ادامه قبلی👆
به نظر میآید برای پاسخ به این سوال، باید به تدقیق در طرح کلی اسلام و امامت پرداخت. البته بررسی این بحث مفصّل و بسیار مهم، از حوصله و ظرفیت مقاله حاضر خارج است، ولی اگر بخواهیم در حد اشاره به آن بپردازیم، چنین میتوان گفت که ایده اسلام، ایدهای تمدنیست. جامعیت میان دنیا و آخرت، جامعیت میان فقه و اخلاق و عقاید، جامعیت میان سیاست و معنویت و در واقع جامعیت میان آسمان و زمین که در فضای آیات و روایات اسلامی و نیز در سیره و منش نبی اکرم و امامان ما به چشم میخورد، اقتضای تمدنی بودن دارد. توحید، صرف یک اعتقاد نظری نیست. در دل معنای توحید، نوعی وحدت در عین کثرت نهفته است. گویی اینکه کثراتی وجود دارند، ولی نگاه مسلمانانه، میان این کثرات هم وحدت می یابد و هم وحدت را محقق میکند؛ به تعبیری، هم یکی میداند و هم یکی میکند. تمدن در حاقّ معنایی خود، چیزی جز همین سریان امر واحد در میان کثرات متعدّد نیست. امر واحد اسلام، چه در حوزهی بینش و اعتقاد، چه در حوزهی گرایشات، چه در حوزهی سبک زندگی، چه در حوزهی رفتار، چه در حوزهی حقوق و قضا و چه در حوزهی هنر، همه و همه، قابل سریان بوده و هست. در عصر نبوی، با همین خاستگاه، نبی اکرم اقدام به تشکیل حکومت میکند که بستری باشد برای رشد مردم در مسیر توحیدی. حکومت نبوی، طرح اجمالی تمدن اسلامیست. طرحی که زمینههای آن در دوران انبیای سابق بر نبی اکرم، پدید آمده بود. حال با نظر به آنچه گذشت، حضور حضرت رضا علیه السلام در ایران و ماجرای ولایتعهدی ایشان چطور قابل روایت است؟
بعضی از پژوهشگران عرصه تاریخ و یا اهالی اندیشه، به این سوال پرداختهاند. از جمله پژوهشگران و اهالی اندیشهای که در این فضا ورود کردهاند، دکتر موسی نجفیست که در قالب کتاب تمدن رضوی، به این سوال پرداخته است. به طور کلی نقطه نظرات وی در بستر نگاه تمدنی یه تاریخ و سیاست شکل گرفته است. وی در این کتاب نیز در صدد بیان مولفههای تمدنساز در مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام بوده و در ادامه طرح حضرت را طرحی تمدنی برای شکلدهی فرهنگ و هویت تشیع قلمداد میکند. توضیحاتی که در فصل اول کتاب در باب چیستی تمدن ارایه شده است، منظور وی از طرح تمدنی را بهتر آشکار میکند.
دکتر نجفی معتقد است ولایتعهدی حضرت رضا، نه یک حرکت انفعالی و تحمیل شده، بلکه یک اقدام رو به جلو در جهت سیر استعلایی و تکاملی تمدن اسلامی است. این اقدام با همه لوازم و فروعاتش، از منظر وی طرحی تمدنیست که حدّ واسط میان تمدن نخستین و تمدن نهایی اسلامی با محوریت انسان کامل است. در ادامه متن به مساله حدّ واسط بودن، خواهیم پرداخت. ولی آنچه اکنون شایسته به ذکر است، آن است که چرا میتوان حضور حضرت رضا در ایران را حضوری تمدنی نامید؟ مسئله از چند حیث قابل بررسی است:
اوّل آنکه حضور حضرت رضا علیه السلام، امامت معنوی را بیش از پیش احیا کرد. مسئلهی ولایت تکوینی حضرات معصومین، مسئلهای نبود که در زمان امامان قبلی به عنوان یک اعتقاد تثبیت شده مطرح باشد ولی از زمان ایشان کراماتی به میان میآید و گویی بناست که به تدریج این شان از شئون معصوم نیز برای شیعیان مطرح شود. این، خود میتواند ناظر به جامعیت میان معنویت و سیاست، یا به تعبیری میان آسمان و زمین باشد.
دوّم آنکه قوّت استدلالی و اعتقادی معارف شیعه بیش از پیش نمایان شد. مناظرات فکری که مامون با اغراض دیگری شکل داده بود، فرصتی را فراهم آورد که عمق معارف و مبانی قرآنی و توحیدی شیعه، به ظهور برسد و از این جهت، وجود حضرت رضا علیه السلام، نقطه عطفی به حساب میآید. این قوّت در مبانی، به همراه خودِ میراث فقهی ایشان از اجدادشان، امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) را داراست. علاوه بر این، بر مبنای برخی پژوهشها، پیوند میان اخلاق و فقه در کلام ایشان جدیتر از قبل در میان است(ر.ک به: نسبت فقه و اخلاق در آموزه های امام رضا علیه السلام، احمد پاکتچی). نگرش طیفی به الزامهای دینی، توجه به عللالشرایع و خاستگاههای اخلاقی و انسانی احکام و برخی نکات دیگر، سَرنخهایی از این پیوند میتواند به دست دهد. غرض آنکه ماجرای فکر شیعه به حضرت رضا که میرسد،
ادامه👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰ادامه قبلی
✅جامعیت (و نه مجموع) خود را بهتر به ظهور میرساند. و این جامعیت، ظرفیتی تمدنیست.
حیث سوم، دیگر ابعاد فرهنگی و تمدنی پیرامون حضور ایشان در ایران است. مولفههایی مثل شکلگیری کتابخانهها، احیای سنن اسلامی در شکلی جدید، توسعه موقوفات، توسعه تجارت، اقتصاد و راهداری که بعد از حضرت رضا در مشهد، محقق شد. و یا مولفههایی مثل آیینهای خاصّ حرم رضوی و نیز هنرهای متعددی که پیرامون حضور ایشان و حرم ایشان، به بروز و ظهور رسیده است. در کتاب تمدن رضوی تا حدی به این مولفهها اشاره شده است.
و حیث چهارم و از حیثی مهمتر از همه، آنکه فرصت ولایتعهدی امام رضا علیه السلام برای جهان اسلام و به طور خاص برای ایرانیان، طلیعهای بود بر جدایی از نظام خلافت. نظریهی سیاسی امامت، در مقابل نظریهی سیاسی خلافت، این بار در وسعتی جدّی طرح شد. صراحت بیان حضرت در طرح مسئلهی امامت و عدم مشروعیت خلافت در صحبتها و گفتارهایی که در مسیر مدینه تا مرو داشتهاند و نیز نوع مواجههی ایشان با پیشنهاد مامون، که هم با نوعی عدم تمایل به نشستن بر مسند قدرت همراه بود و هم با ابراز حقانیت و مشروعیت امامت و عدم مشروعیت دستگاه خلافت، شواهدی بر صراحت خاص حضرت رضاست.
ولایتعهدی ایشان، به نحوی سلطنت را از خلافت منفک میکند و این یعنی شروع اصلاح در نظام سیاسی و نقد تمامی جریان خلافتِ سلطنتگونه در تاریخ اسلامی؛ نقدی که میتوانست راه حکومت صالحان و شایستگان را به تدریج فراهم آورد. به نحوی که به قول دکتر نجفی، فرهنگ رضوی، الهامبخش همه گروههای مسلمانِ برونخلافتی ـ مانند عرفا، صوفیه، فقها، زهّاد و غیره ـ بود. بعد از ایشان، قیامهای علوی دوباره شکل میگیرد و تمنّای نظام علوی پیش میآید. به همین سبب است که حضرت هادی و حضرت عسگری علیهماالسّلام در پادگان سامرا نگهداری میشوند. با بسترسازی امام رضا، طلب حضور امام معصوم به قدری زیاد میشود که خلفای عباسی میترسند امام را یک لحظه رها کنند.
به تعبیری، شکاف در مشروعیتِ سلطنت با قیام امام حسین علیهالسلام صورت گرفت و شکاف در مشروعیتِ خلافت با ولایتعهدی امام رضا علیه السلام[۱].
ادامه👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰ادامه قبلی
✅مجموع این کنشهای سیاسی، اعتقادی و فرهنگی که در ادامه، در بستر فرهنگی تاریخی ایران، شکل جدّیتری نیز پیدا میکند، ذهن دکتر نجفی را به سمت طرح عنوانی به نام تمدن رضوی برده است.
البته از اعتدال، عقلانیت، سعهمندی و تکثرپذیری حضور تمدنی حضرت رضا نیز میتوان سخن گفت.
اعتدالی که خط حضرت را از قیامهای مسلحانه برخی علویان جدا میکند و راه اصیل مبارزه را راهی از جنس تبیین و حکمت و تدبیر مینمایاند.
همچنین عقلانیتی که در امتداد حکمرانی علوی، نه از سنخ نظام امویِ متاثّر از روم است و نه از سنخ نظام عباسیِ متاثر از ایران؛ خط مستقل خودش را دارد. در عین اینکه هویت این خطِّ مستقل، ایرانی نیست، امّا در تطور فرهنگی ایرانیان، به طور کاملاً جدّی موثر است.
و نیز حیث سعهمندی و ظرفیت فراگیری که شخصیت امام رضا علیهالسلام و حرم رضوی داشته و دارد نیز بینسبت با تفسیر تمدنی از سیرهی ایشان نیست. همانطور که در ابتدای متن گذشت، هویتِ تمدن، سعهمندی و وحدتیست، معنابخش و هویتبخشِ تکثّر فراوانیست که در دل خود دارد. تمدن رضوی در انسان کامل ریشه دارد. از همین رو، نه فقط متعلّق به شیعیان که متعلق به کلّ جهان اسلام و انسانیت است. این نگاه سعهمند برای شیعیان، میتواند حامل معنای تربیتی مهمّی باشد و آن واقع نشدن در ورطهی فرقهگرایی است. شیعه، هویت مستقل دارد ولی فرقه نیست. چرا که فرقه، ظرفیت تمدنزایی ندارد.
نکته دیگر، فارق میانِ تمدن مسلمانان و تمدن اسلامی است. تمدّن شکلگرفته در عصر عباسی، تمدن مسلمانان است که البته برکات و ثمرات فراوانی را به همراه داشت. در تمدن مسلمانان، متاثّر از اسلام، ظرفیتهای فردی و جمعی شکوفا میشود و در تمدن اسلامی، حقیقت منِ عِلویست که به ظهور جمعی میرسد؛ منِ عِلوی که اوج ظهورش در وجود ولی و انسان کامل محقق میشود و امتداد آن در میان امت به ظهور و بروز میرسد.
خلاصه آنکه دکتر موسی نجفی، تمدن رضوی را در امتداد حکومت نبوی و علوی، نهضت حسینی و طلیعهای بر تمدن حداکثری مهدوی میداند. لازمهی آنکه بتوان در بحث تمدن اسلامی از امتداد یا حدّ واسط سخن گفت، اشتدادی و ذومراتب دانستن مفهوم تمدن اسلامی است. به تعبیر دیگر، اگر هنگامهی ظهور را تمدنی حداکثری از شکوفایی ظرفیتهای توحیدی و اسلامی امت بدانیم، مسیر تاریخی شیعه تا قبل از ظهور، حرکت در مسیری تمدنی است. چنین نیست که به یکباره و بدون سابقهی قبلی، تمدنی پدید بیاید، ولو آنکه آن اتّفاق، حالتی اعجازگونه داشته باشد[۲]. آنچه که به عنوان «پیوستگی تاریخی» مطرح است، ناظر به همین نکته است؛ تمدن اسلامی در سیر خود پیوستگی دارد.
علاوه بر پیوستگی، سیر تمدنی شیعه، تکاملی نیز هست. نه به آن معنا که همیشه و در هر نقطهای، از نقطهی قبل جلوتر باشد. بلکه در مجموع، این سیر به سمت تعالی است. حرکت حلقوی و یا حلزونی، تمثیل نسبتاً مناسبی از این سیر تکاملی است. تمدن نخستین اسلامی، به صورت اجمالی، در عصر نبوی شکل گرفته است. طرح تمدنی حضرت رضا، متناسب با زمانه و زمینهی خود، اجمالِ ابتدایی را تفصیل میدهد. و البته تا حدّ نهایی و رسیدن به تفصیل جدّیتر، خود هنوز اجمالی به نظر میرسد. مفهوم مترقّی «انتظار» که در فرامتن تاریخ شیعه مطرح بوده و هست، اِشعار به همین حرکت دايمی و بیپایانِ اجمال به تفصیل شیعه دارد. در هنگامهی ابتلای به عالَم مدرنیته، سلوک در این سیر تکاملی، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
طرح بحث تمدن رضوی، تلاشیست که باید به استقبال آن رفت. مراد از استقبال، فهم، نقد و احیاناً امتداد دادن و یا تعالی بخشیدن به آن است. و به طور کلّی، سیره حضرات معصومین، هنوز ظرفیتهای خود را برای ما کاملاً به ظهور نرسانده است. راه طی نشدهی فکری و تحقیقی در این باره بسیار است.
[۱] در روایتی حضرت رضا علیهالسلام، وضعیت خاص حضرت یوسف علیهالسلام در حکومت عصر را با ولایتعهدی خودشان مقایسه میکنند.
[۲] قاعده فلسفی کل حادث زمانی مسبوق بقوه و ماده، موید همین معناست.
🔴محمدعلی فولادگر
طلبه سطح سه حوزه علمیه
پژوهشگر حکمت اسلامی و تاریخ
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
دکتر موسی نجفی :
🔶درس یازدهم : سیر جریان شناسی تاریخی ایران
🔷تاریخ اندیشه ترقی در دوره قاجاریه و نقد آن
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم
✅باسلام و عرض خدا قوت.
حضور محترم جناب آقای دکتر موسی نجفی
در مورد تحلیل اکراین یک تحقیقی انجام
و یک خروجی اولیه داشتم ندیدم به این صورت تاریخی مطلب کارشده باشد
می خواستم ببینم نظر شما چیست؟
🔴اعضا ناتو چند صد ساله که می خواهند روسیه را تضعیف محدود و اگر شد نابود کنند.
فقط در روش با هم اختلاف دارند.
بعضی در دوران جدید می خواستند
به روش پختن قورباقه خرس سیبری را هم به تدریج اب پز کنند.
البته قبل پوتین جامعه روسیه یلتسین و این روش را پس زده بود.
حالا روس ها باید تکلیف خودشان را با خودشان روشن کنند.
با تسلیحات جنگ جهانی دوم
و دوران جنگ سرد نمی شود وارد جنگ در قرن جدید شد.
یا رومی روم یا زنگی زنگ.
زمان و موقعیت بهتر از این هم برای روسیه فراهم نمی شود.
انها هم متوجه ضعف و شرایط روبه افول امریکا
در افغانستان و در مواجه با محور مقاومت شده اند.
طرح اصلی حرکت به سمت چین توسط امریکا
و به طور کلی غرب و ناتو را هم درک کرده اند.
روس ها در پیروزی با جنگ فرسایشی ناپلون و هیتلر سابقه تاریخی دارند.
سابقه فروپاشی تزار در جنگ جهانی اول را هم دارند.
امکان داره بتوانند یک امتیازاتی بگیرند
وحتی به تدریج تصرفاتشان را هم اضافه کنند.
این جنگ هیچ دستاوردی هم نداشته باشد
یک وقفه در مسیر تدارکات و لشکر کشی ناتو به سمت چین ایجاد کرده.
یک پیش در امد اموزشی برای چین.
و البته برنده اصلی هم تا الان و در کوتاه مدت هم چین بوده
که از نفت رایگان منتفع شده هیچ سلاحی را هم مصرف نکرده
و اگر جنگ طولانی تر بشود باز هم استفاده بیشتری خواهد کرد.
البته سیستم صنایع نظامی غرب هم سود کلان تری نسیبش خواهد شد.
پنج به اضافه یک و ساختار برجام هم فعلا فراموش خواهد شد.
دوره یا با ما یا با اونا.
تجربه تاریخی ایران در چنین مواقعی این بوده که
اعلام می کرده من شتر مرغ هستم
و در پایان جنگ می دیده هم شتر شده و باربرده
و هم مرغ شده و تخم گذاشته
و اخر سر هم سرش بریده شده
ولی الان می خواهد پا بالا بگذاره
و خودش را بازیگر فعال منطقه معرفی کند .
- تاریخ تاسیس روسیه پس از غلبه بر اقوام مغول در قرن 12
- چهارده مورد جنگ بین روسیه و لهستان از 1018تا 1939
پنج مرتبه لهستان پیروز و یک بار بدون نتیجه و هشت بار روس ها پیروز شدند
به نوعی علت پیشگام بودن لهستان در کمک به اوکراین بهتر درک می شود.
- جنگ بزرگ شمالی 1700تا 1721
جنگ با سوئد، هلند، انگلیس و عثمانی و پیروزی روسیه
و ظهور روسیه به عنوان قدرت جدید در عرصه بین الملل
حضور فعلی ترکیه به نیابت از عثمانی قدیم
- حمله ارتش بزرگ اروپا با نزدیک به یک میلیون سرباز متحدین اروپایی
۲۴ ژوئن ۱۸۱۲ به رهبری ناپلئون به روسیه
شعار : ارزش ، نظم و انضباط
(فرانسه ، آلمان ،سویس، اسپانیا، اتریش، ایتالیا ولهستان)
- بزرگترین و گستردهترین یورش نظامی تاریخ بشریت
در روز یکشنبه ۲۲ ماه ژوئن سال ۱۹۴۱ در حمله به روسیه
با مشارکت : آلمان، فنلاند، ایتالیا، رومانی، مجارستان، کرواسی
به رهبری آلمان به استعداد سه میلیون نفر
با عنوان: طرح جامع برای شرق
- رقابت انگلستان با روسیه
تلاش برای تضعیف و ناتوان کردن نظام روسیه یک سیاست همیشگی
و همراهی و اتحاد با روسیه یک تاکتیک موقت و مقطعی بوده است.
هر چند مرز مشترک نداشتند
اماهدف انگلیس محار قدرت بین المللی یک رقیب
برای حفظ مستعمرات بوده کما اینکه ایران بین روسیه و انگلیس تقسیم می شده
و حتی در دوره بعد جنگ جهانی اول قرار بوده کل ایران با توافقی به این صورت تجزیه بشود.
تلفات این جنگ ها هم از چند صدهزار نفر تا چند ده میلیون نفر بوده است.
در روسیه سرجمع هشتصد سال تاریخ جنگ و درگیری داره.
ظهورش با قدرت نظامی و استمرارش هم با قدرت نظامی.
نیروهای مقابل جنگ سریع را در نظر داشتند و
البته روس ها با جنگ فرسایشی سازگاری بیشتری دارند.
عمده نیروهای مهاجم قبلی برعلیه روسیه
امروز ذیل چترو اسم ناتو جمع شده اند
. شکل و اسم اتحادها عوض شده
اما ماهیتش همان اهداف چندصد سال گذشته را پیگیری می کند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
جمع نخبگان بسیج دانشجویی اصفهان ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - کتابخانه خانه مشروطیت اصفهان
دکتر نجفی : انقلاب اسلامی در ذات و ماهیت وجودیش ضد غربی است ؛ این مواجهه از باب این است که فلسفه عالم مدرن با سکولاریسم عجین است و انقلاب اسلامی نوعی بازگشت عالم ماورای مادی و قدسیت به این جهان است و این مطلب فراتر از سیاست و اقتصاد محض است ۰
مواظب باشید فلسفه و گفتمان انقلاب اسلامی را با آسیب شناسی عملی برخی مسئولین سابق و افراد و تفاسیر مختلف از نظام در یک سطح نبینید
شما جوانان مثل ماهی هایی هستید که در یک برکه آب به خوشی زندگی می کنند ولی مرغ ماهی خواری می آید و به غلط نشانی برکه بزرگتری را می دهد ولی هدفش،شکار این ماهیان است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰سیاست انگلیسی ؛ نقد بگیر و نسیه معامله کن
(روایت تاریخی از روحیات اروپایی در جنگ اول جهانی)
✅از جمله مطالب و موضوعاتی که می تواند گره گشای برخی نزاع های سیاسی داخلی باشد ، رجوع فکری به تاریخ تحولات و رفتار قدرتهای بزرگ در شرایط بحرانی است ۰ در سالهای ۱۹۱۶ و ۱۹۱۷میلادی انگلیسی ها مایل بودند در جبهه شرقی جنگ جهانی کار امپراطور عثمانی را یکسره کرده و بدین طریق حساب آلمان و جبهه غربی را هم معلوم نمایند ؛ لذا ضمن ارتباط با "ترکان جوان" و بخصوص انور پاشا و برخی شخصیت های متنفذ در حکومت عثمانی ارتباط برقرار کرده و بعد از پیشنهاد رشوه کلان و دادن وعده سپرده های بانکی زیاد به آنها ، چند درخواست مطرح نمودند :
استقلال عربستان و خودمختاری محلی ارمنستان و سوریه و قیمومیت عملی بریتانیا بر بین النهرین و فلسطین و آزادی عبور از داردانل ۰ اما در مقابل لوید جورج نخست وزیر وقت بریتانیا ، الغای کاپیتولاسیون و کمک به اقتصاد ترکیه را برای بعد از جنگ مطرح نمود ۰ هر چند طرف ترک ظاهرا زیر بار این خفت و درخواست ها نرفت ، ولی در این روایت تاریخی روحیه" نقد بگیر و نسیه بده " اروپایی و طمع ورزی انگلیسی کاملا مشهود است ۰ البته مثال های متعدد در این زمینه و در ابعاد بیشتر در تاریخ وجود دارد که ذکر هر یک صفحه زشتی از تاریخ استعمار را شامل می گردد ۰
🔴آیا انگلیس دیروز و امریکای امروز و اصولا حرص و طمع استعماری غرب در اصل و ذات تفاوتی نموده است ؟ جواب این است در ماهیت خیر! ولی در برخی شیوه ها، استعمار کهنه به "استعمار نو " و استعمار فرانو متحول شده است۰
البته با تاسف زیاد باید گفت، همچنان خوش بینی مردان سیاست در شرق نسبت به غرب و اعتماد بی جا به این مردان روبه صفت ، ساده لوحانه ادامه دارد ۰
و شاید عبرت نگرفتن درست از تاریخ !!
شاید این پرسش وجه بیشتری داشته باشد : ما کی قرار است از تاریخ عبرت بگیریم؟!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام یک سوالی داشتم چرا در آثار استاد نجفی رفرنس در متن وجود ندارد ؟
اگرچه در پایان مباحث منابعی آورده شده اما چرا این رویه علمی (رفرنس در متن) رعایت نمیشود.
خیلی از مباحث رو نیاز داریم رجوع به منبع دست اول داشته باشیم که متاسفانه در آثار استاد نجفی به آن نمی توانیم دسترسی داشته باشیم.🙏
🔵جواب :
🔴نجفی :
✅با سلام و تشکر از پرسش انتقاد گونه شما ، هر چند در برخی از آثار بنده مطلب مذکور درست است ولی این شامل همه آثار نمی شود ۰ در مورد آثار ، اعم از کتب ، مقاله و دست نوشته و متن کوتاه و یا سخنرانی ، بسته به موضوع دارد؛ مثلا در یک متن اتخاذ شده از یک سخنرانی مدام نمی شود به منبع استناد داد ۰
در مورد ماهیت مباحث هم ارزش ارجاعات متفاوت است ؛ مثلا برای تاریخ نقلی حتما ذکر منبع لازم است ولی برای تاریخ تحلیلی و یا فلسفه تاریخ این کار صد در صد و همیشه لزومی ندارد۰ همچنین در مورد اندیشه سیاسی و یا برخی موضوعات تمدنی قس علیهذا ۰
در مواردی هم یک مطلب جمع بندی و مجموع فهم انسان از چندین متن مختلف است لذا نمی توان به همه آنها استناد نمود ۰
و اما آخرین نکته این است که در مواردی که یک موضوع علمی و نتیجه گیری در آن ، حاصل نوعی اجتهاد و نوآوری پژوهشی انسان است و حاصل سالها تحقیق و تفکر یک نویسنده است ، استناد دادن به یک منبع خیلی مناسب نمی باشد و در مواردی می تواند خطا باشد چرا که ممکن است این طور جلوه داده شود که مطلب و برداشت شخص نویسنده به صاحب منبع منتسب است۰
با وصف همه موارد گفته شده تذکر شما خوب و مفید است و در بسیاری از موضوعاتی که بشود به یک منبع و ماخذی ارجاع داد ، این کار مفید است ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰تحقیر ملی با عنوان مربی خارجی
✅اگر به عنوان بالایی خوب توجه شود نوعی تحقیر ملی ولو ظریف و غیر محسوس را می توان در آن مشاهده نمود ۰ در حالی که میلیونها جوان و نوجوان و بعضا قاطبه مردم ایران بازی های فوتبال را با علاقه دنبال می کنند چرا باید به جای تیم ملی ایران از واژه شاگردان اسکوچیچ استفاده نمود ۰ ملتی که در صنعت موشکی و هسته ای نام ایران را جهانی نموده و نام سردار سلیمانی اش در دهها کشور به عنوان الگوی مبارزه و مقاومت مطرح است نبایستی تیم ملی اش با نام شاگردان یک خارجی خطاب نمود ۰ از این مسئله دردآورتر عدم فهم این تحقیر از سوی برخی مدیران و بخصوص مسئولین ورزشی می باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰تقی از توپ خالی شاه نمی ترسد
(از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی امریکایی )
✅به مناسبت ۱۳ تیر ماه ، یکصد و نهمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی
✅روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ »
شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است.
آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت:
آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟!
صدر اعظم : این توپ است.
آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟
صدر اعظم : نخیر.
این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟
صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود.
آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟
صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد.
آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند.
اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود!
آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که:
" تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!"
🔴برگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
#گزارش_فرهنگی_پژوهشی
نشست فرهنگی_پژوهشی جمعی از نخبگان طلبه بسیجی مدرسه علمیه عالی کوثر شهرستان فردیس با "دکتر موسی نجفی" رئیس پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
--------▪️در روز یکشنبه۱۲تیر۱۴۰۱
-------------▪️
در این دیدار که با مطالعه کتاب نظریه جدید تمدن انقلاب اسلامی توسط طلاب صورت گرفته بود.
ضمن بازگویی بخشهایی از کتاب تمدن رضوی نوشته دکتر موسی نجفی واهدا این کتاب ارزشمند به مدیریت محترم مدرسه سرکار خانم دکتر رضا زاده، ایشان طلاب را توصیه به خواندن کتاب انسان ۲۵۰ ساله و همرزمان حسین علیه السلام نوشته ی مقام معظم رهبری (دامت برکلته) نمودند .
#حوزه_کوثر
#کانون_دانش_اموختگان
#کانون_دانش_اموختگان
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰نظر و دیدگاه علمی یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و سپاس؛ به نظرم طرح تاریخی سیاست نیروی سوم بسیار آموزنده است. در این راستا نکتههایی به نظرم رسید، شاید مفید افتد:
۱. در مقطعی برخی کشورها ظرفیت قرار گرفتن در جایگاه نیروی سوم را داشتهاند (آمریکای قاجار) و بعدا این جایگاه را از دست دادهاند (آمریکای پهلوی).
۲. برعکس مورد پیش؛ چهبسا کشوری با سابقه استعماری بهدلیل ازدستدادن جایگاه هژمونش در مناسبات جهانی ظرفیت نیروی سوم شدن را پیدا کند؛ مثل روسیه کنونی.
۳. شاخصه نیروی سوم، داشتن استقلال سیاسی-اقتصادی از هژمونهای استعماری جهانی است. امری که اروپای کنونی از آن بیبهره است (احتمالا برعکس فرانسه دوگل و شیراک).
🔵جواب
✅نجفی :
با تشکر و سپاس از برداشت خوب و دقت سیاسی نویسنده محترم ، فقط در تکمیل این مطلب می توانم به این نکته اشاره نمایم که فهم پیچیدگی ها و دشواری های برخی مسائل سیاسی روز ، بدون شک وابسته به ریشه یابی تاریخی آنهاست ؛ اما فهم و کشف و منازل این ارتباط ( تاریخ گذشته و سیاست روز) خودش کار مهمی است و به سادگی امکان پذیر نیست ۰گاهی می شود به غلط امری امروزی را به مطلبی در تاریخ شبیه سازی می کنند که در واقع امر و در ذاتش شبیه واقعی نیستند و ای بسا این تطبیق و علت یابی به "جهل مرکب" مبدل می گردد ۰ این قسمت از تاریخ به نظرم مثل ساحل دریا می باشد ، دقیقا جایی که آب کم عمق بوده و ناگهان عمیق میشود ؛ این همان منطقه ای که شناگران ناوارد را به کام مرگ کشیده و غرق می کند۰
🔴برای اینکه محقق و پژوهشگری در این قسمت ممحض شود بایستی علاوه بر دانستن درست "تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی" ، بتواند " نقد تاریخی" هم انجام داده و حتی وارد "عقلانیت تاریخی" و "فلسفه تاریخ" نیز بشود و درست همین نشانه گذاریها و علوم است که شناگر تاریخ ما را هر چه بیشتر ورزیده می نماید و در این دریای متلاطم او را سالم نگه می دارد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰حرکت فرهنگی مبتکرانه و در خور تحسین یکی از مخاطبین محترم
باسلام و عرض خدا قوت
حضور محترم جناب آقای دکتر موسی نجفی
اولین در خواست مشاوره ما مربوط به 28مهر 1398 بود
و البته شما هم با توجه به روحیه شاگرد پروری که دارید
لطف کرده و راهنمایی کردید:
🔴نجفی :
✅با سلام و تشکر از اطلاع رسانی خوبی که در مورد یک حرکت فرهنگی با کیفیت و ابتکاری داشتید ؛ به نظرم کار ارزشمندی آمد و ایده ای است که در صورت بسط و رشد می تواند خلاء و جای خالی مهمی را پر کند ؛ کاش،حجم کمی و کیفی و همچنین حمایت از این نوع کارهای خوب فکری افزایش می یافت ، چونکه متاسفانه یکی از حوزه های مهمی که فرهنگ بیگانه از ریشه در آن سرمایه گذاری کرده و می کند همین نقطه ای است که شما دوستان خوب و همچنین مرحوم استاد مجید محربی در آن به عمق و نوعی جنبش،نرم افزاری دست زده اید؛ انشالله موفق باشید و مرحوم استاد نیز مشمول رحمت خاص الهی گردد و شما دوستان نیز ضمن پایداری و استقامت در این مسیر با افق گشایی ها و ابتکارات خود نسل فردایی های ایران عزیز را به هویت خود آشناتر نمایید ۰
🔴دوستان برای آشنایی به نمونه زیر مراجعه نمایند👇👇👇
http://nedaesfahan.ir/116581
بعد از این نظر لطفی که داشتید با کمک دوستان گروه تبلیغی ایجاد شده تقویت شد
در چندین یادداشت بعدی هم همان خط سیر را ادامه دادیم:
http://nedaesfahan.ir/110909 مجلس مذهبی با چاشنی صبحانه
http://nedaesfahan.ir/116219 تجربه های تربیتی مرحوم استاد مجید محربی (رهپو)
http://nedaesfahan.ir/116581 مسجد امام اصفهان و بازی بچه ها در افق تمدن نوین اسلامی
http://nedaesfahan.ir/119634 بازی کودکان شروع نگاه تمدن ساز و اقتصاد مقاومتی
http://nedaesfahan.ir/119636 گام اول: حداقل دانستنی های ضروری برای خرید اسباب بازی
http://nedaesfahan.ir/119644 گام دوم: هدفگذاری های قابل طرح قبل از بازی و خرید اسباب بازی
http://nedaesfahan.ir/119648 گام سوم: بازی، اسباب بازی و سرگرمی به عنوان یک مهارت
http://nedaesfahan.ir/119652 گام چهارم: بازی های گروهی و فرهنگ کار جمعی
http://nedaesfahan.ir/119656 گام پنجم: بازی سازی در افق تمدن نوین اسلامی
http://nedaesfahan.ir/121319 راههای تسلط روانی بر ویروس کرونا/ غفلت پدافند غیرعامل در نقد محصولات رسانه ای و سینمایی
http://nedaesfahan.ir/122548 حکیمان طب امروز ایران اسلامی پیشقراولان تمدن نوین اسلامی
کتاب بازی هم بازی ویژه مربیان و والدین هم در سال 1400 تهیه و منتشر شد.(تصویر جلد به پیوست)
هر چه جلو تر رفتیم کمبود ها و ضرورت ها کار برای کودکان با نگاه تمدن نوین اسلامی بیشتر نمایان می شد
حتی برخی مطالب استاد رسول جعفریان در مورد کم اهمیت دانستن تاثیر فرهنگی مربیان خارجی
ما را بر آن داشت تا تحلیل جامع تری را در مورد خط سیر انواع بازی ها
به صورت فشرده در هفت صفحه در مقدمه کتاب بازی هم بازی ارائه بدهیم
نتیجه مختصری که می توانم برای استاد بیان کنم این است که:
در نگاه تمدنی علاوه بازیکن و مربی حتی نوع بازی هم دارای اهمیت است.
شرح مفصل تر در مجموعه یادداشت ها و مقدمه کتاب بازی هم بازی بیان شده است.
اگر خداوند توفیق بدهد
همچنین از انرژی و توانی که از همان پست کوتاه شما در سال 1398 گرفته ایم
در گروه تبلیغی، ما باز هم موضوع را ادامه خواهیم داد.
ان شاالله استاد مقدمه ارسالی را هم ملاحضه نموده و راهنمایی بفرمایند.(تصویر مقدمه به پیوست)
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅گاهی انبوه اطلاعات و وقایع باعت گم شدن راه و شناخت مسیر درست در تاریخ می شود۰ مورخ بصیر کسی است که بتواند با دادن چند "سرنخ دقیق" ، جریان شناسی و رشته کار را به دست خوانندگان بدهد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅نکته ای درباره مرحوم فیرحی و دکتر نجفی
🔴با سلام و احترام، درستی و نادرستی ادعاهای مرحوم فیرحی و اعتبار ذاتی آن را باید متخصصین ارزیابی کنند/ اما بحث بنده، جامعه شناسانه و سیاسی است و آن اینکه مشاهدات مستمر یک دهه ای حقیر بویژه در چهار سال استقرار در آنکارا نشان می دهد هم مردم ایران و هم دینداران آسیای غربی خواهان چنین نگرشهایی هستند. استقبال از این افکار در ایران بویژه در میان طبقات متوسط و قشر گسترده کارمندان، خوب یا بد ؛ مبین جذابیت این ادعاهاست. مولفه ای که نظریه پردازان گفتمان، آنرا قابلیت دسترسی( availability) و یا الهام بخشی و مرجع شدن یک فکر می نامند. \ وگرنه رهیافت شیعی مملو از مصلحت و اقتدار و امنیت را اهل سنت هم دارند و برایشان قابلیت دسترسی و جذابیت و الهام بخشی ندارد. / سیاست همسایگی، الهام بخشی، قدرت نرم و دیپلماسی عمومی.... بدون بررسی این مقولات، تقریبا فاقد ارزش است./ نهایتا اینکه ما باید بتوانیم بین فکر ناب گرا و اصولگرا و هویت گرای دکتر موسی نجفی با فکر حقوق اساسی گرایانه فیرحی ترکیب کنیم. چون ناب گرا بودن و هویت گرا بودن که بسیار لازم و راهگشا و مهم است، کفایت نمی کند زیرا النهایه باید بتوانیم یک جامعه متکثر شیعه، سنی، اسلام گرا و غرب گرا و ملی گرا و خرده هویتهای محلی را آنهم در قرن ۲۱ حول مرکزیت تشیع مدیریت کنیم. یعنی«کارآمدی»هم مهم است. / البته در زنجیره فلسفه تاریخ باید کوشید، دهه آتی ما، ناب تر و خالص تر از دهه کنونی باشد. یعنی غنی سازی تدریجی کنیم./ فکر موسی نجفی بدین دلیل مهم است که به ما می گوید هویت و ریشه ما چیست و چگونه تحول و تطور یافته است. این آگاهی، زیربنای هر حرکتی است. ایشان مدعی است که هر برنامه ای که نتواند در راستای هویت تاریخی ما باشد، فقط گسست تاریخی رقم زده و خوشبختی نمی آورد. الحق اینها هم حرفهای مهمی است. باید با حریت و بدون تعصب و دقت بیندیشیم. / سلام بر حسین علیه السلام و قبولی دعای عرفه- مظفرپور
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰درسی از فلسفه تاریخ برای سیاست امروز
(به مناسبت سالروز قیام مسجد گوهرشاد مشهد در تاریخ و مسئله "نم " نکشیدن ایمان مردم!! در سیاست امروز)
✅ما معمولا عادت کرده ایم در ایام خاص و وقایع مهم ، یادی از آن موضوع خاص بنماییم و مانند ویترین خاک گرفته یک مغازه قدیمی ، درش را باز کنیم و بعد از گردگیری سالیانه دوباره درش را ببندیم؛ اما اگر بدانیم برخی وقایع تاریخی تا چه حدی در حیات فکری و ذهنیت امروز ما موثرند، شاید به وقایع گذشته مانند میراثی گرانقدر و با ارزش نگاه می کردیم ۰ مثال مهم یکی از این وقایع تاریخی ، گرامیداشت روز ۲۱ تیر ماه سالروز قیام مسجد گوهرشاد مشهد و شکستن ارعاب پلیسی قزاق قلدری است که با دست خارجی ، شاه ایران شده بود ۰ اما با همه ارزشهایی که این روز بخصوص در ارتباط با حجاب و عفاف دارد و صدها نکته ظریف دیگر که همگی چون گنجی ارزشمند در حافظه ایران و ایرانی مانده است، مسئله قیام گوهرشاد دارای یک نکته "فراتاریخی" و در حقیقت نوعی" فلسفه تاریخی" عمیق است که از زمان خودش جدا شده و به عصر و زمانه ما پیوند می یابد۰
و اما آن نکته مهم و درس تاریخی :
✅قیام مسجد گوهر شاد در اوج استبداد و سرکوب رضاخانی اتفاق افتاد و در زمانی که به اصطلاح "استبداد منور ایرانی " متشکل از دو جزء ، قلدری شاه و فرنگی مآبی حلقه برلین فکر می کردند چیزی به نام سنت و فرهنگ دینی وجود ندارد که به نقد و تا چه رسد به "نفی" برنامه های آنان بپردازد ، ولی به ناگاه از دل توده های با ایمان مردم و به طور خودجوش ، در مقدس ترین نقطه ایران یعنی حرم امام رضا (ع) نغمه مخالفت بلند گشت و چون واقعی و از قلب و روح یک ملت سرچشمه گرفته بود ، صدایش شنیده شد و هر سال در تاریخ نغمه اش بلند و بلندتر گردید ۰ اما درس سیاسی شفاف امروزی این واقعه این است که کسانی در بین رجال سیاسی و فرهنگی و حتی صاحب نظران از سر سطحی اندیشی و نشانه های غلط علمی فکر می کنند سکوت همراه با نجابت مومنین و دینداران در هیاهوی فضای مجازی و مطبوعاتی و رسانه ای ، نشان از خاموشی و یا سستی و یا از بین رفتن این سرمایه عظیم و عمیق و مستور ملی دارد۰ تجربه تاریخی به ما میگوید این افراد سخت در اشتباهند چرا که این نیرو و آتشفشان عظیم ایمان و باور ملی و دینی هر وقت که احساس خطر نموده ، درست از نقطه ای که کسی فکرش را هم نمی کرده است ظهور نموده است ؛ همچنانکه نویسنده بخت برگشته مقاله روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی در سال ۱۳۵۶ و دهها نفر دیگر هم فریب این سکوت را خوردند و فکر کردند حادثه و واقعه دیگری در کار نیست و این آتشفشان واقعا خاموش شده است۰
🔴 اما در آخر فقط می ماند ذکر یک نکته که جناب سید حسن مدرس آن مرد بزرگ تاریخ هشدار داده و به نظرم باید به درستی شنیده شود، سید معتقد است که:
باید این انبار باروت (ایمان و اعتقادات مردم)را حفظ کنیم و مواظب باشیم این "ایمان ملی" نم نکشد وگرنه با صدها جرقه و شعله منفجر نخواهد شد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🍀 همزمان با برگزاری مراسم عید سعید غدیر خم صورت گرفت:
صدور احکام معاونان، رئیسان پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی و مدیران واحدهای علمی و اداری + گزارش تصویری
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/22715
#عید_غدیر #انتصابها
🍀🍀
@ihcss
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
ادامه👆
🔰دکتر موسی نجفی :
غدیر مرحله گام دوم برای نبوت است
✅احکام 31 نفر از مسئولین پژوهشگاه طی مراسمی که به مناسبت بزرگداشت عید سعید غدیر خم در روز 26 تیرماه 1401 در تالار تمدّن پژوهشگاه برگزار شد، به آنان اعطاء شد. معاونان، رئیسان پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی، مدیران واحدهای اداری و علمی که پیش از این در مسئولیتهای خود بهعنوان سرپرست انتخاب شده بودند، در این مراسم ابلاغ معاونت، ریاست و مدیریت خود را دریافت کردند. برخی از رؤسا و مدیران جدید نیز در این مراسم که بهعنوان سرپرست انتخاب شده بودند، ابلاغ خود را دریافت کردند.
🔴بهگزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای این مراسم پس از پخش نماهنگهای مرتبط با گرامیداشت این عید سعید و تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید توسط جناب آقای مهدی عادلی، قاری بینالمللی کشور، دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به اعضای پژوهشگاه، به فلسفۀ انتخاب چنین ایامی برای صدور احکام معاونان، رئیسان پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: شاید اولین نکتهای که بتوان در ارتباط با انتخاب این روز برای صدور احکام برشمرد، قرابت آن با عید سعید غدیر خم و مسئله «برکت» این عید بزرگ است. وی افزود: معتقدم که برخی ایام نسبت به روزهای دیگر، مهمتر هستند و انشاءالله به برکت غدیر و ولایت و وصایت حضرت علی علیهالسلام، صدور این احکام مبارک باشد و رئیسان منتخب با همّت و برکت بیشتری در چارچوب مأموریتها و وظایف محوله فعالیتها و فرایندهای مختلف اجرایی و اداری را انجام دهند. دومین نکتهای که در ارتباط با این روز میتوان گفت این است که غدیر، گام دوم نبوت بود و در مقطع کنونی، ما نیز در مقطع و گام دوم انقلاب هستیم. انشاءالله این پژوهشگاه هم در راستای گام دوم انقلاب قدم بردارد و رئیسان پژوهشکدهها، سایر مدیران و همه اعضای پژوهشگاه، خودشان را برای مرحله گام دوم انقلاب آماده کنند.
🔵رئیس پژوهشگاه تأکید کرد: حکمت دیگر این است که «غدیر» به معنی ماندن در عهد و پیمان و در مقابل «غدر» به معنی ترک پیمان و ترک وفاست. در زمان حاضر شاید در شرایطی هستیم که وجوه سیاسی غدیر بیشتر مطرح میشود اما «برتری فرهنگی» جریان امامت و ولایت است که تاریخ اسلام و استواری و بقای آن را تضمین کرد و با وجود اینکه جریان خلافت از جریان امامت بهظاهر پیشی گرفت، اما در باطن «برتری فرهنگی» امامت و جریان ولایت همیشه در طول تاریخ برجسته بوده است.
دکتر نجفی متذکر شد: یکی از ابعاد مهم برتری در هر تمدنی از جمله تمدن اسلامی، خط ابتکار، نوآوری و اجتهاد است و سیاست مسئولین پژوهشگاه نیز در گام دوم انقلاب این است که جریانهای فکری مختلف «برتری فرهنگی» را به رقابت بگذارند، و امید است پژوهشگاه در خط اجتهاد، در خط نوآوری و در خط برتری فرهنگی قرار بگیرد و پیشنیاز این امر نیز آرامش، رفاه و امنیت شغلی همکاران و البته گشودگی بر طرح انتقادها و شنوا بودن و گفتوگو است که انشاءالله با رعایت آن توسط ریاست پژوهشگاه، معاونان و رئیسان پژوهشکدهها و گروهها، پژوهشگاه به تدریج و آرام آرام در این مسیر قرار خواهد گرفت.
🔴رئیس پژوهشگاه در خاتمه سخنانش و پس از آرزوی توفیق روزافزون برای اعضای پژوهشگاه، ابراز امیدواری کرد: رئیسان پژوهشکدهها و مراکز بتوانند فرایند انتخاب رئیسان گروهها را تا شهریورماه انجام و پس از معرفی آنان به مسئولین پژوهشگاه، در مراسم دیگری اهدای احکام آنان صورت پذیرد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تاریخ_سیاسی
✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی گواهی صحابه به "حدیث غدیر" و فراموش و تحریف نشدن این واقعه مهم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
حقیر یادداشتی در مورد تکامل تاریخی غدیر دارم اگه صلاح دونستید تو کانال منتشر کنید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
✅تکامل تاریخی از غدیرعلوی تا انقلاب اسلامی
✍ اصغرزمانی
🌿 بخش اول
🔻بمناسبت ایام غدیریه، که ایام پر میمنت امامت و ولایت و اتمام نعمت و اکمال دین می باشد، نظری اجمالی به سیرتکامل تاریخ بشری از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) و از غدیر علوی(ع) تا انقلاب خمینی(ره) و ظهور مهدوی(عج) می افکنیم تا متوجه شویم که چگونه کوثر توحیدی در طول زمان در حال بسط و پویایی تاریخی بوده و ما الان در کدام قسمت از این مسیر تاریخی پرافتخار و وزین قرار داریم.
🔸 قبل از شروع بحث باید این نکته را متذکر شوم که "جامعه" بستر مکانی و "تاریخ" بستر زمانی افول یا تکامل امت ها می باشد، با توجه به این نکته، روشن میشود که بحث فعلی ما از سنخ مباحث فلسفه تاریخ می باشد.
♦️در متون فلسفه تاریخ و تحلیل سیر تکامل بشری؛ اندیشمندان غربی نظریات متفاوتی دارند که با وجود اختلاف نظر در صورت مساله؛ همه این نظریات در مبنای اومانیستی اشتراک دارند و آبشخور این نظریات شبه علمی به باتلاق معرفتی اومانیسم منتهی میشود.
🔹 "پارسونس" طرح تکامل اجتماعی خود را با الگو برداری از تکامل زیستی داروین، چنین بیان می دارد؛ که تکامل اجتماعی یعنی، تکامل روابط و تعاملات و ساختارهای اجتماعی از روابط ساده به روابط پیچیده و نظام مند.
🔸"مارکس" برای طرح نظریه تکامل اجتماعی خود از پنج دوره تکاملی نام می برد و کمونیسم را نقطه طلایی تکامل بشری میداند.(۱_ کمون اولیه ۲_فئودالیسم ۳_سرمایه داری ۴_ سوسیالیسم ۵_کمونیسم)
♦️ "آگوست کنت" نظریه تکامل اجتماعی خود را با طرح سه دوره تاریخی_معرفتی ( حاکمیت معرفتی دین و سپس حاکمیت معرفتی فلسفه و در نهایت حاکمیت معرفتی علم تجربی) پایه ریزی کرده و پایبندی به علم تجربی را نقطه نهایی نظریه تکامل اجتماعی خود معرفی میکند.
🔸 چنانکه ملاحظه میشود این نظریات در باب تکامل اجتماعی با اینکه جهت گیری های مختلف ساختاری،اقتصادی، معرفتی دارند ولی در پذیرش اصل اومانیسم و محوریت انسان مادی، بعنوان مبنای تحلیل تکامل اجتماعی خود، مشترک هستند.
♦️ نظریه تکامل تاریخی از دیدگاه اسلام، هیچ تناسبی با نظریات غربی ندارد و بلکه کاملا در جهت خلاف آن است
🔹یکی از منابع اسلامی که برای بدست آوردن دیدگاه اسلام درباره سیر تکامل تاریخی میتوان به آن مراجعه کرد، دعای مشهوری است که در ایام مبارک مذهبی و عید سعید غدیر خم به خواندن آن سفارش شده است؛ و آن عبارت از دعای پر مغز و جذاب #ندبه میباشد.
🔸 یکی از مهمترین ویژگی های این دعای گراسنگ، توصیف و تبیین تکامل تاریخ بشری با صبغه توحیدی است. در این دعا بعد از حمد و ثنای الهی و صلوات بر پیامبر اکرم و عترت طاهرینش و بیان برخی سنن الهی؛ به تبیین جایگاه انبیاء و دعوت به توحید در سیر تکاملی بشر پرداخته است. در این دعا سیر تکامل تاریخی را از زمان اولین پیامبر الهی یعنی حضرت آدم(ع)؛ شروع کرده و در ادامه به ذکر انبیاء بزرگ الهی و ویژگی های هر دوره طبق معیار توحید و طاغوت می پردازد تا اینکه نوبت می رسد به بیان ویژگی های دوره نبوت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) که دوره ظهور و بروز کاملترین دین و کاملترین پیامبر الهی در زمان امت خاتم است.
🔹 در فرازهای بعدی این دعا، بعد از ذکر مجاهدت های فراوان پیامبر اکرم(ص) برای هدایت و تکامل بشریت؛ از آخرین و مهمترین تلاش های هدایت گرایانه او یعنی ابلاغ ولایت و وصایت حضرت علی(ع) در غدیر خم پرده برمی دارد و این مرحله را مرحله اکمال تبلیغ دین و اتمام نعمت ولایت الهی معرفی میکند.
🔻در فرازهای بعدی این دعا، به معرفی جانشینان و اوصیاء دوازده گانه پیامبراکرم(ص) پرداخته تا اینکه نوبت به معرفی حضرت ولی عصر(ع) و علت غیبت آن حضرت و اهداف حکومت جهانی اش میرسد و او را عصاره تمام کمالات انبیاء و اوصیاء و دوره حکومت حضرتش را نقطه طلایی تکامل تاریخی بشر معرفی میکند که مهمترین ویژگی آن تجلی توحید محض و عدالت جهانگیر و برچیده شدن بساط شرک و ظلم از صحنه گیتی است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
✅ تکامل تاریخی از غدیر تا انقلاب اسلامی
✍ اصغرزمانی
🌿 بخش دوم
🔻 سیر تکامل تاریخی توحیدی با اینکه در عید غدیرخم و با ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) توسط پیامبر اکرم(ص) به تکامل ابلاغی خود رسید ولی هرگز منجر به ظهور عملی کامل در صحنه جامعه نگردید و به خاطر عدم همراهی مردم با اولیاء الهی، و بوقوع پیوستن حوادث تلخی چون #سقیفه و #عاشورا ؛ توفیق بهرمندی از این مناره های باشکوه هدایت به تدریج کمتر شد و در نهایت به غیبت آخرین ولی الهی یعنی حضرت ولی عصر(عج) منجر شد. بعد از غیبت حضرت حجت(ع) تلاشهایی برای برپایی حکومت شیعی و زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیة الله(ع) انجام گرفت ولی هیچکدام نتوانست به بیداری عمیق مردم و همراهی کامل آنان با شعارهای اسلامی بیانجامد تا اینکه در این سیر تاریخی، نوبت به وقوع حادثه بزرگ دوران غیبت یعنی برپایی انقلاب اسلامی ایران رسید.
♦️ انقلاب اسلامی ایران با آرمانهای اسلام ناب محمدی، دقیقا در امتداد خط سیر تاریخی انبیاء در جهت شکوفایی فطرت توحیدی انسانها و بندگی گسترده حق تعالی در عرصه اجتماع پدید آمد و با همان ابزار ها و اهداف انبیاء پا به میدان گذاشته و به بصیرت افزایی مردم و ایستادگی در مقابل طواغیت زمان پرداخت و مردم مستضعف را از چنگال گرگ صفتان مستکبر نجات داد و آنها را به راه سعادت دنیوی و اخرون رهنمون شد.
🔹 حضرت امام خمینی(ره) که وارث حقیقی انبیاء و اوصیاء الهی بود، به میدان آمد و ابراهیم وار علیه مشرکین زمانه قیام کرده و با شعار نه شرقی و نه غربی، بت های کمونیستی و لیبرالیستی را شکست و با شعار لا احب الآفلین صنم اومانیسم را زیر پا گذاشت و زمزمه فطری توحید را به گوش جهانیان رساند و نظام های طاغوتی مبتنی بر اندیشه اومانیسم را کنار زده و طرح حکومت اسلامی را پایه ریزی و اجرا کرد.
🔸 امام خمینی با الهام از شجاعت علوی در میدان مبارزه بی امان با طواغیت زمان هرگز عقب ننشست و با الهام از کربلای حسینی؛ عزیزترین کسان خود را فدای برپایی نهضت اسلامی کرد و با این شاهکار خود موجب بیداری فطرت انسان های آزاده گردید و اعتقادات مذهبی خاک گرفته را جلا بخشید و به دینداران آبرویی دوباره داد و آب حیات معنویت را به انسانهای تشنه به ارمغان آورد و ظرفیت های عظیم توده های مردمی را نمایان ساخت و وجهه شکست ناپذیر استکبار را بر زمین کوبید و نحوه آزادی از نفوذ و سلطه ابرقدرتها را به دولتها و ملت های آزاده نشان داد.
🔻با نفس مسیحایی حضرت روح الله؛ ملتهای مسلمان جان تازه گرفتند و بیداری اسلامی در آنها هویدا شد. و با عصای موسوی او ، اعجاز قدرت الهی و بطلان قدرت سحر انگیز استکبار روشن گردید و خیزهای مکرر استکبار برای تسلط بر منطقه خاورمیانه(عراق و سوریه و افغانستان و...) بصورت مفتضحانه ای شکست خورد.
♦️آری یکی از سنت های الهی در تکامل تاریخی اینست که قدرت های پوشالی و اندیشه های پوچ قطعا از بین خواهند رفت چرا که (فَأَمَّا اَلزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفٰاءً وَ أَمّٰا مٰا يَنْفَعُ اَلنّٰاسَ فَيَمْكُثُ فِي اَلْأَرْضِ كَذٰلِكَ يَضْرِبُ اَللّٰهُ اَلْأَمْثٰالَ ﴿رعد ۱۷﴾
🔹 طبق این سنت الهی ،اندیشه های باطل اومانیستی در غرب معاصر و نظام های برساخته روی آنها رو به فروپاشی و اضمحلال گذاشته و وجهه فریبنده آمریکا بعنوان نماد عملی این اندیشه در کل جهان و حتی میان متحدانش رو به افول است و در مقابل؛ قدرت و اندیشه جذاب و فطری اسلام ناب به پرچم داری و محوریت انقلاب اسلامی در حال گسترش روزافزون در صحنه گیتی است تا انشالله بزودی شاهد طلوع آفتاب عالمگیر هدایت و حکومت الهی با حضور حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا فداه)باشیم و اجرای کامل عید غدیر خم و بسط ولایت الهی در سراسر عالم را جشن بگیریم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم وقت بخیر
امیدوارم حالتون خوب باشه.
عذر میخوام بنده تو کانال دنبال لیست تمام کتاب های استاد عزیزمون آقای نجفی بودم؛ اما پیدا نکردم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید🌹🌹
🔴و اگر هم ممکنه، ممنون میشم استاد عزیزمون در معرفی منابعی که نشاندهنده عوامل مؤثر در بقا و یا سقوط یک انقلاب یا جامعه نقش دارند؛ راهنمایی بفرمایند. (از آثار خود استاد یا سایر منابع)
با تشکر از شما🌹🌹🌹
🔴جواب :
🔵نجفی؛
با تشکر از شما و سایر دوستان محقق و پرسشگر کانال ، در جواب پرسش اول باید بگویم که قبلا این پرسش،را به نحو دیگری جواب داده ام و عینا دوباره آورده می شود ۰ 👇
در مورد پرسش،دوم می توانید به کتاب فلسفه تحول تاریخ مراجعه نمایید👇 البته کتاب مذکور به اصطلاح کمی سنگین و تخصصی است اگر در طول مطالعه مشکلی پیدا کردید می توانید مطرح نمایید ۰
با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅استاد میخواستم عرض کنم که من به اتفاق
جمعی از دوستان تمام آثار شمارو تهیه کردیم، کاش میشد یه طرح سیر مطالعاتی رو ارائه میکردین، تا بدونیم چه جور شروع میکردیم، یا اینکه لازم نیست، میشه از هر کدوم شروع کرد؟
🔵جواب :
🔴نجفی:
🔶با تشکر از شما بابت سوال و شاید بیشتر بابت خرید همه آثار !! که البته نمیدانم چطور توانسته اید از ناشران مختلف همه را تهیه کنید ؟ ولی به هر حال چون از رشته شما و دوستانتان مطلع نیستم فقط میتوانم به پاسخ کلی اکتفا نمایم ؛ شاید این پرسش برای برخی از اعضای دیگر کانال هم به نحوی مطرح باشد؛ کتب منتشره بنده ناچیز ، حدود چهل و پنج کتاب می باشد که میتوان آنها را در شش گروه تخصصی و یک گروه مجموعه مقالات تقسیم بندی و مرتب سازی نمود :
۱ - کتب تاریخی : در این آثار استنادات تاریخی غلبه دارد
۲- کتب اندیشه سیاسی : بیشتر در زمینه اندیشه اسلامی و ایرانی و در نهایت اندیشه سیاسی غربی را شامل می گردد ۰
۳ - کتب تمدن اسلامی : این آثار بیشتر ناظر به تمدن اسلامی گذشته و حال و آینده می باشد و در مواردی هم تمدن شناسی تطبیقی است البته به نحوی به افق گشایی انقلاب اسلامی هم مربوط است ۰
۴ - کتب رجال اسلامی و شیعی و ایرانی : شامل زتدگینامه و افکار شخصیت های مهم تاریخی میشود۰
۵ - کتب جنبش ها و نهضت شناسی در تاریخ سیاسی و انقلاب اسلامی
۶ - کتب فکری و روش شناسی در تاریخ و سیاست و فلسفه تاریخ
۷ - کتب مربوط به مجموعه مقالات تخصصی : در زمینه های فکری و سیاسی و تاریخی و تمدنی۰
🔷البته مطالعه هر گروه به تنهایی و یا در کنار گروههای دیگر بسته به سلیقه دوستان جوان دانشجو دارد ؛ هر چند برخی از این آثار را اگر با هم مطالعه نمایید مناسب تر است ؛ به طور مثال مجموعه (و انتم الاعلون ) که شامل ده کتاب می شود ؛ از این مجموعه پنج کتاب در زمینه تاریخ سیاسی و پنج کتاب در زمینه تمدن اسلامی می باشد ۰ این کتب چون به زبان ساده نوشته شده و از نظر حجم مطالب هم قطور نیست برای شروع میتواند زودتر مورد استفاده قرار بگیرد۰ البته مطالعه تاریخ اگر براندیشه سیاسی و تمدن مقدم شود بهتر نتیجه بخش است ۰ انشاالله اگر فرصت شود در هر زمان مناسبی که بتوانم ، یکی از این کتب را معرفی می کنم ۰
🔶 موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰کتاب «فلسفه تحول تاریخ» با موضوع روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابن خلدونی با بسط حکمت نو صدرایی به قلم دکتر موسی نجفی
🔴در پیشگفتاری از دکتر رضا داوری اردکانی آمده است که نویسنده این کتاب قصد راهیابی به فهمی جدید از تاریخ و بنای دانش تاریخی جدیدی با جوهر اسلامی را دارد.
🔵 دکتر نجفی نویسنده این اثر نیز معتقد است این کتاب حاصل نوعی جمع بندی و تلاش علمی است که بعد از مطالعه در متن تاریخ، قوانین حاکم بر تاریخ، اصول تحولات اجتماعی، اندیشه سیاسی و تحقیق پیرامون حوزه تمدن اسلامی خواسته افق جدیدی را ولو به ابهام ترسیم کند.
🔶این پژوهش در چهار فصل و یک ضمیمه ارائه شده و با توجه به بین رشته ای بودن موضوع و گستردگی حوزه تحقیق به نوعی خاص مطالب را ارائه می دهد. به بیان دیگر نویسنده تلاش کرده تا بیش از پاسخگویی طرح مسئله داشته باشد، با این نگاه که این صورت مسئله می تواند ما را به رسیدن به طلیعه نوعی «علم جدید اسلامی» برای شناخت تحولات دنیای اسلامی و نسبت هر یک از علوم با همدیگر و با ذات فرهنگ و جامعه اسلامی نزدیک کند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi