هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت یک صد و سیزدهمین سال نهضت مشروطیت
✅ماحصل تاریخی مشروطیت : تحول در مردم - گردش نخبگان - ورود ایران به عهدی جدید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰 نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰
✅ در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند
سالها پیش در صفحه اول روزنامهای قدیمی نوشته بود که هفته آینده عکس رهبر اصلی مشروطه را چاپ می کنیم، در حالی که برای دیدن وی کنجکاو شده بودم، هفته بعد دیدم تنها تصویر یک قاب عکس چاپ شد، و این درست ترین پاسخ بود، مردم و جامعه ایران مهمترین جهت دهنده انقلاب بودند که به رهبران هویت دادند. در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباشها و ... شناخته میشدند.
دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شدهای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاههای خود را بنویسد؛ بنابراین می توان گفت جامعه ای که حرکتی ندارد، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله هم نخواهند داشت. در زمان مشروطه نشاط در جامعه در سطح بالایی بوده است، ما میتوانیم با آگاهی و درسهایی که از این انقلاب گرفتیم بازهم بعد از ۱۱۲ سال تاریخ را دوباره مرور کنیم و بنویسیم. ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد، مجبور به تکرار تاریخ می شود، اگر در خودتان احساس ناامیدی می کنید رضا خانی می آید که ثمره ناامیدی و ضعف یک ملت است.
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد یکصد و چهاردهمین سالگرد انقلاب مشروطیت ایران
✅آزادی یا آزادیخواهان (درسی از عصر مشروطه برای امروز)
🔴اختلاف در معنای کلمه آزادی و شاخص،شناخت آن
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام
میخواستم در این باره که گفته میشود اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خراسانی (و یا یکی دیگر از علمای بزرگ نجف) بوده سوال بپرسم؟
ضمنا ظاهرا آخوند خراسانی قصد عزیمت به تهران را هم داشته اند که در راه جان باخته اند (یا کشته شده اند).
لطفا در این باره هم توضیح دهید.
ممنون
✅جواب :
نجفی:
در مورد دیدگاه علمای بزرگ در عصر مشروطه مطالب زیادی به چاپ رسیده و البته مطالب و اسنادی هم هنوز منتشر نشده است اگر بخواهیم وزن و جایگاه علمی این بزرگان را بین ایران و نجف با هم بسنجیم مرحوم شیخ فضل الله بیشتر با مرحوم علامه نائینی و از طرف دیگر مرحوم آخوند خراسانی با مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی هم سنگ و همتراز بوده اند؛ البته ما امروز بهتر از آن زمان میتوانیم ببینیم که همه این بزرگان درد دین و شریعت و مردم را داشته و از ظلم و بی قانونی در رنج بوده اند ؛ منتها چند عامل مواضع فکری آنها را از هم دورتر نمود ؛ "تجربه نداشتن" در این امور و با مسائل سیاسی بیش از حد ساده انگارانه و خوش بینانه برخورد مینمودند ۰ عامل دیگر احزاب سیاسی و مطبوعات خاص و انجمنهای سری که فضای مشروطه را آماده و آبستن درگیری و تنشنج نموده و از کاهی ، کوه می ساختند ۰ عامل دیگر حساس نبودن برخی مشروطه خواهان نسبت به خطر استعمار خارجی است و درست دشمن هم از این نقطه ضعف در دهه دوم مشروطه توانست نهضت را متوقف و سپس مهره سبکی چون رضاخان قزاق را از دل آن بیرون آورد ۰ البته در دیدگاههای این آقایان با هم اختلاف فقهی هم مشاهده میشود ؛ اما این اختلاف دیدگاه ها علیرغم جو مسموم بخصوص پس از مشروطه آنقدر نبوده که به حکم قتل و اینطور مسائل ختم گردد ؛ هر چند احکام جعلی و نقل قولهای دروغین و تند و یا تلگراف های مشکوک در آن زمان بازارش داغ بوده است ولی هیچگاه اختلاف دیدگاهها در حد احکام قتل از سوی علمای بزرگ علیه یکدیگر نبوده است۰ مطلب دیگر اینکه حوزه مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هم حدود یکسال پس از شهادت شیخ فضل الله به برخی از انحرافات در بین مشروطه خواهان پی برد و برای احیای مشروطه اصیل عزم سفر به ایران را نمود ولی مرگ مشکوک آخوند خراسانی در شب حرکت ، پایان ماجرایی بود که اسرارش هنوز هم به طور کامل و شفاف از پرده بیرون نیفتاده است ۰
✅در مورد حال و هوای مشروطه دینی نجف در این سالها بنده کتابی دارم به نام "حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران " ؛ خواندن این کتاب و تورق اسناد و روزنامه های نجف در آن زمان که در این کتاب آمده ، میتواند تصویری روشن از زمان و جریانات مورد بحث به شما بدهد ۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi 👇👇👇
انحطاط تمدنها-۱-۱.m4a
10.26M
🔰پرسش مخاطبین محترم
✅پرسش اول :
سلام استاد
در مورد کلیپی که در کانال گذاشتین سوال داشتم.
فرمودید... تمدن پیر و ناتوان شده غرب...
روند رویشی و بالندگی تمدن ها چیست و نیز ملاک در ارزیابی تمدن ها چیه؟
چون ایران هم دارای تمدنی کهن هست، آیا میشه به تمدن ایران هم گفت پیر؟
آیا امریکا هم میتونه ادعای تمدن کنه؟
تمدن چین و هند چطور؟
آیا تمدن ها مرگ هم دارند؟
ممنون میشم اگر لطف بفرمایین
با تشکر
✅پرسش دوم:
سلام علیکم و رحمه الله
عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی؛
نقش مجلات و نشریات تخصصی و علمی و ادامه حیات آن از طریق ایجاد درگاههای اینترنتی در دهه های اخیر و عصر حاضر در پیش برد علم تا سطوح عالی و فوق تخصصی کم نظیر و انکار ناپذیر است.
این فضاهای تخصصی محلی برای تجمیع و تضارب آرای متخصصان در یک حوزه علمی و شاخه های منبعث از آن می باشد که در حوزه علوم انسانی این مهم نقش اجتماعی سازی موضوعات و حتی ارائه کننده محتوا برای اهل رسانه برای تولید محتوا رسانه ای را ایفا می نماید.
حال سوال بنده از حضرتعالی این است؛ آیا در حوزه تمدن سازی اسلامی با مولفه های مد نظر حضرتعالی و همچنی تولید اندیشه بومی اسلامی در علوم انسانی نشریه، سایت معتبر و قابل اتکائی وجود دارد؟ لطفا موارد مورد قبول را معرفی نمایید و در صورت امکان نقاط قابل بهبود آنها و یا نقطه توفیق بسترهای تخصصی که در آینده ایجاد خواهد شد را بیان نمایید.
ارادتمند-
🔴پاسخ :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تیزر قسمت هشتم(قسمت آخر فصل اول) برنامه #چهارسو، گفتگو با دکتر #موسی_نجفی:
▫«روشنفکرانی مانند #شریعتی نه روشنفکر تراز انقلاب امام هستند و نه روشنفکر سکولار. و شکی نیست که انقلاب بدون حضور روشنفکران نیز حتماً پیروز میشد.
.
▫️#علامه_طباطبایی را از نظر بعضی ملاک های انقلابی گری مانند نفی رژیم پهلوی یا شعارهای انقلابی نمیتوانیم بگوییم که انقلابی بود، اما تفکری که در المیزان است، در مرحله دوم و سوم تمدن سازی بیشترین الهام بخش انقلابیون خواهد شد.
▫️ادعای تمدنی ما است که غربی ها را ناراحت کرده و به چالش می کشد. بعضی نمیخواهند بپذیرند اندیشه دیگری نیز آمده و مدعی است، مدام میخواهند پای آن اندیشه را به حکومت و مسائل سیاسی، نظامی و امنیتی باز کنند. وقتی جایی دستشان می افتد هم استبداد خودشان را دارند.
.
▫️آقای #عبدالکریمی به من میگفت شما میخواهید بگویید فقر و تبعیض و فحشا تمدن است. گفتم در تمام کشورها مقداری آسیب های این چنینی وجود دارد، اما اینکه در برابر آسیب ها ذره بین به دست گرفته و آن را به کل نظام و #اندیشه_نظام نسبت دهید بی انصافی است.»
🕔 انتشار: شنبه 19 مرداد 98
➖➖➖➖➖
✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
.اردوی دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی - مشهد - مرداد ۱۳۹۸
دکتر نجفی: دانشجویان ما اگر درست فکر کنند و به تاریخ مراجعه نمایند، خواهند فهمید از نظر شرایط تاریخی و جهش فرهنگی و سیاسی وارث میراث عظیمی هستند ؛ میراثی که استعمار گران و قدرتهای خارجی به خوبی ارزش آن را می دانند ولی برخی اذهان سطحی اندیش و مردم ساده دل از آن بی خبرند ۰
بیانیه گام دوم نوعی دستور العمل برای فهم و مرور مجدد این دارایی عظیم و نحوه حفظ و نگهداری آن می باشد و بیش از همه جوانان و بخصوص دانشجویان باید مطالبه گر این میراث باشکوه و عظیم باشند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دوره امام و انقلاب- مرداد ۱۳۹۸ -تهران - حوزه علمیه راه زینب
✅دکتر نجفی :
✅نسبت هویت ایرانی با تمدن اسلامی و اینکه تنها ملت شیعه جهان در سطح ملی ، ایرانیان هستند ؛ این ملاک نوعی توسعه یافتگی فرهنگی و تمدنی ایرانی میتواند باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : حرکت بیداری اسلامی در دهه های اخیر در جهان اسلام بخصوص جریان اخوان المسلمین و سایر حرکتها نسبت به حرکت اسلامی در ایران ناقص هستند همچنین جهان اسلام از یک نوع عقب ماندگی در رنج است لذا امروز ما باید اگر هم از امت اسلامی و سرنوشت مشترک در جهان اسلامی سخن میگوییم به خاطر تفاوت سطح بایستی رهبری فکری و تمدنی امت اسلامی با انقلاب اسلامی ایران باشد و کشورهای اسلامی در شرایط یکسان نبوده و نیستند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش در مورد اینکه آیا تمدن اسلامی میتواند از دست آوردهای علمی تمدن غربی استفاده کند ؟ و این اخذ علم غربی چه تاثیری در تمدن اسلامی دارد ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
سیر مطالعاتی.m4a
7.94M
🔰پرسش مخاطبین محترم
✅پرسش اول
استاد محترم
جناب دکتر نجفی
سلام
از بین کتاب های که خود جنابعالی در طی سالیان ممتد نوشتید لطف توضیح بفرمایید که کدام کتاب ها برای دانشجویان رشته تاریخ انقلاب اسلامی مورد تاکید و تایید جنابعالی میباشد
با تشکر
✅پرسش دوم
با سلام خدمت استاد بزرگوار
قرار است یک حلقه مطالعاتی دانشجویی را تشکیل دهیم ، محوریت حلقه مطالعه آثار حضرتعالی است. لطف بفرمایید راهنمایی کنید که به ترتیب کدام آثار شما را بررسی کنیم؟
🔴جواب:
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید ۰ با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و درود محضر استاد فرهیخته
نظر حضرتعالی درباره اختلاف آخوند خراسانی و شیخ انصاری که آقای ثبوت مدعی هستند ، چیست، و چه منابعی برای این بحث معرفی می فرمایید؟
🔴پاسخ :
🔵نجفی :
درباره دیدگاه و سیاست علما و مراجع شیعه در عصر مشروطیت سخن بسیار است ؛ بخصوص که این بحث بخاطر نظریه حساس و کلیدی و محوری "ولایت فقیه" در انقلاب اسلامی دوباره باید بازخوانی شود۰ اما اینجا دو نکته کار تحقیق در مورد علمای مشروطه خواه مثل آیت الله آخوند خراسانی را پیچیده و مشکل می سازد : ✅نکته اول ورود جریان "ایدئولوژیک روشنفکر" در نهضت و اندیشه و تاریخ نگاری مشروطیت ایران است ؛ جریانی که بالطبع قرائت شبه سکولار از آن عصر و نهضت و نظام سیاسی به دست می دهد ۰
دوم : نقد و حمله و دهها مسئله سیاسی نسبت به نظام جمهوری اسلامی و نظریه ولایت فقیه است که از این زاویه صورت می گیرد۰
✅بنابراین بسیار مطلوب خواهد بود که بزرگان دینی و آزادیخواه عصر مشروطه را بتوان در مقابل جریان فقهی حاکم قرار داد ! شاید تا اینجای کار فقط نوعی سیاسی کاری باشد ، ولی مطلب فکری از اینجا به بعد تازه شروع شده و بحث های تخصصی حوزوی به صورت سطحی و مغلوط به این معرکه وارد نموده و صورت مسئله به وجود آمده را بغرنج تر می نمایند۰
در مورد خاص پرسش مطروحه و برخی جنجال های مطبوعاتی و رسانه ای و فضای مجازی در مورد مرحوم آخوند خراسانی صورت مسئله گفته شده بیشتر مصداق می یابد ۰
🔶اما در مورد طرح علمی دقیق و درست مطلب و جواب موشکافانه تاریخی - فقهی به این مورد، یک اثر ارزشمند معرفی می نمایم ۰
آقای دکتر علیرضا جواد زاده از دوستان خوب و متتبع و محقق ما هستند که با کتابی مستند در این زمینه ورود کرده و حق مطلب را به درستی ادا نموده اند۰ شما و سایر دوستان علاقمند به این موضوع را به منبع و کتاب زیر ارجاع می دهم ۰
موفق باشید ۰👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبل 👆👆👆
🔰حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی
علیرضا جوادزاده
آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، در حاشیۀ مکاسبِ شیخمرتضی انصاری، دربارۀ حاکمیت و ولایت فقیهان (جامعالشرائط) بر حوزۀ عمومی، به بحث پرداخته، آن را میپذیرد.
از نظر وی: «فقیه، قدر ِ متیقن از میان کسانی است که احتمال داده میشود مباشرت یا اذن و نظر آنها معتبر در تصرفات باشد؛ همچنان که مؤمنین ِ عادل در صورت نبودِ فقیه، قدر ِ متیقن از کسانی هستند که تصرفشان مشروعیت دارد».
از سوی دیگر، تقریظ و تأییدِ آخوند خراسانی (در سالهای آخر عمر) بر رسالۀ «تنبیه الامة و تنزیه الملة» نوشتۀ شاگرد و صحابی خاص آخوند، شاهد و دلیلی دیگر بر پذیرش انحصار مشروعیت حاکمیت سیاسی در فقها میباشد؛ زیرا در بخشهای گوناگون و موارد متعدد از این رساله، بحث نیابت عامه و حاکمیت سیاسی فقیهان، به عنوان امری مسلم و از «قطعیات مذهب» مطرح شده است.
برخی اسناد و گزارشهای مطرحشده در تنافی با دیدگاه مذکور، دارای اشکالات سندی و دلالی بوده و در کتاب حاضر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
✅گزارش تحلیلی کتاب؛
بررسی مُدعای ثبوت نسبت به عدم باور آخوند به حاکمیت سیاسی فقیهان
آنچه در این نوشتار محور بحث قرار میگیرد، دیدگاه آخوند خراسانی درباره مشروعیت حکومت در عصر غیبت و بهطور خاص، حاکمیت سیاسی فقیهان است. این مسأله، بهویژه با توجه به برخی نوشتههایی که در آنها نسبت به تفسیر و توضیح دیدگاه ایشان به اشتباه قضاوت شده است، اهمیت بیشتری مییابد.
🔴لطفا برای بحث مفصل به این منبع رجوع شود : 👇
http://ijtihadnet.ir/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%85%d9%8f%d8%af%d8%b9%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d9%88%d8%aa-%d9%86%d8%b3%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d8%af%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d9%88%d8%b1-%d8%a2%d8%ae%d9%88%d9%86%d8%af/
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تیزر برنامه #چهارسو، گفتگو با دکتر موسی نجفی
🔰نقد اندیشه ترقی
✅جریان روشنفکری ایران را در ذیل "اندیشه ترقی" میتوان نگاه کرد ؛ همانطور که "اندیشه ترقی" به خودش اجازه می دهد خودش را مترقی و مثبت و خوب و آزاد معرفی کند باید اجازه دهد دیگران هم خودشان به معرفی فکری خود اقدام نمایند و نه از زاویه نگاه اندیشه ترقی!
➖➖➖➖➖
✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 موسی نجفی در نهمین طرح ضیافت رضوی:
این نویسنده و مورخ، بصیرت تاریخی را لازمه بصیرت سیاسی دانست وگفت: تجربه نشان داده تاریخ به راکب سیاست، خیلی سواری نمیدهد و کسانی که میخواهند هیجانات خود را به نام تاریخ پیش ببرند به سرعت زمین میخورند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، موسی نجفی، عضو هیأتعلمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نهمین طرح ضیافت رضوی، بصیرت تاریخی را لازمه بصیرت سیاسی دانست و گفت: باتوجه به مشابهت هایی که وضعیت امروز با گذشته دارد، اگر گذشته را خوب بشناسیم میتوانیم آینده را پیش بینی و از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کنیم.
وی افزود: به عنوان مثال باید بدانیم چرا نهضت مشروطه به عنوان یک نهضت دینی معتبر شکست خورد و بعد از دو دهه از دل آن رضاخان بیرون آمد؟ آیا علل این شکست، امروز هم وجود دارد؟
نجفی در تبیین رابطه دین و دولت طی دورههای تاریخی اخیر تصریح کرد: در دوره صفویه نسبت دین و دولت تقریبا مثبت بود. در دوره قاجار نیز دولتیها گرچه به لیاقت دولت صفویه نمیرسیدند، اما کاملا هم وابسته و حلقه به گوش اجانب نبودند. در واقع پیش از پهلویها، همه سرسلسلهها، قوی و مقتدر بودند و با غلبه بر سران قبلی روی کار آمدند اما پهلوی را اجانب بر سر کار آوردند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
.
🔰علل شکست انقلاب مشروطه
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نیز مانند مشروطه انقلابی مردمی با جلوداری روحانیت و شعارهای قابل قبول بود، اما مانند مشروطه بعد از ۴۰ سال به ضد خود تبدیل نشد، درباره دلایل انحراف مشروطه اظهار کرد: اولین دلیل، خود نهضت بود که یک جاهایی به اصول خود پایبند نبود.
نجفی، کنارکشیدن و منزوی شدن متدینان را دومین عامل انحراف مشروطه دانست و گفت: این کناره گیری علل متعددی داشت؛ از جمله سادهاندیشی متدینان که وقتی نهضت پیروز شد با خوش خیالی تصور کردند دیگر کاری ندارند و صحنه را خالی کردند که باعث سوء استفاده فرصت طلبان میشود.
این نویسنده و مورخ اضافه کرد: برخی متدینان نیز به خاطر نداشتن نگاه جامع به مسائل کنار کشیدند، مانند امروز که عدهای نگاهشان سطحی، فرقهای یا تکبعدی است. برخی دیگر نیز بهخاطر کثرت نظرات و محتوا متحیر مانده و از صحنه کنار رفتند.
وی بیتقوا شدن محیط اجتماعی و راحت برچسب زدن به افراد را دیگر عامل خانه نشینی متدینان بعد از انقلاب مشروطه معرفی و خاطرنشان کرد: وقتی محیط، بیتقوا شد، فقط مساله دارها ضربه نمیخورند، بلکه همه متضرر میشوند.
نجفی، دودستگی علما و دعوای طرفداران آنها با یکدیگر را از دیگر عوامل نام برد و گفت: این عامل در مشروطه بسیارشدید و اثرگذار بود و اجانب خیلی از این وضعیت سواری گرفتند، اما در انقلاب اسلامی به دلیل وجود فصل الخطابی به نام ولایت فقیه، چندان اثری نداشت
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبلی👆👆
نجفی درباره دعواهای جناحی یادآور شد: حساسیت روی اصول خوب است اما نباید به حدی برسد که به هم مشغول شویم و مایه سوء استفاده دشمن شود. افراط در تقلید حریت نیز دیگر عامل منزوی شدن متدینان بود؛ اساس مشروطه بر حریت و آزادی بود اما در آن بسیار افراط شد.
این استاد دانشگاه هزینه کرد مفاهیم مقدس برای منافع حزبی و شخصی را دیگر عامل کنارکشیدن متدینان معرفی کرد و گفت: شرایط به گونهای شده بود که هر کس میخواست اعتراض کند، عملا اعتراض به مفاهیم تلقی میشد و نرمال بودن، عجیب تلقی میشد.
🔴تاریخ به راکب سیاست، خیلی سواری نمیدهد
نجفی ادامه داد: تجربه نشان داده تاریخ به راکب سیاست، خیلی سواری نمیدهد و کسانی که میخواهند هیجانات خود را به نام تاریخ پیش ببرند سریع زمین میخورند. از سوی دیگر در مقابل این افراد کسانی هستند که عافیت طلب بوده و میترسند به انقلاب ورود کنند.
وی با طرح این پرسش که انقلاب ما هویتی است یا هویت ما انقلابی است؟، یادآور شد: انقلاب جزئی از هویت ماست، بنابراین اینگونه نیست که هرچه به انقلاب نخورد، خطرناک باشد. مثلا ممکن است فردی به لحاظ زندگی فردی انسان صالح و شایستهای باشد، اما مصلح اجتماعی یا سیاسی خوبی نباشد.
🔵چرا هم از متدین و هم غیرمتدین ضربه میخوریم؟
این نویسنده و مورخ تاکید کرد: روحانیان باید در انقلاب باشند، ولی متناسب ظرفیتشان؛ در وهله اول صالح باشند بعد اگر توانستند مصلح اجتماعی و سیاسی شوند؛ یکی از علل اینکه هم از متدینان و هم غیرمتدینان ضربه میخوریم، عدم رعایت همین درجه بندی هاست.
نجفی، محافل وابسته به سفارتخانههای خارجی را دومین عامل شکست مشروطه دانست و گفت: این محافل اکنون نیز در کشور ما متاسفانه بسیار زیاد شده و جالب اینجاست که روشنفکران این را توهم میدانند؛ اینکه بی عرضگیها را گردن خارجیها بیندازیم اشتباه است، اما واقعیت نفوذ را هم نمی شود انکار کرد.
🔴نشناختن درست استعمار غرب
وی از دست کم گرفتن خطر استعمار، به عنوان سومین عامل شکست مشروطه نام برد و افزود: کشور ما به دلیل شرایط خاص همیشه مطمع نظر خارجیها بوده و امروز نیز در زمینه برجام و بسیاری مسائل دیگر از آن ضربه خوردهایم؛ کاش دیپلماتهای ما قدری تاریخ میخواندند و میدانستند که به خارجی خصوصا انگلیسی جماعت نباید اعتماد کنند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تاریخ_سیاسی
✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی گواهی صحابه به "حدیث غدیر" و فراموش و تحریف نشدن این واقعه مهم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰 پاسخ به چند پرسش دانشجویی در نهمین طرح ضیافت رضوی - مشهد - مرداد ۱۳۹۸
✅از ادبیات فاخر استفاده کنید و خط تاریخ را گم نکنید
🔴دکتر نجفی در پاسخ پرسش یک دانشجو که چگونه به لیبرالها و غربگراها بفهمانیم نظام ما جمهوری اسلامی است؟، تصریح کرد:
اولین گام این است که به این افراد رأی ندهیم، ولی اگر مردم رأی دادند احترام بگذاریم. حزب اللهیها باید از ادبیات فاخر استفاده کنند.
نجفی خطاب به جوانان تأکید کرد: سعی کنید هرکدام در یک موضوع، عمیق و متخصص شوید تا حرفی برای گفتن داشته باشید، چرا که صرف نقد کردن هنر نیست و نقد باید همراه راهکار اصلاحی باشد.
🔵شبکه انتقال را سالم سازی کنید
وی در پاسخ این پرسش که چرا رهبری در برخی موارد خلاف، مستقیما ورود نمیکنند و یا بصورت اجمالی با برخی قراردادها موافقت میکنند، یادآور شد:
من یک بار مستقیما این سوال را از ایشان پرسیدم و فرمودند «من مسئول کلیت نظام هستم که بهطور کلی از جاده انقلاب خارج نشود». بنابراین در جزئیات باید خود مردم ورود کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر در برخی موارد، بیانات و خواستههای ایشان، کامل و صحیح به مقصد منتقل نمیشود، چرا که شبکه سالمی برای این انتقال وجود ندارد؛ تلاش کنید شبکه را سالم سازی کنید و آب را از سرچشمه، سالم به مردم برسانید.
🔴وی در پاسخ این پرسش که وقتی روحانیت به عنوان پرچمدار انقلاب نتوانسته کاری از پیش ببرد و بعضا عامل شرایط بد کنونی است، بهتر نیست کلا کنار بکشند؟، خاطرنشان کرد:
اولا شرایط آنطور که میگویید بد نیست؛ تا وقتی یقه کشتی انگلیسی در کشور گرفته میشود، وضعیت خوب است و نشانه اینکه داریم راه را درست میرویم. ثانیا توجه داشته باشید که امام هم مخالف این بود که کشور توسط یک قشر خاص اداره شود و اینگونه نیست که همه جای کشور دست روحانیان باشد.
🔴خط را گم نکنید
نجفی به فعالان دانشجویی تأکید کرد: نگذارید ازدحام مسائل گیجتان کند؛ خط را گم نکنید؛ بهجای پاسخ بهصورت مساله دیگران، خودتان طرح مساله کنید و مسائل و خلأها را هم با فرهنگ و شاخصههای خودمان حل کنید نه شاخصههایی که از بیرون القا میشود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰طرح و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام آقای دکتر
حقیر یه کلاسی دارم که عنوان درسیش ریشه های انقلاب اسلامیه
برا بچه های حوزه علمیه خراسانه.
برا پژوهش بچه ها یه فکری به ذهنم زد و اجرا هم کردیم که میخوام نظر شما رو راجع به اون جویا بشم!
برای پژوهش بچه های کلاس
ابتدا گروه بندی کردم
سپس به هرگروه انقلاب یک کشور رو محول کردم،
و یک برگه ای که قرار شد حاصل پژوهش رو داخل او وارد کنند.
اسم این طرح رو گذاشتیم :
"شناسنامه دار کردن انقلابات جهان"
حالا
به نظر حضرتعالی این کار چطوره؟
ثمری داره یانه؟
کار مشابهی در این زمینه انجام شده؟
و از این دست مسائل
ممنون میشم اگه چند دقیقه ای برای حقیر وقت بذارین.
تشکر
✅پاسخ :
🔴نجفی :
با تشکر از شما ، کارتان خلاقانه و خوب است۰ اینکه شما در انتقال مفاهیم از این طرح و روش استفاده نموده اید کار خوب و ارزشمندی است ؛ اما نفس،خود این حرکت و سبک مهم است۰ زیاد به ثمره آنی و فوری تمرکز نکنید و حساسیت نداشته باشید؛ چرا که نتیجه دادن بستگی به مخاطب دارد و البته فقط دیکته نانوشته هم بی غلط است! البته اشکالات و ضعف ها در طول کار قابل اصلاح است ۰
🔵موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
اصول پرسشگری در تاریخ.m4a
11.43M
🔰پرسش مخاطبین کانال
✅پرسش اول :
با سلام و عرض ادب
بنده دانشجوی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه هستم
در حال پژوهش روی مسئله نقش آفرینی زنان در مشروطه هستم منابع زیادی رو مطالعه کردم، اما هنوز ابهامات زیادی راجع به حمایت یا عدم حمایت علما و روشنفکران از زنان و جنبش های زنانه در مشروطه دارم
شما میتونید در این زمینه بنده را کمک کنید؟
استاد در این زمینه مکتوباتی دارند؟
✅پرسش دوم
سلام
چند تا سوال داشتم از خدمتتون.
امکانش هست چند کتاب خوب در مورد وقایع ایران از مشروطه تا انقلاب معرفی کنید ؟
✅پرسش سوم :
سلام استاد
نمی دانم چرا سوالاتم را جواب نمی دهید 😊
اگر ممکن است بفرمائید فیلم سال های مشروطه که از تلویزیون پخش شد، سکانس های مستند تاریخی داشته؟
🔴پاسخ :
🔵نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه بفرمایید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰در خواست یکی از مخاطبین محترم
✅سلام،
با تشکر از کانال ناب و مطالب ویژتون،
در مورد سخنرانی نهمین طرح ضیافت رضوی مزاحم شدم، با توجه به اینکه محتوای سخنرانی بسیار اندیشه ساز و ناظر به تاریخ معاصر و تاثیراتش در فضای سیاسی فرهنگی امروز بود و از طرفی مطالب موجود در خبر کوتاه و گزیده ای از این سخنرانی بود، سوال داشتم که چطور میشه به فایل صوتی یا متن کامل این سخنرانی دسترسی داشت؟ یا اگر کتابی یا مقاله ای حاوی این مطالب هست لطفا معرفی بفرمایید؟
🔴پاسخ :
نجفی :
با تشکر از ابراز لطف تان ، در مورد کتاب یا منبع فکری و تاریخی مطالب همان کتاب" تاریخ تحولات سیاسی ایران" است؛ ولی به شکل تطبیقی با امروز اینها در منبع خاصی نیامده بخصوص که برخی نظرات و مثالها مربوط به وقایع اخیر است؛ اما در مورد خود جلسه سخنرانی ، متاسفانه فایل صوتی و یا تصویری جلسه هنوز به دستم نرسیده است ۰
در صورت تمایل متن بخشهایی از صحبت ها در نشانی زیر قابل مطالعه است :👇👇
http://www.nahad.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=546&pageid=60427&newsview=557464
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اول بهمن سالروز ارتحال محدّث متتبّع، مرد تقوا و فضیلت حاج شیخ عباس قمی.
✅یک پرسش مهم : حلقه وصل این شخصیت و کتبی مثل کتاب مفاتیح الجنان با انقلاب اسلامی چگونه است ؟ و به طور کلی این اشخاص متقی و زاهد و صالح در این انقلاب اسلامی چه جایگاهی دارند ؟
🔴استاد مطهری تقسیم بندی خوبی دارند و شخصیت ها را به سه گروه تقسیم می کنند : صالح - مصلح اجتماعی - مصلح سیاسی
شرط اولیه اصلاح اجتماعی و سیاسی داشتن تقوا و اصلاح نفس است و اصولا واژه اصلاح مقابل افساد و فساد است ۰
🔵اما یک بحث مهم دیگر هم در تکمیل این موضوع باید حل گردد : و آن این است که ماهیت انقلاب و تحول را چگونه می توان ارزیابی نمود ؟ در اینجا بایستی به بحث بسیار مهم "هویت انقلابی" یا "انقلاب هویتی" توجه نمود ۰
👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi