🔰سخنی در باب سه دوره خدمات متقابل اسلام و ایران
✅(اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی)
🔶🔹🔸با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم .
🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم :
1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب
2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی
3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰
🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه میکنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود
🔴برای تکمیل افق این بحث به نظر می رسد خدمات متقابل اسلام و ایران در سه مقطع تاریخی قابل بررسی است:
🔶الف : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرون اولیه اسلامی ؛ همانطور که استاد مطهری در کتاب گران قدر خدمات متقابل اسلام و ایران آورده است ۰
🔶ب : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرن دهم و در دوره شکوفایی عصر صفویه و در قالب و محتوایی تشیع
🔶ج : خدمات متقابل اسلام و ایران در دوره انقلاب اسلامی ایران در نظریه و افق تمدن نوین اسلامی۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://t.me/drmousanajafi
🔰دو پرسش از مخاطبین محترم :
✅پرسش اول :
🔴سلام و تحیت محضر استاد نجفی عزیز؛
انشاءالله که عزاداری های شما قبول باشه.
کتاب یا کتابهای جامعی درباره تاریخ پهلوی معرفی نمایید.
آیا کتاب تاریخ مشروطه موسسه قدر ولایت مورد اعتنا است، و اصلا در چه سطحی است.
با تشکر و التماس دعا، یا علی
✅پرسش دوم
🔴سلام ببخشید برای دیدن مستند 57چه اطلاعات جانبی لازم هست که بشه اون رو نقد کرد
🔴جواب :
🔵نجفی : با تشکر از دو پرسشگر عزیز ، در مورد مطالعه تاریخ پهلوی اگر به پست های قبلی همین کانال مراجعه کنید ، کتب مختلف معرفی و حتی نقد و ارزیابی شده است ۰
🔶در مورد کتب قدر ولایت باید بگویم توفیق نداشته ام به طور کامل و دقیق بخوانم ولی در یک نگاه اجمالی به نظرم برای شروع برای دوستانی که میخواهند با یک متن روان و بی حاشیه و بدون پیچیدگیهای تخصصی شروع به مطالعه تاریخ نمایند ، کتب سودمند و مفیدی است۰
🔷در مورد مستند ۵۷ برای کسی که به تاریخ پهلوی و تاریخ انقلاب وقوف نداشته باشد ، مستندی گیچ کننده و کاملا جهت دار است ؛ هر چند برخی اسناد و فیلم ها و مطالب دست اول بوده و خیلی ماهرانه و کارشناسانه استفاده شده است و ظاهرا پول زیادی هم صرف تهیه مطلب و ساخت آن گردیده است ولی دقت کنید این مستند ، کاری رسانه ای و تبلیغی و جهت دار بوده که در راستای تیره جلوه دادن اصول انقلاب اسلامی و شخصیتهای آن و در جهت سیاست خارج نشینانی است که نه دغدغه تاریخ نویسی و نه علاقه ای به ملت ایران را دارند ۰ البته جواب و یا فهم این ریزه کاریهای تاریخی محتاج مطالعه کلی و جزئی تاریخ سیاسی معاصر به صورت ممتد و عمیق است ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه نسل امروز - شبکه ۵ - سیما
✅عنوان برنامه : غرب گرایی یا غرب ستیزی - جمعه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸
🔴پرسش دکتر رسولی مجری برنامه نسل امروز:
آیا سابقه رابطه ما و غرب به ۲۰۰ سال قبل می گردد یا این مسئله مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است ؟
🔵جواب :
🔴نجفی :لطفا به بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نشست علمی کرسی ترویجی با عنوان :
عقلانیت و فقه سیاسی در تجربه تمدنی ایران اسلامی - موسسه امام خمینی قم
✅دکتر نجفی : نکاتی در مورد تمدن در نظریه این کتاب :
۱ - با این بحث و مفهوم تمدن به علت کلان بودن باید ارتباط برقرار نمود۰
۲ - در این بحث تمدن نوعی نسبیت و درجه و اشتداد وجود دارد۰
۳ - ظاهرا این بحث تمدنی در مرکز و خط مقدم دعواهای اصلی قرار دارد ۰
۴ - چرا بهتر است سطح دعوا در این بحث متمرکز شود و نه در سطح خشونت ۰
۵ - چرا غربیها و روشنفکران داخلی منکر این سطح از بحث هستند ( بخاطر شکسته شدن نظریه پایان تاریخ )
۶ - در مفهوم تمدن نوعی تحقق و ملموس بودن و عینیت دیده میشود۰
۷ - افراط و تفریط در بحث تمدن ( نه بحثی سهل الوصول است و نه ممتنع )
۸ -این عنوان تمدن یک طراز و شاخص مهم ارزیابی موفقیت فرهنگ است۰
۹ - این بحث نوعی وحدت و تقریب به وجود می آورد و از تعصبات و تک بعدی نگری محقق را دور می کند؛ مثلا ضرورت وجود فقه و فلسفه و عرفان و ۰۰۰ را در یک نگاه جامع ایجاب می کند۰
🔴البته صفویه در بنایی که گذاشت تشیع صوفیانه به تشیع فقاهتی مبدل شد و این را در ذات حرکت صفویان که هویتی است میتوان دید ؛
در حقیقت حلقه وصل صفویه و مشروطه و جمهوری اسلامی نه در توالی تاریخی شان که در نوع تحول و ماهیت خاصی است که امروز تکامل یافته است ۰
چطور در صفویه از عرفان و تصوف به فقه رسیدند و ما امروز از فقه به عرفان و یا عقلانیت و یا هر چیز دیگری چگونه میتوانیم برسیم؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی با بیان اینکه هویت ایرانی سه مرحله داشته است که نسبت بین آنها طولی است، گفت: مذهب شیعه به عناصر فرهنگی گذشته ما جهت داد و ما با تشیع هویت جدیدی پیدا کردیم.
✅به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سوالاتی که در مورد ناسیونالیسم ایرانی مطرح است این است که باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»، «حکمت اشراق»، «السیاسه العامه»، «شاهنامه» و .... تجلی یافت)، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت، چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول، به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را می توان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول، صرفا تعصب در برابر اعراب بود، یا اینکه ریشه ی عمده دیگری هم داشت؟
🔴موسی نجفی استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن پاسخ به این سوال در گفتگو با خبرنگار مهر به تبیین سه نظریه اصلی در مورد هویت ملی ایرانیان پرداخت؛
🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4757809
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
👆👆ادامه از قبل
✅نجفی گفت: هر چند به نظر می رسد در نگاه اول بین «جریان ملی گرایی یکصد سال اخیر» با «وقایع ملی گرایی در قرن اول و دوم هجری» شباهتی وجود دارد، اما در واقع با هم اختلاف دارند به این دلیل که شرایط زمانی و مکانی و ماهوی این دو با هم فرق می کند.
وی ادامه داد: در تاریخ صدر اسلام، در بحث شعوبیه، آنها به استناد قرآن و آیه «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» فعالیت خود را شروع کردند و اول هم اهل تسویه خوانده شدند. آنها دنبال یک مساوات اسلامی بودند و اصلاً قبول اسلام برای ایرانی ها در قرون اولیه یک مقدار زیادی به عدالت طلبی و شعار مساوات اسلامی بر می گشت.
🔴وی افزود: خلفا با یک سری سیاست های ظالمانه، نژادپرستانه و قومی و تفاخر و برتری طلبی عرب بر غیر عرب -که هیچ جای اسلام چنین چیزی نیست- باعث شدند، کسانی که تازه به این دین گرایش پیدا کرده بودند، متوجه فاصله بین حاکمان اسلامی با متن و ذات اسلام شوند.
موسی نجفی گفت: شاید یکی از عللی که ایرانی ها به اهل بیت گرایش پیدا کردند، فهم این فاصله و تفاوت بود که متوجه شدند آنچه در اهل بیت وجود دارد، عین اسلام واقعی است. این شاید ریشه تشیع ایرانی ها هم باشد.
🔵وی ادامه داد: در مورد نهضت شعوبیه، واکنش آنها نسبت به خلفا، ابتدا یک واکنش طبیعی بود که ایرانی ها از ظلم و تبعیضی که بنی امیه داشتند ناراضی بودند. لذا این واکنش اول طبیعی بود، منتهی همین واکنش طبیعی هم بعداً به صورت افراطی درآمد و به یک نوع تفاخر قومی نزد برخی از همین شعوبی ها تبدیل شد. در نهایت برخی از شعوبیه افراطی، ضد اسلام و دین شدند. لذا از این جا بود که خلفا فرصت پیدا کردند که اینها را سرکوب کنند. این مسئله مهمی است که حرکتی که در اول بر اساس یک واقعیت و واکنش طبیعی و با اعتدال شروع شد به یک حرکت غیرطبیعی، تبعیض آمیز و افراطی تبدیل شد و شکست خورد.
🔶وی افزود: اما مسئله ای که بعد از مشروطیت برای کشور ما پیش آمد یک بحث مهندسی شده بود. در آن زمان که این حرکت شروع شد، ایرانی ها ۴۰۰ سال بود که دارای استقلال و ملیت جدید بودند که این ملیت جدید غیر از خلافت بود و ایرانی ها برای خودشان، کشور، ملت و حکومت داشتند.
🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اینکه یک جریانی، باستان گرایی را بعد از مشروطه مطرح کرد، به نظر می رسد تحت تأثیر و القائات غربی ها قرار داشتند. ما در این رابطه می توانیم مخصوصاً در دوره پهلوی اول از واسطه ای مثل حلقه برلین نام ببریم. تقلیدی که خود رضاشاه می خواست از ترکیه، افغانستان و مصر داشته باشد و یک نوع حرکت های ملی را به تقلید از آنها درست کند، نیز در تشدید بحث باستان گرایی موثر بود. یکی از پایه های نظام پهلوی نیز برگشت به ایران باستان و ضد اسلام قرار دادن آن و ایدئولوژیک کردن قضیه بود.
🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4757809
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 رشته علوم سیاسی - دوره دکترای تخصصی - درس فلسفه تاریخ - پژوهشگاه علوم انسانی - آبان ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : چگونگی عقلانیت تاریخی ؟
وقتی از "معقولیت امر تاریخی" سخن می گوییم این مسئله و حل آن و رسیدن به درک و فهم و عمق مطلب و سیری که طی نموده ، خودش موضوع یک کار تحقیقی است ۰
🔴در مغرب اسلامی و فلسفه تاریخ آن به نمایندگی ابن خلدون، این مسئله به صورتی خاص و در مشرق اسلامی به نمایندگی فلسفه نوصدرایی استاد مطهری به نحو دیگری حل گردیده است ۰
در نظریه ابن خلدون عقلانیت تاریخی با گذار از فلسفه ابن رشدی و توجه از "ظاهر تاریخ " به "باطن تاریخ " که به آن "العبر " می گوید ، صورت می پذیرد۰
🔵در مشرق اسلامی که در مسیر فیلسوفانی چون فارابی و ملا صدرای شیرازی قرار داشته و دارد؛ رسیدن به تاریخ و مهمتر از آن فلسفه تاریخ امر جدیدی است که می بایستی در اثر تلاقی با اندیشه های دیگر حادث شده باشد تا بتواند این ظرفیت آشکار گردیده شود ؛ شاید این امر جدید از ورود تجدد و مباحث فلسفه تاریخی ناشی گردیده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
29.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما -
۷ آبان ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : ضرورت بینش نظریه انسان ۲۵۰ ساله برای فهم فلسفه امامت و شناخت صحیح تاریخ اسلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام بر استاد گرانقدر دکتر نجفی
جناب استاد ، وقتی کتاب هویت ملی شما را خواندم ، بسیاری از گره های ذهنیم باز شد و امید به آینده انقلاب اسلامی از تصوری ذهنی به واقعیتی عینی و در حال رشد تغییر کرد. مثال درخت در بحث هویت و برجا ماندن ریشه های عمیق آن ، از پس هجوم های وحشیانه ، یادآور بحث رهبر انقلاب درباره ی رویش های انقلاب بود. اما چند وقتی است که متنی بین دوستان در کانال های انقلابی رد و بدل می شود ، که به نظر بنده ، خیلی با نظریه ی شما تضاد دارد . نکته و نقطه ی تفاوت مبحث شما با دکتر کریم مجتهدی در کجاست؟
آیا ایشان به این که انقلاب اسلامی حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام است معتقد نیستند یا اساسا بحث چیز دبگری بوده و برشی از صحبت های ایشان است.
البته بنده فقط اسم ایشان را ذیل آن مبحث دیده ام و هیچ شناختی از ایشان و تفکرات و نظریه شان ندارم.
ولی تشبیه ایشان حالتی از نا امیدی و ترس از آینده را به انسان القا می کند و حس ایستایی و عدم بالندگی انقلاب اسلامی به ذهن منبادر می شود . و متاسفانه این حس در جامعه ما بیشتر نمودار است و مردم راحت تر مثال ایشان را می پذیرند تا بحث هویت ملی جناب عالی و اندیشه های مقام معظم رهبری ، برای توضیح بحث هویت ملی و رویش های انقلاب باید ساعت ها وقت گذاشت تا بتوان فضا را برای جوان ها روشن کرد ولی مثال نخل و نفر و فرهنگ به راحتی در بین همه پذیرفته می شود و هر کسی از ظن خود ، یار آن می شود و به نظر خودش حقیقت امر همین است .آیا عدم تفکر صحیح و عمیق و مطالعه ی تاریخ تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی زمینه ساز چنین موضع گیری های فرهنگی و اجتماعی نیست ؟
و این مدل تفکرات چقدر می تواند سد مسیر حرکت انقلابی و تمدنی بشود؟
با تشکر از وقت و حوصله ای که صرف می کنید و به پرسش ها پاسخ می دهید.
متن اشاره شده 👇
✅درخت نخل درخت عجیبی است! گویی این درخت اصلا نبات نیست! چیزی شبیه به آدمیزاد است.
وقتی می خواهند نخلی را قطع کنند، می گویند بِکُشش! بی جهت نیست که واحد شمارش نخل هم چون آدمیان، «نفر»است...
نخل تنها درختی است که اگر سَرش را قطع کنی می میرد! بر خلاف همه ی درختان که اگر سرشان را بزنی، بار و بَرگشان بیشتر هم می شود. اما نخل نه! سَرش را که قطع کردی می میرد. مهم نیست ریشه اش در خاک سالم باشد، نخلِ بی سر می میرد!
آب هم اگر از سَر نخل بگذرد و به زیر آب فرو رود، خفه می شود و می میرد! مثل آدمیزاد. درخت مقدسی است... ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ «ﺩﮐﺘﺮ ﮐﺮﯾﻢ ﻣﺠﺘﻬﺪﯼ» ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻓﻠﺴﻔﻪ ی ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺧﺘﻢ!
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻣﺜﻞ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞ ﺍﺳﺖ! ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺭﯾﺸﻪ ﺍﺕ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺧﺎﮎِ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺳﺖ. ﻣﻬﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳَﺮَﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﯾﻌﻨﯽ ﻧِﻤﻮﺩِ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽِ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ میمیرد، ﻭَﻟﻮ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ باشد...
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇👇
👆👆ادامه قبل
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از اظهار محبت و دقتی که در تطبیق مطالب دارید ۰ در مورد مطالب مربوط به ارتباط فرهنگ و تمدن سخن بسیاری گفته شده است و هر محققی هم می تواند برداشت و تفسیر خودش را از این ارتباط داشته باشد؛ اما قدر مسلم آنچه در آن اتفاق نظر وجود دارد ارتباط ذاتی و غیر قابل انکار فرهنگ با تمدن است ۰
🔶 در مورد استاد متفکر جناب دکتر کریم مجتهدی باید بگویم خود من سالیان دراز در دروس فلسفه غرب ایشان حضور داشتم و الحق ایشان در حال حاضر از برجسته ترین غرب شناسان معاصر می باشند و در مباحث فکری و فلسفی و فرهنگی دارای نظرات محققانه و عمیقی هستند؛ البته ایشان در زمینه مباحث انقلابها و یا تاریخ تحولات مطلب و نظر خاصی ندارند ولی کتاب آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب ایشان دارای مباحث خوب و ریشه ای و پژوهشی در خور توجهی است ۰ آنچه که من در این سه دهه آشنایی و مراوده و البته شاگردی مشاهده کردم علاقه عمیق و اعتقاد و جانبداری و پاسداری دکتر مجتهدی از فرهنگ دینی و ملی اسلام و ایران است ۰
🔶در مورد متنی هم که اشاره نمودید چون تقطیع شده است و قبل و بعدش،معلوم نیست و منبع آن هم ذکر نشده است نمیتوانم نظر خاصی بدهم؛ ولی به فرض صحت ، به نظرم این متن مستقیما به مباحث انقلاب و تمدن و ریشه های آن مستقیما مربوط نیست ۰
در پایان به مناسبت ذکر نام این استاد برجسته و حقی که گردن بنده دارند کتابی که از ایشان نام بردم را معرفی می نمایم ۰ با تشکر
در پناه حق موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
🔰آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب (مجموعه پژوهشی)
✅مولف : کریم مجتهدی
ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام
در کتاب «آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب» نویسنده سعی دارد برخورد فکری و عمق آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب در عصر قاجار را تبیین نماید.
«مسیحیت، مشخصه فرهنگ غرب»، مبلغان مسیحی و متکلمان شیعی در عصر جدید، فلسفه در ایران دوره صفوی به روایت شاردن، جهان گرد فرانسوی قرن هفدهم میلادی، گنجینه لغت از قرن 11 هجری، عباس میرزا و مساله تجدد، خاطرات اوژن بوره، نخستین ترجمه فارسی گفتار در روش دکارت، حسینقلی آقا: چهره متجدد عصر قاجار به روایت کنت دو گوبینو، میرزا ملکم خان و اصول نظری نظام پیشنهادی او، میرزا فتحعلی آخوندزاده و فلسفه غرب، افضل الملک کرمانی مترجم رساله گفتار دکارت، قطعاتی چند از یک متن فارسی به قلم افضل الملک کرمانی در تفسیر فلسفه دکارت، ذکر فلاسفه بزرگ غرب در کتاب بدایع الحکم، بدیع الملک میرزا عماد الدوله و...، آقای علی حکیم مدرس زنوزی و بدیع الملک میرزا، بدیع الملک میرزا و علی اکبر مدرس حکمی، خانواده امامقلی میرزا عمادالدوله و پسرش بدیع الملک میرزا و محمدعلی فروغی و سیر حکمت در اروپا عناوین فصول هجده گانه این کتاب است.
نویسنده در قسمتی از پیش درآمد کتاب می نویسد: مساله شناخت فلسفه جدید غرب از مساله روابط کلی ایرانیان با کشورهای غربی جدا و مجزا نیست. به همین دلیل نگارنده لازم دیده است زیربنای تاریخی بحث خود را و مواقف مهم آن را به نحوی از قبل روشن و مشخص سازد
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi