🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :
✅با قدرت گرفتن باند اموی در زمان خلیفه سوم و معاویه ، کار برای پیروان راستین اسلام و شیعیان امام علی علیه السلام سخت تر شد ؛ چرا که تناسب و تعادل بین "دفاع " از اساس اسلام و "نقد " عملکرد این باند پیجیده که امور جاری جامعه را به دست داشت توامان کار دشواری بود۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
5.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه شبکه ۲ سیما
🔵🔴دکتر موسی نجفی : احساس برتری اروپا کلید نفوذ در نهضت بیداری اسلامی و تاریخ تجدد خواهی ایرانیان
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
باطن تاریخ و تحول.m4a
زمان:
حجم:
7.15M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام
❗️در نوشته های #شهید_آوینی به یکی از مفاهیمی که اشاره میشود؛مبنای تاریخ نگاری امروز است. تاریخ #تمدن بر مبنای سیر تکاملی ساخت #ابزار و آن هم برای تمتع هر چه بیشتر انسان ها از طبیعت و مادیات نوشته شده است.
اما آوینی میگوید باید تاریخ بر مبنای تحولات باطنی انسان نوشته شود،تاریخ دین، تاریخ #انبیا!
(برهمین مبنا ما اکنون در عصر ارتباطات نیستیم!بلکه در عصر امام خمینی بسر میبریم!)
❓❓با این مقدمه،سوال اولم اینه که اولا ایا مقولاتی از جنس تحولات انسان ها خیلی قابلیت الصاق تاریخ رو دارن؟مثلا واقعا کسی بخواهد تاریخ تحولات باطنی بنویسد ایا تهش یک کتابی که بیشتر شبیه کتاب اخلاق یا عرفان باشد بدست نمی اید؟
سوال دومم اینکه با این رویکرد یا نزدیک به آن تا بحال چه کتبی نوشته شده است؟
با تشکر و التماس دعا
🔴جواب :
🔵نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی در بالا همین صفحه مراجعه بفرمایید۰ با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر نجفی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تناقص "رویکرد دمکراسی" با "رویکرد استراتژیک" در هژمونی امریکایی نظم جهانی
✅از جمله نکات مهم یا بهتر بگوییم ادعاهای علمی و استراتژیک هنری کیسینجر در مورد تناقضات بقای نظم وستفالی با هژمونی امریکا این است که با قدرت یافتن و فاصله گرفتن امریکا از متحدان و مدعیان اروپایی اش که وارث و صاحبان اصلی وستفالی بوده و هستند این نکته هر چه بیشتر به چشم می آید که "توازن قدرت" دیگر مبنای بقای وستفالی نمیتواند باشد و به جای آن بزعم کیسینجر اصول دمکراسی این مشروعیت زایی نظم وستفالی را ضمانت میکند ؛ اما دهها مثال از کودتاهای نظامیان در غرب آسیا و سایر نقاط جهان و حمایت از رژیم هایی دیکتاتور مثل عربستان سعودی نشان میدهد که این ادعای دمکراسی خواهی در برابر مفهومی دیگر به نام حفظ منافع و امنیت ملی رنگ می بازد ۰ لذا این کهنه دیپلمات برای حل پارادوکس به وجود آمده از خلق مفهومی به نام " رویکرد استراتژی " برای جانشینی (و یا بهتر بگوییم رقیب نیرومند) رویکرد دمکراسی استفاده کرده و استفاده از ان را مشروع جلوه می دهد ؛ این سیاست بین الملل دنباله روی از همان چیزی است که ماکیاولی در قرون قبلی در کتاب شهریار برای غرب تجویز و یا بهتر بگوییم کشف و یا پیش بینی کرده بود ؛ این همان اصالت قدرت و فدا کردن تمام اصول اخلاقی به پای منفعت است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
باتشکر از استاد و وقتی که برای مخاطبان میگذارند.
یک سوال داشتم:
بحث "تمدن" از چه زمانی و از طریق چه اندیشمندانی در جهان اسلام مطرح شد؟
لطفا منابعی نیز معرفی فرمائید.
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از شما ، اینکه تاریخ دقیق این مسئله را بتوانم بگویم معلوم نیست ۰ اما اگر منظور شما مفهوم تمدن و توجه به نوعی مدنیت پیشرفته و قانونمند باشد ، به نظرم این موضوع از همان ابتدای مدینه النبی نطفه و مراحل اولیه اش، شکل گرفته است و هر چه مسلمانان در داخل خودشان و در مراوده های خارجی با تمدنها و ملل دیگر جلو رفتند زندگیشان از حالت ساده و بسیط اولیه به سمت پیچیده تر شدن و تمنای ایجاد شهرهای بزرگ میل بیشتری پیدا نمود ۰
🔶 این مراودات تا جایی جلو رفت که کم کم برخی علوم و یا فنون و حتی آداب و فرهنگهای دیگر نیز وارد جامعه و سبک زندگی مسلمین شد و این مسئله ابتدا از نخبگان مسلمان شروع و سپس به برخی اقشار دیگر نیز رسید ۰ البته همه این تاثیر و تاثرات به نحوی نبود که "دست برتر " اسلام و قرآن و آداب اسلامی ولو در ظاهر در اکثر بلاد اسلامی دچار فراموشی گردد ؛ این در حالی بود که البته التقاط و انحراف و یا حتی تحریف نیز در این تلاقی به طور طبیعی دیده میشود هر چند مسلمین اغلب تاثیرگذار بوده اند ۰
🔶از طرف دیگر این بحث در کلمات و لسان امامان معصوم علیهم السلام در ابعاد مختلف قابل پیگیری است و بخصوص در کلمات و خطب امام علی علیه السلام قابل رویت است ۰ در بین متفکران مسلمان ابن خلدون در مقدمه مشهورش به این بحث در قالب یک علم جدید بخوبی توجه کرده است ۰ اما مباحث مبسوط تر در این رابطه در قرون متاخرتر در تماس جهان اسلام با تمدن غربی بیشتر و مبسوط تر خود را نشان داده است۰
🔶البته ابعاد این مسئله نه در یک علم و یا یک متفکر خاص بلکه در تمامی جامعه مدنی اسلامی باید مد نظر قرار بگیرد ۰ در این رابطه مطلبی نیز در یکی از سخنرانی هایم دارم که به این بحث غنای بیشتری می دهد ۰ انشاالله 👇👇
متشکرم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
32.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه :
✅تفسیر سخن استاد مطهری در رابطه با نسبت فرهنگ با تمدن و بحثی پیرامون چرایی و چگونگی متمدن شدن
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس :
✅دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی دولتمردان امروز و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی : به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت سید حسن مدرس
✅مدرس شاخص واقعی" تدبیر و اعتدال" است و این با "غیرت و شجاعت " کامل می شود و نه با سازش و ضعف مقابل استعمار گران زیادخواه۰ برای همین او الگوی یک سیاستمدار موفق در تاریخ ایران است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
5.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی : به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت سید حسن مدرس
✅به چه کسانی رجال یا شخصیت سیاسی می گویند؟
🔴چرا شخصیت ها در هر دهه باید نسبت به قبل عمیق تر شوند؟
🔵ویژگی شخصیت سیاسی برای دهه پنجم انقلاب اسلامی چیست ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی - آذر ماه ۱۳۹۸ :
✅از مسائل مهمی که در موضوعات اصلی سیاست داخلی و بخصوص سیاست خارجی (که رقیب و یا کشوری دیگر حضور دارد ) مطرح است ، توجه به این نکته ظریف و حساس است که خود صورت مسئله سیاسی و یا موضوع مورد توافق سیاسی هر چند به ظاهر ثابت و ایستاست ولی،در واقع در حال تحول و حتی تکامل است ۰ این یعنی هر چند شما به ظاهر با پدیده واحدی در سیاست و یا روابط بین الملل سر و کار دارید ولی در حقیقت کنشکران و بازیگران و تاثیر گذاران اصلی مدام دستخوش تغییر و رشد و یا انحطاط میگردند۰
عدم توجه به این شناور و متحول بودن سیاست ، گاهی فاجعه بار بوده و قرارداد و یا توافقی که در یک مقطعی صورت گرفته در مقطع بعدی ضرر و زیان و تخریب بسیاری به بار آورده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
در تاریخ اندیشه سیاسی ایران،چه رابطه ای میان سه مفهوم «خلافت»،«ظل الله» و «فره ایزدی» برقرار بوده است؟این سه مفهوم چه نقاط اشتراک و افتراقی دارند؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر و عذرخواهی از تاخیر پاسخ و البته ظاهرا مدتی است در خود پیام رسان ایتا هم مشکلاتی بخاطر کثرت اعضای جدید و نبود امکانات فنی به وجود آمده ( متاسفانه این اختلال در نظم در ارتباط با مخاطبین در مواقعی در همین کانال هم دیده میشود ؛ مثلا تعداد بازدیدها و مراجعات به درستی معلوم نیست۰ ) این سوال تا حدودی زیادی باید با پیش زمینه های اندیشه سیاسی اسلامی و البته تاریخ اندیشه سیاسی در ایران همراه باشد ۰
🔶مفهوم "فره ایزدی" مربوط به اندیشه سیاسی ایران باستان و بیشتر در ارتباط با اندیشه "ایرانشهری" قابل مطالعه است ؛ ولی مفهوم "ظل الله" به نوعی برگردان و شاید معادل سازی ناقص آن در دوره اسلامی باشد ۰ این نکته را هم در نظر داشته باشید ما در سیر اندیشه سیاسی در اسلام و ایران متونی به نام سیاست نامه نویسی یا سیرالملوک و یا آثارالوزراء و یا دستور الوزراء نویسی داریم که میشود در مورد مفهوم ظل الله به این متون مراجعه نمود ۰
🔶 در مورد "خلافت " این مفهوم مربوط به تاریخ صدر اسلام است و فراز و فرودهای بسیاری را طی نموده است و بخصوص در متون کلامی اهل تسنن از کلیدی ترین مفاهیم اعتقادی و سیاسی است ۰ اگر بخواهید به یک کتاب تاریخی و نظری کهن در ارتباط با مفهوم خلافت و سلطنت و مفهوم ظل الله و فره ایزدی رجوع کنید ، کتاب "سیاست نامه" خواجه نظام الملک طوسی از مهمترین این آثار است ۰ خود من هم در این مورد در کتاب "مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی" در ذیل متون سیاست نامه نویسی در این باره بحث نموده ام ۰
🔴موفق باشید👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi