eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
359 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نقد و ارزیابی نظریه کتاب نظم جهانی نوشته هنری کیسینجر - پژوهشگاه علوم انسانی - مهر ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : از جمله مواردی که نظم جهانی میراث وستفالی را در زمان حاضر و در دهه های اخیر به چالش کشیده ، جهان اسلامی و بخصوص در غرب آسیا ( خاور میانه ) است ؛ از نظر نویسنده سیاستمدار کتاب نظم جهانی ( هنری کیسنجر ) این امر از واقعیت مهمی حکایت دارد و آن این است که در ذات اسلام ، نوعی "نظم جدید جهانی" وجود دارد که این امر یعنی نظم کهن غربی و اروپایی را قبول نداشته و ندارد ۰ 🔴کیسینجر معتقد است این مسئله در حال حاضر فقط به اسلام و پیروانش بر می گردد و مسیحیت در غرب سکولار فعلی و در برخی مقاطع قرون گذشته ، کار قیصر را به قیصر واگذار نموده و لذا چالشی برای نظم جهانی ایجاد ننموده و نخواهد کرد و در حد فلسفی و یا دینی غیر سیاسی جلوه گر شده است ۰ این در حالی است که برای پیروان اسلام ، قدرت و سیاست ذاتا امری مقدس بوده و یا لااقل مقوله ای "مقدس شده" است ۰ 🔵از جمله مواردی که نظم جدید جهانی اسلامی را در ذات خود اسلام قوت می بخشد ، مسئله برابری نژادها و انسانها و عدالت طلبی اسلامی است و ادبیاتی است که در اسلام به کار رفته و مسلمان و غیر مسلمانی که در ذمه جامعه مسلمین است در دارالاسلام از حقوقی خاص برخوردار هستند و این "نسبت سنجی جامع " که می تواند همه را در بر گیرد از نشانه های نظم جهانی اسلامی در برابر نظم جهانی غرب به عنوان مدعی و رقیبی جدی است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی ✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران - شهریور ۹۸ 🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی : 🔵انقلاب اسلامی با تاسی و امتداد ساختارشکنانه از نهضت حسینی، سبک جدیدی از مفهوم انقلاب را در دنیای مدرن و پسا مدرن به جهان عرضه داشت ؛ مفهومی که خروج از مفهوم انقلاب در فلسفه سیاسی مارکسیست و خروج از مفهوم اصلاحات و تحول در فلسفه سیاسی لیبرال را در پی داشت ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه تلویزیونی نسل امروز جمعه این هفته (12 مهرماه)، با عنوان «غرب گرایی و غرب ستیزی» به بررسی نگاه به غرب از دیروز تا امروز می‌پردازد. موسی نجفی، استاد تمام دانشگاه،کمیل حسینی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه جنسی و غلامرضا خواجه سروی رئیس موزه ملک و استاد دانشگاه، میهمانان این هفته نسل امروز خواهند بود. برنامه تلویزیونی نسل امروز، جمعه‌ها ساعت ١٠:٢٠ از شبکه ٥ سیما پخش می‌شود. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 بررسی غرب گرایی یا غرب ستیزی در «نسل امروز» 🔹(نگاه به غرب از دیروز تا امروز ) 🔸مهمان ويژه: موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی 🔸مهمان نسل امروزی: سید کمیل حسینی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه جنسی. 🔸مهمان نسل ديروزی: غلامرضا خواجه سروی رئیس موزه ملک و استاد دانشگاه 🕥هر جمعه ۱۰:۲۰ شبکه ۵ سیما، بازپخش برنامه: ٠٠:٤٠ بامداد ۲شنبه‌ها 🔗 @todaysgen_tv http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
رجال تاریخی.m4a
8.43M
🔰پرسش های مخاطبین محترم : ✅پرسش اول : عرض سلام و وقت بخیر سوالی از محضر دکتر داشتم و ان این است که نظر ایشون در مورد بی بی مریم بختیاری چیه؟ و ارتباط ایشون با سردار اسعد چگونه بود؟ چون سردار اسعد عضولژ فراماسونری انگلیس بود. ✅پرسش دوم سلام استاد،تفاوت وشباهت ملاعلی کنی وشیخ فضل الله نوری دربحث تجددچیه؟چراملاعلی کنی اجازه ی ملاقات به مشیرالدوله نمی داد؟نقش میرزاملکم خان ویوسف مستشارالدوله وحسین خان مشیرالدوله وآخوند زاده دربحث تجددوترقی ایران چقدرهست؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه نسل امروز - شبکه ۵ - سیما ✅عنوان برنامه : غرب گرایی یا غرب ستیزی - جمعه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸ 🔴دکتر نجفی : نگاه ما به غرب تاریخی ۵۰۰ ساله و پر فراز و نشیب دارد و مهمتر از غرب ستیزی و یا غربگرایی باید در ابتدا "غرب شناسی" کنیم۰ این مسئله در بین ما ایرانیان روند معقول تر از کشورهای عربی داشته است و البته وجود انقلاب اسلامی در این میان بسیار مهم است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی در پاسخ به اینکه تکلیف ما در برابر غربگرایی چیست؟ گفت: تکلیف ما دویست سال است که معلوم نشده است. اما جواب این سوال بسته به این است که یک پرسش خوب مطرح کنیم. این سوال یک جواب قطعی و کلیشه ای ندارد. وی افزود: درست است که هم غرب گرایی داشته‌ایم و هم غرب ستیزی، اما کمتر غرب شناسی داشته ایم و اگر تکلیف غرب شناسی را مشخص کنیم شاید تکلیف غرب ستیزی و غرب گرایی هم روشن شود. نمی توانیم حکم بدهیم که کلا غرب ستیزی یا غرب گرایی اشتباه بوده است. نجفی با بیان اینکه با غرب شناسی می توانیم جسبت خودمان را با غرب مشخص کنیم گفت: آنجایی که قلدر و زورگو هستند باید غرب ستیز باشیم و یک جا که چیزهایی را نداریم و در برخی حوزه ها عقب مانده هستیم بایدنسبت به عقب ماندگی مان برنامه ریزی کنیم تا توانمندی لازم را اخذ کنیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: تعصب بنا نیست همه جا بد باشد. تعصب جایی بد است که انسان روی حقیقت پا بگذارد. این قضیه به "ما" و "غیر ما"، " خودی" و "غیرخودی" برمی‌گردد. همین که این بحث را مطرح می کنیم یعنی تعصب داریم. بحث ما و غیر ما به این می‌گردد که اصلا "ما" که هستیم؟ 🔴لطفا برای مشروح این بحث به نشانی زیر مراجعه بفرمایید👇 https://ana.ir/fa/news/19/429007/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ضرورت جهش ابن‌خلدونی/ نگاهی به پژوهش‌های رسول جعفریان در گفت‌وگو با موسی نجفی ✅تا پیش از چاپ کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران (سال‌های 1357- 1320) » حرف‌هایی زده می‌شد، حرف‌های که خیلی کلیشه‌ای بود و یک دفعه جعفریان با نوشتن چنین کتابی فضایی را باز کرد که فضای جدیدی بود و به مسائل و نکاتی توجه نشان داد که کسی قبل از آن مطرح نکرده بود. ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆 🔰ضرورت جهش ابن‌خلدونی/ نگاهی به پژوهش‌های رسول جعفریان در گفت‌وگو با موسی نجفی ✅فرهنگ امروز/ سحر خلیلی:  مرور پرونده علمی استاد رسول جعفریان فرصتی شد تا سی و اندی سال کارنامه‌اش را زیر ذره‌بین بگذاریم و از نگاه و برداشت خودمان او را از لابه‌لای پژوهش‌ها و کارهای کتابخانه‌ای‌اش نقد کنیم. نمی‌دانم این مرور و نقد چه قدر منصفانه بود؟ اما برای اینکه بتوانیم او را بهتر بشناسیم و برای برخی سوال‌های‌مان جواب داشته باشیم، سراغ دوستان و منتقدانش رفتیم. منتقدانی که در نگاه نخست کارنامه علمی جعفریان و تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش را قبول دارند، اما در برداشت و نگاهش به بعضی مسائل به ویژه درباره پژوهش‌های تاریخ علم و طب اسلامی انتقاداتی داشتند؛ انتقاداتی که باعث نشد همه تلاش روحانی مصمم و خوشفکر گروه تاریخ دانشگاه تهران که برای افزودن به غنای کتابخانه‌های مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران انجام داده است، نادیده گرفته شود. در این مصاحبه که سراغ دکتر موسی نجفی، محقق و استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رفتیم تا از دریچه نقد و نظرش به بررسی کارنامه علمی استاد رسول جعفریان بپردازیم. در این نقد و نظر نوع نگاهش به انقلاب با تکیه بر کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران (سال‌های 1357- 1320) » به میان آمد، به تشابه و در عین حال تفاوت جعفریان و ابن‌خلدون اشاره شد، تاثیر استادان حوزه علمیه بر شیوه پژوهشش، قدر و ارزش تالیفاتش در حوزه صفویه مرور شد و آنچه بیشتر دامنه پیدا کرد، نقد دوست دیرین جعفریان به نگاه و نظرش درباره تاریخ تمدن اسلامی است و اینکه نجفی نوع نگاه جعفریان به طب اسلامی را شتاب‌زده می‌داند. 🔵چه زمانی با شخصیت علمی رسول جعفریان آشنا شدید؟ 🔴سابقه آشنایی من و آقارسول جعفریان به سی و چند سال پیش برمی‌گردد. قبل از اینکه جعفریان اسم و رسمی پیدا کند و به نامی معتبر تبدیل شود. هر دو اهل اصفهان بودیم و یک رگه همشهریگری با همدیگر داشتیم و حوزه مطالعاتی هر دوی ما، تاریخ بود. یادم نیست دقیقا سر چه بحثی به یکدیگر نزدیک شدیم؛ شاید سر بحث «ارزیابی مناسبات فکری آیت‌الله مطهری و دکتر علی شریعتی» همدیگر را دیدیم 🔴مشروح مصاحبه دکتر موسی نجفی درباره آثار و افکار دکتر رسول جعفریان را به نشانی زیر دنبال نمایید : http://farhangemrooz.com/news/60437/ضرورت-جهش-ابن-خلدونی-نگاهی-به-پژوهش-ها http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و ارزیابی نظریه کتاب نظم جهانی نوشته هنری کیسینجر - پژوهشگاه علوم انسانی - مهر ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : کتاب نظم جهانی ( هنری کیسنجر ) معتقد است که از جمله موارد و دیدگاه هایی که نظم جهانی وستفالیا را مورد چالش جدی قرار می دهد نظم حاصل از تفکر اسلامی است این نظم جهانشمول و بی نظیر در قرون قبلی هم توانسته است با منطق خاص و ادبیات و مرزبندیهای ویژه خودش، نظمی فراگیر را بر عالم حاکم کند و این بقول کیسینجر "نیروی نهفته " به اسلام و پیروانش قدرتی بخشیده (و امروز هم میتواند ببخشد) که میتوانند مدعی نظمی جدید برای عالم باشند اما پرسش اینجاست علت این رقابت و این به چالش کشیده شدن نظم جهانی توسط اسلام چگونه ممکن می شود ؟ رمز این توانایی به این نکته برمی گردد که اسلام توانسته است با همه از خودی و غیر خودی نسبت متوازن و متعادل و درست برقرار نماید هر انسانی که در قلمرو و چشم انداز اسلام زیست می کند از مومن و کافر و هر نژاد و عقیده در نسبتی خاص و درست با اسلام قرار می گیرند این جامعیت و عدالت و توازن است که می تواند نظمی به مراتب بالاتر از نظم جهانی حاکم برقرار نماید ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه نسل امروز - شبکه ۵ - سیما ✅عنوان برنامه : غرب گرایی یا غرب ستیزی - جمعه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸ 🔴پرسش دکتر رسولی مجری برنامه نسل امروز: آیا مسئولین در تراز و اندازه و ایده و آرمانهای انقلاب هستند ؟ 🔵جواب : 🔴نجفی :لطفا به بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🎙 | ظرفیت‌سازی تمدنی در راه‌پیمایی اربعین گفتاری از دکتر موسی نجفی: 🔹تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راه‌پیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیه‌السلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده می‌شود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. 🔸در راه‌پیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. 🔍 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702 @Farsna
ادامه قبلی👆👆 🔰دکتر نجفی : ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت اول 🔴 بحث اینجانب درباره ظرفیت‌سازی تمدنی راه‌پیمایی اربعین است. پیش از ورود به بحث لازم است به این شُبهه پاسخ داد که بعضی‌ می‌گویند: «شما هر چیزی را به هر چیز دیگر نسبت می‌دهید و می‌چسبانید. مردم راه‌پیمایی می‌کنند‌، این چه ربطی به تمدن دارد؟ و چگونه می‌توان آنها را به هم مرتبط ساخت؟» این در حالی است که اربعین یکی از نمادهای تمدن نوین اسلامی است. برای پاسخ، باید مقدمتاً به دو سؤال دیگر پاسخ داد: ✅ نخست آنکه، تمدن چیست؟ ✅ دیگر آنکه، مراد و منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟ 🔴این دو بحث را باید حل کنیم. وقتی صحبت از تمدن می‌شود، نزدیک‌ترین واژه به آن، فرهنگ است. این دو با یکدیگر سنخیت و هماهنگی دارند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که «چگونه فرهنگ به تمدن تبدیل می‌شود؟»، باید گفت که اگر راهی را در نظر بگیریم، فرهنگ ابتدای آن و تمدن انتهای آن است. در حقیقت تمدن نمونه‌ی عالی فرهنگ است. شهید مطهری تعبیری دارند که تمدن، جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است، این تعبیر شهید مطهری است. اگر بخواهیم جمله ایشان را تفسیر نموده و بسط دهیم، می‌توان گفت: وقتی فرهنگ ظهور و جلوه‌ی اجتماعی پیدا می‌کند، تمدن می‌شود. 🔴تمدن نمونه‌ی عالی فرهنگ است. تمدن، جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است، وقتی فرهنگ ظهور و جلوه‌ی اجتماعی پیدا می‌کند، تمدن می‌شود. ما در مناسبات اجتماعی هم می‌توانیم معنای این کلام را جستجو کنیم؛ مثلاً در فرهنگ خانواده فرهنگ «مَحرم و نامحرم» داریم که این جلوه‌ی تمدنی خود را در شهرسازی نشان می‌دهد، به گونه‌ای که وقتی ما در خانه‌سازی و شهرسازی همین فرهنگ را نشان دهیم، خانه‌های ما به سبک خاصی ساخته می‌شود یا مثلاً یکی از مسائل فرهنگی ما، پاکیزگی و طهارت است، این وقتی در شهرسازی وارد می‌شود و می‌خواهد شهر اسلامی بنا بشود، حمام ساخته می‌شود که محلی برای غسل و پاکی است. همان فرهنگ است ولی ظهور اجتماعی پیدا کرده است. یعنی، همان فرهنگ در روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی دیده می‌شود. بنابراین فرهنگ ظهور اجتماعی پیدا می‌کند، این، تمدن می‌شود. تمدن ویژگی‌های زیادی دارد؛ نظم، قانون و غیره. 🔶اما، سه ویژگی در تمدن خیلی برجسته‌تر است: 🔶اولین ویژگی تمدن، ساخت ابزار متناسب با آن است. این، بیشتر در میان غربی‌ها ظهور و بروز پیدا کرده و به آن افتخار می‌کنند. جلوه‌ی آن در غرب، رفاه و ابزار پیشرفته ساختن است. البته در تمدن اسلامی نیز ساخت ابزار وجود داشته است. به‌عنوان مثال، در اسلام نماز خواندن را داریم. برای خواندن نماز می‌بایست قبله را تشخیص داد. در قدیم، ابزارهای پیشرفته برای تعیین قبله وجود نداشت؛ بنابراین، اُسطرلاب و وسایل نجومی ساخته شد. این، همان ابزارِ لازم برای این کار بوده است، این ابزارسازی است که مثال‌های زیادی می‌توان برای آن پیدا کرد. اینها ابزارهایِ ظهور و بروز اجتماعیِ تمدن است. 🔶دومین ویژگی تمدن، عقلانیت است. یعنی، جایی که فرهنگ و تمدن وجود دارد، عقلانیت رشد می‌کند. بر سر هر موضوعی که به رشد عقلی می‌رسیم، یکسری مطالب را بهتر درک می‌کنیم. وقتی رشد عقلی پیدا کنیم، دیگر قانون‌گریز نمی‌شویم و رفتارهایمان، رفتارهای متمدنانه می‌شود. حد و حدود خودمان را می‌دانیم. عقلانیت برکات زیادی دارد. جایی که وحشی‌گری، ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران باشد تمدن شکل نمی گیرد۰ 🔴سومین جلوه‌ی تمدن فضائل اخلاقی است، همان نقطه‌ای که ما به تمدن غربی نقد جدی داریم. بدین معنا که اگرچه غرب در رشد ابزار و تکنیک، پیشرفت نموده است و در عقلانیت هم -به زعم خود- عقل پیشرفته‌ای دارد، ولی در فضائل اخلاقی حرفی برای گفتن ندارند. رشد ابزار، عقلانیت و فضائل معنوی به عنوان سه رُکن مهم همه‌ی تمدن‌ها در نظر گرفته می‌شود. اینها، جلوه‌های تمدن هستند. 🔴ادامه 👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆 🔰دکتر نجفی : ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت دوم 🔴نظریه‌ی پیوستگی این است که انقلاب اسلامی، میراث عظیم اسلامی را که یک امر سنتی است با گذار از گسستگی که دنیای مدرن ایجاد کرده بود، به دنیای بعد از مُدرن بیاورد. در واقع، انقلاب اسلامی با اینکه خود یک امر سنتی است ولی در دنیای مدرن سربرآورده است. در بیانِ چیستیِ مفهوم تمدن نوین اسلامی، نظری دارم که پس از بیانِ مقدمه‌ای در رابطه با انقلاب اسلامی آن را عرض خواهم کرد. در انقلاب اسلامی می‌توان دو نظریه را مقابل هم قرار داد: نظریه‌ی پیوستگی و نظریه‌ی گسستگی. نظریه‌ی پیوستگی این است که انقلاب اسلامی، میراث عظیم اسلامی را که یک امر سنتی است با گذار از گسستگی که دنیای مدرن ایجاد کرده بود، به دنیای بعد از مُدرن بیاورد. در واقع، انقلاب اسلامی با اینکه خود یک امر سنتی است ولی در دنیای مدرن سربرآورده است. انقلاب اسلامی، مدرن نیست، حتی پست مدرن -آن‌گونه که میشل فوکو می‌گوید- هم نیست، انقلاب اسلامی یک انقلاب سنتی است. اما اگر سنتی است پس در عالم مدرن چه کار می‌کند؟ از نظرگاه تاریخ غربی قرار نبود سنت در عصر مدرن احیا شود! 🔴نظریه‌ی پیوستگی را با انقلاب اسلامی توضیح می‌دهیم. انقلاب اسلامی گسستگی در میراث اسلامی نیست. همان مقدار که خودش را به میراث گذشته متصل می‌کند، با میراث آینده نیز ارتباط برقرار می‌کند و این دو حلقه را به هم وصل می‌کند. بنابراین، در انقلاب اسلامی همان مقدار که به میراث گذشته و انسان ۲۵۰ ساله -به تعبیر حضرت آقا- برمی‌گردیم، آینده را نیز در مهدویت می‌بینیم. در نظر برادران اهل تسنن، این پیوستگی وجود ندارد. آنها به سَلَفِ صالح و گذشته برمی‌گردند اما برای آینده حرفی ندارند. انقلاب اسلامی، پیوستگیِ این دو سر تمدن است، این دو را به هم وصل می‌کند. اگر انقلاب میراث گذشته است، پس نوین بودنِ تمدن کجا است؟ به نظر من تمدن اسلامی نه موافق تمدن غربی و نه مخالف با آن است؛ بلکه از آن برتر است. وقتی برتر باشد، از آن استفاده می‌کند. حال اگر انقلاب این میراث گذشته است، پس نوین بودنِ تمدن کجا است؟ احیای گذشته که نوین نمی‌شود! امری از گذشته آورده‌اید، نوین بودن آن کجاست؟ من تعبیر خودم را بیان می‌کنم، نظر من با خیلی‌ها اختلاف دارد. بنابراین، قرائت خود را -که البته آن را هم قبول دارم- بیان می‌کنم. تمدن گذشته‌ی اسلامی همین‌طور راحت نمی‌تواند به آینده متصل شود. تمدنِ گردن کُلفتی بنام تمدن غربی این وسط است. از این‌رو نمی‌توان تمدن غرب را نادیده گرفت و مدام این حرف را تکرار کرد که ما با آن تقابل داریم. بالاخره باید نسبت‌سنجی با این تمدن بکنیم. به نظر من تمدن اسلامی نه موافق تمدن غربی و نه مخالف با آن است؛ بلکه از آن برتر است. وقتی برتر باشد، از آن استفاده می‌کند. امروزه، تمدن غربی به حالتی ایدئولوژیک تبدیل شده است. تمدن اسلامی، آن را به ابزاری که بوده است، برمی‌گرداند. در زندگی خودمان از برخی ابزارهای تمدن غرب استفاده می‌کنیم؛ اما ابزار است، ایدئولوژی برای ما نیست. تمدن اسلامی میراث گذشته را می‌آورد، تمدن غرب را می‌بیند و از آن عبور می‌کند. در نهایت، یک تمدن نوین ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم مثالی طرح نماییم، می‌توان به نظریه‌ی ولایت فقیه اشاره کرد. این نظریه، نظریه‌ای در سنت گذشته‌ی ما و در فقه بوده است، با تمدن جدید، که جمهوری است، برخورد می‌کند و جمهوری اسلامی می‌شود. البته، اینجا منظور من التقاط نیست. نظریه‌ی ولایت فقیه، امر سنتی است اما با برتری تمدن اسلامی با امر مدرن برخورد می‌کند، آن را سر جایش می‌نشاند و با آن نسبت جدید برقرار می‌کند. حالا در قضیه‌ی اربعین ما این را چطور می‌توانیم نگاه کنیم؟ 🔵ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبل👆👆 🔰دکتر نجفی ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت سوم 🔴اربعین دو قسمت دارد: یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیست و مربوط به گذشته است. زیارت اربعین را از گذشته داشته‌ایم. چه بسا، زیارت عاشورا و زیارت عرفه در متون اسلامی اهمیت بیشتری هم از آن داشته باشد. قسمت دیگر، راه‌پیمایی است که این نیز از گذشته وجود داشته است. عکس‌های تاریخی‌ای موجود است که بزرگان و علما را در میانه‌ی راه نجف تا کربلا در حالی که پیاده می‌رفتند، نشان می‌دهد. البته این پیاده‌روی منحصر در اربعین نبوده است. امری سنتی بوده است که در اربعین پُررنگ‌تر شده است. اینکه راه‌پیمایی اربعین ناگهان بعد از سقوط صدام گستردگی می‌یابد، امری جدید است و به این صورت، سابقه نداشته است، پیداست که نفحات انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است. پیداست که این تأثیرگذاری را در احیاگری آن سنت -به شکلی که فرهنگ، ظهور اجتماعی پیدا کرده است- داشته است. 🔶تمدن‌ها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضائل اخلاقی تک بُعدی است، بزرگترین شعار آن هم، قدسیت‌زدایی از عالَم بوده است، منتها راه‌پیمایی اربعین، قُدسی است. نقطه‌ی آخر و مرکزیِ آن، زیارت امام حسین(علیه‌السلام) است. حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان می‌دهد. اول، ناقص‌تر بود ولی هر سال که گذشت، کامل‌تر شد. اربعین به‌عنوان امری که هنوز احیای سنت است رگه‌هایی از جنبه‌های جدید را در آن می‌توانیم ببینیم. به این نکته باید توجه داشت که تمدن اسلامی ویژگی‌ای دارد که در تمدن غربی نیست. بیان شد که تمدن‌ها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضائل اخلاقی تک بُعدی است، تمدنی مادی و ناسوتی است. بزرگترین شعار آن هم، قدسیت‌زدایی از عالَم بوده است، منتها راه‌پیمایی اربعین، قُدسی است. نقطه‌ی آخر و مرکزیِ آن، زیارت امام حسین(علیه‌السلام) است و خودِ این زیارت، یک کانون قُدسی است. 🔵ببینید فَرق شهر اسلامی و غیر اسلامی در چیست؟ همان فرق تمدن اسلامی با تمدن غیر اسلامی است. در شهر اسلامی‌ای مثل مشهد، اولین سؤالی که هرکس وقتی می‌خواهد جایی را اجاره کند می‌پرسد این است که آن محل چقدر تا حرم فاصله دارد؟ یعنی مرکز مشهد حرم امام رضا(علیه‌السلام) است. اما در تهران این‌گونه نیست که اگر کسی بخواهد خانه اجاره کند، بپرسد که مثلاً تا مُصلی چقدر راه است؟ چرا که تهران، شهری اسلامی نیست، مرکزش هم، مکان مقدس نیست. لکن کربلا، نجف، مکه، مدینه و قم شهرهایی هستند که یک قلبِ قدسی در آن شهر زده می‌شود و همه را با آن می‌سنجند. ممکن است حاشیه‌ها، حاشیه‌های مدرن باشد -شاید بازارهای مشهد حتی از بازارهای تهران هم مُدرن‌تر باشد- اما یک کانون قدسی در این شهرها دیده می‌شود. در شهر اسلامی، این وجود دارد، در تمدن اسلامی هم همین‌طور است. 🔴تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راه‌پیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیه‌السلام) است. می‌روند که وارد شهر کربلا بشوند، زیارت بخوانند و سلام بدهند. راه‌پیمایی نمی‌کنند که کوهنوردی و یا پیاده‌روی کرده باشند. انتهای راه‌پیمایی محلی قُدسی است. لذا در طول مسیر نیز، اگر آب و غذا می‌دهند برای امام حسین(علیه‌السلام) است، هر کاری که می‌کنند، به خاطر امام حسین(علیه‌السلام) است. این قُدسیت در همه‌ی آن دیده می‌شود. پس، اینجا دقیقاً مقابلِ تمدن غرب قرار می‌گیرد، آن، قُدسیت‌زدایی از عالم می‌کند و این، نه به شکل یک فرهنگِ فردیِ بسته بلکه به شکل یک فرهنگِ اجتماعیِ عظیم در قالب راه‌پیمایی و تظاهرات -که خودش امر جدیدی است- بروز قُدسی پیدا می‌کند. 🔵این، حرف جدیدی در عالَم است. ما به ماهیت آن که مدرن هست یا نیست، کاری نداریم. این سبک راه‌پیمایی قبل از انقلاب اسلامی نبوده است. این راه‌پیمایی، قُدسی است. خود این قُدسیت نشان می‌دهد که راه‌پیمایی اربعین، فرهنگی چند ساحتی دارد. این، در مقابل تمدنِ تک‌ساحتی غرب قرار می‌گیرد. این جلوه‌های مختلفی است که نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه تمدن غربی قُدسیت‌زدایی کرده و سُنت را تمام شده می‌دانسته است، این سُنت –راه‌پیمایی اربعین- بعد از مدرن دوباره زنده شده است. جلوه‌های تمدنی‌ آن در حوزه‌ی فضائل اخلاقی خیلی شدید است: عدالت، معنویت و محبت خیلی زیاد است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
. ادامه قبل👆👆 🔰دکتر نجفی : ظرفیت سازی تمدنی در راه پیمایی اربعین ✅قسمت پایانی 🔴راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی‌هاست، نه برای ایرانی‌ها و نه برای لبنانی‌ها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. مطلب دیگری که در تمدن دیده می‌شود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی‌هاست، نه برای ایرانی‌ها و نه برای لبنانی‌ها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. در تمدن غرب هم، این را می‌بینیم. تمدن غرب متعلق به یک ملت نیست، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و دیگران همه مدعی آن هستند. تمدن اسلامی هم، این‌گونه است. تمدن اسلامی هم، زیست جغرافیایی محدود ندارد و خیلی وسیع است. این زیست، در راه‌پیمایی اربعین دیده می‌شود؛ زبان‌های متنوع، نژادهای متعدد و غیره. 🔵در تمدن‌ها یک امر مهم دیگری نیز هست. از آقای کسینجر در کتاب «نظم جهانی»‌اش خواندم که می‌گوید: «دلیلی که اسلام می‌تواند نظم جهانی حاصل از قرارداد وستفالیا -که نظم اروپایی و غربی تحت تأثیر آن شکل گرفته است- را تحت تأثیر قرار داده و به هم بزند، قضیه دارالاسلام و دارالکفر و دارالحرب است که مسلمان‌ها به این قائل هستند». تمامِ حرفِ کسینجر این است که مسلمانان می‌توانند با این تقسیم‌بندی‌ها، با همه نسبت برقرار کنند؛ مومنین با غیر مؤمنین و با کسانی که داخل جامعه‌ی اسلامی زندگی می‌کنند اما مسلمان نیستند. تکلیف همه را مشخص می‌کنند. البته این را با صراحت نمی‌گوید و این برداشت من از متن ایشان است. 🔶راه‌پیمایی اربعین می‌تواند با فرهنگ‌های دیگر نسبت برقرار کند. اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. در راه‌پیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. آنجا فضای سکولار نیست و تکلیف همه معلوم است. سبک زندگی مقدس دیده می‌شود و همه با آن نسبت دارند. برادران اهل تسنن و حتی از مذاهب دیگر مثل ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌های مسیحی هم به این مراسم می‌آیند و منعی برای ایشان جهت شرکت در این راه‌پیمایی نیست. این نشان‌دهنده‌ی آن است که راه‌پیمایی اربعین می‌تواند با فرهنگ‌های دیگر نسبت برقرار کند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. البته با برتری سبک زندگی اسلامی، نظم مؤمنانه و آن کانون مقدسی که در آن وجود دارد. 🔷به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. به طوری که برخی از محققین در آمریکا بحث کرده بودند که راه‌پیمایی اربعین، طرح خاورمیانه‌ی جدید آمریکا را کاملاً به هم زد و ملت‌های ایران، عراق، لبنان، سوریه و غیره را در یک ترکیب جدید قرار داد. نه تنها این کشورها تجزیه نشدند بلکه وحدتی مؤمنانه را در راه‌پیمایی اربعین تجربه کردند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅انقلاب اسلامی ایران توانست ظرفیت های ذاتی عاشورا را از محدوده "فرهنگی - اجتماعی" در گستره "سیاسی - تمدنی" در عصر جدید نمایان سازد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
34.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی ✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران - شهریور ۹۸ 🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی : 🔵چرا واقعه عاشورا در حد قیام و جنیه سلبی متوقف نشد و شیعه را به جریانی عمیق در تاریخ مبدل ساخت ؟ 🔴اصولا تفاوت قیامی که به واقعه مبدل میشود با شورش و مبارزه صرفا علیه ظلم چه تفاوتهایی دارد؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم : ✅پرسش : چرا آقای دکتر درباره کتاب های مهمی که در عرصه علوم سیاسی و تاریخی که در سطح جامعه منتشر میشود نظر و نقد ارائه نمی کنند؟ خوبست به ایشان پیشنهاد دهید اعظم الله اجورکم 🔴جواب : 🔵نجفی : به نظرم هر چند دغدغه شما قابل احترام و ارزشمند است و دقت شما در رصد کردن علمی این آثار خوب و مناسب است ولی باید توجه کنید جامعه ایران به خلاف نظر دشمنان و مخالفین مغرض ، از نظر تضارب آراء و اندیشه ها ، جامعه ای آزاد و چند وجهی است ۰ 🔴در مورد کتب سیاسی و تاریخی هر چند بازار کتاب و نظرات خیلی شلوغ و حتی غیر قابل احصاء و غیر قابل بررسی دقیق است ولی همه اینها دلیل بر کم کاری و برخورد انفعالی علاقمندان به اسلام و ایران نیست و در این زمینه میدان جنگ فکری نابرابر و سختی مهیاست شاید فلسفه وجودی این کانال تا حدودی خروج از این انفعال و انشالله فعال بودن باشد ۰ البته ما هم تا جایی که مقدور بوده در نقد اینگونه آثار تلاش نموده ایم ۰ 🔵موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
✳️✳️به مناسبت راهپیمایی شکوهمند اربعین✳️✳️ 📚📚امپراتوری پارس یا تمدن جدید! ؟ یا تحول و "عهد آخرالزمانی" (یک حقیقت با دو تعبیر از دو نظریه پرداز امریکایی و روسی) 🔴🔵🔴دو اظهار نظر از دو متفکر و نظریه پرداز متفاوت یکی هنری کیسنجر امریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی دیدم که علیرغم زاویه نگاه متفاوت از یک حقیقت واحد ومهم پرده بر می دارد : اول به کیسنجر می پردازیم ؛ وی چندین بار از تعبیر "امپراتوری پارس" یا امپراتوری ایران سخن گفته ، وی در سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با رادیو ان پی آر می گوید : نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است این وضعیت این فرصت را به ایران می دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوان شیعی احیا کند . 🔴🔵🔴این سیاستمدار ۹۴ ساله یهودی بار دیگر این اظهارات را خطاب به ترامپ در مهر ۱۳۹۶ تکرار می کند ۰ صرف نظر از میزان دقیق بودن الفاظ بکار رفته در سخن وی ، ساخت یک امپراتوری ( چه پارسی ،ایرانی ، اسلامی و یا شیعی ) علاوه بر بستر تاریخی و امکانات مادی ، به نوعی نیروی برتر فرهنگی و فکری محتاج است که بتواند بیرون از قدرت تکنیکی و تبلیغی و سیاسی و فکری غرب مدرن عرض اندام کند و در اعتراف کیسنجر، ایران به چنین شرایطی دست یافته است ۰ در فرض مذکور ایجاد چنین امپراتوری در جهانی که تحت سلطه تمدن غرب است فقط با یک تمدن رقیب و جدید و پر انرژی ممکن است ۰ 🔴🔵🔴برای تکمیل سخن با چرخش به نیمکره دیگر زمین به اظهار نظر متفکر روسی که یک مسیحی ارتدوکس است و در راهپیمایی اربعین امسال شرکت کرده توجه می کنیم ؛ پروفسور الکساندر دوگین می گوید: «این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی ۰ ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.» https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه تخصصی - پژوهشی با اعضای هیات علمی و پژوهشگران گروه تاریخ و اندیشه معاصر - موسسه امام خمینی - قم - ✅دکتر نجفی : از مسائل مهم تبیین مباحث عمیق تر با دانشجویان و جوانان این است که به جای حرفهای تکراری و گاه ریز و درشت و با الفاظ سنگین ، می توان به آنان چند سرنخ مهم و گره گشا داده با نشان دادن تیتر و راه اصلی به طرح مسائل مهم پرداخت ؛ در مورد گام دوم رهبری و جوانان نیز همین روش آزمون بهتری داده است۰ 🔴 خود بررسی و آسیب یابی در بحث مخاطب شناسی بخصوص در تجربه اردوهای دانشجویی امسال می تواند یک موضوع و کار تحقیقی پر ثمر باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه نسل امروز - شبکه ۵ - سیما ✅عنوان برنامه : غرب گرایی یا غرب ستیزی - جمعه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸ 🔴وضعیت انقلابها مثل عمل جراحی و برداشتن غده می ماند ۰ غربی ها از دو جهت رسانه و تکنولوژی از ما برترند ولی این برتری ابزاری را تفسیر و تعبیر به برتری فکری و ایدئولوژیک می کنند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
تمدن شناسی.m4a
9.92M
🔰دو پرسش از مخاطبین محترم ✅پرسش اول : 🔴سلام استادبرای ایجادتمدن اسلامی،نقش روحانیت چیست؟بااین حجم ازفساداقتصادی درنظام جمهوری اسلامی که داردرسانه ای می شود،چقدرمردم را می توان قانع کردکه تمدن اسلامی قابل تحقق هست؟نقش مردم ودخالت عامه ی مردم درتمدن اسلامی چیست؟چه موقع تمدن اسلامی تحقق می یابد؟یعنی ماکی متوجه می شویم که تمدن اسلامی تحقق یافته است؟تعهدات بین المللی چه نقشی درایجادویامانع تمدن اسلامی دارد؟ببخشیداستادعزیز ، من ارشدحقوق عمومی،هستم؟ ✅پرسش دوم : 🔵سلام آقای دکتر بنده دانشجو ارشد علوم سیاسی هستم ، مشخصا سوال بنده این است که با توجه به نظر شما در خصوص تمدن اسلامی ، ما برای رسیدن به تمدن اسلامی چه وظیفه ای داریم؟ در ضمن تحلیلی از سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار با موکب داران عراقی که پیاده روی اربعین را زمینه ساز تمدن اسلامی دانستند ، بفرمایید. 🔴جواب : 🔵نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی در بالا همین صفحه مراجعه بفرمایید۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مسئله اصلی ما و غرب چیست ؟ ✅دکتر نجفی : امروز دعوای ما با غرب دعوای تمدنی است نه فرهنگی. اینکه دعوای تمدنی را به دعوای فرهنگی تبدیل کنند تقلیل محل نزاع است. دعوا صرفاً سر روسری و حجاب نیست، بلکه فراتر از این حرف ها است. آن چیزی که برای غربی‌ها سنگین است ادعای تمدنی انقلاب اسلامی است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت سوم آبان ماه سالروز درگذشت عباس میرزا ✅تفاوت امیرکبیر و عباس میرزا با نوگرایان مشروطه 🔵 دکتر #موسی_نجفی - شبکه ۴ سیما - برنامه زاویه 1 🔴 تجدد طبیعی یا تجدد ایدئولوژیک؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi 🆔@drmousanajafi