🔰برگزیده هایی از مباحث نشست هم اندیشی نظم جهانی - ۹۸/۳/۲۱ - پژوهشگاه علوم انسانی
✅کیسینجر در فصل اول در صفحه ۵ کتاب نظم جهانی اینگونه می نویسد:
مذهب وسیاست در اروپا هرگز نتوانستند به یک ساختار مشترک تبدیل شوند تاجایی که ولتر در این باره به طنز چنین گفت:که امپراطوری روم مقدس" نه مقدس است،نه رومی ونه اصلا اروپایی".
🔴تحلیل ونقد آقای دکتر نجفی در این خصوص: به فرض که سکولاریزم را جزء ذات اروپا محسوب کنیم و با فرض عدم وحدت ساختاری سیاست ومذهب در اروپا، به چه دلیل غرب در صدد تعمیم این خصلت حکومت در اروپا به سایر نقاط دنیا هستند؟چرا این موضوع را جهانی می دانند؟ آنها به چه حق و یا دلیل موجه علمی سکولاریزم را به کل جهان تعمیم می دهند ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
شروع خوانش تاریخ.m4a
8.51M
🔰چند پرسش از مخاطبین کانال
✅چند پرسش با زمینه های مختلف و تا حدودی مرتبط با هم از سوی چند نفر مطرح شده که مناسب دیدم بعد از طرح ، در یک فضای مشترک جواب بدهم :
🔴پرسش۱ :
با سلام خدمت استاد بزرگوار
قرار است یک حلقه مطالعاتی دانشجویی را تشکیل دهیم ، محوریت حلقه مطالعه آثار حضرتعالی است. لطف بفرمایید راهنمایی کنید که به ترتیب کدام آثار شما را بررسی کنیم؟
🔵پرسش ۲
استاد محترم
جناب دکتر نجفی
سلام
از بین کتاب های که خود جنابعالی در طی سالیان ممتد نوشتید لطف توضیح بفرمایید که کدام کتاب ها برای دانشجویان رشته تاریخ انقلاب اسلامی مورد تاکید و تایید جنابعالی میباشد
با تشکر
🔴پرسش ۳:
ما جمعی از مادران دغدغه مند هستیم که هر هفته یک گعده مادرانه به همراه بچه هامون داریم و بخشی از کارمون مطالعه تاریخه، می خواستم مشورت بگیریم که میان مطالعه تاریخ غرب،اسلام، معاصر،انقلاب اسلامی یا حتی تاریخ استعمار کدام اولویت دارن و چه کتبی را پیشنهاد می کنید. هدف جمع داشتن اطلاعات و قدرت تحلیل عمومی مسایل تاریخی است.
✅پاسخ :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ و همچنین در ادامه پاسخ شفاهی هر سه پرسش در یک جا آمده است ۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
کتاب مرتبط با پرسش قبلی👆👆
🔰فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما
✅به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی کتاب فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما تالیف «موسی نجفی» به همت نشر آرما در زمستان ۹۷ منتشر شد.
فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما، در چهل سالگی انقلاب به افق و مراحل نظام و تمدن اسلامی که ظرفیت عظیمی را برای ملت ایران نمودار کرده ، تامل نموده و این صورت مسئله را در ابعاد و مختصات دهه پنجم مورد واکاوی و بحث علمی قرار میدهد.
کتاب حاضر نگاهی به گذشته دارد و افقی را برای آینده ترسیم می کند؛ حاصل این تامل بین گذشته و حال و آینده نوعی “نظریه پیوستگی” در برابر “گسستگی عالم مدرن” در برابر جامعه ایرانی است. صورت دیگر این مسئله همان بحث هویت و بحران هویت است که از مهمترین مسائل ایران معاصر است.
زاویه دیگری که میتوان این مسائل را در افق آن دید بحث “منازعه ایدهها” یا رقابت تمدنهاست. مجموعه این مباحث از جمله ریشهدارترین موضوعاتی است که میتوان در سطح نظری و فکری و معرفتی به آنها پرداخت و در سایه آن مسائل جزئی دیگر را بهتر طراحی و حتی پاسخ داد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی - ویژه علوم سیاسی اسلامی
مشهد - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
✅نقد دکتر نجفی به یک نظریه :
نگاه فلسفه سیاسی غرب در مباحث اولیه قرارداد اجتماعی بر اساس "نگاه هابزی" نوعی بدبینی و شرور بودن انسان در حالت طبیعی است ؛ امروز در برخی نظریات علوم سیاسی اسلامی همین قالب و مدل را الگو قرار داده و با کمک گرفتن از ادبیات سیاسی اسلامی همین مراحل را اصطلاحا "اسلامیزه" می نمایند۰
به نظر می رسد این نظریه در مقابل "نظریه فطرت" قرار دارد و فلسفه سیاسی اسلام در ابتدا و نقطه شروع به ذات انسان خوش بین است ۰ این مسئله در تحول دولت سازی اسلامی از زاویه نگرش فلسفه سیاسی بسیار مهم است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 نشست تخصصی هم اندیشی نظم جهانی - پژوهشگاه علوم انسانی:
✅تعمیم ناقص نظم اروپایی به نظم جهانی
🔴کیسینجر در فصل دوم نظم جهانی معتقد است محدودیت قدرت برای اروپا داخل نظم وستفالی است و این در حالی است که او معتقد است برای قدرتهای آسیایی مثل روسیه این محدودیت فاجعه بار است ۰
حال با توجه به نظریه مذکور این نقد اینجا میتواند مطرح شود که به فرض تفاوت خصلت ذاتی بین محدودیت نظم بین قدرتهای اروپایی با آسیا ، چگونه می توان نظم اروپایی یا نظم وستفالی را خصلت فرا اروپایی داده و حتی نظم جهانی قلمداد نمود در اینجا نوعی تناقض در استدلال آنان دیده می شود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تقی از توپ خالی شاه نمی ترسد
(از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی امریکایی )
✅به مناسبت ۱۳ تیر ماه ، یکصد و ششمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی
✅روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ »
شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است.
آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت:
آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟!
صدر اعظم : این توپ است.
آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟
صدر اعظم : نخیر.
این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟
صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود.
آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟
صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد.
آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند.
اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود!
آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که:
" تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!"
🔴برگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅پرسش اول :
سلام علیکم .
خدا قوت خدمت استاد گرانقدر!
آقای دکتر! یک ویدئو توی فضای مجازی دست به دست می شود، که قسمتی از یک مصاحبه ی 26 دقیقه ای در سال 1974 از محمد رضا پهلوی است و در آن کلیپ کوتاه و برش زده شده ، حرف هایی را شاه می گوید که مسلما نه اعتقادی به آن داشته و نه هیچ گاه آن ها را عملی کرده و قاجار را متهم به وابسته بودن به انگلیس کرده و خودش را غیر وابسته و عامل پیشرفت عملی و بهداشتی و...معرفی می کند.
🔸سوال این است : اگر تاریخ مصاحبه درست است و پنج سال قبل از انقلاب است، در آن سال چه اتفاقات ویژه ای برای محمد رضا افتاده که چنین حرف هایی را زده؟ سال 52 ، هنوز انقلاب به مراحل آشکار نرسیده و مبارزان در زندان ها و تبعید گاه ها و شکنجه گاه ها هستند و خفقان بیداد می کند...آیا محمد رضا تعارض منافعی با آمریکا و انگلیس پیدا کرده؟ یا می خواسته به شوروی پناه ببرد( در جهان دو قطبی آن روز . گر چه امری بعید است . یا می خواسته با این ژست ها امتیازاتی از غرب کسب کند؟)
🔸🔻دارند با این ویدئو چهره ی شاه را تطهیر می کنند و عجیب است که دشمنان انقلاب ، می خواهند با ادبیات انقلابی !! و مبارزه با استعمار شاه را تطهیر کنند و بنده فکر می کنم این به معنای قدرت نرم و برتر انقلاب اسلامی است ، که مخالفان و سلطنت طلبان ، مجبورند در جاهایی از ادبیات انقلابی استفاده کنند و در عین حال سلطنت طلب و کهنه پرست باشند و یادشان برود ،که در همان کلیپ شاه اختلاف طبقاتی و کاخ نشینی خود را با کاخ سلطنتی و اشرافی انگلیس مقایسه می کند و در عین پذیرش ناخودآگاه فاصله طبقاتی با متهم کردن انگلستان به اشرافیت ، خود را از زیر بار این ننگ بزرگ برهاند و چه استدلال پوچ و سخیف و غیر شرافتمندا نه ای
🔻با تشکر از حوصله و وقتی که برای پاسخ گویی به سوالات صرف می کنید. خدا خیرتان دهد.
✅پاسخ :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در پست بعدی مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دوران پهلوی-۱.m4a
11.15M
🔰پرسش دوم :
✅سلام استاد
وقت بخیر ؛
برای حفظ و یادسپاری مطالب تاریخی ، و با توجه گستردگی مطالب باید چه کاری انجام بدیم ؟؟؟
بعضی میگن خلاصه نویسی ؛
اما تاریخ مطالب ریز و اتفاقاتش ، همگی مهم هستن و ما از اونها درس میگیریم و نمیشه دقیقاً گفت که کدوم مهم و کدوم غیر مهم هستن ؛
واقعاً باید چطور تاریخ رو مطالعه کرد و در ذهن حفظ کرد ؟؟؟!
✅پاسخ :
نجفی :
لطفا برای جواب به این پرسش و پرسش قبلی به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت دهه کرامت
✅دکتر نجفی : خط تمدن رضوی از نظر ظهور عینی فقط به دوره و حیات مبارک
امام رضا علیه السلام محدود نمی شود ؛ همچنانکه وجود خود امام معصوم و برکات و جلوه هایش فرا زمانی و فرامکانی می باشد ۰ ما اگر بخواهیم اصول تمدن رضوی را در تمدن نوین اسلامی دنبال نماییم ، میتوانیم حلقه های مفقوده آن را به تدریج و به تفضیل در دورانهای مختلف از طاهریان و آل بویه گرفته و تا صفویه و حتی جمهوری اسلامی امتداد دهیم ۰ داشتن یک مجموعه کامل و به هم پیوسته فکری و تاریخی و نظری حتما به معنای تحقق همه اجزاء در یک مقطع زمانی نیست ۰ این مطلب شامل سایر ایده ها و تمدنها هم میشود ۰ و اتفاقا هر چه این کشش زمانی بیشتر و عمیق تر باشد حکایت از کامل بودن و برتری آن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : آسیب شناسی حرکت بیداری اسلامی در دهه های اخیر در جهان اسلام ، فقدان نظریه تمدنی داشتن و ناقص بودن نطریه سیاسی برای حکومت دینی بر جامعه است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
تهران- ایرنا- اساتید و پژوهشگران شرکت کننده در نشست هویت ملی در گام دوم رهبری، تاکید کردند: مقام معظم رهبری با جمع بندی افتخارآمیز از چهل سال گذشته و گشودن افق های پیش رو برای گام دوم انقلاب، در راستای تمدن سازی عمل کردند.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، نشست هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری توسط پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی و با همکاری مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این نشست جمعی از اساتید و پژوهشگران علوم سیاسی و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حضور داشتند.
ادامه در 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبل
🔰 دکتر نجفی در نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی :
🔴بیانیه گام دوم مانیفست نیست
✅رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی در این نشست با بیان اینکه برخیها از بیانیه گام دوم تعبیر به مانیفست (مرامنامه) میکنند، گفت: به نظر من این تعبیر نادرست است. کلمه مانیفست بیشتر در احزاب کمونیستی و سوسیالیستی به کار میرفت و این واژه برای بیانیه گام دوم مناسب نیست.
موسی نجفی ادامه داد: برخورد ما با بیانیه گام دوم باید برخورد با صحبتهای یک نظریه پرداز و فیلسوف سیاسی باشد و از این زاویه بیانیه را تحلیل کنیم. وقتی کلمه مانیفست را استفاده میکنیم نگاه ما به رهبر انقلاب بیشتر به عنوان رهبر یک حزب و جریان سیاسی قلمداد میشود. این در حالی است که رهبری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی جایگاه بالاتری از این مسئله دارد و نباید جایگاه رهبری را تقلیل داد.
نجفی با بیان اینکه نباید تنها به تکرار مطالب گام دوم اکتفا کرد، بلکه باید با این متن به صورت آزاد روبرو شد، گفت: نگاه تقلیدی برای تبیین بیانیه مناسب نیست، بلکه باید اندیشههای مختلف را ارائه و از بیانیه و چارچوب آن، پاسخهای مدنظر را استخراج کنیم. در این صورت بیانیه میتواند تبدیل به یک نگاه خلاقه تمدنی و گام دوم در مسیر انقلاب اسلامی شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این بیانیه با چهار تمدن مواجه است، گفت: تمدن اول، تمدن گذشته اسلامی است که در قرون اولیه ظهور اسلام متجلی بود. تمدن دیگری که این بیانیه با آن مواجه است، تمدن گذشته شیعی ما ایرانیها است که در صفویه متبلور شده است. تمدن غرب هم از جمله تمدنهایی است که ما با آن مواجه هستیم و نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم.
این پژوهشگر اندیشه سیاسی تمدن چهارمی که بیانیه گام دوم با آن مواجه است را تمدن آینده مهدوی دانست و تصریح کرد: بیانیه گام دوم با این چهار تمدن مواجه است و نسبتهای مختلفی با این تمدنها دارد و نیازمند آن است که تمدنهای رقیب را نقد و تحلیل و بررسی کند و با تمدنهای هم سو، نزدیک و ارتباط خود را افزایش دهد.
نجفی ادامه داد: در بیانیه گام دوم دو بحث مورد توجه قرار گرفته است؛ بحث اول جمع بندی افتخار آمیز گذشته است. رهبری در این بخش با توجه به دشمنیهایی که صورت میگیرد و برخی جریانها تلاش میکنند، عملکرد نظام را در چهل سال گذشته سیاه و غیر درخشان جلوه دهند، به بیان دستاوردها در کنار اشاره به ضعفها پرداخته اند و نشان داده اند حرکت نظام، حرکت موفقی بوده است.
وی افزود: در بخش دوم بیانیه، رهبری نگاه به آینده دارند و با برشمردن ظرفیتهای نظام و کشور سخن از امید دارند و بیان میکنند که این امیدواری مبتنی بر توهم و از روی ندیدن واقعیتها نیست، بلکه حتی با دیدن ضعفها، توانمندیهای به قدری برجسته است که باید به گام دوم انقلاب امیدوار بود. رهبری در مقابل جریان های مختلفی که تلاش میکنند چهل سال گذشته را سیاه و پر از ضعف نشان دهند تا بتوانند مردم نسبت به آینده نظام ناامید کنند؛ نگاه واقع بینانه ای ارائه میکنند تا مانع ایجاد این یاس در جامعه شوند. به عنوان مثال رهبری از تشدید معنویت و اخلاق در این بیانیه صحبت میکنند؛ این در حالی است که برخیها جریانها به طور مرتب خلاف این مسئله را به جامعه پمپاژ میکنند.
نجفی با بیان اینکه انقلاب ایران هنوز انقلاب جوانی است و نمیتوان از انقلاب جوان انتظار داشت در چهل سال بتواند مفاهیم مختص به خود را جا بیندازد و مقابل تمدن چهارصد ساله غرب بایستد، گفت: معمولاً بعد از انقلابهای جوان تمدنهای جدید ساخته میشوند. در صفویه هم صد سال اول دوره تأسیس و تثبیت بود و در زمان شاه عباس تمدن صوفیه ساخته شد. در انقلاب اسلامی هم، دوره امام دوره تأسیس و تثبیت و دوره رهبری دوره تثبیت و شکل گیری طلیعههای تمدن نوین است.
نجفی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیتهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر انقلاب اسلامی مفاهیمی مانند استقلال، خود باوری، اراده ملی و … را بتواند درونی کند، این ظرفیت را دارد که تمدن غرب را به چالش بکشد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هویت و تمدن.m4a
6.78M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅پرسش اول :
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد محترم جناب آقای موسی نجفی
پرسش بنده پیرامون روش عملکرد برای ادامه تحصیلِ آکادمیک ذیل مباحث تمدنی و هویتی می باشد.
آیا برای ورود به مسائل شناخت جامعه به نحوی که منجر به شناخت سنت ها و قوانین اجتماع برای جامعه سازی و تمدن سازی و از طرفی مباحث هویت شناسی برای هویت سازی (ناظر به مطالب هویتی حضرتعالی در کتاب هویت شناسی) به نظر شما ،تحصیل در رشته جامعه شناسی مسیر صحیح تری می باشد یا رشته علوم سیاسی و ضمنا کدام گرایش ؟
هم چنین به نظر جنابعالی برای شناخت این مسائل و در واقع هست و نیست های اجتماعی از منظر اسلام، اجتهاد را به چه میزان تعیین کننده می دانید؟
ضمنا بنده طلبه پایه ۶ حوزه هستم.
🔷با تشکر و قدر دانی از زحمات شما....
ببخشید از زمان فرستادن سوال بنده نسبتا زمان زیادی گذشته، این طبیعی هست یا مشکلی وجود دارد؟
دوباره تشکر از زحمات شما
✅پرسش دوم:
سلام علیکم
خسته نباشید و ممنون از مطالب مفیدتون
یک سوالی از خدمت آقای دکتر داشتیم؛
در صورت امکان سیر مطالعاتی پیشنهادی ایشون برای تاریخ اسلام و تاریخ مشروطه به بعدرو بفرمایید.
🔴جواب :
نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ ذی القعده سالروز تولد مسعود حضرت امام رضا علیه السلام
✅دکتر نجفی : خط اصلاح نظام سیاسی آنهم نظام بسته و خشک خلافت از جمله موارد مهمی است که تمدن رضوی با محوریت امامت و ولایت را از خط اموی - عباسی حاکم بر تاریخ خلافت در تمدن اسلامی متمایز می کند ۰ این مسئله میتواند برای کسانی که فکر می کنند نظریه تمدن رضوی یک ایده تحقق نیافته و آرمانی شیعی در دل تاریخ است را مورد مناقشه و نقد قرار داده و دو خط عینی و عملی را در تاریخ اسلامی شاهد بود :
خط و جریان اول : اصلاح و نقد تاریخ انحصاری خلافت از جنبه مشروعیت اولیه در دو قرن اول تا سال ۲۰۱ هجری قمری که همان سال ولایتعهدی امام رضا علیه السلام است ۰
خط و جریان دوم : هموار نمودن و مشروعیت بخشی به جریان های سیاسی خارج از دایره خلافت و شیوه های حکومتی غیر امپراطوری و غیر متمرکز و موازی خلافت ؛ همان جریانی که آرام آرام در قرون بعدی با استقلال بخشهایی از ممالک اسلامی و از جمله ایران را در پی داشت ۰ همه اینها را میتوان با نگاه تخصصی و عمیق تر در تحقق عینی ابعاد مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام در نظریه تمدن رضوی شاهد بود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
عبرت از "راهبرد های سطحی" در تاریخ برای سیاست امروز ایران
✅هنری کیسینجر دیپلمات و استراتژیست کهنه کار امریکایی در کتاب نظم جهانی در مورد وقوع فاجعه بار جنگ جهانی به نکته ای اشاره میکند که میتواند از جهاتی مهم باشد ؛ او معتقد است که :
تاریخ "کار سطحی" استراتژیکی را دیر یا زود تنبیه می کند ، جنگ جهانی اول در گرفت ، زیرا رهبران کنترل بر تاکتیک هایشان را از دست دادند۰
کتاب نظم جهانی ، ص ۸۴
🔴مطلب مذکور مهم است چرا که هر وقت رهبران در راهبرد کلان دچار تحلیل غلط میشوند ، در نهایت قافیه را باخته و کنترل مدیریت شرایط را از دست میدهند؛ برای مثال می توان از استراتژی سطحی "تعامل با غرب" بدون در نظر گرفتن سایر عوامل قدرت سخن گفت۰ راهبرد کلانی که در سیاست امروز ما به دنبال خود ، برجام را متولد کرد و با گذاردن تقریبا همه تخم مرغها در یک سبد ، دولتمردان و دیپلماتها دست برتر کنترل تاکتیک هایشان را از دست دادند۰
به نظر من از این منظر می توان نوعی آسیب شناسی جدی نسبت به راهبردی غلط در تاریخ ایران بدست داد ؛ راهبردی سطحی که دکتر مصدق نسبت به امریکا انجام داد و قبل از ان هم گروهی از مشروطه خواهان ، مردم را راهی بست نشینی در سفارت انگلیس نمودند۰ نتایج این راهبردهای غلط در تاریخ قرن اخیر نه تنها از دست دادن مدیریت تاکتیک و بخشی از استقلال کشور شد، بلکه دو کودتای استعماری سوم اسفند ۱۲۹۹ و ۲۸ مرداد۱۳۳۲ نتیجه آن بوده است ۰
راستی سیاستمداران ما کی میخواهند از تاریخ درست درس بگیرند، تا بتوانند درست درس پس بدهند!!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سیاست انگلیسی ؛ نقد بگیر و نسیه معامله کن
(روایت تاریخی از روحیات اروپایی در جنگ اول جهانی)
✅از جمله مطالب و موضوعاتی که می تواند گره گشای برخی نزاع های سیاسی داخلی باشد ، رجوع فکری به تاریخ تحولات و رفتار قدرتهای بزرگ در شرایط بحرانی است ۰ در سالهای ۱۹۱۶ و ۱۹۱۷میلادی انگلیسی ها مایل بودند در جبهه شرقی جنگ جهانی کار امپراطور عثمانی را یکسره کرده و بدین طریق حساب آلمان و جبهه غربی را هم معلوم نمایند ؛ لذا ضمن ارتباط با "ترکان جوان" و بخصوص انور پاشا و برخی شخصیت های متنفذ در حکومت عثمانی ارتباط برقرار کرده و بعد از پیشنهاد رشوه کلان و دادن وعده سپرده های بانکی زیاد به آنها ، چند درخواست مطرح نمودند :
استقلال عربستان و خودمختاری محلی ارمنستان و سوریه و قیمومیت عملی بریتانیا بر بین النهرین و فلسطین و آزادی عبور از داردانل ۰ اما در مقابل لوید جورج نخست وزیر وقت بریتانیا ، الغای کاپیتولاسیون و کمک به اقتصاد ترکیه را برای بعد از جنگ مطرح نمود ۰ هر چند طرف ترک ظاهرا زیر بار این خفت و درخواست ها نرفت ، ولی در این روایت تاریخی روحیه" نقد بگیر و نسیه بده " اروپایی و طمع ورزی انگلیسی کاملا مشهود است ۰ البته مثال های متعدد در این زمینه و در ابعاد بیشتر در تاریخ وجود دارد که ذکر هر یک صفحه زشتی از تاریخ استعمار را شامل می گردد ۰
🔴آیا انگلیس دیروز و امریکای امروز و اصولا حرص و طمع استعماری غرب در اصل و ذات تفاوتی نموده است ؟ جواب این است در ماهیت خیر! ولی در برخی شیوه ها، استعمار کهنه به "استعمار نو " متحول شده است۰
البته با تاسف زیاد باید گفت، همچنان خوش بینی مردان سیاست در شرق نسبت به غرب و اعتماد بی جا به این مردان روبه صفت ، ساده لوحانه ادامه دارد ۰
و شاید عبرت نگرفتن درست از تاریخ !!
شاید این پرسش وجه بیشتری داشته باشد : ما کی قرار است از تاریخ عبرت بگیریم؟!
https://eitaa.com/drmousanajafi
منبع شناسی و نقد آن.m4a
7.11M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام. از آقای دکتر سوالی داشتم.
منابع تاریخی چطور اعتبار سنجی میشن؟ و از کجا بدونیم منبعی که داریم استفاده میکنیم مطالبش درست و تحریف نشده و بدون غرض بوده؟
اگه از یه منبع تاریخی برای کسی مطلبی گفتیم و اون شخص به منبع ما ایراد گرفت ، باید چیکار کنیم؟
در کل چطور بدونیم که یک منبع و کتاب تاریخی درسته و معتبره؟
🔴پرسش دوم :
عرض سلام و خداقوت خدمت استاد ارجمند
ضمن تشکر از جنابعالی، بنده اخیرا مسئول کتابخانه یکی از حوزه های علمیه شده ام. ان شاالله در نظر دارم همراه با کتب تخصصی طلاب، در زمینه تهیه منابع تاریخی و سیاسی هم اقدام کنم. از حضرتعالی درخواست داشتم معرفی کاملی در این زمینه به حقیر داشته باشید.
ممنون از توجه شما.
✅پاسخ :
نجفی :
لطفا برای جواب به این دو پرسش به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دوره پهلوی.m4a
7.44M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد نجفی.
وقتتون بخیر باشه.
امکانش هست کانالی معرفی کنید درباره اوضاع قبل از انقلاب،یعنی هم خوبی های قبل از انقلاب و هم بدی های قبل از انقلاب رو بررسی کرده باشه؟
✅پاسخ :
نجفی :
لطفا برای جواب به این پرسش به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : تمدن نوین اسلامی در نسبت با یک زنجیره از مفاهیم و حوزه های تمدنی دیگر قابل فهم و ارزیابی است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه :
✅اینکه پرسش می کنید با توجه به عقب ماندگی جهان اسلام و پیشرفت تمدن غرب چگونه میشود از تمدن در کشورهای اسلامی سخن گفت باید گفت ؛ این وضعیت تمدنی محدود به ایران و چند کشور محدود است و اکثر مناطق اسلامی در مراحل قبل از تمدن قرار داشته و حتی نه تنها در مرحله تهاجم تمدنی که در مرحله بحران فرهنگی و هویتی قرار دارند ۰ از این لحاظ دست برترهویت تمدنی با ایران اسلامی شیعی می باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
پرسش و پاسخ قسمت اول.mp3
15.49M
🔊 #فایل_صوتی
🎙 دکتر #موسی_نجفی
عنوان: پرسش و پاسخ پیرامون #آینده_ایران
🔰 آیا جمهوری اسلامی در نظام ولایت فقیه و تفکیک قوا دچار التقاط شده است❓
چرا قائل به تمدن رضوی هستیم و چگونه ولایت رضوی را در بستر تمدنی می بینیم❓
🚨 با وجود آسیب های اجتماعی فعلی کشور، آیا تئوری پردازی در سطح تمدنی صحیح است❓
💠 شواهد تقابل تمدنی اسلام با تمدن غرب چیست؟ آیا قلب تمدن غرب و موتور محرک آن، الحاد است❓
🔆 چیزی که در بستر الحاد شکل گرفته چگونه می توان از او استفاده توحیدی نمود؟ مساله گزینش فقط در ابزار و تکنولوژی است یا شامل علوم انسانی می شود❓
سیر طرح.pdf
291.9K
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
آقای دکتر بنده دانشجوی دکتری رشته کلام هستم برای پایان نامه دکتری طرحی به نظرم رسیده لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید در ساختار پایان نامه چه نکاتی را باید لحاظ کنم و اگر منابعی در نظر دارید که باید مطالعه کنم معرفی کنید
باتشکر
✅جواب نجفی :
در مورد نقش امامت و ولایت از منظر نوعی تمدن شناسی میتوان از ابعاد مختلف سخن گفت؛ اما اگر عمده ابعاد تمدن را در سه سطح خلاصه کنیم، نگاه به این پرسش و سوالات مشابه آن شفاف تر و دقیق تر می شود ؛ سه جژء مذکور که در حقیقت سه ویژگی تمدن هستند عبارتند از : رشد عقلانیت - پرورش فضائل اخلاقی - توسعه ابزار و رفاه زندگی
🔴حال شما میتوانید نقش ابتدا اسلام و سپس مکتب اهل بیت علیهم السلام را در این سه ضلع تمدن بررسی نمایید ۰ دقت داشته باشید در این رابطه ما دو سطح بررسی داریم :
🔵تمدن تاریخی اسلام که "تمدن حداقلی" است و تمدن مسلمین نامیده میشود و دوم تمدن حداکثری و معیار و شاخص گونه که "تمدن اسلامی و حداکثری" نامیده میشود و فقط در سایه تعالیم ائمه معصومین علیهم السلام قابل بررسی است ۰
من در کتاب تمدن رضوی در فصل چهارم ، ده ویژگی برای این تمدن ذکر نموده ام که میتوانید به آن رجوع نمایید ۰ البته کتاب انسان ۲۵۰ ساله را هم یکبار از این زاویه مطالعه نمایید ، فکر میکنم ایده و افق فکری نویی در اختیارتان میگذارد۰همچنین کتاب کاوش های نظری در الهیات و تمدن نوشته آقای حبیب الله بابایی نکات قابل توجهی در مورد پرسش شما دارد ۰
🔴موفق باشید 👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
👆ادامه قبلی
🔰کاوش های نظری در الهیات و تمدن
1
مولف : حبیب الله بابایی
ناشر کتاب : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سال نشر : 1393
تعداد صفحات : 604
300,000 ریال
افزودن به سبد سفارش
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
معرفی کتاب
✅این کتاب از 9 فصل «ماهیت تمدن»، «ماهیت مطالعات تمدنی»، «حکمت عملی، حکمت تمدنی»، «الهیات تمدنی»، «جامعه فرهنگ و تمدن در تفکر و تجربه صوفیان مسلمان»، «فرهنگ تکثرگرایی غربی و چالش های نوپدید آن در زیست و هویت مسلمان شرقی»، «اسلام و تمدن در اندیشه حسن حنفی و مالک بن نبی»، «درآمدی بر الهیات عملی در اندیشه دینی مدرن»، «الهیات و فرهنگ مروری بر تطورات فکری الهی دانان مسیحی در مطالعات فرهنگی» و پیوست ها تشکیل شده است که هر بخش دارای مباحث گوناگونی است.
🔴این مجموعه در پی بیان تأملاتی است در امکان مطالعات دینی در موضوعات تمدنی و ضرورت مطالعات تمدنی در موضوعات دینی، این دو رویکرد، نوعی مواجهه با اندیشه سکولار در عرصه های کلان اجتماعی است تا نگرش تمدنی را در تفسیر ادیان (اعم از اسلام، مسیحیت و یهودیت) توصیه کند و بر قابلیت های ادیان در تدبیر و طراحی تمدن ها تأکید نماید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi