🔴سخنرانی علمی دکتر موسی نجفی :
🔵تحلیل دین و دولت در دوره پهلوی اول
🔰به همت پژوهشکده تاریخ معاصر
✅ همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینهها و پیامدها» برگزار میشود
زمان برگزاری: یکشنبه سوم اسفند 99
ساعت شروع: 14 تا 18
دوشنبه :4 اسفند از ساعت 9 تا 13
دکتر موسی حقانی: دبیر علمی همایش
🔶پخش زنده و مستقیم از وب سایت پژوهشکده تاریخ معاصر
www.iichs.ir/webinar.aspx
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
عکس از موسیکودتای ملی یا انگلیسی
1-بررسی و تحلیل سیاست های استعماری انگلستان، حکومت هند بریتانیا و بانک شاهنشاهی در کودتای سوم اسفند 1299
2-تکاپوهای عوامل داخلی کانون های صهیونستی در کودتای سیاه رضاخانی
3-نقش آفرینی منورالفکران ایرانی در ترویج تز دیکتاتوری منور
به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛
همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینهها و پیامدها» برگزار میشود
زمان برگزاری: یکشنبه سوم اسفند 99
ساعت شروع: 14 تا 18
دوشنبه :4 اسفند از ساعت 9 تا 13
دکتر موسی حقانی: دبیر علمی همایش
پخش زنده و مستقیم از وب سایت پژوهشکده تاریخ معاصر
www.iichs.ir/webinar.aspx
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش،بررسی کودتای سوم اسفند ۱۳۹۹ زمینه ها و پیامد - ۳ / ۱۲ / ۱۳۹۹
✅پژوهشکده تاریخ معاصر موسسه مطالعات تاریخ ایران
🔴دکتر موسی نجفی :
کودتای سوم اسفند آغاز یک دوره و پایان دوره دیگری است ۰ به نظر می رسد کودتای نظامی رضاخان تکمیل کننده زمینه سازی هایی است که بخصوص از عصر مشروطیت شروع و پانزده سال بعد نتیجه داد ؛ این جریان عمدتا سکولار با ایجاد خطی موازی بیداری اسلامی در مشروطیت به نوعی مثلثی را شکل دادند که اضلاع ان سکولاریسم و مدرنیراسیون و بحران هویت بود و فقط یک حلقه آخر را باید به آن اضافه نمود و آن میلیتاریسم و خشونتی بود که بر عهده قزاقی خشن و تندخو قرار گرفت ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
در همایش مجازی صدسالگی کودتای سوم اسفند؛
🎙 گزارشی از سخنرانی دکتر موسی نجفی باعنوان تعامل دین و دولت در دوره پهلوی اول:
🔹 دکتر نجفی پس از مروری بر تعامل دین و دولت در تاریخ معاصر بر دوره مشروطه تمرکز کرده و از چرایی سقوط مشروطه و ظهور دیکتاتوری به اصطلاح منور، پرسید.
🔅 دکتر نجفی با اشاره به شعار آزادیخواهی که توسط برخی احزاب سر داده میشد، افزودند: مدعیان آزادیخواهی، بعد از مشروطه با کودتا و دیکتاتوری همراه شدند و مشخص شد که مساله ایشان آزادی نبود بلکه ستیز با دین، مساله اصلی آنان بود.
🔅 وی در ادامه گفت: امروز هم حمله به نهادهای دینی با شعارهای آزادیخواهی دروغ است. و فریب سروصدایی که در فضای حقیقی و مجازی میکنند را نباید خورد.
🔻 دکتر نجفی برای پاسخ به سوال خود درباره چرایی سقوط مشروطه گفت: عامل اصلی اضمحلال مشروطه، ضعف در #بصیرت_سیاسی متدینین بود. آسیبها و ضعفهای متدینین در دوره مشروطه در عبارت بودند از:
1️⃣ سادهبینی. مومنین تصور می کردند که تا در مشروطه موفق شدیم، حالا میتوانیم کنار بکشیم.
2️⃣ همه جانبه ندیدن مسائل؛ مردم توجه نداشتند که باید الگوی تحول داشته باشند و دامنه کار چقدر است.
3️⃣ تمرکز بیش از اندازه بر بحث از آزادی و استبداد که خودش یک فاجعه بود؛ نه تنها تمرکز شدید بر آزادی با پذیرش رضاشاه تناقض دارد بلکه پرداختن به آزادی، بدون سخن گفتن سایر نیازهای مردم فاجعه آفرید.
این طیف، هر کس را که مخالف خود میدانستند، مستبد و دیکتاتور مینامیدند! بمبماران اطلاعاتی شدیدی ایجاد کرده و صدها نشریه و روزنامه راه انداختند به حدی که مردم شاخص ها را از دست میدادند و فضای تهمت و افترا رواج پیدا می کرد.
4️⃣ فقدان مرجعیت عالی در مشروطه و سالهای بعد که به ظهور رضاشاه می کشد.
5️⃣فراموش کردن خطر استعمار و خطر دشمن خارجی که دقیقا از همینجا آسیب خوردیم. امروز هم این خطر وجود دارد.
🆔 @darseenghelab
💥 سخنرانی خسرو معتضد در حال برگزاری است.
🔰گروه تاریخ-رجانیوز: نخستین روز همایش «کودتای سوم اسفند 1299؛ زمینهها و پیامدها» دقایقی پیش با حضور موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، موسی نجفی، خسرو معتضد و تعدادی دیگر از استادان و پژوهشگران حوزه تاریخ در پژوهشکده تاریخ معاصر آغاز شد.
✅ موسی نجفی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی، سخنان خود را با موضوع «تعامل دین و سیاست در دوره پهلوی اول» آغاز کرد و در مقدمه عنوان نمود: وقتی ما از کودتای 3 اسفند 1299 صحبت میکنیم، درست است که یک فصل سختی در تاریخ ایران شروع شده، اما فصلی هم از قبل پایان یافته است. به نظر من کودتای 3 اسفند پایان یک دورهای از تاریخ ایران است که از عصر مشروطه و به نحوی از دوره جنگهای ایران و روسیه آغاز شده بود. این دوره با رضاخان تمام و عصر پهلوی آغاز میشود.
🔵وی در ادامه با تأکید بر شروع عصر رضاخانی گفت: ما صورتمسئلهای در تاریخ ایران داریم که هم در دوره مشروطه دیده شد و هم در انقلاب اسلامی دیده میشود. پانزده سال عصر مشروطه در تاریخ ایران خیلی مهم است که نتایج کاشتهای مثبت و منفی بعد از آن ثمر داده است؛ مثل قیام تحریم تنباکو که در دوره مشروطه جواب داده و خود مشروطه هم بعد از آن در کودتای 3 اسفند دیده شده و بعد از آن هم آمدن رضاخان و... است.
🔴مشروح همایش را در نشانی زیر پیگیری نمایید :
http://www.rajanews.com/node/344663
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه بحث 👇👇👇
ادامه قبلی 👆👆👆
🔴در جامعه ایران اگر بذری در سیاست کاشته شود، نتیجه آن پانزده تا بیست سال بعد ثمر میدهد. نزدیکترین واقعه به کودتای 3 اسفند، جریان مشروطیت و رسیدن دو جریان دینی و سکولاریسم در آن است. به نظر من مشروطه یک بیداری اسلامی است که در این دوره خود را نشان داده است. از سوی دیگر هم جریان مدرنیزاسیون ناقص است که به صد سال قبل هم باز میگردد. این دو جریان در مشروطیت با هم تلاقی پیدا کردند و هرکدام مثلثی را شکل دادند. یک ضلع مثلث بیداری اسلامی، بیداری و اندیشه دینی، ضلع دوم هویت و ضلع سوم هم تجدد دینی است که امروز هم با آن مواجه هستیم. از سوی دیگر، سه پایه اصلی حکومت پهلوی، سکولاریسم، مدرنیزاسیون و بحران هویت است که ملیتارسیم را هم باید به آنها اضافه کرد. این دو جریان از دویست سال قبل بوده و به مشروطه رسیده است. در دورهای که بیداری اسلامی بر مدرنیزاسیون غلبه کرده، تاریخ ایران جلو رفته و دست اجنبی کوتاه شده و ما جنب و جوشی در مردم و جامعه میبینیم. در نهضت نفت هم تلاقی این دو جریان را میبینیم. اما در دوره پهلوی جریان مثلث دوم، مدرنیزاسیون، سکولاریسم و بحران هویت بر دیگری غلبه میکند..
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆👆
🔵دکتر نجفی با طرح این پرسش که چرا از بین این همه شعارهای دوره مشروطه درباره آزادی، دیکتاتوری چون رضاخان ظاهر شد، سخنان خود را ادامه داد و گفت: اینجا نقطه عطف صحبت من است. با شکست و تضعیف جریان هویتی بیداری اسلامی که سه مرحلهای هم هست، جریان دیگر جلوتر آمد و شرایط برای رضاخان فراهم شد. نهضت بیداری به این علت افت کرد که متدینین بصیرت کافی به خرج ندادند و از پشت بیداری اسلامی خود را کنار کشیدند.
برخی از متدینین تصور میکردند که اگر نهضت را راه بیندازند دیگر کافی است، ولی این کفایت نمیکرد و متخصصان میبایست نظام را تشکیل میدادند، در مسئله تمدن اسلامی هیچ کاری قهری انجام نمیشود؛ کسانی باید باشند که تحول را بفهمند و متدینین میبایست همه مسائل را همهجانبه میدیدند. همچنین کثرت مطبوعات هم شامل در یک روز دویست روزنامه منتشر شد و همین امر مردم را دچار گیجی و بهت کرده بود. در این شرایط بههمریخته یک خط سالم را جلو بردن خیلی سخت است.
.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆👆
🔶این استاد پژوهشگاه علوم انسانی همچنین اظهار کرد: از عوامل دیگر در تضعیف جریان بیداری اسلامی در فضای بعد مشروطه اشاعه تهمت و بداخلاقی سیاسی، افراط در طرح بحث آزادی، دودستگی بین علما، و نبود مرجع عالی بعد از آن دوره بود. از سال 1328 و 1329ق تا ده سال بعد میبینیم که مرجعیت عالی نداریم و واقعا باید خدا را شکر کنیم در زمانی هستیم که باز یک نفر به عنوان ولی فقیه حرف آخر را میزند. اینها را باید قدر بدانیم؛ چون همیشه اینطور نبوده و وقتی اینها نباشد، از فقدانها رضاخانی پدید میآید.
🔷ایشان در بخش پایانی سخنان خود گفت: در مشروطه این اندازه که از استبداد گفتند از استعمار نگفتند، هر وقت که ما اینها را دست کم گرفتیم، استبداد از طریقی که فکرش را نمیکنیم، وارد شد و متأسفانه ضربه نهضت مشروطه دست کم گرفتن استعمار خارجی و پافشاری بیش از اندازه بر استبدادی بود که ابعادش را درست نشناختیم. پس زمینهسازی مهم در کودتا عقیم شدن و به هدف نرسیدن جریان مشروطه بود. انشاءالله که از تاریخ گذشته درسی برای زمان حال و آینده بگیریم تا هم بصیرت داشته و هم نسبت به آزادی و استعمار خارجی حساس باشیم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام در رابطه با فرمایشات ایشون در برنامه جهان آرا که ما با انقلاب از مرحله نهضت وارد مرحله نظام سازی شدیم و بعد از تشکیل نظام باید وارد مرحله تمدن سازی بشویم اما نکته مهم اینه که لازمه ی ورود به تمدن سازی اینه که ابتدا باید در مرحله نظام خودمون رو اصلاح کنیم و تبدیل به الگو بشویم و بعد وارد مرحله تمدن سازی بشیم
🔴جواب
🔵نجفی :
با تشکر از شما ، و ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت علی علیه السلام ، در جواب دوست عزیز و همراه خوب کانال باید بگویم ، بله کاملا صحیح است برای ورود به مرحله تمدن سازی بایستی در "نمونه اعلای" ادعایی و مورد نظر خودمان الگو و نمونه موفق باشیم ؛ این مطلب نه فقط در اصول اخلاقی بلکه در سایر زمینه ها هم مورد انتظار است ۰ با توجه به اینکه تمدن از مقوله "کلان روایت " می باشد فلذا باید خرده روایت ها و سایر اجزای تشکیل دهنده آن مثل فرهنگ و اقتصاد و اجتماع و ۰۰۰ هم رشد و بالندگی و قابل ارائه داشته باشد و این الگو بخصوص در قالب شهرسازی و بقول فیلسوفان گذشته مدینه فاضله قابل رویت باشد۰ در این زمینه بر همه ما فرض است که در هر بخش و قسمتی که قرار داریم جهت بهبود کیفی و اعتلای فکری و اجتماعی و عینی ایده های نو و خلاقانه ارائه نماییم ؛ این کار مستلزم مطالعه و تحقیق و البته آزمون و خطای بسیار است و سالها زحمت و استقامت نیاز دارد ۰
🔶موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش در مورد اینکه آیا تمدن اسلامی مربوط به ایران است و یا اینکه چگونه این تمدن به ایران توان و گسترش فوق العاده داده است۰آیا این مطلب در مورد تمدن غرب و ملل اروپایی نیز قابل بررسی است ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش،بررسی کودتای سوم اسفند ۱۳۹۹ زمینه ها و پیامد - ۳ / ۱۲ / ۱۳۹۹
✅پژوهشکده تاریخ معاصر موسسه مطالعات تاریخ ایران
🔴دکتر موسی نجفی :
🔶کودتای سوم اسفند آغاز یک دوره و پایان دوره دیگری است ۰
🔷ریشه های فکری و نظری کوتای سوم اسفند ۰
🔶مواجهه دو جریان فکری بیداری اسلامی با سکولاریسم در تاریخ دو قرن اخیر ایران
🔷غلبه جریان فکری سکولاریسم زمینه ساز سیاسی کودتا و شکست مشروطه و نفوذ انگلستان در ایران
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سخنرانی دکتر موسی نجفی :
✅ کرونا و چالش در نظم نوین لیبرال دمکراسی در افق پایان تاریخ و طلیعه مجدد موعودگرایی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - همایش کرونا و بحران فلسفه سیاسی و اجتماعی غرب - ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۹
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی با عنوان :
کرونا و چالش در نظم نوین لیبرال دمکراسی در افق پایان تاریخ و طلیعه مجدد موعودگرایی
🔴ویروس کرونا هم با ما و هم با غرب نسبت خاص خودش را دارد ۰
🔶البته بحران غرب عمیق است و به بحران تمدنی مبدل شده است ؛ کرونا این بحران را آشکارتر نمایان کرده است ۰
🔷با بروز دوباره چهره هابزی غرب یعنی اینکه انسان گرگ انسان است بخوبی می توان نوعی اقتدار مدنی را در محدویت های آزادی شاهد بود و این نقد و شکست نظریه پایان تاریخ است ۰
🔶این که انسان توهم خدا پنداری داشته در آینه کرونا شکست خورده است و بشر متوجه می شود که واقعیت او در هستی عبودیت است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - همایش کرونا و بحران فلسفه سیاسی و اجتماعی غرب - ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۹
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی با عنوان :
کرونا و چالش در نظم نوین لیبرال دمکراسی در افق پایان تاریخ و طلیعه مجدد موعودگرایی
🔴بحث بحران در غرب و یا در هر جایی که باشد ذومراتب و دارای درجات متفاوتی است ۰ تبدیل بحران اقتصادی به بحران سیاسی و سپس بحران فرهنگی و یا بحران تمدنی ، خیلی آرام و با چراغ خاموش صورت می پذیرد ۰ اینطور نیست که بشود با یک کار مهندسی شده از نارضایتی اقتصادی یک بحران عمیق سیاسی تولید کرد ۰ لذا کرونا نه علت بحران در غرب بلکه آینه و نمایش دهنده بحرانی است که ذات سکولار غرب به آن مبتلاست ۰
🔵با زیر سوال رفتن پایان تاریخ غربی ، دوباره نظریه موعودگرایی و انسان آسمانی و قدسی به عنوان منجی ، قوت و نضج گرفته و هر چه بیشتر در بین اذهان رشد خواهد گرفت ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دانشگاه خوارزمی - پنل تخصصی نقش اسلام در تمدن نوین - پنجشنبه ۱۴ / ۱۱/ ۱۳۹۹
✅موضوع سخنرانی دکتر موسی نجفی :
نظریه هویت ملی ایران و نسبت آن با تمدن نوین اسلامی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دانشگاه خوارزمی - پنل تخصصی نقش اسلام در تمدن نوین - پنجشنبه ۱۴ / ۱۱/ ۱۳۹۹
✅دکتر موسی نجفی :
🔴وضعیت اکثر کشورهای اسلامی نه تنها وضعیت تمدنی نیست بلکه بخشی از آنها از استقلال سیاسی و حتی فرهنگی اولیه هم محروم بوده و هستند ۰ دو کشور مدعی مسلمان نشین یعنی عربستان و ترکیه هم نمی توانند مدعی چنین امری بشوند؛ چرا که عربستان با توجه به ایدئولوژی سلفی حاکم اصولاً قادر به چنین سطح ادعا و وضعیتی نیست و ترکیه هم به خاطر تجدد گرایی افراطی و غلبه هژمونی تمدن غربی نمیتواند رقیب جدی برای ایران در امر تمدن محسوب شوند۰ در ضمن این افراط و تفریط در این دو کشور با ماهیت و ساخت تمدن مغایر است چرا که از ویژگی های ذاتی تمدن داشتن اعتدال است و این مقوله هم در بافت انقلاب اسلامی و تمدن ناشی از آن قابل تحقق است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام آقای دکتر وقت تون بخیر
🔴 " با توجه به اینکه شما فرمودید که تقابل ایران و غرب ، تقابل تمدنی است و دانستن اون به عنوان تقابل فرهنگی، تنازل موضوع هست "
سوال من اینه که آیا هویت کنونی جمهوری اسلامی " نه اونی که اساسا برای اون انقلاب شده " صرفا در مبارزه با استکبار خلاصه نشده ؟
به این خاطر می پرسم که وقتی بیشتر دقت می کنیم ما نسبت به یک سری شعارهامون عمل نکردیم یا برعکس عمل کردیم مثل عدالت و آزادی و چیزی که واضحا در مورد جمهوری اسلامی حداقل من می بینم ، "صرفا" استکبار ستیزی اون هست .
و ممنون میشم اگه تعریفی جامع از" آزادی" ارائه و عملکرد حکومت نسبت به آزادی مردم در حد اختصار هم که شده توضیح بدین؟
🔴نجفی
🔵جواب :
🔶با تشکر از شما دوست عزیز به خاطر پرسش یا پرسش هایی که فرموده اید ؛ باید بگویم متن شما چندین پرسش در هم تنیده را یک جا بیان کرده است ، اینکه می فرمایید من گفتم که بحث تقابل ما و غرب ، تقابل تمدنی هست و نباید فقط در سطح فرهنگ خلاصه بشود ، بله درست است من این مطلب را گفته ام ولی دقت کنید خود بحث تقابل فرهنگی قسمتی از بحث تقابل تمدنی میتواند محسوب بشود ولی همه بحث را شامل نمیشود ، علتش هم این است که الان رقابت ما و غرب در همه زمینه ها دارد خودش را نشان میدهد و مطرح هست ۰
🔷 اما این که فرمودید الان مسئله فقط در قسمت استکبار ستیزی دارد نمایان می شود ، توجه داشته باشید که خود استکبار ستیزی به هرحال در جوامع اسلامی که اکثراً در قرون اخیر با معضل استعمار و استقلال شکنی از سوی قدرتهای غربی مواجه بوده اند ، مطلب کم اهمیتی نیست ؛ بنابراین طبیعی است که یک انقلاب بزرگ در وهله اول باید جنبه سلبی خودش را بروز داده و غده چرکین را از بدن خارج کند و سپس به تندرستی و سلامت بیندیشد ۰
🔶 در مورد مسئله آزادی و عدالت هم می توان این دو مرحله را شاهد بود ؛ یعنی یک مرحله سلبی و یک مرحله ایجابی ؛ زمانی که یک کشور در چنگال استعمار خارجی و سلطه بیگانه قرار دارد چگونه می شود از آزادی ولو آزادیهای مدنی سخن گفت؟ لذا ظاهرا و قاعدتا جنبه سلبی قضیه لااقل از لحاظ ترتب و زمان بندی مقدم بر جنبه ایجابی می باشد ۰ البته شروع و تداوم جنبه ایجابی به خصوص در زمینه آزادی و عدالت بخاطر عمق آن ، کاری دشوار و مهم و فقط با برنامه های تخصصی امکان پذیر بوده و میسر می باشد ۰
موفق باشید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
یک پژوهشگر گفت: هر فیلسوف نظری، حکیم نیست و نمی تواند حکمت را در ابعاد عملی جلو ببرد اما حاج آقانورالله حکیمی بوده که توانسته در ابعاد اجتماعی، گام های مهمی بردارد.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت سی امین سالگرد انتشار کتاب «اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقانورالله اصفهانی»، شامگاه سه شنبه ۵ اسفند ماه در خانه مشروطه اصفهان برگزار شد.
شهید آیت الله حاج آقانورالله اصفهانی، به عنوان رهبر مشروطه خواهان اصفهان شناخته می شود که اکنون منزل تاریخی او با نام خانه مشروطه اصفهان مکانی برای درک بهتر تاریخ معاصر ایران است. کتاب «اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقانورالله اصفهانی»، اثری مفصل است که برای اولین بار به طور جامع به ابعاد شخصیتی و اقدامات سیاسی اجتماعی این بزرگمرد تاریخ می پردازد. کتابی که در سال ۱۳۶۹ به همت دکتر موسی نجفی نوشته شد و بعد از آن بارها در آثار دیگران مورد ارجاع قرار گرفت.
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
حجت الاسلام محمدعلی فولادگر در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت کتاب خاطر نشان کرد: اینکه ما امروز می توانیم به شخصیت حاج آقانورالله توجه کنیم به خاطر انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی و وجود امام خمینی بود که به دکتر نجفی این دید را داد تا بتواند در چنین افقی حاج آقانورالله را تحلیلی و تبیین کند.
این پژوهشگر دینی تأکید کرد: هر فیلسوف نظری، حکیم نیست و نمی تواند حکمت را در ابعاد عملی جلو ببرد اما حاج آقانورالله حکیمی بوده که توانسته در ابعاد اجتماعی، گام های مهمی بردارد. حکیم الهی کسی است که فطرت مردم را مخاطب قرار می دهد و برای مثال از مسائلی اساسی مانند حقیقت طلبی، آزادی خواهی و عدالت خواهی صحبت می کند که در نهاد انسان ها وجود دارد.
وی در پایان گفت: ما با تأمل در خانه مشروطه اصفهان دانستیم که مشروطه اصفهانی فضایی متفاوت از شهرهای دیگر داشته است و صبغه آن اسلامی بوده است. این کتاب، روح این خانه است و تلاش های مولف آن در سالهای دهه شصت، سبب شد که امروز وجود این خانه تأثیر مهمی در شخصیت من و مسیر زندگی دوستانمان به وجود بیاید که به اهمیت تاریخ و نقش آن بیشتر خودآگاهی یابیم.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
در ادامه مراسم محمود فروزبخش با اهمیت نقش روایت در کشف حقیقت گفت: این کتاب در پنج مقطع توانسته است روایتی متفاوت از روایتهای مرسوم و مشهور تاریخ معاصر ایران ارائه دهد. هر کدام از این روایتهای نافی یکی از روایت های معمول است. این دقیقاً نقطه ای است که جدال و چالش پدید می آید. جدال و چالش برای کشف حقیقت لازم است و ضروری است که در مسائل مهم تاریخ معاصر، روایت های عمیق تری پدید بیاد و این درگیریها در نهایت موجب ارتقای فهم و نشاط علمی می شود.
این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: دکتر نجفی زمانی برای تحقیق در مورد این شخصیت مهم اقدام کرده که تا پیش از آن چندان اثر مکتوب و مرجع مهمی در دسترس نبوده است. بسیاری از تاریخ نگاریهای نسبت به فضای دینی مشروطه اصفها که دینی بوده، بی توجه بوده اند و برخی نیز که عامدانه به تخریب آن پرداخته بودند و تهمت ها در این زمینه رایج بود، اما او توانست به جای رجوع به تاریخ های نوشته شده به سراغ اصل منابع رود.
این نویسنده تصریح کرد: اینکه گفته شده متفکر همیشه تنهاست، سخنی صحیح است و نجفی در این مسیر واقعاً تنها بوده است. خانه مشروطه نیز بیست سال بعد از این کتاب رونق می گیرد. در این بازه روایت های تاریخی کمتر مورد توجه بدنه انقلابی جامعه بوده است. بی توجهی ها این پژوهش ها را در امر تحقیق مایوس نکرد. او در این کتاب آن قدر منبع معرفی شده که تا سال ها بعد کسی نتوانست آن را زیر سوال ببرد.
وی در پایان با اشاره به مسیر پژوهشی موسی نجفی یادآوری کرد: نجفی از تاریخ به اندیشه سیاسی رسیده است
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دو خط موازی در صورت مسئله ما و غرب
و مسئله انتخابات سال۱۴۰۰
دکترموسی نحفی :
✅خط اول : تفسیر مدرن و یا دمکراتیک از اسلام شاخه ای از "عصری کردن دین " در ذیل عالم و تمدن جدید غرب است ؛ و در نهایت دین را در وضعیت مساوی و یا پایین تر از مدرنیته قرار می دهد۰
خط دوم : در حالی که بنیان و شالوده اصلی انقلاب اسلامی را " دینی کردن عصر " می داند ؛ بر پایه برتری اسلام و خروج از دایره بسته عالم مدرن در وضعیت "تصرف" در مفاهیم نو و به استخدام درآوردن آن، خطوط فکری خود را در جامعه و سیاست بازنمایی می نماید ۰
🔴 این دو خط موازی صورت مسئله مهم و اصلی و مناقشه بر انگیزی است که ابعاد آن در همه جامعه و اندیشه ها و حتی جریانات و جناح های سیاسی قابل بررسی و بازیابی است۰ تقلیل این موضوع به عناوینی جذاب چون توسعه و نوگرایی و پیشرفت و تکنیک و تکنولوژی میوه چیدن از درختی است که تنه و ریشه اش دیده نمی شود !
این صورت مسئله در افق "اندیشه ترقی" با "اندیشه تعالی " جوابهای متفاوتی خواهد داشت؛ از خط اولی نظریه "پایان تاریخ" و از خط دوم نظریه " منازعه ایده ها" در می آید ۰
🔵دولت غربگرا - لیبرال تدبیر و امید با لایه فکری محافظ اصلاح طلبان نماد خط اول است ؛ لذا هر دولتی که در آینده بخواهد خط مشی مخالف سیاست این دولت داشته باشد، بایستی به پشتوانه های نظری گفته شده در خط دوم به عنوان مسیر حرکت نگاه کند؛ در غیر این صورت (هر جناحی که باشد) شاخه ای از نو لیبرال اسلامی و خواهر خوانده اصلاحات و برادر خوانده دولت فعلی می شود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و احترام خدمت استاد عزیز و گرانقدر
این پیام را ارسال کردم تا ضمن دریافت پاسخ از حضرتعالی، تقاضا کنم که در کانال نیز تحلیل هایی راجع به دیدار پاپ و آیت الله سیستانی داشته باشید تا در این فضا ما هم حرفی در دست داشته باشیم.
استاد عزیز مطالب کانال شما هم مایه دلگرمی ما و هم پشتوانه و عقبه مباحثات ما نیز هست.
الان از جوانب مختلف تحلیل ها و صحبت های کاملا جانبدارانه به اشتراک گذاشته می شود (مثلا کریم پور و کمالیان و حایری شیرازی و آشنا و نصیری و نظری و بسیاری دیگر که در کانال هاشون هستم ) و با احترام لازم است که تحلیل های حضرتعالی نیز در این زمینه فراوان باشد تا امثال حقیر دست خالی نمانیم.
دعای گوی شما
با احترام
🔵جواب:
🔴نجفی :
با تشکر از پرسش و دغدغه مهمی که از سر دلسوزی و بصیرت عنوان نمودید ؛ به نظرم جواب پرسش شما ابعاد مختلف تاریخی و مذهبی و سیاسی و فرهنگی و حتی فراملی دارد۰
در مورد بحث حضرت آیت الله العظمی سیستانی و مقایسه سیره ایشان در سیاست عراق و مقایسه برخی رسانه ها از اعتبار این جایگاه برای نفی مقاومت ولی فقیه و جبهه مقاومت در ایران و منطقه غرب آسیا انجام می دهند ، می توان گفت که شرایط ایران با عراق متفاوت است ۰ از نظر تاریخ استقلال و ترکیب جمعیتی و حتی ترکیب ملیت در عراق ما با وضعیت خاصی مواجه هستیم ۰ عراق تا قرنها در سلطه عثمانی ها بوده در حالی که ایران چندین قرن با حاکمیت ملی شیعی مواجه بوده است ۰
این در حالی است که ایران تجربه دوران استقلال پنج قرن پس از صفویه و دوران پس از مشروطیت را داشته است و از این نظر وضعیت مدنی شیعیان در ایران در جایگاهی بسیار فراتر از کشور عراق قرار دارد ۰ این تفاوت را در مورد نقش،شیعیان در کشور عراق با لبنان نیز می توان شاهد بود۰
🔶این نکته را هم به دقت بفرمایید که در کشور ایران انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی طی نیم قرن گذشته انجام شده است ؛ ولی کشور عراق تا سالها در سلطه حزب بعث و برخی از افکار غیر دینی و غیر اسلامی قرار داشته است و از این نظر اکثریت شیعه عراق در حاکمیت همیشه در اقلیت قرار داشته اند ۰
معلوم است که از نظر توان ملی و موقعیت مدنی و ملی و قومی سیاست مرجعیت و علمای دینی در این دو کشور متفاوت خواهد بود؛ البته این واقعیت را نمی توان انکار کرد که قبل از انقلاب اسلامی ایران ، شیعیان تا این حد از نظر قومیتی و منطقهای و معادلات جهانی نقش موثر نداشتهاند، ولی با انقلاب اسلامی ایران تاثیر شیعیان در همه ابعاد اعتلا و ارتقا داشته است ۰
🔷این مطلب را هم توجه داشته باشیم که در تاریخ سیاست زعمای شیعه امامیه، هر دو سیاست یعنی مقاومت و مدارا و تقیه با هم کارایی و کاربرد داشته است و بستگی به شرایط زمان هر کدام از آنها اعمال می شده است ۰بنابراین هم سیاست آیت الله سیستانی در عراق و هم سیاست ولایت فقیه در ایران از مقبولیت و مشروعیت برخوردار میباشند و نقطه مقابل همدیگر نیستند، هر چند ولی فقیه در ایران جایگاه اول را در قانون اساسی دارد ولی مرجعیت در عراق جایگاه قانونی و رسمی ندارد و این شخصیت عاقل و فهیم و خوش فکر یک مرجع برجسته دینی در نجف است که با توجه به شرایط اشغال نظامی و سیاسی عراق توسط امریکا ، دارد برای هویت دینی و حفظ داشته های چندین قرنه و مقدس باارزش شیعه با سیاستی "تقریبی" در مقابل سیاست "تکفیری" و قومی و فرقه گرایی اجانب و اعراب جاهلی و وهابیت عاقلانه رفتار می کند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و تکمله علمی و نقد یکی از مخاطبین محترم
✅سلام بر دکتر نجفی عزیز
سالهای طولانی است که جزء ارادتمندان جنابعالی هم در مباحث و موضوعات تاریخ معاصر و هم تمدن اسلامی و هویت و ...هستم
خواستم در خصوص رقیب (یا کمک کننده و همکار) بودن یا نبودن ترکیه و عربستان سعودی به نکته ای اشاره و تقدیم کنم.
در خصوص اینکه ترکیه امروز هضم در دنیای تجدد نباشد فکت و گزاره ی نقیض معتبری زیادی پیدا نمی شود، ولی به نظر می رسد بیداری اسلامی در آنجا عینی، برجسته و رگه دار است
و در عین حال رگه های بیداری اسلامی در ترکیه نیز از نوع سلفی اخوانی و دیگری از جنس معنویت گرای فاقد استدلالهای کلامی اسلامی ریشه دار است (جریان گولنیستها) که تقریبا شبیه جریانهای انحرافی بابی و .. است.
ولی آنچه موجب شد این مطلب را از سر شاگردی تقدیم کنم، این است که ضرورت دارد، بین دولت سعودی_ که به زعم بنده سکولار است_ با معتقدین متصلب به وهابیت تمایز قایل شد و البته سنوخ وهابی دارای تمایزات متعدد هستند که فعلا نه وقت کافی موجود است و نه ضرورت دارد فعلا وقت شریفتان را صرف کنم.
و البته دستگاه قضایی عربستان نیز وهابی نیست بلکه قدرت در ید اختیار حنابله آل شیخ است.
مخلص عرایض:
ریشه فکری حاکم بر اسلام گرایان ترکیه نه چندان دور از سلفی گرایی و احیای خلافت است و نه عربستان سعودی اسلام گرای بنیادگرا و یا محافظه کار مطلق باشد.
با جنابعالی موافقم که رقیب تمدنی جانداری!☺️ فعلا برای این دو سطح سیاسی و فرهنگی قایل نیستید.
سلمکم الله
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi