eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
876 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبلی 🔴کتاب ارتشبد فردوست و 🔴نشانی کانال مدرسه انقلاب @darseenghelab http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : تمدن نوین اسلامی در نسبت با یک زنجیره از مفاهیم و حوزه های تمدنی دیگر قابل فهم و ارزیابی است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه : ✅اینکه پرسش می کنید با توجه به عقب ماندگی جهان اسلام و پیشرفت تمدن غرب چگونه میشود از تمدن در کشورهای اسلامی سخن گفت باید گفت ؛ این وضعیت تمدنی محدود به ایران و چند کشور محدود است و اکثر مناطق اسلامی در مراحل قبل از تمدن قرار داشته و حتی نه تنها در مرحله تهاجم تمدنی که در مرحله بحران فرهنگی و هویتی قرار دارند ۰ از این لحاظ دست برترهویت تمدنی با ایران اسلامی شیعی می باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
پرسش و پاسخ قسمت اول.mp3
15.49M
🔊 #فایل_صوتی 🎙 دکتر #موسی_نجفی عنوان: پرسش و پاسخ پیرامون #آینده_ایران 🔰 آیا جمهوری اسلامی در نظام ولایت فقیه و تفکیک قوا دچار التقاط شده است❓ چرا قائل به تمدن رضوی هستیم و چگونه ولایت رضوی را در بستر تمدنی می بینیم❓ 🚨 با وجود آسیب های اجتماعی فعلی کشور، آیا تئوری پردازی در سطح تمدنی صحیح است❓ 💠 شواهد تقابل تمدنی اسلام با تمدن غرب چیست؟ آیا قلب تمدن غرب و موتور محرک آن، الحاد است❓ 🔆 چیزی که در بستر الحاد شکل گرفته چگونه می توان از او استفاده توحیدی نمود؟ مساله گزینش فقط در ابزار و تکنولوژی است یا شامل علوم انسانی می شود❓
سیر طرح.pdf
291.9K
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد آقای دکتر بنده دانشجوی دکتری رشته کلام هستم برای پایان نامه دکتری طرحی به نظرم رسیده لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید در ساختار پایان نامه چه نکاتی را باید لحاظ کنم و اگر منابعی در نظر دارید که باید مطالعه کنم معرفی کنید باتشکر ✅جواب نجفی : در مورد نقش امامت و ولایت از منظر نوعی تمدن شناسی میتوان از ابعاد مختلف سخن گفت؛ اما اگر عمده ابعاد تمدن را در سه سطح خلاصه کنیم، نگاه به این پرسش و سوالات مشابه آن شفاف تر و دقیق تر می شود ؛ سه جژء مذکور که در حقیقت سه ویژگی تمدن هستند عبارتند از : رشد عقلانیت - پرورش فضائل اخلاقی - توسعه ابزار و رفاه زندگی 🔴حال شما میتوانید نقش ابتدا اسلام و سپس مکتب اهل بیت علیهم السلام را در این سه ضلع تمدن بررسی نمایید ۰ دقت داشته باشید در این رابطه ما دو سطح بررسی داریم : 🔵تمدن تاریخی اسلام که "تمدن حداقلی" است و تمدن مسلمین نامیده میشود و دوم تمدن حداکثری و معیار و شاخص گونه که "تمدن اسلامی و حداکثری" نامیده میشود و فقط در سایه تعالیم ائمه معصومین علیهم السلام قابل بررسی است ۰ من در کتاب تمدن رضوی در فصل چهارم ، ده ویژگی برای این تمدن ذکر نموده ام که میتوانید به آن رجوع نمایید ۰ البته کتاب انسان ۲۵۰ ساله را هم یکبار از این زاویه مطالعه نمایید ، فکر میکنم ایده و افق فکری نویی در اختیارتان میگذارد۰همچنین کتاب کاوش های نظری در الهیات و تمدن نوشته آقای حبیب الله بابایی نکات قابل توجهی در مورد پرسش شما دارد ۰ 🔴موفق باشید 👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
👆ادامه قبلی 🔰کاوش های نظری در الهیات و تمدن 1 مولف : حبیب الله بابایی ناشر کتاب : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سال نشر : 1393 تعداد صفحات : 604 300,000 ریال افزودن به سبد سفارش معرفی کتاب مشخصات نظرات کاربران معرفی کتاب ✅این کتاب از 9 فصل «ماهیت تمدن»، «ماهیت مطالعات تمدنی»، «حکمت عملی، حکمت تمدنی»، «الهیات تمدنی»، «جامعه فرهنگ و تمدن در تفکر و تجربه صوفیان مسلمان»، «فرهنگ تکثرگرایی غربی و چالش های نوپدید آن در زیست و هویت مسلمان شرقی»، «اسلام و تمدن در اندیشه حسن حنفی و مالک بن نبی»، «درآمدی بر الهیات عملی در اندیشه دینی مدرن»، «الهیات و فرهنگ مروری بر تطورات فکری الهی دانان مسیحی در مطالعات فرهنگی» و پیوست ها تشکیل شده است که هر بخش دارای مباحث گوناگونی است. 🔴این مجموعه در پی بیان تأملاتی است در امکان مطالعات دینی در موضوعات تمدنی و ضرورت مطالعات تمدنی در موضوعات دینی، این دو رویکرد، نوعی مواجهه با اندیشه سکولار در عرصه های کلان اجتماعی است تا نگرش تمدنی را در تفسیر ادیان (اعم از اسلام، مسیحیت و یهودیت) توصیه کند و بر قابلیت های ادیان در تدبیر و طراحی تمدن ها تأکید نماید. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و نظر تخصصی پیرامون کتاب الهیات و تمدن با حضور نویسنده دکتر حبیب الله بابایی در گروه تاریخ واندیشه معاصر موسسه امام خمینی - مرداد ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : این کتاب افق جدیدی از مباحث تمدنی را در حوزه و دانشگاه باز می کند هر چند خود کتاب نظریه مختار در مورد شاخص تمدنی ندارد و موضع علمی صریحی نمی گیرد ۰ از طرفی در غرب اول تمدن شگل گرفته و بعد به سراغ الهیات رفته اند که حاصل آن "الهیات تمدنی" شده است ؛ این در حالی است در انقلاب اسلامی اول الهیات شگل گرفته و سپس دنبال تمدن می رویم این نقطه شروع متفاوت است ۰ 🔴دکتر بابایی : نگرش تمدنی نوعی نگرش کلی نگر و "کلان روایت جامع" است و این مباحث در این کتاب سعی شده است بدون گزینش و جهت گیری خاصی فعلا تتبع شده و یک جا آورده شود اما اینکه نظر مختار چیست؟ و نسبت آن با انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی چگونه میشود در کتاب بعدی به آن توجه شده است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : زنجیره به هم پیوسته واژه ها در تمدن نوین اسلامی و روح حاکم بر آن۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و ارزیابی تقابل غیر دقیق دو نظریه در نظم جهانی دکتر نجفی - پژوهشگاه علوم انسانی - تیر۱۳۹۸ ✅از نظر نویسنده محقق و کهنه دیپلمات امریکایی هنری کیسینحر، نظم جهانی به دو شکل ممکن است یکی نظم از بالا که به وسیله مذهب و یا توسط امپراطوری های بزرگ حاصل می شده است و نمونه تاریخی این نظم ، امپراطوری مقدس رم و پاپ و خلیفه مسلمانان و تزار روسیه و فرمانروای چین میتوانند در این گروه ارزیابی گردنند و نظم دیگر بیرون از مذهب و یا یک قدرت و یا فرمانروای برتر و از پایین و از اتحاد و خردورزی کشورهای یکسان تشکیل می گردد و پیشتاز آن اروپای پس از وستفالی است؛ تقابل این دو نظم در حال و آینده جهان حتمی است۰ در این تقسیم بندی خاص و تقریبا هر کس مثل ما نیست دشمن ما و یا با دشمن ماست هرگونه اعاده و قدرت یافتن دین در عرصه عمومی و اجتماعی و سیاسی و ترک برداشتن سکولاریسم مقابله با نظم جهانی است که اروپاییان چند صد سال است آن را الگوی عالم می دانند و حتی پدیده زشت و کریه استعمار و جهانگشایی های خود را در پرتو آن و تعادل در قدرت بین کشورهای بزرگ توجیه می نمودند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه : ✅بحث پیرامون هویت فرهنگی به هویت تمدنی و بحران فرهنگی به بحران تمدنی چرا هویت فرهنگی ما به بحران تمدنی مبدل شده است http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد چند ماه قبل،فایل تصویری کوتاهی که به نظر میرسید در نقد دیدگاه اخیر دکتر داوری مبنی بر ناامیدی نسبی ایشان از آینده اتقلاب اسلامی (بر خلاف گذشته)... است،در کانال منتشر کردید،اما متاسفاته فایل مذکور کوتاه و تقطیع شده و به همین دلیل مقداری مبهم و غیر واضح بود.لطفا اگه ممکنه توضیحی وافی در این مورد ارائه فرمایید. ✅جواب 🔴نجفی : با تشکر از شما ، به نظرم قضاوت علمی نمودن در مورد افراد و بخصوص،متفکران کار ساده ای نیست و با استناد به یک و یا دو جمله از سخنرانی هایشان نمی شود به دیدگاه های آنان رسید۰ در مورد فیلسوف عزیز و متفکر معاصر دکتر رضا داوری به نظرم بکار بردن واژه "ناامیدی از اینده" تعبیر مناسب و منصفانه ای نیست؛ هرچند ایشان در آثار متاخرشان نسبت به آثار دهه شصت و هفتاد کمی محتاط تر و البته گاهی متفاوت تر در مورد مسائل نظر می دهند، ولی این مسئله تا حدودی می تواند به تحولات و رشد انقلاب اسلامی و "نسبت " و مواجهه عمیق تر آن با غرب مرتبط باشد ؛ از طرفی مسائل در دهه اول انقلاب در حالت اجمالی تر و ساده تر و ابتدایی تر دیده می شد ولی اکنون تفضیلی تر و پیچیده تر و دشوارتر به نظر می رسد ؛ همپای این تحولات و صورت مسئله ، طبیعی است متفکر ژرف نگر ما نیز با ادبیات متفاوت و خاص تری سخن می گوید، بخصوص دکتر داوری که هیچگاه در کتب خودشان ساده و راحت و حتی گاهی صریح سخن نمی گفتند و همیشه مخاطب را به تامل و تفکر دعوت کرده و با زبان بی زبانی به خواننده آثارشان نشان می دادند که برای فهم برخی از این مطالب باید زحمت کشیده و با "زنجیره ای از مفاهیم " همراهی و همدلی و انس نشان داد ۰ این نکته را از شما پرسشگر محترم می پذیرم که در برخی از مسائل مثل "علوم انسانی اسلامی" دیدگاه های ایشان با غالب و یا حتی "قالب" نظرات رایج متفاوت است و البته ما دیگر کاملا با داوری دهه شصت و هفتاد روبرو نیستیم۰ ولی این همه پیچیدگی و تحول و خصوصیات هر چه باشد معنای ناامیدی از آینده را نمی دهد۰ 🔶به هر حال اگر موفق شدید و می توانید سیر آثار دکتر داوری را با آرامش و تامل مطالعه و حتی مباحثه نمایید و زیاد به حواشی مربوطه توجه نکنید ۰ در پایان نکته ای که در اثر سالیان متمادی شاگردی و مجالست با ایشان داشته ام، با شما در میان می گذارم و آن موضوع "فهم کلیدی" این نکته است که : دکتر داوری "رندی علمی" خاص خودش را دارد۰ 🔵موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅یک سوال:ببخشید نظرتون در مورد شیخ فضل الله نوری چیه؟ به نظرتون او با مشروطه مشکل داشت؟ دلیل اعدام او توسط مشروطه خواهان چی بود؟ ✅جواب : 🔴نجفی : با سلام خدمت شما ، در مورد شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری و نظریه مشروطه مشروعه و همچنین شهادت ایشان قبلا در کانال مطالبی قرار داده بودم ، با توجه به ایام سالگرد شهادت شیخ و همچنین سالگرد نهضت مشروطیت ایران مناسب دیدم از امروز تا هفته آینده ، تعدادی از پرسشهای مشابه قبلی و مطالب مربوط به شیخ شهید و مشروطه را آورده تا دوستان بازخوانی نمایند ۰ 🔵ذکر این نکته ضروری است از نظر بنده ، جریان مشروطه مشروعه و جریان مشروطه اسلامی که امثال آخوند خراسانی و علامه نائینی و رجال و علمای بزرگ دیگر در آن حضور داشتند هر دو جریان ارزشمند و ضد ظلم و ضد استعمار بوده اند ؛ منتها فضای مسموم و غیر شفاف مطبوعاتی و سفارتی خارجی آن زمان نگذاشت این دو جریان (که هر دو هم به نوعی بیداری اسلامی تلقی می شدند) همدیگر را علیرغم برخی تفاوتها درست ببینند و حرف و منطق هم را کاملا درک نمایند !!👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جواب دانشجویی که پرسید شیخ فصل الله نوری با اصل آزادی مخالف بود ، به تبیین مراحل سه گانه نظریه شیخ در مشروطیت پرداخت۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅چرا شیخ شهید به هیچ سفارت خانه خارجی نرفت ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅تهمت تمامیت خواهی و استبداد نمایی مذهبیون میراث عصر مشروطه برای امروز https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام خدمت استاد ارجمند یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟ اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟ و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟ با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما ✅✅جواب : نجفی : با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل : ✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰ 🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی در برنامه زاویه شبکه ۴ : آیا می شود دعواهای امروز را به عصر مشروطه برد ؟ گسستگی یا پیوستگی اندیشه ها و وقایع ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد ماه ، یک صد و سیزدهمین سال مشروطیت ✅آسیب شناسی مشروطیت ایران و "عیار نقد" 🔴چه کسی و با چه شاخصی میتواند نقاد باشد ؟ چرا گاهی جای نقد کننده و نقد شونده عوض می گردد!؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت یک صد و سیزدهمین سال نهضت مشروطیت ✅ماحصل تاریخی مشروطیت : تحول در مردم - گردش نخبگان - ورود ایران به عهدی جدید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰 نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰 ✅ در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند سال‌ها پیش در صفحه اول روزنامه‌ای قدیمی نوشته بود که هفته آینده عکس رهبر اصلی مشروطه را چاپ می کنیم، در حالی که برای دیدن وی کنجکاو شده بودم، هفته بعد دیدم تنها تصویر یک قاب عکس چاپ شد، و این درست ترین پاسخ بود، مردم و جامعه ایران مهمترین جهت دهنده انقلاب بودند که به رهبران هویت دادند. در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباش‌ها و ... شناخته می‌شدند. دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شده‌ای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاه‌های خود را بنویسد؛ بنابراین می توان گفت جامعه ای که حرکتی ندارد، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله هم نخواهند داشت. در زمان مشروطه نشاط در جامعه در سطح بالایی بوده است، ما می‌توانیم با آگاهی و درس‌هایی که از این انقلاب گرفتیم بازهم بعد از ۱۱۲ سال تاریخ را دوباره مرور کنیم و بنویسیم. ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد، مجبور به تکرار تاریخ می شود، اگر در خودتان احساس ناامیدی می کنید رضا خانی می آید که ثمره ناامیدی و ضعف یک ملت است. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد یکصد و چهاردهمین سالگرد انقلاب مشروطیت ایران ✅آزادی یا آزادیخواهان (درسی از عصر مشروطه برای امروز) 🔴اختلاف در معنای کلمه آزادی و شاخص،شناخت آن http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام میخواستم در این باره که گفته میشود اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خراسانی (و یا یکی دیگر از علمای بزرگ نجف) بوده سوال بپرسم؟ ضمنا ظاهرا آخوند خراسانی قصد عزیمت به تهران را هم داشته اند که در راه جان باخته اند (یا کشته شده اند). لطفا در این باره هم توضیح دهید. ممنون ✅جواب : نجفی: در مورد دیدگاه علمای بزرگ در عصر مشروطه مطالب زیادی به چاپ رسیده و البته مطالب و اسنادی هم هنوز منتشر نشده است اگر بخواهیم وزن و جایگاه علمی این بزرگان را بین ایران و نجف با هم بسنجیم مرحوم شیخ فضل الله بیشتر با مرحوم علامه نائینی و از طرف دیگر مرحوم آخوند خراسانی با مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی هم سنگ و همتراز بوده اند؛ البته ما امروز بهتر از آن زمان میتوانیم ببینیم که همه این بزرگان درد دین و شریعت و مردم را داشته و از ظلم و بی قانونی در رنج بوده اند ؛ منتها چند عامل مواضع فکری آنها را از هم دورتر نمود ؛ "تجربه نداشتن" در این امور و با مسائل سیاسی بیش از حد ساده انگارانه و خوش بینانه برخورد مینمودند ۰ عامل دیگر احزاب سیاسی و مطبوعات خاص و انجمنهای سری که فضای مشروطه را آماده و آبستن درگیری و تنشنج نموده و از کاهی ، کوه می ساختند ۰ عامل دیگر حساس نبودن برخی مشروطه خواهان نسبت به خطر استعمار خارجی است و درست دشمن هم از این نقطه ضعف در دهه دوم مشروطه توانست نهضت را متوقف و سپس مهره سبکی چون رضاخان قزاق را از دل آن بیرون آورد ۰ البته در دیدگاههای این آقایان با هم اختلاف فقهی هم مشاهده میشود ؛ اما این اختلاف دیدگاه ها علیرغم جو مسموم بخصوص پس از مشروطه آنقدر نبوده که به حکم قتل و اینطور مسائل ختم گردد ؛ هر چند احکام جعلی و نقل قولهای دروغین و تند و یا تلگراف های مشکوک در آن زمان بازارش داغ بوده است ولی هیچگاه اختلاف دیدگاهها در حد احکام قتل از سوی علمای بزرگ علیه یکدیگر نبوده است۰ مطلب دیگر اینکه حوزه مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هم حدود یکسال پس از شهادت شیخ فضل الله به برخی از انحرافات در بین مشروطه خواهان پی برد و برای احیای مشروطه اصیل عزم سفر به ایران را نمود ولی مرگ مشکوک آخوند خراسانی در شب حرکت ، پایان ماجرایی بود که اسرارش هنوز هم به طور کامل و شفاف از پرده بیرون نیفتاده است ۰ ✅در مورد حال و هوای مشروطه دینی نجف در این سالها بنده کتابی دارم به نام "حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران " ؛ خواندن این کتاب و تورق اسناد و روزنامه های نجف در آن زمان که در این کتاب آمده ، میتواند تصویری روشن از زمان و جریانات مورد بحث به شما بدهد ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi 👇👇👇
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
انحطاط تمدنها-۱-۱.m4a
10.26M
🔰پرسش مخاطبین محترم ✅پرسش اول : سلام استاد در مورد کلیپی که در کانال گذاشتین سوال داشتم. فرمودید... تمدن پیر و ناتوان شده غرب... روند رویشی و بالندگی تمدن ها چیست و نیز ملاک در ارزیابی تمدن ها چیه؟ چون ایران هم دارای تمدنی کهن هست، آیا میشه به تمدن ایران هم گفت پیر؟ آیا امریکا هم میتونه ادعای تمدن کنه؟ تمدن چین و هند چطور؟ آیا تمدن ها مرگ هم دارند؟ ممنون میشم اگر لطف بفرمایین با تشکر ✅پرسش دوم: سلام علیکم و رحمه الله عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی؛ نقش مجلات و نشریات تخصصی و علمی و ادامه حیات آن از طریق ایجاد درگاههای اینترنتی در دهه های اخیر و عصر حاضر در پیش برد علم تا سطوح عالی و فوق تخصصی کم نظیر و انکار ناپذیر است. این فضاهای تخصصی محلی برای تجمیع و تضارب آرای متخصصان در یک حوزه علمی و شاخه های منبعث از آن می باشد که در حوزه علوم انسانی این مهم نقش اجتماعی سازی موضوعات و حتی ارائه کننده محتوا برای اهل رسانه برای تولید محتوا رسانه ای را ایفا می نماید. حال سوال بنده از حضرتعالی این است؛ آیا در حوزه تمدن سازی اسلامی با مولفه های مد نظر حضرتعالی و همچنی تولید اندیشه بومی اسلامی در علوم انسانی نشریه، سایت معتبر و قابل اتکائی وجود دارد؟ لطفا موارد مورد قبول را معرفی نمایید و در صورت امکان نقاط قابل بهبود آنها و یا نقطه توفیق بسترهای تخصصی که در آینده ایجاد خواهد شد را بیان نمایید. ارادتمند- 🔴پاسخ : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi