eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
862 عکس
348 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن ارتباط با مدیر کانال: @Tarikh_Tafakor
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 سمپوزیوم آینده انقلاب اسلامی 🔸تاملاتی درباره ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی 💠 رویکردی تمدنی به ظرفیت‌های فکری و تاریخی انقلاب اسلامی ایران| دکتر بتول یوسفی 💠 چالش‌های اندیشه‌های چپ در نظام حقوق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران| دکتر محمدعلی کرباسیون 💠 آینده انقلاب اسلامی و مدرنیته| علیرضا مکاریان‌پور 💠 افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی| دکتر ابوذر مظاهری و دکتر احمد مهرشاد 💠 برگزاری دو نشست صمیمانه گپ| دکتر حامد صفایی‌پور و حجت‌الاسلام محمدعلی فولادگر 💠 آینده دینداری در ایران| حامد زمانی، سیدرسول فاطمی و حورا فروزبخش 🔹پنج‌شنبه ۱۱ بهمن از ساعت ۹ الی ۱۶ 🔹خیابان نشاط خانه مشروطه 🇮🇷 @enghelab_symposium https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مناظره دکتر موسی نجفی با دکتر تقی آزاد ارمکی ✅شبکه ۴ - برنامه زاویه - ساعت ۲۱ چهارشنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ 🔴موضوع : مبانی نظری انقلاب اسلامی ایران https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 در برنامه زاویه؛ آ✅یا انقلاب اسلامی، انقلابی مدرن است؟ گفت‌وگوی این هفته «زاویه» با موضوع «تحلیل نظری انقلاب اسلامی» با حضور موسی نجفی و تقی آزاد ارمکی، امشب ساعت ۲۱ از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود. به گزارش خبرنگار گروه اندیشه فارس، در گفت‌وگوی این هفته برنامه تلویزیونی «زاویه» موسی نجفی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، در تلاشی برای پی‌گرفتن این پرسش مهم و مناقشه برانگیز که «انقلاب اسلامی چه چیزی را در هم شکسته است و چه چیزی را بنا نهاده؟» به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست. در بخشی از سرمقاله برنامه امشب «زاویه» چنین آمده است: با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بحث از ماهیت و معنای انقلاب اسلامی و به طور مشخص پرسش از خواست و اراده مردم ایران در این عمل سترگ جمعی، کماکان در کانون گفت‌وگوی روشنفکران، سیاست‌مداران و حتی عموم مردم قرار دارد. این پرسش عموماً با پرسش مهم دیگری قرین و دم‌ساز است: آیا انقلاب اسلامی، انقلابی مدرن بود؟ «آیا مدرن بودن انقلاب به جنبه‌های شکلی و قالبی انقلاب ناظر است یا به جنبه‌های مضمونی و محتوایی آن؟ آیا این که انقلاب بر بستر سیاست‌ورزی توده‌ای و ابزار و رسانه مدرن محقق شد به معنای مدرن بودن آن است؟ یا این که فراتر از شکل و قالب، مضامین محوری انقلاب همچون عدالت، استقلال، حاکمیت دین و معنویت سیاسی، همگی یا فرآورده‌های مستقیم اندیشه سیاسی مدرن‌اند و یا در فضا و اتمسفر آن پدید آمده‌اند؟» https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
سیاست مدرس و امیرکبیر.m4a
6.9M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر سوالاتی از محضرتان داشتم. یک نگاه کلی در صحیفه ی امام و پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری مرا متوجه ، نکته ای کرد. توجه امام خمینی (خصوصا) و امام خامنه ای به مرحوم مدرس و امیر کبیر قابل مقایسه هم نیست❗❓ در عوض مرحوم هاشمی ، درباره ی امیر کبیر کتاب نوشته اند و به جناب هاشمی لقب امیرکبیر زمان خودش را دادند. ۱●چرا وزن دادن امام به مدرس چنان پر رنگ و به امیر کبیر در حد نادیده گرفتن است؟ ۲• فرق نگاه امام و جناب هاشمی نسبت به مدرس و امیر کبیر ، در کدام اندیشه یا عملکردهای این دو شخصیت بوده؟ ۳•آیا امتداد تفکر مدرسی و تفکر امیر کبیری ، به نگاه انقلابی امام خامنه ای و نگاه برجامیزه کردن ایران می انجامد؟ ۴•نام این جریان فکری سیاسی چه خواهد شد؟ اگر ما یک جریان انقلابی و یک جریان ضد انقلاب داریم تقسیم بندی این تفکر مسلما ذیل تفکر انقلابی نیست آیا کل این جریان ضد انقلاب و لیبرال است یا در ادامه دچار ،انشعاب خواهند شد؟ 🔻🔸صحبت شما درباره ی این که جناب ظریف را لیبرال نمی دانید ، ذهن من را مشغول کرد و مقالات متفاوت درباره امیر کبیر ، سوالات بعدی را ایجاد نمود. ممنون می شوم اگر جواب پرسش مرا بدهید خدا خیرتان بدهد. ✅پاسخ : نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید۰👆👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم جناب استاد نجفی به نظر شما ، با توجه به نامه ی علامه طهرانی به امام خمینی درباره ی پیش نویس قانون اساسی ، در جامعه ی کنونی که ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ، مشکلات فراوانی بر ای مردم ایجاد کرده اند ، آیا می شود نظرات ایشان را اجرا کرد و تغییراتی در قانون اساسی ایجاد کرد ، که به بسط ید بیشتر ولی فقیه بینجامد ، یا الان زمان مناسبی نیست و شبه ی استبداد به وجود می آید؟ آیا بهتر نبود در همان اول انقلاب ، قوای حاکمیت جوری برنامه ریزی می شد که ظاهرش هم شبیه غربی ها نباشد و برخی مردم سالاری دینی را با دموکراسی خلط نکنند؟ آیا شیوه ای دیگر غیر انتخابات و جود دارد برای مشارکت حداکثری مردم در مسائل سیاسی اجتماعی ، که هم اکثر آحاد جامعه با مشارکت فعال برای سرنوشت خود ذیل قوانین دین و ولایت فقیه تصمیم بگیرند و اشکالات نظام کنونی انتخابات و معضلات پس از آن به وجود نیاید؟ آیا بهتر نیست نخبگان فکری ما ، برای بستر سازی تمدن نوین اسلامی ، راهکارهایی ارائه کنند ، ذیل سبک زندگی اسلامی ، که هم مشارکت سیاسی اجتماعی را به دنبال داشته باشد ، ولی ظاهرا با نظامات غربی تفاوت داشته باشد چنان که در جوهر و مبانی متفاوت است.و همه ی شووءن فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی جامعه را دربر بگیرد ، آن گاه ذیل آن نظامات جدید اداره ی اجتماع ، مشکلات فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی را رفع کنند؟ 🔴جواب : نجفی : مطلبی که اظهار نموده اید در جای خود محل تامل است ؛ ولی دنیای سیاست و اقتصاد خیلی صبر و حوصله ندارد تا کسی برایش بهترین نسخه را بپیچد و دشمنان و عوامل گریز از مرکز هم فرصت نمیدهند تا کشور بدون قانون و برنامه باشد؛ البته همه اینها دلیل بر این نیست که وضع فعلی و یا قانونی که دارد اجرا میشود ، بدون عیب و نقص بوده و نباید اصلاح گردد۰ البته ضعف هر قانون و برنامه ای نه بر روی کاغذ بلکه در مقام عمل و اجرا معلوم می شود؛ مثلا همین مواردی که شما استناد نموده اید در صحنه عمل و در منظر دید عمومی معلوم گشته است۰ لذا خود درک این نقاط ضعف گامی به جلو می باشد ۰ 🔵موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام و ضمن تبریک ایام دهه فجر، و این روزها فضای حقیقی و سایبری پر از بیان دستاوردهای چهل ساله ی انقلاب شده!! خیلی خوبه اما ای کاش در کنار تبیین دستاورد های سخت افزاری انقلاب در حوزه های علمی و تکنولوژیک ،به بیان دستاورد های تمدنی آن هم کمی پرداخته میشد! گرچه فکر کنم چهل سال در مقیاس زمانی تمدنی کم باشد،اما آیا نمیتوان دستاوردها، ضعف ها و چالش های تمدن سازی در این چهل سال رو بیان کرد؟ یا لااقل دستاوردهای انقلاب در حیطه ی چه از لحاظ تربیت نیرو و چه تولید محتوا رو خیلی مشتاقم از زبان شما بشنوم. به خصوص فهم مهم ترین چالش هایی که در آینده در مسیر تمدن سازی با آن مواجهیم در چهل سالگی انقلاب خیلی ضروری است(به این امید که به شناخت بهتر وظیفه و عمل به اون با تطبیق بیشتر برنامه ریزی ها منجر بشه،لاقل برای شخص خودم!) ممنون میشم از نظرتون بهره مندم کنید🌷 ✅پاسخ نجفی با سلام و تشکر از پرسش یا پرسشهای خوبتان ، در پاسخ باید بگویم که جواب درست و کافی این سوالات بسیار وسیع و به اندازه عمر چهل ساله نظام می باشد۰ اگر بخواهم به یک نکته کلیدی ولو به اجمال در این باره اشاره داشته باشم میتوانم بگویم مهمترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توامان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح بر قرار کردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است ۰ و طرح درست ابعاد این صورت مسئله بذاته از پاسخی که احتمالا میخواهیم بدهیم به مراتب مهمتر و دشوارتر است ؛ لذا طی نمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه میتواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید۰ توجه داشته باشید تمدن غربی و طرفدارانش در سراسر جهان، قرنهاست رقیبی در قد و قواره آن نمی شناسند؛ بنابراین تحقق آنچه گفته شد را دست کم نگرفته به ارزشهای درون آن بیشتر فکر کتید ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرگزاری فارس، گفتگوی این هفته «زاویه» با موضوع «تحلیل نظری انقلاب اسلامی» و با حضور دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، چهارشنبه 10 بهمن ماه ساعت 21 از شبکه 4 سیما پخش شد. ✅موسی نجفی در ابتدای برنامه گفت: نگاه من به انقلاب به صورت یک تابلوی ثابت نیست بلکه به شکل یک فیلم است. در فیلم برای فهم یک صحنه نیاز دارید صحنه های قبل را ببینید و همچنین باید فیلم را کامل تا آخر ببینید تا ببینید صحنه های بعدی چیست. در تبیین نظری انقلاب شاید به 3 مرحله بتوان فکر کرد: مرحله جنبش و نهضت، مرحله نظام و درنهایت آینده پژوهی انقلاب. وقتی درباره پدیده انقلاب صحبت می کنیم باید ببینیم در حوزه چه رشته ای داریم صحبت می کنیم. به نظر می رسد رشته های علوم سیاسی، تاریخ و جامعه شناسی را شامل می شود. بهتر است بگوییم از یک پدیده بین رشته ای داریم صحبت می کنیم. اگر بخواهیم ابن خلدونی فکر کنیم شاید بتوانیم بگوییم از یک علم جدید داریم صحبت می کنیم. نباید انقلاب را با خواسته های آنی آن زمان مردم فقط بررسی کرد. ایمان مردم مثل انبار باروت می ماند. گاهی اوقات برای انفجار تنها نیاز به یک جرقه دارد. رهبران جامعه باید تلاش کنند این انبار باروت نم نکشد و الا با جرقه های مختلف هم اتفاقی نخواهد افتاد. از طرفی این که ابزار تحلیل ما چیست مهم است. اگر انقلاب اسلامی یک پروسه است باید ببینیم در دل چه چیزی تعریف می شود. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سخنرانی دکتر نجفی در نشست فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی : ✅فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریه پردازیهای مدرن 🔴پژوهشگاه علوم انسانی - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - سالن اندیشه https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه زاویه - بهمن ۱۳۹۷ ✅مناظره دکتر نجفی با دکتر تقی آزاد ارمکی پیرامون مبانی نظری انقلاب اسلامی 🔴دکتر نجفی : ♦️انقلاب به مثابه یک قاب عکس یا یک فیلم متحرک 🔷ماهیت انقلاب اسلامی 🔶آنچه ایرانیان می خواستند ♦️با کدام علم می توان انقلاب اسلامی را شناخت۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
موسی نجفی در انتها گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب هویتی است ولی در ایستگاهی این هویت انقلابی شد چون رژیم پهلوی با ذات این هویت مشکل پیدا کرد و آن را دچار مشکل کرد. اما این همه ماجرا نبود. انقلاب آرام آرام هویت خود را نشان داد و نسبت به جهان مدرن دارد واکنش های خودش را نشان می دهد که می تواند علاوه بر حالت سلبی حالت ایجابی نیز داشته باشد. موسی نجفی در ادامه اظهار داشت: از زاویه دیگری به نکات ایشان می خواهم بپردازم. سوال اینجاست که مردم چرا این اهداف را داشتند؟ اینجا به فرهنگ و هویت می رسیم و این که روح جامعه ایرانی مستقل است. این مسأله در یک زمان شکل نمی گیرد. نکته دیگر این که پهلوی ها تنها نظام ایران هستند که وابسته اند. زشتی وابستگی خانواده پهلوی را کاملاً در همه آن ها می بینیم و چیزی نیست که قابل تطهیر باشد. چرا حساسیت ما به وابستگی را برخی از همسایگان ما مثل عربستان ندارند؟ این به هویت عمیق تاریخی ما بر می گردد. سوال اینجاست آیا انقلاب ما هویتی است و یا هویت ما انقلابی است؟ قسمتی از هویت ما، انقلابی است https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ماهیت سه گانه عصر پهلوی و تقابل ذاتی آن با ذات هویت ایرانی ✅ برای شناخت هویت انقلاب باید ماهیت پهلوی را بفهمیم و این که چرا هویت ما در مقطعی به این صورت شد. ما می توانستیم بدون انقلاب و فقط با یک نظام دیگر سرنگونی رژیم پهلوی را داشته باشیم، مثل خیلی از کشورها و مثل تمامی حکومت های پیشین ایران. در نظام مشروطه هم رژیم قاجار سرنگون نمی شود چرا؟ چون ماهیت نظام قاجار با پهلوی فرق می کرد و برای حفظ هویت نیاز به سرنگونی آن نبود. مشروطه خواهان بیشتر به خودشان نهضت می گفتند. چون آن را ادامه ندادند از دل آن حکومت رضاخانی درآمد. انقلاب اسلامی متکامل تر از مشروطه است. بخش هویت انقلابی مهم است که چرا به شکل انقلابی خود را نشان داد؟ وابستگی سیاسی پهلوی باعث شد فرهنگی را ترویج کنند که فرهنگ خودشان نبود. پهلوی یک مثلت است: سکولاریسم، ایران باستان و شبه مدرنیته. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست تخصصی فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ✅دکتر نجفی : 🔵آرمانهای ذاتی یک انقلاب بسیار جلوتر از افکار و عمل انقلابیون است ۰ 🔴برخی افعال و اعمال سالیان اولیه انقلاب نمی تواند به عنوان محک و شاخص ابعاد و ارزشهای انقلاب اسلامی باشد چنانکه گیوتین های انقلاب فرانسه میزان ارزیابی حقیقت افکار و آرمانهای لیبرالیسم نیستند۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و عرض ادب جناب استاد نجفی 🔴من چندین کتاب شما را خوانده ام . و با نظریه ی هویت ملی شما آشنا هستم . فهم نظریه ی هویت ملی ، باعث درک بهترم از ادبیات فارسی و به ویژه شاهنامه شد و مهم تر از آن باعث فهم فرمایشات امام خامنه ای درباره ی پیش روندگی انقلاب ، رویش های انقلاب و پایبندی مردم به نظام شد. قبل آشنایی با نظریه ی هویت ملی با این که می دانستم رهبری بدون دلیل حرف نمی زنند و مبالغه نمی کنند ،اما چون با مقوله ی هویت ملی آشنا نبودم ، نمی توانستم زاویه ی دید ایشان راتشخیص بدهم.و کنه فرمایشات ایشان برایم نامکشوف بود. سخنان ایشان که ملت ایران در طول تاریخ موحد بوده اند، انقلاب هر روز بالنده تر می شود، مردم انقلابشان را دوست دارند ، حماسه ی ۹ دی در تاریخ ماندگار شد یا این که ملت ایران در تاریخ بی نظیر است ، بیشتر برای من جمله های تحسین برانگیز بود تا جمله های حقیقی و برآمده از جریان تاریخی مبارزه حق و باطل . 🔵با این که من کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری را سال ها قبل خوانده بودم ، دید جریانی درباره ی حق و باطل را از قبل داشتم و انقلاب اسلامی را امتداد عاشورا و زمینه ساز ظهور می دانستم ولی ناشناخته بودن ، هویت ایرانی ، حلقه مفقوده ، درک کنه جریان انقلاب اسلامی ایران در مسیر حق بود. آشنایی با نظریه ی هویت ملی دریچه ای تازه را بر روی من گشود . ♦️حلقه ای از سلسله الذهبی که قبل از آن با مهدویت و غرب شناسی آغاز شده بود و دید جریان شناسانه از انقلاب اسلامی را برایم به ارمغان آورده بود. اما پرسشی پررنگ در این میان بی جواب مانده بود. چرا ایران ؟و چطور ایرانی این نقش را ایفا کرده؟ 🇹🇯شاهکار نظریه ی هویت ملی این جملات بود که سرزمین جغرافیایی فلات ایران ، وطن مردمانی شد عدالت خواه و حقیقت طلب و موحد ، که با بن مایه های توحیدی و زبان فارسی ، اسلام و تشیع ، از افق ولایت فقیه طلوع کرد و به سوی ظهور رهسپار شد. انقلاب اسلامی حلقه ی وصل سلسله ی جلیله انبیا به سلسله خاندان اهل بیت شد. خداوند متعال به شما جزای خیر دهد. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام بر استاد عزیز استاد میخواستم نظر شما درباره کتاب "ایران بین دو انقلاب " رو بدانم. چون قصد دارم این کتاب رو مطالعه کنم. میخواستم قبلش نظر شما رو درباره این کتاب بدانم از لطف شما ممنونم 🔴جواب : نجفی : با سلام لابد جمله مشهور آن حکیم صاحب اندیشه را شنیده اید که گفته بود هر نوشته ای به یکبار خواندنش می ارزد ۰ در ضمن قبلا در همین کانال شیوه علمی خودم را درباره اینگونه پرسشها بیان نموده ام و معتقدم من قرار نیست به جای شما فکر کنم تا شما نخوانید!! بلکه مطالعه کنید و فکر کنید، اگر مطلب و برداشت خاصی داشتید با من طرح نمایید۰البته مذاق علمی من با تحلیل های یکسویه و خاص امثال کتاب مذکور متفاوت است اما شناخت افکار و نظریات مختلف ولو انحرافی نهفته در این کتب را لازم میدانم ۰ نظریات درست و دقیق در مقایسه با این نظریات بهتر نمایان می گردد۰ در آخر هم به شما توصیه میکنم اگر این کتاب را نخواندید، البته هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، فقط این نکته را در نظر بگیرید که چنانچه حال و حوصله خواندن و مطالعه ندارید لازم نیست دنبال دلیل و مدرک و بهانه باشید ۰ موفق و پر نشاط باشید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔹همایش تخصصی مجمع بینش مطهر استان اصفهان(با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی) 🔹با رویکرد ترویج تمدن اندیشی و ارتقاء بینش تمدنی 🔹با موضوع: نظریه ی پیوستگی انقلاب اسلامی، حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام🔹 (در ایام چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ) ⭕️ سخنران: دکتر موسی نجفی 🔸مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر 🔵 @bineshmotahar
بیداری اسلامی و نقد سید جمال الدین.m4a
11.05M
🔰دو پرسش از دو نفر از مخاطبین کانال : ✅پرسش اول : در کتاب نظریه تمدن جدید اسلامی مصاحبه ای دارید در خصوص نظر حضرت آقا راجع به بیداری اسلامی : در حال حاضر با توجه به شکست بعضی از انقلاب ها آیا بیداری اسلامی شکست خورده یا هنوز ادامه دارد؟ ✅پرسش دوم : سلام آقای دکتر وقت تون بخیر سوال من از جانب تون اینه شما بارهای خط جمال الدین اسد آبادی رو در مقابل میرزای شیرازی اصیل نمی دانید و معتقدید اگر ما از اسدآبادی شروع کنیم به فهم درستی از انقلاب نمی رسیم خواستم اگر بیشتر در این مورد توضیح بدید و استدلال ها تون رو بشنوم ممنون 🔴جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت" ( انحراف از غدیر تا سقیفه و نقش تاریخی بی بدیل حضرت فاطمه س) ✅در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد: ۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را هم در بر میگیرد ۰ 🔴 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛ 🔵 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰ ♦️اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تفاوت رهبری در انقلاب الهی و دینی با رهبران انقلابهای غیر الهی ✅ درست است که انقلاب اسلامی حدود 60 سالش به پهلوی می رسد اما اگر بخواهیم درست تر نگاه کنیم این یک بیداری اسلامی وسیع است که تنها به ایران هم مربوط نیست. امروز چون استعمار به استعمار فرانو تبدیل شده است بیداری اسلامی هم عمیق تر شده است. انقلاب اسلامی از طرفی معلول عمق بیداری اسلامی و از طرفی نیز علت بیداری اسلامی جدید است. ا . درست است که امروز مشکلات هویتی و اخلاقی داریم اما توجه کنیم که آسیب های ما هم به تدریج عمیق تر شده است. فرق انقلاب ما با انقلاب های سکولار این است که رهبران راه ایجاد نمی کنند. انبیا از پیش راه را ایجاد کرده اند. رهبران انقلابهای الهی راه را نشان می دهند ولی در انقلاب های دیگر و بخصوص سکولار رهبران راه ایجاد می کنند. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰قدرت جهانی انقلاب اسلامی در نظریه مهمترین استراتژیست و سیاستمدار امریکایی (نظم جایگزین ، نظم چهار صد ساله صلح وستفالی) ✅یکی از ویژگیهای مهم انقلاب اسلامی ایران ابعاد جهانی و تاثیر بین المللی آن است ؛ اما جالب است ابعاد واقعی این مسئله را از زبان بزرگترین استرتژیست امریکا یعنی هنری کیسینجر در فصل چهارم کتاب نظم جهانی او بشنویم ۰ وی معتقد است نظمی که بر عالم سیطره یافته است ، معلول معاهده وستفالیا اروپا از ۱۶۴۸ میلادی تاکنون بوده و هست ؛ اما انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد "نظمی جدید" بیرون از این نظم کهن چند صد ساله اروپایی است ۰ کیسینجر می نویسد : آیت الله خمینی معتقد بود خوانشی از قرآن ، جامعه را به سوی ایجاد نظم جهانی حقیقتا مشروع رهنمون میشود۰۰۰با انقلاب ایران ، جنبشی اسلام گرا که به سرنگونی نظام وستفالی همت گذاشته بود بر کشوری متجدد حاکم شد و اعلام کرد که اعتقاد و تعهدی به چنین نظامی (نظم جهانی وستفالی) ندارد و در پی جایگزینی آن است۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در نشست تخصصی بینش تمدنی ✅🔹با موضوع: نظریه ی پیوستگی انقلاب اسلامی، حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام🔹 (در ایام چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ) 🔴رجوع به تمدن گذشته اسلامی قرون اولیه اسلامی و تمدن اسلامی شیعی عصر صفویه و "محاوره" با آن کار عظیمی است که انقلاب اسلامی انجام داده است و عطمت این کار در این است که با این میراث عظیم به طور زنده میخواهد با تمدن مدرن غرب نسبت سنجی درست پیدا کند ۰ 🔵حالا مطلب مهم اینجاست که در این نسبت سنجی ، دست برتر با کدام تمدن است ؟ 🔴اگر این شرایط و مقدمات گفته شده محقق شود، ما میتوانیم از تمدن نوین اسلامی سخن بگوییم۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از اعضای کانال ✅سلام کتابی به نام "مکتب مردمسالاری دینی" تالیف کرده ام آیا دکتر نجفی گرامی وقت و علاقه ای جهت مطالعه دارند؟ با تشکر ✅جواب نجفی : با سلام و تشکر از پیشنهاد سخاوتمندانه که دادید ۰ مطلب شما دو بخش دارد : اول فرستادن کتاب ، که حتما من به دیده منت و با افتخار این هدیه باارزش را می پذیرم ۰ دوم در مورد وقت گذاشتن برای خواندن آن است که این مطلب هم به حجم کتاب و محتوای آن بر می گردد ، لذا مشروط کردن قسمت اول به دو شرط بعدی ظاهرا وجه مناسبی ندارد ؛ بنابراین عجالتا جنابعالی کتاب را بفرستید ، انشاالله مطالعه کرده و استفاده می کنم ۰ 🔴موفق باشید ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ملیت و ملی گرایی در تاریخ.m4a
6.6M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»،«حکمت اشراق»،«السیاسه العامه»،«شاهنامه» و .... تجلی یافت، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت،چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول،به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را میتوان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول،صرفا تعصب در برابر اعراب بود،یا اینکه ریشه ی عمده ی دیگری هم داشت؟ ✅جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه بفرمایید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد همان طور که مستحضرید،مدتی است که به نظر میرسد به جنبه های مختلف شخصیت امام موسی صدر در قالب همایشهای متعدد،چاپ کتاب و ... بیش از پیش پرداخته میشود.در این میان،بعضی از شخصیت ها فرهنگی و سیاسی کشور(بعضا با مواضع سیاسی کاملا مختلف)از این جریان حمایت میکنند و در ترویج اندیشه های ایشان می کوشند. با توجه به چنین فضایی،چند پرسش خدمتتون داشتم: ارزیابی شما از اندیشه ی سیاسی و برنامه مبارزاتی امام موسی صدر چیست؟ آیا میتوان ایشان را مروج «اسلام رحمانی» دانست؟ آیا در مولفه های اندیشه و برنامه مبارزاتی ایشان با استبداد و استعمار،می توان تضاد و اختلافی مبنایی با اندیشه و عملکرد سیاسی امام رحمه الله و همفکران ایشان پیدا کرد؟ انگیزه ی جریان مروج ایشان را چگونه ارزیابی میکنید؟ وضعیت سیاسی و فرهنگی امروز کشور،چقدر نیاز به بازخوانی اندیشه های ایشان را دارد؟آیا ضرورتی را احساس میکنید؟ آیا میتوان شخصیت سیاسی و دینی ایشان را ادامه شخصیت سید جمال الدین اسد آبادی دانست؟ ✅جواب : نجفی: با سلام و تشکر از شما بابت تقریبا ده پرسشی که در قالب این یک سوال آورده اید ۰ بیشتر مطالب شما حدس و نظر است و میتواند تا حدودی درست و تا حدی قابل نقد باشد ؛ این مهم بسته به زاویه دید و اصول فکری و مبانی شما دارد۰ به هر حال شناخت امام موسی صدر و روش ایشان بخصوص در جامعه متکثر لبنان قابل تحقیق و تامل است ۰ ایشان ابتکارات زیاد و به دنبال آن موفقیت هایی مهم داشته است و به نظرم اگر بخواهیم عنوانی برای حرکت ایشان در نظر بگیریم "اصلاح اجتماعی" نام مناسبی باشد ۰ از این زاویه تلاش و زحمات آن بزرگوار برای تطبیق با بزرگانی مثل امام خمینی دارای دو تفاوت است : 🔴 اول حرکت امام در قالب بیداری اسلامی و در ابعاد مختلف واز جمله سیاسی قرار می گیرد و امام را میتوان با عنوان " مصلح سیاسی" یاد نمود ؛ و این در حالی است که از مرحوم موسی صدر بیشتر با عنوان "مصلح اجتماعی" میتوانیم یاد کنیم۰ 🔵 دومین تفاوت عمده به تفاوت محیطی و شرایط جغرافیایی و جمعیتی و تاریخی ایران با لبنان مربوط است ۰ اکثریت شیعه در لبنان غیر از ملیتی با هویتی شیعی است ۰ ایران در پنج قرن اخیر ، تشیع را در مرکز هویت ملی خود دارد و این در حالی است که در لبنان شیعیان در این نقطه مرکزی و سیاسی درجه اول قرار ندارند و تبدیل این اکثریت شیعه به یک هویت بزرگ و تاثیرگذار آرزوی آن فقید سعید بزرگوار بود ۰ از همین زاویه تفاوت ایشان با سید جمال الدین هم آشکار میشود چرا که حوزه عمل سید صدر ببشتر در لبنان و سید جمال الدین بیشتر در حوزه امپراطوری عثمانی قابل پیگیری است ۰ ♦️موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مراسم ملی تجلیل از چهل قلم در اصفهان ✅همراه با رونمایی از کتاب : ♦️♦️ فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما ♦️♦️ اثر دکتر موسی نجفی و به اهتمام محمد علی فولادگر نشر آرما - به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی 🔴با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل و استاد اصغر طاهرزاده 🔵کتابخانه عمومی صائب - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi