🔰جمع بندی یک روزنامه نگار آزادیخواه عصر پهلوی اول از شخصیت رضاشاه پهلوی
✅با توجه به فضای کاذب رسانه ای در مورد نوعی تطهیر و پاک سازی نظام پهلوی و بخصوص شخص رضاخان ، به نظر می رسد انتشار اسناد متقن و موثق در این مورد بسیار مهم است ؛ در این رابطه نظر شخصیت های مستقل و غیر وابسته به نظام پهلوی جالب است مرحوم سید اسدالله رسا از مدیران آزادیخواه جراید اواخر قاجاریه و عصر پهلوی است ؛ وی که سالها شکنجه و حبس را در دوره پهلوی تجربه کرده و از یاران شهید مدرس و دوستان مستقل ملیون در نهضت نفت بوده ، جراید"قانون " و "عرفان" را اداره می کرده است ۰
از ویژگی های مهم این روزنامه نگار این است که با شخصیت شاه پهلوی از نزدیک آشنا بود ۰
مرحوم رسا در یک یاداشت خواندنی در روزنامه قانون در مورد نفوذ روحانیت در ایران به شاه تذکراتی می دهد و در یک جمع بندی بعدها در مقاله ای در روزنامه عرفان در مورد یاداشت ذکر شده و شخصیت رضاشاه به نکات جالبی اشاره میکند و می نویسد :
من در آن اوقات با اقلیت و مرحوم مدرس کار می کردم ولی چون پرده خصومت به طور شدید بالا نرفته بود گاهی به وسیله بستگان نزدیک شاه و یا در موقع ملاقات تذکراتی به او می دادم برای همین هم یادم هست یادداشت موثری در روزنامه قانون نوشتم ؛ این یادداشت در سردار سپه که در عین ستمگری دارای قلب ساده ای بود، بی نهایت تأثیر کرد و به جای اجرای سریع خیالات و تصمیمات شیطانی ، مذاکره شروع شد و جریانی که به جای خود توضیح خواهم داد، پیش آمد.
🔰🔰متملقین مانند حلقه انگشتر دور سردار سپه را گرفته و هر روز با نیرنگ تازه ای خودشان را به او نزدیک تر می کردند و مردی که احتمال می رفت، قدرت و توانایی او از لحاظ تامین انتظام و امنیت به حال کشور مفید باشد، به میل و اراده خود به حرکت درآورده و مدتها مقاصد و نیات سوء خویش را که جنگ با رقبا و جمع مال بودند، به بهترین صورتها در پناه وی اجرا می کردند.
🔰🔰 سردار سپه مکرر با حضور عده ای زیاد اعتراف میکرد متملقين به او دروغ میگویند ولی "طبع مداهنه پسند بشر" (قابل توجه برخی مسئولین فعلی) که وی هم از آن بهره کامل داشت، اجازه نمی داد خود را از وجود متملقين پاک کند و مستقیما با مردم و افکار مردم آشنا و مربوط شود۰
سردار جنگ وقتی فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و نخست وزیر بود، پیش از دوره پادشاهی خود قدرت به خرج می داد و مردم را آنقدر "مرعوب " ساخته بود که هیچ کس نمی توانست جز به میل و اراده او با او حرفی بزند و سخنی بگوید.
📙📙نقل از یاداشت های سید اسدالله رسا در روزنامه عرفان سال ۱۳۲۲
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام آقای دکتر
میخواستم یه کتاب بهم معرفی کنید که درش از اینکه چطوری اروپائیان و غربی ها از علوم اسلامی استفاده کردند و پیشرفت کردند و تا چه اندازه این علوم کمک شون کرد و به چه وسیله ها و راههایی این علوم رو بدست آوردند،چقدش سهم تحقیق بود،چقدش سهم دزدی علوم و منابع بود و خلاصه موارد دیگه ای که بهش ربط پیدا میکنه گفته شده باشه...
و اینکه چه جوری از همون زمان و به چه وسیله ها و راهها و اقداماتی جلوی پیشرفت ممالک اسلامی رو گرفتند درش باشه...ممنونم
✅جواب:
نجفی
با تشکر از دوست عزیزی که این پرسش را مطرح کرده اند ؛ بایستی در جوابتان بگویم که پرسش مذکور شامل دو قسمت است : اول تاثیر علمی و فرهنگی تمدن اسلامی بر غرب ۰ دوم : بحث پیشرفت غرب و عقب مانده گی جوامع اسلامی در قرون اخیر( این قسمت را باید جداگانه در بخش تاریخ استعمار بررسی نمود )
اما برای بررسی بخش اول ظاهرا در زمان شکوفایی دوره اول تمدن اسلامی مسلمین توانستند خیلی زود علوم سایر حوزه ها را کسب کرده و به آنها اضافه نموده و مدارس و حوزه های علمی نیرومند و پررونقی ایجاد نمایند؛ نمونه بارز این تاثیر اولیه و رشد ثانویه ، اخذ فلسفه یونانی و تبدیل آن به فلسفه اسلامی است۰
اما در دوره دوم تمدن اسلامی که همزمان با قرون وسطی و جنگهای صلیبی در اروپاست ، جریان مبادله علمی به صورت یک طرفه از سوی مسلمین به طرف غرب به وجود می آید؛ این جریان علمی تا قرون بعد از رنسانس همچنان نیرومند و فعال است البته فتح قسطنطنیه (در سال ۸۵۶ هجری قمری - ۱۴۵۳ میلادی) و سپس سقوط اندلس در نیم قرن پس از آن ، این تاثیر و سپس تعامل را وسعت و عمق بیشتری بخشید تا جایی که در زمانی که غربیها وارد شهر طلیطله در اندلس شدند در کتابخانه مسجد این شهر با قرآن و کتبی مواجه شدند که برای پیشرفت، خودشان را محتاج به آنها یافتند و ترجمه این آثار شروع و توسعه یافت تا جایی که برخی محققین گفته اند این حرکت علمی ریشه دانشگاههای بزرگ و معتبر اروپایی بوده است ۰ چاپ دستگاه چاپ و انتشار اولین کتاب که همانا کتاب ابوعلی سیناست نمونه بارز این تاثیر عمیق تمدن اسلام بر غرب است ۰ برای استناد بخشیدن به موارد گفته شده کتاب" مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی" نوشته فیلسوف و غرب شناس برجسته معاصر استاد کریم مجتهدی را خدمت دوستان عزیز معرفی می کنم ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰بیائیم با هم به این پرسش فکر کنیم :
✅آیا استعمار یک حقیقت به هم پیوسته است یا گسستگی در تاریخ استعمار به چشم می خورد؟
🔴پاسخ به پرسش مذکور مسئله جدیدی را مطرح می کند :
پدیده های استعماری چگونه به هم می رسند؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 ثبت نام دوره جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم آغاز شد
📌 سلسله نشستهای جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم برگزار میشود
📌 این نشستها از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و مؤسسه افق اندیشه معاصر و به منظور ارتقاء دانشی و بینشی طلاب و علاقمندان حوزه علمیه قم برگزار میشود.
🗓 10 آذر تا 13 بهمن ماه 1401
🏢 قم، بلوار جمهوری، تالار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
❇️ این دوره طی ده هفته متوالی در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با حضور اساتید برجسته از جمله آیت الله عباس #کعبی، آیت الله غلامرضا #فیاضی، حجت الاسلام سید حمید #روحانی، حجت الاسلام اکبر #میرسپاه، دکتر موسی #نجفی، حجت الاسلام دکتر #شریفی، حجت الاسلام دکتر #ابوطالبی و ... برگزار میشود.
❇️ برخی عناوین دوره عبارتند از:
🔷 سیر تکاملی حوزه علمیه قم در سده اخیر
🔷 سیره سیاسی آیتالله شیخ عبدالکریم حائری
🔷 نقش آیتالله بروجردی در تثبیت حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی
🔷 سیر نظریه حکومت اسلامی در حوزه علمیه قم
🔷 جریانشناسی حوزه علمیه قم بعد از انقلاب اسلامی
🔷 نقش جریان فکری علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی و....
🔗 ثبت نام👇
🌐 https://m-ofogh.ir
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
27.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅شاید یکی از دلایلی که امام امیر المومنین علی علیه السلام در شورش علیه عثمان شرکت مستقیم ننمودند و حتی محاصره خانه او را هم شکسته ، برایش آب بردند ، شفاف نمودن فضای تیره و مرزبندی با جریانهای فرصت طلب بود ؛ البته در جبهه مقابل برای باند فاسد اموی تاریخ مصرف خلیفه تمام شده بود و نیاز به "پیراهن خونین" خلیفه از وجود زنده خود خلیفه مهمتر گردید ۰
🔶جریانهای سیاسی ناسالم برای بقا و فرار از پاسخگویی معمولا به حربه مظلوم نمایی روی می آورند و معمولا هم در این شرایط بهترین قربانی کسی است که بیشترین خدمت را به آنها کرده است !!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰یادی از یک استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب
✅سال ۱۳۶۲ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب استاد دکتر سید محمد رضوی بود ؛ تا جایی که به ایشان لقب" سقراط اساتید" داده بودند ؛ ایشان در این درس ریشه برخی از اصطلاحات را به زبان انگلیسی و معادل فرانسوی و سپس لاتین بیان می نمود ۰
✅خود من توفیق داشتم چند دوره کامل در درس ایشان حاضر شوم و تقریرات درس ایشان را از یونان تا قرون وسطی و سپس تا قرن نوزدهم بنویسم ۰ سالها بعد متوجه شدم این جزوه درسی بسیار باارزش است لذا با متفکر برجسته شادروان مرحوم دکتر محمد مددپور و برخی دیگر از دوستان سلسله مباحثی را در بررسی و نقد آن انجام داده و سپس با برخی موارد مشابه در اندیشه سیاسی ایران تطبیق دادیم ؛ حاصل این متن و پاورقی که در حقیقت بررسی و نقد فلسفه سیاسی غرب بود به صورت کتاب گفتار فلسفه سیاسی غرب به چاپ رسید
✅غرض از ذکر این مطلب این بود که دکتر رضوی از سال ۱۳۸۴ بازنشسته شدند و در این مدت کمتر کسی از این شخصیت علمی سراغی گرفت ۰ چند سال قبل هم مراسم بزرگداشتی در تجلیل از ایشان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار گردید۰
استاد دکتر محمد رضوی در این ایام در سن نود سالگی دارفانی را وداع گفت ۰
رحمت الله علیه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰گفتار در فلسفه سیاسی
نویسنده: موسی نجفی
مقدمه: رضا داوری اردکانی
ناشر: معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 341
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 1
✅فهرست:
پیشگفتار
اندیشه سیاسی ماکیاولی و شرایط رنسانس در اروپا
اندیشه سیاسی ژان بدن
اندیشه سیاسی پروتستانتیزم
اندیشه سیاسی هابز
اندیشه سیاسی جان لاک
اندیشه سیاسی منتسکیو
اندیشه سیاسی روسو
بازتابش نیست انگاری وجود شناختی بر اندیشه سیاسی غرب
و ...
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaa
🔰انحصاری کردن و جناحی نمودن آزادی ( درسی از نهضت مشروطیت برای امروز)
✅در نهضت مشروطه جریانهای سیاسی و اجتماعی به دو گروه مستبد و مشروطه خواه تقسیم می شدند ؛ اما به مرور زمان و با نفوذ افراد وابسته به انجمن های سری و اشخاص فرصت طلب به مناصب و کارهای سیاسی مشروطه هر کسی که میخواست به نحوی مخالفش را از میدان به در ببرد؛ از تهمت مستبد بودن به رقیب سیاسی استفاده می کرد۰ در این مورد چند ملاحظه مطرح است :
🔶اول : تقسیم بندی تمامی جریانهای یک نهضت به دو گروه و دو عنوان قدر مسلم درست و دقیق نبوده است ۰
🔷دوم : برداشت های مختلف و قرائت های متفاوت از اهداف یک حرکت اجتماعی امری طبیعی است اما اینکه یک گروه ، مفاهیم خوب و مثبت را به خود نسبت دهد و الفاظ زشت و منفی را به رقیب ، کاری ناشایست تلقی میشود ۰
🔶سوم : برخی مشروطه خواهان افراطی حتی نسبت به سایر مشروطه خواهان هم اینگونه بوده و به محض آنکه کسی با برداشت های تند و عجولانه آنان همراه نمی شد به او و تفکرش لقب مستبد را الصاق می کردند ۰
🔷چهارم : گذشت زمان در دو و یا سه دهه بعد و آغاز استبداد رضاخانی خیلی زود صداقت گفتار هریک و "عیار" دو جریان استبداد و مشروطه را معلوم نمود ۰
🔶پنجم : در آینه مشروطه، میتوان امروز در ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی به عیار واقعی آزادی و آزادیخواهی بهتر پی برد و ضمن جدا کردن آزادی خواهی طبیعی از "لیبرالیسم وارداتی" به برخی از تقسیم بندیهای کاذب و دو قطبی های غیر واقعی با دید بهتر و عالمانه تری نگریست ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅نگرانی آیت الله میرزا حسن شیرازی از نفوذ روباه مکار انگلیس در نهضت ها
🔴نقل جالبی از شهید سید حسن مدرس و ملاقاتش با رهبر قیام تنباکو در تاریخ است که حاکی از دوراندیشی و عمق نگرانی آیت الله میرزا حسن شیرازی است و نشان می دهد از نیرنگ و سیاست و برنامه ریزیهای فرهنگی استعمار غرب نباید آسوده بود۰ شهید مدرس می گوید :
🔵به دنبال قيام تنباکو وقتی به نجف رفتم و در سر من رای خدمت میرزا که عظمت فوق تصور داشت رسیدم داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف نمودم آن مرد بزرگ آثار تفکر و نگرانی در چهره اش پیدا شد و دیده اش پر از اشک گردید. علت را پرسیدم فرمود: حالا حکومتهای قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز تقل را نابود کنند
✅نگرانی من از آینده است."
🔶منبع : نگاه مدرس به واقعه دخانیه» على مدرسی، در کتاب سده تحریم تنباکو به اهتمام موسی نجفی و رسول جعفریان، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۳ ص۷۱
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅شما را بخدا یکی جواب منِ جوونو بده!
آهای اونایی که اهل جهاد تبیین هستید!
تا اونجا که منِ جوون میفهمم، توو بین کشورها و رژیمهای دنیا، ما🇮🇷 چهارتا دشمن اصلی داریم:
آمریکا🇺🇸
انگلیس🇬🇧
اسرائیل❌
عربستان🇸🇦
اینو از تکبیرهای مردم توو نماز جمعهها و بعضی مسجدهای انقلابی هم میشه فهمید. اونجا که مردم بعد از نماز میگن:
مرگ بر آمریکا
مرگ بر انگلیس...
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر آلسعود خائن
سفارت آمریکا که توو ۱۳ آبان سال ۵۸ سقوط کرد.
سفارت اسرائیل هم که همان ۲۲ بهمن سال ۵۷، یعنی تنها چند ساعت بعد از پیروزی انقلاب تبدیل به سفارت فلسطین شد.
روابطمان با عربستان هم که از اول انقلاب تعریفی نداشته و الآن هم چندان فرقی با قطع رابطه نداریم.
ابهام من اینجاست:
و اما انگلیس! انگلیس از سال ۱۲٠٠ شمسی در ایران سفارتخانه دارد.
اونم نه یکی، دوتا! یکی سفارتخانه دیپلماتیک، توو یه باغ بزرگ در خیابان فردوسی و یکی هم مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک.
بابا! انگلیسیها سابقه دشمنیشون با ایران از همهی این سهتا رژیم بیشتره.
استعمارگری تا قبل از انقلاب و دشمنی همه جانبه بعد از انقلاب، خلاصه رفتار خصمانه انگلیس با ایران است.
الآن هم که توو تمام فتنهها هم که علیه ملت ایران شرکت میکند.
واقعا چرا سفارت انگلستان در این همه سال هیچ تکانی نخورده؟
چرا با این قدیمیترین و وقیحترین دشمنمون هنوز رابطه سفارتخانهای داریم؟
شما رو بخدا اگر میدونید، جواب بدید.
🔴جواب :
🔵نجفی:
با سلام و تشکر از شما دوست جوان ، و البته آفرین بر این همه احساس و حساسیت منفی نسبت به دشمن کشور عزیزمان ایران ۰
هر چند با شما موافقم که روباه پیر انگلیس در تاریخ گذشته و امروز نسبت به ایران دشمنی بسیار نموده و تقریبا هر جایی که به منافع ملی ما در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و بین المللی و جفرافیایی ضربه وارد آمده است ، دست غدار سیاستمداران شوم این کشور دیده می شود ؛ با وصف این رابطه دیپلماتیک داشتن مستقیما ربطی به این سابقه بد و اعمال خبیثانه ندارد و کشورها علیرغم دشمنی و رقابت در ظاهر خطوط قرمز یکدیگر را رعایت می نمایند ۰ دقت کنید دنیای امروز نه دنیای بی اعتمادی مطلق و اتزوای سیاسی است و نه دنیایی است که بشود زیاد خوش خیال و خوش بین بود بلکه بایستی در حالی که مقتدر هستی ، بتوانی شرایط و دیدگاهها و اصول خود را معرفی و حتی گاهی تحمیل نمایی ۰ در چنین حالتی همان فرصتی که برای انگلیس در ایران وجود دارد برای ایران هم در انگلیس فراهم است ، چرا که جاده دیپلماسی در صورت اقتدار و مراقبت و مهندسی کردن، جاده ای دو طرفه می باشد ۰ انشاء الله که بتوانیم با پیشرفت هر چه بیشتر هر روز جلوه های تمدنی خود را در مقابل چشمان حریص و متعجب انگلیسی جماعت در تهران نمایش داده و در لندن نیز از تفکر و نفوذ انقلاب اسلامی خودمان بیشتر پرده برداری نماییم ۰ در چنین حالتی است که بریتانیای کبیر سابق را هر چه بیشتر صغیر و کوچک و حقیر نموده ایم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 موسی نجفی :
✅"فهم منطق " و "هدف راهبردی" و "جهت یابی درست" از جمله عواملی است که می تواند در یک حرکت سیاسی "جریان ساز" و یا کار "فرهنگی فاخر" نقش اصلی و محوری داشته باشد ؛ بدون این نگاه و زمینه در نهایت ، حرکت سیاسی ، جریان ساز نشده و کار فرهنگی ، فاخر از کار در نخواهد آمد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با بسیجیان سراسر کشور تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱
✅ حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با بسیحیان :
🔴با توجه به معنای حقیقی بسیجی، اشخاصی همچون شیخ محمد خیابانی، محمد تقی پسیان، میرزا کوچک خان جنگلی، آقا نجفی و حاج آقا نورالله، آسیدعبدالحسین لاری و رئیسعلی دلواری را هم می توان به نوعی بسیجی نامید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با بسیجیان سراسر کشور تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱
✅ حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با بسیحیان :
🔴تحلیل تاریخی رهبر انقلاب در مورد شحصیت های تاریخ صد ساله که با روحیه بسیجی در مقابل بیگانگان ایستادند ۰
🔵ابراز تاسف رهبری در مورد نشناختن این شخصیتهای تاریخی و توصیه به خواندن کتب تاریخی شرح احوال این افراد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
413.2K
پرسش شفاهی یکی از مخاطبین محترم
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از پرسش و همچنین حسن ظن تان ، در مورد نکته ای که فرمودید ، من نگفتم که در سال ۵۷ شیشه جایی را نشکستند بلکه گفتم آمبولانس اتش زدن و به اموال مردم عادی حمله کردن و یا مثلا یک نفر را فقط بخاطر کراوات ، کتک زدن و یا کشتن دیده نشده است ؛ البته در آن زمان بیشتر حمله به بانک ها رایج بود بخصوص بانکهای خارجی که شعوب مختلف در کشور داشتند
🔶البته ممکن است برخی حرکت های افراطی و یا تندتری هم در جایی مشاهده و ثبت شده باشد ولی اینها معمولا یا محدود و کم بوده و شیوع ملی نداشته و یا کار گروهک های چپ و یا حتی ساواکی ها و عوامل خود رژیم پهلوی بوده است مثل سینما رکس آبادان ۰
🔷اصولا امام راحل اساس انقلاب اسلامی را بر تحول ذهنی و فرهنگی مردم قرار داده بود و حرکتهای مسلحانه را قبول نداشتند و لذا از سازمان های چریکی مخالف شاه فاصله خود را حفظ می نمودند ۰
🔶این را هم بدانید که انقلاب اسلامی چه قبل از پیروزی و چه پس از آن ، نسبت به سایر انقلابهای جهان از نظر خون و خونریزی و یا اجرای اعدام بسیار مسالمت جو عمل نموده است ۰ در این رابطه و مقایسه می توانید به مطالعه ماجرای گیوتین های انقلاب فرانسه و یا کشتارهای وسیع چند صد هزار نفری بلشویک ها در روسیه مراجعه نمایید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⭕️ وداع با یک تاریخنگار متفاوت
1⃣ امروز مراسم تشییع دکتر ناصر تکمیل همایون در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. این مراسم با حضور تاریخپژوهانِ بنام و اساتید شاخص دانشگاه همچون دکتر رضا شعبانی، دکتر موسی نجفی، دکتر محمدحسن رجبی دوانی، دکتر حسین آبادیان، دکتر بابایی، دکتر یعقوب توکلی، دکتر علم الهدی و سایر اساتید صورت گرفت.
2⃣ دکتر تکمیل همایون جامعهشناس معروف، تاریخنگار ایرانی و استاد پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی بود که شیفتگی زیادی به ایران ابراز میداشت. اما فارغ از همه این حرفها، به نظرم امروز یکی از متفاوتترین مراسمهای تشییع را در طی تاریخ انقلاب مشاهده میکردم. چون افرادی در این مراسم شرکت میکردند که دنیای کاملاً متفاوتی با هم داشتند و شاید دوری افق فکری آنها از هم چیزی به فاصله "منطقه البروج" بود!
3⃣ دکتر تکمیل همایون همقطار اعضای جبهه ملی ایران به شمار میرفت و به همین جهت بخش زیادی از شرکتکنندگان امروز در فضای به اصطلاح ملیگرایی نفس میکشیدند. اما فراموش نکنیم که گرایشهای دکتر تکمیل همایون در بین دوستان ملیاش بیش از دیگران سویه شیعی و مذهبی داشت. افزون بر این، در موارد شایانی با حاکمیت دینی و نهادهای تاریخی همسوی آن از قبیل موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران همکاری میکرد. ایشان ضمناً از ارادتمندان آیت الله حاج شیخ حسین لنکرانی و از دوستان پدرم مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر) بود و مصاحبه جنجالی استاد منذر با دکتر تکمیل همایون در سال ۱۳۸۲ در روزنامه جام جم، بازتابهای فراوانی در داخل و خارج کشور یافت. دکتر تکمیل همایون که خود از دوستان آقای فروهر و ارکان جبهه ملی بود در این گفت و گو نکاتی را افشا کرد که چهره اصلی برخی مدعیان ملیگرایی نظیر بختیار را فاش ساخت و این امر بر اهالی اتاق اپوزیسیون بسیار سنگین آمد.
4⃣ در پایان بایستی از ریاست فرهیخته پژوهشگاه، آقای دکتر موسی نجفی تشکر کنم که با سعه صدر، دلسوزی و هوشمندی، پدیده جذب حداکثری را به نمایش گذاشتند و وحدت رویه در بین طیفهای ایرانی و آرمانی را تحقق بخشیدند. دعوت از تاریخنگاران معتقد و نیکبین آن هم در حین برگزاری یک نشست علمی و تعطیلی آن به قصد حضور در نکوداشت یک استاد پیشکسوت و پربارکردن فضای مراسم تشییع، کاری بسیار پسندیده بود و بدین وسیله یک جو ملّی صرف را به فضای ایرانی - اسلامی سوق داد. به امید روزها و مناسبتهای وحدت بخش بیشتر و تعاملات پختهتر که بتوانیم نمای دلنشینتری از جبهه پژوهشگران دینمدار به نمایش بگذاریم و روی آزادیخواهان میهن دوست و متفاوتی که به جهت موانعی چند، با خط فکری ما زاویههایی دارند (مثل محمدمسعودها، فرخی یزدیها و میرزاده عشقیها) هم سرمایهگذاری شایستهای داشته باشیم. ان شاء الله.
🔹الهی دشمنان دادند دست دوستی با هم
🔹چرا ما دوستان پیوسته در پیکار هم باشیم
🔹حریفان مست و تیرانداز و ما پروای هم داریم
🔹رقیبان رند و غافل گیر و ما هشیار هم باشیم
🔹رقیب ار آتش افروزد که ما را آشیان سوزد
🔹پناه هم ز آب دیدهی خون بار هم باشیم
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯