✳️ظهور ابعاد اربعین در آینه انقلاب اسلامی✳️
📚📚طلیعه تمدن جدید! ؟ یا تحول و "عهد آخرالزمانی"
(یک حقیقت با دو تعبیر از دو نظریه پرداز امریکایی و روسی)
🔴🔵🔴دو اظهار نظر از دو متفکر و نظریه پرداز متفاوت یکی هنری کیسنجر امریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی وجود دارد که علیرغم زاویه نگاه متفاوت از یک حقیقت واحد و مهم درباره انقلاب اسلامی و احیای سنت دینی در عصر جدید پرده بر می دارد :
اول به نظر هنری کیسنجر درباره تاثیر انقلاب اسلامی که از ایران آغاز شده ، می پردازیم ؛ وی چندین بار از تعبیر "امپراتوری پارس" یا امپراتوری ایران سخن گفته ، و در سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با رادیو ان پی آر نکته مهمی را می گوید :
نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است این وضعیت این فرصت را به ایران می دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوان شیعی احیا کند .
🔴🔵🔴این سیاستمدار ۹۴ ساله یهودی بار دیگر این اظهارات را خطاب به ترامپ در مهر ۱۳۹۶ تکرار می کند ۰ صرف نظر از میزان دقیق بودن الفاظ بکار رفته در سخن وی ، ساخت یک امپراتوری ( چه پارسی ،ایرانی ، اسلامی و یا شیعی ) علاوه بر بستر تاریخی و امکانات مادی ، به نوعی نیروی" برتر فرهنگی و فکری" محتاج است که بتواند بیرون از قدرت تکنیکی و تبلیغی و سیاسی و فکری غرب مدرن عرض اندام کند و در اعتراف کیسنجر، ایران به چنین شرایطی دست یافته است ۰ در فرض مذکور ایجاد چنین امپراتوری در جهانی که تحت سلطه تمدن غرب است فقط با یک تمدن رقیب و جدید و پر انرژی ممکن است ؛ تمدنی که نوعی بستر جدید برای نظمی نو و یا به تعبیری تمدنی متفاوت را در چشم انداز دین نشان می دهد۰ اربعین می تواند طلیعه این نگاه جهانی و فرا ملی باشد۰
🔴🔵🔴برای تکمیل این سخن و اثبات آنچه گفته شد با یک چرخش به نیمکره دیگر زمین رفته و به اظهار نظر متفکر روسی که یک مسیحی ارتدوکس است و در راهپیمایی اربعین شرکت کرده توجه می کنیم ؛ پروفسور الکساندر دوگین می گوید:
«این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی ۰ ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.»
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰شاردن جواهر فروش ماجراجوی فرانسوی و نویسنده سفرنامه مشهور شاردن در تاریخ فکری و فرهنگی اروپا از جایگاه ویژه ای،برخوردار است ؛ او که با نوشتن سفرنامه چند جلدی شهرت به سزایی نزد متفکران بزرگ غربی امثال متسکیو پیدا نمود ، در مورد پیشرفت دوره صفوی به نکته مهمی اشاره می نماید و معتقد است که ؛
🔴ایران نه از هر لحاظ اما در اغلب موارد پیشرفته تر از اروپا است ۰
همچنانکه در جای دیگر از سفرنامه اش اصفهان پایتخت صفویه را بزرگتر و باشکوه تر از لندن پایتخت انگلیس توصیف می کند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
22.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما -
✅دکتر نجفی : شرایط سیاسی و فرهنگی حضرت امام رضا علیه السلام و ضرورت بحث "تمدن رضوی " به دنبال دو موضوع "نهضت حسینی" و" نظام علوی"
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
23.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴برنامه ضیافت رضوی ۲ - شبکه ۴ سیما -
✅دکتر نجفی : بررسی راهبرد حضرت امام رضا علیه السلام در قبولی ولایتعهدی و شباهت آن با خلیفه چهارم شدن امام علی علیه السلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مولفه های حکمرانی و تمدن سازی در مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام
✅موضوع سخنرانی دکتر نجفی :
🔴تمدن رضوی حلقه وصل تمدن گذشته و آینده اسلامی
🔶زمان :۲۳ مهر ماه ۱۳۹۹
🔶مکان : مشهد دانشگاه امام رضا علیه السلام
🔵جلسه به صورت محدود و حضوری است
همچنین به صورت وبینار از طریق لینک قابل دسترسی است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰«چیستی و مولفههای تمدن رضوی»
✅در گفتگو پاسدار اسلام با دکتر موسی نجفی
🔴مکتب رضوی حلقه وصل نظام علوی و نهضت حسینی به تمدن مهدوی
🔵به کوشش: قاسم بابائی
اشاره:
دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسندهی کتاب تمدن رضوی است. متن حاضر گفتگوی صمیمانه با ایشان دربارهی تمدن رضوی است. دکتر نجفی در این گفتگو به پرسشهایی مانند چیستی تمدن مولفههای اصلی تمدن، تفاوت تمدن اسلامی و غربی، چیستی مکتب رضوی و به تبیین اوصاف تمدن رضوی پاسخ دادهاند.
🔶*موضوع گفتگوی ما «مولفهها و شاخصهای تمدن رضوی» است. پیش از ورود به بحث تمدن رضوی ابتدا دربارة چیستی و مولفههای تمدن توضیح بفرمائید.
تمدن معادل واژة «civilization» از ریشه لاتینی « civitas» به معنای شهر و شهروندی در زبانهای فرانسـه و انگلیسی است. این لفظ کـه از کلمه عربی مدینه (شهر) گرفته شـده، معـادل رایج آن در عربی(الحضارة) از ریشۀ حضور و تجمع است. اما تعریف اصطلاحی تمدن با تعاریف متفاوتی همراه است و در این مورد اکه چه چیزی را تمدن بدانیم، هیچ اجماعی وجود ندارد. به نظرم برای تمدن اعم از اسلامی و غیر اسلامی میتوان به ویژگیهای نوزدهگانهای اشاره کرد که به منزله جنس تمدن هستند. البته هر تمدنی اعم از اسلامی و غربی فصل خاص خود را دارد که باید آن را در نظر گرفت. .
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆👆
قسمت دوم
🔴برخی از ویژگیهای نوزدهگانه عبارتند از:
شهرنشینی، خلاقیت و نوآوری، فرهنگ بارور، قانونمندی، اخلاقمداری، شکوفایی همة استعدادهای انسانی، شکوفایی هنرها و صنایع، ایجـاد نظامهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. یکی از عناصر تمدن
شهرنشـینی اسـت. تمـدن در روسـتاها، محیطهای کوچـک و جنگلها به وجـود نمیآید. از دیگـرشـرایط جغرافیایی تمدنها، اعتـدال دمایی است. تمدن در مکانهای خیلی بد آب و هوا و خیلی گرم و خیلی ســرد شکل نمیگیرد. يكــي دیگر از ویژگیهای تمدن قانونمنــدی است. هیـچ تمدنـی را نمیتـوان سـراغ گرفـت کـه در آن هـرج و مـرج حاکـم باشــد. تمدنهــا بایــد بــه قانــون پایبنــد باشــند. ویژگــی ديگــر تمدنهــا فرهنگپــروري اســت. تمدنهــا، فرهنگهــا را غنــی میکننــد و هنــر و صنعــت را شــکوفا ميسـازند. بــه تعبيــر ديگــر شــايد بتــوان گفــت تمدنهــا ميتواننــد عينيــت يــك فرهنــگ را بهطـور جامـع و در ادامة مسـير آن فرهنگ نمايان سـازند. بنابراین تمدن، ظرفیتها را از بالقوه به بالفعل تبدیل میکند. تمدن با توجه به صفات ثانویه شکل میگیرد. وقتی انسان دیگر دغدغه خوراک پوشاک سرما و گرما نداشته باشد به صفات ثانویه توجه میکند. اینجاست که تمدنها خود را نشان میدهند.
🔵*پس تمدن در جایی محقق میشود که عناصر اولیه زندگی فراهم باشند و حاکمیتی باشد تا ظهورات و عینیت تحققیافته به عنوان تمدن شناخته شود. لذا بین انسان، جامعه، فرهنگ و تمدن ارتباط ذاتی عمیق و پیوستهای وجود دارد. با این اوصاف تفاوت فرهنگ با تمدن چیست؟
🔶تمدن نوع عالی فرهنگ است. جایی که فرهنگی بارور میشود تمدن پدید میآید. فرهنگ سازنده به تمدن تبدیل میشود، اما فرهنگ غیرسازنده نمیشود. اسکیموها و قبایل آفریقایی هم فرهنگ دارند، اما فرهنگشان بارور نیست و منجر به تمدن نمیشود. ظرفیت فرهنگ از دیگر عناصر تمدن و حتی از اقتصاد هم بیشتر است. جامعة نبوی از نظر اقتصادی چندان قوی نبود، ولی فرهنگ بسیار نیرومند وخلاقی داشت. به تعبیر هانتینگتون، «تمدن گستردهترین سطح هویت فرهنگی افراد است که دستکم انسانها را از انواع جانوران متمایز میسازد.» به نظرم جنس تمدن با جنس فرهنگ رابطة سنخیت و همانندی دارد. به تعبیر استاد مطهری، «تمدن جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن است.» البته تمدن بعد از شکلگیری فرهنگ شکل میگیرد، یعنی وقتی در جامعهای فرهنگ نهادینه شد و سازمانهای مختلف شکل گرفتند و شاخ و برگ پیدا کردند و وارد زندگی مردم شدند، از این نقطه به بعد تمدن شکل خواهد گرفت.
🔴*ویژگیهای تمدن اسلامی و وجوه تمایز آن از سایر تمدنها کدامند؟
🔶هر یک از این تمدنها نمادها و نشانههایی دارند. برای مثال بمب هستهای و شیمیایی یک وجه از تمدن غرب و معنویت، هنر اسلامی، اشعار و معماری بخشی از تمدن اسلامی هستند. تمدن اسلامی در 19 ویژگی با تمدنهای دیگر مشترک است، ولی فصل و ویژگی ممتازی دارد که آن را از سایر تمدنها جدا میکند و آن در اعتقاد به توحید و ولایتپذیری انسان کامل است. خاستگاه تمـدن اسلامی بـا قرائـت شـيعه در نـگاه حداكثري، وحی و مبانی آن توحید و معاد، اصـول آن ولایت و شـریعت و عدالـت، و اهداف آن تقـرب بـه خدا، توسعة عبودیت، انسانسازی و ایجاد حیات طیبه است. بـرای رسیدن بـه چنیـن اهدافی باید از چهار مرحله عبور کرد:
1. توسعة کمّی و کیفی فرهنگ اسلامی و شکلگیری جامعة اسلامی
2. حاکمیت سیاسی اسلام
3. شکلگیری منطـق تولیـد
علـم مبتنی بـر منطق وحی و فراهم شـدن فضـای عقلانیت اسلامی
4. تولید علوم، ارائة محصولات علمی، ساخت ابزارهای کارآمد و تأمین نیازهاي معیشتی جامعة اسـلامی. بــه هرحال، به نظر ميرسد براي آنكه همه ابعاد تمدن به مرحله كمال برسند و شكوفا شوند، به يك عامل خاص و نيروي محركة قوي نياز است که از نظر من، وجود «انسـان كامـل» یعنی همان امام معصوم«ع» است. اين نقطة افتراق و متمايزكنندة تمدن اسلامي در تشيع و تسنن است.
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
.ادامه قبل 👆👆👆
قسمت سوم
🔴 *همه این شکوفاییها در جامعة اسلامی محقق میشوند؟
🔶بله، ولی باید میان دو اصطلاح تمدن اسلامی و تمدن مسلمین تفاوت قائل شد. در تمدن مسلمین میتوان به تمدن خلفا اشاره کرد که مملو از اشتباهات بوده است؛ اما تمدن اسلامی تمدن حداکثری و برآمده از چشمة ناب دین است. در بحث ما تمدن رضوی و تمدن مهدویت برآمده از تمدن اسلامی و حرکت از تمدن حداقلی به سمت تمدن حداکثری وبه نحوی نقد تاریخ خلفا و نقد نظام حاکم و دارای عیاری جدید در زمینه مطالعه جامعه و اصلاح روند آن است.
🔵اشارهای به تمدن رضوی داشتنید. آیا میتوان در بخش تمدن برآمده از تمدن اسلامی به تمدنهای مانند تمدن مدینه النبی، تمدن علوی، تمدن رضوی و تمدن مهدوی اشاره کرد؟
🔶تمدن اسلامی برخلاف تمدن غرب پیوستگی واحدی دارد و گسسته نیست. در حیات سیاسی ائمه اطهار«ع» یک روح واحد حاکم است که به فرمایش مقام معظم رهبری مانند یک انسان 250 ساله است و در تمام ادوار این عمر میتوان توحید و حاکمیت انسان کامل با هدف تقرب به خدا و توسعه عبودیت را مشاهده کرد. بنابراین هر یک از تمدنهای ذکر شده، تجلی یک تمدن الهی هستند که گاهی در تمدن نبوی تجلی دارند و گاه در تمدن علوی. البته با این تفاوت که تمدن بعدی کاملتر از تمدن قبلی است. نظام علوی در زمان امام علی(ع) از نظام مدینه النبی وسیعتر بود و قواعد خاص خـود را میطلبیـد. محیـط مدینـه کوچکتـر از سـرزمین پهنـاوری بـود کـه امیرالمؤمنیـن(ع) پـس از سـه خلیفـه عهـدهدار حاکمیـت آن شـدند. امیرالمؤمنیـن(ع) ثابـت کـردند کـه بـا همـان سـیرة نبـوی میتـوان کشــورهاي متعــدد بــا فرهنگهــاي گوناگــون اداره کــرد. نسـبت مكتـب سياسـي امـام رضـا(ع) بـا نظـام علـوي از نظـر وسـعت و تفضيـل مثـل نسـبت نظـام علـوي بـه مدينة النبـي اسـت. لـذا تمـدن اسـلامي در دوران امـام رضـا(ع) بهمراتـب وسـیعتر از نظـام علـوی اسـت. بـا ایـن اوصـاف، مکتـب سیاسـی امـام رضـا(ع) مبتنـی بـر قـرآن و سـیرة پیامبر و ائمـه(ع) بـود و در اصـول تفاوتـي نداشت.
🔵پس تمدن اسلامی یک شجرة واحده است؟
🔶بله. تمدن اسلامی یک پیکر واحد دارد. در تمدن اسلامی باید از دو مفهوم سخن گفت. نظریة تکامل و نظریه پیوستگی. در نظریة تکامل همه نقاط عطف زندگی ائمه طهار به شکلی زنجیروار است که به شکل حلقوی ادامه دارد. از قیام امام حسین(ع) نظام علوی صلح امام حسن مجتبی، ولایتعهدی امام رضا«ع» و انقلاب اسلامی تا مهدویت همه در روند تکاملی قرار دارند. در نظریه پیوستگی، تمدنهای یاد شده جدا از هم و مثل جزیره نیستند، بلکه پیوستگی دارند و عامل پیوستگی در همة آنها حضور انسان کامل و اعتقاد به توحید است.
🔴یکی از ایدههایی که شما مطرح کردهاید موضوع تمدن رضوی است. چرا از تمدن ائمه دیگر مانند امام صادق(ع) به عنوان تمدن نام نمیبرید؟
🔶با توجه به تعریفی که از فرهنگ کردیم فرهنگ از جهت رتبة زمانی و جوهری بر تمدن تقدم دارد. حضرات ائمة معصومین(ع) از فردای عاشورا تا زمان امام رضا(ع) فرهنگ اسلامی را بازسازی کردند. این بازسازی و ارتقای فرهنگ اسلامی پس از امام رضا(ع) نیز ادامه یافت، با این تفاوت که در دوران امام رضا(ع) به سبب ولایتعهدی حضرت، بخش عالی فرهنگ یعنی تمدن ظهور یافت و زمینه برای ترویج الگوها، نمادها و مناسک صحیح وحیانی و بازسازی نهادهای اجتماعی فراهم شد. بر این اساس ما به مکتب سیاسی امام رضا«ع» به عنوان تمدن رضوی معتقدیم و اگر از مکتب سیاسی حضرت صادق(ع) سخن نمیگوییم به این دلیل است که در زمان امام سجاد«ع» به سبب اختناق شدید بنیامیه امکان نظامسازی نبود. پایة تمدن رضوی را ائمة قبلی فراهم و پایهریزی کردند که در دوران امام رضا(ع) به سبب حکومت و قبول ولایتعهدی به شکوفایی رسید. بنابراین مکتب رضوی حلقة وصل نظام علوی و نهضت حسینی به تمدن مهدوی است.
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبل 👆👆👆
🔰قسمت آخر
🔵ویژگیهای مکتب سیاسی امام رضا(ع) و وجوه تمایز آن از سایر مکاتب کدامند؟
🔶واژة مکتـب بـه معنـای دیـن نیسـت، بلکـه اعـم از دین است. لـذا مکاتب یا بشریاند یا الهی. به نظرم عناصر اصلی مکتب عبارتند از: دارابودن طرحي جامع، دارا بودن قالبي نظاممند و هماهنگ و داشتن نوعي جهانبینی خاص و دستورالعملهایی برای آن. بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب از کتاب 250 ساله، دورة امامت ائمـه(ع) (از سـال11ه.ق تـا سـال260ه.ق) بـه چهار دوره تقسـیم میشـود:
دورة نخست: از 11 ه.ق. تا امامت حضرت امیر(ع)
دورة دوم: از 40 تا60 ه.ق. که مدت امامت امام حسن(ع) و ده سال اول امامت امام حسین(ع) را شامل میشود.
دورة سوم: پس از دورة امام حسین(ع) تا 140 سال بعد؛ یعنـی دوران امامت امـام رضا(ع)
دورة چهارم: دوران پس از امام رضا(ع)
ائمـة معصوميـن(ع) از فرداي عاشـورا تـا دوران امـام رضا(ع) بــه بازسازي فرهنگ اسلامي همت گماردند و بازسازي و ارتقاي فرهنـگ اسلامي پس از امام رضا(ع) اتفاق افتاد. از این جهت مکتب سیاسی امام رضا مازاد بر جنبة فرهنگی جنبة تمدنی نیز داشت که در دورة خلافت مأمون اتفاق افتاد. جامعـة اسـلامی مصـادف بـا خلافـت مأمـون بـه نوعـی ظرفیـت و توانمندسـازی رسـید کـه ديگـر نمیشد آن را تخریـب کـرد. از این جهت مکتب سیاسی امام رضا(ع) اوصاف مکتب از جمله دارا بودن طرحی نظاممند و جهانبینی خاص را داشت.
ویژگیهای مکتب سیاسی امــام رضا(ع) را میتوان بــدین گونه برشمرد:
1- جاودانگــی
2- نظام علوی در زمان امام علي(ع) از نظام مدینة النبی وسیعتر بود با این اوصاف، مکتب سیاسی امام رضا(ع) مبتنـی بر قرآن و سیرة رسول خدا و ائمه(ع) بود و در اصول تفاوتي نداشت.
3- امامـت شـیعه در زمـان مأمـون بـه دلایل زیـادی برتری فرهنگی یافت و اين برتري فرهنگی از انسداد سياسي موجود جلوتر ميرفت. ایـن برتری فرهنگی به تعبيري مقدمه و نمايانگر برتری تمدنی است.
3- ویژگی دیگر مکتب سياسي رضوی، اثبات «منطق علوی» است. ایـن اثبات بـه تصحیح جریانهای تاریخی پیشین منتهی شد.
4- ویژگـی دیگـر ایـن مکتـب، انسانسازی آن است. تربیت انسانهایی متناسب بـا روح حاکم بـر فرهنگ و تمدن رضوی اسـت.
🔴*شما در کتاب «تمدن رضوی» یکی از ویژگیهای تمدن را تبدیل ظرفیتهای بالقوه به بالفعل دانستهاید. در تمدن رضوی کدام ظرفیتها تبدیل بالفعل شدند؟
🔶همانگونه که در سئوال عنوان کردید ویژگی تمدن به فعلیت رساندن ظرفیتهای بالقوه است به نظرم در تمدن رضوی این اتفاق افتاد و اسلام حداکثری با حضور امام معصوم(ع) فعلیت یافت. ظهور فعلیت در بخشهای مختلف است که به برخی اشاره میکنم.
1. در بخش توسعة شهری و فیزیکی مانند: توسعة موقوفات آستان مقدس، توسعه مراکز تجاری اقتصادی که پس از حضرت رضا«ع» به وجود آمدند، شکلگیری کتابخانهها و مدارس علمیه، قدمگاه امام رضا(ع) در ایران و جادة ولایت.
2. در بخش فرهنگی، احیای سنن اسلامی در شکل جدید (تعزیه، مقتلخوانی،..) ضرب سکه به نام امام، درگیر شدن تمدن رضوی با کل تاریخ اسلام که دو ثمره داشت: عدم تحریف معارف اسلامی، تدوین راه امت اسلامی، زمینهسازی برای تمدنهای آینده مانند تمدن انقلاب اسلامی، تمدن مهدویت.
3. در بخش علمی تربیت شاگردان. تعداد شاگردان آن حضرت را 318 نفر یادکردهاند. شاگردانی مانند فضلبن شاذان، حسنبن سعید اهوازی...، شکلگیری مناظرات که دانشمندان آن روز را با جهان اسلام آشنا کرد، شکلگیری نهضت ترجمه که با تأسیس بیتالحکمه در عراق کامل شد. به همین دلیل این دوران به عصر «الاسلام الذهبی» مشهور است.
✅و سخن آخر؟
تمــدن رضــوي تنهــا صورتــي از تمــدن اســلامي اســت كــه بــا وجــود امــام معصــوم(ع) ابعــادي مقــدس پيــدا ميكنــد و در ســيري اســتعلایی بــه راه خــود ادامــه ميدهـد. تأثيرهـای شـگرف ايـن تمـدن بـر ملتسـازي ايرانيـان و دميـده شـدن روح تقـدس در حكومـت، بـه تعريـف جديـدي از هويـت ملـي ايرانيـان منجـر ميشـود كـه ثمرة آن انقلاب اسلامی و سـرانجام آن تمدن مهـدوي اسـت.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
💠 برگزاری دومين نشست علمي كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز»
❇ همزمان با دهه آخر صفر دومين نشست علمي كنفرانس ملي امام رضا(ع) و علوم روز با موضوع «مؤلفههاي حكمراني و تمدنسازي در مكتب سياسي امام رضا(ع)» به ميزباني دانشگاه بينالمللي امام رضا(ع) به صورت وبينار برگزار شد.
#کنفرانس_ملی
🌐 کانال دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
═◈═
🆔 https://eitaa.com/publiciru
رئيس پژوهشكده انديشه سياسي، انقلاب و تمدن اسلامي، تمدن رضوي را حلقه وصل تمدن گذشته و تمدن آينده اسلامي ذكر كرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه بين المللي امام رضا(ع)؛ دكتر موسي نجفي رئيس پژوهشكده انديشه سياسي، انقلاب و تمدن اسلامي در دومين نشست علمي كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز» كه با عنوان «مؤلفههاي حكمراني و تمدن سازي در مكتب سياسي امام رضا(ع)» به ميزباني دانشگاه بينالمللي امام رضا(ع) و در قالب وبينار برگزار شد به تبيين موضوع «تمدنسازي در مكتب سياسي امام رضا(ع)» پرداخت.
وي با بيان اينكه تمدن رضوي، حلقه وصل تمدن گذشته اسلامي و تمدن آينده اسلامي است، عنوان كرد: زماني كه كتاب تمدن رضوي را چاپ كردم، با اين مشكل روبهرو بودم كه استعمال لفظ تمدن رضوي موجب انتقاد عده زيادي شده است و براي آنها جا نميافتد و تقريباً ميخواهند بگويند جعل واژه صورت گرفته است، اما اين بحث به قدري مهم است كه اگر روي آن متمركز نشويم، بحث هاي ديگر در تاريخ اسلام و در امروز ما ناقص مي شود.
وي با طرح اين سوال كه تمدن رضوي در كجاي تاريخ اسلام است، توضيح داد ما دو تمدن مصداقي و معياري داريم و حتماً نبايد وقتي از تمدن حرف ميزنيم بحث ما روي مصاديق باشد. بنابراين، اگر اين بحث را نداشته باشيم، كمبود داريم و اين را خدمت رهبري نيز بيان كردم كه در كتاب انسان ۲۵۰ ساله، جاي اين بحث خالي است و بايد تكميل شود.
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆👆👆
۱۴۰ سال قبل؛ پيشفرض تمدن رضوي
وي با اشاره به كتاب انسان 250 ساله كه مقام معظم رهبري آن را به نگارش در آورده اند، گفت: ايشان زندگي انسان ۲۵۰ ساله را به چهار دوره تقسيم كردهاند؛ از سال هجري تا ۴۰، يك دوره كه شهادت امام علي(ع) است؛ از سال ۴۰ تا ۶۱ كه دوره سلطنتي معاويه و شهادت امام حسين(ع) است؛ از شهادت امام حسين(ع) تا ۱۴۰ سال بعد كه دوره امام سجاد(ع) تا امام كاظم(ع) است و سال ۲۰۰ هجري ميشود. دوره بعد از امام رضا(ع) آغاز ميشود و ائمه بعدي را ابنالرضا(ع) ميگويند.
🔴به گفته اين استاد دانشگاه وقتي ميخواهيم از تمدن رضوي حرف بزنيم، بايد به عنوان پيشفرض آن ۱۴۰ سال را درنظر بگيريم كه بسيار مهم است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: نزديك ترين واژه به تمدن، فرهنگ است و فرهنگ و تمدن با هم قرابتي دارند و بايد اين طور گفت كه نمونه عالي فرهنگ تمدن است كه جنبه مادي فرهنگ، تمدن و جنبه معنوي تمدن، فرهنگ تلقي مي شود؛ يعني وقتي كه فرهنگ نهادسازي مي شود و به ظهور اجتماعي مي رسد، تبديل به تمدن ميگردد. پس بايد يك فرهنگ اسلامي داشته باشيم تا بتوانيم تمدن رضوي داشته باشيم.
🔵بسط فرهنگي نظام علوي از سوي ائمه(ع)
رئيس پژوهشكده انديشه سياسي، انقلاب و تمدن اسلامي تصريح كرد: اگر اين حلقه مفقوده يعني تمدن رضوي را گم كنيم، تمدن نوين اسلامي ما نيز خلأ تئوريك پيدا ميكند؛ بنابراين ما بايد فاصله بين فرهنگ علوي به طرف تمدن رضوي را بررسي كنيم كه چرا تمدن موسوي و باقري نداريم بلكه تمدن رضوي داريم؟ از اين رو شاهد هستيم كه ۱۴۰ سال زندگي اين امامان معصوم(ع)، در بسط فرهنگي نظام علوي و به وسيله امام سجاد(ع) تا امام كاظم(ع) بسط فرهنگ اسلامي است.
دكتر نجفي با بيان اينكه لذا مهم ترين ويژگي بحث تمدن رضوي كه بايد در بسط فرهنگي علوي به آن توجه كنيم، بسط فرهنگي است كه نقطه مركزي آن خود ولايتعهدي است، عنوان كرد: در مورد امام رضا(ع) يك ويژگي وجود دارد كه در هيچ كدام از ائمه(ع) وجود ندارد و آن عبارت از ولايت عهدي است كه در بقيه ائمه(ع) نيست. چون راهي براي اثبات امامت بود. آن هم در فضايي كه تمدن كاذب عباسي و يا نظام اموي ميخواست بگويد كه فقط خود ما وجود داريم.
🔴ولايتعهدي؛ جريان بزرگ سياسي در دايره تمدني به گفته اين استاد دانشگاه عباسي ها هرچند نسبت به اموي ها گسست سياسي دارند، اما از حيث نظري دنبال اموي ها هستند. ۱۴۰ سال بعد از امام حسين(ع) دومين بدعت روي داده است. اولين بدعت در مقابل جريان غدير، سقيفه است و دومين بدعت نيز بدعتي است كه معاويه در سلطنتي كردن اين خلافت گذاشت. در بحث ولايت عهدي امام رضا(ع) هم جريان خلافت شكسته ميشود؛ يعني قسمت سلطنتي خلافت شكسته ميشود.
دكتر نجفي خاطرنشان كرد: بحث خلافت يك نوع نظام حكومتي سكولار است. در جايي كه خليفه دوم در مقابل جريان الهي ميايستد و خلافت را زميني ميكند، سكولاريزم به وجود ميآيد كه عرفي كردن خلافت است. پس مرزي كه فرهنگ اموي را تبديل به خلافت عباسي كرد، يك خلافت سكولار است و برگشت امام رضا(ع) در قضيه ولايتعهدي، اين جنبه سكولاريزم خلافت كه در خلافت سلطنتي وجود دارد را شكسته است.
رئيس پژوهشكده انديشه سياسي، انقلاب و تمدن اسلامي ادامه داد: اگر ولايتعهدي امام رضا(ع) را اين طور و به صورت يك جريان سياسي بزرگ در دايره تمدني نگاه كنيم، مي بينيم بعد از دو قرن قبل از امام رضا(ع) يعني ۱۹۰ سال قبل، تاريخ اسلام دوباره از اول بازخواني مي شود و خود
مأمون نيز معتقد بود كه خلافت و جريان سقيفه، اشكال داشته و هيچ خليفهاي اين طور نگفته بود.
وي اذعان كرد: تمدن را مي توان در سه شاخه عقلانيت، فضائل اخلاقي و ابزارسازي بررسي كرد؛ در زمينه عدالت، عقلانيت و فضائل اخلاقي، بحث انسان كامل مطرح ميشود و با اين وجود است كه جامعه كامل و تمدن كامل خود را نشان مي دهد؛ لذا تفاوت جريان تبديل فرهنگ اموي به تمدن عباسي، با تبديل شدن فرهنگ علوي به تمدن رضوي، در قدسيت است؛ يعني خلافت از نظام سياسي قدسيت زدايي كرد كه با ولايتعهدي امام رضا(ع) مجدداً اين قدسيت بازگشت.
🔶كنفرانس ملي،امام رضا (ع) و علوم روز،مكتب سياسي امام رضا(ع)،دانشگاه بين المللي امام رضا(ع)،دكتر نجفي
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi