eitaa logo
امین چهاردهی
966 دنبال‌کننده
210 عکس
211 ویدیو
74 فایل
در این کانال دروس استاد بصورت صوت قرار میگیرد آیدیه استاد @aminchahardehi کانال ما در تلگرام👇 https://t.me/joinchat/AAAAAFfV16-ekqQ2Ik8epA instagram.com/aminchahardehi پیج اینستگرام👆
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم العن الجبت و الطاغوت والنعثل والشیاطین و حزبهم الظالمین لآل محمد علیهم السلام ➖➖➖ تفسیر پنجم ایجادیت (آقای صدر): ایجادیت در مرحله مدلول تصوری است نه در مرحله مراد استعمالی و نه در مرحله مراد جدی یعنی فرق بین ‌جمله اخباریه و انشائیه این است که جمله اخباری وضع شده برای نسبتی که فانی شده برای واقعه ای که آن واقعه مفروغ عنه است اما جمله انشائی وضع شده برای واقعه ای که آن واقعه بواسطه همین کلام ایجاد می شود مثلا در بعت که به معنای انشائی استعمال می شود یعنی همین الان صیغه بیع را جاری می کند و بیع را ایجاد می کند اما زمانی که به معنای اخباری استعمال می شود حکایت می کند از واقعه خریدنی که مفروغ عنه است البته این کلام ما در جمله انشائی فقط در مواردی است که انشاء در خارج مصداق داشته باشد مثل مثال اخیر که بیع در خارج مصداق دارد و مواردی که در خارج مصداق ندارند مثل تمنی و ترجی و ... اخباری هستند ➖➖➖ اشکال اول بر آقای صدر: تفسیر شما مردود است چرا که وقتی از غیر ذی شعور بعت (حتی با قرینه مثلا بعت داری فی الامس) شنیده شود در مدلول تصوری هیچ فرقی بین انشائی و اخباری بودن آن فهمیده نمی شود بلکه حق در این مطلب همان کلام مرحوم خویی است که در جملات اخباریه و انشائیه برای اینکه معنی و مقصود فهمانده شود و حکایت از خارج محقق گردد باید کلام از یک ذی شعور با قصد صادر شود و الا اگر غیر ذی شعور باشد فقط تداعی معانی است ➖➖➖ اشکال دوم: اینکه شما فرمودید اگر جمله مصداق انشاء در خارج نداشته باشد مثل تمنی و ... اخباری است و نمی توان آن را انشائی خواند چرا که در خارج چیزی ایجاد نکرده اشتباه است بلکه ایجادیت به حسب هر نسبتی متفاوت است گاهی مثل بعت در خارج مصداق دارد و گاهی در خارج مصداقی ندارد بلکه مانند ترجی فقط مفهوم آن در ذهن محقق می شود استدلال ما هم این است که اگر کلام انشائی تمنی صادر نشود مفهوم تمنی به ذهن مخاطب نمی آید همچنان که بدون بعت مصداق خارجی بیع در خارج محقق نمی‌گردد ➖➖➖ مرحوم آخوند و مرحوم آغاضیاء و مرحوم اصفهانی شبهه و اشکالی بر اصل ایجادیت دارند: فرموده اند لفظ اضرب وضع شده که مستقلا معنی طلب را ایجاد کند (لحاظ استقلالی) و زمانی که مستعمل لفظ اضرب را استعمال می کند اضرب را آلت قرار می دهد تا معنی طلب را ایجاد کند(لحاظ آلی) لذا در استعمال جملات انشائیه با قول به ایجادیت جمع می شود بین لحاظ آلی و استقلالی همچنان که در وضع بالاستعمال همین اشکال وارد شد ➖➖➖ جواب این اشکال: این که شما فرمودید اضرب در مرحله ایجاد لحاظ استقلالی دارد صرفا ادعاست بلکه در این مرحله هم لفظ اضرب آلت است این برای اینکه معنی طلب را ایجاد کند چرا که قبلا برای ایجادیت وضع شده و الان به مرحله فعلیت می رسد و معنی خود را ایجاد می کند نه اینکه در مرحله استعمال وضع شود ➖➖➖ بحث بعد سیٵتی ان شاء الله و علی ابن ابی طالب علیهما السلام جلسه ی سی و یکم👆
فقهی کاشتن ناخن مصنوعی در مورد فدک و جواب آن ببینین برای مشاهده روی لینک زیر بزنید👇 https://www.instagram.com/tv/CHv8YYZBuqT/?igshid=zp0y470qxbkm
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکم فقهی مداحی استودیویی حتما ببینین فقط یک دقیقست
37.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انواع تقیه. تقیه ی مداراتی بسیار مهم حتما ببینین
امام هادی (علیه السلام) از کسی که بر او خشم گرفته ای، صفا و صمیمیت مخواه، و از کسی که به وی خیانت کرده ای، وفا طلب نکن، و از کسی که به او بدبین شده ای، انتظار خیرخواهی نداشته باش، که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست. بحارالانوار، ج75، ص370
امام رضا علیه السلام: بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:  ۱- زمانى براى مناجات با خدا  ۲-زمانى براى تأمین معاش [کسب روزی] ۳- زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب هایتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند  ۴- و ساعتى براى کسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانایى انجام دادن سه بخش دیگر را به دست مى آورید. (فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷ )
امام رضا علیه السلام: مردى نزد سرور ما رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: به من اخلاقى بیاموزید که خیردنیا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند:دروغ نگو. (فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۵۴)
امام رضا (علیه السلام) می‌فرماید: وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِی مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تَشْتَهِی مِنْهَا همسرت از تو همان را می‌خواهد که تو از او توقع داری. (بحار الأنوار ج‏۷۳، ص: ۱۰۲)