eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
876 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نشست تخصصی «میراث مشروطیت» ✅باحضور دکتر فضل اله صلواتی ،دکترمحمدعلی بصیری و دکتر موسی نجفی ۱۴ مردادماه - خانه مشروطیت اصفهان👆👆 https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰 نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰 ✅ در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند سال‌ها پیش در صفحه اول روزنامه‌ای قدیمی نوشته بود که هفته آینده عکس رهبر اصلی مشروطه را چاپ می کنیم، در حالی که برای دیدن وی کنجکاو شده بودم، هفته بعد دیدم تنها تصویر یک قاب عکس چاپ شد، و این درست ترین پاسخ بود، مردم و جامعه ایران مهمترین جهت دهنده انقلاب بودند که به رهبران هویت دادند. در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباش‌ها و ... شناخته می‌شدند. دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شده‌ای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاه‌های خود را بنویسد؛ بنابراین می توان گفت جامعه ای که حرکتی ندارد، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله هم نخواهند داشت. در زمان مشروطه نشاط در جامعه در سطح بالایی بوده است، ما می‌توانیم با آگاهی و درس‌هایی که از این انقلاب گرفتیم بازهم بعد از ۱۱۲ سال تاریخ را دوباره مرور کنیم و بنویسیم. ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد، مجبور به تکرار تاریخ می شود، اگر در خودتان احساس ناامیدی می کنید رضا خانی می آید که ثمره ناامیدی و ضعف یک ملت است. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰 ✅موجی که در مشروطه آزاد شد، هنوز آزاد است در مشروطه تحولاتی عمیق در فرهنگ سیاسی ایرانیان اتفاق افتاده است، مشروطه به ما درک مدنی داد، این درک مدنی شعار سیاسی جناح ها نیست، بلکه به معنای «ضرورت قانونمندی» است، از این رو باید به درک مدنی جهت قانونی داد تا از مسیر خود خارج نشود. تاریخ پشت سر ما نیست، گاهی از ماجلوتر است؛ زیرا وجه تحولات زمانی و وجه نظری و اندیشه ای دارد؛ وقتی یک انقلاب‌ انرژی بالای اجتماعی را آزاد می کند، مردم احساس نمی کنند که در فشار هستند، در حالی که اگر این انرژی جمع، برنامه ریزی و مدیریت شود، کشورها را می سازد در غیر این صورت انرژی به فنا می رود. موجی که در مشروطه آزاد شد، هنوز آزاد است، حتی از موج مشروطه، انقلاب اسلامی پدید آمد، اما یکی از آسیب های انقلاب‌ها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند. نداشتن برنامه برای آینده، نیروها را دچار گریز از مرکز می کند، پروسه مشروطه که برای ایران پربارتر بود به پروژه رضاخانی تبدیل شد. زمان مشروطه در اصفهان نارضایتی هایی وجود داشت و مردم انتقادات زیادی داشتند، اما مرحوم «حاج آقانورالله نجفی» در کتابی با عنوان «مقیم مسافر» به عنوان یک مقام مسئول و یک عالم دینی به انتقاداتی که از ایشان شده بود و در واقع به تاریخ پاسخ داد.در مقطع فعلی نیز باید پاسخ به تاریخ را از تمام مسئولان طلب کرد، البته پاسخگویی فقط دادن آمار وارقام نیست؛ مشروطیت ایران موجی از آزادی‌خواهی است، البته به صورتی که مشروطه‌خواهان آزادی را از نگاه عدالت نگاه کردند. مشروطه هرگز شکست نخورد، اساساً نهضت‌ها هیچگاه شکست نمی‌خورند و همیشه اثرگذار هستند، انرژی که مشروطه در بین نیروهای اجتماعی آزاد کرد، تاثیرگذاری خود را دارد؛ بنابراین نباید اصل را بر مرگ نهضت ها گذاشت، بلکه اصل بر تداوم و زنده بودن آنها است. https://eitaa.com/drmousanajafi
✅یکی از آسیب های انقلاب‌ها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅باعرض سلام و ادب و احترام و آرزوی سلامتی وبهروزی برای شما استاد فرهیخته تشکر و قدر دانی از شما بخاطر پرداختن زیبا و مستدل به موضوع و مسائل مشروطه به عنوان ریشه وزیر بنای انقلاب اسلامی . روز (جمعه /12) مرداد ماه شبکه افق سیما فیلم سینمایی "یتیم خانه ایران " را پخش کرد ؛ واقعا کارگردان ( اقای طالبی )در این فیلم با هنرمندی به این بخش از تاریخ مسکوت مانده ایران پرداخته و به تصویر کشیده است .این برداشت برای بنده بوجود امده که این برهه از تاریخ هم ادامه و در رابطه با مشروطه است .ممنون میشوم اگر جنابعالی ؛ به این مقوله تاریخی بپردازید و ابعاد ان را روشن کنید .باتشکر فراوان از راهنمائیهای روشنگرانه شما . ✅جواب : نجفی : با تشکر از پرسشگر گرامی ، در جواب پرسش شما باید گفت به نظر می آید فضای جنگ جهانی اول را باید در دنباله فضای مشروطیت تصور و تحقیق نمود ؛ البته فضایی که مشروطه خواهان اصیل رمق چندانی نداشته و کشور عرصه تاخت و تاز قدرتهای استعمارگر شده بود ۰ موضوع مهمی که این مقطع را حساس تر می نماید بر سر کار آمدن بلشویکها در روسیه است و این باعث شد که تا مدتی انگلیس ها یکه تاز میدان سلطه گری و نفوذ در ایران باشند و قحطی بزرگ هم در حول و حوش چنین فضایی شکل گرفته است۰ اما نکته عجیب این قضیه فراموش شدن نسل کشی میلیونها ایرانی در کتب تاریخی است و این نشان از نفوذ جریان انگلیسی در شناخت تاریخی ما دارد اما خوشبختانه به همت یک محقق برجسته ایرانی در امریکا اسناد این مقطع منتشر گردید۰ کتاب قحطی بزرگ داستان تاریخ دو سده اخیر ایران سرشار از حوادث مهمی است که به دلیل فقر تاریخنگاری معاصر مسکوت یا ناشناخته مانده است. در کتاب قحطی بزرگ تاکنون درباره قحطی بزرگ سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ میلادی در ایران چیز زیادی نمی‌دانستیم و اهمیت و جایگاه بزرگ این حادثه را در تعیین سرنوشت جامعه ایران، به‌ویژه صعود دیکتاتوری پهلوی، نمی‌شناختیم. به همت «دکتر محمدقلی مجد» می‌توان با نخستین پژوهش جدّی درباره این حادثه سرنوشت‌ساز آشنا شد . دکتر محمد قلی مجد، بر اساس اسناد غنی موجود در مرکز اسناد ملّی ایالات متحده آمریکا (نارا)، تصویری هولناک از ایران در سال‌های جنگ جهانی اوّل و پس از آن به دست اورده است. اسناد علنی شده دولت آمریکا درباره دوره تاریخی فوق، که در کتاب (قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران ۱۹۱۷-۱۹۱۹)، ثابت می‌کند که بزرگ‌ترین نسل‌کشی سده بیستم میلادی در ایران رخ داد و ایران بزرگ‌ترین قربانی جنگ اوّل جهانی بود. طبق تحقیق دکتر مجد، در طول سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ بین هشت تا ده میلیون نفر از مردم ایران در اثر قحطی یا بیماری‌های ناشی از کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه از میان رفتند و جمعیت ایران به شدت کاهش یافت. «قحطی بزرگ» عنوان اثری است که توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی منتشر شده است. این اثر، پژوهشی است که به بررسی آثار و تبعات اقتصادی جنگ اول جهانی در ایران از جمله قحطی بزرگ سالهای ۱۲۹۸ ـ ۱۲۹۶ پرداخته است. مشخصات کتاب : – نام کتاب : قحطی بزرگ – نویسنده : محمدقلی مجد – تعداد صفحات : 229 با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام جناب دکتر نجفی عزیز و بزرگوار بنده سیدمحمود۰۰۰۰چ متولد1360فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه فردوسی مشهد، مدرس پاره وقت دانشگاه و کارمند دایمی مخابرات (ساکن نیشابور) هستم که همزمان-تقریبا- نقش یک فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نیز داشته ام. همسر انقلابی ام مرحومه زهره ۰۰۰۰، نیز در مسیر فعالیت های جهادی تبیینی و تبلیغی فرهنگی و اجتماعی (با تخصص زبان انگلیسی و همزمان روانشناسی و مشاوره) در لباس سبز بسیجی و در حین انجام ماموریت تبیینی بسیج در سانحه تصادف مورخه 10اسفند96 و در سن 33 سالگی به لقاالله پیوست. لذا اینجانب با همه ی مصایب و گرفتاریهای پیش آمده، انگیزه بیشتری پیدا کرده ام تا راه آن یار سفرکرده را با ایمان و یقین کامل تر ادامه دهم تا ان شاالله بنده نیز در این راه جدی تر از قبل گام برداشته و در صورت لیاقت جانم را فدای دین و مکتب نمایم. الغرض، با عنایت به عدم همخوانی مدرک دانشگاهی ام با این نوع فعالیت ها و از طرفی توانایی ام در ورود به مسایل روز (و بیش تر از توانایی بنده، نیاز جامعه به ارایه تحلیل و ر.شنگری) نیت کرده ام در دانشگاهی مانند پیام نور به تحصیل در رشته متناسبی بپردازم. اما از طرفی ملاحظه ی وقت و موقعیت اقتضا می کند که انتخاب مناسب و همراه با آینده نگری بیشتری داشته باشم. لذا از شما طلب راهنمایی و مشاوره دارم(با در نظر گرفتن علم نافعی که آیات و روایات نیز بر آن تاکید دارند). فرصت های پیش روی بنده عبارتند از: 1- رشته کارشناسی اقتصاد 2- رشته کارشناسی روانشناسی 3- رشته کارشناسی علوم سیاسی 4- رشته کارشناسی حقوق 5- رشته کارشناسی فقه و مبانی اسلامی 6- رشته کارشناسی جامعه شناسی از مشاوره حضرتعالی در مورد هر نوع فرصت(دانشگاه مجازی یا رشته های بهتر) یا راهنمایی، صمیمانه استقبال می کنم. با تشکر ✅جواب : نجفی با تشکر از مخاطب گرامی و تبریک به ایشان بخاطر روحیه خوب و نیت عالی شان در انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی ، به نظرم برای شما دو توصیه برادرانه دارم : ✅اول : در مورد کار فرهنگی ابتدا دنبال کار بزرگ و حتی نتیجه ملموس نباشید ؛ چرا که ماهیت این نوع کارها به نحوی است که هر چه واقعی تر و اصیل تر و عمیق تر باشد ، تاثیرش هم بیشتر است ولی این تاثیر کم کم و آرام و تدریجی خواهد بود۰ کافی است شما در جهت درست و البته با "تداوم و پیوسته " حرکت کنید نتیجه خودش را بعدا آشکار می کند ۰ ✅دوم : بسیاری از دوستان جوان که رشته های غیر علوم انسانی هستند ، تصورشان این است که برای کار فرهنگی بایستی از رشته خودشان جدا شده و از اول دوباره یک رشته علوم انسانی بخوانند !! به نظرم ادامه رشته خودشان مثلا فیزیک تا مراحل عالی میتواند با توجه به روحیه خوب و انگیزه های ارزشی شما خودش دارای تاثیر اجتماعی و فرهنگی خوبی باشد؛ البته اگر خیلی اصرار به رفتن به یک رشته علوم انسانی را دارید لازم نیست از مقطع لیسانس شروع کنید با توجه به ظرفیت بالای این رشته ها ، شما میتوانید از مقطع کارشناسی ارشد این کار را انجام دهید؛ چون در وقت کمتر همانقدر نتیجه می گیرید ۰ اما کدام رشته ؟ این بسته به استعداد و علاقه و محیطی که در آن قرار دارید متفاوت است۰ آنچه مهمتر از خود این رشته هاست تداوم و پیوستگی و عمقی است که باید پیدا کنید ۰ 🔵شما ولت و وات چراغ فرهنگی تان را بالا ببرید این نور بیشتر خودش برای غلبه بر تاریکی اثرش را می گذارد۰ موفق باشید 🔴🔷🔴در ضمن مخاطبین محترم کانال توجه کنند پرسش هایی در کانال مطرح میشود که جنبه عمومی بیشتری داشته باشند و به نظر می رسد طرح آن برای عده دیگر از دوستان هم مطرح بوده و یا مفید است ؛ البته دوستان اگر از طرح پرسش شان در کانال به هر علتی معذورند لطفا تذکر دهند تا جواب را خصوصی(مثل برخی از پرسش های دیگر دوستان ) خدمت شان ارسال دارم۰ البته گاهی هم اسامی و نکات کمی شخصی تر حذف شده و اصل مطلب به معرض بررسی و نظر گذاشته می شود ۰ در آخر این نکته را هم به همراهان عزیز یادآوری نمایم همانطور که اعضای محترم کانال مشاهده می کنند طرح پرسش ها فقط در آخر هفته صورت می گیرد و لذا به علت محدودیت ، از طرح و جواب به سایر پرسش ها به صورت عمومی عذرخواهی می نمایم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در برنامه زاویه (با موضوع آزادی در مشروطه): ✅از تاریخ مشروطه برای مسایل امروزمان چگونه استفاده کنیم؟ / چرا بعضی جوانهای ما انقلاب فرانسه را بهتر از نهضت مشروطه خودمان می شناسند؟ کتاب و فیلم و دیگر آثار هنری فاخر راجع به مشروطه بسیار کم داریم. این گسستگی تاریخی نباید رخ دهد / شور و انرژی مردم در ده سال اول مشروطه، اتفاق عجیب و قابل تاملی در تاریخ ایران معاصر است... https://eitaa.com/drmousanajafi👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی در برنامه زاویه شبکه ۴ : آیا می شود دعواهای امروز را به عصر مشروطه برد ؟ گسستگی یا پیوستگی اندیشه ها و وقایع ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی در جمع دانشجویان در مشهد : آسیب شناسی سیاست خارجی و علل خوش بینی به قدرتهای غربی و ندیدن کامل قدرت ملی۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در اردوی علمی مدرسه فکری تابستانه انقلاب اسلامی - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ : اگر عناصر هویت ملی را درست بشناسید ، بسیاری از تبلیغات فضای مجازی را میتوانید خنثی کنید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در پاسخ به دانشجویی که از اختلاف آراء بزرگان در تاریخ پرسش نمود به این نکته اشاره کرد که این تنوع نظریه ها خود نشان از امید و حیات در جامعه دارد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال سلام خدمت استاد درباره ظهور ونقش تمدنی دولت عثمانی مطالبی بفرمایید سپس منابع مطالعه در این باره را معرفی نمایید۰ ✅جواب : نجفی : امپراطوری عثمانی بیش از شش قرن در سرنوشت سیاسی بسیاری از مناطق اسلامی موثر بود و بخاطر در انحصار گرفتن خلافت برای خود مشروعیت دینی قدرتمندی کسب نمود۰ اوج این قدرت نمایی در فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی یا ۸۵۷ قمری نمایان گردید و در نهایت در جنگ جهانی اول ، مرگ سلاطین آل عثمانی اعلام شد ۰ در مراسم فاتحه، لاشخوران اروپایی هر یک تکه ای از سرزمین ترکهای عثمانی را به غنیمت برداشتند و تا به امروز جزء منطقه نفوذ و یا ارث پدری خودشان حساب می کنند ۰ تاریخ عثمانی بخاطر همسایه بودنش با ایران بخصوص در عصر صفویان و قاجاریه برای ما اهمیت زیادی دارد۰ 🔴 اما برای معرفی کتاب ✅کتاب "تاریخ امپراتوری عثمانی" اثر دکتر محمد تقی امامی خویی ، امپراتوی عثمانی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین حکومت‌های طول تاریخ است که با بیش از ششصد سال عمر پر فراز و نشیب بر بخش‌های مهمی از آسیا، اروپا و آفریقا فرمان راند. شناخت تاریخ عثمانی از جهات بسیاری برای مورخان و تاریخ‌پژوهان ایرانی لازم است؛ چرا که عثمانیان در طول دوران حکومت خویش علاوه بر همسایگی با ایران، همواره با حکومت‌های ایران روابط دوستانه و خصمانه‌ای داشته‌اند و از طرفی دیگر در بسیاری از تحولاتی که در برهه همزمانی تاریخ ایران و عثمانی در ایران رخ داد، رد پای عثمانیان به چشم می‌خورد. این روابط و تاثیرات دوجانبه بوده است به گونه‌ای که عثمانی‌ها نیز از ایرانیان تاثیرات فراوانی پذیرفتند. با وجود اهمیت انکارناپذیر آشنایی با تاریخ عثمانی، مطالعات عثمانی‌شناسی تا کنون جایگاه شایسته‌ای در مطالعات و پژوهش‌های تاریخی ایرانیان نداشته است و تالیفاتی که در زمینه تاریخ عثمانی توسط ایرانیان صورت گرفته است نیز بسیار محدود و انگشت‌شمار هستند. با این وجود کتاب«تاریخ امپراتوری عثمانی» نوشته دکتر محمد تقی امامی خویی، نمونه خوب و قابل توجهی است. در این اثر نویسنده کوشیده است که به سهم خویش، متنی درسی -که پیش از هر چیز مناسب دانشجویان رشته تاریخ است- فراهم نماید تا در ابتدا خلاء نبود یک متن درسی مناسب جهت تاریخ عثمانی برطرف شود و در گام بعدی خلاصه‌ای از تاریخ مفصل این حکومت درازمدت ارائه شود. پیش از انتشار این کتاب همواره مشکل نبود یک متن اصیل، دقیق، مختصر و مفید درباره تاریخ عثمانی، دانشجویان و علاقمندان به پژوهشگرانی که به تازگی تصمیم به پژوهش درباره تاریخ عثمانی را داشتند به چشم می‌خورد. احمد یاقی نویسنده «دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال» در نگارش اثرش حتی از یک منبع اصلی تاریخ عثمانی‌هم بهره نبرده و بیشتر به پژوهش-های عربی اتکا کرده است.« تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید» جی. شاو، «تاریخ عثمانی» چارشیلی و «تاریخ امپراتوری عثمانی» هامر پورگشتال، هم مشکلاتی همچون حجم بسیار زیاد و ترجمه ها‌ی پر اشتباه دارند. مجموعه این عوامل، مانع از آن شده است که متن مناسبی جهت آشنایی اولیه با تاریخ عثمانی وجود داشته باشد. در این نوشتار سعی خواهد شد تا معرفی مختصری از این اثر ارائه شود. کتاب از یک مقدمه، هشت فصل و یک نتیجه به قرار زیر تشکیل شده است: در فصل اول اوضاع آناتولی از ورود سلجوقیان تا تشکیل دولت عثمانی بررسی شده است. مولف در این بخش، پیش از هر چیز به ورود سلجوقیان به ایران(خراسان) و تشکیل دولت سلجوقی پرداخته است. فصل دوم به دوران تشکیل دولت عثمانی تا زمان سلطان سلیمان قانونی اختصاص دارد. فصل سوم تحت عنوان دولت عثمانی در دوره رکود و توقف به روایت تاریخ عثمانی در اواخر قرن ۱۰ و قرن ۱۱ ه.ق/۱۶ و ۱۷م پرداخته است. مولف در فصل چهارم تحت عنوان عصر اصلاحات، تاریخ عثمانی را در عصر اصلاحات(از زمان عبدالحمید اول تا زمان عبدالحمید دوم) مدنظر قرار داده است. فصل پنجم تحت عنوان جنگ جهانی اول و فروپاشی به آخرین سال‌های عمر حکومت عثمانی اشاره شده است ۰ فصل ششم به تشکیلات اداری، نظامی و علمی عثمانیان اختصاص دارد. فصل هفتم به فرهنگ، هنر و ادبیات عثمانی اختصاص دارد. ادبیات عثمانی و نقش و تاثیر زبان فارسی و تشکیلات بیزانسی بر هنر و فرهنگ عثمانی در این فصل مورد بررسی قرار گرفته اند. مولف در فصل پایانی کتاب تحت عنوان تحولات فکری به جریان های شکل گرفته در عثمانی از قرن هجدهم تا فروپاشی امپراتوری از جمله عثمانیان جوان پرداخته است. علاوه بر این مسائلی همچون مشروطیت، اندیشه اتحاد عالم اسلامی، جمعیت اتحاد و ترقی و خلافت نیز از دیگر مواردی هستند که در این فصل مورد توجه مولف قرار گرفته اند. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰 📜✅چرا "فتح" قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح را در متون غربی "سقوط" قسطنطنیه می نامند؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نوشته یکی از مخاطبین کانال سلام میخواستم سوالی از استاد بپرسم اما این بیشتر شبیه درد دله تا سوال. چند وقتیه با کتاب های استاد و دیگر کتاب هایی که امثال استاد مینویسن آشنا شدم و به مطالعه چنین کتاب هایی که ماهیت واقعی غرب رو به ما نشون میده علاقمند شدم؛ اما وقتی به کتاب فروشی های سطح شهر میرم تا این کتاب ها را تهیه کنم، متاسفانه هیچ کدام چنین کتاب هایی ندارند. بازار کتاب پر شده از کتاب های رمان رنگارنگ که اکثرا با پنجاه درصد تخیف عرضه میشن و شخص را ترغیب میکنه برای خریدشون و یا کتاب هایی مربوط به ایران باستان که به وفور پیدا میشه. متاسفانه هیچ کتاب فروشی در شهر ما کتاب های استاد را نداشتند و من مجبور شدم از طریق سایت این ها رو تهیه کنم. عجیبه برای حکومت که باید اولویت را به نویسنده های انقلابی بده اما به نظرم این قشر کاملا مظلوم واقع شدند. حس می کنم جریانی نبض بازار کتاب رو در دست گرفته و اجازه چنین کاری را نمیده. میخواستم نظر استاد را در این رابطه بدونم. ✅جواب : دوست عزیز و دلسوز از ابراز محبت و لطف تان سپاسگزارم ولی بدانید کار فرهنگی و تولید فکر کار راحتی نیست ؛ و صد البته رساندن کالا (بخصوص کالای فرهنگی و فکری ) به دست مشتری ، آن هم در جای خود زحمت و مدیریت و برنامه ریزی میخواهد ۰ درد و دل شما را برای مدیر محترم انتشارات آرما میفرستم ۰ موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی : وقتی با بی تدبیری خلیفه سوم ، باند فاسد بنی امیه قدرت گرفتند ، چگونه میتوان پاسخگویی خرابیها را از شیعیان علی (ع) خواست!! https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰عبرت تاریخی از کودتای ۲۸ مرداد ✅دکتر نجفی : یک "عامل پیدا " در شکست نهضت نفت همان نشناختن و حساس نبودن بر نفوذ و زهر استعمار است عامل پنهان" تبدیل امید به یاس در بین مردم برای آینده نهضت بوده است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰🔰تراز تاریخی دکتر محمد مصدق : نه در "فراز" امیر کبیر و نه در" فرود" وثوق الدوله (خاطره ای از پیر سیاست مرحوم حاج شیخ حسین لنکرانی) ✅ روزهای آخر مرداد ماه که مصادف با سالروز کودتای ۲۸ مرداد می شود در بین جوانان و حتی نخبگان و مردم نوعی علاقه مضاعف و طلب فهم بیشتر نسبت به تاریخ پهلوی و بخصوص نهضت نفت و سرانجام تلخ آن یعنی کودتا ۲۸ مرداد مشاهده میشود ؛ در این بین دعوای دکتر مصدق و آیت الله کاشانی و بالاتر از آن بحث و نزاع ملی با مذهبی هم داغ میشود و تو گویی که تاریخ و سیاست همدیگر را یافته و حسابی به هم نان قرض می دهند ۰ در این رابطه چند ملاحظه و یک خاطره جالب و خواندنی دارم که ذکرش مناسب این ایام است : ✅اول : استفاده از شخصیت های تاریخی در دعواهای سیاسی و وزن کشی های جناحی قدر مسلم کار مطلوبی نیست ؛ اما شاید بهانه ای شود تا ما به فهم عمیق تر و دقیق تری نسبت به گذشته خود نائل شویم ۰صرف ارتباط دو طرفه بین" فهم امروز " و "تاریخ دیروز " امر مبارکی است که میتواند حافظه تاریخی ما را از "آلزایمری" که تاریخ تجدد و البته شرق شناسان بر آن حاکم کرده اند ، نجات داده و راهی به سوی خودآگاهی هویتی مان تلقی گردد ؛ در این مسیر است که رجال تاریخی مورد توجه قرار می گیرند. ✅دوم : در مورد شخصیت هایی که "اجماع تاریخی " بر معدل و کارنامه و اعمالشان نیست قضاوت افراط و تفریطی نباید داشت چرا که بالا بردن جایگاه آنان در حد شخصیت هایی که مورد اتفاق و وحدت ملی هستند (مثل امیر کبیر) به همان اندازه نادرست است که در حد شخصیت های منفور و منفی (مثل وثوق الدوله و ضیاءالدین طباطبایی) پایین آورده شوند ۰ در این طریق نگاه منصفانه و اعتدال در فهم تاریخ رهگشاست ۰ دو نوع نگاه میتوان به برخی رجال تاریخ ساز داشت ؛ نگاه به فردیت و روحیات شخصی و نیات آنها و نگاه به جریان هایی که از افکار آنان تولید شده و یا به نام آنان ادامه حیات سیاسی داده اند ۰ ✅ سوم : با این طرح مسئله شما با یک فرد خاص روبرو نیستید بلکه با جریان وسیع اجتماعی و فکری و سیاسی ممتدی روبرو هستید که گاه اشتباهات و شذوذات آنان نیز به حساب شخصیت محل نزاع نوشته میشود؛ نمونه تاریخی این اشخاص مرحوم هاشمی رفسنجانی به نام یک شخصیت ملی محترم و جریان کارگزاران به عنوان جریان منتسب به ایشان ، همچنین است نسبت مرحوم آیت الله کاشانی و حزب زحمتکشان و البته دکتر مصدق و نوعی ملی گرایی و ناسیو نالیسم ایرانی و همچنین دکتر علی شریعتی و جریان پروتستانتیزم اسلامی ۰ به نظر می رسد تفکیک این دو سطح بررسی میتواند تا حدودی به حل مسئله و وفاق ملی و اعتدال و انصاف تاریخی کمک کند۰ همه این اشخاص میتوانند به عنوان افراد مثبت و یا بینابینی تاریخی و یا خاکستری و یا متوسط مورد نظر واقع شوند؛ ولی جریان وابسته ایدئولوژیک به آنان و البته خطاهای فکری و تاریخی شان مورد نقد سرسختانه و موشکافانه تاریخی قرار گیرد. ✳️✳️ اما در آخر خاطره جالبی دارم که مربوط به حدود سی سال پیش است و به نحوی به فهم ابعاد این بحث ما را نزدیک می کند و بخصوص خطابم در نقل این خاطره ( برای سعه صدر و البته فهم بهتر و منصفانه تر) به جوانان پرشور تر و ارزشی که سرمایه ها و رویش های جدید انقلاب هستند می باشد۰ 💠💠در سال ۱۳۶۵ که سنم حدود ۲۴ سال بود روزی به منزل مرد کهنسال و دنیا دیده سیاست و از فعالیین نهضت ملی شدن نفت و از ارادتمندان شهید مدرس یعنی مرحوم شیخ حسین لنکرانی رفتم؛ در دیدارهای قبلی ایشان با علاقه و حتی تعصب از مرحوم دکتر مصدق یاد میکرد و این برای من در آن فضای دهه شصت قابل قبول نبود دل به دریا زدم و از ایشان علت را پرسیدم ایشان از این پرسش( بزعم خودش) جسارت آمیز من مدتی سکوت کرد و بعد با ناراحتی گفت که اگر به خاطر علاقه ای که به تو دارم و احترامی که برای اجدادت قائل هستم نبود بخاطر این پرسش گستاخانه ، دیگر اینجا راهت نمی دادم ولی جواب جالبی داد ( که ظاهرا ارزش آن عتاب و رنجش را داشت) پیر صد ساله گفت: شما در عصر امام خمینی زندگی می کنید و با این انقلاب ، خارجی را از کشور بیرون کردید و اکنون طعم شیرین استقلال را می چشید؛ اما من متعلق به دوره ای هستم که رجال سیاسیش اغلب وابسته به روس و انگلیس و خوبانشان هم سر در آخور یک سفارت اجنبی داشتند اینکه از دکتر مصدق تجلیل می کنم چون او مثل وثوق الدوله و رضاخان و تیمورتاش وابسته به بیگانه نبود۰ در آن زمان ما از رجال سیاسی مان نماز شب خواندن نمیخواستیم بلکه همین که مستقیما به سیاست های اجنبی وابسته نبودند و به هر حال استقلالی نسبی داشتند ما کلاهمان را بالا می انداختیم ۰پیر مرد این را گفت و دوباره تاکید کرد دیگر از این پرسش ها و حرفها اینجا مطرح نکن۰ رحمه الله علیه http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه نقد کتاب سقوط شاه نوشته دکتر صلواتی - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ : ✅نسبت انقلاب به رژیم شاه مثل عمل جراحی و در آوردن غده است البته بیمار بعد از عمل عوارض دارد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی ✅تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی ✅دکتر نجفی: 🔵تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحا‌رالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰ 🔴برداشت مرحوم دکتر شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار بنده طلبه سطح سه هستم از اعضای مدرسه تمدن نوین اسلامی. میخواستم موضوع پایان نامه ام رو در تاریخ و تمدن نوین اسلامی بنویسم چند تا موضوع خوب و مناسب میخواستم پیشنهاد بدید لطفا، موضوعاتی که جدید و قابل کار کردن باشه و البته تو گروه تاریخ هم تصویب بشه به عنوان پایان نامه...خیلی ممنون. ✅جواب : نجفی: با سلام و آرزوی موفقیت برای شما و سایر علاقمندان و پژوهشگران بحث تمدن اسلامی ، از اینکه در این موضوع میخواهید پایان نامه خود را بنویسید برایتان آرزوی موفقیت دارم؛ اما در مورد اینکه چه عنوانی برای پایان نامه در خصوص این حوزه فکری به شما معرفی کنم؟ بایستی خدمت تان عرض کنم من به دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هم که مستقیما شاگرد خودم بوده اند و چنین درخواستی دارند ، از جواب صریح طفره رفته و به ذکر کلیات اکتفا می کنم و گاهی هم به شوخی به آنها میگویم ، اینکه من برای شما موضوع پایان نامه یا رساله دکتری پیشنهاد بدهم مثل این است که به من بگویید برای ما یک همسر انتخاب کن !!در حالی که درستش این است در مقام مشورت چند نفر را با خصوصیات خاص به من معرفی کنید و بگویید از بین این موارد کدامیک را انتخاب کنیم ؟ این یعنی در حقیقت شما در محدوده خاصی به نتیجه رسیده اید ولی در چند مورد و اولویت اصلی مشورت می کنید !در مورد پایان نامه و رساله قرار نیست من جای شما فکر کنم و رساله بنویسم؛ بلکه این شما هستید که بایستی با موضوع تحقیق ارتباط برقرار کنید و پایان نامه ای را بر اساس علائق و اولویت های ذهنی و فکری خود به سرانجام مطلوب برسانید۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰لطفا در رابطه با صحت و سقم این مطلب، اظهار نظر بفرمایید! ✅جواب : آقای باستانی پاریزی و ادوارد براون و شرق شناسان منبع معتبر تاریخی برای صفویه نیستند ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام خدمت استاد ارجمند یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟ اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟ و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟ با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما ✅✅جواب : نجفی : با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل : ✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰ 🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi