eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
358 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ادامه مصاحبه : قسمت چهارم : برخی هر جایی از تاریخ را که خواستند پررنگ کرده‌اند و هر جا را که خواستند کم‌رنگ کرده‌اند. حالا یک صورت مساله‌ای برای ما درست شده که گویا یک‌طرف طرفدار استبداد و یک‌طرف طرفدار آزادی است! من مساله را اینطور نگاه نمی‌کنم. مرحوم شیخ بیش از همه علمای دیگر در نهضت تنباکو علیه ناصرالدین‌شاه حرف زده است، این آدم می‌تواند طرفدار استبداد باشد؟ این دروغ است. خیلی از آدم هایی که در زمان قیام تنباکو حضور داشتند بعدا مشروطه‌خواه شدند ولی با قیام تنباکو همراهی نکردند. این نشان می‌دهد که قضیه اینطور نیست و عوامل دیگری هم پشت قضیه وجود دارد که یکی از آنها اجنبی‌ها و استعمار است. فضای رسانه‌ای و چیزی را که سفارت‌های خارجی و انجمن‌های سری به آن دامن زدند هم باید دید. اما من اصل اختلاف را منکر نیستم. در شورای نگهبان امروز نیز ما 6 نفر مثل هم فکر نمی‌کنند. علمای نجف و مرحوم آخوند پیشنهاد شیخ‌فضل‌الله مبنی‌بر نظارت فقها بر قوانین را پذیرفتند. بعدا هم خودشان مرحوم مدرس را که در دوره رضاخان مطرح شد، به‌عنوان یکی از فقهای طراز اول به مجلس فرستادند، لذا اینها بر سر یک اصول مهم در قانون اساسی با هم تفاهم داشتند. اما در جاهایی هم اختلاف داشتند و اولویت‌های آنها با هم فرق می‌کرده است. امروز هم همین‌طور است. آیا اولویت‌های داخلی مهم‌تر است یا کمک به نهضت‌ها و جریانات بیرونی؟ این اختلاف دلیل بر این نمی‌شود که یکدیگر را تکفیر کنند. 🔴داوری تاریخی شما درمورد این دو دیدگاه چیست و کدام دیدگاه در آن مقطع تاریخی می‌توانست برای ما راهگشا باشد؟ 🔶به‌نظر من هر دو دیدگاه‌هایی بودند که هم نیمه‌پرلیوان را دیدند و هم نیمه‌خالی را درست ندیدند. وقتی استدلال‌ها و زاویه دید هر دو گروه را بررسی می‌کنیم، هر دو حرف‌های درستی دارند و قابل‌جمع است، درعین‌حال هر دو در جاهایی اظهارنظرهایی دارند که دقیق نیست. مثلا آن مقداری که مشروعه‌خواهان مشروطه‌خواهان را پالایش و تفسیر می‌کردند، به آن میزان مشروطه‌خواهان مشروعه‌خواهان را خوب ندیدند و به آنها مستبد می‌گفتند. از این برچسب‌ها زیاد بوده است اما در لوایح شیخ ما می‌بینیم که شیخ نسبت به جریان مشروطه‌خواه منصف است یعنی معتقد است که من با اینها اختلافی ندارم و اینها هم مثل من دین را می‌خواهند. یکی از چیزهایی که به‌نظرم برای مشروعه‌خواهان امتیاز محسوب می‌شود، نگاه به اجنبی است. البته هر دو گروه ضداجنبی‌اند و ما جریان مرحوم آخوند در نجف را می‌بینیم که جاهایی شدیدا علیه انگلستان موضع می‌گیرد. اصلا ما می‌توانیم از جریان مشروطه ضدانگلیسی در نجف صحبت کنیم. در صورتی‌که در ایران جریانی که غالب شد و حکومت را در دست گرفت، جریان مشروطه انگلیسی است. از همین گروه‌های اصلاح‌طلب خودمان عده‌ای برانداز شدند و گروهی هم داخل قانون اساسی فعالیت می‌کنند و در انتخابات هم شرکت می‌کنند. هر دو هم خود را اصلاح طلب می‌دانند که البته با هم متفاوتند. در اینجا نیز همینطور است ما یک مشروطه ضدانگلیسی داریم که در نجف است و اتفاقا خط استعمار را خوب می‌بیند و بعدا هم در عراق علیه انگلستان مبارزه می‌کند اما در ایران گروه‌هایی از مشروطه‌خواهان جزء گروه‌های سری هستند. هر دو مشروطه‌خواه هستند اما این کجا و آن کجا. بعضی از این مشروطه‌خواهان بعدا نوکر رضاخان می‌شوند. همان جریان حلقه برلین مانند تقی‌زاده و رضازاده شفق از این دست هستند، گروه‌هایی که بعدا به دیکتاتور منور راضی شدند و گفتند مشروطه یک دست قدرتمندی می‌خواهد که بتواند کشور را نجات دهد. اصلا اینها راضی بودند یک رضاخانی بیاید که با قلدری مشروطه و کشور را جمع کند. حلقه برلین زودتر از کودتای سوم اسفند، نظریه دیکتاتور منور را مطرح کرد ولی روایت های تاریخ معمولا گفته نمی‌شود. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ادامه مصاحبه : قسمت پنجم : 🔴نقد شیخ به طیف دیگر علمای طرفدار مشروطه مثل مرحوم آخوند چه بود؟ 🔶اینها بحث‌های حوزوی و فقهی است و چیزی نیست که در سطح عموم مطرح شود، مثل بحث‌های مجلس خبرگان ماست و اصلا نیاز نبود که وارد بحث‌های مردم شود. این بحث‌هایی تخصصی است که فقها دارند. اصلا بحث‌های شیخ و آخوند هیچ‌گاه به اینجاها نرسید. بحث‌هایی بوده اما آنچه به‌دست مورخان و در روزنامه‌ها آمد و مردم دست گرفتند، اینها نبوده است. من منکر این اختلافات نیستم اما هیچ‌گاه کسی نگفت چون شیخ مثلا فلان قاعده فقهی را قبول دارد، پس این‌گونه می‌اندیشد، کسی این حرف‌ها را نمی‌زد، بلکه می‌گفتند او طرفدار استبداد است، پس باید کشته شود. اصلا نمی‌گذاشتند حرف‌ها شنیده شود. مرحوم نائینی در کتاب «تنبیه‌الامه» بخشی به نام مغالطات عصر دارد که یک قسمت آن بحث مساوات و حریت و آزادی و... است و به بعضی از اشکالات شیخ پاسخ می‌دهد. اما تنبیه‌الامه یک کتاب تخصصی سنگین حوزوی است و هیچ‌وقت این کتاب توسط مردم عادی خوانده نشده که بعد بگوییم این کتاب دست مردم افتاده و بر اساس آن شیخ را تکفیر کرده‌اند، اینها بحث‌هایی بوده که بین فقها مطرح بوده است. این بحث‌ها درمورد مساوات و آزادی و کحدود قانون و... بین این دو طیف علما هست اما آنچه وسط دعوای عامه مردم بود، اینها نیست، بلکه صورت مبتذل اینهاست. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ادامه مصاحبه: قسمت پایانی: 🔵 شاید یکی از دلایلی که این اختلافات به سطح عمومی کشیده شد، این بود که علمای طرفدار مشروطه مرزبندی دقیقی با روشنفکران و لیبرالیسم و... نکردند؟ 🔷چون اینها را آدم‌های درستی می‌دانستند. این نقد واردی است و علما با این افراد مرزبندی نمی‌کردند. بعدا که رضاخان بر سر کار آمد فهمیدند که درد آنها چیز دیگری است. آن جمله معروفی که از مرحوم طباطبایی نقل است که می‌فرمود ما انگور انداختیم سرکه شود، شراب شد، اشاره به همین دارد. علت هم این بود که مشروطه روشنفکران، مشروطه انگلیسی و غرب زده بود اما مشروطه‌ای که علما می‌خواستند یک بیداری اسلامی و ضدانگلیسی بود؛ یک واژه بود اما با دو تفسیر. از همان مشروطه انگلیسی و سکولار، رضاخان در آمد که حتی آن مختصر آزادی را هم از بین برد. درحقیقت انقلاب اسلامی ادامه مشروطه به‌معنای بیداری اسلامی است و مخالف سلطنت مشروطه مطلقه‌ای است که به‌دست رضاخان و پسرش افتاد. انقلاب اسلامی با یکی از این مشروطه‌ها مقابله کرده و یکی از این مشروطه‌ها را تکامل داده است. 🔴می‌توان نتیجه گرفت که مرحوم شیخ دوراندیشی بیشتری نسبت به علمای طرفدار مشروطه داشت؟ 🔶علمای طرفدار مشروطه با سلاح مشروطه جلو می‌رفتند. شیخ با مشروطه جلو نرفت و از یک مقطعی احساس کرد که دیگر نمی‌تواند با مشروطه صحبت کند، به‌خاطر همین گفت که مشروطه اصلا قابل اصلاح نیست و من مشروطه مشروعه نمی‌خواهم، بلکه خودِ مشروعه را می‌خواهم، یعنی مشروطه را کنار گذاشت. از اینجا قافیه را باخت، چون جلوی کل نهضت موضع گرفت. از اینجاست که شروع کردند علیه او کار کردند. شیخ ابتدا در چارچوب قانون اساسی مبارزه می‌کرد، متمم قانون اساسی را داد و اصلاحاتی ارائه کرد اما از یک جایی به بعد از اصلاح ناامید شد و مشروطه مشروعه نمی‌خواست، بلکه مشروعه می‌خواست. از اینجا مخالفان او فرصت پیدا کردند که علیه او عمل کنند. شیخ یکی از قرائت‌های مشروطه بود اما وقتی مشروعه غیرمشروطه خواست دیگر یکی از قرائت‌های مشروطه به‌حساب نمی‌آمد و به‌عنوان یک ضدانقلاب با او برخورد کردند، لذا زندگی شیخ یک روند ندارد. او اول مشروطه خواه است بعد مشروطه مشروعه می‌خواهد و بعد در مرحله سوم مشروعه غیرمشروطه می‌خواهد. انقلاب اسلامی دو حسن دارد؛ یکی اینکه جمع بین مشروطه و مشروعه است، یعنی هر دو را توانست خوب ببیند. دوم اینکه توانست با آن جریان انگلیسی و غربی مرزبندی کند و از همان اول شعار نه شرقی و نه غربی داد. هم با مارکسیسم و هم با لیبرالیسم مرزبندی کرد و این درسی بود که امام از مشروطه گرفته بود. بعد هم یک نهادی به نام ولایت فقیه در قانون قرار دادند که حرف آخر را بزند. اینها در مشروطه نیست. در مشروطه کسی حرف آخر را نمی‌زند، مشروطه و مشروعه یکدیگر را خوب نمی‌بینند و مرزبندی‌ها هم با جریان مشروطه انگلیسی درست شکل نمی‌گیرد. این مسائل زمان می‌خواست به بلوغ برسد و این بلوغ را هم رضاخان با دیکتاتوری‌اش به مشروطه‌خواهان داد و هم تاریخ و زمانه داد. به‌همین خاطر امام حرکت پخته‌تری را روی ویرانه‌های مشروطه –به‌معنای غربی- شروع کرد و مشروطه به‌معنای بیداری اسلامی را ادامه داد. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 : ✅رویش ها بیشتر از ریزش هاست 🔴بسط بینش تمدنی شیعه و خروج منطقی از انسداد سیاسی و فرهنگی لیبرالیسم غرب و ظهور فرهیختگان جدید انقلاب اسلامی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تاریخ سیاسی امامان شیعه ✅سه نکته تاریخی و فکری مهم در مورد نهضت مقدس امام حسین (ع) و ابعاد فرا تاریخی آن http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
درباره این مطلب، بسیار ضد و نقیض است حقیقت مطلب چیست ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم جواب 👇مطلب قبلی👆 ✅در مورد شیخ شهید آیت الله فضل الله نوری مطالبی آمده و چون هفته ای که گذشت مصادف با سالروز شهادت ایشان و همچنین سالروز مشروطیت بود، لذا نوبت پاسخ به این مورد را در اولویت گذاشتم ۰ 🔴در مورد عکس ارسالی ، باید بگویم که دو مطلب با هم تا حدودی خلط شده است ؛ مطلب مربوط به شیر دادن زن ناصبی و تاثیر منفی آن بر شیخ مهدی فرزند شیخ شهید و دوم شادی کردن فرزندش بر جنازه پدر ؟ 🔶مطلب اول درست است ولی نقلی که در عکس آمده نمی تواند درست باشد! چرا که در زمان اعدام شیخ، وقت این پرسش و پاسخ ها نبوده است و به احتمال زیاد این پرسش و پاسخ ها در ازمنه قبلی صورت گرفته است و به نحوی که مطلب مذکور تا حدود زیادی شهرت داشته و در مورد تاثیر لقمه شبهه دار از آن استفاده می شده است۰ اما بحث تاریخی قضیه و اینکه فرزند ایشان در موقع مراسم اعدام خوشحالی نموده و شادی کرده این مطلب به نظر می آید که برای تخریب هر چه بیشتر شیخ شهید از سوی مشروطه خواهان مطرح شده است ؛ من خودم این مورد را از مرحوم حاج شیخ حسین لنگرانی که از کسانی بوده که صحنه اعدام و شهادت شیخ فضل الله را دیده بود ، سوال نمودم ؛ ایشان این ماجرا را انکار نمود و حتی می گفت در موقع شهادت شیخ ، فرزندش گریه می کرده است و ایشان هم معتقد بود که این مسئله بیشتر نوعی تخریب شیخ شهید از سوی مشروطه‌خواهان افراطی بوده که آن را عنوان نموده اند و قصدشان این بوده که وی در خانواده خودش هم مورد طرد و لعن بوده است ! البته مرحوم لنگرانی عنوان می کرد که شیخ از اهمالی که در مسئله دایه ناصبی و شیری که به فرزندش،داده همیشه افسوس می خورد و از آن متاسف بود۰ 🔴بنا بر این اگر که این نقل تاریخی را هم بخواهیم قبول کنیم باید گفت که فرزند مرحوم شیخ هر چند آدم موجهی نبوده ولی هر حرف ناروایی را نمی شود به اشخاص نسبت داد ۰ احتمالا ریشه این ناصالحی هم می تواند همان مسئله معنوی و یا مربوط به مسئله لقمه ناسالم مذکور باشد۰ اما اینکه این مطلب را به این نحو با نوعی تقطیع تاریخی و یا جابجا کردن مطالب به هر نحوی سلیقه ای عنوان نمود، شاید درست نباشد و باید جانب احتیاط را بیشتر رعایت کرده و در نقل مطالب و ارتباط آنها با هم دقت بیشتری مبذول داشت ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅تشکر ویژه از سفیرین دولتین فخیمتین روس،و انگلیس دکتر موسی نجفی : 🔴عکس دو سفیر روس و انگلیس و صندلی خالی سفیر امریکا ناخواسته برای ما حاوی این درس بزرگ است که: 🔵 قدرتهای خارجی علیرغم اختلافات سیاسی هر وقت مصلحت شان اقتضا کند مانند دوران استعمار کهنه ( عصر قجر و پهلوی ) مایلند به منفعت مشترک برسند و هر طور که بخواهند بزعم خودشان ، با کارت ملتهای دیگر در قمار سیاست بازی کنند!! 🔶اما چرا تشکر ویژه : 🔷 بخاطر اینکه ما هم گاهی فراموش می کتیم هر بیگانه ای با هر پرچمی نهایتا بیگانه است و نا محرم را نباید محرم اندرونی خانه دانست! ۰ عکس سیاسی بلند پروازانه این دو دلقک که تداعی تاریخی آن سه جلاد است ، عبرت دوباره ملت ما شد که،: خرس ( روسی) و روباه (انگلیسی) هنوز به فکر نشستن روی این "نوع صندلی " هستند ! بودن و نبودن گاو چران هم زیاد مهم نیست ؛ چرا که با صندلی خالی ، دارند به او علامت می دهند که جایش محفوط است ۰ 🔶البته خرس و روباه هنوز در فکر گربه بی آزار عصر قجری هستند که در دوره پهلوی به خواب ناز فرو رفته بود و (علیرغم میل آنها ) امروز به معجزه انقلاب اسلامی به شیری تنومند مبدل گشته است که حتی بازی با دمش در خلیج فارس می تواند سخت دردسر ساز و خطر آفرین باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
💢همیشه شنیدین که میگن نقشه ایران شبیه گربه‌ست اما چرا؟ گفته میشود ؛کشیشی انگلیسی که مدتی در ایران به تبلیغ دین مسیحی پرداخته بود٬ بعد از مراجعت به لندن در سال ۱۹۰۲ کتابی کوچک درباره ایران منتشر کرد و تو کتابش نقشه ساده ای آورده که ایران را به صورت گربه ای که روی بالشی نشسته. گربه‌ای که پشت به افغان و هند کرده و سرش به طرف روسیه است. بالش مذکور مانع از آن است که پنجه های گربه در آب خلیج فارس تر شود. 👇👇👇
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد ، لطفا نظرتان را در مورد مطلب ارسالی که در فضای مجازی منتشر شده و به نحوی به تاریخ استعمار مربوط است بفرمایید ؟ خرس روسی یا روباه انگلیسی؟ُ!👆👆👆 🔵جواب : 🔴نجفی : با تشکر از شما دوست عزیز و مخاطب دنبال کننده مطالب این کانال ، به عرض می رسانم که متن ارسالی شما قابل تامل است ؛ هم از نظر تصویر و هم از نظر زمانی ؛ دقت بفرمایید زمان مورد بحث یعنی ۱۹۰۲ میلادی که در متن آمده درست زمانی است که رقابت روس و انگلیس در ایران در اوج خودش می باشد و پشت کردن گربه به هند و افغانستان که در حقیقت منطقه نفوذ انگلستان بوده و یا پنجه های او که بخاطر روی بالش بودن در آب خلیج فارس خیس نشده همگی از مختصات سیاسی دوران موازنه استعماری آن زمان حکایت دارد( و البته این زمان همانطور که معلوم است غلبه بیشتر با خرس روسی است تا روباه انگلیسی) ؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید چند سال بعد سال مذکور یعنی (۱۹۰۲) اتفاقات بسیار مهمی در منطقه و جهان رخ می دهد که نقشه،و خواب راحت گربه لمیده بر بالش را بر هم می زند ۰ اتفاق مهم در چهار سال بعد از این تاریخ ، انقلاب مشروطیت است که به نحوی به قدرت انگلیس افزوده و از قدرت روسیه می کاهد ۰ اتفاق دوم تشکیل دومای روسیه در همین سالها و تضعیف قدرت تزارهاست۰ تحول دیگر که در دهه بعدی اتفاق می افتد کودتای بلشویک یا انقلاب سرخ کمونیستی در روسیه است و همچنین قرار داد یک طرفه و ننگین ۱۹۱۹ وثوق الدوله ، مجموع این عوامل سیاست روسیه را مدتی در ایران کنار زده و به سود سیاست انگلستان در کفه دیگر ترازو گردش می نماید ؛ برای همین هم استعمار جهانی بریتانیا با همکاری نایب السلطنه انگلیس در هند توانستند با خیال آسوده در نهادهای جدید و حتی مطبوعات ایرانی رسوخ نمایند و حاصل همه این برنامه ها و شرایط عملا باعث خروج شوم قزاقی به نام رضاخان در کودتای سوم اسفند گردید ۰ لازم به یادآوری است سیاست روسها در این سالها که چند دهه از ترکمانچای می گذشته حفظ مناطق اشغالی ایران و هفده شهر آباد متصرفه و برای انگلستان حفط مرغ تخم طلا یعنی هندوستان بوده است ۰ آنچه در این تصویر جالب به نظر می رسد ، بالشی است که زیر پای گربه را نشان می دهد تا خوب استراحت کند و البته با خواب گربه بشود مملکت را در موازنه مخرب قدرت های خارجی غارت نمود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅تا چندی قبل ، دمکراسی افغانی !! را به رخ ما می کشیدند و امروز باید پاسخگوی افراط جریان طالبانی باشیم که از ریشه دست پرورده کانونهای وهابیت و سازمانهای جاسوسی غربی بوده است و بیشترین تقابل ذاتی را با پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام دارد! 🔴اما آنچه در مورد افغانستان در مقایسه با ایران عمدا فراموش می شود و دشمنان و تبلیغات غربی از بیان آن "شرم آمیخته به وحشت" دارند، اعتراف به استقلال نظام سیاسی در ایران و در نتیجه، ثبات و قدرت آن و وابستگی سیاسی افغانستان به غرب و سرنوشت محتوم آن یعنی انحطاط و فروپاشی است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همه تاریخ استعمار در یک قاب عکس ✅دکتر موسی نجفی : 🔴این تصویر فرودگاه کابل و هجوم گله وار افاغنه پناهنده به امریکا ، نماد تحقیر آمیز و ماکت کوچکی از تاریخ مدرنیزاسیون و ماجرای غربگرایی مردمانی است که شفای دردهای خود را به معجزه داروی اجنبی گره زده اند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تاریخ سیاسی اسلام ✅قیام عاشورا و از بین بردن" مشروعیت" نظریه خلافت و نشان دادن ضعف ها و تناقصات فکری و سیاسی آن۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی ✅موسی نجفی : 🔴تفاوت قیام امام حسین علیه السلام با سایر قیام ها و حرکت های سیاسی سده اول هجری مثل زیدیه و خوارج و شعوبیه از نظر استناد و مشروعیت بین امت اسلامی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلوه های فرهنگ برتر عاشورایی (نماد تمدن اسلامی شیعی) دکتر موسی نجفی: ✅یکی از دهها جلوه و بروز عینی "فرهنگ عاشورایی" هیئت های مذهبی هستند ؛ هیئت ها خودشان می توانند نوعی انعکاس و جلوه "تمدن اسلامی شیعه " محسوب شوند ؛ چون توانسته اند نوعی فرهنگ خاص را توسعه داده و به منضه ظهور اجتماعی برسانند ۰ در این مسیر اکثر شاخص ها و معیارهای تمدنی دیده میشود چنانکه شعر و ادبیات و سرود و نظم و همبستگی اجتماعی و تعاون و حوزه خطاب وسیع ملی و فراملی، رشد فضائل اخلاقی در قالب پرچم و زنجیر و علم و کتل و نذر و اطعام و دسته و ۰۰۰در مسجد و تکیه و بازار و مدرسه و شهر و روستا و حتی در بین سایر ادیان در بین ملل مختلف به وضوح دیده میشود۰ 🔴 این شرایط و ویژگیها باعث شده شیعیان در مکانهایی که در وضعیت اکثریتی هستند در یک حالت "برتری فرهنگی" در ایران و عراق و لبنان و بحرین و ۰۰۰قرار بگیرند، و در در نقاطی هم که در اقلیت قرار دارند، تمام قد و باشکوه و منظم در جغرافیای وسیعی با تنوع فرهنگی گسترده دیده شوند ۰ 🔵تنوع فرهنگی در ظهور و بروز اجتماعی و آئینی عاشورا در زبانها و ملیتهای مختلف معرف و موید "زیست تمدنی" گسترده ای در جغرافیای جهان اسلام می باشد ؛ گستره ای که یکی از مصادیق آن را می توان در راه پیمایی اربعین شاهد بود ۰ اینکه ما می توانیم از هنر عاشورایی و ادبیات عاشورایی و مناسک و فرهنگ عاشورایی در کنار سیاست عاشورایی و ملت عاشورایی سخن بگوئیم یعنی یک کلان روایت به نام "تمدن عاشورایی " در افق دید ما وجود دارد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ایام محرم ✅ تمایز نبوت و "وصایت" زمینه واقعه عاشورا 🔴تبعات کمرنگ نمودن واقعه غدیر https://t.me/drmousanajafi http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سیره سیاسی امامان شیعه ✅جریان شناسی لعن و تبری در زیارت عاشورا http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سیره سیاسی امامان شیعه ✅ لعن معاویه در زیارت عاشورا - عامل و مبدع "خلافت سلطنتی" در تاریخ اسلام http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
33.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی ✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران 🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی : 🔵پرسش دکتر مالک شجاعی : به چه صورتی می توان واقعه عاشورا را که امری مربوط به "سنت" است به مفهوم "انقلاب" که امری مدرن است پیوند زده و آن را امتداد داد ؟ ✅پاسخ دکتر نجفی : تامل در مفهوم سنت و واقعه و انقلاب و ۰۰۰۰۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔴 موسی نجفی : اگر عاشورا بالاترین علت و نماد "هویت یابی شیعه " است و انقلاب اسلامی نیز متاثر از فرهنگ و ارزشهای عاشورایی است ، می توان این نتیجه را به وضوح ادراک نمود که انقلاب اسلامی مهمترین ماهیت وجودیش هویت بخشی و هویت یابی شیعی در سطح ملی و بین المللی و تمدنی می باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی ✅دکتر موسی نجفی: 🔵تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحا‌رالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰ 🔴برداشت انتقادی مرحوم دکتر علی شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی بوده است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد؛ چرا که شریعتی "هویت انقلابی" را اصیل تر از "انقلاب هویتی" دانسته ، لذا با طرح انحرافی و دوگانه سازی کاذب تشیع علوی با تشیع صفوی نتوانست جایگاه تاریخی والای آن مرد بزرگ را درست درک و تبیین نماید ۰ 🔶امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در جریان بسط فرهنگی و معارفی تمدن اسلامی شیعی ذیل نظریه انقلاب هویتی و اصالت هویتی شیعه برای ایران ، علامه مجلسی از ریشه و مفاخر این جریان عظیم فکری محسوب می گردد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅کسانی که به دنبال نسبت برقرار کردن و نزدیکی فکری سیاستهای اصول گرایانه جمهوری اسلامی ایران با بنیادگرایان طالبان ( لااقل جناح تندروی طالبان) در افغانستان هستتد مثل این است که در مراتب بالاتر بخواهند فاصله فکری در سیره سیاسی امیرالمومنین علی علیه السلام نسبت به سیاست خلیفه دوم را انکار کرده و عجیب تر آنکه آنها را با هم شبیه سازی نمایند!! ( البته شاحص هویت شناسی در اینجا مطرح است و گرنه نگرش تقریبی و وحدت اسلامی جای خود را دارد ۰) http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅دکتر موسی نجفی 🔴شیعیان در تاریخ قرن اول از یک طرف با سیاست خلفای غاصب بخصوص باند فاسد اموی و ام الفتنه یعنی معاویه در شام مخالف بوده و از طرفی با جریان انحرافی خوارج نیز به طور عمیق درگیری فکری داشتند و برداشتهای سطحی آنها را نسبت به اسلام قبول نداشته و حتی مخالفت خوارج با خلفا را هم با جریان مخالفت خودشان در یک سطح و ماهیت نمی دیدند ؛ البته چون مشکل اصلی جریان حاکمیت اموی بود لذا شیعیان وقت و انرژی اصلی خود را صرف درگیری با این جریان گژ اندیش نمی کردند ۰ البته خوارج نیز در دهه های بعدی در برخی شعارهای افراطی خود تجدید نظر نمودند ؛ لذا شیعه با بصیرتی که در آموزه های ائمه معصومین علیهم السلام کسب کرده بودند نگاهشان به هر دو جریان منفی بود ولی نحوه مخالفت شان با هریک تابع اصول و مبانی مستقل و مصلحت تشیع صورت می گرفت ۰ 🔵با توجه به تمهید مذکور و این درس مهم می توان گفت که انقلاب اسلامی ایران به طور ذاتی یک انقلاب غیر غربی و ضد سکولار است لذا با تمامی ابعاد سلطه غرب و بخصوص نفوذ امریکا مخالف است ؛ از طرفی بخاطر تعهد و باور عمیق به معارف اهل البیت عصمت علیهم السلام ، اسلام راستین و اصیل را در تعالیم امیرالمومنین علی علیه السلام و اولادش می بیند ، لذا با فرقه های افراطی بنیاد گرا و تکفیری شدیدا زاویه داشته و دارد۰ بنابراین امروز مخالفت با امریکا و یا طالبان و یا اولویت دادن به مخالفت با یکی به معنای همراهی و یا نزدیکی با آن دیگری نیست چرا که ایران زاویه نگرش مستقل خود و البته منافع دراز مدت خودش را در منطقه دنبال می کند ۰ هر چند استفاده بهینه از شرایط ، کاری عقلایی است ولی حفظ فاصله منطقی از هر یک از دو طرف متخاصم نیز برای دفع شبهات و جلوگیری از سوء استفاده شیاطین تبلیغاتی کاری لازم و ضروری است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کمی بیشتر بیندیشیم ✅ 🔶 "طرح مسئله" مهمتر از "حل مساله"!! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi