🔰یادی از یک استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب
✅سال ۱۳۶۲ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب استاد دکتر سید محمد رضوی بود ؛ تا جایی که به ایشان لقب" سقراط اساتید" داده بودند ؛ ایشان در این درس ریشه برخی از اصطلاحات را به زبان انگلیسی و معادل فرانسوی و سپس لاتین بیان می نمود ۰
✅خود من توفیق داشتم چند دوره کامل در درس ایشان حاضر شوم و تقریرات درس ایشان را از یونان تا قرون وسطی و سپس تا قرن نوزدهم بنویسم ۰ سالها بعد متوجه شدم این جزوه درسی بسیار باارزش است لذا با متفکر برجسته شادروان مرحوم دکتر محمد مددپور و برخی دیگر از دوستان سلسله مباحثی را در بررسی و نقد آن انجام داده و سپس با برخی موارد مشابه در اندیشه سیاسی ایران تطبیق دادیم ؛ حاصل این متن و پاورقی که در حقیقت بررسی و نقد فلسفه سیاسی غرب بود به صورت کتاب گفتار فلسفه سیاسی غرب به چاپ رسید
✅غرض از ذکر این مطلب این بود که دکتر رضوی از سال ۱۳۸۴ بازنشسته شدند و در این مدت کمتر کسی از این شخصیت علمی سراغی گرفت ۰ چند سال قبل هم مراسم بزرگداشتی در تجلیل از ایشان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار گردید۰
استاد دکتر محمد رضوی در این ایام در سن نود سالگی دارفانی را وداع گفت ۰
رحمت الله علیه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰گفتار در فلسفه سیاسی
نویسنده: موسی نجفی
مقدمه: رضا داوری اردکانی
ناشر: معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 341
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 1
✅فهرست:
پیشگفتار
اندیشه سیاسی ماکیاولی و شرایط رنسانس در اروپا
اندیشه سیاسی ژان بدن
اندیشه سیاسی پروتستانتیزم
اندیشه سیاسی هابز
اندیشه سیاسی جان لاک
اندیشه سیاسی منتسکیو
اندیشه سیاسی روسو
بازتابش نیست انگاری وجود شناختی بر اندیشه سیاسی غرب
و ...
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaa
🔰انحصاری کردن و جناحی نمودن آزادی ( درسی از نهضت مشروطیت برای امروز)
✅در نهضت مشروطه جریانهای سیاسی و اجتماعی به دو گروه مستبد و مشروطه خواه تقسیم می شدند ؛ اما به مرور زمان و با نفوذ افراد وابسته به انجمن های سری و اشخاص فرصت طلب به مناصب و کارهای سیاسی مشروطه هر کسی که میخواست به نحوی مخالفش را از میدان به در ببرد؛ از تهمت مستبد بودن به رقیب سیاسی استفاده می کرد۰ در این مورد چند ملاحظه مطرح است :
🔶اول : تقسیم بندی تمامی جریانهای یک نهضت به دو گروه و دو عنوان قدر مسلم درست و دقیق نبوده است ۰
🔷دوم : برداشت های مختلف و قرائت های متفاوت از اهداف یک حرکت اجتماعی امری طبیعی است اما اینکه یک گروه ، مفاهیم خوب و مثبت را به خود نسبت دهد و الفاظ زشت و منفی را به رقیب ، کاری ناشایست تلقی میشود ۰
🔶سوم : برخی مشروطه خواهان افراطی حتی نسبت به سایر مشروطه خواهان هم اینگونه بوده و به محض آنکه کسی با برداشت های تند و عجولانه آنان همراه نمی شد به او و تفکرش لقب مستبد را الصاق می کردند ۰
🔷چهارم : گذشت زمان در دو و یا سه دهه بعد و آغاز استبداد رضاخانی خیلی زود صداقت گفتار هریک و "عیار" دو جریان استبداد و مشروطه را معلوم نمود ۰
🔶پنجم : در آینه مشروطه، میتوان امروز در ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی به عیار واقعی آزادی و آزادیخواهی بهتر پی برد و ضمن جدا کردن آزادی خواهی طبیعی از "لیبرالیسم وارداتی" به برخی از تقسیم بندیهای کاذب و دو قطبی های غیر واقعی با دید بهتر و عالمانه تری نگریست ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅نگرانی آیت الله میرزا حسن شیرازی از نفوذ روباه مکار انگلیس در نهضت ها
🔴نقل جالبی از شهید سید حسن مدرس و ملاقاتش با رهبر قیام تنباکو در تاریخ است که حاکی از دوراندیشی و عمق نگرانی آیت الله میرزا حسن شیرازی است و نشان می دهد از نیرنگ و سیاست و برنامه ریزیهای فرهنگی استعمار غرب نباید آسوده بود۰ شهید مدرس می گوید :
🔵به دنبال قيام تنباکو وقتی به نجف رفتم و در سر من رای خدمت میرزا که عظمت فوق تصور داشت رسیدم داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف نمودم آن مرد بزرگ آثار تفکر و نگرانی در چهره اش پیدا شد و دیده اش پر از اشک گردید. علت را پرسیدم فرمود: حالا حکومتهای قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز تقل را نابود کنند
✅نگرانی من از آینده است."
🔶منبع : نگاه مدرس به واقعه دخانیه» على مدرسی، در کتاب سده تحریم تنباکو به اهتمام موسی نجفی و رسول جعفریان، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۳ ص۷۱
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅شما را بخدا یکی جواب منِ جوونو بده!
آهای اونایی که اهل جهاد تبیین هستید!
تا اونجا که منِ جوون میفهمم، توو بین کشورها و رژیمهای دنیا، ما🇮🇷 چهارتا دشمن اصلی داریم:
آمریکا🇺🇸
انگلیس🇬🇧
اسرائیل❌
عربستان🇸🇦
اینو از تکبیرهای مردم توو نماز جمعهها و بعضی مسجدهای انقلابی هم میشه فهمید. اونجا که مردم بعد از نماز میگن:
مرگ بر آمریکا
مرگ بر انگلیس...
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر آلسعود خائن
سفارت آمریکا که توو ۱۳ آبان سال ۵۸ سقوط کرد.
سفارت اسرائیل هم که همان ۲۲ بهمن سال ۵۷، یعنی تنها چند ساعت بعد از پیروزی انقلاب تبدیل به سفارت فلسطین شد.
روابطمان با عربستان هم که از اول انقلاب تعریفی نداشته و الآن هم چندان فرقی با قطع رابطه نداریم.
ابهام من اینجاست:
و اما انگلیس! انگلیس از سال ۱۲٠٠ شمسی در ایران سفارتخانه دارد.
اونم نه یکی، دوتا! یکی سفارتخانه دیپلماتیک، توو یه باغ بزرگ در خیابان فردوسی و یکی هم مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک.
بابا! انگلیسیها سابقه دشمنیشون با ایران از همهی این سهتا رژیم بیشتره.
استعمارگری تا قبل از انقلاب و دشمنی همه جانبه بعد از انقلاب، خلاصه رفتار خصمانه انگلیس با ایران است.
الآن هم که توو تمام فتنهها هم که علیه ملت ایران شرکت میکند.
واقعا چرا سفارت انگلستان در این همه سال هیچ تکانی نخورده؟
چرا با این قدیمیترین و وقیحترین دشمنمون هنوز رابطه سفارتخانهای داریم؟
شما رو بخدا اگر میدونید، جواب بدید.
🔴جواب :
🔵نجفی:
با سلام و تشکر از شما دوست جوان ، و البته آفرین بر این همه احساس و حساسیت منفی نسبت به دشمن کشور عزیزمان ایران ۰
هر چند با شما موافقم که روباه پیر انگلیس در تاریخ گذشته و امروز نسبت به ایران دشمنی بسیار نموده و تقریبا هر جایی که به منافع ملی ما در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و بین المللی و جفرافیایی ضربه وارد آمده است ، دست غدار سیاستمداران شوم این کشور دیده می شود ؛ با وصف این رابطه دیپلماتیک داشتن مستقیما ربطی به این سابقه بد و اعمال خبیثانه ندارد و کشورها علیرغم دشمنی و رقابت در ظاهر خطوط قرمز یکدیگر را رعایت می نمایند ۰ دقت کنید دنیای امروز نه دنیای بی اعتمادی مطلق و اتزوای سیاسی است و نه دنیایی است که بشود زیاد خوش خیال و خوش بین بود بلکه بایستی در حالی که مقتدر هستی ، بتوانی شرایط و دیدگاهها و اصول خود را معرفی و حتی گاهی تحمیل نمایی ۰ در چنین حالتی همان فرصتی که برای انگلیس در ایران وجود دارد برای ایران هم در انگلیس فراهم است ، چرا که جاده دیپلماسی در صورت اقتدار و مراقبت و مهندسی کردن، جاده ای دو طرفه می باشد ۰ انشاء الله که بتوانیم با پیشرفت هر چه بیشتر هر روز جلوه های تمدنی خود را در مقابل چشمان حریص و متعجب انگلیسی جماعت در تهران نمایش داده و در لندن نیز از تفکر و نفوذ انقلاب اسلامی خودمان بیشتر پرده برداری نماییم ۰ در چنین حالتی است که بریتانیای کبیر سابق را هر چه بیشتر صغیر و کوچک و حقیر نموده ایم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 موسی نجفی :
✅"فهم منطق " و "هدف راهبردی" و "جهت یابی درست" از جمله عواملی است که می تواند در یک حرکت سیاسی "جریان ساز" و یا کار "فرهنگی فاخر" نقش اصلی و محوری داشته باشد ؛ بدون این نگاه و زمینه در نهایت ، حرکت سیاسی ، جریان ساز نشده و کار فرهنگی ، فاخر از کار در نخواهد آمد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با بسیجیان سراسر کشور تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱
✅ حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با بسیحیان :
🔴با توجه به معنای حقیقی بسیجی، اشخاصی همچون شیخ محمد خیابانی، محمد تقی پسیان، میرزا کوچک خان جنگلی، آقا نجفی و حاج آقا نورالله، آسیدعبدالحسین لاری و رئیسعلی دلواری را هم می توان به نوعی بسیجی نامید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با بسیجیان سراسر کشور تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱
✅ حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با بسیحیان :
🔴تحلیل تاریخی رهبر انقلاب در مورد شحصیت های تاریخ صد ساله که با روحیه بسیجی در مقابل بیگانگان ایستادند ۰
🔵ابراز تاسف رهبری در مورد نشناختن این شخصیتهای تاریخی و توصیه به خواندن کتب تاریخی شرح احوال این افراد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
413.2K
پرسش شفاهی یکی از مخاطبین محترم
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از پرسش و همچنین حسن ظن تان ، در مورد نکته ای که فرمودید ، من نگفتم که در سال ۵۷ شیشه جایی را نشکستند بلکه گفتم آمبولانس اتش زدن و به اموال مردم عادی حمله کردن و یا مثلا یک نفر را فقط بخاطر کراوات ، کتک زدن و یا کشتن دیده نشده است ؛ البته در آن زمان بیشتر حمله به بانک ها رایج بود بخصوص بانکهای خارجی که شعوب مختلف در کشور داشتند
🔶البته ممکن است برخی حرکت های افراطی و یا تندتری هم در جایی مشاهده و ثبت شده باشد ولی اینها معمولا یا محدود و کم بوده و شیوع ملی نداشته و یا کار گروهک های چپ و یا حتی ساواکی ها و عوامل خود رژیم پهلوی بوده است مثل سینما رکس آبادان ۰
🔷اصولا امام راحل اساس انقلاب اسلامی را بر تحول ذهنی و فرهنگی مردم قرار داده بود و حرکتهای مسلحانه را قبول نداشتند و لذا از سازمان های چریکی مخالف شاه فاصله خود را حفظ می نمودند ۰
🔶این را هم بدانید که انقلاب اسلامی چه قبل از پیروزی و چه پس از آن ، نسبت به سایر انقلابهای جهان از نظر خون و خونریزی و یا اجرای اعدام بسیار مسالمت جو عمل نموده است ۰ در این رابطه و مقایسه می توانید به مطالعه ماجرای گیوتین های انقلاب فرانسه و یا کشتارهای وسیع چند صد هزار نفری بلشویک ها در روسیه مراجعه نمایید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⭕️ وداع با یک تاریخنگار متفاوت
1⃣ امروز مراسم تشییع دکتر ناصر تکمیل همایون در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. این مراسم با حضور تاریخپژوهانِ بنام و اساتید شاخص دانشگاه همچون دکتر رضا شعبانی، دکتر موسی نجفی، دکتر محمدحسن رجبی دوانی، دکتر حسین آبادیان، دکتر بابایی، دکتر یعقوب توکلی، دکتر علم الهدی و سایر اساتید صورت گرفت.
2⃣ دکتر تکمیل همایون جامعهشناس معروف، تاریخنگار ایرانی و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی بود که شیفتگی زیادی به ایران ابراز میداشت. اما فارغ از همه این حرفها، به نظرم امروز یکی از متفاوتترین مراسمهای تشییع را در طی تاریخ انقلاب مشاهده میکردم. چون افرادی در این مراسم شرکت میکردند که دنیای کاملاً متفاوتی با هم داشتند و شاید دوری افق فکری آنها از هم چیزی به فاصله "منطقه البروج" بود!
3⃣ دکتر تکمیل همایون همقطار اعضای جبهه ملی ایران به شمار میرفت و به همین جهت بخش زیادی از شرکتکنندگان امروز در فضای به اصطلاح ملیگرایی نفس میکشیدند. اما فراموش نکنیم که گرایشهای دکتر تکمیل همایون در بین دوستان ملیاش بیش از دیگران سویه شیعی و مذهبی داشت. افزون بر این، در موارد شایانی با حاکمیت دینی و نهادهای تاریخی همسوی آن از قبیل موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران همکاری میکرد. ایشان ضمناً از ارادتمندان آیت الله حاج شیخ حسین لنکرانی و از دوستان پدرم مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر) بود و مصاحبه جنجالی استاد منذر با دکتر تکمیل همایون در سال ۱۳۸۲ در روزنامه جام جم، بازتابهای فراوانی در داخل و خارج کشور یافت. دکتر تکمیل همایون که خود از دوستان آقای فروهر و ارکان جبهه ملی بود در این گفت و گو نکاتی را افشا کرد که چهره اصلی برخی مدعیان ملیگرایی نظیر بختیار را فاش ساخت و این امر بر اهالی اتاق اپوزیسیون بسیار سنگین آمد.
4⃣ در پایان بایستی از ریاست فرهیخته پژوهشگاه، آقای دکتر موسی نجفی تشکر کنم که با سعه صدر، دلسوزی و هوشمندی، پدیده جذب حداکثری را به نمایش گذاشتند و وحدت رویه در بین طیفهای ایرانی و آرمانی را تحقق بخشیدند. دعوت از تاریخنگاران معتقد و نیکبین آن هم در حین برگزاری یک نشست علمی و تعطیلی آن به قصد حضور در نکوداشت یک استاد پیشکسوت و پربارکردن فضای مراسم تشییع، کاری بسیار پسندیده بود و بدین وسیله یک جو ملّی صرف را به فضای ایرانی - اسلامی سوق داد. به امید روزها و مناسبتهای وحدت بخش بیشتر و تعاملات پختهتر که بتوانیم نمای دلنشینتری از جبهه پژوهشگران دینمدار به نمایش بگذاریم و روی آزادیخواهان میهن دوست و متفاوتی که به جهت موانعی چند، با خط فکری ما زاویههایی دارند (مثل محمدمسعودها، فرخی یزدیها و میرزاده عشقیها) هم سرمایهگذاری شایستهای داشته باشیم. ان شاء الله.
🔹الهی دشمنان دادند دست دوستی با هم
🔹چرا ما دوستان پیوسته در پیکار هم باشیم
🔹حریفان مست و تیرانداز و ما پروای هم داریم
🔹رقیبان رند و غافل گیر و ما هشیار هم باشیم
🔹رقیب ار آتش افروزد که ما را آشیان سوزد
🔹پناه هم ز آب دیدهی خون بار هم باشیم
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔰دکتر موسی نجفی در نشست نقش،حوزه قم در تحولات سیاسی سده اخیر ایران -۱۰ آذر ۱۴۰۱ قم - موسسه امام خمینی
✅یکی از نشانه های تغییر طبیعی نظام سیاسی ظاهر شدن نشانه های انحطاط و زوال است از این علائم می توان از دروغ و اسراف و تبعیض و بی قانونی و بی ارزشی اصول و بی اخلاقی و ۰۰۰ نام برد ۰
🔴این عوامل ابتدا از رهبر و یا رهبران و مدیران ارشد شروع شده و به جامعه سرایت می کند ۰
با توجه به این شاخص ها ، رهبری عزیز ایران و سپس مسئولین اصلی در چنین وضعیتی قرار ندارند و بر عکس این نشانه ها در براندازان و مخالفین وابسته به اجانب و شبکه های مجازی خارجی به عیان دیده می شود ۰
🔵لذا می توان از نظر فلسفه سیاسی و قوانین تاریخ تحولات نتیجه گرفت که جامعه ایران در شرایط براندازانه یک انقلاب ملی قرار نداشته و نوعی شبه کودتای فرهنگی مهندسی شده قصد موج سواری از برخی مشکلات عادی و طبیعی را دارد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅ عده ای می پرسند این حجم از دروغ و حرف سخیف و غیر واقعی که شبکه های معاند می زنند چه سرنوشت و آینده ای دارد؟
🔴استاد شهید مرتضی مطهری در نظریه ها و قواعد فلسفه الهی تاریخ جمله ای کلیدی دارد و معتقد است که :
🔶تحریف از اعراض است ۰ 🔶
🔵یعنی برای همیشه خورشید پشت ابر نمی ماند۰ به عبارت دیگر از نظر قوانین حیات اجتماعی ، جهان هستی بین راست و دروغ بی طرف نیست و دروغ مثل کف روی آب ، مجازی بودن و ابطالش معلوم می گردد۰
البته شاید میدان داران فضای مجازی به یک اصل دیگر دلخوش کرده باشند که بی پروا به دروغ گفتن وتهمت زدن ادامه می دهند و آن قاعده شرطش این است که :
🔷 شنونده هم بایستی عاقل باشد!🔷
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و وقت بخیر.
بنده دانشجوی ارشد اقتصاد هستم. مدتی پیش یکیاز اساتید مطرح کردند که «اندیشه ی اقتصادی غالب در انقلاب ۵۷ اندیشه های چپ بود.» و به طور خاص از نقد های شریعتی به سرمایه داری مثال زدند.
من هم تصمیم گرفتم دراین حوزه یک مقاله ی مختصر بنویسم. فعلا درحال جمع آوری و تحقیق روی اندیشه های اقتصادی امام ، مرتضی مطهری ، علی شریعتی و... هستم تا بخش اصلی (یعنی اندیشه های اقتصادی رهبران اصلی انقلاب ۵۷) را کامل کنم.
اما هنوز نسبت به ابعاد تاریخی این مسئله واقف نیستم. یعنی هنوز نمیدانم که اندیشه های اقتصاد اسلامی بین دانشجویان انقلابی آن زمان چقدر شناخته شده بود ؟ جو غالب اقتصادی در دانشگاه های قبل انقلاب چگونه بود ؟ و اصلا نقش اندیشه های اقتصادی چپ در انقلاب چه میزان بود؟
خواستم اگر مقدور هست اقای دکتر نظر خودشان را دراین باره مختصرا مطرح کنند و نیز منبعی را برای این موضوع معرفی نمایند.
پیشاپیش از لطف شما سپاس گزارم.
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از پرسش تان ، هر چند در بست و کاملا با پاسخ استادان موافق نیستم ولی بایستی اذعان نمود که تا حدودی مطلب مذکور بخشی از فضای اول انقلاب است ؛ و علت این نقیصه به نظر چند مطلب می تواند باشد:
🔶اول : پیروزی انقلاب اسلامی خیلی سریع روی داد و بسیاری از احکام و مباحث مربوط به اداره جامعه و نظام سیاسی و بخصوص اقتصاد در اجمال و سر بسته مطرح شده بود ؛ لذا حوزه های دینی برای این حجم از پرسش های اجتماعی در سطح اداره کشور آمادگی لازم را نداشتند ؛ تکلیف دانشگاه اول انقلاب هم که معلوم بود و بیشتر دانشگاهها به اتاق جنگ گروهکهای چپ مبدل شده بودند ۰
🔷دوم: وابستگی نظام پهلوی به امریکا و غرب و حمایت و نفوذ آنها در چند دهه حکومت پهلوی نوعی حساسیت منفی شدید نسبت به اردوگاه غربی و سرمایه داری ایجاد نموده بود که این حساسیت و تعادل نسبت به رقیب شرقی دیده نمی شد ۰
🔶سوم : جریانهای چپ اعم از مارکسیستی و شبه مارکسیستی بخاطر چند سال زندان و مبارزه ، خود را مالک و مدعی انقلاب و امام می دانستند و بخاطر تشکیلاتی بودن و دسترسی به سلاح و مطبوعات توانسته بودند فضای ضد غربی انقلاب اسلامی را تا حدودی با تفسیر و قرائت چپ گرایانه خود ممزوج نمایند ۰
🔷چهارم : فقدان طرحی جامع از اقتصاد اسلامی باعث نوعی سردرگمی در دهه اول انقلاب در زمینه مذکور شده بود ۰
🔶پنجم : بایستی پذیرفت که توقع مباحث نظریه پردازانه و علمی عمیق در شرایط اضطراری و ملتهب اول یک انقلاب مردمی ، توقع و درک صحیحی نبوده و نیست و بخصوص که این مباحث بایستی صدها استاد و نخبه و متفکر را پای کار بیاورد و چنین سرمایه انسانی و علمی در اختیار انقلاب نبود ۰
🔷در خاتمه باید اذعان نمود که تاثیر و امتزاج برخی اندیشه های چپ در زمینه اقتصاد تا سقوط رسمی کمونیسم همچنان در برخی مسئولین مثل آقایان منتظری و هاشمی رفسنجانی و میر حسین موسوی و اغلب رهبران جناح موسوم به اصلاح طلب وجود داشت ۰
تعمیم این تفاسیر در مواقعی گاه حتی در نگرش به نظریه وقوع انقلاب اسلامی نیز در حال حاضر در گوشه و کنار شنیده و برداشت می شود و نقد و تمسک به نوعی نظریه پردازی بومی از اوجب واجبات است ۰
بنده ناچیز به سهم خود سعی نمودم این کمبود نظریه پردازانه را در کتاب "انگاره تعالی" 👇 مرتفع نمایم و نظریه" انقلاب هویتی " را جایگزین برخی نظریه ها که متاثر از اندیشه چپ و یا لیبرالیسم است ، بنمایم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 کتاب انگاره تعالی: فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی
ناشر : آرما
نویسنده : موسی نجفی
✅معرفی
🔴انگاره تعالی، دهمین اثر از مجموعه «وانتم الاعلون» و برآیند چهار نظریه «هویت»، «تجدد»، «تمدن»، و «انقلاب» است که به صورت فرانظریه تعالی بازنمایی و بازخوانی شدهاست.این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار میگیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است.فرانظریه تعالی، یا متاتئوری( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش میکشد و در سطح عالی ، تراز و معیار و سنجش خود را براساس واقعیتها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح میکند.نتیجه این نگاه نو، طرح پرسشهای جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهدبود.افقگشایی این «کلانروایت» می تواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئیتر برجای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوهشها، اعتلا بخشد و یا اینکه دچار تحول نماید
🔵 مشخصات
تاریخ اولین چاپ : 1400
شمارگان :1000
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی
تعداد صفحات :296
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi