eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
918 عکس
379 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر مولف : مرتضی مطهری ناشر کتاب : صدرا مولف : مرتضی مطهری ناشر کتاب : صدرا قطع : رقعی (21*14) سال نشر : 1391 شمارگان : 7000 چاپ جاری : 43 تعداد صفحات : 114 تاریخ ثبت : یکشنبه 8 فروردین 1389 تاریخ ویرایش : پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 16,000 ریال تاریخ ایران بسته پیشنهادی کتاب های خوب (ویژه انقلاب اسلامی ایران) معرفی کتاب بیش از هزار سال است که اندیشه ی اصلاح در میان مسلمین وجود داشته و حتی جنبش های اصلاحی بسیاری نیز در ابعاد مختلف فکری و اجتماعی به وقوع پیوسته است. در این کتاب پس از آن که از نهضت های اسلامی صد ساله ی اخیر و رهبران آنها مباحثی مطرح شده، اهداف کلی همه ی نهضت های اسلامی بیان گردیده است. همچنین نهضت اسلامی ایران را بزرگترین نهضت اصلاحی معرفی و به بررسی ماهیت، هدف و رهبری نهضت پرداخته شده است. که ضمن معرفی آثار امام خمینی(ره) ایشان را به مصداقق روایت معرفی می کند. در بخش دیگر شرایط موفقیت مصلح بیان شده است. مهمترین بخش این کتاب، بحث آفات نهضت است که مباحث آن به اختصار چنین است: نفوذ اندیشه های بیگانه. تجدد گرایی افراطی. ناتمام گذاشتن نهضت. رخنه ی فرصت طلب http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅استاد دکتر نجفی اگر فکر نمی کنید من ضد انقلاب و یا منحرف هستم، پرسشم این است که علیرغم نارضایتی گسترده اقنصادی در بین مردم و تبلیغات وسیع فضاهای مجازی و حمایت قدرتهای خارجی مثل امریکا و بی هویتی بخشی از جوانان چرا و به چه دلیل و یا دلایلی باز انقلابی مثل سال ۵۷ و یا حتی انقلابی مدل انقلابهای مخملی و یا رنگین در زمانه ما در ایران رخ نمی دهد ؟ ✅جواب : نجفی : با تشکر از پرسشگر محترم و تشکر مضاعف از اینکه با صداقت سوال خود را مطرح نمودید، اول باید بگویم صرف طرح پرسش نه دلیل انحراف است و نه دلیلی بر اینکه در زمین دشمن قرار دارید لذا هم شما و هم سایر دوستان این کانال در این مورد خودسانسوری نکرده و مطالب تان را صادقانه طرح کنید؛ بنده کمترین هم اگر بتوانم پاسخ داده وگرنه صادقانه خواهم گفت در حوزه تخصصی من نیست ۰ اما در جواب شما باید همان حرف پست های قبلی را با تاکید بیشتر بیان نمایم که وقوع انقلاب اسلامی را نباید در چارچوب محدود سقوط رژیم پهلوی ارزیابی نمود؛ در حقیقت بین نارضایتی مردم با "براندازی " و از آنجا تا ایجاد یک "انقلاب" آنهم اسلامی فرسنگ ها فاصله وجود دارد؛ برای همین هم نارضایتی اقتصادی امروز مردم تبدیل به ناسازگاری سیاسی حاد نشده و تابلوی اعتراضات گسترده انقلاب گونه مثل سال ۵۷ در فضای کشور دیده نمیشود و در ادامه نظریه پردازانه این قسمت باید بگویم ، اکثر قریب به اتفاق نهضت های تاریخ قرون اخیر ایران به کمک و استمداد از مذهب شیعه انجام یافته است و در زمان فعلی نیز مذهب در کنار مردم و حاکمیت توامان قرار دارد و لذا نمی توان در ایران معاصر از یک جنبش فکری نیرومند مردمی علیه نظام سخن گفت۰ 🔴اما در مورد انقلاب های رنگین باید گفت این حرکتها بیشتر مربوط به کشورهایی با رژیم مارکسیستی بوده است و در آن کشورها نیز مردم تحت استبداد قرار داشته و مجال واقعی برای بروز نظراتشان نداشته و ندارند؛ در حالی که در ایران نهادهای رسمی و غیر رسمی (مدرن و سنتی) زیادی برای بیان افکار و احساسات و انتخاب مردم وجود دارد و در بخش هایی توانمندی و مردمی بودن این نهادها و جریانها از بسیاری از کشورهای غربی نیز بیشتر است؛ لذا وقوع اینگونه انقلاب هایی که در کشورهای سوسیالیستی به وجود آمده در ایران اسلامی ممتنع است ۰ البته ناگفته نماند که در اینگونه انقلابهای" کاریکاتوری" ، سرویس های جاسوسی غربی به صورت پروژه گونه وارد شده و با قدرت رسانه ای ، فضا را مشوش و غیر شفاف می نمایند۰ بن بست در فلسفه سیاسی نسبت به وقوع این مدل از انقلاب و تحول دلیل بر سنگین شدن خواب مسئولین و رسیدگی نکردن به معضلات مردم و مشکلات آنان نبوده و نیست و کید و شیطنت غربی ها هم به این چند مدل حرکت و خرابکاری و پروژه محدود نخواهد شد ۰ 🔴در این بخش مناسب است کتاب انقلاب رنگین و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک منبع برای مطالعه دوستان معرفی نمایم۰ 🔵موفق باشید👇👇👇 ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
درباره کتاب انقلاب‌های رنگی و انقلاب اسلامی ‌ايران سازمان‌های اطلاعاتی غرب و به‌خصوص آمریکا به تجربیات خود در فروپاشی نظام کمونیستی از حربه‌ی انقلاب‌های رنگی برای سرنگونی دولت‌های مخالف استفاده کردند و «انقلاب گل‌رز»، «انقلاب نارنجی»، «انقلاب لاله»، «انقلاب کاج» و... را ترتیب دادند و بدین‌وسیله دولت‌های مخالف خود را تحت لوای دموکراسی جابه‌جا کردند و با روش‌های به ظاهر مسالمت‌آمیز دولت‌های طرفدار خود را بر سرکار آوردند. هنگامی‌که ایالات متحده از کاربرد ابزارهای متعدد برای مهار و سرنگونی نظامی‌جمهوری اسلامی ‌ایران ناامید شد، به‌خصوص بعد از انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ به الگوی سرنگونی و تغییر نظام از طریق یک انقلاب مخملی روی آورد، لذا سعی کرد به کمک نخبگان سیاسی، احزاب سیاسی و جنبش‌های دانشجویی و مطبوعات به این مهم دست یابد. اما مقاومت‌های فضای سیاسی ایران از جمله حمایت گسترده‌ی مردمی‌ و به‌ویژه دانشجویان از نظام، حضور پرقدرت و مدبرانه‌ی ولایت فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی ‌و عدم وجود انسجام فکری و پایگاه قوی‌ مردمی‌ برای احزاب اپوزیسیون و غیره موجب شده انقلاب رنگی در ایران به شکست بینجامد. کتاب حاضر تحت عنوان «انقلاب‌های رنگی و انقلاب اسلامی ‌ایران» به پردازش و بررسی این موضوع مهم پرداخته است. ناشر: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی - تاریخ نشر: ۱۳۸۸/۱۰/۱۵ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دین و دولت در ایران و استقلال علمای شیعه (به مناسبت ۱۲ مهر سالروز فوت آیت الله حاج ملا علی کنی ) ✅از موضوعات مهمی که امروز در ارتباط با تاریخ ایران و اندیشه سیاسی شیعه ارزشمند است ، تحول در رابطه دین و دولت از عصر صفویه تا به امروز است ؛ این رابطه در دوران افشاریه و قاجاریه و سپس مشروطه و عصر پهلوی دچار نوسانات زیادی گردیده است ۰ گروهی معدل روحانیت را در ارتباط با این دولتها تفسیری" انقلابی" می نمایند و گروهی بر عکس روحانیت را در ذیل دولت و در کنار حاکمیت ها مورد بررسی قرار می دهند؛ اما واقعیت این است هر دو گروه به افراط رفته و آنچه معدل کلی سیره علمای شیعه در پنج قرن اخیر نسبت به دولت در ایران میتواند به عنوان یک اصل ثابت و لا یتغیر در تمامی ازمنه دیده شود ، "هویت مستقل و غیر وابسته" روحانیت و زعمای شیعه نسبت به دولتها است ؛ حال این استقلال گاه در قالب انقلابی گری و گاه در قالب نصیحت و موعظه و هشدار نسبت به پادشاه و مقامات جلوه گری و نمود داشته است ۰ عامل سومی که در تحول این نوسان سیاسی موثر بوده است نقش و میزان همراهی و حضور مردم در میدان عمل اجتماعی است که در دو کفه این ترازو سخت موثر بوده است ۰ برای مثال از موارد گفته شده به قسمتی از نامه مرحوم آیت الله حاج ملا علی کنی به ناصرالدین شاه علیه قرارداد رویتر و بساط فراموشخانه میرزا ملکم خان و فراماسونری اشاره می کنیم ؛ این نامه ماهیت مستقل علمای بزرگ در مسائل فرهنگی و سیاسی مهم عصر قاجار را بخوبی نمایان می سازد و البته لحن و محتوای آن هم مربوط به چند سال قبل از نهضت تحریم و بیداری اسلامی در ایران است : 🔴عرض می شود اگر علمای اعلام در مسائل دولتیه –خدای نخواسته – مشاهده فرمائید و به خاکپای مبارک برحسب رضای آقا، مخدوم عرض کنند، فضولی نکرده بلکه فضول باید کسی باشد که این را فضولی بنامد. بر علما و غیر علما لازم است عرض کنند، پسند خاطر مبارک شود یا نشود، در مقام اصلاح آن برآیند یا نیایند،... ما دعاگویان، بلکه عموم اهل ایمان عرض می کنیم که شخص میرزا ملکم خان را ما دشمن دین و دولت دانسته ایم و به هیچ وجه صلاحیت وکالت از دولت و سلطنت و انتظام ملک و مملکت ندارد که به خطاب ولقب ناظم الملکی مخاطب و ملقب باشد و هرکس باعث این امر شده است، خیانت کلی به دین و دولت نموده است که چنین دشمن جانی را مداخله در کارهای بزرگ دولت داده است. مدت زمانی نگذشته که در دارالخلافه ... مجلس فراموشی ترتیب داده بود و به این تزویر و شعبده، در خیال تصاحب ملک و دولت و اضمحلال وذهب و ملت بود و الزام مواسات و یک جهتی و هم عهدی [گرفته بود] که هر یک در پای دیگری در مقام تمام مال و جان بایستند و تا یکی آوازی برآورد همه حاضر و ناظر باشند و در دقت اجرای شروط و فرصت و جمع اسباب نهضت و حرکت، همگی یک دفعه حمله ور شوند و بر غیر هرکه باشند بتازند و هرچه بخواهند بگیرند و ببرند...» 🔵🔷🔵آنچه در این نامه تاریخی قابل توجه است این نکات است : ادبیات خاص نسبت به شاه از طرف یک عالم شیعی - مخالفت با حضور استعمار خارجی در ایران - شناخت جریانهای فرهنگی غربی در پایتخت - صیانت از هویت دینی جامعه - هویت و استقلال زعمای شیعه نسبت به سلاطین قاجار - حساسیت بر روی افراد داخلی وابسته به سیاست های اجنبی 🔴لازم به ذکر است چند سال بعد همگام با نهضت تحریم و شروع بیداری اسلامی در ایران حضور مردم در صحنه بیشتر شده و بالتبع لحن زعمای شیعه مثل آیت الله میرزای شیرازی هم تندتر می گردد ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از دوستان گروه ✅باتوجه به فعالیت آموزشی شما در مقطع ارشد در رشته علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی اسلام به عنوان یه دانشجو تقاضا داشتم در صورت امکان صوت درس های که جنابعالی تدریس میکنید در کانال تان بگذارید با تشکر ✅نجفی: با تشکر از حسن ظن شما ، به اطلاع می رسانم که در نیمسال جاری تدریس در کارشناسی ارشد علوم سیاسی ندارم ولی توفیق تدریس در دوره دکتری علوم سیاسی را دارم و درس" تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران " را در حال حاضر درس می دهم۰ با توجه به درخواست شما ، از یکی از دانشجویان درخواست نمودم یک خلاصه صوتی از برخی مطالب کلاس برای هر هفته آماده نماید؛ لذا انشاالله که بتوان برخی از مطالب این درس تخصصی را برای علاقمندان رشته علوم سیاسی ارائه نمود۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅با عرض سلام سوالی داشتم.آیا فتوای حرمت مشروطه بعد از دو مرحله قبلی(طرفداری از اصل مشروطه و سپس مشروطه مشروع)،از طرف شیخ فضل اله شهید،از نظر سیاسی درست و به موقع بوده؟آیا نمیتوانسته برای قطع بهانه غربزدگان بر همان مشروطه مشروعه پا فشاری کند؟(چرا که بعد از استبداد صغیر آیت الله بهبهانی به دستور آیت الله خراسانی همین امر را پیگیری میکند هر چند که ایشان ترور میشود ولی نه مانند شیخ در ملا عام و توسط جریان نفوذی فرهنگی_روحانی) ✅جواب : نجفی : هر چند جواب پرسش ها در این کانال معمولا در آخر هر هفته است ولی چون این پرسش با یکی از بحث های تصویری مناسبت داشت لذا این پرسش با فیلم پاسخ همراه است ۰ البته به این دوست پرسشگر عزیز مقدمتا متذکر می گردم که تاریخ پر از این "اگرها و مگرهاست " ، منتها ما چون از زمان واقعه و حادثه ها جلوتر آمده ایم و امروز از فراز تاریخ به دل تاریخ نگاه داریم طبیعی است بسیاری از نتایج و حقایق و نیت ها و عمل ها و عکس العمل ها را بهتر می فهیم در حالی در زمان وقوع ، این حوادث با چنین شفافیتی دیده نمی شده است ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi 👇👇👇
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در جواب دانشجویی که پرسید شیخ فصل الله نوری با اصل آزادی مخالف بود ، به تبیین مراحل سه گانه نظریه شیخ در مشروطیت پرداخت۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅باسلام و احترام بنده سوالی داشتم در مورد اینکه : اصطلاح 'همزمانی امور ناهمزمان' یعنی چه ؟ ک ۰ ز ۰۰۰ ارشد اندیشه سیاسی در اسلام ✅جواب : نجفی : با سلام خدمت پرسشگر گرامی ، به نظرم پرسش شما کمی مبهم است و مطلب تان کمی مقدمه و توضیح می خواهد، ولی آنقدری که من از این پرسش در دستگاه ذهنی خودم ملتفت می شوم این پرسش را می توان در بستر تاریخ به یک نحو مطرح نمود و در اندیشه سیاسی و علوم اجتماعی در سطح و مفهوم دیگری دید و در افق فلسفه تاریخ هم در جایگاه بالاتری بدان نظر انداخت۰ در حقیقت تاریخ و تحولات تاریخی از قوانین و اصول خاصی پیروی می کنند؛ برای نمونه طبق نظر ابن خلدون عمر دولتها و مراحل آن از منحنی و قواعدی پیروی می نماید و مثلا در فلان زمان نباید بهمان تحول و یا انقلاب رخ دهد ، ولی به خلاف این قاعده به ناگهان امر جدیدی حادث میگردد که کسی منتظرش نیست یا مثلا دو پدیده ای که معمولا متقارن هستند ، اتفاق نیفتاده و به جای آن اتفاقی که کسی منظرش نبوده ، حادثً می شود۰ 🔴 موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰نظر و پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام استاد کتاب فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر رو که میخونیم دو چیز کاملا روشن میشه... یکی حکومت نالایق قاجاری ها و خودفروخته های درون حکومت قاجاری و جامعه ایرانی(به جز سه نفر:عباس میرزا،قائم مقام و امیرکبیر)توجه رو جلب میکنه و دیگری دخالت بسیار زیاد دول های خارجی مخصوصا انگلیسی ها در اون زمان در تمام سیاست ها و تصمیمات کشور ایران... حالا سوالم اینه که چرا ضعیف بودن قاجاریه و فروختن کشور و همچنین عقب نگه داشتن ایران در اون زمان شروع صنعتی شدن دنیا برای ملت ایران تا حد زیادی واضح و روشن هست،بطوریکه هر گونه ذلت و خودفروختگی رو مردم به قاجاریه تشبیه میکنن ولی اثر چندانی از خدمات و تفکرات امیرکبیر،قائم مقام و عباس میرزا در ذهن ایرانیان نیست؟(بنظرم شناخت رویکردی این سه شخص در کنار رویکرد شاهان و خودفروخته های قاجار از بهترین نمونه های شناخت خودباوری و خودکوچک پنداری هست که مورد غفلت واقع شده) و سوال بعد اینکه چرا هیچ نقشی از دول خارجی مخصوصا انگلیس در عقب نگه داشتن ایران و جدا کردن سرزمین های ایران از همدیکر دیده نمیشود؟و عموما که نقش انگلیس در عقب ماندگی ایران بدتر و بیشتر از دیگر کشورهاست ولی اثر چندانی از انگلیس نمی بینیم و برعکس نقش دیگر کشورها تا اندازه ای دیده میشوند؟ ممنون ✅جواب : نجفی: با تشکر از اظهار نظر و دقت محققانه دوستمان به عرض می رسانم پرسش شما دو بخش دارد در قسمت اول شما نظری را در مورد ملت ایران برای علل عقب ماندگی طرح کردید ، هر چند نظر شما واضح نیست که آیا دارید از مردم الان ایران سخن میگویید یا مردم دوران قاجار ؟ اما اینکه واقعا علل عقب ماندگی ما در دوران مذکور در چه عواملی خلاصه میگردد ، بحث مهمی است که نمیتوان آن را تک عاملی دید و باید به عوامل مختلف طولی به ترتیب اهمیت اشاره نمود مثل ؛ استعمار خارجی ، بی کفایتی قاجارها ، انحطاط بخشهایی از جامعه ، فقر و بیسوادی نسبی ؛ و ۰۰۰ اما در قسمت دوم پرسش با شما هم عقیده ام که نقش مخرب روباه و سالوس پیر یعنی انگلستان در عقب ماندگی ایران پنهان است از جمله عوامل این پنهانی میتوان به کار فرهنگی انگلیس و تربیت تحصلکردگان طرفدار خود و جریان شرق شناسی اشاره کرد ۰ از نمونه های این جنایت ها می توان به قحطی بزرگ جنگ اول جهانی اشاره کرد که بیش از یک چهارم جمعیت ایران در اثر قحطی و در اثر سیاست انگلیس از بین رفتند و آنها توانستند این جنایت و نسل کشی را از برای مدتی از نگاه تاریخ پنهان دارند ۰ امروز علیرغم چنین جنایتی و جنایات مشابه ، خود را مهد تمدن و آزادی معرفی می کنند ؛ البته از دیگر عوامل مهم در نشناختن استعمار انکلیس در ایران ، بخاطر مستعمره مستقیم نبودن ایران و ندیدن چهره واقعی استعمار به طور عام و انگلیس به طور خاص در بین مردم و نخبگان است؛ مطلب مهمی که در هندوستان و یا عراق بخاطر حضور مستقیم و خشن تر استعمار وضوح بیشتری دارد و استعمار با شفافیت بیشتری دیده می شود۰ مطلب مهم دیگر هم پوست انداختن استعمار از کهنه به نو و فرانو می باشد ؛ درست مثل جنایتکاری که در جوانی مرتکب جرم شده ولی امروز موهایش سفید و قیافه اش مثل پیری دانا و دوست داشتنی شده است !! آیا چنین تغییری، اصل جنایت را پاک و تطهیر می کند ؟ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi