eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
359 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب فلسفه تجدد در ایران مولف : موسی نجفی ناشر کتاب : شرکت چاپ و نشر بین الملل شابک : 964-304-157-3 نوع جلد : جلد نرم قطع : رقعی (21*14) سال نشر : 1385 شمارگان : 3000 چاپ جاری : 3 تعداد صفحات : 218 تاریخ ثبت : شنبه 13 مهر 1387 تاریخ ویرایش : شنبه 9 آبان 1394 کد : 263 38,000 ریال 34,200 ریال افزودن به سبد خرید مواجهه با غرب و مدرنیته  معرفی کتاب جریان نوگرایی در ایران با دو جریان جدا و منفک از هم قابل بررسی است؛ یکی تحول و نوزایی بومی و ملی که در کتاب حاضر با نام «تجدد» از آن یاد شده است و دیگری نوزایی و تحولی که از پی ورود مغرب زمین به ایران مطرح شده و در تحقیق حاضر با عنوان «مدرنیته» و یا «مدرنیزاسیون» از آن یاد می شود. نهضت های اسلامی بیدار گرایانه که بعد از صفویان تا به امروز به وجود آمده است، قسمت مهم آن با فلسفه تجدد در ایران و دوشاخه شدن در بعد ملی و بعد غربی در ارتباط است، در سرنوشت سه نهضت تاریخی مهم ایران یعنی نهضت مشروطیت، قیام ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی،این امر قابل رؤیت است. در واقع فلسفه تجدد در ایران مسأله ای پیچیده، دقیق و دارای ظرافت های فکری و تاریخی و حتی سیاسی- اجتماعی بسیاری است. بررسی این مسأله علاوه بر توجه به زوایا و نکات و مسائل فراوان و فراهم آوردن مواد و منابع اولیه و متنوع که گاه بسیار ناهمسان و ناهماهنگ هستند، نوعی دسته بندی و بازیابی و بازسازی فکری و عملی را نیز لازم خواهد داشت و این هدفی است که دکتر موسی نجفی در این پژوهش خود دنبال می کند. ۱۰ فصل این کتاب، بیش از آنکه بخواهد جواب و یا راه حلی برای «فلسفه تجدد در ایران» به دست دهد، «طرح صحیح صورت مسأله تاریخی ما» است. صورت مسأله ای که لااقل از دو قرن قبل تاکنون همچنان توانسته به عنوان اصلی ترین و پر جاذبه ترین حوزه های فکری، اجتماعی و سیاسی دیدگاه صاحب نظران را به خود مشغول کند. فلسفه تجدد و ماهیت تاریخی آن در ایران • تجدد ملی و مدرنیته در تعامل فکری - تاریخی ایران و اروپا • طرح تجدد ایرانی میرزا تقی خان امیرکبیر و ذهنیت تاریخی و صورت مساله امروز ما • نقد اصول تمدن سکولار و مدنیت غرب • اصول تمدن سازی و تطبیق ماهیت تمدن غرب و اسلام • و.. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰گردهمایی مدرسه تمدن نوین اسلامی - اردوی آبعلی - ۳ مرداد ۱۳۹۷ ✅دکتر نجفی : ما به خلاف گفته هانتیگتون قائل به لبه خونین تمدنها نیستیم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نسبت جامعه عصر مشروطه با جامعه امروز ایران ✅ماهیت جامعه ایرانی در سه سطح متفاوت https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت یک صد و سیزدهمین سال نهضت مشروطیت ✅ماحصل تاریخی مشروطیت : تحول در مردم - گردش نخبگان - ورود ایران به عهدی جدید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد ماه ، یک صد و سیزدهمین سال مشروطیت ✅آسیب شناسی مشروطیت ایران و "عیار نقد" 🔴چه کسی و با چه شاخصی میتواند نقاد باشد ؟ چرا گاهی جای نقد کننده و نقد شونده عوض می گردد!؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅چرا شیخ شهید به هیچ سفارت خانه خارجی نرفت ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅تهمت تمامیت خواهی و استبداد نمایی مذهبیون میراث عصر مشروطه برای امروز https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅سیاست استعمار انگلیس علیه نفوذ کلام و تفکر رهبران اصیل و آزادیخواهان واقعی در مشروطیت ایران https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام استاد تازه کتاب تمدن رضوی رو مطالعه کردم دیدگاه تمدنی شما حتی نسبت به زیارت برام جالب بود اتفاقا یه دعا که خیلی به بحث شما ربط داره و نشون دهنده ی ارنباط تمدن رضوی و مهدوی است؛دعا برای امام زمانه که امام رضا به اهل بیتشون دستور میدادن جمعه ها بخونن واقعا مطلبی که فرمودین ادعیه برای ارتباط وثیق فرهنگی بین افراد و مبانی اصیل و خود انسان کامله توش موج میزنه استاد برای بحث جمگ تمدن ها و نظریه پایان تاریخ که بهش چند جا اشاره کردین کتاب مختصر و مفید میشه معرفی کنید؟ 🔴جواب 🔵نجفی: با تشکر از دوست گرامی و خواننده عزیز ، به عرض میرسانم که در مورد بحث تمدن رضوی بحث و عمق مطلب بسیار فراتر از مطالب گقته شده است آنچه در این کتاب مطرح است فقط فتح باب و عناوین اولیه است که می بایستی بر روی تک تک آنها فکر شده و ایده پردازی شود ۰ در مورد نظریه برخورد تمدنها و یا جنگ تمدنها ابتدا بایستی به بررسی کتاب و سپس شخص هانتیگتون پرداخت در این مورد میتوان گفت : ✅ساموئل هانتینگتون، استاد برجسته کرسی «حکومت» و مدیر مؤسسه مطالعات استراتژیک دانشگاه هاوارد امریکا است و سابقا رئیس جامعه علوم سیاسی امریکا و از مؤسسان مجله سیاست خارجی بوده است. شهرت جهانی او بیشتر بخاطر نظریه «برخورد تمدن‌ها»ی اوست، اما مقاله حاضر به این نظریه نمی‌پردازد بلکه موضوع آن کتابی از این نظریه پرداز امریکایی است که براندازان و تجدیدنظر طلبان و یا به تعبیر خودش «اصلاح طلبان» آن را کتاب مقدس خود می‌دانند؛ کتابی که چهره حقیقی هانتینگتون را هر چه بیشتر نمایان می‌کند. او در پس چهره علمی، فعالیت‌های سیاسی خود را همراه با «هنری کیسینجر»، «برژینسکی» و «استالی هافمن» در شورای روابط خارجی امریکا آغاز کرد که اصلی‌ترین نهاد رهبری سیاست خارجی امریکا است. او همچنین سمت‌های سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی متعددی را از سال ۱۹۶۹ تاکنون عهده دار بوده است. این مقام ارشد امریکایی، ایران را کشوری اقتدارگرا و غیردموکراتیک معرفی می‌کند که مانند سایر کشورهای این چنینی باید شیوه حکومت آن تغییر یابد و به سمت دموکراسی شدن و لیبرال‌گرایی گام بردارد، لذا در کتاب خود به نام Third Wave (موج سوم) به ارائه دستورالعمل‌هایی برای سرنگونی و یا تغییر شکل چنین حکومت‌هایی می‌پردازد!۰ 🔷♦️اما منابعی که به بررسی نظریه برخورد تمدنها و نقد آن پرداخته به فارسی و غیر فارسی به کتب و مقالات زیادی میتوان ارجاع داد، ولی به عنوان نمونه این کتاب را معرفی می نماییم : نظریه برخورد تمدنها: هانتینگتون و منتقدانش هانتینگتون، مجتبی امیری وحید (مترجم)، مجتبی امیری (ویراستار) ناشر: وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات  تاریخ نشر: 02 تیر، 1386  تعداد صفحه: 288  موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰۱۴ مرداد یک صد و دوازدهمین سال مشروطیت ✅مشروطیت ریشه تاریخی مهم انقلاب اسلامی است https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی «میراث مشروطیت» ✅باحضور دکتر فضل اله صلواتی ،دکترمحمدعلی بصیری و دکتر موسی نجفی ۱۴ مردادماه - خانه مشروطیت اصفهان👆👆 https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰 نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰 ✅ در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند سال‌ها پیش در صفحه اول روزنامه‌ای قدیمی نوشته بود که هفته آینده عکس رهبر اصلی مشروطه را چاپ می کنیم، در حالی که برای دیدن وی کنجکاو شده بودم، هفته بعد دیدم تنها تصویر یک قاب عکس چاپ شد، و این درست ترین پاسخ بود، مردم و جامعه ایران مهمترین جهت دهنده انقلاب بودند که به رهبران هویت دادند. در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباش‌ها و ... شناخته می‌شدند. دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شده‌ای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاه‌های خود را بنویسد؛ بنابراین می توان گفت جامعه ای که حرکتی ندارد، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله هم نخواهند داشت. در زمان مشروطه نشاط در جامعه در سطح بالایی بوده است، ما می‌توانیم با آگاهی و درس‌هایی که از این انقلاب گرفتیم بازهم بعد از ۱۱۲ سال تاریخ را دوباره مرور کنیم و بنویسیم. ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد، مجبور به تکرار تاریخ می شود، اگر در خودتان احساس ناامیدی می کنید رضا خانی می آید که ثمره ناامیدی و ضعف یک ملت است. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰 ✅موجی که در مشروطه آزاد شد، هنوز آزاد است در مشروطه تحولاتی عمیق در فرهنگ سیاسی ایرانیان اتفاق افتاده است، مشروطه به ما درک مدنی داد، این درک مدنی شعار سیاسی جناح ها نیست، بلکه به معنای «ضرورت قانونمندی» است، از این رو باید به درک مدنی جهت قانونی داد تا از مسیر خود خارج نشود. تاریخ پشت سر ما نیست، گاهی از ماجلوتر است؛ زیرا وجه تحولات زمانی و وجه نظری و اندیشه ای دارد؛ وقتی یک انقلاب‌ انرژی بالای اجتماعی را آزاد می کند، مردم احساس نمی کنند که در فشار هستند، در حالی که اگر این انرژی جمع، برنامه ریزی و مدیریت شود، کشورها را می سازد در غیر این صورت انرژی به فنا می رود. موجی که در مشروطه آزاد شد، هنوز آزاد است، حتی از موج مشروطه، انقلاب اسلامی پدید آمد، اما یکی از آسیب های انقلاب‌ها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند. نداشتن برنامه برای آینده، نیروها را دچار گریز از مرکز می کند، پروسه مشروطه که برای ایران پربارتر بود به پروژه رضاخانی تبدیل شد. زمان مشروطه در اصفهان نارضایتی هایی وجود داشت و مردم انتقادات زیادی داشتند، اما مرحوم «حاج آقانورالله نجفی» در کتابی با عنوان «مقیم مسافر» به عنوان یک مقام مسئول و یک عالم دینی به انتقاداتی که از ایشان شده بود و در واقع به تاریخ پاسخ داد.در مقطع فعلی نیز باید پاسخ به تاریخ را از تمام مسئولان طلب کرد، البته پاسخگویی فقط دادن آمار وارقام نیست؛ مشروطیت ایران موجی از آزادی‌خواهی است، البته به صورتی که مشروطه‌خواهان آزادی را از نگاه عدالت نگاه کردند. مشروطه هرگز شکست نخورد، اساساً نهضت‌ها هیچگاه شکست نمی‌خورند و همیشه اثرگذار هستند، انرژی که مشروطه در بین نیروهای اجتماعی آزاد کرد، تاثیرگذاری خود را دارد؛ بنابراین نباید اصل را بر مرگ نهضت ها گذاشت، بلکه اصل بر تداوم و زنده بودن آنها است. https://eitaa.com/drmousanajafi
✅یکی از آسیب های انقلاب‌ها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅باعرض سلام و ادب و احترام و آرزوی سلامتی وبهروزی برای شما استاد فرهیخته تشکر و قدر دانی از شما بخاطر پرداختن زیبا و مستدل به موضوع و مسائل مشروطه به عنوان ریشه وزیر بنای انقلاب اسلامی . روز (جمعه /12) مرداد ماه شبکه افق سیما فیلم سینمایی "یتیم خانه ایران " را پخش کرد ؛ واقعا کارگردان ( اقای طالبی )در این فیلم با هنرمندی به این بخش از تاریخ مسکوت مانده ایران پرداخته و به تصویر کشیده است .این برداشت برای بنده بوجود امده که این برهه از تاریخ هم ادامه و در رابطه با مشروطه است .ممنون میشوم اگر جنابعالی ؛ به این مقوله تاریخی بپردازید و ابعاد ان را روشن کنید .باتشکر فراوان از راهنمائیهای روشنگرانه شما . ✅جواب : نجفی : با تشکر از پرسشگر گرامی ، در جواب پرسش شما باید گفت به نظر می آید فضای جنگ جهانی اول را باید در دنباله فضای مشروطیت تصور و تحقیق نمود ؛ البته فضایی که مشروطه خواهان اصیل رمق چندانی نداشته و کشور عرصه تاخت و تاز قدرتهای استعمارگر شده بود ۰ موضوع مهمی که این مقطع را حساس تر می نماید بر سر کار آمدن بلشویکها در روسیه است و این باعث شد که تا مدتی انگلیس ها یکه تاز میدان سلطه گری و نفوذ در ایران باشند و قحطی بزرگ هم در حول و حوش چنین فضایی شکل گرفته است۰ اما نکته عجیب این قضیه فراموش شدن نسل کشی میلیونها ایرانی در کتب تاریخی است و این نشان از نفوذ جریان انگلیسی در شناخت تاریخی ما دارد اما خوشبختانه به همت یک محقق برجسته ایرانی در امریکا اسناد این مقطع منتشر گردید۰ کتاب قحطی بزرگ داستان تاریخ دو سده اخیر ایران سرشار از حوادث مهمی است که به دلیل فقر تاریخنگاری معاصر مسکوت یا ناشناخته مانده است. در کتاب قحطی بزرگ تاکنون درباره قحطی بزرگ سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ میلادی در ایران چیز زیادی نمی‌دانستیم و اهمیت و جایگاه بزرگ این حادثه را در تعیین سرنوشت جامعه ایران، به‌ویژه صعود دیکتاتوری پهلوی، نمی‌شناختیم. به همت «دکتر محمدقلی مجد» می‌توان با نخستین پژوهش جدّی درباره این حادثه سرنوشت‌ساز آشنا شد . دکتر محمد قلی مجد، بر اساس اسناد غنی موجود در مرکز اسناد ملّی ایالات متحده آمریکا (نارا)، تصویری هولناک از ایران در سال‌های جنگ جهانی اوّل و پس از آن به دست اورده است. اسناد علنی شده دولت آمریکا درباره دوره تاریخی فوق، که در کتاب (قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران ۱۹۱۷-۱۹۱۹)، ثابت می‌کند که بزرگ‌ترین نسل‌کشی سده بیستم میلادی در ایران رخ داد و ایران بزرگ‌ترین قربانی جنگ اوّل جهانی بود. طبق تحقیق دکتر مجد، در طول سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ بین هشت تا ده میلیون نفر از مردم ایران در اثر قحطی یا بیماری‌های ناشی از کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه از میان رفتند و جمعیت ایران به شدت کاهش یافت. «قحطی بزرگ» عنوان اثری است که توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی منتشر شده است. این اثر، پژوهشی است که به بررسی آثار و تبعات اقتصادی جنگ اول جهانی در ایران از جمله قحطی بزرگ سالهای ۱۲۹۸ ـ ۱۲۹۶ پرداخته است. مشخصات کتاب : – نام کتاب : قحطی بزرگ – نویسنده : محمدقلی مجد – تعداد صفحات : 229 با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام جناب دکتر نجفی عزیز و بزرگوار بنده سیدمحمود۰۰۰۰چ متولد1360فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه فردوسی مشهد، مدرس پاره وقت دانشگاه و کارمند دایمی مخابرات (ساکن نیشابور) هستم که همزمان-تقریبا- نقش یک فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نیز داشته ام. همسر انقلابی ام مرحومه زهره ۰۰۰۰، نیز در مسیر فعالیت های جهادی تبیینی و تبلیغی فرهنگی و اجتماعی (با تخصص زبان انگلیسی و همزمان روانشناسی و مشاوره) در لباس سبز بسیجی و در حین انجام ماموریت تبیینی بسیج در سانحه تصادف مورخه 10اسفند96 و در سن 33 سالگی به لقاالله پیوست. لذا اینجانب با همه ی مصایب و گرفتاریهای پیش آمده، انگیزه بیشتری پیدا کرده ام تا راه آن یار سفرکرده را با ایمان و یقین کامل تر ادامه دهم تا ان شاالله بنده نیز در این راه جدی تر از قبل گام برداشته و در صورت لیاقت جانم را فدای دین و مکتب نمایم. الغرض، با عنایت به عدم همخوانی مدرک دانشگاهی ام با این نوع فعالیت ها و از طرفی توانایی ام در ورود به مسایل روز (و بیش تر از توانایی بنده، نیاز جامعه به ارایه تحلیل و ر.شنگری) نیت کرده ام در دانشگاهی مانند پیام نور به تحصیل در رشته متناسبی بپردازم. اما از طرفی ملاحظه ی وقت و موقعیت اقتضا می کند که انتخاب مناسب و همراه با آینده نگری بیشتری داشته باشم. لذا از شما طلب راهنمایی و مشاوره دارم(با در نظر گرفتن علم نافعی که آیات و روایات نیز بر آن تاکید دارند). فرصت های پیش روی بنده عبارتند از: 1- رشته کارشناسی اقتصاد 2- رشته کارشناسی روانشناسی 3- رشته کارشناسی علوم سیاسی 4- رشته کارشناسی حقوق 5- رشته کارشناسی فقه و مبانی اسلامی 6- رشته کارشناسی جامعه شناسی از مشاوره حضرتعالی در مورد هر نوع فرصت(دانشگاه مجازی یا رشته های بهتر) یا راهنمایی، صمیمانه استقبال می کنم. با تشکر ✅جواب : نجفی با تشکر از مخاطب گرامی و تبریک به ایشان بخاطر روحیه خوب و نیت عالی شان در انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی ، به نظرم برای شما دو توصیه برادرانه دارم : ✅اول : در مورد کار فرهنگی ابتدا دنبال کار بزرگ و حتی نتیجه ملموس نباشید ؛ چرا که ماهیت این نوع کارها به نحوی است که هر چه واقعی تر و اصیل تر و عمیق تر باشد ، تاثیرش هم بیشتر است ولی این تاثیر کم کم و آرام و تدریجی خواهد بود۰ کافی است شما در جهت درست و البته با "تداوم و پیوسته " حرکت کنید نتیجه خودش را بعدا آشکار می کند ۰ ✅دوم : بسیاری از دوستان جوان که رشته های غیر علوم انسانی هستند ، تصورشان این است که برای کار فرهنگی بایستی از رشته خودشان جدا شده و از اول دوباره یک رشته علوم انسانی بخوانند !! به نظرم ادامه رشته خودشان مثلا فیزیک تا مراحل عالی میتواند با توجه به روحیه خوب و انگیزه های ارزشی شما خودش دارای تاثیر اجتماعی و فرهنگی خوبی باشد؛ البته اگر خیلی اصرار به رفتن به یک رشته علوم انسانی را دارید لازم نیست از مقطع لیسانس شروع کنید با توجه به ظرفیت بالای این رشته ها ، شما میتوانید از مقطع کارشناسی ارشد این کار را انجام دهید؛ چون در وقت کمتر همانقدر نتیجه می گیرید ۰ اما کدام رشته ؟ این بسته به استعداد و علاقه و محیطی که در آن قرار دارید متفاوت است۰ آنچه مهمتر از خود این رشته هاست تداوم و پیوستگی و عمقی است که باید پیدا کنید ۰ 🔵شما ولت و وات چراغ فرهنگی تان را بالا ببرید این نور بیشتر خودش برای غلبه بر تاریکی اثرش را می گذارد۰ موفق باشید 🔴🔷🔴در ضمن مخاطبین محترم کانال توجه کنند پرسش هایی در کانال مطرح میشود که جنبه عمومی بیشتری داشته باشند و به نظر می رسد طرح آن برای عده دیگر از دوستان هم مطرح بوده و یا مفید است ؛ البته دوستان اگر از طرح پرسش شان در کانال به هر علتی معذورند لطفا تذکر دهند تا جواب را خصوصی(مثل برخی از پرسش های دیگر دوستان ) خدمت شان ارسال دارم۰ البته گاهی هم اسامی و نکات کمی شخصی تر حذف شده و اصل مطلب به معرض بررسی و نظر گذاشته می شود ۰ در آخر این نکته را هم به همراهان عزیز یادآوری نمایم همانطور که اعضای محترم کانال مشاهده می کنند طرح پرسش ها فقط در آخر هفته صورت می گیرد و لذا به علت محدودیت ، از طرح و جواب به سایر پرسش ها به صورت عمومی عذرخواهی می نمایم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در برنامه زاویه (با موضوع آزادی در مشروطه): ✅از تاریخ مشروطه برای مسایل امروزمان چگونه استفاده کنیم؟ / چرا بعضی جوانهای ما انقلاب فرانسه را بهتر از نهضت مشروطه خودمان می شناسند؟ کتاب و فیلم و دیگر آثار هنری فاخر راجع به مشروطه بسیار کم داریم. این گسستگی تاریخی نباید رخ دهد / شور و انرژی مردم در ده سال اول مشروطه، اتفاق عجیب و قابل تاملی در تاریخ ایران معاصر است... https://eitaa.com/drmousanajafi👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی در برنامه زاویه شبکه ۴ : آیا می شود دعواهای امروز را به عصر مشروطه برد ؟ گسستگی یا پیوستگی اندیشه ها و وقایع ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی در جمع دانشجویان در مشهد : آسیب شناسی سیاست خارجی و علل خوش بینی به قدرتهای غربی و ندیدن کامل قدرت ملی۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در اردوی علمی مدرسه فکری تابستانه انقلاب اسلامی - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ : اگر عناصر هویت ملی را درست بشناسید ، بسیاری از تبلیغات فضای مجازی را میتوانید خنثی کنید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در پاسخ به دانشجویی که از اختلاف آراء بزرگان در تاریخ پرسش نمود به این نکته اشاره کرد که این تنوع نظریه ها خود نشان از امید و حیات در جامعه دارد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال سلام خدمت استاد درباره ظهور ونقش تمدنی دولت عثمانی مطالبی بفرمایید سپس منابع مطالعه در این باره را معرفی نمایید۰ ✅جواب : نجفی : امپراطوری عثمانی بیش از شش قرن در سرنوشت سیاسی بسیاری از مناطق اسلامی موثر بود و بخاطر در انحصار گرفتن خلافت برای خود مشروعیت دینی قدرتمندی کسب نمود۰ اوج این قدرت نمایی در فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی یا ۸۵۷ قمری نمایان گردید و در نهایت در جنگ جهانی اول ، مرگ سلاطین آل عثمانی اعلام شد ۰ در مراسم فاتحه، لاشخوران اروپایی هر یک تکه ای از سرزمین ترکهای عثمانی را به غنیمت برداشتند و تا به امروز جزء منطقه نفوذ و یا ارث پدری خودشان حساب می کنند ۰ تاریخ عثمانی بخاطر همسایه بودنش با ایران بخصوص در عصر صفویان و قاجاریه برای ما اهمیت زیادی دارد۰ 🔴 اما برای معرفی کتاب ✅کتاب "تاریخ امپراتوری عثمانی" اثر دکتر محمد تقی امامی خویی ، امپراتوی عثمانی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین حکومت‌های طول تاریخ است که با بیش از ششصد سال عمر پر فراز و نشیب بر بخش‌های مهمی از آسیا، اروپا و آفریقا فرمان راند. شناخت تاریخ عثمانی از جهات بسیاری برای مورخان و تاریخ‌پژوهان ایرانی لازم است؛ چرا که عثمانیان در طول دوران حکومت خویش علاوه بر همسایگی با ایران، همواره با حکومت‌های ایران روابط دوستانه و خصمانه‌ای داشته‌اند و از طرفی دیگر در بسیاری از تحولاتی که در برهه همزمانی تاریخ ایران و عثمانی در ایران رخ داد، رد پای عثمانیان به چشم می‌خورد. این روابط و تاثیرات دوجانبه بوده است به گونه‌ای که عثمانی‌ها نیز از ایرانیان تاثیرات فراوانی پذیرفتند. با وجود اهمیت انکارناپذیر آشنایی با تاریخ عثمانی، مطالعات عثمانی‌شناسی تا کنون جایگاه شایسته‌ای در مطالعات و پژوهش‌های تاریخی ایرانیان نداشته است و تالیفاتی که در زمینه تاریخ عثمانی توسط ایرانیان صورت گرفته است نیز بسیار محدود و انگشت‌شمار هستند. با این وجود کتاب«تاریخ امپراتوری عثمانی» نوشته دکتر محمد تقی امامی خویی، نمونه خوب و قابل توجهی است. در این اثر نویسنده کوشیده است که به سهم خویش، متنی درسی -که پیش از هر چیز مناسب دانشجویان رشته تاریخ است- فراهم نماید تا در ابتدا خلاء نبود یک متن درسی مناسب جهت تاریخ عثمانی برطرف شود و در گام بعدی خلاصه‌ای از تاریخ مفصل این حکومت درازمدت ارائه شود. پیش از انتشار این کتاب همواره مشکل نبود یک متن اصیل، دقیق، مختصر و مفید درباره تاریخ عثمانی، دانشجویان و علاقمندان به پژوهشگرانی که به تازگی تصمیم به پژوهش درباره تاریخ عثمانی را داشتند به چشم می‌خورد. احمد یاقی نویسنده «دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال» در نگارش اثرش حتی از یک منبع اصلی تاریخ عثمانی‌هم بهره نبرده و بیشتر به پژوهش-های عربی اتکا کرده است.« تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید» جی. شاو، «تاریخ عثمانی» چارشیلی و «تاریخ امپراتوری عثمانی» هامر پورگشتال، هم مشکلاتی همچون حجم بسیار زیاد و ترجمه ها‌ی پر اشتباه دارند. مجموعه این عوامل، مانع از آن شده است که متن مناسبی جهت آشنایی اولیه با تاریخ عثمانی وجود داشته باشد. در این نوشتار سعی خواهد شد تا معرفی مختصری از این اثر ارائه شود. کتاب از یک مقدمه، هشت فصل و یک نتیجه به قرار زیر تشکیل شده است: در فصل اول اوضاع آناتولی از ورود سلجوقیان تا تشکیل دولت عثمانی بررسی شده است. مولف در این بخش، پیش از هر چیز به ورود سلجوقیان به ایران(خراسان) و تشکیل دولت سلجوقی پرداخته است. فصل دوم به دوران تشکیل دولت عثمانی تا زمان سلطان سلیمان قانونی اختصاص دارد. فصل سوم تحت عنوان دولت عثمانی در دوره رکود و توقف به روایت تاریخ عثمانی در اواخر قرن ۱۰ و قرن ۱۱ ه.ق/۱۶ و ۱۷م پرداخته است. مولف در فصل چهارم تحت عنوان عصر اصلاحات، تاریخ عثمانی را در عصر اصلاحات(از زمان عبدالحمید اول تا زمان عبدالحمید دوم) مدنظر قرار داده است. فصل پنجم تحت عنوان جنگ جهانی اول و فروپاشی به آخرین سال‌های عمر حکومت عثمانی اشاره شده است ۰ فصل ششم به تشکیلات اداری، نظامی و علمی عثمانیان اختصاص دارد. فصل هفتم به فرهنگ، هنر و ادبیات عثمانی اختصاص دارد. ادبیات عثمانی و نقش و تاثیر زبان فارسی و تشکیلات بیزانسی بر هنر و فرهنگ عثمانی در این فصل مورد بررسی قرار گرفته اند. مولف در فصل پایانی کتاب تحت عنوان تحولات فکری به جریان های شکل گرفته در عثمانی از قرن هجدهم تا فروپاشی امپراتوری از جمله عثمانیان جوان پرداخته است. علاوه بر این مسائلی همچون مشروطیت، اندیشه اتحاد عالم اسلامی، جمعیت اتحاد و ترقی و خلافت نیز از دیگر مواردی هستند که در این فصل مورد توجه مولف قرار گرفته اند. https://eitaa.com/drmousanajafi