🔰به مناسبت یک صد و سیزدهمین سال نهضت مشروطیت
✅ماحصل تاریخی مشروطیت : تحول در مردم - گردش نخبگان - ورود ایران به عهدی جدید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد ماه ، یک صد و سیزدهمین سال مشروطیت
✅آسیب شناسی مشروطیت ایران و "عیار نقد"
🔴چه کسی و با چه شاخصی میتواند نقاد باشد ؟
چرا گاهی جای نقد کننده و نقد شونده عوض می گردد!؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅چرا شیخ شهید به هیچ سفارت خانه خارجی نرفت ؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅تهمت تمامیت خواهی و استبداد نمایی مذهبیون میراث عصر مشروطه برای امروز
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅سیاست استعمار انگلیس علیه نفوذ کلام و تفکر رهبران اصیل و آزادیخواهان واقعی در مشروطیت ایران
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام استاد
تازه کتاب تمدن رضوی رو مطالعه کردم
دیدگاه تمدنی شما حتی نسبت به زیارت برام جالب بود
اتفاقا یه دعا که خیلی به بحث شما ربط داره و نشون دهنده ی ارنباط تمدن رضوی و مهدوی است؛دعا برای امام زمانه که امام رضا به اهل بیتشون دستور میدادن جمعه ها بخونن
واقعا مطلبی که فرمودین ادعیه برای ارتباط وثیق فرهنگی بین افراد و مبانی اصیل و خود انسان کامله توش موج میزنه استاد برای بحث جمگ تمدن ها و نظریه پایان تاریخ که بهش چند جا اشاره کردین کتاب مختصر و مفید میشه معرفی کنید؟
🔴جواب
🔵نجفی:
با تشکر از دوست گرامی و خواننده عزیز ، به عرض میرسانم که در مورد بحث تمدن رضوی بحث و عمق مطلب بسیار فراتر از مطالب گقته شده است آنچه در این کتاب مطرح است فقط فتح باب و عناوین اولیه است که می بایستی بر روی تک تک آنها فکر شده و ایده پردازی شود ۰ در مورد نظریه برخورد تمدنها و یا جنگ تمدنها ابتدا بایستی به بررسی کتاب و سپس شخص هانتیگتون پرداخت در این مورد میتوان گفت :
✅ساموئل هانتینگتون، استاد برجسته کرسی «حکومت» و مدیر مؤسسه مطالعات استراتژیک دانشگاه هاوارد امریکا است و سابقا رئیس جامعه علوم سیاسی امریکا و از مؤسسان مجله سیاست خارجی بوده است.
شهرت جهانی او بیشتر بخاطر نظریه «برخورد تمدنها»ی اوست، اما مقاله حاضر به این نظریه نمیپردازد بلکه موضوع آن کتابی از این نظریه پرداز امریکایی است که براندازان و تجدیدنظر طلبان و یا به تعبیر خودش «اصلاح طلبان» آن را کتاب مقدس خود میدانند؛ کتابی که چهره حقیقی هانتینگتون را هر چه بیشتر نمایان میکند. او در پس چهره علمی، فعالیتهای سیاسی خود را همراه با «هنری کیسینجر»، «برژینسکی» و «استالی هافمن» در شورای روابط خارجی امریکا آغاز کرد که اصلیترین نهاد رهبری سیاست خارجی امریکا است. او همچنین سمتهای سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی متعددی را از سال ۱۹۶۹ تاکنون عهده دار بوده است. این مقام ارشد امریکایی، ایران را کشوری اقتدارگرا و غیردموکراتیک معرفی میکند که مانند سایر کشورهای این چنینی باید شیوه حکومت آن تغییر یابد و به سمت دموکراسی شدن و لیبرالگرایی گام بردارد، لذا در کتاب خود به نام Third Wave (موج سوم) به ارائه دستورالعملهایی برای سرنگونی و یا تغییر شکل چنین حکومتهایی میپردازد!۰
🔷♦️اما منابعی که به بررسی نظریه برخورد تمدنها و نقد آن پرداخته به فارسی و غیر فارسی به کتب و مقالات زیادی میتوان ارجاع داد، ولی به عنوان نمونه این کتاب را معرفی می نماییم :
نظریه برخورد تمدنها: هانتینگتون و منتقدانش
هانتینگتون، مجتبی امیری وحید (مترجم)، مجتبی امیری (ویراستار)
ناشر: وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات
تاریخ نشر: 02 تیر، 1386
تعداد صفحه: 288
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰۱۴ مرداد یک صد و دوازدهمین سال مشروطیت
✅مشروطیت ریشه تاریخی مهم انقلاب اسلامی است
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی «میراث مشروطیت»
✅باحضور دکتر فضل اله صلواتی ،دکترمحمدعلی بصیری و دکتر موسی نجفی
۱۴ مردادماه - خانه مشروطیت اصفهان👆👆
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰 نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰
✅ در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند
سالها پیش در صفحه اول روزنامهای قدیمی نوشته بود که هفته آینده عکس رهبر اصلی مشروطه را چاپ می کنیم، در حالی که برای دیدن وی کنجکاو شده بودم، هفته بعد دیدم تنها تصویر یک قاب عکس چاپ شد، و این درست ترین پاسخ بود، مردم و جامعه ایران مهمترین جهت دهنده انقلاب بودند که به رهبران هویت دادند. در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباشها و ... شناخته میشدند.
دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شدهای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاههای خود را بنویسد؛ بنابراین می توان گفت جامعه ای که حرکتی ندارد، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله هم نخواهند داشت. در زمان مشروطه نشاط در جامعه در سطح بالایی بوده است، ما میتوانیم با آگاهی و درسهایی که از این انقلاب گرفتیم بازهم بعد از ۱۱۲ سال تاریخ را دوباره مرور کنیم و بنویسیم. ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد، مجبور به تکرار تاریخ می شود، اگر در خودتان احساس ناامیدی می کنید رضا خانی می آید که ثمره ناامیدی و ضعف یک ملت است.
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰
✅موجی که در مشروطه آزاد شد، هنوز آزاد است
در مشروطه تحولاتی عمیق در فرهنگ سیاسی ایرانیان اتفاق افتاده است، مشروطه به ما درک مدنی داد، این درک مدنی شعار سیاسی جناح ها نیست، بلکه به معنای «ضرورت قانونمندی» است، از این رو باید به درک مدنی جهت قانونی داد تا از مسیر خود خارج نشود. تاریخ پشت سر ما نیست، گاهی از ماجلوتر است؛ زیرا وجه تحولات زمانی و وجه نظری و اندیشه ای دارد؛ وقتی یک انقلاب انرژی بالای اجتماعی را آزاد می کند، مردم احساس نمی کنند که در فشار هستند، در حالی که اگر این انرژی جمع، برنامه ریزی و مدیریت شود، کشورها را می سازد در غیر این صورت انرژی به فنا می رود. موجی که در مشروطه آزاد شد، هنوز آزاد است، حتی از موج مشروطه، انقلاب اسلامی پدید آمد، اما یکی از آسیب های انقلابها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند.
نداشتن برنامه برای آینده، نیروها را دچار گریز از مرکز می کند، پروسه مشروطه که برای ایران پربارتر بود به پروژه رضاخانی تبدیل شد.
زمان مشروطه در اصفهان نارضایتی هایی وجود داشت و مردم انتقادات زیادی داشتند، اما مرحوم «حاج آقانورالله نجفی» در کتابی با عنوان «مقیم مسافر» به عنوان یک مقام مسئول و یک عالم دینی به انتقاداتی که از ایشان شده بود و در واقع به تاریخ پاسخ داد.در مقطع فعلی نیز باید پاسخ به تاریخ را از تمام مسئولان طلب کرد، البته پاسخگویی فقط دادن آمار وارقام نیست؛ مشروطیت ایران موجی از آزادیخواهی است، البته به صورتی که مشروطهخواهان آزادی را از نگاه عدالت نگاه کردند.
مشروطه هرگز شکست نخورد، اساساً نهضتها هیچگاه شکست نمیخورند و همیشه اثرگذار هستند، انرژی که مشروطه در بین نیروهای اجتماعی آزاد کرد، تاثیرگذاری خود را دارد؛ بنابراین نباید اصل را بر مرگ نهضت ها گذاشت، بلکه اصل بر تداوم و زنده بودن آنها است.
https://eitaa.com/drmousanajafi
✅یکی از آسیب های انقلابها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند
https://eitaa.com/drmousanajafi