eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
918 عکس
379 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
🔰به گزارش خبرنگار مهر، نشست ناسیونالیسم ایرانی: نگاهی به روایت های کلاسیک متقدم و متاخر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. ✅موسی نجفی در این نشست گفت: بحث من در مورد هویت یابی و ملت سازی نوین شیعه در کنار سایر عناصر هویتی ایرانی است. دعوای هویت را می توانیم در سه نظریه خلاصه کنیم. یکی نظریه ایران باستان است که امروز در ایرانشهری نمود دارد. دوم بازگشت به خویشتن و تلفیق اسلام و ایران است. نظریه سوم هم این است همه اینها را می خواهد در یک تفسیر مدرن بپذیرد. من خود را در نظریه دوم قرار دادم. ♦️وی ادامه داد: معتقدم هویت ایرانی سه مرحله داشته است. یک مرحله ۵۰۰ ساله داشته که از صفویه شروع شده و هویت شیعی ما بوده است. هویت دوم هویت ۹۰۰ ساله ماست که از صدر اسلام تا صفویه است که عنصر زبان فارسی در آن نقش دارد. ما جز خلافتی بودیم که همه مسلمان بودند و آنچه ما را متمایز می کند مذهب ما نیست بلکه زبان ما بوده است. سومین هویت ما هویت ایران باستانی ما در دنیای قدیم و تخت جمشید و هخامنشیان و... است. 🔷نجفی گفت: در نظریه من همه این سه هویت دیده می شود اما نسبت آنها طولی است. آنچه در قرن دهم اتفاق افتاده این بوده که مذهب شیعه به این عناصر فرهنگی شخصیت سیاسی داده است. مذهب شیعه به عناصر فرهنگی گذشته ما جهت داد و ما هویت جدیدی پیدا کردیم. وی افزود: ما در تاریخ شخصیت هایی تاریخی ای داریم که جای این هویت های سه گانه را عوض کردند. یکی نادرشاه افشار است. او رسمیت مذهب شیعه را از بین برد و نفرت عجیبی علیه خود به وجود آورد. نفر دوم هم رضاشاه پهلوی بود که هویت ایران باستان را با یک قرائت مدرن مطرح کرد. ♦️وی اظهار داشت: هر یک از این سه گروه، طیف های متنوعی را شامل می شوند. در این دیدگاه از عناصر مختلف مذهب و زبان و جغرافیا و تاریخ گذشته به نظر می رسد شخصیت و روحیه خاصی برای ایرانیان میتوان تصور نمود. از این منظر عناصر گفته شده، هریک امروز با ذات ایرانی عجین است و او میتواند با هریک و یا با مجموع آنها در مقابل یک «غیر» از تمایز و یا هویت مستقل خودش دفاع کند ؛ اما نکته اینجاست که آیا مشارکت و تاثیر این عناصر و عوامل یکسان و بدون تغییر تاریخی و فرهنگی است ؟ و یا اینکه این ارکان هر یک اولویت بندی و سطح خاصی را پوشش داده و به اصطلاح در یک «نظام طولی» می توان آنها را «نسبت سنجی»  نمود.  🔷نجفی گفت: به نظر می رسد هویت ملی ایرانی از قرن دهم تا به امروز وارد مرحله خاصی شده است که ویژگی آن جذب عناصر جدیدی در کنار سایر عوامل قبلی است. هر چند ایران در زمانی از نظر مذهبی خودش را ذیل خلافت  تعریف میکرد فلذا زبان فارسی نقش هویتی اصلی را در تشخص ایرانی نسبت به سایر مسلمانان داشته است ؛ اما با رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران توسط صفویان ، ایرانیان به شخصیت و هویت جدیدی دست پیدا نمودند که در عین همبستگی با سایر مسلمانان ، از ذیل و دایره خلافت بیرون آمده و در یک چرخش تاریخی سرنوشت ساز اسلام ولایی و امامت را برای فرهنگ و آمال و شخصیت خود در کنار سایر عناصر پذیرفتند. ♦️وی ادامه داد: ایرانیان از پنج قرن قبل مذهب تشیع را به عنوان مرکز و کانون فرهنگ و ارزش های حیاتی خود پذیرفته و با تکلم فارسی در این محدوده خاص به سطحی از درک و هویت و تظاهر اجتماعی و سیاسی رسیده اند و این نوعی ملت سازی جدید است که در نوع خود به این صورت شبیه و نظیری در تاریخ ندارد. وی در پایان گفت: مردم ایران ملتی تمدن ساز بوده اند و ضمن تجربه های بسیار، نظام حکومتی پیشرفته ای داشته اند. وقتی با اسلام مواجه شدند گوهر گمشده خود را بازیافتند و بدون پذیرش ظلم و ستم حاملان این اندیشه، حقیقت آن را حفظ کردند و بین اسلام و عربیت تفکیک قائل شدند. کد خبر 4519558 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازتاب ناامیدی و نداشتن برنامه در جامعه و آینده انقلاب اسلامی https://www.instagram.com/p/Bms9a-QHAKy/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=qynahjkfm1mr https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ریاکاری ملوکانه❗️ 💀 فریبکاری های رضاخان در مسیر رسیدن به سلطنت❗️ 👑 رضاخان در ابتدا خود را فردی مذهبی جا زد و بشدت با مظاهر خلاف شرع مبارزه می کرد اما به محض تاجگذاری، روند مبارزه با مذهب را آغاز کرد‼️ 🔵مبارزه با تطهیر پهلوی، تبیین افول آمریکا و بررسی کارنامه انقلاب در 🇮🇷 مدرسه انقلاب 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3679322117C664392fd9f
هویت ملی۱-۱-۱.m4a
6.3M
🔰جلسه پرسش و پاسخ دکتر نجفی پیرامون : ✅نظریه هویت ملی ایرانیان (۱) 🔴دانشکده الهیات دانشگاه شیراز - دی ماه ۱۳۹۷ ♦️سه نظریه اصلی پیرامون هویت ملی ایرانیان و فروعات مختلف هر یک از آنها : نظریه های ایران باستان - نظریه های ترکیبی اسلام و ایران - نظریه های مدرن ♦️ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🚩 سمپوزیوم آینده انقلاب اسلامی 🔸تاملاتی درباره ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی 💠 رویکردی تمدنی به ظرفیت‌های فکری و تاریخی انقلاب اسلامی ایران| دکتر بتول یوسفی 💠 چالش‌های اندیشه‌های چپ در نظام حقوق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران| دکتر محمدعلی کرباسیون 💠 آینده انقلاب اسلامی و مدرنیته| علیرضا مکاریان‌پور 💠 افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی| دکتر ابوذر مظاهری و دکتر احمد مهرشاد 💠 برگزاری دو نشست صمیمانه گپ| دکتر حامد صفایی‌پور و حجت‌الاسلام محمدعلی فولادگر 💠 آینده دینداری در ایران| حامد زمانی، سیدرسول فاطمی و حورا فروزبخش 🔹پنج‌شنبه ۱۱ بهمن از ساعت ۹ الی ۱۶ 🔹خیابان نشاط خانه مشروطه 🇮🇷 @enghelab_symposium https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مناظره دکتر موسی نجفی با دکتر تقی آزاد ارمکی ✅شبکه ۴ - برنامه زاویه - ساعت ۲۱ چهارشنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ 🔴موضوع : مبانی نظری انقلاب اسلامی ایران https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 در برنامه زاویه؛ آ✅یا انقلاب اسلامی، انقلابی مدرن است؟ گفت‌وگوی این هفته «زاویه» با موضوع «تحلیل نظری انقلاب اسلامی» با حضور موسی نجفی و تقی آزاد ارمکی، امشب ساعت ۲۱ از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود. به گزارش خبرنگار گروه اندیشه فارس، در گفت‌وگوی این هفته برنامه تلویزیونی «زاویه» موسی نجفی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، در تلاشی برای پی‌گرفتن این پرسش مهم و مناقشه برانگیز که «انقلاب اسلامی چه چیزی را در هم شکسته است و چه چیزی را بنا نهاده؟» به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست. در بخشی از سرمقاله برنامه امشب «زاویه» چنین آمده است: با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بحث از ماهیت و معنای انقلاب اسلامی و به طور مشخص پرسش از خواست و اراده مردم ایران در این عمل سترگ جمعی، کماکان در کانون گفت‌وگوی روشنفکران، سیاست‌مداران و حتی عموم مردم قرار دارد. این پرسش عموماً با پرسش مهم دیگری قرین و دم‌ساز است: آیا انقلاب اسلامی، انقلابی مدرن بود؟ «آیا مدرن بودن انقلاب به جنبه‌های شکلی و قالبی انقلاب ناظر است یا به جنبه‌های مضمونی و محتوایی آن؟ آیا این که انقلاب بر بستر سیاست‌ورزی توده‌ای و ابزار و رسانه مدرن محقق شد به معنای مدرن بودن آن است؟ یا این که فراتر از شکل و قالب، مضامین محوری انقلاب همچون عدالت، استقلال، حاکمیت دین و معنویت سیاسی، همگی یا فرآورده‌های مستقیم اندیشه سیاسی مدرن‌اند و یا در فضا و اتمسفر آن پدید آمده‌اند؟» https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
سیاست مدرس و امیرکبیر.m4a
6.9M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر سوالاتی از محضرتان داشتم. یک نگاه کلی در صحیفه ی امام و پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری مرا متوجه ، نکته ای کرد. توجه امام خمینی (خصوصا) و امام خامنه ای به مرحوم مدرس و امیر کبیر قابل مقایسه هم نیست❗❓ در عوض مرحوم هاشمی ، درباره ی امیر کبیر کتاب نوشته اند و به جناب هاشمی لقب امیرکبیر زمان خودش را دادند. ۱●چرا وزن دادن امام به مدرس چنان پر رنگ و به امیر کبیر در حد نادیده گرفتن است؟ ۲• فرق نگاه امام و جناب هاشمی نسبت به مدرس و امیر کبیر ، در کدام اندیشه یا عملکردهای این دو شخصیت بوده؟ ۳•آیا امتداد تفکر مدرسی و تفکر امیر کبیری ، به نگاه انقلابی امام خامنه ای و نگاه برجامیزه کردن ایران می انجامد؟ ۴•نام این جریان فکری سیاسی چه خواهد شد؟ اگر ما یک جریان انقلابی و یک جریان ضد انقلاب داریم تقسیم بندی این تفکر مسلما ذیل تفکر انقلابی نیست آیا کل این جریان ضد انقلاب و لیبرال است یا در ادامه دچار ،انشعاب خواهند شد؟ 🔻🔸صحبت شما درباره ی این که جناب ظریف را لیبرال نمی دانید ، ذهن من را مشغول کرد و مقالات متفاوت درباره امیر کبیر ، سوالات بعدی را ایجاد نمود. ممنون می شوم اگر جواب پرسش مرا بدهید خدا خیرتان بدهد. ✅پاسخ : نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید۰👆👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم جناب استاد نجفی به نظر شما ، با توجه به نامه ی علامه طهرانی به امام خمینی درباره ی پیش نویس قانون اساسی ، در جامعه ی کنونی که ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ، مشکلات فراوانی بر ای مردم ایجاد کرده اند ، آیا می شود نظرات ایشان را اجرا کرد و تغییراتی در قانون اساسی ایجاد کرد ، که به بسط ید بیشتر ولی فقیه بینجامد ، یا الان زمان مناسبی نیست و شبه ی استبداد به وجود می آید؟ آیا بهتر نبود در همان اول انقلاب ، قوای حاکمیت جوری برنامه ریزی می شد که ظاهرش هم شبیه غربی ها نباشد و برخی مردم سالاری دینی را با دموکراسی خلط نکنند؟ آیا شیوه ای دیگر غیر انتخابات و جود دارد برای مشارکت حداکثری مردم در مسائل سیاسی اجتماعی ، که هم اکثر آحاد جامعه با مشارکت فعال برای سرنوشت خود ذیل قوانین دین و ولایت فقیه تصمیم بگیرند و اشکالات نظام کنونی انتخابات و معضلات پس از آن به وجود نیاید؟ آیا بهتر نیست نخبگان فکری ما ، برای بستر سازی تمدن نوین اسلامی ، راهکارهایی ارائه کنند ، ذیل سبک زندگی اسلامی ، که هم مشارکت سیاسی اجتماعی را به دنبال داشته باشد ، ولی ظاهرا با نظامات غربی تفاوت داشته باشد چنان که در جوهر و مبانی متفاوت است.و همه ی شووءن فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی جامعه را دربر بگیرد ، آن گاه ذیل آن نظامات جدید اداره ی اجتماع ، مشکلات فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی را رفع کنند؟ 🔴جواب : نجفی : مطلبی که اظهار نموده اید در جای خود محل تامل است ؛ ولی دنیای سیاست و اقتصاد خیلی صبر و حوصله ندارد تا کسی برایش بهترین نسخه را بپیچد و دشمنان و عوامل گریز از مرکز هم فرصت نمیدهند تا کشور بدون قانون و برنامه باشد؛ البته همه اینها دلیل بر این نیست که وضع فعلی و یا قانونی که دارد اجرا میشود ، بدون عیب و نقص بوده و نباید اصلاح گردد۰ البته ضعف هر قانون و برنامه ای نه بر روی کاغذ بلکه در مقام عمل و اجرا معلوم می شود؛ مثلا همین مواردی که شما استناد نموده اید در صحنه عمل و در منظر دید عمومی معلوم گشته است۰ لذا خود درک این نقاط ضعف گامی به جلو می باشد ۰ 🔵موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام و ضمن تبریک ایام دهه فجر، و این روزها فضای حقیقی و سایبری پر از بیان دستاوردهای چهل ساله ی انقلاب شده!! خیلی خوبه اما ای کاش در کنار تبیین دستاورد های سخت افزاری انقلاب در حوزه های علمی و تکنولوژیک ،به بیان دستاورد های تمدنی آن هم کمی پرداخته میشد! گرچه فکر کنم چهل سال در مقیاس زمانی تمدنی کم باشد،اما آیا نمیتوان دستاوردها، ضعف ها و چالش های تمدن سازی در این چهل سال رو بیان کرد؟ یا لااقل دستاوردهای انقلاب در حیطه ی چه از لحاظ تربیت نیرو و چه تولید محتوا رو خیلی مشتاقم از زبان شما بشنوم. به خصوص فهم مهم ترین چالش هایی که در آینده در مسیر تمدن سازی با آن مواجهیم در چهل سالگی انقلاب خیلی ضروری است(به این امید که به شناخت بهتر وظیفه و عمل به اون با تطبیق بیشتر برنامه ریزی ها منجر بشه،لاقل برای شخص خودم!) ممنون میشم از نظرتون بهره مندم کنید🌷 ✅پاسخ نجفی با سلام و تشکر از پرسش یا پرسشهای خوبتان ، در پاسخ باید بگویم که جواب درست و کافی این سوالات بسیار وسیع و به اندازه عمر چهل ساله نظام می باشد۰ اگر بخواهم به یک نکته کلیدی ولو به اجمال در این باره اشاره داشته باشم میتوانم بگویم مهمترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توامان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح بر قرار کردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است ۰ و طرح درست ابعاد این صورت مسئله بذاته از پاسخی که احتمالا میخواهیم بدهیم به مراتب مهمتر و دشوارتر است ؛ لذا طی نمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه میتواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید۰ توجه داشته باشید تمدن غربی و طرفدارانش در سراسر جهان، قرنهاست رقیبی در قد و قواره آن نمی شناسند؛ بنابراین تحقق آنچه گفته شد را دست کم نگرفته به ارزشهای درون آن بیشتر فکر کتید ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi