eitaa logo
آیات و احادیث اخلاقی
408 دنبال‌کننده
174 عکس
163 ویدیو
14 فایل
انسان منتظر در جامعه منتظر باید مظهر اخلاق اسلامی شود. دکتر نقی سنائی استادیار دانشگاه. گروه الهیات و معارف اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث قدسی فرزند صالح عامل رفع عذاب پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند: مَرَّ عیسَى بنُ مَریمَ علیهما السلام بِقَبرٍ یعَذَّبُ صاحِبُهُ، ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِن قابِلٍ فَإذا هُوَ لَیسَ یعَذَّبُ، فَقالَ علیه السلام: یا رَبِّ، مَرَرْتُ بِهذَا القَبرِ عامَ أوَّلَ وَ هُوَ یعَذَّبُ، وَ مَرَرْتُ بِهِ العامَ وَ هُوَ لَیسَ یعَذَّبُ! فَأوحَى اللّه ُ جَلَّ جَلالُهُ إلَیهِ: یا رُوحَ اللّه ِ قَد أدرَک لَهُ وَلَدٌ صالِحٌ فَأصلَحَ طَریقاً وَآوى یتیماً، فَغَفَرتُ لَهُ بِما عَمِلَ ابنُهُ. حضرت عیسى بن مریم علیهما السلام از قبرى گذشت که صاحب آن عذاب مى‌کشید. سال بعد نیز بر همان قبر گذشت، اما دید که دیگر عذاب نمى‌شود، عرض کرد: پروردگارا! پارسال که از این گور گذشتم، صاحبش را عذاب مى‌کردند، امسال که مى‌گذرم عذابش نمى‌کنند! خداوند به او وحى فرمود: اى روح اللّه! فرزند صالحى از او بزرگ شد و راهى را تعمیر نمود و یتیمى را سرپرستى کرد، من هم به خاطر کارهاى فرزندش، او را آمرزیدم. وسائل الشیعه، ج 11، ص 560 https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
حکمت ۲۲ نهج‌البلاغه على (ع) فرمود: ما را حقى است که اگر آن را به ما دادند، بگیریم و اگر ندادند، بر ترک شتر سوار مى شویم، هر چند، سیر در شب باشد و به درازا کشد. سید رضى گوید: این سخن، سخنى لطیف و فصیح است. یعنى اگر حق ما را ندهند، ما در زمره خوارشدگان باشیم زیرا در ردیف پشت سر راکب کسی می نشیند که برده ، اسیر و یا کسی است که در مرتبه اینان است. الحکمة ۲۲ قال عليه السلام : لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَإِلاَّ رَكِبْنَا أَعْجَازَ الاِبِلِ وَإِنْ طَالَ السُّرَى. قال الرضى : وَ هذَا مِنْ لَطِيفِ الْكَلامِ وَ فَصيحِهِ، وَ مَعْناهُ اَنا إن لَمْ نُعْطَ حَقِّنا کنّا اَذِلاء، وَ ذلِكَ اَنَّ الرَّديفَ يَرْكَبُ عَجُزَ الْبَعيرِ كالْعَبْدِ وَ الاسِيرِ وَ مَنْ يَجرِي مَجراهُما. saying 22 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: We have a right. If it is granted to us, that is good otherwise, we will ride on the hind of the camel even though the night journey may be long. Sayyid ar-Radi says the following: “This is a very fine and eloquent expression. It means that if we are not allowed to enjoy our right, we will be regarded as humble. This sense comes out from this expression because on the rear part of the camel only slaves, prisoners or other people of this type used to ride.” https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
حکمت ۲۴ نهج‌البلاغه على (ع) فرمود: از کفاره‌های گناهان بزرگ یاری ستم‌دیدگان و برطرف کردن اندوه غم‌دیدگان است الحکمة ۲۴ قال عليه السلام : مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِيسُ عَنِ الْمكْرُوب saying 24 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Some atonements of great sins are to render relief to the grief-stricken and to provide comfort in hardship. https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
عن فاطمة الزهراء عليها السلام: ـ فِي المُناجاةِ ـ : اللّهُمَّ بِعِلمِكَ الغَيبَ ، وقُدرَتِكَ عَلَى الخَلقِ ، أحيِني ما عَلِمتَ الحَياةَ خَيرا لي ، وتَوَفَّني إذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرا لي . ـ در مناجات ـ گفت : بار خدايا!تو را به علم غيبت و تواناييت بر آفرينش، سوگند مى دهم كه مرا، تا وقتى مى دانى زنده بودن برايم بهتر است، زنده بدارى و هر گاه مرگ برايم بهتر بود، بميرانى. بحار الأنوار : 94/225/1 https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
حدیث قدسی: فضیلت حفظ حرمت های الهی حضرت موسى علیه السلام به خداوند متعال عرضه داشت: یا رَبِّ، مَن أهلُک الَّذینَ تُظِلُّهُمْ فى ظِلِّ عَرشِک یومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّک؟ فَأوحَى اللّه ُ إلَیهِ: ... وَ الَّذینَ یغْضِبُونَ لِمَحارِمى إذَا استُحِلَّتْ مِثلَ النَّمِرِ إذا جُرِحَ. پروردگارا! کسان تو کیانند که در روزى که جز سایه تو سایه‌اى نیست، آنها رادر سایه عرش خود پناه مى‌دهى؟ خداوند به او وحى فرمود: ... کسانى که هرگاه حرام‌هاى من حلال شمرده شوند، مانند پلنگ زخم خورده خشمگین گردند. وسائل الشیعه، ج 11، ص 416 https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
1mahdavi.mp3
657.4K
صوت به طاها به یاسین اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
دعای نور.حرز خانم حضرت فاطمه زهراء س https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
عن فاطمة الزهراء عليها السلام: يا أكرَمَ الأَكرَمينَ ، ومُنتَهى اُمنِيَّةِ السّائِلينَ ، أنتَ مَولايَ ، فَتَحتَ لي بابَ الدُّعاءِ وَالإِنابَةِ ، فَلا تُغلِق عَنّي بابَ القَبولِ وَالإِجابَةِ . اى گرامى ترينِ گراميان و نهايتِ آرزوى خواستاران ! تو سرور منى كه درِ دعا و توبه را براى من گشودى. پس درِ قبول و اجابت دعا را بر من مبند . فلاح السائل : 175 https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
عن فاطمة الزهراء عليها السلام: فَرَضَ اللّه ُ الصَّلاةَ تَنزِيها مِن الكِبرِ . خداوند نماز را به منظور دور كردن [انسان] از كِبر واجب فرمود . بحار الأنوار : 82/209/19 https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
عن فاطمة الزهراء عليها السلام: فَرَضَ اللّه ُ صِلَةَ الأرحامِ مَنماةً لِلعدَدِ . خداوند صله ارحام را به جهت فزونى نفرات مقرّر داشته است . بحار الأنوار : 74/94/23 https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
نور چشم رحمة للعالمين شعری از «اقبال لاهوری» در وصف حضرت زهرا (س) نور چشم رحمة للعالمين آن امام اولين و آخرين آنكه جان در پيكر گيتى دميد روزگار تازه آيين آفريد بانوى آن تاجدار هل أتى مرتضى مشكل گشا، شيرخدا پادشاه و كلبه ­اى ايوان او يك حسام و يك زره سامان او مادر آن مركز پرگار عشق مادر آن كاروان سالار عشق آن يكى شمع شبستان حرم حافظ جمعيت خير الامم تا نشيند آتش پيكار و كين پشت پا زد بر سر تاج نگين در نواى زندگى سوز از حسين(ع) اهل حق حرّيت آموز از حسين(ع) سيرت فرزندها از امّهات جوهر صدق و صفا از امّهات مزرع تسليم را حاصل بتول مادران را اسوه كامل بتول نورى و هم آتشى فرمانبرش كه رضايش در رضاى شوهرش آن ادب پرورده­ ى صبر و رضا آسياگردان و لب قرآن سرا گريه هاى او ز بالين بى‌نياز گوهر افشاندى به دامان نماز اشك او برچيد جبرئيل از زمين همچو شبنم ريخت بر عرش برين رشته­ ى آيين حق زنجير پاست پاس فرمان جناب مصطفى است ورنه گرد تربتش گرديدمى سجده­ ها بر خاك او پاشيدمى https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
حکمت ۲۵ نهج‌البلاغه على (ع) فرمود: اى پسر آدم، اگر دیدى که خداى سبحان نعمت‌های خود را پى درپى به تو ارزانى مى دارد و تو نافرمانیش مى کنى، از کیفر او بترس. الحکمة ۲۵ قال عليه السلام : يَابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ saying 25 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: O son of Adam! When you see that your Lord, the Glorified One bestows His favors on you while you are disobeying Him, you should fear Him. https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
حدیث قدسی موی سفید، پیک اجل هنگامى که وفات حضرت ابراهیم علیه السلام نزدیک شد، به خداوند عرضه داشت: هَلاّ أرسَلْتَ إلَىَّ رَسُولاً حَتّى آخُذَ اُهبَه، قالَ جل جلاله لَهُ: أوَما عَلِمْتَ أنَّ الشَّیبَ رَسُولى؟ پروردگارا! چرا پیکى به سوى من نفرستادى که تا پیش از رسیدن اجلم، خودم را براى مرگ آماده سازم؟ خداوند به او فرمود: مگر نمى‌دانى موى سفید، پیک و فرستاده من است؟ بحارالانوار، ج 82، ص 172 https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
📚كتاب نامه فاطمي معرفي چند كتاب درباره حضرت فاطمه زهرا (س)📚 📒 الموسوعه الكبري عن فاطمه الزهراء(25 جلد)/اسماعيل الانصاري الزنجاني الخويي/نشر دليل ما اين مجموعه عظيم، محصول گردآوري و تحقيق و تنظيم همه احاديث و نصوص موجود درباره سيره و زندگي و زمانه سيده دو عالم(س)، با ذكر دقيق مصادر و اسانيد آنهاست. 📕 بحار الانوار/علامه محمد باقر مجلسي، ترجمه محمد روحاني /نشر مهام علامه مجلسي، در اين اثر مي‌كوشد تا تمام احاديث مرتبط با حضرت زهرا(س) را در جلد 43 كتاب شريف بحارالانوار گردآوري و تدوين كند. 📘 بوي بهشت(برگزيده كتاب «جلاءالعيون/علامه مجلسي»)/ علي لبّاف/نشر صائب آخرين فصل اين كتاب هفت فصلي، به نام «خطبه آتشين» حاوي خطبه آتشين حضرت فاطمه(س) در مسجد پيامبر(ص) و در بستر شهادت است. 📔 نهج الحياة (فرهنگ سخنان حضرت فاطمه)/محمد دشتي/ نشر اميرالمؤمنين دانشنامه‌اي كوچك از احاديث كمتر شنيده شده حضرت صديقه كبري(س) است. نويسنده با تأسي از سياق سيد رضي ـ در تدوين نهج البلاغه ـ اقدام به نگارش اين كتاب نموده است. 📙 زندگاني فاطمه الزهرا(س)/آيت الله ناصر مكارم شيرازي/نشر محبان فاطمه كتابي ارزشمند است كه صحيح‌ترين و معتبرترين اقوال تاريخي و نيز تحليل‌هاي دقيق مؤلف عاليقدر را ـ در اين موضوع ـ در خود دارد. 📘 فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت/علامه سيد محمد كاظم قزويني، ترجمه: علي كرمي/نشر مرتضي آيت الله قزويني اين كتاب ـ و ديگر مجموعه‌ زندگاني ديگر معصومان ـ را ضمن بهره بردن از منابع معتبر تاريخ و حديث و كلام، به رشته تحرير درآورد. 📒 فاطمه زهراء(س)، بانوي نمونه اسلام/آيت الله ابراهيم اميني/نشر شفق اين كتاب، از ولادت تا شهادت حضرت(س) را مورد بررسي قرار داده و در هفتمين و آخرين بخش از آن به «تحقيقي در منازعه زهراء(س) و ابوبكر» مي‌پردازد. 📘رنج‌ها و فرياد هاي فاطمه(س)/شيخ عباس قمي، ترجمه: محمد محمدي اشتهاردي/نشر ناصر غم‌خانه فاطمه الزهراء/ شيخ عباس قمي، ترجمه: سيد محمدرضا طباطبايي/نشر سفير صبح اين دو كتاب، دو ترجمه‌ از كتاب «بيت الاحزان في مصايب سيده النسوان» اثر بسيار ارجمند حاج شيخ عباس معروف به محدث قمي است. 📕رنج‌هاي زهراء/علامه سيد جعفر مرتضي عاملي، ترجمه: محمد سپهري/نشر ايّام اين كتاب بسيار محققانه، همچون ديگر آثار اين عالم فرزانه، درس‌آموز است. بخش سوم اين كتاب با عنوان «درهاي خانه‌هاي مدينه در عهد رسول خدا(ص)» خواندني است. https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
حکمت ۲۶ نهج‌البلاغه على (ع) فرمود: هیچکس چیزى را در دل نهان ننمود، جز که در سخنان بی‌اندیشه اش آشکار گشت یا در صفحات چهره اش، هویدا شود. الحکمة ۲۶ قال عليه السلام : مَا اَضْمَرَ اَحَدٌ شَيْئا إِلا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسانِهِ وَ صَفَحاتِ وَجْهِهِ. saying 26 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Whenever a person conceals a thing in his heart, it manifests itself through unintentional words from his tongue and (in) the expressions of his face. https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431
۹ دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت: الإمام عليّ عليه السلام فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ. [غررالحكم ج4 ص413] امام عـلى عليه السلام فرمود: نابينايى، آسان تر و قابل تحمل تر از نداشتن بينش و بصيرت است. فاصله «بينايى» تا «بينش» بسيار است. گرچه «چشم»، براى تشخيص راه و چاه و ديوار و دره، هنگام راه رفتن و عبور و مرور است، ولى «راه» كه هميشه كوچه و خيابان نيست كه فقط چشم به كارآيد! هم «بصر» لازم است، هم «بصيرت»، ولى كدام يك لازم تر است؟! هم «كورى» بد است، هم «كوردلى»، اما كدام يك ضايعه بارتر و زيان آورتر است؟ كسانى «چشم سر» دارند و اشياء پيرامون خود را مى بينند، ولى «چشم دل»شان كور است و به خاطر اين كور باطنى، راه حق و خير و هدايت را نمى بينند و نمى شناسند و عمرى در گمراهى و ضلالت به سر مى برند. كسانى هم بوده و هستند كه گرچه نابينايند، اما «روشندل» و «بصير»ند و بيناتر از خيلى چشم داران! قرآن، گمراهان را «كوردل» معرفى مى كند و اين كه «هر كه در اينجا كور باشد، در آنجا هم كور، بلكه گمراه تر است.» از چشم سر چه سود، اگر «چشم دل» كور باشد؟ اگر «بينش» و «بينايى» را با هم داشته باشيم، اين همان «نورٌ على نُور» است https://eitaa.com/joinchat/762577136Ccad8810431