🔰پرسش های مخاطبین محترم
✅سلام علیکم.
خدمت استاد
من طلبه پایه نهم قم هستم وفقط با مطالعه اثار شما با شما اشنا شدم. وسبک شما را پسندیدم.
می خواستم برای اینکه در حوزه تمدن اسلامی صاحب نظر شد چه اثار ی را شما پیشنهاد می کنید برای مطالعه.
در ضمن خودم چند سالی پیگیر مطالعات تمدنی وتاریخی هستم.
🔴جواب
🔵نجفی
با سلام و تشکر ، اینکه به عنوان یک طلبه وارد و علاقه مند به موضوع تمدن شده اید فی نفسه قابل تقدیر است و درک درستی از احتیاج به این حوزه مطالعاتی دارید ؛ هر چند اینگونه مباحث مستقیما در دروس شما دخالت ندارند ولی طلبه و یا هر دانشجوی علوم انسانی و حتی سایر رشته ها باید بدانند نگرش و دید و جامعیت و عمقی که مباحث تمدنی به آنها می دهد نه تنها "کلان نگری " آنان نسبت به ارتباط علوم را عوض می کند ، بلکه بر روی رشته تخصصی شان نیز موثر خواهد بود ۰
🔶اما اینکه پرسیده اید چگونه می توان صاحب نظر شد ؟ حصول به این هدف کار ساده ای نیست شما هم احتمالا مثل بسیاری از دوستان جوان ما قدری عجول هستید ! به نظرم اول فقط دنبال فهم و درک و کسب این حوزه فکری باشید و مطالعه آثار منتشره را از زوایای مختلف دنبال کنید ؛ ولی این همت و تلاش را جزو برنامه ثابت علمی و زندگی روزمره تان قرار دهید ، مسلما به مرور ایام نتایج آن را خواهید دید ؛ شاید هم در موردی خاص، شما به نوعی نظریه و یا فهمی رسیدید که کمتر کسی به آن توجه نموده است ۰ این را بدانید حوزه مطالعات تمدنی و زاویه ورود به مباحث آن بسیار گسترده و متنوع است و به یک و یا دو رشته مربوط نمی شود ۰
🔷در مورد کتب پیشنهادی هم مسئله همینطور است و بستگی به نوع علاقه و زاویه دید شما و رشته تحصیلی تان دارد۰ من قبلا به عنوان نمونه منبع زیر را که البته کمی هم سنگین و تخصصی است معرفی نموده و البته مراجعه شما به منابع و پست های قبلی همین کانال را هم مفید می دانم ۰
انشاالله موفق باشید۰👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
👆ادامه قبلی
🔰کاوش های نظری در الهیات و تمدن
1
مولف : حبیب الله بابایی
ناشر کتاب : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سال نشر : 1393
تعداد صفحات : 604
300,000 ریال
افزودن به سبد سفارش
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
معرفی کتاب
✅این کتاب از 9 فصل «ماهیت تمدن»، «ماهیت مطالعات تمدنی»، «حکمت عملی، حکمت تمدنی»، «الهیات تمدنی»، «جامعه فرهنگ و تمدن در تفکر و تجربه صوفیان مسلمان»، «فرهنگ تکثرگرایی غربی و چالش های نوپدید آن در زیست و هویت مسلمان شرقی»، «اسلام و تمدن در اندیشه حسن حنفی و مالک بن نبی»، «درآمدی بر الهیات عملی در اندیشه دینی مدرن»، «الهیات و فرهنگ مروری بر تطورات فکری الهی دانان مسیحی در مطالعات فرهنگی» و پیوست ها تشکیل شده است که هر بخش دارای مباحث گوناگونی است.
🔴این مجموعه در پی بیان تأملاتی است در امکان مطالعات دینی در موضوعات تمدنی و ضرورت مطالعات تمدنی در موضوعات دینی، این دو رویکرد، نوعی مواجهه با اندیشه سکولار در عرصه های کلان اجتماعی است تا نگرش تمدنی را در تفسیر ادیان (اعم از اسلام، مسیحیت و یهودیت) توصیه کند و بر قابلیت های ادیان در تدبیر و طراحی تمدن ها تأکید نماید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم،
ظاهرا" ۲۶ دی مصادف است با سالمرگ ادوارد براون فراماسون و از مأمورین اینتلیجن سرویس و تحریفگر تاریخ مشروطه! بد نیست مطلبی از باب بصیرت افزایی مخاطب در کانال قرار گیرد.در دوره ای هستیم که به واسطه عدم آگاهی، افراد معلوم الحالی چون او مبنا و مرجع و منبع اطلاعت مورد استناد ما می شوند و خیابان به نامشان می گردد.لذا شما مورخان صحیح نگر تاریخ، در افشای چهره اینان وظیفه ای نانوشته به گردن دارید.✋
🔵جواب
🔴نجفی:
با تشکر از ارسال مطلب و اظهارات تان ، به نظرم اینکه کتب ادوارد براون به عنوان منبعی موثق نباید مورد استناد قرار گیرد ، نطرتان را قبول دارم ؛ اما دقت کنید شما وقتی خط و جریانی را ولو انحرافی تشخیص دادید آن وقت همان کتب می تواند راهنمای مناسبی در شناخت جریانات خاص و حتی دوستان خاص باشد ؛ لذا یکی از راههای شناخت جریان شناسی در تاریخ معاصرخواندن منابع گوناگون و تطبیق آنها با یکدیگر و تشخیص جاذبه و دافعه هر یک از آنهاست ۰ همانطوری که دفاع معنادار امروز امریکا از برخی تحرکات اخیر در ایران و حمله به برخی از افراد دیگر برای ما بصیرت زاست ، همان طور هم در تاریخ ، شناخت انحرافات می تواند بصیرت خوبی به جامعه بدهد۰ پس با تحقیق کافی و دقت در منابع دیگر (ولو اجنبی و انگلیسی و جهت دار) مراجعه کنید، ولی به آنها اطمینان و تکیه نکنید ۰ با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰راهبرد "نرم افزار استعمار" در تاریخ سیاسی ایران
(شکستن معیار قبح سیاسی )
✅دکتر موسی نجفی
🔴از مهمترین موضوعات و در عین حال پیجیده ترین مسائل در سرنوشت ملل و بخصوص کشورهای غرب آسیا ، شناخت استعمار خارجی است ؛ چرا مهمترین است ؟
چون تقریبا این عامل ( استعمار) در تمامی شئون زندگی مردم دخالت و تاثیر داشته و دارد۰
چرا پیچیده است ؟ چون استعمار ماهیت پلید و مخربش را پنهان کرده و سعی می کند خودش را با قلم و تبلیغ و علم و هنر و سیاست و اقتصاد و فرهنگ ، "وارونه" و مطابق منافعش معرفی نماید ۰ استعمار هم مثل مقوله "قدرت " به دو بخش سخت افزار و نرم افزار قابل تفکیک است ۰ با توجه به لباس میش در آمدن گرگی مثل ترامپ ( البته با عرض معذرت از گرگهای جنگل ) برای شناخت یکی از شگردهای بخشی از استعمار نرم ، سری به تاریخ می زنیم ۰
🔵 یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ ایران علیه قدرت و نفوذ استعمار غربی ، قیام تحریم تنباکو است که در اثر آن هیمنه بریتانیا با حکم آیه الله میرزا حسن شیرازی شکست و تحقیری سخت را به انگلیس تحمیل کرد؛ اما این راهبرد تاریخی بیداری اسلامی در مقابله با غرب پانزده سال بعد در مشروطه با ترور شخصیت ها و خط فکری به جا مانده از قیام تنباکو مورد انتقام واقع گشت و سفارت انگلیس مزورانه محل تظلم خواهی از نهضت مردم شد و عجبا که هم در آن زمان و هم در ازمنه بعدی مورخین خاص ابتدا "قبح" این کار را ریختند و سپس،استعمارگران به عنوان یکی از راههای نفوذ از آن استفاده نمودند ۰ زشت نشمردن بست نشینی در سفارت خارجی نه آغاز دعوا و نه پایان ماجرا بود ، بلکه حلقه ای از عادات و فرهنگهای نامطلوب و استحاله کننده هویت ملی را به همراه خود آورد۰ در این مورد می توان مثالهای زیادی را برشمرد ؛ مثل رجال وابسته به خارج ، روحیات و سبک زندگی وابسته ، شهرنشینی خاص و طرز لباس پوشیدن و ظاهر شبیه خارج ، استفاده کردن و امتیاز دادن به کالاهای خارج و بی مقدار شمردن تولیدات داخل و دهها نکته ریز و درشت ؛ اگر بخواهیم معدل این نکات را خلاصه کنیم باید بگوییم این کوره راهها و یا حتی راهها کم کم به شاهراه نفوذ و وابستگی مبدل گشت و ملت زمانی چشم باز کردند که دیدند همه چیزشان را باخته اند ۰
🔴 شاید برای همین هم باشد که علمای بزرگ و رجال اصیل و بابصیرت ما وقتی بحث پناه بردن و بست نشستن در مراکز سیاسی اجنبی می شد اینگونه عصبانی گشته و مثل شهید آیه الله حاجی شیخ فصل الله نوری موقع پیشنهاد برای رفتن به سفارت اجنبی برای در امان ماندن از شر افراطیون مشروطه می گوید :
من هرگز زیر بیرق کفر نمی روم۰
از طرف سفارت دولت عثمانی پیغام آوردند که ما پرچم آن دولت را بیاوریم ودر بالای بام منزل شما نصب کنیم که در این صورت با حمایت آن دولت، از خطر مصون خواهید ماند.
شیخ در جواب فرمود: من زیر پرچم ولایت امیر مؤمنان علیه السلام زندگی کرده ام و هرگز زیر پرچم غیر امیر المؤمنین نمی روم.
پیشنهاد پرچم دولت روس و یا هلند شد که بر فراز بام خانه شیخ نصب شود.
شیخ فضل اللّه در جواب فرمود که من محاسنم را در اسلام سفید کرده ام و هرگز زیر پرچم کفر نمی روم. «وَلَن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَفِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً»؛ «خداوند هرگز راهی برای تسلّط کفّار بر مسلمانان قرار نداده است.»
من راضی هستم که صد مرتبه کشته شوم و زنده گردم و مسلمانان و ایرانیان مرا مُثله (قطعه قطعه) کنند، ولی به کفّار پناهنده نمی شوم.
در جای دیگری در تاریخ می خوانیم وقتی گروهی برای تظلم خواهی به کنسولگری روس در اصفهان پناهنده شدند، مرحوم آیه الله حاج آقا نورالله اصفهانی رهبر مشروطه خواهان اصفهان در انجمن ملی اصفهان طی سخنانی می گوید:
رفتن این چند نفر بی شرف و بی غیرت به حمام مسلمین اشکال دارد۰
کاش مردم و مدیران کشور ما و بخصوص جوانان با عبرت گرفتن از تاریخ ، عمق این سخن رهبری را درک نمایند که :
جنتلمنهای پشت میز مذاکره، همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺برنامه #چهارسو، گفتگو با دکتر موسی نجفی
🔰جریان بیداری اسلامی از مصر تا ایران و از تسنن به تشیع
🔴بیداری اسلامی در زمان حاضر با حرکت امام خمینی و بالتبع آن آیت الله خامنه ای نگاه مستقل و نقادانه و عمیق تری نسبت به متفکران گذشته بیداری اسلامی در مصر و ترکیه و هند و سایر مناطق اسلامی و عربی دارند ؛ چرا که تجربه صفویه و مشروطه در امتداد تاریخی و فکری انسان ۲۵۰ ساله شرایط نظری و فکری بالاتری برای تشیع در ایران فراهم کرده بود ۰
➖➖➖➖➖
✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰اول بهمن سالروز ارتحال محدّث متتبّع، مرد تقوا و فضیلت حاج شیخ عباس قمی.
✅یک پرسش مهم : حلقه وصل این شخصیت و کتبی مثل کتاب مفاتیح الجنان با انقلاب اسلامی چگونه است ؟ و به طور کلی این اشخاص متقی و زاهد و صالح در این انقلاب اسلامی چه جایگاهی دارند ؟
🔴استاد مطهری تقسیم بندی خوبی دارند و شخصیت ها را به سه گروه تقسیم می کنند : صالح - مصلح اجتماعی - مصلح سیاسی
شرط اولیه اصلاح اجتماعی و سیاسی داشتن تقوا و اصلاح نفس است و اصولا واژه اصلاح مقابل افساد و فساد است ۰
🔵اما یک بحث مهم دیگر هم در تکمیل این موضوع باید حل گردد : و آن این است که ماهیت انقلاب و تحول را چگونه می توان ارزیابی نمود ؟ در اینجا بایستی به بحث بسیار مهم "هویت انقلابی" یا "انقلاب هویتی" توجه نمود ۰
👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
18.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دکتر #موسی_نجفی در برنامه #چهارسو:
▫️«وقتی انقلاب را مارکسیستی و سوسیالیستی نگاه کنید، با این طرز نگاه بسیاری از نوشته ها و اشخاص #انقلابی نیستند، اما اگر انقلاب را هویتی ببینید، نه هویت را انقلابی بحث به گونه دیگری میشود.
▫️ما یک #هویت_انقلابی داریم که یعنی شما آنچه را هست با انقلاب بسنجید، اما #انقلاب_هویتی یعنی انقلاب یک وسیله ای است که شما را به هویت خودتان می رساند و وقتی به آن رسیدید، دیگر آن انقلاب معنا نمی دهد و پوست می اندازد و به مرحله بعدی استحاله می شود و آن انقلابی گری به معنای شعار و اینها یک بخشی از آن انقلاب است، نه همه آن.
▫️انقلاب اسلامی حتی در همان مرحله اول انقلاب هویتی بود، چرا که اضلاع رژیم پهلوی عبارت بود از قلدری، سکولاریسم و باستان گرایی. اینجا وقتی شما #هویت_دینی داشته باشید با دو مورد از اضلاع درگیر میشوید. مثالش عبارت است از مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی که در اوایل پهلوی حوزه علمیه را در قم تأسیس میکند. درست است که در ظاهر با حکومت پهلوی درگیر نیست، اما در نهایت حوزه طلبه هایی تربیت میکند که با معارف اسلامی پرورش می یابند.»
➖➖➖➖➖
✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
سلام وقت بخیر
✅استاد دوقطبی بذاته خوب است یا بد؟ یا تحت شرایط زمانه خوب بودن یا نبودن آن مشخص میشود؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از شما ، در جواب نمی توانم پاسخ صریح و روشنی به پرسش،تان بدهم چرا که این سوال در واقع دهها پرسش و ابهام در دل خودش جای داده است اگر این دو قطبی و یا چند قطبی بودن و یا کثرت ها در ذیل یک وحدتی تعریف شود می تواند نتایج خوبی و مفیدی برای افراد و جوامع و حتی تمدنها در پی داشته باشد ؛ اما اگر این واگرایی بدون هیچ همگرایی و امر وحدت بخش و یا قاعده ای تعریف و تفسیر شود و اصولا مدیریت بخش و برنامه ریزی نشده باشد و صرفا قطب های ایجاد شده نه در یک وضعیت طبیعی بلکه مهندسی شده و غیر واقعی باشند، در زمان کوتاهی اثرات منفی آن بر جنبه های مثبتش غلبه خواهد کرد ۰ لذا این پرسش بنا بر شرایط و عوامل و زمینه ها می تواند نگریسته و پاسخ داده شود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی گفت: با دو میراث تمدن اسلامی_ایرانی و تمدن شیعی_ایرانی میتوانیم با تمدن غرب تعامل کنیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز ۳ بهمن ماه در مشهد مقدس آغاز به کار کرد.
موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این همایش مقاله خود با عنوان «تأملاتی پیرامون فلسفه تمدن نوین اسلامی؛ (مفهوم شناسی، پیامدها و لوازم، منزلت تاریخی، مبانی نظری و نسبت سنجی)» پرداخت.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ادامه قبلی👆
✅وی عنوان کرد: در مورد جایگاه تمدن نوین اسلامی میتوان به این نکته توجه داشت که از زمان ورود اسلام به ایران، ما در دو دوره مهم قرون اولیه اسلامی و عصر صفویان، به نمونه عالی از تمدن دست یافتیم. از این رو با این دو میراث «تمدن اسلامی ایرانی» و «تمدن شیعی ایرانی» میتوانیم به تعامل با تمدن غرب بپردازیم.
🔴نجفی ادامه داد: نکته مهم در استفاده از این میراث و این تعامل استفاده از مفهوم فلسفی «تکامل» و نظریه «همبستگی» است و آن عاملی که باعث این ترکیب عالی و برتر میشود، ظرفیت تمدن ساز و منحصر به فرد انقلاب اسلامی است.
وی تصریح کرد: اینکه چه چیز و یا صفت و یا شرایطی در این وضعیت تاریخی جدید وجود دارد که ما لفظ «نوین» را برای تمدن اسلامی معاصر استفاده میکنیم از موضوعات مهم و بحث انگیزی است که باید از نظر تاریخی و نظری و با نسبت سنجی تمدنی بین اسلام و غرب به آن نگریست و آن را مورد بررسی قرار داد.
استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با طرح این سوال از چیستی تمدن بیان کرد: فرهنگ وقتی که مورد قبول اجتماع قرار گیرد و تحقق اجتماعی پیدا کند، در یک سطح عالیتر یعنی تمدن قرار میگیرد.
وی افزود: بحث تمدن نوین اسلامی سه نظریه رقیب دارد؛ یکی با بحث جنگ تمدنها که با برتری تمدن غرب تمام میشود، دیگری با بحث پایان تاریخ که در آن نیز لیبرالیسم حرف آخر را میزد و نظریه آخر پست مدرنیسم است که بی اندازه به حوزه تفکرات اسلامی وارد شده است.
نجفی با بیان اینکه نظریه تمدن نوین با این سه نظریه میتواند جایی برای خود پیدا کند، گفت: تمدن نوین اسلامی آماده است بهتر از وضع فعلی و قبل از وضع مهدویت باشد.
🔵وی اضافه کرد: بحث تاریخی این است که ما ایرانیها با اسلام در سه دوره تاریخی تعامل کردیم و کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» استاد مطهری جواب گام اول که تمدنی است را داده است؛ گام دوم عصر صفویه است که در آن ارتباط و نسبت اسلام و ایران کمتر کار شده است؛ در واقع ما یک تجربه تاریخی ایرانی_اسلامی و یک تمدن تاریخی ایرانی_شیعی داریم. نهضت صفویان، دینی و نظامشان مدنی شیعی است و گرچه خودشان از بین رفتند، اما تمدنشان باقی مانده است.
این استاد دانشگاه با طرح این سوال که چرا مشروطه خواهان نتوانستند از این میراث استفاده کنند، گفت: نهضتی که با نظریه دینی شروع میشود ختم به تمدن غربی شده است. ترکیب جدید میراث گذشته و تمدن غرب یک نوع پیوستگی بین گذشته و آینده به وجود آورده است و این پیوستگی در عرصه سیاست در عصر پهلوی خود را نشان داد، زیرا اگر نظام را در وضعیت تمدنی به ثبات نرسانیم، غلبه سکولاریسم خود را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با نظریه گسستگی، با تکامل روبرو شد، افزود: مشروطه خواهان نتوانستند بین اسلام و غرب نظریهای ایجاد کنند و در آن زمان بیداری اسلامی در وضعیت سیاسی قرار داشت و ما امروز در مرحله چهارم بیداری اسلامی قرار داریم.
نجفی ادامه داد: فلسفه عمیقی در انقلاب اسلامی هست و ظرفیت سازی ای که امام (ره) به وجود آوردند نه تنها پاسخ بحران سلطنت را داد، بلکه خیلی فراتر از آن رفت.
وی در پایان ارائه خود موتور محرک تمدن اسلامی را جامعیت دانست و گفت: این جامعیت در تمدن خودش را بیشتر میتواند نشان دهد و این جامعیت موتور محرک تمدن اسلامی است.
🔶برای مطالعه مشروح این نشست تخصصی به نشانی زیر مراجعه بفرمایید :
https://www.mehrnews.com/news/4833280/با-دو-میراث-تمدنی-اسلامی-و-شیعی-می-توانیم-با-تمدن-غرب-تعامل-کنیم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰فهم دیروز با تحولات امروز
🔴چرا امیرالمومنین علی علیه السلام در بین همه اصحاب و یاران بزرگوارش ، مهمترین عهدنامه تمدنی و حکومتی را به نام اصلی ترین سردارش یعنی مالک اشتر قرار داد؟
🔵قرن هاست "عهدنامه مالک اشتر " شناسنامه عدالت و حریت و منشور اساسی شیعه گردیده است ۰
🔴با فهم منزلت و تاثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی رمز این نامگذاری تاریخی شاید کمی وضوح بیشتری پیدا نماید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت" ( انحراف از غدیر تا سقیفه و نقش تاریخی بی بدیل حضرت فاطمه س)
✅در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را هم در بر میگیرد ۰
🔴 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛
🔵 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
♦️اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi