🔰پیشنهاد یکی از دوستان گروه
✅باتوجه به فعالیت آموزشی شما در مقطع ارشد در رشته علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی اسلام به عنوان یه دانشجو تقاضا داشتم در صورت امکان صوت درس های که جنابعالی تدریس میکنید در کانال تان بگذارید با تشکر
✅نجفی:
با تشکر از حسن ظن شما ، به اطلاع می رسانم که در نیمسال جاری تدریس در کارشناسی ارشد علوم سیاسی ندارم ولی توفیق تدریس در دوره دکتری علوم سیاسی را دارم و درس" تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران " را در حال حاضر درس می دهم۰ با توجه به درخواست شما ، از یکی از دانشجویان درخواست نمودم یک خلاصه صوتی از برخی مطالب کلاس برای هر هفته آماده نماید؛ لذا انشاالله که بتوان برخی از مطالب این درس تخصصی را برای علاقمندان رشته علوم سیاسی ارائه نمود۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅با عرض سلام سوالی داشتم.آیا فتوای حرمت مشروطه بعد از دو مرحله قبلی(طرفداری از اصل مشروطه و سپس مشروطه مشروع)،از طرف شیخ فضل اله شهید،از نظر سیاسی درست و به موقع بوده؟آیا نمیتوانسته برای قطع بهانه غربزدگان بر همان مشروطه مشروعه پا فشاری کند؟(چرا که بعد از استبداد صغیر آیت الله بهبهانی به دستور آیت الله خراسانی همین امر را پیگیری میکند هر چند که ایشان ترور میشود ولی نه مانند شیخ در ملا عام و توسط جریان نفوذی فرهنگی_روحانی)
✅جواب :
نجفی :
هر چند جواب پرسش ها در این کانال معمولا در آخر هر هفته است ولی چون این پرسش با یکی از بحث های تصویری مناسبت داشت لذا این پرسش با فیلم پاسخ همراه است ۰
البته به این دوست پرسشگر عزیز مقدمتا متذکر می گردم که تاریخ پر از این "اگرها و مگرهاست " ، منتها ما چون از زمان واقعه و حادثه ها جلوتر آمده ایم و امروز از فراز تاریخ به دل تاریخ نگاه داریم طبیعی است بسیاری از نتایج و حقایق و نیت ها و عمل ها و عکس العمل ها را بهتر می فهیم در حالی در زمان وقوع ، این حوادث با چنین شفافیتی دیده نمی شده است ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi 👇👇👇
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در جواب دانشجویی که پرسید شیخ فصل الله نوری با اصل آزادی مخالف بود ، به تبیین مراحل سه گانه نظریه شیخ در مشروطیت پرداخت۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅باسلام و احترام
بنده سوالی داشتم در مورد اینکه : اصطلاح 'همزمانی امور ناهمزمان' یعنی چه ؟
ک ۰ ز ۰۰۰ ارشد اندیشه سیاسی در اسلام
✅جواب :
نجفی :
با سلام خدمت پرسشگر گرامی ، به نظرم پرسش شما کمی مبهم است و مطلب تان کمی مقدمه و توضیح می خواهد، ولی آنقدری که من از این پرسش در دستگاه ذهنی خودم ملتفت می شوم این پرسش را می توان در بستر تاریخ به یک نحو مطرح نمود و در اندیشه سیاسی و علوم اجتماعی در سطح و مفهوم دیگری دید و در افق فلسفه تاریخ هم در جایگاه بالاتری بدان نظر انداخت۰ در حقیقت تاریخ و تحولات تاریخی از قوانین و اصول خاصی پیروی می کنند؛ برای نمونه طبق نظر ابن خلدون عمر دولتها و مراحل آن از منحنی و قواعدی پیروی می نماید و مثلا در فلان زمان نباید بهمان تحول و یا انقلاب رخ دهد ، ولی به خلاف این قاعده به ناگهان امر جدیدی حادث میگردد که کسی منتظرش نیست یا مثلا دو پدیده ای که معمولا متقارن هستند ، اتفاق نیفتاده و به جای آن اتفاقی که کسی منظرش نبوده ، حادثً می شود۰
🔴 موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰نظر و پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام استاد
کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر رو که میخونیم دو چیز کاملا روشن میشه...
یکی حکومت نالایق قاجاری ها و خودفروخته های درون حکومت قاجاری و جامعه ایرانی(به جز سه نفر:عباس میرزا،قائم مقام و امیرکبیر)توجه رو جلب میکنه و دیگری دخالت بسیار زیاد دول های خارجی مخصوصا انگلیسی ها در اون زمان در تمام سیاست ها و تصمیمات کشور ایران...
حالا سوالم اینه که چرا ضعیف بودن قاجاریه و فروختن کشور و همچنین عقب نگه داشتن ایران در اون زمان شروع صنعتی شدن دنیا برای ملت ایران تا حد زیادی واضح و روشن هست،بطوریکه هر گونه ذلت و خودفروختگی رو مردم به قاجاریه تشبیه میکنن ولی اثر چندانی از خدمات و تفکرات امیرکبیر،قائم مقام و عباس میرزا در ذهن ایرانیان نیست؟(بنظرم شناخت رویکردی این سه شخص در کنار رویکرد شاهان و خودفروخته های قاجار از بهترین نمونه های شناخت خودباوری و خودکوچک پنداری هست که مورد غفلت واقع شده)
و سوال بعد اینکه چرا هیچ نقشی از دول خارجی مخصوصا انگلیس در عقب نگه داشتن ایران و جدا کردن سرزمین های ایران از همدیکر دیده نمیشود؟و عموما که نقش انگلیس در عقب ماندگی ایران بدتر و بیشتر از دیگر کشورهاست ولی اثر چندانی از انگلیس نمی بینیم و برعکس نقش دیگر کشورها تا اندازه ای دیده میشوند؟
ممنون
✅جواب :
نجفی:
با تشکر از اظهار نظر و دقت محققانه دوستمان به عرض می رسانم پرسش شما دو بخش دارد در قسمت اول شما نظری را در مورد ملت ایران برای علل عقب ماندگی طرح کردید ، هر چند نظر شما واضح نیست که آیا دارید از مردم الان ایران سخن میگویید یا مردم دوران قاجار ؟ اما اینکه واقعا علل عقب ماندگی ما در دوران مذکور در چه عواملی خلاصه میگردد ، بحث مهمی است که نمیتوان آن را تک عاملی دید و باید به عوامل مختلف طولی به ترتیب اهمیت اشاره نمود مثل ؛ استعمار خارجی ، بی کفایتی قاجارها ، انحطاط بخشهایی از جامعه ، فقر و بیسوادی نسبی ؛ و ۰۰۰
اما در قسمت دوم پرسش با شما هم عقیده ام که نقش مخرب روباه و سالوس پیر یعنی انگلستان در عقب ماندگی ایران پنهان است از جمله عوامل این پنهانی میتوان به کار فرهنگی انگلیس و تربیت تحصلکردگان طرفدار خود و جریان شرق شناسی اشاره کرد ۰ از نمونه های این جنایت ها می توان به قحطی بزرگ جنگ اول جهانی اشاره کرد که بیش از یک چهارم جمعیت ایران در اثر قحطی و در اثر سیاست انگلیس از بین رفتند و آنها توانستند این جنایت و نسل کشی را از برای مدتی از نگاه تاریخ پنهان دارند ۰ امروز علیرغم چنین جنایتی و جنایات مشابه ، خود را مهد تمدن و آزادی معرفی می کنند ؛ البته از دیگر عوامل مهم در نشناختن استعمار انکلیس در ایران ، بخاطر مستعمره مستقیم نبودن ایران و ندیدن چهره واقعی استعمار به طور عام و انگلیس به طور خاص در بین مردم و نخبگان است؛ مطلب مهمی که در هندوستان و یا عراق بخاطر حضور مستقیم و خشن تر استعمار وضوح بیشتری دارد و استعمار با شفافیت بیشتری دیده می شود۰ مطلب مهم دیگر هم پوست انداختن استعمار از کهنه به نو و فرانو می باشد ؛ درست مثل جنایتکاری که در جوانی مرتکب جرم شده ولی امروز موهایش سفید و قیافه اش مثل پیری دانا و دوست داشتنی شده است !! آیا چنین تغییری، اصل جنایت را پاک و تطهیر می کند ؟
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام خدمت دکتر
من یک طلبه هستم از اول طلبگیم دنبال این بودم که بتونم اندیشه و مبانی سیاسی و اجتماعی علما از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی رو بدونم واقعیتش کم و بیش بعضی سخنرانی ها و کتاب ها رو رجوع داشتم ولی چیزی دستم نیومد اگه لطف کنید مشورتی در این ضمینه بدید ممنون میشم.
✅جواب :
نجفی
با تشکر از شما و آرزوی موفقیت در ادامه راهی که در پیش دارید ؛ در جواب باید عرض کنم که مبانی و سیره و سلوک عالمان شیعه در ایران از عهد صفویه به بعد بدون شناخت نسبت "دین و دولت " ممکن نیست ؛ این نسبت در ۲۳۰ سال صفویان و با کمتر از دو دهه زمان نادر شاه افشار و با ۱۴۰ سال دوران قاجاریه و حدود نیم قرن سلسله پهلوی تفاوتهای زیادی دارد ۰ هر چند قدر مشترک همه این قرون" استقلال و هویت" مستقل علما و زعمای شیعی نسبت به حاکمان و حکومتگران هست ، ولی تاکتیک ها وسیر حوادث زمانه در هر یک از این ادوار متفاوت به نظر می رسد؛ با وصف این با مطالعه و تمرکز بر زندگی و افکار هر یک از این بزرگان اگر شما فردی محقق باشید و صبر و حوصله مطالعاتی درست و مفیدی هم داشته باشید، انشاالله به مطلوب و مقصود خود نزدیک می شوید ۰ اما در مورد منبع باید بگویم ، مجموعه کتبی که در قم توسط سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان "دیدار با ابرار" چاپ شده است و هر کتاب بر حیات یکی از این بزرگان متمرکز شده است ، منبع مناسب و مفیدی برای تحقیق شما است ۰ خود بنده خدا نویسنده راقم این سطور کتابی دارم که افکار و سیره و سلوک ۱۲ تن از این عالمان بزرگ را به بحث گذاشته ام ؛ نام این کتاب" نامها و نهضتها" می باشد و در ذیل مجموعه ( و انتم الاعلون ) به چاپ رسیده است ۰👇
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
کتاب "نامها و نهضتها" اثر دکتر موسی نجفی
"نامها و نهضتها" عنوان کتابی شامل مجموعه مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه هایی از دکتر موسی نجفی است که وی به مناسبت های مختلف در همایش ها، نشست های علمی و گفتگو با رسانهها ارائه نموده است
به گزارش «نسیم»، این کتاب به نقش دوازده نفر از علمای شیعه در راهبری خط بیداری اسلامی اشاره می کند. این "نام ها" بعد از جنگ های ایران و روس در قالب پنج نهضت، هویت اسلامی ایرانی را پاسداری کرده و اعتلا بخشیدند. دوره نخست دوره احیای حوزه علمیه در ایران است که در این کتاب به چهره های شاخصی همچون علامه حاجی کلباسی، سید محمدباقر شفتی و ملاعلی کنی اشاره می شود. دوره بعدی به نهضت تحریم تنباکو اختصاص دارد و بزرگانی چون میرزای شیرازی و آقا نجفی اصفهانی را شامل می شود. دوره سوم نهضت مشروطیت است که آخوند خراسانی، شیخ فضل الله نوری، سید عبدالحسین لاری، حاج آقا نورالله اصفهانی و سید حسن مدرس را شامل می شود. دکتر موسی نجفی در دوره چهارم نهضت ملی شدن صنعت نفت را با نقش آیت الله کاشانی مرور می کند و در نهایت مولف در پنجمین دوره با قیام پانزده خرداد و انقلاب اسلامی به نقش بی بدیل امام خمینی (ره) می پردازد.
در نوشتار ابتدایی کتاب با موضوع" ضرورت نقد نسبت ها و تصحیح صورت سازی وجود تاریخی ما" امده است: ""مطالعات و پژوهش های تاریخی در زاویای تاریخ یک صد سال اخیر که از یک طرف با نهضت های پرشور شیعی و از طرفی با جریان تجددگرایی و غرب گرایی توام بوده است، در حلقه مشروطیت به طور کاملاً گویا و واضح به هم رسیدند. تاریخ تحولات فکری و سیاسی قرن اخیر ما بیشتر از هر چیزی برآیند و بازتاب این دو محور بوده است. با توجه به این مهم برای تصحیح و فهم بسیاری از مشکلات مسایل پیش فرض ها و اهداف و آرمان های ملی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوران معاصر خود ناچاریم بار دیگر این حلقه وصل و سرآغاز مهم را با نگاهی عمیق تر و دقیق تر مطالعه کنیم.""
این کتاب که عنوان جدیدی از مجموعه مطالعاتی «و انتم الاعلون» است، به همت و همکاری خانه مشروطیت اصفهان در قطع رقعی و در قالب 334 صفحه توسط نشر آرما راهی بازار نشر شده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰طرح علمی یک اشکال تاریخی - تمدنی
✅در کانال دوست قدیمی و دانشمندم مورخ پر تلاش استاد رسول جعفریان به نقل از دانشجویان درس فرهنگ و تمدن اشکالی مطرح شده که به نظرم ارزش طرح و بررسی علمی و جواب را دارد؛ فلذا اول متن و طرح استاد را مطرح و سپس به بحث و پاسخ می پردازیم ۰
🔴🔵یکی از اشکالات دایمی شاگردان من در کلاس فرهنگ و تمدن به بنده، این است که شما وقتی می خواهید نمونه های تمدن گذشته تان را بیان کنید، و عظمت و شکوه تمدن اسلامی را بگویید، مرتب از مساجد بزرگ، بازارها و مدارس و قصرها و مراکزی یاد می کنید که همگی ساخته و برکشیده سلاطین و خلیفگان آن روزگاران است. امری که کتیبه ها شاهد این مدعاست، چنان که اخبار تاریخی، و اشعار شعرا هم همین را می گوید. آنچه از آن روزگاران در بلاد اسلامی مانده، به فرمان و پول همین سلاطین و امیران بوده است، حتی همین مدارس و دانشگاههای که در آن درس خوانده اید. از سوی دیگر، وقتی می خواهید راه درست و سلیم را نشان دهید، آن قدر قید و قیود برای تحدید و تعیین مرزها می زنید که در آخر فقط یکی دو کوچه و محله در یک گوشه ای در یکی از روستاهای دوردست باقی می ماند که سالم است. یک اقلیت در نهایت اقلیت. البته درست است که برخی از بناها توسط امیران نیک نفس ساخته شده، اما در کل، این تمدن اسلامی، آنچه مثلا در اندلس امویان ساخته شده، یا آنچه از امویان و عباسیان در این سوی مانده، بسیار فراوان و با توصیه آنهاست. دارالحکمه از همین مأمون است. این هارون است که فتوحات عظیم کرده و بلاد زیادی را مسخر ساخته است. درست در برابر، وقتی قرار است در باره این سلاطین قضاوت کنید، همه آنها را راهی جهنم کرده، و اساسشان را ویران می کنید. همین امر در باره فرقه های اسلامی و مشارکت آنها در تمدن اسلامی هم صادق هست. به هر حال، اگر این تمدن اسلامی چیز خوبی است، یک اقلیت ده تا پانزده درصدی متفرق که فقط آن را نساخته اند، و تاریخ هم آن را تأیید نمی کند، بلکه با مشارکت همه فرقه ها و گروهها ساخته شده است. ممکن است کسی بگوید، گور پدر تمدن! اینها دنیاست و ارزشی ندارد، ما به فقط به تربیت و تدین و تعهد می پردازیم و دین پاک به معنایی که ما می شناسیم، ما را بس. در باره تمدن جدید هم کسانی از اهل حدیث معاصر، همین را می گویند. از نظر آنها، بهترین راه را انکار دنیای جدید با همه مزایایی که خودشان هم هر دقیقه از آن استفاده می کنند، می دانند. اینها کارشان راحت تر است، و دلیلی هم ندارد که درس تمدن بدهند یا اصلا در این باره مطالعه کنند، اما کسانی که در فکر تمدن هستند، باید پاسخ دهند که راه آینده ما با این گذشته و تجربه چیست؟ آیا قرار است دایره حق را آن اندازه محدود کنیم که به همان یکی دو کوچه و محله محدود شود، یا اگر تمدن می خواهیم، باید دایره دید را بازتر کنیم. اگر این دایره دید بازتر شد، آن وقت باید به لوازم و تبعات آن هم پای بند باشیم، و این قدر سخت گیر نباشیم و علیه این و آن نزنیم و دست از سر این امت مظلوم و سربزیر و تحقیر شده، برداریم. به نظر می رسد باید بکوشیم راه بهتر زندگی کردن را که حقیقت دین است، دریابیم و مدام در پی درک اشکالات کار و رفع و رجوع آن باشیم و با همدیگر بیشتر مهربانی کنیم.🔴🔵
@ jafarian1964
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بحث علمی پیرامون اشکال تاریخی - تمدنی
(نقش خلفا و سلاطین در ایجاد تمدن اسلامی قرون گذشته) - قسمت اول
✅طرح این مسئله و روشن شدن ابعاد آن از جمله "شاه کلیدهای علمی " است که می تواند مسائل دیگری را هم در افق طرح درستش روشن نماید ؛ البته برای ایرانیان و بخصوص ما شیعیان از یک نظر دیگری هم طرح عمیق تر این بحث مطرح است و آن این است که سهم ما در رشد و تداوم فرهنگ و تمدن اسلامی چقدر است ؟ این پرسش در ذیل خودش با پرسش دیگری تقارن می یابد و آن سوال درباره نگرش و موضع ما نسبت به روایت رسمی روند تاریخ اسلام است ؟
ما اگر بخواهیم از سر طرفداری و مشارکت خود را وامدار و هوادار این تاریخ رسمی و روایت حکومتی خلفا بدانیم، می توانیم خود را شریک تمدنش نیز بدانیم ؛ اما در چنین وضعیتی در مورد جنایات خلفا چگونه بایستی خود را منتقد بدانیم؟
یک عامل اعتقادی بسیار نیرومند دیگر هم در این میان خودنمایی کرده و برجسته است و آن حضور امامان معصوم شیعه در متن جامعه اسلامی آن روزگار است۰ در حقیقت ما اگر از خلفای تمدن سازی مثل مامون و هارون سخن بگوییم چطور می توانیم فراموش کنیم در زمان این دو خلیفه ، دو امام بزرگوار شیعه حضرت کاظم (ع) و حضرت رضا ( ع ) زندگی کرده و به شهادت رسیده اند! یعنی دامنه بحث تمدن ساز بودن این خلفا نه فقط در تاریخ رسمی اسلامی محدود نمی ماند بلکه یک بعد اعتقادی و دینی پر رنگی هم دارد و البته مسئله ملی و قومی و سهم و مشارکت آنان هم در دنباله این مسائل مطرح است و فعلا محور اصلی بحث ما نیست۰ اما جواب و محورهای مهم پاسخی که می توان داد :
🔴🔵اول : تعریفی که در این پرسش شبهه گونه آمده است تقریبا مبهم و ناقص و تا حدودی عوامانه است ؛ خلاصه نمودن تمدن در ساختمان ها و پروژه ای و به اصطلاح امروزی" عمرانی" خودش جای بحث مفصل دارد البته مسجد و معماری و شهرسازی در مفهوم وسیعش جزئی از نمادهای تمدن اسلامی هست (و نه همه ماجرا) و تازه خود این بعد هم در سلاطین و خلفا خلاصه نمی شود ۰ درست کردن یک شهر دینی و در کنار هم قرار دادن ارزشها و ضروریات و نهادها نه کار سلطان بلکه کار متفکران و فیلسوفان و اسلام شناسان عمیق و برجسته است در حقیقت شهر را کسی نمی سازد که پول بنا و عمله و مصالح را می سازد بلکه شهر را کسانی می سازند که این مصالح را در جای مناسب تعبیه می کنند ؛ این مطلب در مورد تمدن غرب هم صادق است ۰ غرب جدید را مهندسان و آرشیتکت ها و حتی تجار و سیاستمداران نساختند بلکه شروع این مدنیت جدید را در آثار متفکران و فیلسوفان و افرادی مثل توماس مور و راجر بیکر و فرانسس بیکن و آثاری همچون آتلانتیس جدید و اتوپیا ره گیری می کنند ۰ همانطور که سیاست جدید غربی را بیش از آنکه به سیاستمداران عمل گرا نسبت دهیم بایستی در طرح بزرگ شهریار ماکیاولی ببینیم ۰ برجسته کردن و منحصر کردن تمدن اسلامی در خلفا و حکام مانند آن است که ما تمدن و تجدد غربی را در اقدامات آقای ترامپ و اتحادیه اروپا و۰۰ ببینیم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi