🔰 مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی
(قسمت سوم: ساحت تحریف امام)
✅جناب استاد نجفی! ما بخت آن را یافتهایم که زمانه ظهور مردی را درک کنیم که به یک معنا در دنیا شرار افکنده و تأثیری پیشرونده بر جهانِ ما گذاشته است. طبیعی است که برخی بخواهند چهره چنین شخصیتی را مشوه و اندیشه او را تحریف کنند. از نگاه شما اساسیترین مولفه تحریف امام(ره) چیست؟
🔴 در این زمینه با مجموعهای از تحریفها روبرو هستیم. در ابتدا برخی کوشیدند تا حرکت ناخداوار امام(ره) را کماهمیت جلوه دهند. سپس کوشیدند تا امام(ره) را در چارچوب ایران محدود کنند و بگویند او یک رهبر ملی بود و تمام شد! آنها به سرعت دریافتند که این کوششی باطل است؛ چه آن که در پاکستان، هند، آفریقا و دیگر نقاط، صدای حقخواهی بلند شده و مردم عکس امام(ره) را سرِ دست گرفتهاند.
آنگاه گفتند که امام(ره) و اندیشهاش به دردِ مبارزه میخورد و نه زندگی! این تفکر، پیشزمینه القائاتی است که در جریان بیداری اسلامی صورت گرفت. به نام اسلام، حکومتهای دستنشانده را ساقط کنید اما آنگاه که میخواهید از نو حکومت بسازید، باید به قواعد لیبرالیسم تن در دهید! استفاده از اسلام برای مبارزه، آری؛ اما استفاده از اسلام برای زندگی و نظامسازی، نه!
اما گونه خطرناک تحریف در حوزه تمدنسازی مطرح میشود؛ آنجا که برخی میگویند امام(ره) و اندیشهاش نمیتواند تمدنی بزرگ بسازد. از نگاه آنها، نهایت کارِ امام(ره)، ایجاد یک نظام سیاسی است؛ نظامی که میکوشند آن را سیاه جلوه دهند. میگویند این نظام مردم را به وادی تیرهروزی کشانده است و نمیتواند پیامی جهانی و تمدنی داشته باشد.
🔶🔶داعش و جریانهای بنیادگرا؛ کاریکاتورِ انقلاب اسلامی!🔶
بیشتر آنچه که کینهورزانه علیه نظام گفته میشود به سبب زیر سوال بردن توان تمدنی این نظام است. دراین راستا یکی از اقدامات دشمنان علیه ایران، کاریکاتور ساختن از انقلاب است؛ کاریکاتورهایی مثل داعش و جریانهای بنیادگرا. خواستند بگویند که اسلامِ اصیل، همین اسلامی است که انسان را سر میبُرد و مُثله میکند. باز هم به زودی دریافتند که نمیتوان چنین حکمی داد.
آنها میدانستند که اندیشه شیعی، بنیان کار امام(ره) است. ضمن آن که مردم جهان دیدند که سنگینترین درگیری با داعش و بنیادگرایان(به طور مثال در سوریه) از جانب انقلاب اسلامی صورت میگیرد؛ طبعا بدخواهان نمیتوانستند انقلاب را با این جریانات در یک قاب بنشانند. اتفاقا کشورهای طرفدار غرب، طرفدارِ داعش و بنیادگرایان نیز هستند؛ مثل عربستان سعودی و ترکیه.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی
(قسمت چهارم : فلسفه تمدنی انقلاب اسلامی)
🔶🔶کار تمدنسازی با شعار سامان نمیگیرد🔶
🔴 تکرار میکنم؛ خطی که این تحریفگران دنبال میکنند، خطِ نفی قدرت تمدنسازی حرکت امام(ره) است. در مقابل، ما به حرکت پیوسته و آرام و عالمانهی اندیشمندان نیاز داریم. این کار با شعار سامان نمیگیرد. شما وقتی میتوانید از تمدن سخن بگویید که در هنر، سینما، تئاتر، زندگی شهری و... الگوهایی ارائه کنید که انسانِ غربی، حسرت ببرد. مجموعه این الگوها در معنویت و رفاه اجتماعی و... یک تمدن را میسازد.
محل نزاع اینجاست که برخی نمیخواهند این چهره تمدنساز از اسلام و امام دیده شود.
✅ در این زمینه، در داخل با چه چالشهایی روبرو هستیم؟
🔴 مسأله این است که برخی در داخل کشور، اساسا چقدر انقلاب را قبول دارند. چه بسا برخی در دل باور داشته باشند که امام و انقلاب، به درد براندازی نظام شاهنشاهی میخوردند و بس، نه بیشتر. جریانات ملی و نهضت آزادی و جبهه ملی و... چنین رویکردی داشتند. آنها میخواستند شاه برود اما جمهوری اسلامی نمیخواستند. برخی نیز جمهوری اسلامی میخواهند منتها با قرائت لیبرالیستی و پروتستانتیستی!
این جریانات، البته جریانات تمدنساز نیستند. ما پنجه در پنجه تمدن غرب افکندهایم اما آنها جرأت ادعای تمدنسازی را ندارند. از دیدگاه شما، دولت آقای حسن روحانی، دولتی است که اعتقادی به مسائل تمدنی داشته باشد؟ قرائت این دولت از همهچیز غربی است! دولت نه به جبهه مقاومت اعتقادی دارد و نه به این که این تمدن میتواند جاری و ساری باشد؛ همفکران دولت به دنبال یک ژاپن اسلامی هستند که در این زمینه هم موفق نبودهاند.
🔶🔶تمدنسازان طالبان آرامشاند🔶
از این گذشته به این نکته نیز باید توجه کرد که کشوری که خواهان تمدن است، خواهان آرامش نیز هست؛ حال آن که دشمنانِ این اندیشه، دقیقا مخالفِ مسیر آرامش حرکت میکنند. آنها نمیخواهند کشورها، لحظهای آرامش داشته باشند؛ قضایای سوریه را ایجاد میکنند، عراق را به آشوب میکشند، مرزها را ناامن میکنند، در اهواز مردم را به رگبار میبندند، اینجا و آنجا بمبگذاری میکنند و... آنها هستند که نمیخواهند این کشور و این منطقه آرامش داشته باشد؛ این ما هستیم که خواهان آرامشیم.
آنها میدانند که هرچه زمان بگذرد، انقلاب اسلامی بیشتر قدرت میگیرد. ما در صلح بهتر میتوانیم سخنمان را به جهان برسانیم تا در آشوب.
کار امام(ره)، نقدِ «وضع موجود» برای حرکت به سمت «وضع موعود» بود
✅ اگر بخواهید از یک منظر آیندهپژوهانه به امام(ره) بنگرید، از دیدگاه شما جهان، یک قرن دیگر چه تصویری از شخصیتی به نام روحالله خمینی در ذهن خواهد داشت؟
🔴 انقلاب و شخصیتهای اصلی آن با هم قریناند. اگر این انقلاب نباشد، شخصیتهای آن هم دیده نمیشوند. امام(ره)، رئیس و معمار یک جریان است. این جریان البته جریانی افولکننده و از بینرفتنی نیست. کار امام(ره)، بازگشت به دین در جهانِ دینزدایی است. این کار، حداقل و حداکثری دارد. در حقیقت حرکت امام(ره)، نقد وضع موجود برای حرکت به سمت وضع موعود بود.
🔶🔶 رهبر انقلاب و تکمیل پازل حرکت امام(ره)🔶
✅ پس از امام(ره)، یک شخصیت کاریزماتیک و اندیشمندِ دیگر، جانشین ایشان شد. از نگاه شما رهبر انقلاب، چگونه پازل حرکت امام(ره) را تکمیل میکند؟
🔴 عمر امام(ره) کفافِ به نظاره نشستن بسط اسلام در عصر ما را نمیداد. طرح امام(ره) که بخش زیادی از آن در جنگ تحمیلی گذشت، به اجمال باقی ماند. بسط این تفکر در ابعاد مختلف، کار رهبر معظم انقلاب بود. از جنبهای میتوان این امر را به رابطه اهلبیت(ع) و پیامبر(ص) تشبیه کرد. این امامت بود که میتوانست نبوت را تفسیر کند و تفصیل دهد.
طبعا تفسیر و تفصیل آنچه پیامبر(ص) از جانب خداوند آورد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به یک انسان 250 ساله نیازمند بود. انقلاب اسلامی نیز همینگونه است و اگر بخواهیم آینده و اوج آن را در عبارتی خلاصه کنیم باید از «تمدن اسلامی» یاد کنیم.
✅ به عنوان نکات پایانی، سخن شما را با ما، نسل امامندیده، میشنویم.
🔴 شما نسلی در آب هستید و لازم نیست به جستجوی آب برآیید. بسیاری از جوانان نمیدانند که در چه زمانه مهمی زیست میکنند و چه موهبت بزرگی در اختیار آنهاست. اگر عمیقتر به زمانه خود بنگرند و زمانه خود را با تاریخ گذشته در قیاس آورند –اگر خط انحرافی انفجار اطلاعات در شبکههای اجتماعی بگذارد- به شاخصها دست مییابند و ارزشها به درستی درک میکنند.
یک سیاهپوستِ آمریکایی این ارزشها را به خوبی درمییابد و نشر این ارزشها، روزافزون خواهد بود.
بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم.
من هم از شما و همکارانتان تشکر میکنم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanaj
🔰چهارمین نشست گفتمانی نسل سرنوشت
با عنوان :
✅مروری بر فلسفه سیاسی بنیانگذار انقلاب اسلامی
🔴با حضور دکتر موسی نجفی
🔵از طریق کلاس مجازی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅چطور با وجود اینکه جریان معتزله نقش محوری و علمی در زمان مامون و خلفای بعدی که دوره حرکت تمدن اسلامی بود،داشت و اینکه مقابل ائمه و مکتب تشیع مکتب سازی میشد و به نام ارتباط تمدنها و ارتباط با دستاوردهای سایر علوم،یونان زدگی و انحرافات عقیدتی ایجاد شد و در عین بی توجهی به شیعه و ائمه هدی و شهادت امام رضا،از علمای اعتزالی و ایرانی غیر مسلمان و رومی حمایت میشد،تمدن اسلامی حرکت بسمت جلو و نقطه عطفی برای تمدن سازی داشت و شروع فعالیت های تمدنی مسلمین شد؟چطور با وجود اینکه معتزله محوریت داشت و این جریان با مبانی اصیل شرعی و عقل قدسی تضاد دارد ولی توانست در بحث تمدن سازی بیاید و نقطه عطف تمدن اسلامی در ان دوره بشوند؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر ، به نظرم پرسش شما به صورت کلی و جزیی دارای نکات درست و نادرست توامان می باشد ۰ خود شما مقدماتی را مفروض گرفته و بعد آنها را با هم ترکیب نموده و سپس نوعی نتایج تمدن شناسانه از آن نتیجه گرفته اید ۰ مهمترین نکته که خودش،قابل بحث است این است که ما جریان معتزله را مساوی عقل گرایی تصور نماییم و غلبه مقطعی آنان را بر اشاعره موجد نوعی جریان تمدنی بدانیم ۰ تمامی این مفروضات اثبات نشده و به نظر غیر دقیق بوده و بیشتر ناشی از نوعی تطبیق ناقص عقل گرایی در جهان اسلامی با دنیای غربی است ۰ در این رابطه برخی مستشرقین بی تاثیر نبوده و سعی نموده همان نقشی را که فیلسوفان و جریان راسیونالیسم در تحولات فکری و علمی بعد از رنسانس غرب داشته اند در تاریخ فرهنگ اسلامی شبیه سازی نموده و معادل این عقل گرایی را یا در فلسفه اسلامی و یا در جریان کلامی معتزله بسط و نشر دهند ۰ البته کسی نمیتواند منکر جریان عقل گرایی در توسعه تمدن اسلامی شود ولی این عقل گرایی را تماما به نوعی شبیه سازی و یا معادل سازی با تمدن غرب نمودن ، کاری غیر پژوهشی و غیر علمی است ۰ از طرف دیگر جریان عقل گرایی در توسعه تمدن اسلامی میتواند در عرفان و فقه و حتی اخلاق و برخی دیگر از معارف قابل تحقیق و بسط باشد ۰
کتاب نظام عقلانیت سیاسی اسلام و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی اثر دکتر رضا غلامی نکات مفیدی برای بحث مذکور دارد که مراجعه به آن را به عنوان منبع شناسی به نشانی زیر توصیه می نمایم ۰👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 کتاب «نظام عقلانیت سیاسی اسلام و جایگاه آن در شکلگیری تمدن نوین اسلامی»
✅اثر حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی
انتشارات آفتاب توسعه (ناشر اختصاصی آثار مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا) .
این کتاب در ۳۹۹ صفحه در قطع رقعی در ۴ فصل معنا، مبنا و سیر تطور عقلانیت، عقلانیت اسلامی، عقلانیت سیاسی اسلام و تمدن نوین اسلامی و جایگاه و کارکرد نظام عقلانیت سیاسی اسلام در شکلگیری آن به رشته تحریر در آمده است.
🔴در قسمت پیشگفتار آمده است: عقلانیت اسلامی از شعب و شاخههای متعددی برخوردار است که مهمترین آنها، عقلانیت سیاسی است. واقعیت این است که اگر بتوان عقلانیت اسلامی را نوسازی کرد، به تبع آن، عقلانیت سیاسی اسلام نیز نوسازی شده است و امکان دستیابی به عقلانیت سیاسی به مراتب قویتر و کارآمدتر وجود دارد. با ورود به بحث عقلانیت سیاسی اسلام، جدای از بحث نسبت دین و دنیا و همچنین دین و سیاست که تعیین موضع درباره آن اجتنابناپذیر است، ۲ دکترین اصلی یعنی «دکترین امامت» و «دکترین خلافت» رخ نمایی میکنند.
🔵نویسنده معتقد است: جامعهسازی و حتی دولتسازی در عالم اسلامی که مقدمه شکلگیری تمدن اسلامی است، به شدت به نحوه مواجهه ما با عقلانیت به ویژه در ساحت عمل بستگی دارد. از همین جهت، پیوند بحث نظام عقلانیت سیاسی اسلام با تمدن نوین اسلامی، نه فقط میتوانست بحث از عقلانیت را از شکل انتزاعی و تئوریک محض خارج کند، بلکه آثار تحول و نوسازی عقلانیت اسلامی به خصوص در عرصه عمل را تا حدی ملموس نماید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#رجال
🔶🔶🔶عیارسیاست ورزی در تاریخ شیعه
به مناسبت ۱۳ شوال سالروز رحلت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه پژوهشی گروه تاریخ و اندیشه معاصر - موسسه امام خمینی - قم - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
✅موضوع جلسه :
✅پرسش هایی در مسیر جامعیت و تکمیل یک تحقیق ارزشمند
🔴دکتر نجفی :
برای دوستانی که کار پژوهشی دارند طرح ده پرسش،تحقیقی ضروری است در این جلسه به دو پرسش اشاره می کنیم :
🔶پرسش اول آنکه هر یک از شما طی این سالها وقتی که به کار تحقیقی مشغول هستید چه مراحلی را در ذهن خود برای فتح قله پژوهش،طی می نمایید ؛ البته منظور راههای مرسوم روش،تحقیق نیست بلکه تجربه شخصی هر یک از اعضای گروه نسبت به موضوعات پژوهشی مراد است ۰
🔷پرسش دوم : شما دوستان گروه تا این مرحله توانسته اید مسیری را تاکنون طی نمایید ولی از این مرحله به بعد نیز باید مراحلی را بروید ، هدف نهایی شما و "استراتژی کلی" تحقیق برای کار اصلی و محوری خودتان را چگونه بازتعریف و نسبت سنجی می نمایید ؟
🔶قرار شد اعضای گروه در این مورد فکر نموده و تجربه علمی سالیان اخیر خود را نسبت به این پرسش ها مورد نقد و بررسی قرار دهند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از خبرگزاری تحلیلی خبری ایبسنا اصفهان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطارنسل سرنوشت به خانه مشروطیت رسید
🔷️ چهارمین جلسه از نشست های گفتمانی 🇮🇷"نسل سرنوشت"🇮🇷
🔶️ با محوریت: مروری برفلسفه سیاسی بنیانگذار انقلاب
💎 با حضور #استاد_موسی_نجفی دکتری علوم سیاسی
#معاونت_مطالبه_گری_و_گفتمان_سازی
#معاونت_فرهنگ_سازی
#نسل_سرنوشت
#فلسفه_سیاسی_بنیانگذار_انقلاب
#استاد_موسی_نجفی
🔻 #مناظره «مشروطه و چالش تجدد»
سه شنبه ساعت ۱۶
سید هاشم #آقاجری | موسی #نجفی
#آزادفکری_تیوی
#رایگان
🎊🎊 #هدیه_ویژه هنگام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19
مشاهده در سایت:
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
🔰پرسش های مخاطبین محترم :
✅پرسش اول
من میخواستم یک سیر مطالعاتی درباره تاریخ طی کنم. به صورت فردی یا همراه دوستان.
علاقه مون حول انقلاب و اسلام هست.
پیشنهاد شما چیه
چی بخونیم ؟
از کجا شروع کنیم بهتره؟
درباره تاریخ . بیشتر صدر اسلام.
یا 500سال اخیر . فک کنم صدر اسلام مهمتر باشه نظر شما چیه؟
لطفا راهنمایی کنید؟
✅پرسش دوم
سلام
ببخشید یک سوال درمورد شبهه ای که اخیرا پاسخ دادید،داشتم
اساسا دادگاه هویدا و حکمش را عادلانه و از لحاظ حقوقی،قانونی میدانید؟
آیا قاتل هویدا در دادگاه شناسایی و محاکمه شد؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از دوستان پرسشگر ، در جواب پرسش اول می توان گفت که نفس تاریخ خواندن اولی تر و مهمتر از نوع و زمان تاریخ مورد مطالعه است ؛ اینکه کسی بتواند نوعی زاویه دید عمیق و نگاه تاریخی داشته باشد در نوع زندگی و البته شخصیت و حتی مطالعات علوم انسانی و غیر علوم انسانی وی تاثیر زیادی خواهد داشت ۰ بینش تاریخی در نهایت به انسان اعتدال و انصاف و نوعی عقلانیت و فهم می دهد ۰
موارد گفته شده اگر با تداوم و دقت مطالعاتی و پژوهشی همراه و ممزوج شود فرقی نمی کند که تاریخ معاصر خوانده شود یا صفویه و یا تاریخ صدر اسلام ؛ هر مقطع تاریخی ارزش خاص خود را داشته و بصیرت عام و خاص،خودش،را در پی خواهد داشت ۰ نکته مهم دیگر این است که مطالعه تاریخ قرون اولیه اسلامی،میتواند با صفویه خوانی و مشروطه شناسی همزمان و به طور موازی خوانده شود ۰ در هر حال جنس این مطالعات مشترک و زمان آنها متفاوت است ۰
🔶در مورد پرسش،دوم هم قبلا توضیح داده ام ولی در ادامه می توان اضافه نمود که هویدا یک فرد بهایی بوده که ۱۳ سال نخست وزیری یک شاه وابسته به استعمار را در کارنامه سیاسیش،دارد و از طرفی هویدا از نظر اخلاقی مشهور به همجنس بازی بوده ؛ لذا حکم اعدام چنین فردی در هر شرایطی مطابق شرع و عقل درست بوده است ؛ چه رسد به اینکه در اول یک انقلاب ، چنین فردی با قاضی ویژه ای مثل آقای خلخالی روبرو گردد ، نتیجه معلوم است و البته فرجام قضیه هم صرف نظر از برخی شایعات و حواشی و شرایط خاص اول انقلاب به نظر حکم اعدام برای وی ، عادلانه و درست بوده است ۰
موفق باشید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
🔻 #مناظره #مشروطه_و_چالش_تجدد
امروز ساعت ۱۶
🔸سید هاشم #آقاجری | موسی #نجفی
#آزادفکری_تیوی
#رایگان
🎁🎁 #هدیه_ویژه ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
ادامه قبل👆👆
🔰در این درس-گفتگو چه میگذرد؟
✅دوران مشروطه خواهی تقریبا آغاز دورانی است که متفکران جامعه ایران با مظاهر تمدن نوین آشنا شده بودند و به قدر توان و آشنایی خود، درباره ابعاد مختلف آن مانند علم، فن، سیاست و حکومت میاندیشیدند. این دوران، دوران آغاز نزاعهای فکری-سیاسی-اجتماعی نیز هستند. این دیدگاهها و این نزاعها همگی در یک عنصر مشترک بودند و آن عنصر؛ یافتن نسبتی میان داشتههای فکری و فرهنگی (سنت، دین، عقاید و ...) و عناصر دنیای جدید است.
🔴خود رخداد مشروطه خواهی نیز عرصه عملکرد و فعالیت این جوانههای فکری بود. روحانیون کاملا سنتی (و در بیانی متحجر)، روحانیون تحولخواه و نواندیش، طبقه انتلکتوئل و روشنفکر مرتبط با میراثهای دینی و سنتی و روشنفکران رادیکال چند نام برای تقسیمی پر ابهام در فعالان سیاسی و ایدئولوگهای فکری این زمان هستند. این جریانات با اخذ دیدگاهی نسبت به سنت و دیدگاهی نسبت به تمدن مدرن وارد کارزار تحولات سیاسی شده بودند و هر کدام نیز به سهم خود اثراتی داشتند.
🔶اما ما اکنون پس از گذر نزدیک به یک قرن میتوانیم به تحلیل این دیدگاهها بپردازیم. برخی معتقدند تجدد خواهی برآمده از سنت عمیق فکری-دینی با آگاهی مناسب (البته طبیعتا غیر کامل) از شرایط و عناصر دنیای جدید توانست مسیر جدیدی را در مقابل جامعه ایرانی قرار دهد و رشد این بیداری و آگاهی افق تمدن اسلامی را در پی دارد.
🔴مشاهده در سایت:
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi