eitaa logo
دکتر موسی نجفی
6.4هزار دنبال‌کننده
991 عکس
442 ویدیو
14 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰به مناسبت دهه کرامت ✅منزلت نگاه تمدنی در تاریخ انسان ۲۵۰ ساله و ضرورت بحث تمدن رضوی https://eitaa.com/drmousanajafi
کتاب تمدن رضوی و افتخار با سعادت یکی از جوایز برتر جشنواره کتاب سال رضوی - با حضور تولیت آستان قدس رضوی - مشهد - سالن بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ https://eitaa.com/drmousanajafi
2.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰به مناسبت دهه کرامت و ولادت امام هشتم ✅رمز ولایتعهدی امام : اصلاح نظام سیاسی - مشروعیت زدایی از نظام خلافت - اثبات برتری امامت - ابطال دومین انحراف بزرگ تاریخ اسلام https://eitaa.com/drmousanajafi
3.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰به مناسبت ولادت حضرت امام رضا (ع) ✅رمز ولایتعهدی امام : اصلاح نظام سیاسی - مشروعیت زدایی از نظام خلافت - اثبات برتری امامت - ابطال دومین انحراف بزرگ تاریخ اسلام https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
نشست علمی نقد و بررسی کتاب تمدن رضوی با حضور دکتر سعید جلیلی، دکتر موسی نجفی (نویسنده کتاب)، دکتر هادی همایون و جمعی از صاحب نظران پژوهشگران حوزه تاریخ و تمدن برگزار شد. مشروح خبر: کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا 👇 @saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
🔻اهم سخنان دکتر جلیلی در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تمدن رضوی»: 🔹در تعریف برخی مفاهیم، دکتر نجفی جرات خوبی به خرج داده که جدای از موافقت یا مخالفت با تعریف این مفاهیم، اصل چنین جسارتی قابل توجه است. 🔹«اندیشه» وقتی در عرصه واقعیت نیز نمود داشته باشد، سیر تمدنی خود را پیدا می کند از این رو وقتی سخن از «تمدن رضوی» می شود، باید مبتنی و مستند به تمام «حقیقت رضوی» باشد. 🔹جا دارد تا در تکمیل چنین کتابی بسیاری از تعابیر زیارت جامعه کبیره درباره امام رضا علیه السلام تبیین شود. مثلا تبیین شود که ایشان در آن دوران چگونه «ساسه العباد» بوده اند؟ 🔹نباید فراموش کرد که هدف از این مباحث، الگو گیری برای امروز است و اگر تمدن را امتداد و بروز عملی یک اندیشه بدانیم، باید با استفاده از اندیشه دینی و حقیقت رضوی به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم. 🔹طبق تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری آهنگ حرکت نظام جمهوری اسلامی به سوی رسیدن به تمدن اسلامی است و ان شالله این مباحث و کتاب ها بتواند در این زمینه راهگشا باشد. 🔻کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا 👇 @saeedjalily
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅مردم به کارهای من افتخار می‌کنند، ولی چون من، از ضعیفی من بی خبرند. چه کرده‌ام که قدر و قیمت جنگجویان مغرب زمین را داشته باشم؟ چه شهری را تسخیر کرده‌ام و چه انتقامی توانسته‌ام از تاراج ایلات خود بکشم؟... از شهرت فتوحات قشون فرانسه دانستم که رشادت قشون روسیه در برابر آنان هیچ است، مع‌الوصف تمام قوای مرا یک مشت اروپایی(روسی) سرگرم داشته، مانع پیشرفت کار من می‌شوند... نمی‌دانم این قدرتی که شما(اروپایی‌ها) را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ شما در قشون جنگیدن و فتح کردن و بکار بردن قوای عقلیه متبحرید و حال آنکه ما در جهل و شغب غوطه‌ور و بندرت آتیه را در نظر می‌گیریم. مگر جمعیت و حاصلخیزی و ثروت مشرق زمین از اروپا کمتر است؟ یا آفتاب که قبل از رسیدن به شما به ما می‌تابد تأثیرات مفیدش در سر ما کمتر از شماست؟ یا خدایی که مراحمش بر جمیع ذرات عالم یکسان است خواسته شما را بر ما برتری دهد؟ گمان نمی‌کنم. اجنبی حرف بزن! بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم. جملات تأمل برانگیز عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار به ژوبر سفیر وقت فرانسه در ایران. 🔴سوالم از استاد اینه که آیا واقعا این جمله که از عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه نقل قول میشه، درسته و منبعش معتبره؟ 🔵جواب : نجفی : با تشکر از دوست گرامی بابت پرسش خوبشان ، باید عرض کنم این جملات را ژوبر از قول عباس میرزا نقل می کند و ظاهرا اکثر کسانی که به آن استناد می کنند از این منبع اخذنموده اند : منبع: کتاب «مسافرت در ارمنستان و ایران» نوشته آمِده ژوبر، برگردان علیقلی اعتماد مقدم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران، ص 95 بنابراین متن اصلی نامه عباس میرزا در صورت صحت با برداشت و نوعی برگردان و شاید نقل به مضمون ژوبر از قول عباس میرزا متفاوت است ۰ اینکه ما تا چه حد محبوریم به خاطر نبود اصل سند و یا منبعی غیر از ژوبر به این نقل اعتماد کنیم خودش محل بحث و گفتگوست !! اما به فرض صحت و یا استناد درست تاریخی آن ، به نظرم این نقل برای ژوبر فرانسوی حاوی اثبات نوعی برتری طلبی اروپایی و البته فرانسوی و عقب ماندگی ایرانیان از زبان خودشان باشد ۰ من در مورد متن نامه و دقیق بودن حتی قضاوت منسوب به عباس میرزا نظر خاصی ندارم اما به نظر مطلبی که در این استناد تاریخی برایم مهمتر از خود نامه است و بیشتر انسان را به فکر فرو می برد دو مطلب است: اول : ژوبر و بعد از او ژنرال گاردن خوب می دانستند که ناپلئون بناپارت در مورد اجرای پیمان" فین کن اشتاین" به ایران خیانت کرد و بخاطر پیمانی که کمی بعد با روسها علیه انگلیس منعقد نمود ، از کمک دادن به ایران طفره رفته و در آخر هم ایران و عباس میرزا را در برابر روسها تنها گذاشته و باعث شکست ایران از روس و قرارداد گلستان گردید ۰ بنابراین شک من از این است که این نامه در فرض صحت حاوی مطالب دیگری هم از سوی عباس میرزا علیه فرانسویان باشد و از طرفی نوعی فرار به جلو طرف فرانسوی در توجیه بدعهدی شان هم باشد، تا نشان دهند علت شکست ایران از روس نه پیمان شکنی فرانسه بلکه عقب ماندگی نظامی خود ایرانیان ( با استناد به عباس میرزا) بوده است۰ دوم : استناد به این نامه دستاویزی شده است که جریان ایدئولوژیک غربی در ایران معاصر از آن مرثیه ها به سرایند و این "عقده کهتری " را توجیهی بر آغاز تاریخ بیداری ایرانیان دانسته و از آن مکتب سازی کنند و یک جریان تاریخی فکری و نگاه نامتعادل نسبت به غرب از دل آن در آورند ۰ در این مورد و به عنوان مثال می توانید به کتاب" مکتب تبریز" نوشته دکتر جواد طباطبایی و یا نوشته های آقای آبراهامیان و استفاده ایدئولوژیکی که از این نامه در کتب آنها وجود دارد ، مراجعه نمایید ۰ البته دنباله این خط را به مرحوم امیر کبیر و سپس میرزا حسین خان سپهسالار می کشانند ؛ کمترین آسیب این خط کشی ذهنی و غیر دقیق تاریخی درهم کردن رجال خوشنام و بدنام تاریخی در یک صف و استعمار غرب را کم رنگ نمودن است ۰ 🔴من در نقد این جریان سازی حضرات ، حرفهای زیادی دارم که از حوصله این مقاله بیرون است ؛ ولی کسانی که مایل به دنبال نمودن و ادامه این بحث هستند به کتاب" فلسفه تجدد در ایران " مراجعه نمایند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
کتاب فلسفه تجدد در ایران مولف : موسی نجفی ناشر کتاب : شرکت چاپ و نشر بین الملل شابک : 964-304-157-3 نوع جلد : جلد نرم قطع : رقعی (21*14) سال نشر : 1385 شمارگان : 3000 چاپ جاری : 3 تعداد صفحات : 218 تاریخ ثبت : شنبه 13 مهر 1387 تاریخ ویرایش : شنبه 9 آبان 1394 کد : 263 38,000 ریال 34,200 ریال افزودن به سبد خرید مواجهه با غرب و مدرنیته  معرفی کتاب جریان نوگرایی در ایران با دو جریان جدا و منفک از هم قابل بررسی است؛ یکی تحول و نوزایی بومی و ملی که در کتاب حاضر با نام «تجدد» از آن یاد شده است و دیگری نوزایی و تحولی که از پی ورود مغرب زمین به ایران مطرح شده و در تحقیق حاضر با عنوان «مدرنیته» و یا «مدرنیزاسیون» از آن یاد می شود. نهضت های اسلامی بیدار گرایانه که بعد از صفویان تا به امروز به وجود آمده است، قسمت مهم آن با فلسفه تجدد در ایران و دوشاخه شدن در بعد ملی و بعد غربی در ارتباط است، در سرنوشت سه نهضت تاریخی مهم ایران یعنی نهضت مشروطیت، قیام ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی،این امر قابل رؤیت است. در واقع فلسفه تجدد در ایران مسأله ای پیچیده، دقیق و دارای ظرافت های فکری و تاریخی و حتی سیاسی- اجتماعی بسیاری است. بررسی این مسأله علاوه بر توجه به زوایا و نکات و مسائل فراوان و فراهم آوردن مواد و منابع اولیه و متنوع که گاه بسیار ناهمسان و ناهماهنگ هستند، نوعی دسته بندی و بازیابی و بازسازی فکری و عملی را نیز لازم خواهد داشت و این هدفی است که دکتر موسی نجفی در این پژوهش خود دنبال می کند. ۱۰ فصل این کتاب، بیش از آنکه بخواهد جواب و یا راه حلی برای «فلسفه تجدد در ایران» به دست دهد، «طرح صحیح صورت مسأله تاریخی ما» است. صورت مسأله ای که لااقل از دو قرن قبل تاکنون همچنان توانسته به عنوان اصلی ترین و پر جاذبه ترین حوزه های فکری، اجتماعی و سیاسی دیدگاه صاحب نظران را به خود مشغول کند. فلسفه تجدد و ماهیت تاریخی آن در ایران • تجدد ملی و مدرنیته در تعامل فکری - تاریخی ایران و اروپا • طرح تجدد ایرانی میرزا تقی خان امیرکبیر و ذهنیت تاریخی و صورت مساله امروز ما • نقد اصول تمدن سکولار و مدنیت غرب • اصول تمدن سازی و تطبیق ماهیت تمدن غرب و اسلام • و.. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰گردهمایی مدرسه تمدن نوین اسلامی - اردوی آبعلی - ۳ مرداد ۱۳۹۷ ✅دکتر نجفی : ما به خلاف گفته هانتیگتون قائل به لبه خونین تمدنها نیستیم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نسبت جامعه عصر مشروطه با جامعه امروز ایران ✅ماهیت جامعه ایرانی در سه سطح متفاوت https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت یک صد و سیزدهمین سال نهضت مشروطیت ✅ماحصل تاریخی مشروطیت : تحول در مردم - گردش نخبگان - ورود ایران به عهدی جدید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi