eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
878 عکس
361 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر موسی نجفی 📌پرونده‌ ✍بخش دوم ایشان بر مبنای نظریه «ذات و پیرامون» خود به تحلیل وضعیت هویتی ایرانیان و شرایط موجود کشور پرداختند. بنابراین معتقدند ذات دین محورِ انسان ایرانی در طول تاریخ، تغییری نکرده و دگرگونی های اجتماعی-فرهنگی که «پیرامونِ» این ذات شکل گرفته قابل تغییر و اصلاح می‌باشد. البته این مهم برعهده خود انسان ایرانی است که تولیدگری فرهنگی-اجتماعی داشته باشد. از این منظر، او وضعیت کنونی کشور را سرماخوردگی تشخیص می‌دهد، نه سرطان. نگاه ریاست پژوهشگاه درباره نسبت میان «اسلام سیاسی» و شعار «زن زندگی آزادی» که شاید فریادی برای به رسمیت شناخته شدن «حقوق و فرهنگ‌های متکثر» محسوب شود، برخلاف برخی از اساتید علوم انسانی است که اسلام سیاسی را مانع تحقق این شعار می‌دانند. وی زن ایرانی را از بسیاری از زنان دیگر جهان آزادتر و قدرتمندتر می‌داند و به قدرت معنوی و ساختاری‌ که زن در نظام خانواده‌ای (شهرها) و عشیره‌ای (روستاها) در ایران دارد اشاره می‌کند و انحصار حقوق و آزادی زنان در برهنگی را تحریفی در مفهوم آزادی و قدرت قلمداد می‌کند. همچنین ایشان عقیده دارند دین به عنوان عنصر قوام‌بخش ذات ایرانی در طول تاریخ، همانگونه که در آستانۀ انقلاب، توانایی تجمیع حداکثری ظرفیت‌های اجتماعی-تاریخی ایرانیان را داشت، اکنون نیز در قامتی پویاتر این قدرت را داراست. پ.ن: به زودی تفصیل این گفتگو در سایت مدرسه تفکر و نوآوری نگاه قرار خواهد گرفت. آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر 🔰 @sch_negah 🌐http://schoolnegah.ir
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰این مطلب در اسفند ۹۷ و قبل از شهادت سردار نوشته شده و مناسب دیدم در این ایام دوباره مرور گردد: ✅از سردار امامقلی خان صفوی تا سردار قاسم سلیمانی ( به مناسبت دریافت اولین نشان ذوالفقار ) 🔴با توجه به اعطای نشان افتخار آفرین ذوالفقار از سوی مقام معظم رهبری به سردار قاسم سلیمانی میتوان گفت این روزها کمتر کسی است که از ذکر دلاوریها و مدیریت و توانمندیهای این سردار فاتح فتنه استعمار در سوریه و عراق مطلبی نقل نکند ؛ شایستگی ها و عزتی که این مرد حماسه ساز به کشور داده انسان را به یاد مرد بزرگ تاریخ ساز دیگر که ۴۰۰سال قبل می زیسته و به نوعی افتخاراتی مشابه را آفریده می اندازد ؛ این بزرگمرد سردار امامقلی خان پسر الله وردیخان سپهسالار شجاع عصر صفویه و قهرمان مبارزه با متجاوزین عثمانی و استعمارگران پرتغالی است ۰ با توجه به نشان افتخاری که سردار سلیمانی مفتخر به دریافت آن شد و نام ذوالفقار را بر نگین خود دارد بی مناسبت نیست با مقایسه این دو سردار معاصر و صفوی با سرداری به مراتب والاتر و عالی تر از آنها یعنی مالک اشتر نخعی به نوعی به فهم زمانه و سیاست روز برسیم ؛ مطلب مهمی که تبلیغات بیگانه امروز مدام در پی القای تصویری مبهم و ساختگی و غیر شفاف از آن هستند تا ملت دوباره راه را گم کند۰ اما اگر بخواهیم مقایسه و تطبیق تاریخی خود را عمیق تر کنیم ، بایستی صورت مسئله را وسیع تر ببینیم ۰ چرا ؟ 🔵چون به نظر می رسد این دو سردار لایق ماحصل و برایند اعتلا و عزت طلبی و شایسته سالاری زمان خود هستند ، یکی حاصل سیاست های مدبرانه و کارساز و توسعه متوازن عصر شاه عباسی و دیگری فرزند خلف انقلاب اسلامی و شکوفایی و رشد ایران در رهبری عزت مندانه آیت الله خامنه ای است ۰ به احتمال قریب به یقین این دو نفر ، دو نمونه عالی از نسل عظمت و سرفرازی و عمق فرهنگ و سیاست های عصری هستند که آن عصر و دوره به آنان مجال ترقی و رشد و نقش آفرینی تا چنین سطحی را می دهد ؛ وگرنه در دوره انحطاط اگر چنین شخصیت هایی هم باشند، مجال بروز و حضور و حماسه و عرض اندام را نمی یابند. 🔶چنانکه از این دو نفر عظیم تر و بزرگتر سردار پرافتخار اسلام ، مالک اشتر نخعی است که در ظل خورشید ولایت ، حضرت علی علیه السلام اوج گرفت و درخشید ۰ و وا اسفا از درسهای تاریخ که وقتی امام علی علیه السلام و نظام علوی در تاریخ رخ پنهان نمود ، سرداری در ابعاد و عظمت مالک اشتر هم در صفحه تاریخ دیده نشد ! از مقایسه تاریخی (با ۴ قرن فاصله) این دو سردار میتوان نکات جالبی را دریافت : 🔵 اول : تشابه جالب این است که در کارنامه افتخارات نظامی امامقلی خان به غیر از فتح هرمز و پایان دادن به سلطه ۱۱۷ ساله استعمارگران پرتغالی در جزیره و تنگه استرتژیک هرمز و آزاد سازی و پاک سازی گمبرون (بندر عباس) و قشم و تسخیر بصره سوابق دیگری هم وجود دارد و آن زمانی است که محمد پاشا وزیر اعظم عثمانی به سال ۱۰۲۵ قمری با یکصد هزار نیروی جنگی به قصد تصرف قلعه ایروان به ایران تجاوز نمود ، امامقلی خان به همراه قرچقای خان سپهسالار لشکر ایران توانست شکست خفت باری به ترکان عثمانی بدهد ؛ از این نظر تجربه جنگی سردار عصر صفوی با سردار عصر انقلاب اسلامی در مقابل همسایه متجاوز غربی (عثمانی دیروز و بعثی های امروز) مشابه است. 🔴 دوم : امامقلی خان حدود سی هزار نفر نیروی جنگی تحت امر خود داشته که حساب و کتاب و امورات و کارشان را خودش رسیدگی میکرده و هر وقت کشور را خطری بزرگ تهدید مینموده این نیروی جان بر کف وارد عمل میشده ( بگذریم از این نکته که همین نیرو و قدرت باعث وحشت جانشینان نالایق شاه عباس شده در قتل سردار تعجیل کردند!!) شاید به نوعی تشابه تاریخی با سپاه قدس و سپاه پاسداران دیده شود !! 🔵سوم : تجربه جنگی با همسایه متجاوز غربی (عثمانی و بعثی ها ) به هر دو سردار تجربه و آزمون و کارآموزگی داد که توانستند در مقابل زیاده خواهیهای خارجی یعنی استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی دیروز و امریکا و انگلیس و اروپای امروز سدی محکم ایجاد نمایند. 🔴چهارم : محبوبیت و حضور ملی این دو سردار یک "عیار و نشانه" است ؛ اینها نماد و سمبل زنده و شفاف ارزشها و عظمت ها برای جامعه و ملتی هستند که در معرض تحول و انحطاط واقع شده است ؛ تا این سرداران برای مردم ، "قهرمان ملی" محسوب میشوند، این بدان معناست که هنوز "انحطاط" غلبه نکرده است و اعضای رئیسه جامعه (یعنی مغز و قلب ) سالمند و مسیر حرکت آن ملت در کل درست است ؛ هرچند در جزئیات حرف و حدیث ها زیاد باشد ۰ 🔶پنجم : باید مراقب بود امروز استعمار ، تور تزویر و حیله خود را با گستردگی زیادی پهن نموده است و یکی از ابعاد خطرناک آن ، قهرمان سازی های کاذب است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰مصاحبه دکتر موسی نجفی با بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی ✅قهرمان از قلب مردم برمی‌خیزد قسمت اول : 🔴تشییع حاج قاسم ؛جلوه ای از زیست تمدنی اسلامی 🔵یکی از اتفاقات مهم و غیرقابل چشم پوشی کشور ما در چهل سال گذشته تشییع باشکوه شهید سلیمانی بوده است. از منظر تاریخی و تمدنی چنین تشییع باشکوهی چگونه قابل تحلیل است؟ نسبت جامعه ایران با قهرمانان ملی خود در طول تاریخ چگونه بوده است؟ 🔶قبل از شروع بحث باید تصریح کنم بنده به ایشان قلبا علاقه‌مند هستم و ارادت دارم و با طرح مباحث نظری در مورد تشییع باشکوه شان قصد دارم به ایشان ادای دین کرده باشم. 🔷مقدمه‌ای که باید در اینجا بیان کنم این است که شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی را نمی‌توان به‌عنوان یک فرد و تنها در نظر گرفت، بلکه باید او را در جریان انقلاب مدنظر قرار داد. فرض کنیم اگر این تیپ شخصیت با همین ویژگی‌ها فرمانده ارتش سوریه یا فلسطین بود، انقلاب اسلامی در پشت او قرار نداشت باید او را در مختصات دیگری بررسی می‌کردیم؛ به‌طورمثال، احمدشاه مسعود در افغانستان یک قهرمان ملی است ولی در افغانستان نهضت آن مانند انقلاب اسلامی نیست یا نهضت‌های اسلامی که ما آن را به بیداری اسلامی تعبیر می‌کنیم در کشورهایی که رخ می‌دهند در مرحله ابتدایی قرار دارند اما انقلاب اسلامی دیگر یک نهضت نیست، از مرحله نهضت گذشته است و توانست نظام شاهنشاهی را سرنگون کند و خودش نظام تازه‌ای را بنیان نهد. این نظام به سمتی می‌رود که از قوه به فعل تبدیل شود و برخی از ارزش‌های اسلامی را نهادینه کند. درباره حاج قاسم شخصیت ایشان جدا از این انقلاب نیست و باید او را در همین روند و فرآیند دید. در تاریخ اسلام نیز با شخصیتی همچون مالک‌اشتر نخعی روبه‌رو هستیم. یکی از ویژگی‌های مهم مالک‌اشتر این است که او شیعه و از یاران حضرت علی (ع) است. اگرچه این ویژگی بسیار مهمی است اما در جریان حکومت علوی قرار می‌گیرد و بعد از خلیفه شدن حضرت علی(ع) سپهسالار لشکر او شد. ما با سه مالک روبه‌رو هستیم؛ یکی شخصیت شجاعی که ریاضت‌های زیادی کشیده است؛ دوم، مالک اشتری که در جریان علوی دیده می‌شود و در زمان تقیه حضرت همزمان با حکومت خلفای سه‌گانه است و سوم، مالک اشتری که پس از خلیفگی حضرت علی(ع) در کنار او قرار می‌گیرد و در جریان حکومت اسلامی به فعالیت می‌پردازد. سومین بعد شخصیتی او را باید با مختصات حکومت علوی نگریست. مالک اشتر با هر سه جریان قاسطین، مارقین و ناکثین همچون حضرت علی(ع)  در جدال بود. اگرچه می‌توان گفت در جنگ نهروان ایشان دیگر زنده نبودند ولی چون خوارج از دل جنگ صفین بیرون آمدند می‌توان گفت با آن‌ها نیز در جنگ بوده است.   ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
 ادامه مصاحبه 👆👆 🔰قسمت دوم : ✅در مورد شهید سلیمانی هم همین تحلیل قابل ارائه است: بعد اول اینکه شخصیت فردی بسیار خوبی دارند و منحصربه‌فرد هستند که الان بیشتر به همین‌ها پرداخته می‌شود که با رزمندگان چه رفتاری داشتند یا با خانواده خود انسان متواضعی بودند و به مظلومان کمک می‌کردند.  قاسم سلیمانی دیگری هم داریم که فرمانده جنگ است و در مسیر رهبری حرکت می‌کند؛ و سومین وجه یک قاسم سلیمانی دیگر هم داریم که فرمانده لشکر قدس است و صفات فردی او در این نقش بیشتر جلوه می‌یابد و این سه قاسم سلیمانی است. سپاه قدس نیرویی است که در کنار جمهوری اسلامی قرار دارد که تحول تمدنی ایجاد کرده است. پیش از آن واحد برون مرزی سپاه حتی جنبه‌های منفی هم داشت و اطرافیان آقای منتظری هم در آن بودند که زمانی دردسرساز شد ولی حاج قاسم توانست با یک برنامه‌ریزی اعتماد مسلمانان را جلب کند و به بازسازی جایگاه سپاه بپردازد. همین برنامه‌ریزی داشتن و اینکه ایشان به‌درستی خلأ انقلاب را در بعد بین‌المللی آن حس کرد جنبه تمدنی داشت. انقلاب اسلامی خودش یک انقلاب ۱۰۰درصد ایرانی نیست، مرکز آن ایران است. از این جنبه شبیه انقلاب فرانسه است، این انقلاب به ایران یک قدرت بین‌المللی داده است، مانند انقلاب فرانسه که به فرانسه یک قدرت بین‌المللی داد و قدرتی که داده است فرانسوی نیست، از جنس جهان است. ایران هم همینطور است، قدرتی که از انقلاب گرفته قدرتی ایرانی نیست، جنسی مکتبی دارد. درست است که پایگاه آن ایران است و ایرانی‌ها آن را حمایت می‌کنند اما جنس آن جهانی است، از جنس اسلام است و اسلام نیز وطن نمی‌شناسد ولی فعلا با ایران شناخته می‌شود؛ مانند انقلاب فرانسه که با فرانسه شناخته می‌شود ولی نمی‌توان به آن انقلاب فرانسوی گفت. سردار سلیمانی نیز باید در این مختصات دیده شود، ایشان توانستند بین انقلاب اسلامی و جنبه ایرانیت آن وجه اشتراک به دست بیاورند. قهرمان ملی بودن او نیز در همین جا دیده می‌شود. او توانسته است درحالی‌که بعد جهانی دارد، بعد ایرانی خودش را هم نشان دهد. او از منطقه‌ای هم برمی‌خیزد که در دعواهای ملی ایران نقش مهمی نداشته، همیشه اصفهان، تبریز، تهران، شیراز و ... در این کشمکش‌های سیاسی و ملی دیده می‌شدند و از جایی ظهور کرده که قبلا در این چالش‌ها نبوده است. او قهرمان ملی است که از کرمان برخاسته و شخصیتش همه ایران را فرا گرفته است، این نیز برمی‌گردد به ویژگی انقلاب اسلامی ایران بودن آن و هر دو جنبه‌اش با هم رشد کرده است. باید او را سه قاسم سلیمانی بشناسیم ولی در مجموعه و محدوده انقلاب اسلامی در همه ابعاد انقلاب هم نهضت هم نظام و هم تمدن باید به آن نگاه شود. 🔶برخی از روشنفکران و متفکران فعلی جامعه ما اصرار دارند شخصیت شهید سلیمانی را از جریان انقلاب و نظام جدا کنند و سپس به تحلیل آن بپردازند. در واقع صرفا مولفه های ملی را در تحلیل خود دخالت می دهند نه اسلامی و ایدئولوژیک را. این مقوله چگونه قابل نقد است؟ 🔷 کسانی که چنین حرفی می‌زنند که قاسم سلیمانی فقط یک قهرمان ملی است اسلام را نشناخته‌اند، تشیع و اسلام مرزی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را در مرز محدود کرد؛ کما اینکه انقلاب فرانسه ادعای وطنی ندارد.   ادامه👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
. 🔰ادامه مصاحبه : ✅قسمت سوم  🔴دوم اینکه اندیشه هایی از این دست _ مثل مقوله ی ایرانشهری _ که این افراد مطرح می‌کنند جنبه بین‌المللی ندارد و داخلی است. آن‌ها این قهرمان ملی را محدود می‌کنند به یک کشور. بلاتشبیه مثلا چگوارا شخصیتی مربوط به حوزه آمریکای لاتین است اما کمونیست‌ها او را چهره چریک جهانی کردند. اندیشه ایرانشهری از اسم آن مشخص است که ایرانی است و برگشتی هم به قبل از اسلام دارد، چگونه می‌توان اسلام ۱۴۰۰سال را در ذات ایرانی جست‌وجو نکرد و آن را نادیده گرفت. در اندیشه ایرانشهری یک نوع نژادپرستی وجود دارد اما فقط ایرانی در نظر گرفته می‌شود و غیرایرانی خیر. درصورتی‌که وقتی ما از انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم یک مسلمان آفریقایی، مراکشی یا عرب یا اندونزیایی هم همان قدر خود را سهیم می‌دانند و این حرکت را ایران شروع کرده و افتخار برچسب‌های آن بر دوش ایرانی است و به ایران و ایرانی بیشتر قدرت می‌دهد. جنبه ایرانی بودن آن بیشتر اینگونه نشان داده می‌شود. مثلاً اسرائیلی‌ها که با ما مشکل دارند و با قاسم سلیمانی به‌خاطر جنبه انقلاب اسلامی بودن قاسم سلیمانی مشکل دارند که آن‌ها را می‌ترساند وگرنه آن‌ها با ایرانی بودن و ملی‌گرایی ما مشکلی ندارند. 🔵دومین نکته در مورد بحث تمدنی است. یکی از ویژگی‌های تمدن این است که هرچه تمدنی عمیق‌تر و اصیل‌تر باشد، زیست تمدنی آن وسیع‌تر می‌شود یعنی از ملیت‌های مختلف تشکیل می‌شود؛ مثلاً تمدن غرب به‌عنوان یک رقیب یا یک هژمونی جهانی فعلا وجود دارد، چه تمدن‌هایی مثل آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و غیره ذیل زیست تمدنی غرب جمع می‌شوند. تمدن اسلامی چه به معنی گذشته و چه چیزی که الان جمهوری اسلامی آن را بنا نهاده است زیر یک ملت قرار نمی‌گیرد. در تمدن اسلامی گذشته، ایرانی‌ها، اعراب، آفریقایی‌ها و غیره بودند؛ مثلاً تا جایی که اسلام پیشرفت داشت مثلاً تا اندلس، ابن‌رشد، ابن‌خلدون، ابن‌عربی، فارابی و غیره همه از ملیت‌های مختلف برخاستند؛ این خود نشان از تمدن اسلامی است. وقتی از نظام جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم یعنی ایران وقتی از تمدن جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم یعنی همه دنیا، هر جایی که مسلمانی وجود دارد. در قضیه شهید سلیمانی جنبه بین‌المللی آن در تشییع جنازه ایشان بیشتر از همیشه رو شد؛ البته در زندگی ایشان نیز می‌بینیم که چه در فلسطین و چه در جاهای دیگر با استکبار مقابله کرده است ولی در تشییع این کاملاً جلوه کرد. در عراق، سوریه، افغانستان، فلسطین، بحرین و همه جا خود را نشان داد؛ این زیست تمدنی شبیه راهپیمایی اربعین شد و جنبه تنوع ملیت‌ها خود را به ‌خوبی نشان داد. در راهپیمایی اربعین، اگرچه مخصوص شیعیان است ولی در همین راهپیمایی، ما حتی مسیحیان را هم می‌بینیم که می‌آیند.  🔶این مقوله در مراسم تشییع امام‌خمینی(ره) نیز خودش را نشان داد. برخی می‌خواهند زیست انقلاب اسلامی را محصور کنند و می‌گویند این فقط انقلاب شیعی است، درصورتی‌که نه شیعی نیست، بلکه اسلامی است و منحصر در تشیع نیست. با تلاش‌های ایشان در فلسطین یا در کشورهای دیگر و حتی در افغانستان که آن‌ها همه شیعه نیستند و ظاهراً ایشان در هندوستان برای غیرمسلمانان نیز فعالیت داشت. زیست تمدنی انقلاب اسلامی در شخصیت ایشان شکل دیگری از خود را نشان داد. شهادت ایشان به دست ترامپ نیز به نوعی مواجهه تمدنی اسلام و غرب شد و چون قاتل ایشان نفر اول غرب و رییس‌جمهور آمریکا بود این تقابل به‌طور کامل دیده شد.  در تشییع جنازه بروز این تقابل در لایه‌های مردمی و عیان دیده شد. آنان خواستند که این قضیه را به‌وسیله تروریست‌ها پنهان کنند ولی نتوانستند. اینکه ابومهدی هم همراه ایشان بود نوعی وحدت در بین ایران و عراق ایجاد کرد اما ابومهدی جزو انقلاب اسلامی حساب نمی‌شود. عکس ابومهدی در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود و حاج قاسم تنهاست. در ایران و عراق عکس این دو کنار هم قرار می‌گیرد ولی در کشورهایی مانند فلسطین و جاهای دیگر عکس تنها شهید سلیمانی وجود دارد. همین نشان می‌دهد که شخصیت او ورای انقلاب اسلامی و در مختصات زیست تمدنی شناخته می‌شود و مثلاً در افغانستان ابومهدی اصلاً شناخته‌شده نیست. ابومهدی هم سردار انقلاب اسلامی در عراق است ولی ایرانی بودن سردارسلیمانی شاخصه اصلی اوست. اینکه سردار سلیمانی بیشتر دیده شد و ابومهدی با اینکه فرد متفکری است در حاشیه قرار می گیرد،  به زیست حاج قاسم و زیست تمدنی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. ادامه👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰ادامه مصاحبه ✅قسمت چهارم 🔶تشییع جنازه نوعی اظهار ارادت به قهرمان ملی است. در ۳۰۰سال اخیر نسبت بین مردم و قهرمانان ملی را چگونه تعریف می‌کنید؟ چگونه مردم آنها را استقبال، بدرقه و تشویق می‌کردند؟ 🔷قهرمانان ملی ما اغلب سرنوشت دردناکی داشتند. آن‌ها مرتباً مورد بغض و کینه اطرافیان حکومت‌ها قرار می‌گرفتند. معمولاً برخی کینه‌توز، حقیر و بخیل‌اند و از اینکه این افراد به‌یکباره شاخص می‌شدند حسادت می‌کردند و در بسیاری از موارد از سر توطئه و سعایت کشته می‌شدند. مثلاً رئیسعلی دلواری آن هم با توطئه و در اثر سعایت دیگران کشته شد و یک آدم خودفروخته او را شهید کرد. آن‌ها با مظلومیت کشته شدند و بعد به‌مرور زمان ابعاد شخصیتی‌شان شناخته شد. آن‌ها اوج گرفتند چون سعایت‌ها کنار رفت و چهره‌شان بیشتر مشخص شد. نکته مهم دیگری که در بین این سرداران ملی ازجمله ستارخان، رئیسعلی دلواری و حتی میرزا کوچک‌خان مشاهده می‌شود آن است که بیگانگان به استقلال ملی آن‌ها چشم داشتند و جلوی اجنبی آن‌ها قدعلم کردند؛ برای مثال، ستارخان به جمله‌ای اشاره می‌کند که در محاصره تبریز از زنی شنیده بود که می‌گفت خاک می‌خوریم ولی خاک نمی‌دهیم و این جمله او را متاثر کرده بود چو او فردی برجسته بود. این سرداران از دل مردم برخاسته‌اند. در مقاطعی سعی شد این قهرمانان ایدئولوژیک شوند، جناح سکولار مشروطه تلاش داشتند تا ستارخان را در مقابل علمای مشروطه قرار دهند ولی این اتفاق نیفتاد چون این سرداران اغلب افراد مذهبی بودند؛ مثلاً رئیسعلی دلواری نیز فرد متدینی بود و آن‌ها نسبت‌به علما ارادت داشتند. مردم به این افراد باوری داشتند که در آن‌ها حس عزت‌طلبی و قهرمانی را زنده می‌کرد. در شخصیت قاسم‌سلیمانی این حس دوباره زنده شد. وجه شبه قاسم سلیمانی با قهرمانان ملی مانند رئیسعلی دلواری، ستارخان و میرزا کوچک‌خان این بود که دوباره حس عزت‌طلبی را در بین مردم زنده کرد و او نیز به دست بیگانگان کشته شد. مردم می‌خواهند نفرت خود را از بیگانه نشان دهند، این‌ها اصیل‌اند چون با بیگانه مقابله کردند و مردم این را خوب درک می‌کنند. یکی از انگیزه‌های تشییع میلیونی حاج‌قاسم عزت‌طلبی در برابر بیگانه است. ملت ایران حالت سلحشوری دارند چون ملتی قدیمی هستند و تحمل نمی‌کنند که بیگانه‌ای که توپ و تانک دارد به خاک آن‌ها تجاوز کند. در تشییع جنازه شهید سلیمانی کسی شناسنامه‌اش را نشان می‌داد که هیچگاه رأی نداده ولی در تشییع جنازه او شرکت کرده بود؛ زیرا حس غرور ملی او زنده شده بود. مردم به فردی که پاکدست است و از خانه و کاشانه خود حفاظت می‌کند و به بیگانه حساس است علاقه‌مند هستند. زمانی به آقای ظریف نسبت قهرمان دیپلماسی داده بودند، در کانالم نوشتم که با سکه نمی‌توان قهرمان‌سازی کرد و این کار در دست دولت‌ها نیست. قهرمان از قلب مردم برمی‌خیزد کما اینکه قهرمان‌تراشی آن‌ها فروریخت، هم برجام آن‌ها و هم خودشان. باید جنبه بیگانه‌ستیزی در او پدیدار شود. قهرمان‌تراشی هرگز جواب نمی‌دهد، مردم اگر نخ اجنبی در لباس کسی باشد تشخیص می‌دهند چون حساس هستند. ادامه👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
. 🔰ادامه مصاحبه ✅قسمت پنجم: 🔶میزان علاقه و دلبستگی مردم به جایگاه و شخصیت شهید سلیمانی از لحاظ هویتی چگونه قابل تبیین است؟ 🔷 هویت چند شاخه دارد؛ هویت قومی، هویت ملی و هویت دینی. او از کرمان برخاسته بود اما کرمان دارای قومیت خاصی نیست. شاید کرمانی‌ها او را بیشتر دوست داشته باشند ولی کرمانی بودن چندان مهم نیست چون کرمانی‌ها دنبال جدایی‌طلبی نیستند و خود را جدا از هویت ملی نمی‌دانند و کرمانی‌ها مرزنشین نیستند. هویت‌های قومی ذیل هویت ملی مطرح می‌شوند. هویت قومی در ایران اینقدر قدرت ندارد که بتواند هویت ملی را زیر سوال ببرد. خیلی‌ها می‌خواهند این کار را بکنند مانند پان‌ترکیسم‌ها، پان‌عربیسم‌ها و غیره اما شکست خورده‌اند. هویت ملی ایشان به‌خوبی دیده شد و به‌خاطر کرمانی بودن یا نبودن کسی در تشییع ایشان شرکت نکرد و تشییع جهانی او برخاسته از هویت دینی او بود. هویت قومی کمرنگ و سپس هویت ملی و دینی پررنگ وی باعث شد که همه با هر نگرشی به‌ دنبال جنبه هویتی موردنظرشان خود را به حاج قاسم گره زدند. انقلاب اسلامی هم با هویت ملی و دینی دیده می‌شود. وقتی سخن از انقلاب اسلامی ایران است هویت ملی دیده می‌شود ولی وقتی می‌گوید هویت خود انقلاب اسلامی؛ جهانی است. این جنبه‌ها در مقابل هم نیستند بلکه مکمل هم هستند. 🔶جامعه ایران بعد از قاسم سلیمانی بدون قهرمان شده است؟ 🔷هیچ جامعه‌ای بدون قهرمان نمی‌شود و فعلا قاسم سلیمانی با مشخصه‌های موردنظر این عصر و نسل جایگاه قهرمان ملی را دارد و حس عزت‌طلبی را مردم را اقناع و اشباع کرده ولی ممکن است نسل‌های بعدی قهرمان خودشان را بنابر نیازهای جامعه خود بخواهند و 50سال بعد قهرمان تازه‌ای که ممکن است نظامی نباشد و روحانی یا دانشمند و ... باشد، ظهور کند. این پروسه‌ها تاریخی است و در گذر زمان از بین نمی‌رود. نه آنکه کسی بیاید و جای او را بگیرد، بلکه جایگاه او وجود خواهد داشت. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰نظر و دیدگاه علمی یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و سپاس؛ به نظرم طرح تاریخی سیاست نیروی سوم بسیار آموزنده است. در این راستا نکته‌هایی به نظرم رسید، شاید مفید افتد: ۱. در مقطعی برخی کشورها ظرفیت قرار گرفتن در جایگاه نیروی سوم را داشته‌اند (آمریکای قاجار) و بعدا این جایگاه را از دست داده‌اند (آمریکای پهلوی). ۲. برعکس مورد پیش؛ چه‌بسا کشوری با سابقه استعماری به‌دلیل ازدست‌دادن جایگاه هژمونش در مناسبات جهانی ظرفیت نیروی سوم شدن را پیدا کند؛ مثل روسیه کنونی. ۳. شاخصه نیروی سوم، داشتن استقلال سیاسی-اقتصادی از هژمون‌های استعماری جهانی است. امری که اروپای کنونی از آن بی‌بهره است (احتمالا برعکس فرانسه دوگل و شیراک). 🔵جواب ✅نجفی : با تشکر و سپاس از برداشت خوب و دقت سیاسی نویسنده محترم ، فقط در تکمیل این مطلب می توانم به این نکته اشاره نمایم که فهم پیچیدگی ها و دشواری های برخی مسائل سیاسی روز ، بدون شک وابسته به ریشه یابی تاریخی آنهاست ؛ اما فهم و کشف و منازل این ارتباط ( تاریخ گذشته و سیاست روز) خودش کار مهمی است و به سادگی امکان پذیر نیست ۰گاهی می شود به غلط امری امروزی را به مطلبی در تاریخ شبیه سازی می کنند که در واقع امر و در ذاتش شبیه واقعی نیستند و ای بسا این تطبیق و علت یابی به "جهل مرکب" مبدل می گردد ۰ این قسمت از تاریخ به نظرم مثل ساحل دریا می باشد ، دقیقا جایی که آب کم عمق بوده و ناگهان عمیق میشود ؛ این همان منطقه ای که شناگران ناوارد را به کام مرگ کشیده و غرق می کند۰ 🔴برای اینکه محقق و پژوهشگری در این قسمت ممحض شود بایستی علاوه بر دانستن درست "تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی" ، بتواند " نقد تاریخی" هم انجام داده و حتی وارد "عقلانیت تاریخی" و "فلسفه تاریخ" نیز بشود و درست همین نشانه گذاریها و علوم است که شناگر تاریخ ما را هر چه بیشتر ورزیده می نماید و در این دریای متلاطم او را سالم نگه می دارد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
38.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌پرونده 📽 ناتوانی جامعه‌شناسی از تحلیل حوادث اخیر 🔶 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر 🔰تحلیلی از دکتر موسی نجفی پیرامون مقاومت هویتی ایرانیان در برابر انواع دخالت های خارجی، فشارهای رسانه‌ای و اقتصادی. آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌ تفکر و نوآوری‌ نگاه https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42 سایت|تلگرام|بله|اینستا|روبیکا|ایتا
33.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌پرونده 📽حاکمیت نیازی به خشونت ندارد. 🔶 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر 🔰تاملات دکتر موسی نجفی از تکثرپذیری فرهنگی ایران اسلامی و «ملت واقعی بودن ایرانیان» در نگاه تحلیل‌گران غربی آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌ تفکر و نوآوری‌ نگاه https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42 سایت|تلگرام|بله|اینستا|روبیکا|ایتا
🔰دکتر موسی نجفی : ✅اسطوره ، تاریخ ، هویت به مناسبت ۲۰ دی ماه سالروز شهادت امیر کبیر 🔴شخصیت ها و نوابغ و قهرمانان ملی در یک اندازه و قامت در تاریخ نمی مانند و مثل سایر حقایق عالم ، "اشتداد وجودی شان" متفاوت است ؛ در این میان آنانی که با یکی از مولفه های هویت ملی نه فقط به طور عقلانی و در ذهن بلکه با عواطف و احساسات قلبی و شور انگیز ملت هم رابطه دارند ، تاثیر عمیق تر و والاتری می یابند ۰ 🔵در "جوهره وجودی" این افراد عنصر و یا عناصری هست که به "بازسازی هویت ملی" کمک و موجب رشد شخصیت کمال خواه یک ملت می گردند ۰ البته چون هویت ملی در مقابل "غیر و غیریت" به منضه ظهور می رسد، این نمادهای اسطور وار در بحران ها بیشتر خودنمایی می کنند۰ 🔶بخشی از آنچه که خط و جریان امیر کبیر را به حاج قاسم سلیمانی پیوند می دهد ، "بصیرت" آنان در مقابل نفوذ و سلطه اجانب است که چون رودی خروشان "جریان بصیرت افزای تاریخ " این سرزمین را نشاط و زنده نگه داشته است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سالروز بزرگداشت شهادت میرزا تفی خان فراهانی امیر کبیر با عنوان امیر شهید - سالن استانداری اراک - ۲۰ دی ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی : امیر کبیر اسطوره بازسازی هویت ایرانی است که با تدبیر و سیاست خود ثابت نمود در سخت ترین شرایط هم شعار "ما می توانیم" در مقابل اجنبی قابلیت تحقق یافتن دارد ۰ 🔴خون امیر کبیر از حمام فین کاشان به همه سرزمین ایران جاری گشت و تا به امروز گواه شهادت و مظلومیت مردی است که نشان داد ایران جای دخالت اجانب نیست و ایرانیان نیز قهرمانان واقعی خود را خوب می شناسند http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔸آیین رونمایی از کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» عصر امروز در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. 🔹در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار، دکتر موسی نجفی و حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات به ارائه نکات خود درباره این کتاب پرداختند. 🔹کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» به قلم مهدی افراز و به همت نشر بین‌الملل چاپ و منتشر شده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
مراسم رونمایی از کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای معرفی کتاب گذری به اشتباهات محتوایی کتاب زد و گفت: کتاب سلطنت ناصرالدین شاه را ۳۸ سال عنوان کرده است. همچنین، نویسنده تعداد قرارداد‌های ناصرالدین شاه را ۸۳ هزار تا ذکر کرده است. از طرفی تاریخ ایران ۶۰۰۰ ساله نیست. نجفی ادامه داد: در صفحه ۵۱ از دانشنامه ایرانیکا نام برده شده که به‌نظرم نباید به این منابع ارجاع داد. چرا که در این مطالب جریان بهائیت وجود دارد و اگر یک مطلب درست گفته باشند، صدتا مطلب اشتباه هم گفته‌اند. دانشنامه‌هایی که در آمریکا تالیف شده، بودجه بعضی‌هایشان از اشرف پهلوی تامین شده است وگرنه برای تاریخ ایران بودجه‌ای داده نمی‌شود. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه نویسنده جرئت داشته و نوشته که حاج قاسم نشان‌دهنده سبک تازه و تمدن جدید نیست، افزود: در این کتاب نوشته شده «به‌نظر می‌رسد به کار بردن مکتب حاج قاسم کاربرد دقیقی نباشد. تقریباً تمام ابعاد شخصیتی حاج قاسم در ذیل مکتب امام خمینی (ره) قرار می‌گیرد». در این کتاب آمده است که «امروز حاج قاسم سلیمانی کارآمدترین اسطوره برای بازسازی هویت دینی ایرانیان است» ، کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» با نویسندگی مهدی افراز کنجین است که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی روانه بازار شده است http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 ادامه قبلی :👆 ✅به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» به قلم مهدی افرزکنجین با مقدمه‌ی از عبدالحسین خسروپناه در سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد. موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه بحث هویت ملی، بحث سنگینی است که مورد استفاده عموم مردم نیست، با تاکید براینکه من در این کتاب خودم را دیدم چراکه نویسنده کتاب در این اثر از نظرات مورد اشاره‌ام استفاده کرده است، اظهار داشت: البته برخی از مشکلات این نظرات مرتفع شده و حرف‌ها رشد داده شده و جلو رفته است. این پژوهشگر به مشکلات مورد نظر در این کتاب پرداخت و با تاکید براینکه تاریخ ایران باستان از ۱۳ تا ۴۰ هزار سال قبل‌تر تخمین داده شده است، گفت: وقتی وارد موزه باستان ایران می‌شویم یک سنگ مربوط به ۸۰۰ هزار سال پیش وجود دارد که نشان می‌دهد تاریخ ایران چه عمقی دارد. 🔴رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به انتقاد از دانشنامه ایرانیکا پرداخت و با بیان اینکه بخشی از بودجه‌ این دانشنامه‌ توسط اشرف پهلوی تامین شده و به دلایل مختلف قابل اتکا نیست، افزود: ما برای پرداختن به موضوع ایران نمی‌توانیم به این دانشنامه‌ها رجوع کنیم چراکه ریشه‌های دینی ما را مورد هدف قرار داده‌ است. نجفی شهامت را لازمه فعالیت‌های پژوهشی دانست و سپس به صفحه ۱۴۰ کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» رجوع کرد و با بیان اینکه در این کتاب آمده است، «حاج قاسم سبک حیات و تمدن جدیدی نیست بلکه تمام سبک زندگی حاج قاسم در مکتب امام خمینی (ره) جانمایی می‌شود»؛ بیان چنین سخنی یک شهامت لازم دارد که پژوهشگر چنین شهامتی داشته است. وی با تاکید براینکه همه محققین جانبداری دارند چراکه اگر جانبداری نبود قطعاً کسی به سراغ موضوع شهید سلیمانی نمی‌آید لذا انتخاب همین موضوع به‌نوعی جانبداری برآمده از علاقه است، افزود: البته محقق در نگارش باید بی‌طرفی را رعایت کند اما هیچ محقق بی‌طرفی نداریم. در کار پژوهش کسانی که درباره شخصیت‌ها غُلُوّ می‌کنند به او لطف نمی‌کنند بلکه آن را خراب می‌کنند. 🔵رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله بهجت با روح معنویت‌گرایی ایرانی ارتباط می‌گیرند، گفت: از نظر کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» اسطوره‌ها دو دسته‌اند؛ دسته اول اسطوره‌هایی هستند که هویت ملی را بازسازی می‌کنند و دسته دیگر هویت‌سازی می‌کنند. کسانی که هویت‌سازی می‌کنند ائمه و شخصیت‌هایی همانند امام خمینی (ره) هستند و نمونه کسانی که هویت را بازسازی می‌کنند شهید سلیمانی است. 🔶نجفی به شباهت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با امیرکبیر پرداخت و با بیان اینکه البته حاج قاسم یک شخصیت بین‌المللی بود که امیرکبیر ملی است، تصریح کرد: حاج قاسم نماد و نماینده یک جریان بزرگ به اسم انقلاب اسلامی است که در تاریخ جریان بزرگی به شمار می‌آید لذا حاج قاسم به‌عنوان اسطوره ما، اسطوره‌ی اعتلای دوره‌ی از تاریخ ایران است. 🔷این پژوهشگر به پاسخ شهید مطهری درخصوص علت انقلاب اسلامی پرداخت و با بیان اینکه شهید معلم «منِ متعالی» را علت انقلاب می‌داند، درباره ریشه اغتشاشات اخیر کشورمان گفت: اغتشاشات اخیر نتیجه حلول روح «منِ غیرمتعالی» بود. ادعای فروپاشی جامعه ایران در دوره کنونی یک حرف بی‌اساس است چراکه جامعه ایرانی دوران سخت‌ بسیاری گذرانده است؛ ورود اسلام به ایران و حمله مغول دورانی بود که با وجود مشکلات زیاد جامعه ایرانی را دچار فروپاشی نکرد چراکه هویت در مسیر شدن خودش بوده است و انقلاب اسلامی نیز در مسیر جدیدی نیست بلکه هویت‌های گذشته را بازسازی کرده است که مسیر درستی است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰سخنرانی در نشست شورای اداری استان لرستان درباره سالروز شهادت امیر کبیر ✅دکتر موسی نجفی : شباهت امیر کبیر به سردار سلیمانی در اسطوره بودن هر دوی اینهاست ۰ این دو شهید بزرگوار توانستند وقتی نوعی احساس یاس،و سرخوردگی ملی ( در اثر ضعف دولتمردان بعد از ترکمانچای و بعد قرارداد برجام ) در کشور به وجود آمد با نوعی دغدغه ذهنی و شور عاطفی در یکی از مولفه های هویت ملی ، دو مرتبه احساس غرور ملی و عظمت مجدد را در بین مردم ترویج نمایند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅شخصیت ها و نوابغ و قهرمانان ملی در یک اندازه و قامت در تاریخ نمی مانند و مثل سایر حقایق عالم ، "اشتداد وجودی شان" متفاوت است ؛ در این میان آنانی که با یکی از مولفه های هویت ملی نه فقط به طور عقلانی و در ذهن بلکه با عواطف و احساسات قلبی و شور انگیز ملت هم رابطه دارند ، تاثیر عمیق تر و والاتری می یابند ۰ 🔴در "جوهره وجودی" این افراد عنصر و یا عناصری هست که به "بازسازی هویت ملی" کمک و موجب رشد شخصیت کمال خواه یک ملت می گردند ۰ البته چون هویت ملی در مقابل "غیر و غیریت" به منصه ظهور می رسد، این نمادهای اسطور وار در بحران ها بیشتر خودنمایی می کنند۰ 🔵بخشی از آنچه که خط و جریان امیر کبیر را به حاج قاسم سلیمانی پیوند می دهد ، "بصیرت" آنان در مقابل نفوذ و سلطه اجانب است که چون رودی خروشان "جریان بصیرت افزای تاریخ " این سرزمین را بانشاط و زنده نگه داشته است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰بازدید از قلعه فلک الافلاک در خرم آباد لرستان در تاریخ ۲۱ دیماه ۱۴۰۱ به همراهی دوست خوبم دکتر فرهاد زیویار که در حال حاضر استاندار لرستان است ۰ در قلعه فلک الافلاک می توان یکی از ابعاد ذاتی هویتی ملت ایران یعنی عظمت و خود اتکایی را مشاهده نمود۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 ۰ در قلعه فلک الافلاک ، موزه پر محتوا و قابل توجهی جمع آوری و در معرض دید قرار داده شده است ۰ این موزه حاصل سی سال کار مداوم یکی از علاقه مندان هویت ملی و میراث فرهنگی استان انجام شده است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
39.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌پرونده 📽افسانه نفوذ چین و روس 🔶 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر 🔰تحلیل دکتر موسی نجفی پیرامون استقلال به عنوان مهم ترین شاخص توسعه و پیشرفت آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌ تفکر و نوآوری‌ نگاه https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42 سایت|تلگرام|بله|اینستا|روبیکا|ایتا
دکتر موسی نجفی
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید» 🔴سلسله دروس ل
🔰درخواست علمی یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و عرض ادب بنده به شخصه به استاد و متفکری در حوزه علوم سیاسی که ذهنی دقیق و ساختارمند، در فهم و استفاده از تاریخ به بنده کمک بکند واقعا احساس نیاز می‌کنم. از مطالبی که در کانال قرار می‌دهید استفاده می‌کنم و ازشما و تلاش تون متشکرم، اما نیاز امروز بیش از این هست. بحث جریان شناسی تاریخ معاصر از صفویه تا امروز، و یا از قاجار تا امروز به صورت سلسله بحث های ویدئویی و قسمت های کمتر از ۲۰ دقیقه با روایت آقای دکتر نجفی، پیشنهاد می‌کنم که لطفا در کانال قرار بدید؛ که همگان استفاده ببرند. یا دوره هایی برگزار بشه، یا کتب و روش هایی برای مطالعه و فهم تاریخ و جریان شناسی معاصر بیان کنند و در کانال قرار بدهند. متشکرم. چون بنده رشته ام علوم سیاسی نیست و نمیدونم چطور، از کجا، به چه روشی این مطالعه رو آغاز کنم. اما نیاز زیادی امروز به فهم تاریخ معاصر داریم. 🔴جواب : 🔵نجفی: با سلام و تشکر از ابراز لطف شما دوست مخاطب ، خدمت تان عرض می کنم که بحث جریان شناسی تاریخی در ۱۱ قسمت به صورت فیلم کوتاه قبلا در همین کانال از تاریخ ۱۹ دی ماه سال گذشته قرار داده شده و شما می توانید آنها را به ترتیب شماره از یک الی یازده مشاهده بفرمایید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰مراسم اختتامیه هفته پژوهشِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 27 آذرماه 1401 با حضور و سخنرانی شخصیت‌های برجسته و دانشمندان علوم انسانی کشور برگزار شد. ✅در این مراسم که با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، دکتر غلامعلی حداد عادل، سرکار خانم دکتر علم‌الهدی، دکتر مهدی گلشنی، دکتر کریم مجتهدی و دیگر استادان و پژوهشگران برگزار شد، از بیش از 50 جلد کتاب جدید انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی شامل مجموعه آثار دکتر کریم مجتهدی، آثار دکتر مهدی گلشنی، آثار دکتر ساروخانی و دیگر آثار برجسته رونمایی به‌عمل آمد. 🔴همچنین در این مراسم از  طرح ملی استعمارشناسی ایرانی، شیوه‌نامه جدید پژوهش و آئین‌نامه ارتقاء علوم انسانی و همچنین سه کتابخانه تخصصی علوم انسانی در حوزه‌های «زبان‌های ایران باستان و زبان‌شناسی همگانی»، «کتابخانه علوم سیاسی» و «کتابخانه تخصصی تاریخ معاصر ایران و مطالعات استعمارشناسی» به‌علاوه یادبود پژوهشگران و استادان پژوهشگاه، رونمایی به‌عمل آمد. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
ادامه قبلی👆 🔰در دهه پنجم انقلاب، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید معقولیت نظام را در تمام سطوح جامعه رشد بدهند ✅در ابتدای مراسم دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه، ضمن عرض خیرمقدم به حضار، هفته پژوهش و روز حوزه و دانشگاه را تبریک گفت و اعلام کرد در این روز از 57 کتاب انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رونمایی به‌عمل می‌آید. دکتر نجفی با ارائه توضیحاتی کوتاه در مورد طرح ملی استعمارشناسی و طراحی شیوه‌نامه پژوهش، گفت: تجلیل از دانشمندان بزرگ، سنتی بوده که در تمدن اسلامی همیشه رایج بوده و باعث رشد و رونق آن شده است و ما هم باید در آستانه تمدن نوین اسلامی، این سنت بزرگ تجلیل از پیشکسوتان را مدنظر داشته باشیم. 🔴نجفی درخصوص طراحی شیوه‌نامه پژوهش گفت: در 13 ماه گذشته که بنده مسئولیت پروهشگاه را بر عهده داشتم، تصمیم گرفتیم یک‌بار دیگر در مورد مفهوم پژوهشگاه و پژوهش بیندیشیم و آئین‌نامه ارتقاء و شیوه‌نامه پژوهش را مرور کنیم و به لطف خداوند پس از حدود یک‌سال نتیجه کار آماده شد تا ما به موارد تفاوت دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها دست یابیم و دریابیم تفاوت پژوهش در پژوهشگاه‌ها با پژوهش در دانشگاه‌ها از کجا نشأت می‌گیرد و به این پرسش پاسخ بدهیم. 🔵استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد طرح ملی استعمارشناسی گفت: با توجه به اینکه ما نسبت به لطمات و صدماتی که از استعمار غرب متحمل شدیم، به اندازه کافی احاطه نداریم، یکی از آرزوهای دیرینه بنده این بود که در این راستا کاری انجام دهیم. امروز یک جوان فلسطینی حرف‌های یهودیان یا صهیونیست‌ها را به‌راحتی قبول نمی‌کند اما چرا در جامعه ما در برخی از مواقع حرف‌های برخی شبکه‌های بیگانه مورد قبول جامعه قرار می‌گیرد؟ دلیل آن به‌خاطر نشناختن استعمار است. ما در تاریخ‌مان استعمارستیزی زیادی داشتیم اما نتوانسته‌ایم استعمارشناسی را نهادینه کنیم و به‌صورت علمی روی آن کار کنیم، لذا تصمیم گرفتیم طرح استعمارشناسی ایرانی را در کنار استعمارشناسی اعراب، هندی‌ها، آفریقایی‌ها، آمریکای لاتین و... بررسی کنیم. درواقع بتوانیم به یمن برکت وجود انقلاب اسلامی که در دو بعد «مدنیت دینی» و «عمیق‌تر شدن لایه‌های حضور بیگانگان در کشورمان»، تاریخ 200، 300 ساله مقابله با اجنبی در کشور خودمان را بررسی کنیم. هرچقدر در این زمینه تلاش کنیم و جلو برویم، ارزشمند است. 🔴دکتر نجفی تأکید کرد: یک نظام سیاسی که مشروعیت و مقبولیت دارد، باید معقولیت هم داشته باشد. «مشروعیت» با نهادهای نظام و «مقبولیت» هم بر عهده نهادهای فرهنگی و اجتماعی است، اما «معقولیت» با دانشگاه و حوزه است و ما باید بتوانیم هرچه بیشتر در دهه پنجم انقلاب این معقولیت را در همه سطوح جامعه رشد بدهیم و در افقی که دشمنان سعی می‌کنند افق آینده کشور را تیره و تار نشان دهند، ما بتوانیم این معقولیت و منطق را طوری روشنایی‌بخش آینده قرار دهیم که هدایتگر نسل‌های آینده باشد. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi