🔰موسی نجفی با بیان اینکه هویت ایرانی سه مرحله داشته است که نسبت بین آنها طولی است، گفت: مذهب شیعه به عناصر فرهنگی گذشته ما جهت داد و ما با تشیع هویت جدیدی پیدا کردیم.
✅به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سوالاتی که در مورد ناسیونالیسم ایرانی مطرح است این است که باستان گرایی ای(توجه به ایران باستان) که در قرون اولیه ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان شکل گرفت (و وجه سیاسی آن مثلا در نهضت شعوبیه و وجه علمی و فرهنگی آن در آثاری مانند «آراء اهل مدینه فاضله»، «حکمت اشراق»، «السیاسه العامه»، «شاهنامه» و .... تجلی یافت)، با باستان گرایی ای که در دوران پهلوی رواج یافت، چه تفاوت اساسی ای داشت؟ به چه دلیل، گرایش به ایران باستان در مورد اول، به تقابل با اسلام نینجامید؟ آیا گرایش مذکور در مورد اول را می توان (مانند مورد دوم) یک انحراف فرهنگی در ایرانیان به حساب آورد؟ آیا ریشه این گرایش در مورد اول، صرفا تعصب در برابر اعراب بود، یا اینکه ریشه ی عمده دیگری هم داشت؟
🔴موسی نجفی استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن پاسخ به این سوال در گفتگو با خبرنگار مهر به تبیین سه نظریه اصلی در مورد هویت ملی ایرانیان پرداخت؛
🔵برای مطالعه مشروح این مصاحبه به نشانی زیر مراجعه بفرمایید::👇👇
https://www.mehrnews.com/news/4757809
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰 نکته مهم انتخابات امریکا برای سیاست امروز ما ✅اگر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طل
🔰پرسش انتقادی به یکی از مطالب کانال
✅جناب دکتر
در امریکا رییس جمهور از فرماندهی کل قوا گرفته تا بسیاری مسئولیت های بزرگ و اصلی دیگر را بر عهده دارد
آیا رییس جمهور در ایران نیز همانند رییس جمهور امریکا این قدرت ها را دارد.!!!؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از بذل توجه تان ، ظاهرا پرسش شما تلویحا انتقاد به نظر من درباره پاسخگو بودن مسئولین و بخصوص رییس جمهور است ۰ نکته مورد اشاره شما در بدو امر درست است که قدرت رئیس جمهور در ایران با رئیس جمهور امریکا مساوی نیست ، ولی روح مطلب مورد نظر در نوشته مذکور میزان قدرتها و مسئولیت ها در ایران و امریکا نبوده ، بلکه پاسخگو بودن جریان حاکم بر قوه مجریه و بهانه نتراشیدن و مشکلات را بر گردن جریان رقیب نینداختن است ۰ این نکته را هم باید اضافه نمود در ایران هر چند تفکیک قوا بین سه قوه مقننه و مجریه و قضائیه وجود دارد ؛ ولی قدرت اجرایی و مالی و تاثیر گذاری قوه مجریه بر روند زندگی و اقتصاد و معیشت مردم قابل مقایسه با دو قوه دیگر نیست ۰ از طرفی تاثیر وزراتخانه ها و بودجه و دهها نهاد و سازمان دولتی در کشور بسیار وسیع و گسترده و مهم است ؛ این تاثیر بر اقتصاد و معیشت و برنامه زندگی مردم حتی با اختیارات رهبری نیز متفاوت است ۰ هر چند مقام قانونی رهبر از رئیس جمهور بالاتر است ولی تاثیر مستقیم تصمیمات دولت بر سیاست گذاری در سطح زندگی مردم بسیار وسیع و نافذ است ؛ به عنوان مثال این مجموع سیاست دولت است که ارزش پول ملی را رقم می زند و یا تعیین استاندارها با وزارت کشور و تعیین سفرا و عقد معاهدات بین المللی با وزارت خارجه و سیاست های آموزشی با وزارت خانه های فرهنگ و همچنین تجارت و صنعت و بانکداری با وزارتخانه های تابع خودشان است ۰ صد البته همه اینها با مسئولیت مستقیم رئیس جمهور انجام می شود و نه رهبری و ولایت فقیه ؛ جناح های سیاسی ما در اینجا باید کمی بیشتر تمرین مدنیت نموده و نخبگان و نویسندگان و اساتید و اصحاب رسانه نیز حقوق اساسی را در شرح وظایف قوا بیشتر مطالعه و بحث نمایند ۰
نکته آخر اینکه مطلب عنوان شده نه فقط شامل این دوره و نه محدود به یک قوه است ، بلکه این شاخص و نقد و معیار گذشته و آینده را هم شامل شده و البته مجلس و قوه قضائیه هم در این نگاه و معیار قابل بررسی و ارزیابی و نقد بوده و هستند ۰
🔶موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه ای برای نظریه پردازی
✅با استعانت پروردگار اولین نشست طرح کلی اندیشه پیشرفت با حضور جناب دکتر نجفی و دوستان برگزار گردید.
اهم مباحثی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت؛
🔴گزارش جناب آقای ابدی در خصوص روند مسئله و اینکه مصاحبه صورت گرفته با استاد چه مختصات و ویژگی هایی دارد
طرح بحث دکتر نجفی در خصوص توجه و تأکید ویژه بر اینکه ما قبل از ورود به این مباحث لازم است به کلان نظریه های حاکم بر این موضوعات توجه داشته باشیم و از دوستان خواستند که نظرات خود را در این باره طرح کنند.
🔵چهار کلان نظریه عبارتند از "تجدد" ، "هویت" ، " تاریخ علم" و "تمدن"
در ادامه هر یک از دوستان حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون موضوع کلی جلسه و این چهار کلان نظریه پرداختند.
🔶این جلسه در ادامه مطلبی است که قبلا در همین کانال درباره پرسش های اساسی و کلیدی مطرح گردیده بود ۰
از مصطفی مرتضوی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅شورش علیه عثمان در ابتدا حرکتی مبهم و به اصطلاح کور بود و خواسته ها عمق زیادی نداشت تبدیل این شورش به "قیام" نیاز به سه عامل مهم داشت :
🔶اول : بصیرت افزایی در مردم
🔷دوم : پاکسازی حرکت از فرصت طلبانی مثل طلحه و زبیر و عمروعاص و از همه مهمتر معاویه
🔶سوم : جهت دهی درست شعارها به تبیین واقعی مشکلات که همان دوری از ولایت و امامت در زمان خلفا بود ۰
هر چند امام علی علیه السلام در ظاهر ساکت و یا واسطه و یا بیطرف فتنه جلوه می کنند ، ولی در هر سه جبهه مذکور ، شیعیانش مثل عمار یاسر و مالک اشتر فعال و با بصیرت عمل می کنند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#تاریخ_سیاسی
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص)
📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص))
✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند
https://t.me/drmousanajafi
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰سخنی در باب سه دوره خدمات متقابل اسلام و ایران ✅(اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرست
🔰اظهار نظر انتقادی در مورد یکی از مطالب کانال
✅مقصود از مجعول در مورد کورش چیست که در کانال تلگرامی آمده است ؟
🔴در ماه آرَهـسَـمـنَـه "(ارهشامنو arahsamna(بابلی)( ماه هشتم)(= عبری: مارحـشـوان marheshvan/میلادی:اکتبر/ فارسی باستان: وَرکَـزَنَـه/ آبان. markasanas ) در سومین روز (۲۹ اکتبر 539 پ.م = ۷ آبان) (۱۱۶۰ پیش از هجرت)، کورش به بابل در آمد، شاخههای سبز در پیش پایش گسترده شد و صلح (شولمو=shulmu=سلام) بر شهر سایه گسترد. کورش به همه (مردم) بابل درود فرستاد."
"سالنامه نبونه ئید."
🔵زندگی و جهانداری کوروش.شهبازی.ص 306.
🔴جواب :
🔵نجفی:
این مطلب از دو جنبه قابل بررسی است :
🔶اول ؛ جنبه منبع شناسی و ارجاعات تاریخی که حتما می دانید در این باره نوشته ها و منابع همخوانی ندارند و البته من هم نظر تخصصی نداشته و حتی نظر خاصی را هم اختیار ننموده ام ۰
🔶دوم : سو ء استفاده فضای مجازی و رسانه ای در خارج از ایران و باور برخی افراد ساده دل در داخل از این موضوع که مطلب را از بحث تاریخی خارج نموده و تبدیل به مسئله سیاسی و موضع ایدئولوژیک و شبه ناسیونالیسم رمانتیک می نماید ۰ نقد من در پست مذکور در به کارگیری کلمه (مجعول ) مربوط به بخش تاریخی و علمی قضیه نیست بلکه بیشتر قسمت دوم را شامل می گردد ۰ از شما خواننده عزیز هم بخاطر نقد و توجه تان تشکر می نمایم ۰
🔶برای مطالعه در این زمینه مطالعه مقاله زیر که نظر پژوهشی یکی از مورخین است می تواند مفید باشد :
http://www.movarekhan.com/blog/achaemenid_cyrus_from_opportunity_to_threat/
🔶همچنین مطالعه دیدگاه مورخ دیگری در این زمینه مفید می باشد ، رجوع شود به :
https://t.me/c/1122569673/53719
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅چگونه تغییر سران مستکبر می تواند مهم باشد ؟
🔴در زندگی امامان معصوم و دشمن شناسی آنان یک نکته قابل توجه است و آن این است که در زمان امامت یک امام ، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جا به جا شده ولی اصل خلافت و جریان باطل سر جایش می ماند۰ نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می ماند ، اما نفس این تغییر اشخاص ، خودش می توانست تا مدتی ولو کوتاه فضای مناسبی برای جبهه حق ایجاد نماید و ائمه علیهم السلام و شیعیان در این مواقع می توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی اثر نمایند؛ شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط ید شیعیان ایجاد نمود ۰ نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند ۰
🔵 این صورت مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می شود ؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش،محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر ننمود ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی ها توانستند از این تغییر اشخاص غالبا ناصالح استفاده و به بازسازی خود بپردازند ۰ شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران ، افراد و سلیقه ها ، منافع شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می افتد ۰ این صورت مسئله و قاعده حکومتی می تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در امریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه ریزان استرتژیک و اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند ، می توانند از این رهگذر ، رخنه ( و نه وابستگی و دلخوش نمودن ) در سیاست های شیطانی دشمن ایجاد نمایند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی :
✅یکی از نقدهای شیعه به انحراف از جریان مقدس غدیر ( امامت و ولایت ) به جریان عرفی سقیفه ( خلافت ) "سکولار" و عرفی نمودن این امر مهم یعنی نصب الهی در رهبری جامعه اسلامی بوده است۰
🔴امروز نیز سیاسیون قدرت طلب با نفوذ در مدیریت های مهم نظام جمهوری اسلامی ، عملا و تدریجا انقلاب مقدس اسلامی را امری عرفی و سکولار جلوه می دهند و این بزرگترین آفت برای یک حرکت و تحول اصیل است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
درخواست دارم منابعی رو معرفی بفرمایید در مورد ورود اموزش و پرورش نوین به ایران...بخصوص از نگاه نفوذ در دستگاه تربیتی جامعه و به قصد استعمار.مدارس میسیونری،شیخ ابراهیم رشدیه و تا بحث سپاه دانش و...برای پیدا کردن یک زنجیره ی اتصال بین همه ی این حرکتها.
یکی از اهداف جدی این تحقیق،تبدیل شدن به یک موضوع فوق برنامه و هویتی ،برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هست که توسط جمعی از طلاب انشالله ارائه بشه و به عنوان یک مبحث از مجموعه مباحث لازم،برای نزدیک کردن دانشجو-معلمان به عناصر آگاه برای نقش آفرینی در سیر تمدنی حضرت آقا
تشکر
🔴نجفی :
🔵جواب :
با تشکر از شما ، در جواب پرسش شما باید بگویم بحث از نظر تعلیم و تربیت در تخصص من نیست و رشته مستقل و مهمی در دانشگاه عهده دار این مباحث می باشد اما از طرفی این موضوع می تواند از نظر بین رشته ای هم مورد توجه واقع گردد و همانطور که در متن پرسش،شما آمده است مباحثی مثل استعمار و تجدد و تمدن و تاریخ نوگرایی در ایران هر یک به نحوی به تاریخ سیاسی مرتبط هستند و دوستانی که قصد ورود عمیق تر به این مباحث را دارند می توانند به پست های قبلی در همین کانال در هر یک از این عناوین مراجعه نمایند با وصف این از کسانی که در این حوزه فکری تحقیقات عمیق و مستمری طی این چند دهه داشته خانم دکتر جمیله علم الهدی هستند که دوستان و پژوهشگران را به یکی از مصاحبه ها و همچنین دو کتاب از ایشان در ارتباط با پرسش مذکور ارجاع می دهم ۰
🔶در این مورد به مصاحبه سرکار خانم دکتر علم الهدی به نشانی زیر مراجعه نمایید :
https://rabnews.ir/9684/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86/
🔷همچنین محقق مذکور دو کتاب مفید در این زمینه با مشخصات زیر تالیف نموده است : 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کتاب «مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی بر اساس فلسفۀ صدرا»
✅نوشتۀ دکتر جمیلهسادات علمالهدی،
🔴 سال1384 از سوی انتشارات دانشگاه امامصادق(ع) منتشر شده است.
🔵اثر حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که اساس اسلامی شدن تعلیم و تربیت چیست و چگونه تعلیم و تربیت، اسلامی میشود؟
دکتر علمالهدی، اولین گام اساسی و معطلمانده برای تحقق تربیت اسلامی را ارائه تعریفی روشن از آن میداند و تبیین ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی را امری ضروری میخواند.
ایشان در این کتاب میکوشد، مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی را بر مبنای نگرش صدرالمتألهین شرح دهد و با واکاوی مبانی قرآنی آن به تبیینی از ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد. دلالتهای تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامۀ درسی بخشی از این کتاب را به خود اختصاص داده است.
🔶فهرست مطالب و مقدمۀ کتاب به شرح زیر است:
فصل اول: مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی
فصل دوم: مبانی قرآنی تعلیم و تربیت اسلامی
فصل سوم: ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی
فصل چهارم: دلالتهای تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامه درسی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷ادامه قبلی
🔰ناشر : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران
✅نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی
🔴نویسنده : جمیله علم الهدی
✅سکولاریسم که مکتبی با هدف دین زدایی در اجتماع مسلمین به شمار می آید، به اشکال گوناگون اندیشة دینی را هدف قرار داده و یکی از مهم ترین حوزه های نفوذ آن نیز تعلیم و تربیت است. در این راستا سکولارها می کوشند با گسترش سیطه بر نظام آموزشی، آن را به سوی علم گرایی بدون معرفت دینی و روشنفکری مبتنی بر تعارض با دین سوق دهند. در ایران نیز ریشة این اقدامات به گذشته بازمی گردد. زمانی که عده ای به دلیل ضعف بینشی خود را تسلیم فرهنگ غرب کردند. اینها بیشتر افرادی بودند که برای تحصیل دانش به کشورهای غربی فرستاده می شدند و سوغاتشان برای میهن همانا تنفر از فرهنگ بومی خود بود.
در کتاب حاضر چگونگی شکل گیری و گسترش این جریان دین زدا در نظام تربیتی ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
این کتاب شامل پیشگفتار، مقدمه و 4 بخش است.
عناوین بخش های کتاب عبارتند از: سیر تحول تعلیم و تربیت کهن به تعلیم و تربیت جدید، تکوین و گسترش جریان روشنفکری، تأسیس مدارس جدید و تحلیل مبانی سکولار تعلیم و تربیت
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بسط دانش و قدرت در حوزه فقه سیاسی
✅استفاده از جریان مشروطه و "مکتب نجف" برای نقادی و یا ظرفیت سازی فقه شیعه و یا سیر تکاملی اندیشه سیاسی اسلام در جایگاه نظریه پردازی بسیار مفید است ؛ اما این همه محاسن را به "استفاده ابزاری" از مشروطه و تاریخ سازی مبدل کردن و دو قطبی کاذب بین مکتب نجف با مکتب قم در سیاست ایجاد نمودن ، نوعی تحریف پنهان و خاموش برای جریانی است که در مسیر سیاسی خود به تاریخ و فرهنگ با نگاه "فوکویی" نگریسته و به ظرفیت "دانش و قدرت" بخوبی واقف است و به این "مشروعیت سازی" برای خود و "مشروعیت زدایی" برای نظریه رقیب سخت نیازمند است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi