eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
878 عکس
361 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️✔️در کجای تاریخ ایستاده ایم ❓❗️❗️صورت مسئله غلط!! و جوابهای ما؟ 🔻🔺🔻وقتی از تقابل و جبهه بندی و یا حتی کمتر از آن از نوعی رقابت و زور آزمایی بین ما و غرب مدرن سخن گفته میشود ، بایستی بگوئیم همه این موارد به درجات و با شدت و ضعف میتواند به دو نوع مواجهه و یا رقابت "آشکار و پنهان" و یا "سریع و فرسایشی " تقسیم گردند ۰ اینکه یک انقلاب دینی غیر غربی (شما بخوانید ضد غربی) در مراحل رشد خود در کدام منزل ایستاده است ؟ و منازل قبلی و بعدیش کجاست ؟و در ارتباط و حتی مواجهه با غیر خودش چه نسبتی میخواهد برقرار کند ، پرسش و یا پرسش هایی است که برنامه ریزان استراتژیست و مدیران ارشد، لااقل دورنمایی از آن را بایستی ترسیم کنند۰ 🔻🔺🔻متاسفانه در انتخابات سال گذشته برای تعیین عالی ترین سطوح اجرایی کشور کسی حتی زحمت ترسیم چنین خط مش و افقی را هم بخود راه نداد؛ شاید بیشترین عدم توجه به این امر مهم از اینجا ناشی می شود که برخی مسئولین کشور فراموش می کنند ، مدیران کشوری هستند که پرچم دار انقلابی بزرگ است و این تحول در مراحل رشد خود کشور را در شرایطی ویژه قرار داده است۰ 🔻🔺🔻علیرغم این دورنما ، متاسفانه برای این شرایط جنگ فرسایشی نه برنامه ای دارند ، نه به الزامات چنین جنگی واقفتد ، نه استعداد سازماندهی استعدادها و تواناها را دارند ، نه هوش فهم شرایط و مدیریت کارآمد را ؛ از طرفی میدانیم به موازات بر نامه های اصلی که لازمه چنین شرایطی هست عملا توجهی ندارند ؛ اهم این برنامه ها عبارتتد از : انقلاب فرهنگی ، اقتصاد مقاومتی ، تحول علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی ، سبک زندگی اسلامی ، هویت ملی و نسبت ما با ابعاد مختلف تجدد و غرب و تمدن ناشی از آن ۰ 🔻🔺🔻مدیران اجرایی و حتی برنامه ریزان ارشد ایران معاصر، آیا صرفا با داشتن یک خط ریش و یک یقه بسته و چند آداب ظاهری ساده میتوانند از پرسش های مهم مطرح شده خود را جدا ببینند ؟! ✳️🔰🔰راستی از نظر برنامه ریزان ارشد ، ما در کجای تاریخ ایستاده ایم؟ و آیا چنین پرسش و یا پرسش هایی اصولا برای آنها معنا و مفهومی دارد؟ ختم کلام آنکه بسیار تفاوت می کند دیدگاه و عملکرد کسانی که دوره و زمانه را دوران "اعتلا و تمدن" می دانند با کسانی که فکر می کنند در عصر "انحطاط و اضمحلال " زندگی می کنند۰ 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/2iqQ7E
🔰🔰اخلاق سیاسی غرب!! در دیپلماسی انگلیسی به روایت تحولات تاریخی 💠💠قسمت اول (دانش تاریخی مکمل تجربه سیاسی در سیاست امروز) ✅✅وقتی با کشورهای غربی طرف می شویم و مثل امروز از فضای گفتگو و مذاکره به جای موشک و قدرت نظامی سخن گفته میشود ، این مطالب سربسته و ساده انگارانه به عنوان اصول خدشه ناپذیر پذیرفته میشود ۰ ✅✅ در سیاست همانقدر که تجربه یک دیپلمات و هنر مذاکره و اطلاع از حقوق بین الملل مهم است ، بایستی به تجربه تاریخی و اصولی که سیاستمد اران اروپایی به آن معتقد بوده و عملا در طول سالها و دهه ها و یا قرون مختلف از خود بروز داده اند به عنوان نوعی قوانین و آئین نامه های پنهان ولی تکرار پذیر توجه نمود۰ ✅✅ از این زاویه ، فهم تاریخی و علم تاریخ برای کارشناسان و تحلیل گران روایط بین الملل و سیاست خارجی نه فقط به مثابه تاریخ نقلی بلکه نوعی فلسفه تاریخ و شناخت قوانین حاکم بر سیاست کشورها معنا و مفهوم پیدا میکند ۰ ✅✅ متاسفانه در ارزیابی ، دفاع و حتی نقد مسائل مهمی مثل برجام این سطح از دانش تاریخی مفقود بوده و اصولا ضرورت واقعی آن هم در نظر گرفته نمیشود ۰ ✅✅اما برای استناد بخشیدن به اهمیت مطالب گفته شده مناسب است سری به اسناد و تحولات تاریخی دوره جنگ اول جهانی زده تا ببینیم در نوشته های محرمانه و گزارشات خصوصی آنان در مورد مذاکرات سیاسی و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن و یا به اصطلاح امروزیها مسابقه برد - برد در ذهنیت غربیها آنهم از نوع انگلیسیش چه منطقی حاکم و اصول اخلاق سیاسی آنها از چه اولویت هایی برخوردار بوده است. ✅✅در سال ۱۹۱۴ که دول متفق به جنگ با رقیب اروپایی خود یعنی آلمان مشغول بودند و امپراطوری بیمار عثمانی نیز در جبهه مقابل فرانسه و انگلیس قرار گرفته بود به ناگاه اعراب ساکن عثمانی ارزش استراتژیک بالایی یافتند و چون برخی از اعراب از رفتار ترکها ناراحت بودند نوعی جنبش های ناسیونالیستی عربی و سازمانهای سری به تدریج ظهور و بروز نمود؛ این وضعیت از چشم روباه مکار و سیاستمداران و کارشناسان بین الملل انگلیسی پنهان نمانده و با تحریک و حمایت ضمنی از خلافت خود خوانده شریف حسین در مکه و حمایت ظاهری و صوری از استقلال اعراب سعی نمودند در پشت جبهه عثمانی مانع و شکاف ایجاد نمایند؛ ✅✅ اما این تحریکات و قول و قرارهای سیاسی با این جنبش عربی نه تنها واقعی نبوده بلکه امروز به برکت چاپ اسناد و خاطرات رجال سیاسی آن زمان معلوم میگردد حتی شرافتمندانه هم نبوده بلکه غالبا فریبکارانه و فرصت طلبانه بوده است ۰ ✅✅از نظر سیاستمداران ارشد انگلیسی فقط تا زمانی که مسئله عثمانی برایشان اولویت نظامی و سیاسی داشته با گرفتن نقد از اعراب( تحریک قومی علیه امپراطوری عثمانی) و دادن نسیه ( وعده های تو خالی و مبهم و کلی و غیر شفاف به عربها ) منتظر پایان جنگ و تقسیم غنائم آن بین خودشان و فرانسویان بوده اند ؛ ✅✅ اعراب که تازه میخواستند با خروج از سلطه ترکهای عثمانی نفسی تازه کننند خیلی زود فهمیدند بازی انگلیسی های را خورده و آنان میراث ارضی عثمانی را بین خودشان تقسیم کرده و منطقه غرب آسیا یا همان خاور میانه با استعمارگران متجدد و نو ظهور ی روبرو شد که بعد از هندوستان دنبال منافع جدیدی در این جا می گشت ۰ 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/vDzbZL
🔰🔰اخلاق سیاسی غرب!! در دیپلماسی انگلیسی به روایت تحولات تاریخی ♨️♨️قسمت ۲ (دانش تاریخی مکمل تجربه سیاسی در سیاست امروز) 💎💎پایان بخش این قسمت نقل از کار بدستان ارشد سیاسی انگلیسی است که نسبت به این موضوع مینویسند: خواهیم دید چون زمان قول و قرار فرا رسد ، باید حیله گرانه از عبارات چند پهلویی استفاده کرد تا خود را به چیزی متعهد نکند ۰ و اما در مورد سرنوشت اعراب بعد از جنگ و حل مسئله عثمانی اظهار می دارد : باید زبانی دو پهلو در پیش گرفت از یک طرف پذیرفت که عربها بعد از جنگ باید به استقلال برسند و از سوی دیگر مطرح کرد که برای تاسیس دولت های عرب به مستشار و مقامات اروپایی نیاز است و البته این مقامات باید منخصرا انگلیسی باشند !! به سخن دیگر هر دولت عرب مستقل در خاورمیانه بعد از جنگ در واقع تحت الحمایه بریتانیا می شد. 💎💎و در جای دیگر می خوانیم که : دولت بریتانیا خود را علاقه مند به استقلال آسیای عرب زبان نشان داد بی آنکه درباره شکل دولتی که آنجا به وجود می آمد یا مرزهایی که برایش تعیین می شد قولی بدهد ۰ و در نهایت با این جملات میتوان به عمق سیاست و اخلاق دیپلماسی انگلیسی پی برد که : هر تعریف دقیقی از خواسته های ما عرب ها را رم می دهد لذا در مذاکرات با شریف حسین نه حقی برای ما به بار می آورد و نه دست ما را می بندد ۰ 💎💎دیوید فرامکین نویسنده کتاب "صلحی که همه ی صلح ها را بر باد داد " در ص ۱۷۶ در یک جمع بندی از قول اسناد آن دوران می نویسد : بریتانیا سخت به دنبال کسب حمایت اعراب بودند اما تمایلی به پرداخت بهایی نداشتند ۰۰۰۹و اما چیزی هم که می پرداختند در واقع سکه ی تقلبی زبانی بی معنی بود ۰ این اقوال و اسناد یک پیام روشن برای همه ما ایرانیان دارد و آن این است که کسانی که از تاریخ درس نمی گیرند محبور به تکرار تاریخ می شوند۰ 🆔 @drmousanajafi https://goo.gl/NmLT4v
♨️♨️♨️محاوره با غرب و خانه ای در شرق ✔️✔️(در حاشیه دیدار چند متفکر و دانشمند آلمانی از خانه مشروطه اصفهان) 🔰🔰در حياط ايستاده و با استاد مشغول گفتگو بودم. دكتر نجفي از بعضي از كتاب هايي كه در حيطه انقلاب مشروطه نوشته شده انتقاد داشتند و بيان مي كردند كه اين كتب از منظري بيرون از فهم سنت و تاريخ ايران نوشته شده است؛ جوانی كرده حرفشان را بريدم و عرض كردم: اغلب چونان شرق شناسان از تاريخ ايران و مشروطيت گفته اند ؛ استاد هم فرمود شرق شناسي بخشي از آن نگاه است . هنوز جمله ايشان تمام نشده بود كه مهمانان از راه رسيدند . 🔰🔰گروهي از اساتيد دانشگاهي آلماني كه براي بازديد از خانه مشروطه و گفتگو با دكتر نجفي به خانه مشروطه اصفهان آمده بودند. در معيت استاد به استقبالشان رفتيم و قرار شد بنده براي توضيحات تاريخي و فرهنگي خانه مشروطه مهمانان را همراهي كنم. هنوز توضيحات را شروع نكرده بودم كه دكتر نجفي آمدند و خواستند كه خودشان توضيحاتي را براي آنان ارائه كنند. راستش خيلي متعجب و اندكي ناراحت شدم ، با خود گفتم : شاید مناسب نباشد كه دكتر شخصا در اين امر ورود كند ؛ اين امر را حمل بر تواضع و مهمان نوازي ایشان كردم . 🔰🔰در مجموعه گذار مي كرديم و سخنان دكتر نجفي برايم عجيب مي نمود ، سخناني با بن مایه های تاریخی و فرهنگي كه سعي بر ايجاد همدلي داشت . ايشان در همان حال كه از نكات پنهان تاريخ ايران پرده بر مي داشت ، از تاريخ اروپا هم غافل نبود و نقاط اشتراك دو اقليم را بيشتر در نظر مي آورد تا نقاط افتراق؛ هر چند از شباهت هاي فكري و فلسفي و ادبي ايران و آلمان غافل نبود . پس از يك ساعت و نيم گشت و گذار در بافت تاريخي خانه مشروطه به اتاق کتابخانه رفتيم. 🔰🔰در طول مسير پرسش هايي چون نسبت تشيع و دموكراسي ، همزماني تجدد صفوي و تجدد اروپا و فلسفه سیاسی شیعه و بحث امامت و بازتابهای تاریخی هریک مطرح گردیده و اينك مجال پاسخ و گفتگو بيشتر فراهم آمده بود. در جلسه همان پرسش ها و پرسش هايي جديد دیگری مطرح شد و اينجا بود كه دليل همراهي استاد با آنان را براي بازديد از مجموعه فهميدم . دكتر نجفي در خلال توضيحاتش نكاتي را نهان كرده بود كه نمي توانست از نظر آن اساتيد پنهان بماند. 🔰🔰از نکات جالب این دیدار حساسیت و حتی تعارض و حس رقابت آلمانها با انگلیسی ها و فرانسویها بود ؛ مطلبی که دکتر نجفی زیرکانه و رندانه به مهمانان آلمانی می گفت و سابقه استعماری این دو کشور در ایران و دلیل بدبینی این انقلاب و بی اعتمادی به اروپا مطلبی بود که برای آنان با استناد به اسناد خانه مشروطه شرح داده شد . هر چند گفته شد این سابقه بد تاریخی اروپایی نسبت به آلمانها در ایران وجود ندارد. 🔰🔰در خاتمه ديدار دكتر نجفي به اساتيد آلماني نكته اي را متذكر شد كه شايد سياست و جغرافیا ما را از يكديگر تا حدودی دور كرده است اما فرهنگ و فلسفه مي تواند مايه نزديك تر شدن و همفكري و همدلي بیشتر باشد . بدفهمي هايي از تشيع و حكومت ديني و ديگر مفاهيم سنت ايرانی و اسلامی در كلام مهمانان خردمند آلماني بود كه در خلال گفتگو سعي در گشودن افقي براي فهم بهتر اين مفاهيم شد. اين ديدار و گفتگو هر چند مختصر اما اتفاقي نيك بود و از همه مهم تر آنكه در اوضاع حاليه بهانه اي بود براي ديدار و محاوره شرقی و غربی . 🔰🔰 در این دیدار از طرف دكتر نجفي از بزرگان و انديشمندان آلمانی مثل هایدگر و هگل و کانت و گوته و لوتر به مناسبت های مختلف سخن به ميان آمد و در حد طاقت جلسه انديشه هايشان مورد نقد گرفت اما در مقابل ، فرهیختگان آلمانی از مشایخ انديشه و ادب ما شناخت عميق را حاصل نكرده بودند و سخناني دقيق در باب آنان مطرح نساختند .این مطلب آخرین تذکر رییس خانه مشروطه به مهمانان اروپایی بود : که همانطور که ما سعی می کنیم فرهنگ شما را بی واسطه و بی تعصب بشناسیم، انتظار متقابل داریم شما هم اینگونه باشید. خانم كشيشي در جمع بود كه در حين خداحافظي از دكتر نجفي پرسيد : به نظرتان انديشه كدام فيلسوف را شما ایرانیان امروز مهم تر مي دانيد و بیشتر می پسندید؟ ايشان هم پاسخ داد : فارابي. اينك پس از سه روز پرسشي رهايم نمي كند ، پرسش از "ما و فلسفه فارابي" . 🖊🖊محمد فاتح پور @khanebidari_ir https://goo.gl/ELiY1Q
هدایت شده از پیش کانال و آماده سازی
@sokhanetarikh دکتر موسی نجفی، نویسنده کتاب «تمدن رضوی»: نگاه تمدنی، کلان ترین نگاه به دین است... 👉 https://linkp.ir/DRjK