🔰از سیاست "عثمانی ستیزی" صفویان تا "امریکا ستیزی" انقلاب اسلامی ایران - قسمت دوم
(عیار تاریخی یا مغالطه - واقعیت یا توهم ؟!)
✅در مورد روابط ایران و عثمانی در قرون گذشته و یا روابط ایران و امریکا در سالیان اخیر عده ای صحبت هایی می کنند که بیش از آنکه از واقعیت میدانی و عمل طرف مقابل حکایت کند ناشی از تخیلات شاعرانه و آرزوهای دست نیافتنی خود آنهاست؛ در این مورد می گویند اگر عثمانی و ایران متحد می شدند به نفع امت اسلام شده و جبهه ای علیه اروپا و غرب تشکیل می شد این مطلب درست شبیه این است که وقتی لشکرهای تا دندان مسلح و متجاوز بعثی در استانهای مرزی ما جولان داده و قتل و غارت می کردند کسی بیاید و بگوید ایران و عراق صدامی بعثی باید متحد شده و علیه اسرائیل وارد جنگ شوند؛ این مطلب شبیه آرزوی فرد ساده دل لب دریاست که یک قاشق ماست را در دریا ریخت و با قاشق دریا را هم زد و آرزو کرد که کاش می شد یک دریا دوغ داشت !!
🔴 آنچه در اغلب مواضع ایران در عهد صفوی نسبت به عثمانی ها به دست می آید جنبه "تدافعی صفویه" و سیاست" تهاجمی عثمانی ها " بوده است ؛ حتی این سیاست تهاجمی در مواقعی از ظاهر اختلاف مذهبی هم فراتر می رفته است به عنوان مثال در زمان هجوم افغان ها به ایران و سرنگونی صفویه ، سپاه عثمانی فرصت طلبانه وارد خاک ایران شد و اشرف افغان به سلطان عثمانی پیام داد که ما با شما هم مذهب هستیم و ابدا مثل رافضی های صفوی نیستیم ؛ حتی در لشکر عثمانی نیز بخاطر هم مذهب بودن افغان ها با عثمانی چندین بار شورش پیدا شد ولی باز سیاست عثمانی ، تجاوز به قلمرو ایران بود ! خوب با چنین همسایه حریصی چه باید کرد ؟
✅این حکایت در روابط ایران و امریکا به نحو دیگری متجلی است ، هر چند امریکا هزاران کیلومتر از مرزهای ایران فاصله دارد ولی آنان از منافع استراتژیکی صحبت می کنند که در نفت و جغرافیای این نقطه از جهان برای خودشان قائلند؛ آن استاد علوم سیاسی (دکتر ص ۰ ز ) که امریکا ستیزی را به ضرر ایران ارزیابی می کند یا تاریخ ایران را درست نخوانده یا خبر ندارد امریکای بعد از جنگ جهانی اول و دوم جانشین و میراث خوار استعمار انگلیس و فرانسه و اروپا یک جا شده است ۰ امریکای جنگ جهانی اول دوره ویلسون حتی با امریکای دوره جورج بوش و ترامپ نیز در مورد نحوه دخالت کردن در جهان بسیار تفاوت کرده است ؛ امریکای دوره ویلسون معتقد بود " جهان باید برای دمکراسی امن شود " و ظاهرا زاویه دخالتش در جنگ علیه آلمانها ابتدا به ساکن معطوف به غرق شدن کشتی های امریکایی توسط آلمان ها محدود می گشت ۰ شما این سخن ویلسون را با نوع سخن روسای جمهور اخیر امریکا مقایسه کنید تا تفاوت و تغییر محسوس سیاست تهاجمی و استعماری امریکا را حتی در فاصله بین دو جنگ اول و دوم جهانی بهتر بفهمید ، آنجا که ویلسون در سال ۱۹۱۹ عازم کنفرانس صلح بود اظهار داشت : "این صلح اگر بر پایه عالی ترین معیارهای عدالت برقرار نشود ملت های دنیا کمتر از یک نسل بر آن خط بطلان خواهند کشید اگر صلح از نوع دیگری باشد من ترجیح می دهم بگریزم و پنهان شوم چون نتیجه اش نه فقط کشمکش بلکه طوفان بنیان کن خواهد بود "۰
🔵به نظر می رسد سخنانی از جنس سخن کسانی که به روابط ایران صفوی و عثمانی در گذشته و یا ایران و امریکا در زمان حاضر به غیر از ماهیت سیاست تهاجمی طرف مقابل و سیاست تدافعی قدرتمند طرف ایرانی فکر می کنند، نه تاریخ را درست خوانده اند و نه درست فهمیده اند و نه به تحولات قدرتهای بزرگ غربی در ارتباط با سایر ملل مستقل جهان درست توجه نموده اند۰ البته بحث استعمار نو و استعمار فرانو خود باب جدید دیگری است که مزید بر علت باید به این صورت مسئله افزود!
🔷♦️🔷نتیجه این مقایسه تاریخی به نظر اینگونه می رسد که یک ایران قدرتمند و قوی و مستقل مد نظر قدرتهای منطقه ای و جهانی نبوده و نیست و آنها می دانند تاثیر ایران در منطقه و حتی فراتر از منطقه با چنین وضعی اجتناب ناپذیر است ۰ پاک کردن این صورت مسئله هم به حل مسئله کمکی نخواهد کرد!
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام استاد.ببخشید که اینقدر مزاحم میشم.
در پاسخ به سوال قبل(که در کانال منتشر شد) فرمودید که انقلاب اسلامی با تحول در مردم شروع شد و در مسیر رشدش با نظام حاکم درگیر شد و آن را ساقط کرد و این همان مطلبی است که امام رحمه الله ده ها بار بر آن تاکید کردند و علت اصلی وقوع و ماندگاری انقلاب را تحول روحی جامعه می دانستند و همچنین تاکید بر معجزه بودن آن داشتند.ایشان برای اثبات این تحول (تا جایی که بررسی شد) فقط به ذکر چند مثال اکتفا میکردند.مانند استناد به اینکه (نقل به مضمون) مردم قبلا حتی از یک پاسبان هم می ترسیدند اما الان به راحتی مرگ بر شاه میگویند.یا مثال روستای دور افتاده ای را میزدند که در آن مردم با وجود دوری از اوضاع تهران،به رهبری کدخدای دِه تظاهرات میکردند (و حتی بعد از این مثال میفرمودند من از این ماجرا فهمیدم که دست غیب الهی پشت این انقلاب است) و مثال پیرزن و ... .سوالم اینه که به نظرتون صرف این چند مثال دلیل بر تحول روحی مردم و وجود دست غیب الهی میشه؟آیا امام رحمه الله از جای دیگه ای(مثلا با نگاه عرفانی و شهودیشان) به این مسئله پی برده بودند و به دلیل سطح فهم مردم این مسئله پیچیده رو با چند مثال بیان میکردند؟آیا میتوان قاعده ای عقلی و فلسفی برای تبیین چگونگی تحول روحی در جامعه و کیفیت آن بیان کرد؟ و اگر امکان دارد چرا در بیانات امام رحمه الله (و حتی آقا و دیگر اندیشمندان اسلامی) چنین چیزی یافت نمیشود؟
شاخص و نشانه ی اصلی این تحول چیست و آیا با تحول و تهذیب فردی تفاوت دارد؟ و سوال آخر اینکه آیا این تحول تاکنون ادامه یافته؟
✅جواب:
نجفی :
با تشکر از شما دوست عزیز و تبریک در مهارت تان در پرسش کردن ( بخاطر اینکه تقریبا ده سوال را توانستید در یک متن چند خطی بیاورید!) خدمت تان عرض کنم به هر حال انقلاب اسلامی ایران یکی از حلقه های مهم و سر فصل گونه جریان بیداری اسلامی دو قرن اخیر است و در حالی که "معلول"نهضت های بیداری اسلامی قرن گذشته است و امواج و ظرفیت ها و ماهیت آن حرکت عظیم را در خود دارد ولی "علت" و الهام بخش و در بردارنده ظرفیت های جدیدی هم در حرکت رو به رشد بیداری اسلامی حال و آینده هم می باشد۰ این ظرفیت و رشد جدید در قالب نظام دینی و تمدن نوین اسلامی قابل پژوهش است اما همان طور که در مطالب قبلی این کانال متذکر شدم بررسی ماهیت و فلسفه وجودی این انقلاب عظیم خارج از عوامل صرفا مادی و یا در تقابل با نظام شاهنشاهی بایستی دیده شود البته شما به حق از قول امام راحل از اعتلای روحی و تحول در مردم به عنوان یکی از ریشه های انقلاب سخن گفتید؛ تحولی که آثار و عوارض و حضور و وجودش هنوز هم حس می گردد ؛ ولی خوب سوال همچنان باقی است علت این تحول روحی در مردم چیست ؟و منشا آن کجاست ؟
🔴 مرحوم امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خود منشا این تحول روحی را از "عالم غیب" دانسته و خود این انقلاب را هم هدیه غیبی الهیه از جانب پروردگار می دانند حال چگونه می شود سلسله علیت های مادی را با علیت های غیر مادی در کنار هم گذاشت ؟ و چگونه می شود به تبیین علمی این انقلاب مطابق ذهن مادی نظریه پردازان سکولار پرداخت ؟ اینجاست که کار دشوار و پیجیده می گردد و تولید ادبیات خاص و نحوه نگرشی فراتر از دیدگاه های مرسوم کلاسیک می طلبد ۰درست در همین نقطه است که من معتقدم تفسیر و تبیین سرنگونی رژیم پهلوی راحت تر و جدای از وقوع انقلاب اسلامی بایستی تبیین گردد ۰ مورد دیگر در سوال در مورد تهذیب فرد و تاثیر اجتماعی آن است که میتوان در این مورد به بحث" صالح و مصلح " اشاره نمود ۰ در این بحث شما می توانید به نظر استاد مطهری در کتاب نهضت های اسلامی در یک صد سال اخیر مراجعه و بحث ارتباط این دو را مطالعه کنید ۰
موفق باشید۰👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر
مولف : مرتضی مطهری
ناشر کتاب : صدرا
مولف : مرتضی مطهری
ناشر کتاب : صدرا
قطع : رقعی (21*14)
سال نشر : 1391
شمارگان : 7000
چاپ جاری : 43
تعداد صفحات : 114
تاریخ ثبت : یکشنبه 8 فروردین 1389
تاریخ ویرایش : پنجشنبه 10 اسفند 1396
16,000 ریال
تاریخ ایران
بسته پیشنهادی کتاب های خوب (ویژه انقلاب اسلامی ایران)
معرفی کتاب
بیش از هزار سال است که اندیشه ی اصلاح در میان مسلمین وجود داشته و حتی جنبش های اصلاحی بسیاری نیز در ابعاد مختلف فکری و اجتماعی به وقوع پیوسته است. در این کتاب پس از آن که از نهضت های اسلامی صد ساله ی اخیر و رهبران آنها مباحثی مطرح شده، اهداف کلی همه ی نهضت های اسلامی بیان گردیده است. همچنین نهضت اسلامی ایران را بزرگترین نهضت اصلاحی معرفی و به بررسی ماهیت، هدف و رهبری نهضت پرداخته شده است. که ضمن معرفی آثار امام خمینی(ره) ایشان را به مصداقق روایت معرفی می کند. در بخش دیگر شرایط موفقیت مصلح بیان شده است.
مهمترین بخش این کتاب، بحث آفات نهضت است که مباحث آن به اختصار چنین است:
نفوذ اندیشه های بیگانه.
تجدد گرایی افراطی.
ناتمام گذاشتن نهضت.
رخنه ی فرصت طلب
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅استاد دکتر نجفی اگر فکر نمی کنید من ضد انقلاب و یا منحرف هستم، پرسشم این است که علیرغم نارضایتی گسترده اقنصادی در بین مردم و تبلیغات وسیع فضاهای مجازی و حمایت قدرتهای خارجی مثل امریکا و بی هویتی بخشی از جوانان چرا و به چه دلیل و یا دلایلی باز انقلابی مثل سال ۵۷ و یا حتی انقلابی مدل انقلابهای مخملی و یا رنگین در زمانه ما در ایران رخ نمی دهد ؟
✅جواب :
نجفی :
با تشکر از پرسشگر محترم و تشکر مضاعف از اینکه با صداقت سوال خود را مطرح نمودید، اول باید بگویم صرف طرح پرسش نه دلیل انحراف است و نه دلیلی بر اینکه در زمین دشمن قرار دارید لذا هم شما و هم سایر دوستان این کانال در این مورد خودسانسوری نکرده و مطالب تان را صادقانه طرح کنید؛ بنده کمترین هم اگر بتوانم پاسخ داده وگرنه صادقانه خواهم گفت در حوزه تخصصی من نیست ۰ اما در جواب شما باید همان حرف پست های قبلی را با تاکید بیشتر بیان نمایم که وقوع انقلاب اسلامی را نباید در چارچوب محدود سقوط رژیم پهلوی ارزیابی نمود؛ در حقیقت بین نارضایتی مردم با "براندازی " و از آنجا تا ایجاد یک "انقلاب" آنهم اسلامی فرسنگ ها فاصله وجود دارد؛ برای همین هم نارضایتی اقتصادی امروز مردم تبدیل به ناسازگاری سیاسی حاد نشده و تابلوی اعتراضات گسترده انقلاب گونه مثل سال ۵۷ در فضای کشور دیده نمیشود و در ادامه نظریه پردازانه این قسمت باید بگویم ، اکثر قریب به اتفاق نهضت های تاریخ قرون اخیر ایران به کمک و استمداد از مذهب شیعه انجام یافته است و در زمان فعلی نیز مذهب در کنار مردم و حاکمیت توامان قرار دارد و لذا نمی توان در ایران معاصر از یک جنبش فکری نیرومند مردمی علیه نظام سخن گفت۰
🔴اما در مورد انقلاب های رنگین باید گفت این حرکتها بیشتر مربوط به کشورهایی با رژیم مارکسیستی بوده است و در آن کشورها نیز مردم تحت استبداد قرار داشته و مجال واقعی برای بروز نظراتشان نداشته و ندارند؛ در حالی که در ایران نهادهای رسمی و غیر رسمی (مدرن و سنتی) زیادی برای بیان افکار و احساسات و انتخاب مردم وجود دارد و در بخش هایی توانمندی و مردمی بودن این نهادها و جریانها از بسیاری از کشورهای غربی نیز بیشتر است؛ لذا وقوع اینگونه انقلاب هایی که در کشورهای سوسیالیستی به وجود آمده در ایران اسلامی ممتنع است ۰ البته ناگفته نماند که در اینگونه انقلابهای" کاریکاتوری" ، سرویس های جاسوسی غربی به صورت پروژه گونه وارد شده و با قدرت رسانه ای ، فضا را مشوش و غیر شفاف می نمایند۰ بن بست در فلسفه سیاسی نسبت به وقوع این مدل از انقلاب و تحول دلیل بر سنگین شدن خواب مسئولین و رسیدگی نکردن به معضلات مردم و مشکلات آنان نبوده و نیست و کید و شیطنت غربی ها هم به این چند مدل حرکت و خرابکاری و پروژه محدود نخواهد شد ۰
🔴در این بخش مناسب است کتاب انقلاب رنگین و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک منبع برای مطالعه دوستان معرفی نمایم۰
🔵موفق باشید👇👇👇
۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
درباره کتاب
انقلابهای رنگی و انقلاب اسلامی ايران
سازمانهای اطلاعاتی غرب و بهخصوص آمریکا به تجربیات خود در فروپاشی نظام کمونیستی از حربهی انقلابهای رنگی برای سرنگونی دولتهای مخالف استفاده کردند و «انقلاب گلرز»، «انقلاب نارنجی»، «انقلاب لاله»، «انقلاب کاج» و... را ترتیب دادند و بدینوسیله دولتهای مخالف خود را تحت لوای دموکراسی جابهجا کردند و با روشهای به ظاهر مسالمتآمیز دولتهای طرفدار خود را بر سرکار آوردند. هنگامیکه ایالات متحده از کاربرد ابزارهای متعدد برای مهار و سرنگونی نظامیجمهوری اسلامی ایران ناامید شد، بهخصوص بعد از انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ به الگوی سرنگونی و تغییر نظام از طریق یک انقلاب مخملی روی آورد، لذا سعی کرد به کمک نخبگان سیاسی، احزاب سیاسی و جنبشهای دانشجویی و مطبوعات به این مهم دست یابد. اما مقاومتهای فضای سیاسی ایران از جمله حمایت گستردهی مردمی و بهویژه دانشجویان از نظام، حضور پرقدرت و مدبرانهی ولایت فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی و عدم وجود انسجام فکری و پایگاه قوی مردمی برای احزاب اپوزیسیون و غیره موجب شده انقلاب رنگی در ایران به شکست بینجامد.
کتاب حاضر تحت عنوان «انقلابهای رنگی و انقلاب اسلامی ایران» به پردازش و بررسی این موضوع مهم پرداخته است.
ناشر: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی - تاریخ نشر: ۱۳۸۸/۱۰/۱۵
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دین و دولت در ایران و استقلال علمای شیعه
(به مناسبت ۱۲ مهر سالروز فوت آیت الله حاج ملا علی کنی )
✅از موضوعات مهمی که امروز در ارتباط با تاریخ ایران و اندیشه سیاسی شیعه ارزشمند است ، تحول در رابطه دین و دولت از عصر صفویه تا به امروز است ؛ این رابطه در دوران افشاریه و قاجاریه و سپس مشروطه و عصر پهلوی دچار نوسانات زیادی گردیده است ۰
گروهی معدل روحانیت را در ارتباط با این دولتها تفسیری" انقلابی" می نمایند و گروهی بر عکس روحانیت را در ذیل دولت و در کنار حاکمیت ها مورد بررسی قرار می دهند؛ اما واقعیت این است هر دو گروه به افراط رفته و آنچه معدل کلی سیره علمای شیعه در پنج قرن اخیر نسبت به دولت در ایران میتواند به عنوان یک اصل ثابت و لا یتغیر در تمامی ازمنه دیده شود ، "هویت مستقل و غیر وابسته" روحانیت و زعمای شیعه نسبت به دولتها است ؛ حال این استقلال گاه در قالب انقلابی گری و گاه در قالب نصیحت و موعظه و هشدار نسبت به پادشاه و مقامات جلوه گری و نمود داشته است ۰ عامل سومی که در تحول این نوسان سیاسی موثر بوده است نقش و میزان همراهی و حضور مردم در میدان عمل اجتماعی است که در دو کفه این ترازو سخت موثر بوده است ۰ برای مثال از موارد گفته شده به قسمتی از نامه مرحوم آیت الله حاج ملا علی کنی به ناصرالدین شاه علیه قرارداد رویتر و بساط فراموشخانه میرزا ملکم خان و فراماسونری اشاره می کنیم ؛ این نامه ماهیت مستقل علمای بزرگ در مسائل فرهنگی و سیاسی مهم عصر قاجار را بخوبی نمایان می سازد و البته لحن و محتوای آن هم مربوط به چند سال قبل از نهضت تحریم و بیداری اسلامی در ایران است :
🔴عرض می شود اگر علمای اعلام در مسائل دولتیه –خدای نخواسته – مشاهده فرمائید و به خاکپای مبارک برحسب رضای آقا، مخدوم عرض کنند، فضولی نکرده بلکه فضول باید کسی باشد که این را فضولی بنامد. بر علما و غیر علما لازم است عرض کنند، پسند خاطر مبارک شود یا نشود، در مقام اصلاح آن برآیند یا نیایند،... ما دعاگویان، بلکه عموم اهل ایمان عرض می کنیم که شخص میرزا ملکم خان را ما دشمن دین و دولت دانسته ایم و به هیچ وجه صلاحیت وکالت از دولت و سلطنت و انتظام ملک و مملکت ندارد که به خطاب ولقب ناظم الملکی مخاطب و ملقب باشد و هرکس باعث این امر شده است، خیانت کلی به دین و دولت نموده است که چنین دشمن جانی را مداخله در کارهای بزرگ دولت داده است. مدت زمانی نگذشته که در دارالخلافه ... مجلس فراموشی ترتیب داده بود و به این تزویر و شعبده، در خیال تصاحب ملک و دولت و اضمحلال وذهب و ملت بود و الزام مواسات و یک جهتی و هم عهدی [گرفته بود] که هر یک در پای دیگری در مقام تمام مال و جان بایستند و تا یکی آوازی برآورد همه حاضر و ناظر باشند و در دقت اجرای شروط و فرصت و جمع اسباب نهضت و حرکت، همگی یک دفعه حمله ور شوند و بر غیر هرکه باشند بتازند و هرچه بخواهند بگیرند و ببرند...»
🔵🔷🔵آنچه در این نامه تاریخی قابل توجه است این نکات است : ادبیات خاص نسبت به شاه از طرف یک عالم شیعی - مخالفت با حضور استعمار خارجی در ایران - شناخت جریانهای فرهنگی غربی در پایتخت - صیانت از هویت دینی جامعه - هویت و استقلال زعمای شیعه نسبت به سلاطین قاجار - حساسیت بر روی افراد داخلی وابسته به سیاست های اجنبی
🔴لازم به ذکر است چند سال بعد همگام با نهضت تحریم و شروع بیداری اسلامی در ایران حضور مردم در صحنه بیشتر شده و بالتبع لحن زعمای شیعه مثل آیت الله میرزای شیرازی هم تندتر می گردد ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از دوستان گروه
✅باتوجه به فعالیت آموزشی شما در مقطع ارشد در رشته علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی اسلام به عنوان یه دانشجو تقاضا داشتم در صورت امکان صوت درس های که جنابعالی تدریس میکنید در کانال تان بگذارید با تشکر
✅نجفی:
با تشکر از حسن ظن شما ، به اطلاع می رسانم که در نیمسال جاری تدریس در کارشناسی ارشد علوم سیاسی ندارم ولی توفیق تدریس در دوره دکتری علوم سیاسی را دارم و درس" تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران " را در حال حاضر درس می دهم۰ با توجه به درخواست شما ، از یکی از دانشجویان درخواست نمودم یک خلاصه صوتی از برخی مطالب کلاس برای هر هفته آماده نماید؛ لذا انشاالله که بتوان برخی از مطالب این درس تخصصی را برای علاقمندان رشته علوم سیاسی ارائه نمود۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅با عرض سلام سوالی داشتم.آیا فتوای حرمت مشروطه بعد از دو مرحله قبلی(طرفداری از اصل مشروطه و سپس مشروطه مشروع)،از طرف شیخ فضل اله شهید،از نظر سیاسی درست و به موقع بوده؟آیا نمیتوانسته برای قطع بهانه غربزدگان بر همان مشروطه مشروعه پا فشاری کند؟(چرا که بعد از استبداد صغیر آیت الله بهبهانی به دستور آیت الله خراسانی همین امر را پیگیری میکند هر چند که ایشان ترور میشود ولی نه مانند شیخ در ملا عام و توسط جریان نفوذی فرهنگی_روحانی)
✅جواب :
نجفی :
هر چند جواب پرسش ها در این کانال معمولا در آخر هر هفته است ولی چون این پرسش با یکی از بحث های تصویری مناسبت داشت لذا این پرسش با فیلم پاسخ همراه است ۰
البته به این دوست پرسشگر عزیز مقدمتا متذکر می گردم که تاریخ پر از این "اگرها و مگرهاست " ، منتها ما چون از زمان واقعه و حادثه ها جلوتر آمده ایم و امروز از فراز تاریخ به دل تاریخ نگاه داریم طبیعی است بسیاری از نتایج و حقایق و نیت ها و عمل ها و عکس العمل ها را بهتر می فهیم در حالی در زمان وقوع ، این حوادث با چنین شفافیتی دیده نمی شده است ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi 👇👇👇
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در جواب دانشجویی که پرسید شیخ فصل الله نوری با اصل آزادی مخالف بود ، به تبیین مراحل سه گانه نظریه شیخ در مشروطیت پرداخت۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi