🔰پیشنهاد یکی از مخاطبین کانال
✅جناب دکتر نجفی
سلام علیکم
سه پیشنهاد به شما و دوستان همراه کانال دارم که در صورت صلاح دید پیگیر این دو پیشنهاد باشید پیشنهاد اول به نظریه ایرانشهری که اقای طباطبایی مطرح شده در کانال شما بحث صورت نگرفته خواهشمندم موضع جنابعالی روشن اعلام بفرمایید دوم در کانال شما از اندیشه های شهید مطهری دکتر شریعتی و ظرفیت های فکری مغفول مانده در نظریه تمدن سازی اسلامی کمتر بحث شده خواهشمند توجه ویژه به این ظرفیت بشه سوم در کانال به صورت یک طرفه فقط نظرات جنابعالی منعکس میشود چقدر جای خالی افرادی که در حوزه اندیشه سیاسی علوم سیاسی و تاریخ انقلاب صاحب اندیشه هستن استفاده بشه
با عنایت این موارد خواستارم بررسی این پیشنهادات هستم
هادی - ر - مازندران
✅جواب :
نجفی :
با سلام و تشکر ، در مورد دو پیشنهاد اولتان در فرصت مناسب مطالبی مینویسم ؛ هر چند قبلا در موارد مذکور و بخصوص در مورد تمدن اسلامی مطالب زیادی در این کانال آورده شده است و اما
در مورد مطلب سومی که گفتید بسیار تعجب کردم چرا که نوشته اید کانال به طور یک طرفه مطالب شما را منعکس می کند !! خوب چه انتظاری دارید ؟ در کانال اختصاصی اندیشه موسی نجفی دنبال طرح اندیشه های چه کسی هستید ؟ درست مثل این است که شما کانالی مربوط به مناظر و طبیعت مازندران ایجاد کنید و در آن به جای دریای خزر بیایید و کویر لوت را نمایش دهید !! امید است در ایام عید با تغییر آب و هوا و سفر و ایرانگردی و البته سر زدن به کانالهای اختصاصی سایر افراد و بخصوص فردی که از او نام بردید ( دکتر طباطبایی) کمی بیشتر در مورد پیشنهاد مبتکرانه تان تامل کنید ۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال :
✅میرزا کوچک خان ، محمد تقی خان پسیان و شیخ محمد خیابانی از آن شخصیت هایی هستند که همیشه مناقشه برانگیزند.
در کتب تاریخی و متون درسی همیشه از آنها به نیکی یاد شده و پاسداران راه آزادی و وطن معرفی می شوند، اما مسیری که هر سه نفر در آن قدم برداشته بودند مسیری در راستای استقلال نسبی و شاید جدایی ایالات های مطبوع خویش بوده است.
در بحبوبه جنگ جهانی اول عواملی مانند: اشغال ایران توسط روسیه، عثمانی و انگلستان ، تقسیم ایران میان روسیه و انگلیس در عهدنامه هزار و نهصد و هفت ، قحط و گرسنگی شدید در ایران، سقوط حکومت مرکزی و نبود هیچگونه مرکز اقتدار قدرتمند افرادی که از مشروطه خواهان سالهای نه چندان دور بودند سعی کردند در گوشه و کنار ایران به اوضاع آشفته منطقه و ایالات محل زندگی خود سر و سامان دهند.
میرزا در گیلان به دنبال تشکیل حکومت سوسیالیستی اسلامی به رهبری خود بود. شیخ محمد حرکتی شبیه میرزا را در آذربایجان دنبال می کرد و محمد تقی خان چنین آرزو و خواستی را برای خراسان در سر می پروراند.
در این اوضاع اتفاقی که شاید به عنوان مهمترین عامل نجات ایران از تجزیه و سقوط بتوان قلمداد کرد به قدرت رسیدن بلشویک ها در روسیه بود، به قول ملک الشعرای بهار ایران آن سالها مانند مردی بود که طنابی به گردن او آویخته بودند که یک سوی آن را روسیه و سوی دیگر را انگلیس در حال کشیدن بودند و زمان زیادی برای خفه شدن آن فرد باقی نمانده بود که روسیه طناب را رها کرد و عامل آن انقلاب اکتبر بود.
به قدرت رسیدن بلشویک ها و خروج آنها از جنگ جهانی و ترس انگلستان از نفوذ کمونیسم به سرزمین های همسایه روسیه باعث شد انگلستان هم از تجزیه ایران صرف نظر کرده و از به قدرت رسیدن فردی سخت گیر و جاه طلب که بتواند امنیت را در سرتاسر ایران برقرار کند حمایت نماید.
در چنین شرایطی و با چراغ سبز یا بی تفاوتی قدرت های جهانی رضا شاه توانست جنبش جنگل، شیخ محمد و محمد تقی خان و شیخ خزعل را سرکوب نماید و بار دیگر ایران را متحد سازد.
فارغ از نگاههای ملی گرایانه باید اذعان کرد میرزا، شیخ محمد و محمد تقی خان شورشیان آرمانخواهی بودند که از وضعیت حاکم بر جامعه به ستوه آمده و علم قیام برافراشته بودند ، شورشیانی که با توجه به شرایط و اتفاقات بین المللی هزینه سنگینی را پرداخت کردند.
🔴ارسال از : فرهاد - ق
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال :
✅می خواستم نظر استاد نجفی را راجع به یکی از مطالب دکتر جواد طباطبایی با عنوان ( تبدیل دیانت از امر فرهنگی به امر سیاسی) بدانم ؟البته از ذکر الفاظ زشت و تحقیر آمیز و غیر علمی ایشان در این مطلب صرف نظر میکنم و به نحوه و برخورد یک طرفه ایشان با دکتر شریعتی و جلال آل احمد هم وارد نمی شوم ولی اگر اجازه باشد به دو فراز از مطلب ایشان با ذکر منبع اشاره میکنم :
🔴تبدیل دیانت از امر فرهنگی به امر سیاسی
🔵در تاریخ معاصر ایران که جنبش مشروطهخواهی پیروزمندی را تجربه کرده بود، کوششها برای ایدئولوژیکی کردن دیانت اهمیت چندانی پیدا نکردند. سبب این امر آن است که نظریۀ مشروطهخواهی ایران، نوعی از اصلاح دینی از مجرای تبدیل شرع به حقوق عرف جدید بود، و بنابراین، جریانهایی که در مخالفت با مشروطیت کوشش کردند با ایدئولوژیکی کردن دیانتْ آن را در خدمت سیاست قرار دهند، ۰۰۰
🔴 هر زمانی که حکومتهایی خواستهاند دیانت را از امری فرهنگی به امری سیاسی تبدیل کنند، آسیبهایی بر اصل دیانت وارد کردهاند. این آسیبها در هر دورهای با توجه به ویژگیهای آن زمان صورتی متفاوت پیدا کرده و باید بر مبنای دادههای موردی آسیبشناسی شود. پیشتر، به مورد شاه سلطان حسین اشارهای کردم، اما آنچه مورد اخیرِ دریافت غیر فرهنگی از دیانت را پرمخاطرهتر کرده، جنبۀ ایدئولوژیکی آن است که دیانت را امری سیاسی و در تقابل با امر فرهنگی ملّیت قرار داده و این دریافت ایدئولوژیکی موجب شده است تا دیانتِ بیرونِ نظامِ فرهنگ به عامل سستی بینان وحدت ملّی تبدیل شود🖊
🔸 منبع به نقل از دل ایرانشهر. فصلنامه سیاستنامه. شماره دهم.
✅جواب :
نجفی:
با سلام و تشکر از دقت نظرتان، باید عرض کنم من فعلا بر اساس متن ارسالی شما چون تقطیع شده و ناقص،است نمیتوانم قضاوت دقیق کنم ؛ البته من مثل شما از این دست مطالب را شنیده و جوابهای ایشان را هم بعضا خوانده ام. اگر مسئله اخلاقی و رعایت ادب را در نقد علمی کنار بگذاریم و به مجموعه کتب ایشان بخصوص نظریه "انحطاط و زوال" و همچنین به نظریه " ایرانشهری" وی نگاهی گذرا داشته باشیم، اولین نکته در این مورد این است که ( تا جایی که من مطلع هستم ) آقای دکتر طباطبایی تاکنون در هیچ مناظره مستقیم و یا غیر مستقیمی حضور جدی نداشته ( البته به غیر از مناظره با دکتر کچوئیان که آن هم مربوط به نقد کتب ایشان نبوده است) و معمولا نقادی ها هم با واکنش تند وی و طرفدارانش مواجه می گردد.
🔵نکته دیگری که بنده در آثار ایشان راجع به ایران متوجه شدم ضعف شناخت منابع دست اول و حتی قرائت نادرست و غیر دقیق از تاریخ اسلامی ایران است. بعنوان مثال، در مورد دولت ملی صفویه و درست شدن ملیت جدید ایرانی از عناصر قبلی و جدید و دوام چند صد ساله آن (که به نحوی نقد همین مطلب ارسالی شما هم می باشد) و حتی نظریه ایرانشهری با چالش و ضعف جدی مواجه میگردد ؛ ایشان فقط با یک اصطلاح تکراری "ایدئولوژیک کردن دین" از چند صد سال تاریخ پرش نموده و با نوعی دشمن تراشی و دشمن نمایی افراطی از همسایگان ایران، سعی می نماید با نوعی احساسات و غرور ملی، قضیه را فیصله دهد و البته با سیاه و سفید نشان دادن مسئله ( که خود نوعی ایدئولوژیک کردن و حتی سیاسی نمودن یک نظریه علمی است ) اجازه هر گونه بحث جدی و آزاد را از منتقدین احتمالی سلب می نماید.
در این باره سخن بسیار است.
شاید در فرصتی مناسب بتوان مطالب دیگر این جریان را آورده و نقد نمود.
🔴موفق باشید.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰حاتم بخشی و لقب فروشی از کیسه تاریخی ملت !
✅(از معجزه هزاره سوم و سردار سازندگی تا امیرکبیر زمان و ژنرال نفت!!)
🔴رئیس جمهور در اثنای انتخابات گذشته خطاب به رقیب گفتند که بگذارید امام رضا (علیه السلام) برای همه مردم باشد! ( یعنی مثلا شخصیت های مقدس و یا بزرگ را خرج انتخابات و جناح ها نکنید ) من سخن ایشان را کمی بسط داده و از شخصیت های مقدس و الهی به رجال بزرگ و محترم تاریخی هم سرایت داده و به دولتمردان و لقب فروشان که در مطبوعات و امپراطوری تبلیغی دولت فراوانند توصیه می کنم حرمت شخصیت های تاریخی - ملی را هم نگه دارند و امثال امیرکبیر و دیگران را هم به آسانی در القاب ، پیشکش این و آن نکنند ، چرا که هنوز جوهر امثال برجام نخشکیده و تبعاتش معلوم نشده ، عده ای متملق و چاپلوس برای خوش خدمتی به فلان وزیر و یا صاحب قدرت از کیسه تاریخی ملت خرج کرده و لقب فروشی می نمایند و نمیدانند چند وقت دیگر که خدای ناکرده سست بودن فلان قرارداد و بهمان معاهده معلوم شود، به تبع آن آذهان ساده اندیش خواهند گفت لابد آن بزرگان تاریخی هم مثل حضرات اینگونه عمل کرده اند ! و این یعنی بی اعتمادی ملی و از بین بردن شاخص ها و ارزشهایی که یک ملت برای ادامه حیات و عزت و هویت خود بدان سخت نیازمند است ۰
🔵البته از انصاف نگذریم از این طرف قضیه هم استفاده از تاریخ نباید شتابزده و افراطی و کینه ورزانه باشد و مثلا برجام را بدون طی کردن معقول زمان و معلوم نبودن کامل نتایج، با ترکمانچای و گلستان مقایسه نمود ؛ این کار هم بدون مطالعه و تحقیق عمل درستی نیست و نوعی تطبیق غلط و شتابزده است۰
♦️شاید تعجب کنید نویسنده این سطور چندی قبل امام خمینی را با شاه اسماعیل صفوی مقایسه کردم ۰ ممکن است دوستان بگویند این انتقاد و نقد به خودتان هم وارد است ! در جواب باید بگویم پرونده امام راحل امروز بسته شده و افکار و عملکرد ایشان قابل قضاوت و ارزیابی می باشد ۰ و از طرفی به اجماع همه ، امام خمینی یک نظام سلطنتی را سرنگون و نظام جدیدی را بینانگذاری نمود ؛ از این جهت نقش تاریخی ایشان ( و نه شخصیت اخلاقی و علمی و اجتماعی ) با یک بینانگذار بزرگ تاریخی دیگر مثل شاه اسماعیل صفوی قابل قیاس است۰ در ثانی مقایسه شخصیت های تاریخی غیر همزمان یک مطلب است و تطبیق افراد در سمت وزارت و وکالت و سیاست که زنده اند ، با افراد تاریخی خوشنام گذشته برای اقناع کردن سیاسی و پیروزی جناحی مطلب دیگری است ۰
🔷باز در مورد استفاده از تاریخ بین گذشته و حال مواردی هست که نه به صورت "لقب فروشی غلو آمیز" بلکه برای بیان عبرت و یا قانون مندی اجتماعی و سیاسی و نوعی فلسفه تاریخ استفاده میشود ؛ نویسنده این سطور چندی قبل در مورد پدیده" نادر شاهی" به روسای جمهور سابق و اسبق و لابد فعلی و آینده هشدار دادم و گفتم با استفاده از زندگی توامان حماسه آمیز و فاجعه بار نادر شاه افشار، مواظب باشید محبوبیت و حماسه ملی اقبال و رای مردم برای شما به ادبار و فاجعه ملی مبدل نشود !!
🔴 در مورد دیگری موفقیت های سردار قاسم سلیمانی علیه داعش در عراق و سوریه را با احساس غروری که سردار امامقلی خان در فتح هرمز علیه استعمار پرتغال انجام داده بود مقایسه کرده و نتیجه گیری نمودم که ظهور چنین سرداران موفقی در نتیجه وجود رهبران بالیاقت و بزرگ می باشد ۰ بیان این مثال ها برای فهم قانون مندی در تاریخ ایران مطرح میشود و برای غلو و تملق و یا برای لقب فروشی و فرصت طلبی نبوده بلکه صرفا درسها و عبرتهای تاریخی است ۰ لذا این مقدار تطبیق نه تنها مذموم نیست بلکه مصداق گذشته چراغ راه آینده میتواند تلقی گردد ۰
✅این مطلب را هم در نظر داشته باشیم ، ما دو نگاه به تاریخ میتوانیم داشته باشیم :
اول تاریخ را در خدمت سیاست قرار دادن و دوم از تاریخ برای سیاست درس آموختن ؛ خواننده با بصیرت تفاوت و ارزش این دو زاویه دید را به خوبی می فهمد ۰ البته ذکر این نکته مهم است که قضاوت و معدل تاریخی دادن به اشخاص، کار سهلی نیست که به سادگی بشود با پول و قدرت و تبلیغات آن را در خدمت سیاست روز در آورد ؛ شاید هم بایستی گفت :
♦️ تاریخ سخت گیرتر از این حرفهاست ۰ ♦️
و عبارت روشن تر :
🔷مرکب تاریخ به راکب سیاست خیلی سواری نمی دهد🔷
یاداشت هفته : دکتر موسی نجفی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰عقلانیت و اعتدال دو مشخصه مهم جامعه شیعه
✅جامعه شیعه دو عنصر عقلانیت و اعتدال را دارد. پس چرا در یک مقطعی یک دفعه انقلاب صورت می گیرد؟ من این را به همان هویت مرتبط می دانم. انقلاب ما هویتی است و نه این که هویت ما انقلابی باشد. این که چرا مردم ما اخلاق را می خواهند این را باز به مسأله هویت مرتبط می دانم. ما در ذات هویت مان حق پرستی، معنویت خواهی و عدالت طلبی را داریم. ذات هویت ایرانی با اسلام تقویت شده است تا به زمان صفویان می رسد و از زمان صفویان به بعد هویت ملی جدیدی را شاهد هستیم. همه بشر این مولفه ها را دارند اما فرصت نمی کنند این را به منصه ظهور برسانند. همه اقوام نمی توانند ملت شوند.
عصر پهلوی به بحران هویت ما دامن زد. 4 بحران را در تاریخ ایران شاهد هستیم. مذهب شیعه توانست عناصر قبلی هویت ما را یک تشخص سیاسی دهد.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| هر تمدنی فرهنگ دارد، اما هر فرهنگی تمدنساز نیست.
🔸نمود اجتماعی فرهنگ، تمدن است.
🔹دکتر موسی نجفی
🆔 @vasael_ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین کانال
✅باسلام
رابطه سیاست متعالیه با فلسفه وتاریخ چیست؟سیاست متعالیه پیوند آفتاب وزمین است، سیاستش را از تاریخ می گیرد ومتعالی بودنش را ازحکمت متعالیه وفلسفه الهی.سیاست متعالیه از یک جنبه متکی به امور کلی است وریشه درکلیات دارد.توحیدی است. ولایت رکن آن است. جایگاه وحیانی دارد وبهره مند از یک عقلانیت قدسی است.لذا چترعدالت بر این سیاست سایه افکنده است.از طرف دیگر عنصر زمان ومکان ومقتضیات آن موجب می شود تصمیمات به هنگام به موقع وبه جا گرفته واعمال شودبنابراین عقلانیت تاریخی تامین کننده این جنبه ازسیاست متعالیه است.تعقل در تاریخ وکسب تجربه ومشاهده تاریخی لازمه نیل به این عقلانیت تاریخی است.این عقلانیت تاریخی یک فراز دارد ویک فرود.درفراز اول سه مرحله تکاملی را طی می کند:تاریخ نقلی ،تاریخ تحلیلی وفلسفه تاریخ.در فرود بعدی از کلیت تاریخی به جزئیات ومسائل روز سیر می نماید. بنابراین تعقل تاریخی میتوان به نور برهان رسید واز ظلمت قیاس مع الفارق وتمثیل منطقی رها شد وره آورد این سفردر صورت همراهی حسن فاعلی وحسن فعلی می تواند سیاست متعالیه باشد.
🔴 با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ شفاهی :
✅پرسش ۱ : آیا ما الان تا اندازه ای وارد تمدن اسلامی شده ایم و اگر جواب مثبت است پس این اشکالات در جامعه و در بانکداری اسلامی و غیره چه می شود ؟
🔴پرسش ۲ : آیا ما در این ۱۴۰۰ سال مگر تمدن نداشتیم که با انقلاب اسلامی باید به آن برسیم ؟
✅جواب :
نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ناسیونالیزم یا هویت ملی.m4a
6.97M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
به چه دلایلی،پدیده وارداتی ناسیونالیسم ،مسیری را که در اروپا پیمود را نتوانست در ایران طی کند؟به بیان دیگر،ما در اروپا شاهد پیوند شدید ناسیونالیسم با دولت-ملت جدید و دموکراسی و از بین رفتن نظام پادشاهی هستیم،اما در ایران ابتدا شاهد این هستیم که در سالهای انقلاب مشروطه،این جریان توسط روشنفکران به مسیری شبیه اروپا یعنی دموکراسی پیش میرود اما بعد از پیش آمدن حوادثی،این جریان توسط روشنفکران،بسوی تئوری سازی برای برپایی «استبداد منور» پیش میرود و نه تنها دموکراسی محقق نمیشود،بلکه استبدادی به مراتب مستبدتر از پیشینیان با پوششی از ناسیونالیسم به وجود می آید و توسط روشنفکران حمایت میشود؟
✅جواب :
نجفی:
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه نمایید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰افق و آرمان انقلاب فراتر از ذهنیت و عمل انقلابیون
✅ازنکات و مطالب گفته شده در هفته های اخیر و بخصوص بعد از بیانیه گام دوم رهبری و همچنین انتصاب رییس جدید قوه قضائیه دو مطلب زیاد به گوش می رسد؛ یک مطلب البته فکری و نظری تر و یک مطلب هم سیاسی تر و عوامانه تر بوده و ریشه آن هم به دوران انتخابات بر می گردد، البته انتصاب جدید رییس قوه قضائیه فرصت طرح این شبهه را برای گرگهای خارج نشین دوباره فراهم نمود ؛ هر چند مطلب تا این سطح می تواند خیلی هم مهم نباشد ، ولی متاسفانه اذهان جوانان کمتر متعمق و گاه سطحی و یا برخی مردم ناراحت از گرانی می تواند تا حدودی از این شبهات مشوش شود ۰
🔴مطلب اول: عده ای ثبات و آرامش فعلی و عقلانیت حاکم را با دهه و سالیان اول انقلاب مقایسه کرده و برخی تندرویها و یا کاستی های طبیعی و یا حتی ندانم کاریهای افراد خاص آن زمان را به حساب ذات و اندیشه انقلاب اسلامی گذاشته و نتیجه می گیرند که انقلاب دیگر تمام شده و یا امروز از گذشته خود شرمنده گردیده است ۰ از طرف دیگر گروهی ، اهداف بلند طراحی شده در بیانیه رهبری و یا موضوعاتی مثل تمدن نوین اسلامی و غیره را مطالبی عنوان می کنند که در ذهن انقلابیون اولیه نبوده و سرنگونی نظام پهلوی ربطی به این آرمانها و اصول و ادبیات جدید نداشته و ندارد ؟ !
🔵در جواب به این دو پرسش و یا دو شبهه باید گفت در مقام تطبیق و مقایسه ، دو پدیده واحد را میتوان باهم مقایسه کرد؛ مثلا دهه اول انقلاب اسلامی را با اوایل انقلاب فرانسه و یا دهه اول انقلاب روسیه باید مقایسه نمود و در این دو انقلاب می دانیم، صدها هزار نفر کشته شدند و گیوتین های انقلاب فرانسه در بین خود غربیها امری مشهور و تاریخی است ۰ در ادامه میتوان دید، این لیبرالیسم و اعلامیه جهانی حقوق بشر از دل چنین انقلاب خونینی بر آمده است ۰ انقلاب روسیه و کشتار بلشویکها که اصلا روی تمام جنایات بشری را سفید کرده است ! پس برخی مسائل خشونت آمیز اوایل انقلاب اسلامی و بخصوص مورد خاص کشته شدن تعدادی که غالبا به مبارزه مسلحانه پرداخته آنهم وقتی هشت استان کشور در جنگ با صدام درگیر بوده و برخی از آنها نقش سربازان و ستون پنجم دشمن متجاوز را بازی میکردند، چیزی نیست که بتوان انقلابی عظیمی مثل انقلاب اسلامی را به آن سنجید و آسیب شناسی ذاتی نموده و به خشونت متهمش کرد۰
♦️ولی متاسفانه آن کسانی که این حرفها را به جوانان کمتر مطالعه کرده میگویند، میدانند که برخی از آنان اصلا یا تاریخ نخوانده اند و یا از اصول اولیه سیاست و یا قواعد انقلابها کمترین اطلاعی ندارند۰ اگر ماشین زمان به عقب بر می گشت و از انقلابیونی که پای گیوتین های انقلاب فرانسه صحنه های خونین اعدام مخالفین را می دیدند ، کسی می پرسید شما میدانید انقلاب شما مدعی ظرفیت صدور اندیشه لیبرالیسم و آزادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد ! مسلما آنها در کمال ناباوری از چنین آینده ای متعجب می شدند۰
🔷اصولا انقلابها هر چه اصیل تر باشند از درون خودشان ظرفیتی را آزاد می کنند که بسیار فراتر از اذهان انقلابیون و اعمال خشونت آمیز اولیه آنان و فراتر از زمان خود آن انقلابهاست ؛ لذا اصول مطرح شده در بیانیه گام دوم رهبری نه شعارهایی جدید و طراحی شده توسط ایشان بلکه بیان واقعیات و ظرفیت هایی است که انقلاب اسلامی در سال ۵۷ آنرا از بطن جامعه ایران اسلامی آزاد نمود و امروز چشمان با بصیرت ناخدا به بیان و عمق دهی و فضاسازی طبیعی (و نه صرفا مهندسی شده ) آن اقدام نموده است ۰
♦️ از این مقدمات نتایجی می توان گرفت که اهم آن به طور خلاصه این است : با انقلاب اسلامی ظرفیت و ارزشهایی تجلی یافت و ظهور اجتماعی پیدا نمود که حتی بسیاری از خود انقلابیون آن را درک نمی کردند و یا شاید نوعی ادراک اجمالی نسبت بدان داشتند؛ لذا انقلابیون نسل اول هر چند این انرژی عظیم را خود آزاد نمودند ولی برخی اشتباهات و خطاها و سطحی نگریها و یا حتی توبه کردنهای بعدی برخی از آنها از ذات و اصالت انقلاب اسلامی جدا دیده می شود و نمیتواند مستمسکی برای نقد ذاتی انقلاب قرار گیرد ۰
پایان بخش اول
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 گزارش خبرگزاری مهر، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا شماره ۲۶ و ۲۷ (دریک مجلد) با مدیر مسئولی حجت الاسلام رضا غلامی و سردبیری مسعود میعنی پور منتشر شد.
✅فهرست مطالب این شماره از نشریه از این قرار است:
🔴برای اطلاع از مقالات و مبسوط مباحث
لطفا به این نشانی مراجعه نمایید:👇👇👇
mehrnews.com/news/4561111♦️♦️♦️
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از سردار امامقلی خان صفوی تا سردار قاسم سلیمانی
( به مناسبت دریافت اولین نشان ذوالفقار )
✅ با توجه به اعطای نشان افتخار آفرین ذوالفقار از سوی مقام معظم رهبری به سردار قاسم سلیمانی میتوان گفت این روزها کمتر کسی است که از ذکر دلاوریها و مدیریت و توانمندیهای این سردار فاتح فتنه استعمار در سوریه و عراق مطلبی نقل نکند ؛ شایستگی ها و عزتی که این مرد حماسه ساز به کشور داده انسان را به یاد مرد بزرگ تاریخ ساز دیگر که ۴۰۰سال قبل می زیسته و به نوعی افتخاراتی مشابه را آفریده می اندازد ؛ این بزرگمرد سردار امامقلی خان پسر الله وردیخان سپهسالار شجاع عصر صفویه و قهرمان مبارزه با متجاوزین عثمانی و استعمارگران پرتغالی است ۰ با توجه به نشان افتخاری که سردار سلیمانی مفتخر به دریافت آن شد و نام ذوالفقار را بر نگین خود دارد بی مناسبت نیست با مقایسه این دو سردار معاصر و صفوی با سرداری به مراتب والاتر و عالی تر از آنها یعنی مالک اشتر نخعی به نوعی به فهم زمانه و سیاست روز برسیم ؛ مطلب مهمی که تبلیغات بیگانه امروز مدام در پی القای تصویری مبهم و ساختگی و غیر شفاف از آن هستند تا ملت دوباره راه را گم کند۰
اما اگر بخواهیم مقایسه و تطبیق تاریخی خود را عمیق تر کنیم ، بایستی صورت مسئله را وسیع تر ببینیم ۰ چرا ؟
🔴چون به نظر می رسد این دو سردار لایق ماحصل و برایند اعتلا و عزت طلبی و شایسته سالاری زمان خود هستند ، یکی حاصل سیاست های مدبرانه و کارساز و توسعه متوازن عصر شاه عباسی و دیگری فرزند خلف انقلاب اسلامی و شکوفایی و رشد ایران در رهبری عزت مندانه آیت الله خامنه ای است ۰ به احتمال قریب به یقین این دو نفر ، دو نمونه عالی از نسل عظمت و سرفرازی و عمق فرهنگ و سیاست های عصری هستند که آن عصر و دوره به آنان مجال ترقی و رشد و نقش آفرینی تا چنین سطحی را می دهد ؛ وگرنه در دوره انحطاط اگر چنین شخصیت هایی هم باشند، مجال بروز و حضور و حماسه و عرض اندام را نمی یابند.
🔶چنانکه از این دو نفر عظیم تر و بزرگتر سردار پرافتخار اسلام ، مالک اشتر نخعی است که در ظل خورشید ولایت ، حضرت علی علیه السلام اوج گرفت و درخشید ۰ و وا اسفا از درسهای تاریخ که وقتی امام علی علیه السلام و نظام علوی در تاریخ رخ پنهان نمود ، سرداری در ابعاد و عظمت مالک اشتر هم در صفحه تاریخ دیده نشد !
از مقایسه تاریخی (با ۴ قرن فاصله) این دو سردار میتوان نکات جالبی را دریافت :
🔵 اول : تشابه جالب این است که در کارنامه افتخارات نظامی امامقلی خان به غیر از فتح هرمز و پایان دادن به سلطه ۱۱۷ ساله استعمارگران پرتغالی در جزیره و تنگه استرتژیک هرمز و آزاد سازی و پاک سازی گمبرون (بندر عباس) و قشم و تسخیر بصره سوابق دیگری هم وجود دارد و آن زمانی است که محمد پاشا وزیر اعظم عثمانی به سال ۱۰۲۵ قمری با یکصد هزار نیروی جنگی به قصد تصرف قلعه ایروان به ایران تجاوز نمود ، امامقلی خان به همراه قرچقای خان سپهسالار لشکر ایران توانست شکست خفت باری به ترکان عثمانی بدهد ؛ از این نظر تجربه جنگی سردار عصر صفوی با سردار عصر انقلاب اسلامی در مقابل همسایه متجاوز غربی (عثمانی دیروز و بعثی های امروز) مشابه است.
🔴 دوم : امامقلی خان حدود سی هزار نفر نیروی جنگی تحت امر خود داشته که حساب و کتاب و امورات و کارشان را خودش رسیدگی میکرده و هر وقت کشور را خطری بزرگ تهدید مینموده این نیروی جان بر کف وارد عمل میشده ( بگذریم از این نکته که همین نیرو و قدرت باعث وحشت جانشینان نالایق شاه عباس شده در قتل سردار تعجیل کردند!!) شاید به نوعی تشابه تاریخی با سپاه قدس و سپاه پاسداران دیده شود !!
🔵سوم : تجربه جنگی با همسایه متجاوز غربی (عثمانی و بعثی ها ) به هر دو سردار تجربه و آزمون و کارآموزگی داد که توانستند در مقابل زیاده خواهیهای خارجی یعنی استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی دیروز و امریکا و انگلیس و اروپای امروز سدی محکم ایجاد نمایند.
🔴چهارم : محبوبیت و حضور ملی این دو سردار یک "عیار و نشانه" است ؛ اینها نماد و سمبل زنده و شفاف ارزشها و عظمت ها برای جامعه و ملتی هستند که در معرض تحول و انحطاط واقع شده است ؛ تا این سرداران برای مردم ، "قهرمان ملی" محسوب میشوند، این بدان معناست که هنوز "انحطاط" غلبه نکرده است و اعضای رئیسه جامعه (یعنی مغز و قلب ) سالمند و مسیر حرکت آن ملت در کل درست است ؛
هرچند در جزئیات حرف و حدیث ها زیاد باشد ۰
🔶پنجم : باید مراقب بود امروز استعمار ، تور تزویر و حیله خود را با گستردگی زیادی پهن نموده است و یکی از ابعاد خطرناک آن ، قهرمان سازی های کاذب است که ماههای قبل در لقب سازی های سیاسی از سوی برخی جریانهای فرهنگی شاهدش بودیم ۰
( رجوع شود به یادداشت لقب فروشی از کیسه تاریخی ملت )
فاعتبروا یا اولی الابصار
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام
بنده از اساتید درس معارف اسلامی در دانشگاه هستم. درس تاریخ امامت و درس های تفسیری تدریس میکنم.
در ترم جاری درس تاریخ امامت دارم، روش ورودم به بحث و تداوم آن نمیخواستم بر مبنای تاریخ نقلی باشد. لذا رویکرد تاریخ تحلیلی و جریان شناسی اندیشه ها را برگزیدم و در چند جلسه نخست مباحث استاد موسی نجفی در خصوص هویت ایرانی اسلامی و امکان تلفیق آن دو و تعلقات فرهنگی ایرانیان برای پذیرش اسلام اهل بیت و نه خلفا را مطرح کردم. استقبال دانشجویان از این مبحث عالی بود و در ذیل آن نیز امکان پاسخگویی به سوالات و شبهات آنان فراهم شد.
ضمن تشکر از استاد ارجمند میخواستم در این خصوص بنده را راهنمایی بفرمایید که نحوه تداوم این بحث در ذیل تاریخ امامت به چه نحوی می بایست باشد؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین مخترم
✅سلام بر استاد نجفی عزیز.
با عرض خسته نباشید و خدا قوت جهت روشنگری و رفع ابهام از نقاط تاریک و کور تاریخ.
سوالاتی در ذهنم بود خواستم نظرتان را جویا بشم
اولا:نظر شماراجع به آثار مرحوم منذر چیست؟ آیا ایشان بدون جانب داری در مشروطه و مخصوصا در اتفاقات راجع به شیخ شهید مرحوم فضل الله نوری قلم فرسایی کردند؟
🔴ثانیا:تحلیل درستی از روشنفکران معاصر نداشتم.
مثلا مرحوم آل احمد چه نظام فکری داشتند و کتب ایشان را آیا توصیه به مطالعه میکنید یا خیر؟؟
و آیا میشود ایشان را یک شخصیت انقلابی تلقی کرد؟؟
تشکر از لطفتان. مراد ۰ ب
از طلاب بلوچستان مشغول به تحصیل در حوزه علمیه قم
✅جواب :
نجفی :
با سلام و تشکر
کتب آقای منذر دارای جنبه تحقیقی و همچنین تتیع بسیار بالایی می باشد و از حیث رجوع به منابع هم دارای ارزشهای زیادی است ؛ منتها آن مرحوم که از دوستان خوب ما هم بودند مثل همه مورخان دیگر دارای خط فکری و نگاه ویژه به تاریخ می باشند؛ اگر مورخی ادعا کرد که در تاریخ صد در صد بیطرف و بی جهت هست به گفته اش شک کنید ، منتها این علاقه و جهت داشتن نباید در انصاف و تحقیق و اصول نگارش تاریخنگاری مورخ خدشه وارد آورد ۰
🔴در مورد پرسش دوم به شما توصیه می کنم اول سیر جریان روشنفکری در ایران و طیف های مختلف آن را بشناسید و بعد جایگاه اشخاص را در آن سیر و طبقه پیدا کنید ۰ کتب مرحوم آل احمد را هم اگر در جایگاه خاصش بخوانید بیشتر قابل استفاده است و البته آثار ایشان در یک سطح نبوده و دارای نقد فراوان هم هست۰ اگر به جریان شناسی فکری در تاریخ معاصر کمی مسلط شوید، بیشتر می توانید از امثال آل احمد استفاده ببرید ۰
🔵موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
تاریخ اسلام یا تاریخ معاصر.m4a
8.76M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام خدا قوت
ببخشید با توجه به اهمیت نقش آگاهی دادن به مردم در این برهه خاص
آیا برای شروع مطالعات از تاریخ تحلیلی اسلام شروع کنیم
یا از تاریخ معاصر و جریان شناسی سیاسی
توجه بفرمایید فرصت کمی برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز دارم و هر روز با سوالات متعددی پیرامون عملکرد نظام واقع میشوم
الان الویت با کدام است و اگر امکان دارد یک سیر مطالعاتی پیشنهاد بفرمایید.
سپاسگزارم
پاسخ :
نجفی :
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
🔴با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰دو پرسش از دو نفر از مخاطبین کانال : ✅پرسش اول : در کتاب نظریه تمدن جدید اسلامی مصاحبه ای دارید در
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام
خداقوت
آقای نجفی، بنده در کانالم مطالب تولیدی تاریخی در کلام رهبری قرار میدهم لذا بمناسبت سالروز رحلت سید جمال اسدآبادی ۱۰پست ویژه شامل بیانات رهبری درباره سیدجمال قرار دادم اما بسیاری گفتند چرا با اینکه سیدجمال ماسون بوده چرا از وی مطلب گذاشتی، با این تعبیر، تجلیل رهبری از سید با اینکار سید چگونه جمع میشود؟!
آیا سید برای نفوذ اینکار را کرد؟!
لطفا مطالب زیر رو بخونید و نظرتون رو بگید! تشکر
✅جواب :
نجفی
با سلام من قبلا در مورد مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی و ارزشها و همچنین اشتباهات و نقد آرای او در این کانال به صورت صوتی پاسخ داده ام ؛ مطلب مذکور برای دسترسی دوباره در اول همین صفحه قرار دارد لطفا مراجعه نمایید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰افق و آرمان انقلاب فراتر از ذهنیت و عمل انقللابیون
(بخش دوم)
ا✅بعد از نوشتن قسمت اول این متن ، اظهار نظرهای مختلفی انجام و حتی بدفهمی های خاصی از آن شد که بعضا به نویسنده نیز منتقل گشت ۰ بحث اصلی این بود که بعضی انقلابها (و نه هر تحول و انقلابی) دارای ابعادی بسیار وسیع تر از زمان شروع خود و فراتر از ابعاد ذهنی اولیه انقلابیون بوده و نباید برخی رفتارهای اولیه و یا حرفهای سطحی و تندرویهای ابتدایی را به ذات انقلاب نسبت داد ؛ البته این مطلب شامل انقلابهای خونینی مثل حرکت کمونیستها نمی شود ۰ این مسلم است که کشش و اندیشه برخی تحولات از زمان خودشان جلوتر می رود ؛ بیان این قانونمندی تاریخی نه فقط نظر ما ، بلکه افراد دقیق و صاحب نظر در تاریخ تحولات جهانی و حرکتهای بزرگ نیز آن را نوشته و ابراز نموده اند؛ مثلا هنری کیسینجر در زمینه معاهده وستفالیا و تاثیر چهار صد ساله آن بر نظم جهانی و یا تاثیرات عمیق انقلاب فرانسه بر آینده اروپا می نویسد :
🔴انقلاب فرانسه نشان داد که چگونه تغییرات داخلی در جوامع قادرند تا تعادل بین المللی را بسیار عمیق تر از خشونت های خارجی. برهم بزنند انقلاب ها معمولا هنگامی رخ می دهند که طیفی از احساسات اغلب خشم آمیز با هم ترکیب می شوند تا یک رژیم. گاه مورد حمله قرار گیرد۰
هرچند نیروی اصلی این انقلاب را خود انقلابیون هم پیشبینی نمیکردند و نخبگان حاکم نیز آن را درک نمی کردند ، در قلب این انقلاب. "نظم بخشی مجدد " در مقیاسی بود که از زمان جنگ های مذهبی تا به آن روز در اروپا دیده نشده بود۰
(کتاب نظم جهانی ، نوشته هنری کیسینجر؛ ص ۳۵ ، ترجمه دکتر محمد تقی حسینی ، انتشارات علمی و فرهنگی)
🔴به نظر می رسد انقلاب اسلامی نیز از جمله تحولات بزرگ جهانی است که تاثیراتی بسیار عمیق تر از یک کشور و یک زمان و یک دهه داشته باشد ۰ در این رابطه ذکر چند نکته در قالب نوعی عقلانیت تاریخی و سیاسی مهم است :
♦️اول : هر چه تحول اجتماعی و سیاسی اصیل تر و عمیق تر باشد ، ظرفیت و انرژی آزاد شده از متن آن انقلاب در سالها و دهه های بعد بیشتر جلوه خواهد نمود ۰
🔷دوم : انقلابها مثل عمل جراحی می مانند ، اول عمل جراحی با چاقو و خونریزی و بعد از آن ترمیم و آرامش و بهبودی است ؛ لذا سختی اولیه و مراقبت ثانویه هر دو به ذات انقلاب اسلامی بر می گردد و گذشت زمان دو روی سکه را به آرامی آشکار می نماید ۰
🔵سوم : اشتباهات ، افراط گری ، سوء استفاده از خلاء ها و نفسانیات و بد اخلاقی ها و حتی کم تجربگی ها هر چند شیرینی این عمل جراحی موفق را کمی تلخ نمود ولی مستقیما ربطی به روند درمان و بهبودی و رشد یک انقلاب اصیل نداشته است ۰
🔴چهارم : توبه کردن و استحاله و تغییر ماهیت دادن و غلط کردنهای برخی فعالیین اول انقلاب دلیلی بر سست بودن ارزشهای انقلاب نبوده و جا ماندن از قطار در حال حرکت امری طبیعی است و هیچ عاقلی حرکت قطار و شتاب آن را با فرد جا مانده در ایستگاه نمی سنجد !
🔶پنجم : عقلانیت و اصلاحات و عدالت و آزادی مربوط به ذات انقلاب اسلامی است و نقد عملکرد افراد و مدیران با این شاخص ها نه از بیرون انقلاب بلکه از درون بن مایه های خود انقلاب سرچشمه میگیرد ۰
✅ما شیعیان بخوبی از تاریخ صدر اسلام یاد گرفته ایم که تاریخ خلافت را از درون اسلام و با اندیشه امامت نقادی کنیم و عملکرد خلفا و حاکمان را به حساب ذات اسلام نگذاریم ۰ این نوع نگرش و بینش به شیعیان جواز بروز انقلابها و تحولات بزرگ تاریخی را در قرون بعدی داده و شیعه به بهانه امنیت و مصلحت ، عدالت و ارزشها را هیچگاه قربانی نمی نماید۰
🔴یادداشت هفته : دکتر موسی نجفی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰آغازی دوباره ( سخنی با مخاطبین و دوستان عزیز)
✅ضمن عرض تبریک ایام و اعیاد شعبان و نوروز و آغاز سال جدید با ذکر چند نکته امسال را پایان و سال نو را شروع می کنیم :
🔴اول- از اینکه در این یکسال با ما همراه بودید صمیمانه تشکر می کنم و باز از اینکه با صبر و حوصله و تامل به مطالب این کانال توجه نمودید از شما قدردانی می نمایم ۰
🔵دوم : همانطور که از محتوای این کانال معلوم است مطالب ارائه شده ، بیشتر تخصصی بوده ولی تا حد ممکن سعی گردیده تا مطالب قابل استفاده برای عموم بوده و البته این کار هم با نوعی فرهنگ سازی همراه باشد ۰
♦️سوم : با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر روزهای هفته یک مطلب یا پست در کانال گذاشته می شد لذا به طور طبیعی در مواردی ، نکات ادبی و علائم ویرایشی دقیقا رعایت نمی گردید ؛ این نکته هم قابل ذکر است که پاره ای اوقات پرسش دوستان نیز خالی از اغلاط نبود۰ البته سعی ما در این مواقع بر این بود که سوالات را بدون تغییر و حتی با نحوه بیان خود پرسشگر انعکاس داده و کمترین دخالتی در متن پرسش روا نداریم ( به غیر از موارد ویژه) ۰
🔷چهارم : این کانال به اصطلاح بین رشته ای بوده و به طور عمده در زمینه چهار حوزه فکری مطلب ارائه می نمود :
تاریخ سیاسی - اندیشه اجتماعی و سیاسی - تمدن شناسی - انقلاب اسلامی
البته در مورد ورود به مسائل سیاسی روز نیز بیشتر این محورها رعایت می گردید؛ دوستان و مخاطبین کانال هم بیشتر در این حوزه ها به پرسش و اظهار نظر می پرداختند ۰ از ذکر مطالب متفرقه غیر مرتبط تا حد امکان خوداری می شد ۰ علت اصلی پاسخ ندادن به برخی پرسش ها در مطلب مذکور نهفته است۰
🔶پنجم : این کانال بیشتر به دنبال انگیزه تفکر و طرح عمیق تر مباحث بوده و مخاطبین نیز غالبا با این موضوع و روش ارتباط درست و صحیح برقرار نموده اند ولی متاسفانه طی یکسال اخیر گاهی پرسش هایی مطرح می شد که بیشتر متوقع بودند ، به جای ایشان بنده فکر نمایم و یا کتاب چند صد صفحه ای نخوانده آن مخاطب عزیز را خلاصه شده و فهرست وار برایشان تشریح نمایم؛ لذا موارد مذکور معمولا بدون پاسخ مانده و انعکاس نمی یافت ( مگر در موارد خاص) مخاطبین عزیز این بی اعتنایی را هم بر بنده حقیر ببخشایند۰
🔵ششم : گاهی پرسش دوستان عزیز معطوف به اظهار نظر صریح و شفاف در مورد برخی مسائل سیاسی روز می شد و زاویه نگرش و درخواست پاسخ هم نه با اصول فکری و محورهای گفته شده علمی، بلکه به صورت موضع گیری و حتی جناح بندیهای رایج تقاضا می گردید ، در این موارد اصرار بر ادامه اصول گفته شده قبلی داشته و تا جایی که مقدور بود از وزانت فکری و نگاه تحقیقی در موضوعات صیانت می گردید۰
🔴هفتم : ارائه مطالب این کانال به صورت ترکیبی ارائه شده ، یعنی به مناسبت و یا اقتضای هر مطلبی به قالبی خاص توجه می شد ، در این زمینه سعی بر این بود تا از قوالب مختلف ( نوشته ، صوت ، تصویر ، فیلم ، عکس نوشته) با نوعی تنوع مطلب تهیه شود، البته ارائه مطلب در برخی از این صور و اشکال، تخصصی تر بوده ولی سعی می شد به مرور زمان اشکالات قبلی تا حد مقدور مرتفع و شکل ارائه پخته تر گردد ۰ انشاالله در سال جدید نیز سعی می شود از نظم و ترکیب و شیوه های جذاب تر و مناسبی تر استفاده شود ۰ در این زمینه نقد و پیشنهاد و راهنمایی تک تک اعضاء را در نوع ارائه بهتر مطالب صمیمانه خواستارم ۰
🔵 هشتم :با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و سایر اقتضائات این روزها ،مناسب تر دیده شد که تا آخر تعطیلات یعنی اواسط فروردین مطلب جدیدی در کانال نگذاشته و انشاالله بعد از آن اگر توفیق باشد بعد از تعطیلات دوباره در خدمت دوستان خواهم بود ۰
🔷نهم : از اعضای محترم و همراهان تقاضامندم چنانچه نکته و یا رهنمودی برای پر بارتر شدن هر چه بیشتر کانال دارند ، لطفا دریغ ننموده و بخصوص در این ایام پیشنهادات خود را نوشته و ارسال نمایند۰
✅دهم : در خاتمه به اعضای کانال توصیه می کنم ( بخصوص کسانی که طی ماههای اخیر به جمع ما پیوستند) در این مدت تعطیلی، اگر فرصت دارند، مطالب کانال را یکبار دیگر با تانی و تفکر بیشتر مرور نمایند ؛ چرا که برخی مطالب در صورتی که به طور کلی و جامع و با هم نگریسته شوند ، بهتر و عمیق تر و با معنای جدیدتر به نظر می آیند و البته این مطالعه و رجوع ثانویه بعد از آن نگاه کلی ، به تک تک موضوعات و موارد جزئی تر، عمق و محتوای بیشتری می دهد ۰
🔴به امید دیدار و توفیق گفتگوی مجدد
🔵در پناه حق ، موفق باشید۰
۰http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
چگونه و با چه ترفتدهایی دستگاه های جنگ روانی و پروژه های انقلاب سازی بیگانه و همفکرانشان در برخی مراکز علمی و رسانه ای و بخصوص فضای مجازی سعی می کنند ایران را در وضعیت یک تحول بزرگ و انفجار علیه انقلاب اسلامی جلوه دهند ؟ از نظر اندیشه سیاسی و نه صرفا جامعه شناسی سیاسی امکان و یا عدم امکان این امر چگونه تفسیر میشود ؟ آیا واقعا بحران اقتصادی همیشه پیش در آمد یک انفجار سیاسی است و در همین مرحله قابل حل نیست ؟ 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 ابطال پذیری مهندسی کاریکاتوری انقلاب در جامعه امروز ایران
(از تسری بحران اقتصادی تا ذهنیت سازی برای انفجار سیاسی )
✅یکی از مسائلی که التهابات روانی جامعه را در جهت کم رنگ کردن ثبات افزایش می دهد ، وخیم نشان دادن وضعیت کشور است ۰ در این رابطه می توان بیماری را فرض نمود که فقط دل درد و یا سر درد قابل علاجی دارد ، ولی طبیب بی مروت به او می گوید تمام بدنش سرطانی است و مرگ پایان کار بیمار می باشد ؛ در صورت پذیرش این امر توسط بیمار ، نه تنها او از لحاظ روانی قادر به هیچ حرکت سالم سازی نیست ، بلکه همان سردرد و دل درد اولیه را هم بزرگ جلوه خواهد داد ۰ با این مثال بهتر می توان به وضعیت روانی - سیاسی فعلی پرداخت :
🔴اول : تاکید زیاد بر بحران اقتصادی: اگر بر فرض شرایط فعلی کشور ما وضعیت بحران اقتصادی باشد، در گام اول در این جنگ روانی گفته می شود که این بیماری اقتصادی ، لاعلاج و سرطان زاست و شرایط غیر قابل مهار است ۰ با این سخن دل مردم را خالی کرده و آینده را تیره و تار جلوه می دهند ۰
🔵دوم : تسری این مسئله به سایر ابعاد و شئونات جامعه ؛ در این راستا بحران اقتصادی را به بحران سیاسی و فرهنگی و در نتیجه به "بحران مشروعیت " تداوم می دهند و بخصوص رسانه های حرفه ای ، با جنگ روانی کاری می کنند تا مسائل اصلی و فرعی جایشان عوض شده و در نتیجه شرایط التهاب بر جامعه سیطره یابد۰
🔴سوم کم کردن فاصله بحران تا انفجار : می دانیم مشکلات اقتصادی صرف و حتی بحران های اجتماعی و سیاسی می تواند از سوی عقلای قوم ، کنترل و به تدریج مرتفع گردد ؛ این مسئله صدها بار در تاریخ تحولات ایران و حتی غرب اتفاق افتاده است ؛ اما دستگاه جنگ روانی که دنبال نوعی "مهندسی و انقلاب سازی" کاذب است ، سعی می کند فاصله زیاد بحران تا انفجار یا (همان انقلاب) را یک شبه طی کرده و از این آب گل آلود ماهی خیلی بزرگ بگیرد ۰ به نظر می رسد در برخی تجارب تاریخی تحولات اجتماعی و سیاسی حتی در مرحله انفجار هم مسئله قابل کنترل بوده است ؛ چنانکه انقلاب امام در سال ۴۲ با ترفندهای خاصی از سوی رژیم پهلوی و غرب کنترل گردید ۰ در حقیقت در این مرحله گاهی سیلاب محکمی می آید ، ولی مسیرهایی در جامعه برای هدایت انرژی سیل ایجاد می شود که در نهایت قدرت تخریب آن را از بین می برد ۰
🔵به نظر می رسد طی نمودن سریع این مراحل و تبدیل یکی به دیگری در شرایط فعلی انقلاب غیر ممکن است و این چنین پروسه ای در واقعیت اتفاق نخواهد افتاد ؛ ولی به جای آن در فضای مجازی و روانی نوعی "مهندسی گذار" از "بحران به انقلاب " طراحی شده است که باید خطوط کلی آن شناخته گردد ۰
گام اولیه خنثی سازی این پروژه ، نشان دادن ذات حقیقی و تجربه تاریخی یک انقلاب واقعی می باشد۰ طنز تلخ قضیه اینجاست که غربی ها که در مواجهه با امواج سنگین یک انقلاب واقعی مثل انقلاب ۱۳۵۷ ایران حتی در ماههای آخر آن ، دنبال مدیریت و کنترل انقلاب بودند ، در این شرایط که اصلا قابل قیاس با آن دوران نیست از بن بست و ناامیدی و لاینحل بودن مسائل سخن گفته و این القائات را به جامعه به اصطلاح پمپاژ می کنند ۰
🔴از جمله مسائل ضد بحران بعد از وقوف به صورت مسئله واقعی و جدا نمودن یک انقلاب واقعی از شبیه سازی کاریکاتوری آن ، این است که در مرحله معضل اجتماعی و یا بحران اقتصادی با مدیریت" تاکتیک های موثر در یک استراتژی ثبات پذیر مشروعیت زا " بر این روند مهندسی شده مسلط و با برنامه ریزی آن را خنثی نمود۰ و البته ممتنع بودن انفجار و یا طولانی دیده شدن مسیر بحران به انقلاب دلیل بر کم کاری مدیران و نقد ناپذیری و سنگین شدن و توجیه سوء مدیریت های خرد و کلان در مرحله بحران و حل ننمودن آنها نباید تفسیر گردد۰
✅تجربه بی تفاوتی مردم در مرحله نظام سازی مشروطیت در ایران نشان می دهد ، دوباره انقلابی شبیه مشروطیت ایجاد نگشت ؛ ولی استعماری که از درب بیرون رفته بود از پنجره و یا منافذ تساهل و خوش خیالی مشروطه خواهان بازگشت ۰ ماجرای تلخ قزاق و قزاق زاده ای که پنجاه سال بر سرنوشت یک ملت حاکم شدند نه فقط حاصل ترفند استعمار ، بلکه ثمره بی بصیرتی مردم آن زمان می باشد۰
بی بصیرتی سیاسی نتیجه اجتناب ناپذیر گم شدن "خط " در تاریخ است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در جلسه پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی :
✅(به فرض وجود) بحران اقتصادی و اجتماعی با تدبیر و برنامه ریزی و عقلانیت قابل حل است و تبدیل آن به انفجار و انقلاب سیاسی با تبلیغات و توسل به فضای مجازی و نیروی خارجی و پول امکان ندارد۰ استحاله یک انقلاب بر ضد خودش در تاریخ معاصر ایران با دو کودتا با سرنخ خارجی صورت گرفته است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi