فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه نسل امروز - شبکه ۵ - سیما
✅عنوان برنامه : غرب گرایی یا غرب ستیزی - جمعه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸
🔴پرسش دکتر رسولی مجری برنامه نسل امروز:
آیا سابقه رابطه ما و غرب به ۲۰۰ سال قبل می گردد یا این مسئله مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است ؟
🔵جواب :
🔴نجفی :لطفا به بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نشست علمی کرسی ترویجی با عنوان :
عقلانیت و فقه سیاسی در تجربه تمدنی ایران اسلامی - موسسه امام خمینی قم
✅دکتر نجفی : نکاتی در مورد تمدن در نظریه این کتاب :
۱ - با این بحث و مفهوم تمدن به علت کلان بودن باید ارتباط برقرار نمود۰
۲ - در این بحث تمدن نوعی نسبیت و درجه و اشتداد وجود دارد۰
۳ - ظاهرا این بحث تمدنی در مرکز و خط مقدم دعواهای اصلی قرار دارد ۰
۴ - چرا بهتر است سطح دعوا در این بحث متمرکز شود و نه در سطح خشونت ۰
۵ - چرا غربیها و روشنفکران داخلی منکر این سطح از بحث هستند ( بخاطر شکسته شدن نظریه پایان تاریخ )
۶ - در مفهوم تمدن نوعی تحقق و ملموس بودن و عینیت دیده میشود۰
۷ - افراط و تفریط در بحث تمدن ( نه بحثی سهل الوصول است و نه ممتنع )
۸ -این عنوان تمدن یک طراز و شاخص مهم ارزیابی موفقیت فرهنگ است۰
۹ - این بحث نوعی وحدت و تقریب به وجود می آورد و از تعصبات و تک بعدی نگری محقق را دور می کند؛ مثلا ضرورت وجود فقه و فلسفه و عرفان و ۰۰۰ را در یک نگاه جامع ایجاب می کند۰
🔴البته صفویه در بنایی که گذاشت تشیع صوفیانه به تشیع فقاهتی مبدل شد و این را در ذات حرکت صفویان که هویتی است میتوان دید ؛
در حقیقت حلقه وصل صفویه و مشروطه و جمهوری اسلامی نه در توالی تاریخی شان که در نوع تحول و ماهیت خاصی است که امروز تکامل یافته است ۰
چطور در صفویه از عرفان و تصوف به فقه رسیدند و ما امروز از فقه به عرفان و یا عقلانیت و یا هر چیز دیگری چگونه میتوانیم برسیم؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی با بیان اینکه هویت ایرانی سه مرحله داشته است که نسبت بین آنها طولی است، گفت: مذهب شیعه به عناصر فرهنگی گذشته ما جهت داد و ما با تشیع هویت جدیدی پیدا کردیم.
✅به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سوالاتی که در مورد ناسیونالیسم ایرانی مطرح است این است که باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»، «حکمت اشراق»، «السیاسه العامه»، «شاهنامه» و .... تجلی یافت)، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت، چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول، به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را می توان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول، صرفا تعصب در برابر اعراب بود، یا اینکه ریشه ی عمده دیگری هم داشت؟
🔴موسی نجفی استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن پاسخ به این سوال در گفتگو با خبرنگار مهر به تبیین سه نظریه اصلی در مورد هویت ملی ایرانیان پرداخت؛
🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4757809
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
👆👆ادامه از قبل
✅نجفی گفت: هر چند به نظر می رسد در نگاه اول بین «جریان ملی گرایی یکصد سال اخیر» با «وقایع ملی گرایی در قرن اول و دوم هجری» شباهتی وجود دارد، اما در واقع با هم اختلاف دارند به این دلیل که شرایط زمانی و مکانی و ماهوی این دو با هم فرق می کند.
وی ادامه داد: در تاریخ صدر اسلام، در بحث شعوبیه، آنها به استناد قرآن و آیه «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» فعالیت خود را شروع کردند و اول هم اهل تسویه خوانده شدند. آنها دنبال یک مساوات اسلامی بودند و اصلاً قبول اسلام برای ایرانی ها در قرون اولیه یک مقدار زیادی به عدالت طلبی و شعار مساوات اسلامی بر می گشت.
🔴وی افزود: خلفا با یک سری سیاست های ظالمانه، نژادپرستانه و قومی و تفاخر و برتری طلبی عرب بر غیر عرب -که هیچ جای اسلام چنین چیزی نیست- باعث شدند، کسانی که تازه به این دین گرایش پیدا کرده بودند، متوجه فاصله بین حاکمان اسلامی با متن و ذات اسلام شوند.
موسی نجفی گفت: شاید یکی از عللی که ایرانی ها به اهل بیت گرایش پیدا کردند، فهم این فاصله و تفاوت بود که متوجه شدند آنچه در اهل بیت وجود دارد، عین اسلام واقعی است. این شاید ریشه تشیع ایرانی ها هم باشد.
🔵وی ادامه داد: در مورد نهضت شعوبیه، واکنش آنها نسبت به خلفا، ابتدا یک واکنش طبیعی بود که ایرانی ها از ظلم و تبعیضی که بنی امیه داشتند ناراضی بودند. لذا این واکنش اول طبیعی بود، منتهی همین واکنش طبیعی هم بعداً به صورت افراطی درآمد و به یک نوع تفاخر قومی نزد برخی از همین شعوبی ها تبدیل شد. در نهایت برخی از شعوبیه افراطی، ضد اسلام و دین شدند. لذا از این جا بود که خلفا فرصت پیدا کردند که اینها را سرکوب کنند. این مسئله مهمی است که حرکتی که در اول بر اساس یک واقعیت و واکنش طبیعی و با اعتدال شروع شد به یک حرکت غیرطبیعی، تبعیض آمیز و افراطی تبدیل شد و شکست خورد.
🔶وی افزود: اما مسئله ای که بعد از مشروطیت برای کشور ما پیش آمد یک بحث مهندسی شده بود. در آن زمان که این حرکت شروع شد، ایرانی ها ۴۰۰ سال بود که دارای استقلال و ملیت جدید بودند که این ملیت جدید غیر از خلافت بود و ایرانی ها برای خودشان، کشور، ملت و حکومت داشتند.
🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اینکه یک جریانی، باستان گرایی را بعد از مشروطه مطرح کرد، به نظر می رسد تحت تأثیر و القائات غربی ها قرار داشتند. ما در این رابطه می توانیم مخصوصاً در دوره پهلوی اول از واسطه ای مثل حلقه برلین نام ببریم. تقلیدی که خود رضاشاه می خواست از ترکیه، افغانستان و مصر داشته باشد و یک نوع حرکت های ملی را به تقلید از آنها درست کند، نیز در تشدید بحث باستان گرایی موثر بود. یکی از پایه های نظام پهلوی نیز برگشت به ایران باستان و ضد اسلام قرار دادن آن و ایدئولوژیک کردن قضیه بود.
🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4757809
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 رشته علوم سیاسی - دوره دکترای تخصصی - درس فلسفه تاریخ - پژوهشگاه علوم انسانی - آبان ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : چگونگی عقلانیت تاریخی ؟
وقتی از "معقولیت امر تاریخی" سخن می گوییم این مسئله و حل آن و رسیدن به درک و فهم و عمق مطلب و سیری که طی نموده ، خودش موضوع یک کار تحقیقی است ۰
🔴در مغرب اسلامی و فلسفه تاریخ آن به نمایندگی ابن خلدون، این مسئله به صورتی خاص و در مشرق اسلامی به نمایندگی فلسفه نوصدرایی استاد مطهری به نحو دیگری حل گردیده است ۰
در نظریه ابن خلدون عقلانیت تاریخی با گذار از فلسفه ابن رشدی و توجه از "ظاهر تاریخ " به "باطن تاریخ " که به آن "العبر " می گوید ، صورت می پذیرد۰
🔵در مشرق اسلامی که در مسیر فیلسوفانی چون فارابی و ملا صدرای شیرازی قرار داشته و دارد؛ رسیدن به تاریخ و مهمتر از آن فلسفه تاریخ امر جدیدی است که می بایستی در اثر تلاقی با اندیشه های دیگر حادث شده باشد تا بتواند این ظرفیت آشکار گردیده شود ؛ شاید این امر جدید از ورود تجدد و مباحث فلسفه تاریخی ناشی گردیده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
29.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما -
۷ آبان ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : ضرورت بینش نظریه انسان ۲۵۰ ساله برای فهم فلسفه امامت و شناخت صحیح تاریخ اسلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام بر استاد گرانقدر دکتر نجفی
جناب استاد ، وقتی کتاب هویت ملی شما را خواندم ، بسیاری از گره های ذهنیم باز شد و امید به آینده انقلاب اسلامی از تصوری ذهنی به واقعیتی عینی و در حال رشد تغییر کرد. مثال درخت در بحث هویت و برجا ماندن ریشه های عمیق آن ، از پس هجوم های وحشیانه ، یادآور بحث رهبر انقلاب درباره ی رویش های انقلاب بود. اما چند وقتی است که متنی بین دوستان در کانال های انقلابی رد و بدل می شود ، که به نظر بنده ، خیلی با نظریه ی شما تضاد دارد . نکته و نقطه ی تفاوت مبحث شما با دکتر کریم مجتهدی در کجاست؟
آیا ایشان به این که انقلاب اسلامی حلقه ی وصل تمدن گذشته و آینده ی اسلام است معتقد نیستند یا اساسا بحث چیز دبگری بوده و برشی از صحبت های ایشان است.
البته بنده فقط اسم ایشان را ذیل آن مبحث دیده ام و هیچ شناختی از ایشان و تفکرات و نظریه شان ندارم.
ولی تشبیه ایشان حالتی از نا امیدی و ترس از آینده را به انسان القا می کند و حس ایستایی و عدم بالندگی انقلاب اسلامی به ذهن منبادر می شود . و متاسفانه این حس در جامعه ما بیشتر نمودار است و مردم راحت تر مثال ایشان را می پذیرند تا بحث هویت ملی جناب عالی و اندیشه های مقام معظم رهبری ، برای توضیح بحث هویت ملی و رویش های انقلاب باید ساعت ها وقت گذاشت تا بتوان فضا را برای جوان ها روشن کرد ولی مثال نخل و نفر و فرهنگ به راحتی در بین همه پذیرفته می شود و هر کسی از ظن خود ، یار آن می شود و به نظر خودش حقیقت امر همین است .آیا عدم تفکر صحیح و عمیق و مطالعه ی تاریخ تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی زمینه ساز چنین موضع گیری های فرهنگی و اجتماعی نیست ؟
و این مدل تفکرات چقدر می تواند سد مسیر حرکت انقلابی و تمدنی بشود؟
با تشکر از وقت و حوصله ای که صرف می کنید و به پرسش ها پاسخ می دهید.
متن اشاره شده 👇
✅درخت نخل درخت عجیبی است! گویی این درخت اصلا نبات نیست! چیزی شبیه به آدمیزاد است.
وقتی می خواهند نخلی را قطع کنند، می گویند بِکُشش! بی جهت نیست که واحد شمارش نخل هم چون آدمیان، «نفر»است...
نخل تنها درختی است که اگر سَرش را قطع کنی می میرد! بر خلاف همه ی درختان که اگر سرشان را بزنی، بار و بَرگشان بیشتر هم می شود. اما نخل نه! سَرش را که قطع کردی می میرد. مهم نیست ریشه اش در خاک سالم باشد، نخلِ بی سر می میرد!
آب هم اگر از سَر نخل بگذرد و به زیر آب فرو رود، خفه می شود و می میرد! مثل آدمیزاد. درخت مقدسی است... ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ «ﺩﮐﺘﺮ ﮐﺮﯾﻢ ﻣﺠﺘﻬﺪﯼ» ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻓﻠﺴﻔﻪ ی ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺧﺘﻢ!
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻣﺜﻞ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞ ﺍﺳﺖ! ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺭﯾﺸﻪ ﺍﺕ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺧﺎﮎِ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺳﺖ. ﻣﻬﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳَﺮَﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﯾﻌﻨﯽ ﻧِﻤﻮﺩِ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽِ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺕ ﻫﻢ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ میمیرد، ﻭَﻟﻮ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ باشد...
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇👇
👆👆ادامه قبل
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از اظهار محبت و دقتی که در تطبیق مطالب دارید ۰ در مورد مطالب مربوط به ارتباط فرهنگ و تمدن سخن بسیاری گفته شده است و هر محققی هم می تواند برداشت و تفسیر خودش را از این ارتباط داشته باشد؛ اما قدر مسلم آنچه در آن اتفاق نظر وجود دارد ارتباط ذاتی و غیر قابل انکار فرهنگ با تمدن است ۰
🔶 در مورد استاد متفکر جناب دکتر کریم مجتهدی باید بگویم خود من سالیان دراز در دروس فلسفه غرب ایشان حضور داشتم و الحق ایشان در حال حاضر از برجسته ترین غرب شناسان معاصر می باشند و در مباحث فکری و فلسفی و فرهنگی دارای نظرات محققانه و عمیقی هستند؛ البته ایشان در زمینه مباحث انقلابها و یا تاریخ تحولات مطلب و نظر خاصی ندارند ولی کتاب آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب ایشان دارای مباحث خوب و ریشه ای و پژوهشی در خور توجهی است ۰ آنچه که من در این سه دهه آشنایی و مراوده و البته شاگردی مشاهده کردم علاقه عمیق و اعتقاد و جانبداری و پاسداری دکتر مجتهدی از فرهنگ دینی و ملی اسلام و ایران است ۰
🔶در مورد متنی هم که اشاره نمودید چون تقطیع شده است و قبل و بعدش،معلوم نیست و منبع آن هم ذکر نشده است نمیتوانم نظر خاصی بدهم؛ ولی به فرض صحت ، به نظرم این متن مستقیما به مباحث انقلاب و تمدن و ریشه های آن مستقیما مربوط نیست ۰
در پایان به مناسبت ذکر نام این استاد برجسته و حقی که گردن بنده دارند کتابی که از ایشان نام بردم را معرفی می نمایم ۰ با تشکر
در پناه حق موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi👇👇
🔰آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب (مجموعه پژوهشی)
✅مولف : کریم مجتهدی
ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام
در کتاب «آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب» نویسنده سعی دارد برخورد فکری و عمق آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب در عصر قاجار را تبیین نماید.
«مسیحیت، مشخصه فرهنگ غرب»، مبلغان مسیحی و متکلمان شیعی در عصر جدید، فلسفه در ایران دوره صفوی به روایت شاردن، جهان گرد فرانسوی قرن هفدهم میلادی، گنجینه لغت از قرن 11 هجری، عباس میرزا و مساله تجدد، خاطرات اوژن بوره، نخستین ترجمه فارسی گفتار در روش دکارت، حسینقلی آقا: چهره متجدد عصر قاجار به روایت کنت دو گوبینو، میرزا ملکم خان و اصول نظری نظام پیشنهادی او، میرزا فتحعلی آخوندزاده و فلسفه غرب، افضل الملک کرمانی مترجم رساله گفتار دکارت، قطعاتی چند از یک متن فارسی به قلم افضل الملک کرمانی در تفسیر فلسفه دکارت، ذکر فلاسفه بزرگ غرب در کتاب بدایع الحکم، بدیع الملک میرزا عماد الدوله و...، آقای علی حکیم مدرس زنوزی و بدیع الملک میرزا، بدیع الملک میرزا و علی اکبر مدرس حکمی، خانواده امامقلی میرزا عمادالدوله و پسرش بدیع الملک میرزا و محمدعلی فروغی و سیر حکمت در اروپا عناوین فصول هجده گانه این کتاب است.
نویسنده در قسمتی از پیش درآمد کتاب می نویسد: مساله شناخت فلسفه جدید غرب از مساله روابط کلی ایرانیان با کشورهای غربی جدا و مجزا نیست. به همین دلیل نگارنده لازم دیده است زیربنای تاریخی بحث خود را و مواقف مهم آن را به نحوی از قبل روشن و مشخص سازد
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رمز گشایی از خنثی بودن اروپائیان در سیاست جهانی و برجام
دکتر موسی نجفی:
✅یکی از مسائل مهم در نگاه دیپلمات های ما به غرب بر اساس استقلال و قدرت اروپائیان در برابر امریکا استوار است ؛ آیا واقعا بعد از پایان جنگ سرد می توان به اروپا چنین نگاه و از آنان چنان توقعی داشت ؟
برای جواب این پرسش،نظر استراتژیست برجسته یعنی هنری کیسینجر در کتاب نظم جهانی می تواند مورد توجه قرار گیرد ۰
در مقدمه باید گفت از جمله شروط و زوایای اصلی پیمان وستفالی که در قرون گذشته توسط اروپائیان برای نظم و صلح در اروپا وضع شده بود، توازن و تعادل بین قدرتهای بزرگ و بازیگران اصلی بوده است ۰ حال بعد از طی قرون و بخصوص بعد از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد و هژمونی فعلی امریکا ، و نبود تعادل و توازن بین قدرتهای بزرگ؛ چگونه میتوان از نظم وستفالی و کدخدایی امریکا و بی خاصیتی اروپا سخن گفت ؟
🔴نویسنده کتاب نظم جهانی درباره این تعارض معتقد است که اروپا از جنگ جهانی دوم به بعد قدرت خودش را از دست داده است و دیگر سلطه استعماری سابق در مناطق نفوذ قبلیش را دارا نمی باشد ؛ کیسینجر در ادامه می گوید :
در طی زمان امریکا در حال تبدیل شدن به مدافع بلا منازع نظمی بود که اروپا بنیان گذار آن بود اما دیدگاه امریکا بر پایه پذیرفتن نظام تعادل اروپایی نبود ، بلکه متکی به برقراری صلح از طریق اصول دموکراتیک بود۰ (ص ۲۳ پیش گفتار کتاب نظم جهانی)
🔴تفسیر این قسمت از متن این است که هر چند امریکا نمی خواهد نظم جهانی وستفالی را با هیچ برنامه و یا نظم دیگری عوض کند و بنابراین امریکا داخل این نظم خودش را تفسیر می کند ولی حضورش در این نظام بین المللی بستگی به منافعش دارد و "دمکراسی" در ظاهر جای" توازن" را گرفته و یا بهتر بگوییم توجیه کرده است ۰واقعیت نظام بین الملل در شرایط هژمونی امریکا ، ورود و مداخله این کشور به حریم کشورهای دیگر است ؛ حریم و استقلالی که ظاهرا پیمان وستفالی منادی حفظ آن بوده و مدام از عضویت مساوی اعضای جامعه جهانی سخن می گفته است۰
🔵در خاتمه شاید بتوان از مطلب دقیق کیسینجر ، در مورد سیاست خارجی خودمان اینگونه استفاده کنیم که در نبود توازن و تعادل قدرت برای حفظ نظم جهانی و هژمونی امریکایی ، اروپای قدرتمندی مطرح نیست! به عبارت واضح تر : در این گور دیگر مرده ای نخفته است !
پس برجامیون! بالای این گور بی جهت شیون نکنید!
🔵به جای آن به امانتداری انقلاب اسلامی بزرگی فکر کنید که ملت ایران موقتا به شما سپرده ، امانتی که ( به قول کیسینجر) هم هژمونی امریکایی و هم این نظم چند صد ساله اروپایی را توامان به چالش کشیده است ۰طنین این جمله کیسینجر بسیار پر معناست که : ایرانیان باید تصمیم بگیرند میخواهند یک کشور باشند یا یک انقلاب ؟!
جالب اینجاست که هژمونی امریکایی در واقع نه میخواهد و نه اجازه می دهد که ایرانیان یک انقلاب بزرگ باشند و نه یک کشور قدرتمند!
هر چند راه ما هم در این معرکه معلوم می شود که با عمق بخشیدن به این امانت تاریخی ممتاز( انقلاب اسلامی ) و سپردن آن به دست اهلش ، هم می توانیم یک انقلاب بزرگ باشیم و هم یک کشور قدرتمند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : گام دوم یعنی گام اولی هم بوده که خلاصه آن جمع بندی گذشته و امید به آینده است و این در حالی است که داریم از تثبیت و تمدن سازی در یک انقلاب جوان سخن می گوئیم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
#تاریخ_سیاسی
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص)
📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص))
✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند
https://t.me/drmousanajafi
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴نکته و مطلب جالب یکی از مخاطبین محترم
✅باعرض سلام حضور محترم استاد دکتر موسی نجفی . چند سالی است ذیل کلان عنوان اصلاح سبک زندگی و به طور خاص بازی کودکان کار کردیم. اگر که در دو یادداشت فوق خطای بود راهنمایی بفرمایید تا در یادداشت های بعدی تصحیح بشود .با تشکر
✅نجفی :
با سلام و تشکر از اطلاع رسانی خوبی که در مورد یک حرکت فرهنگی با کیفیت و ابتکاری داشتید ؛ به نظرم کار ارزشمندی آمد و ایده ای است که در صورت بسط و رشد می تواند خلاء و جای خالی مهمی را پر کند ؛ کاش،حجم کمی و کیفی و همچنین حمایت از این نوع کارهای خوب فکری افزایش می یافت ، چونکه متاسفانه یکی از حوزه های مهمی که فرهنگ بیگانه از ریشه در آن سرمایه گذاری کرده و می کند همین نقطه ای است که شما دوستان خوب و همچنین مرحوم استاد مجید محربی در آن به عمق و نوعی جنبش،نرم افزاری دست زده اید؛ انشالله موفق باشید و مرحوم استاد نیز مشمول رحمت خاص الهی گردد و شما دوستان نیز ضمن پایداری و استقامت در این مسیر با افق گشایی ها و ابتکارات خود نسل فردایی های ایران عزیز را به هویت خود آشناتر نمایید ۰
🔴دوستان برای آشنایی به نمونه زیر مراجعه نمایند👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#مجید_محربی(رهپو)
#بازی #مسجد_امام
📃مسجد امام اصفهان و بازی بچه ها در افق تمدن نوین اسلامی
http://nedaesfahan.ir/116581
📑در یادداشت قبلی با عنوان :
یک خاطره یک یادداشت تجربه های تربیتی مرحوم استاد مجید محربی(رهپو)
اشاره ای شد به اینکه استاد محربی به عنوان یک کارشناس فرهنگی
با معیار و استدلال های اسلامی در تعامل با
روحانیون شاخص فرهنگی و اجتماعی توانستند با تبیین مناسب،
آغازگر ابتکار عمل های مهمی
در توجه به اهمیت بازی کودکان در هیات های مذهبی و مساجد بشوند.
✔ممکن است این سوال مطرح بشود که
استاد محربی چطور عمل کردند که توانستند تبیین موثری داشته باشند؟
⭕ویژگی های لحاظ شده در مسجد امام اصفهان برای بازی کودکان کدام است؟👇 👇 👇
http://nedaesfahan.ir/116581
🔷️ @bazihambazi 🔷️
🔰سه نظریه پیرامون ماهیت نظم جدید جهانی
دکتر موسی نجفی
✅در مورد اینکه بعد از پایان جنگ سرد، جهان با هژمونی امریکا روبرو شد شکی نیست و این در زمانی اتفاق افتاد که قدرتهای جدیدی خود را آشکار نمودند؛ وقوع انقلاب اسلامی در امتداد بیداری اسلامی از جمله مهمترین این امور است۰ اما در این میان، تکلیف نظم چند قرن به جای مانده از نظام حقوقی وستفالی و نقش اروپائیان دستخوش چه تحولاتی شده است ؟
🔴از دو بعد "مشروعیت" و "قدرت" ، اروپای بعد از جنگ جهانی دوم فرتوت و ناتوان شده و نقش بزرگتری خود را به قدرت نوظهور و فاتح اصلی جنگ جهانی دوم یعنی امریکا واگذار نمود ؛ اما آیا در این تحول امریکا هم مقید به رعایت اصول وستفالی و از جمله عدم مداخله در امور سایر کشورها بوده است؟
🔵در حقیقت آیا با قدرت گرفتن امریکا و ضعف اروپا ، و نقض برخی اصول مسلم آن ، میتوان از ادامه نظم وستفالی سخن گفت ؟
در این مورد میتوان با سه نظریه مسئله را بررسی نمود :
🔶نظریه اول : بعد از جنگ سرد از دو رکن نظم وستفالی ، "قدرت" برای هژمونی امریکایی و "مشروعیت" برای اروپاییان بوده است و این همراهی و همکاری پنهان و آشکار در اردوگاه غرب براساس حداکثری منافع در ذیل نظم وستفالی تحقق یافته است ۰
🔶نظریه دوم : هر چند تقسیم بندی گفته شده وجود دارد و تا امروز هم هنوز نظم وستفالی مبنای این تعامل و نظم جهانی است ولی بخاطر قدرت برتر امریکا ، در آینده شاهد نوعی نظم جهانی جدید خارج از نظم وستفالی خواهیم بود۰
🔶نظریه سوم : هژمونی امریکا در واقع تعادل و توازن را که ضامن بقای نظم وستفالی است در عمل و واقعیت بر هم زده است و امروز در نبود این توازن و قدرت برتر امریکا ، نظم جدیدی حاکم است که خارج از وستفالی است۰
به نظر می رسد قبول هر یک از این سه نظریه میتواند مهمترین نقش را در راهبرد هر کشوری در روابط بین الملل و در عقد پیمان ها و عهد نامه ها داشته باشد ۰
🔴هر چند در کشور ما کمتر مسئولین اجرایی بخصوص در دستگاه دیپلماسی بنای توضیح و تبیین نظری برای اجرائیات خود را دارند ولی کاش بخصوص در مورد موضوعاتی که در زندگی مردم تاثیر بیشتری دارد لااقل مبنای نظری و علمی و مبانی تصمیمات خود را اعلام می نمودند؛ یکی از مصادیق سخن مذکور نگاه سیاست خارجی ما در برجام و یا نگاه به غرب و نظم جهانی و کنشگران اصلی آن است ؛ پرسش اصلی در اینجا این است کدام یک از این سه نظریه مبنای برنامه ریزی های ملی و فراملی ما نسبت به دنیای غرب است ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :
✅با قدرت گرفتن باند اموی در زمان خلیفه سوم و معاویه ، کار برای پیروان راستین اسلام و شیعیان امام علی علیه السلام سخت تر شد ؛ چرا که تناسب و تعادل بین "دفاع " از اساس اسلام و "نقد " عملکرد این باند پیجیده که امور جاری جامعه را به دست داشت توامان کار دشواری بود۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه شبکه ۲ سیما
🔵🔴دکتر موسی نجفی : احساس برتری اروپا کلید نفوذ در نهضت بیداری اسلامی و تاریخ تجدد خواهی ایرانیان
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
باطن تاریخ و تحول.m4a
7.15M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام
❗️در نوشته های #شهید_آوینی به یکی از مفاهیمی که اشاره میشود؛مبنای تاریخ نگاری امروز است. تاریخ #تمدن بر مبنای سیر تکاملی ساخت #ابزار و آن هم برای تمتع هر چه بیشتر انسان ها از طبیعت و مادیات نوشته شده است.
اما آوینی میگوید باید تاریخ بر مبنای تحولات باطنی انسان نوشته شود،تاریخ دین، تاریخ #انبیا!
(برهمین مبنا ما اکنون در عصر ارتباطات نیستیم!بلکه در عصر امام خمینی بسر میبریم!)
❓❓با این مقدمه،سوال اولم اینه که اولا ایا مقولاتی از جنس تحولات انسان ها خیلی قابلیت الصاق تاریخ رو دارن؟مثلا واقعا کسی بخواهد تاریخ تحولات باطنی بنویسد ایا تهش یک کتابی که بیشتر شبیه کتاب اخلاق یا عرفان باشد بدست نمی اید؟
سوال دومم اینکه با این رویکرد یا نزدیک به آن تا بحال چه کتبی نوشته شده است؟
با تشکر و التماس دعا
🔴جواب :
🔵نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی در بالا همین صفحه مراجعه بفرمایید۰ با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر نجفی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تناقص "رویکرد دمکراسی" با "رویکرد استراتژیک" در هژمونی امریکایی نظم جهانی
✅از جمله نکات مهم یا بهتر بگوییم ادعاهای علمی و استراتژیک هنری کیسینجر در مورد تناقضات بقای نظم وستفالی با هژمونی امریکا این است که با قدرت یافتن و فاصله گرفتن امریکا از متحدان و مدعیان اروپایی اش که وارث و صاحبان اصلی وستفالی بوده و هستند این نکته هر چه بیشتر به چشم می آید که "توازن قدرت" دیگر مبنای بقای وستفالی نمیتواند باشد و به جای آن بزعم کیسینجر اصول دمکراسی این مشروعیت زایی نظم وستفالی را ضمانت میکند ؛ اما دهها مثال از کودتاهای نظامیان در غرب آسیا و سایر نقاط جهان و حمایت از رژیم هایی دیکتاتور مثل عربستان سعودی نشان میدهد که این ادعای دمکراسی خواهی در برابر مفهومی دیگر به نام حفظ منافع و امنیت ملی رنگ می بازد ۰ لذا این کهنه دیپلمات برای حل پارادوکس به وجود آمده از خلق مفهومی به نام " رویکرد استراتژی " برای جانشینی (و یا بهتر بگوییم رقیب نیرومند) رویکرد دمکراسی استفاده کرده و استفاده از ان را مشروع جلوه می دهد ؛ این سیاست بین الملل دنباله روی از همان چیزی است که ماکیاولی در قرون قبلی در کتاب شهریار برای غرب تجویز و یا بهتر بگوییم کشف و یا پیش بینی کرده بود ؛ این همان اصالت قدرت و فدا کردن تمام اصول اخلاقی به پای منفعت است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
باتشکر از استاد و وقتی که برای مخاطبان میگذارند.
یک سوال داشتم:
بحث "تمدن" از چه زمانی و از طریق چه اندیشمندانی در جهان اسلام مطرح شد؟
لطفا منابعی نیز معرفی فرمائید.
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از شما ، اینکه تاریخ دقیق این مسئله را بتوانم بگویم معلوم نیست ۰ اما اگر منظور شما مفهوم تمدن و توجه به نوعی مدنیت پیشرفته و قانونمند باشد ، به نظرم این موضوع از همان ابتدای مدینه النبی نطفه و مراحل اولیه اش، شکل گرفته است و هر چه مسلمانان در داخل خودشان و در مراوده های خارجی با تمدنها و ملل دیگر جلو رفتند زندگیشان از حالت ساده و بسیط اولیه به سمت پیچیده تر شدن و تمنای ایجاد شهرهای بزرگ میل بیشتری پیدا نمود ۰
🔶 این مراودات تا جایی جلو رفت که کم کم برخی علوم و یا فنون و حتی آداب و فرهنگهای دیگر نیز وارد جامعه و سبک زندگی مسلمین شد و این مسئله ابتدا از نخبگان مسلمان شروع و سپس به برخی اقشار دیگر نیز رسید ۰ البته همه این تاثیر و تاثرات به نحوی نبود که "دست برتر " اسلام و قرآن و آداب اسلامی ولو در ظاهر در اکثر بلاد اسلامی دچار فراموشی گردد ؛ این در حالی بود که البته التقاط و انحراف و یا حتی تحریف نیز در این تلاقی به طور طبیعی دیده میشود هر چند مسلمین اغلب تاثیرگذار بوده اند ۰
🔶از طرف دیگر این بحث در کلمات و لسان امامان معصوم علیهم السلام در ابعاد مختلف قابل پیگیری است و بخصوص در کلمات و خطب امام علی علیه السلام قابل رویت است ۰ در بین متفکران مسلمان ابن خلدون در مقدمه مشهورش به این بحث در قالب یک علم جدید بخوبی توجه کرده است ۰ اما مباحث مبسوط تر در این رابطه در قرون متاخرتر در تماس جهان اسلام با تمدن غربی بیشتر و مبسوط تر خود را نشان داده است۰
🔶البته ابعاد این مسئله نه در یک علم و یا یک متفکر خاص بلکه در تمامی جامعه مدنی اسلامی باید مد نظر قرار بگیرد ۰ در این رابطه مطلبی نیز در یکی از سخنرانی هایم دارم که به این بحث غنای بیشتری می دهد ۰ انشاالله 👇👇
متشکرم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
32.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه :
✅تفسیر سخن استاد مطهری در رابطه با نسبت فرهنگ با تمدن و بحثی پیرامون چرایی و چگونگی متمدن شدن
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس :
✅دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی دولتمردان امروز و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi