون پاراگراف امید بخش و انرزی دهنده استفاده میکردند ماها میگفتیم بالاخره رهبره!باید انرزی بده! اما گاهی شک میکردیم نکنه واقعا همینطوری که میگن اوصاع رو می بینند و ماها با ایشون هم افق نیستیم! بعدش با وجود عبارات صریح توجیه میکردیم که ایشون در دستگاه مختصات احدی الحسنیین _ ما رایت الا جمیلا به قضایا نیگاه میکنن(ینی انقلاب تیکه تیکه بشه و ماها هم کشته و شهید،بازم خوب و روشن و زیباست!) این اواخر که مشخص شد ایشون نه تنها اینده رو خیلی روشن می بینند بلکه حال و حتی گذشته رو هم روشن می بینند!!! من رهبرو خیلی دوست دارم و قبولش دارم!اما سخنرانی اخیر وقتی دیدم دارند از یک شهید حججی نتیجه میگیرند که ما جنگ فرهنگی رو بردیم ؛خندم گرفت!!! ما که فقط شکست فرهنگی میبینیم!!!تلفات فرهنگی توی فامیل و دوست و مجموعه فرهنگی و ...سر به فلک میکشه! خلاصه...اصلا با رهبری هم افق نیستم توی این زمینه درکش نمیکنم شما چطور؟در این زمینه با رهبری موافقید یا مثل من اوصاع رو تاریک و سیاه و خطرناک و ...می بینید؟ اگه با ایشون موافقید؛خواهش میکنم کمکم کنید بتونم بفهمم اقا چطور به مسایل نیگاه میکنن که این همه امیدوار و خوشبینن !بینهایت ممنون میشم😍😊 ✅جواب : نجفی در مورد موضوع پرسش شما نظر خاصی ندارم؛ فکر میکنم نگاه امیدوارانه ایشان و نگاه دلسرد کننده شما به یک نقطه متمرکز نبوده و هر کدام در کل نافی دیگری نیست؛ اما در مورد فهم دیدگاههای ایشان میتوان گفت مطالعات وسیع و تجربه چهل ساله حکومتی و چند دهه مبارزه، به ایشان افق نظری گسترده و عمیقی داده که در حالی که خواندنش جالب است ، در مواقعی درکش سخت است۰ اما نکته آخر آنکه شما برای فهم بهتر افکار ایشان باید در کنار توجه به جزئیات ، به اصول کلی و پیش زمینه های اندیشه ایشان هم توجه کنید و "نسبت" آن اصول کلی را با آن موارد جزیی درک کنید۰ بدون فهم درست این خطوط اصلی ، و اولویت بندی آنها رفتن به سراغ مصادیق جزئی شاید درست نباشد ۰ 🔴در پایان ذکر دو نکته مرتبط با موضوع مفید است ؛ نکته ۱ : حل نشدن برخی از مسائل اجتماعی صرف نظر از علل جزئی، به علل مهمتر و بزرگ تر بودنشان میتواند برگردد ۰مثلا هر چند ما در جنگ تحمیلی بر ارتش عراق غلبه نظامی نکردیم ولی شکست هم نخوردیم و یک وجب از خاک کشورمان را هم از دست ندادیم از این منظر دوم این یک موفقیت بزرگ بوده است ۰ نکته ۲: انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته بسیاری از قله ها را فتح کند اما همین مقدار هم که جلو آمده و فتوحات فعلیش نسبت به نهضت های گذشته و کشورهای مستقل دیگر نقاط جهان ، فوق العاده مهم و تحسین بر انگیز است ؛ این مهم وقتی مهمتر جلوه می کند که بدانیم دستاوردهای این انقلاب بدون کمک و خواست قدرتهای خارجی صورت گرفته است ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی ؟! ✅با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم . 🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم : 1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب 2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی 3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰ 🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه می‌کنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود https://t.me/drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰هفته اول آبان بحث های ملی گرایی و نگاه به ایران باستان با شعارهای سیاسی همراه شده و در فضای رسانه و مجازی بازتاب می یابد ۰ مناسب است در ارتباط با نسبت اسلام و ایران به یک نمونه تاریخی از رفتار ایرانیان در گذشته اشاره کنیم ۰ ✅ بازتاب اندیشه سیاسی نهضت شعوبیه و ماجرای ملی گرایی ایرانی در عهد اسلامی : ✅شاخص تاریخی مهم اعتدال و عدالت خواهی و معنویت گرایی روح ملی ایرانیان در افق اسلامی و آسیب شناسی تفاخر قومی به موازات آن۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در مراسم بزرگداشت دکتر موسی فقیه حقانی - ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۱ - موسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ✅دکتر حقانی را می توان در این مسیر تحلیل نمود که از جریان شناسی تاریخی به جریان سازی اجتماعی و سیاسی رسیده است ؛ و این یعنی او فقط یک محقق کتابخانه ای دور از جامعه نیست ۰ 🔴 ریاست بر یک مجموعه تاریخی و سندی بزرگ با میلیون ها مدرک مهم به فرد محقق و پژوهشگری مثل دکتر حقانی افقی را می دهد که هم موسسه را در مسیری فکری و تکاملی قرار دهد و هم خودش به افق و زاویه دیدی دست یابد که کمتر کسی قادر به رسیدن به آن است ۰ حاصل این شرایط و امتیازات به انسان بصیرتی را در تاریخ عطا می کند که می توان میوه اش را در گردنه های سهمگین سیاست چید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi