eitaa logo
شهریار زرشناس
1هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
0 فایل
کانال اطلاع‌‌رسانی دکتر شهریار زرشناس،هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی این کانال توسط جمعی ازشاگردان اداره می‌شود
مشاهده در ایتا
دانلود
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📌 : امام نماینده تام و تمام معنویت در دوره معاصر است / او آمده بود تا دست خلایق را بگیرد و به سمت حق رهبری کند 📰حجم مطلب: ۲۸۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ زمانی که حرکت امام آغاز شد من یک نوجوان بودم اما خوب به خاطر می آورم که در همان ایام و روزها نیز همواره مجذوب شخصیت عرفانی حضرت روح الله بودم. بعدها که با گفتار و زندگی فکری امام آشناتر از قبل شدم دریافتم که سلوک عرفانی امام از تمام ابعاد شخصیتی ایشان بروز و ظهور بیشتری داشت. ⭕️ حضرت امام خمینی (ره) تبلور عملی تفکر عرفان شیعی بود. امام در کتاب های تالیفی خود به خوبی نشان می دهد که راه حق و حقیقت همان سیره بزرگان، عارفان و صالحان اسلامی است. امام به یک معنا نماینده تام و تمام معنویت در دوره معاصر است. ⭕️ حرکت حضرت امام تنها در پارادایم دینی معنا می شود و در حقیقت امام در مقام یک عارف واصل در سفر چهارم خود(۱) قصد انقلاب را به تجلی وجودی خود رساند. امام آمده بود تا دست خلایق را بگیرد و به سمت حق رهبری کند. این حرکت و سوگیری امام یک حقیقت قطعی است، حقیقتی معنوی و سلوکی عمیق. ⭕️ اینکه امام توانست جنگ را تبدیل به کلاس انسان سازی نماید و ایران دهه شصت را تکه ای از ملکوت کند رسم عارفان و عاشقان است. عارفان و عاشقانی که می توانند با تمسک به حقایق نورانی عرفان شیعی و تفکر قرآنی دوره جدید تاریخی را به وجود بیاورند. من این دوره را «عصر خمینی» می دانم چراکه تنها سخن حقیقی و متفاوت دوران معاصر را باید در کلام و سیره عملی امام (ره) جستجو نمود. (۱) آخرین سفر از اسفار اربعه: سفر در میان خلق همراه حق (بالحق فی الخلق). ▶️ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 : امام آمده بود تا ساختار جهانی را تغییر دهد / امام به صورت مبنایی مدرنیته را نفی می كرد 📰حجم مطلب: ۳۰۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه ⭕️ ما در فضای مدرنیته جهانی و شبه‌مدرنیته ایرانی نفس می‌كشیم اما امام(ره) با نوعی دل‌آگاهی، مدرنیته و غرب‌زدگی را پشت‌سر گذاشت و به حداكثر استغنا از آنها رسید. ایشان در حیطه نظر نیز در یك روش تربیتی حوزوی رشد كردند و استقلال نظری داشتند. ⭕️ حوزه ها قبل از ۱۵ خرداد حضور كمرنگی داشتند و گفتمان اسلامی و سنتی ایران غیر سیاسی بود. زیرا روحانیت همواره سركوب می‌شد و مجال اعتراض نمی‌یافت، اما امام(ره) نظریه ولایت فقیه را احیا کردند. به این معنا ایشان فراتر از جلوه‌های معمول اسلام سنتی بودند. ⭕️ ایشان اولاً نافی سكولاریسم بودند و سیاست را از متن دین بر داشت می‌کرد. شاخص دوم، تئوری حكومت دینی به صورت ولایت فقیه است. مسئله سوم استكبارستیزی ایشان بود. امام به استقلال نظری و عملی توجه ویژه ای داشتند. این در شرایطی بود كه تاریخ معاصر، تاریخ سیطره غرب‌زدگی شبه‌مدرن بود. چهارمین شاخصه اندیشه امام عدالت‌محوری و ضدیت با سرمایه‌داری به عنوان مصداق عدالت‌ستیزی بود. ⭕️ امام به صورت مبنایی مدرنیته را نفی می‌كردند. نه به معنی درگیری با اجزا، بلكه به معنی كنار گذاشتن سرشت اومانیستی دوره مدرن. اسلام و اومانیسم در مبنایی‌ترین درگیری خود بر دو اصل متناقض پای می‌فشارند. اسلام كمال انسان را بندگی می داند و در مقابل اومانیسم حیثیت آدمی را در طغیان علیه خداوند فرض می‌كند. ⭕️ امام(ره) می‌خواستند یك تمدن جایگزین بسازند. سرمایه‌داری صورت اجتماعی تمدن مدرن بود و ایشان در پی افكندن پایه‌های تمدنی بود كه صورت دیگری داشته باشد، البته برساختن تمدن همواره یك پروسه چند قرنی بوده و ممكن است در اینجا نیز به طول انجامد. ⭕️ ویژگی دیگر موضع فعالانه و تهاجمی ایشان به سلطه غربی بود. ایشان نظم جهانی را برنمی‌تابیدند و آن را نظام جهانی سلطه می‌نامیدند و اصلاً آمده بودند تا ساختار جهانی را تغییر دهند. نگرانی و ترس در خود راه نمی‌دادند و علیه آن می‌شوریدند و یك تنه می ایستادند. ▶️@DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 ⭕️ کتاب «تکنوکراسی» در دو بخش گفت‌وگوها و مقالات اثر شهریار زرشناس ناشر: چاپ اول: سال۹۴ چاپ دوم: ۹۶ 🔻بخش نخست این کتاب شامل گفت‌وگوهایی چون: ▪️«تکنوکراسی ما را به سمت تسلیم شدن می‌برد»، ▪️«عدم راه‌یابی تکنوکرات‌ها به رأس نظام، نشانه پیشرفت انقلاب اسلامی است» ▪️«غرب، توسعه مدرنیستی را در قالب انقلاب سفید برای ما اجرا کرد»... ▪️خط امامی‌ها و سربازان ژنرال کارل پوپر و ... 🔻 بخش دوم یادداشت‌های شهریار زرشناس است، مقالاتی با عناوین ▫️خطر تکنوکرات‌های انقلابی‌نما دوباره احساس می‌شود، ▫️ طیف‌بندی نئولیبرالیسم، سکولاریسم، تکنوکرات‌ها و مدرنیسم هنری در جنگ نرم، ▫️ عملکرد نئولیبرالیسم ایرانی در عرصه اقتصاد ▫️ چرا باید با نئولیبرالیسم مبارزه کرد؟ ▫️بررسی رویکرد نئولیبرالی ماهنامه مهرنامه: پیشبرد پروژه جنگ نرم از طریق مطبوعات روشنفکری نئولیبرالیست در ایران ▫️کودتای نئولیبرال‌ها، سکولارها و سرمایه‌داری مدرن در ایران با نام فتنه سبز، ▫️خاستگاه نظری آشوب‌های بعد از انتخابات ▫️ جیغ بورژوازی در کوچه گردآوری شده است. ▶️ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 کتاب 📌 مدینه یونانی 🔻 در یونان، حدود قرن هشتم ق.م تاریخ غرب ظاهر و حاکم می‌شود و عالم غرب باستان بر افق حیات یونانیان مستولی می‌گردد. بدین‌سان مدینه یونانی و یا به تعبیر دیگر یونان باستان پدیدار می‌شود. 🔻 یونانیان باستان، سال ۷۷۶ق.م را که زمان برگزاری نخستین المپیاد در سرزمین‌شان بوده است به عنوان مبداء تاریخ خود در نظر می‌گرفتند. آن‌گونه که شواهد و اسناد نشان می‌دهد اولین صورت ظهور ، در قرن هشتم قبل از میلاد است که تدریجاً متولد می‌گردد. 🔻 مدینه یونانی مبتنی بر مجموعه‌ای از دولت‌شهرهای کوچک و مستقل از یکدیگر است که در عین اشتراک در احساس یونانی بودن و قرار داشتن در یک عالم تاریخی، اشتراکات قومی و زبانی و باورهای مشترک فرهنگی و اعتقادی؛ همگی زیر چتر یک روح وحدت‌بخش کلی فراگیر قرار دارند که آن را‌ می‌توان نوعی روح یونانی غربی نامید. 🔻 این روح یونانی کلاسیک که باطن و جان‌مایه‌ی مدینه یونانی است، بیش از هر جا در ادبیات و منظومه‌های ادبی و کتب فلسفی‌ای که از قرن هشتم ق.م به بعد نوشته شده است خودنمایی می‌کند. 🔴 ادامه: مولفه‌های مدینه یونانی ▶ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 🔻 اصطلاح در سال۱۹۱۹ میلادی توسط"ویلیام هنری اسمیت" نویسنده‌ی آمریکایی مطرح شد‌. چند سال بعد "هووارد اسکات" در حمایت از نظریه‌ی حکومت تکنوکرات‌ها، کتاب "مهندسان و سیستم قیمت" را نوشت؛ این اصطلاح در دهه‌ی شصت قرن بیستم، در فرانسه نیز رواج گسترده‌ای یافت. 🔻 تکنوکرات‌ها یک طبقه‌ی اجتماعی ذی‌نفوذ جامعه‌ی مدرن هستند که پس از "زرسالاران"(سرمایه‌داران)، قوی‌ترین طبقه‌ی متنفذ اجتماعی در جوامع مدرن می‌باشند و طیف بالایی از آن‌ها سهیم در قدرت بورژوایی هستند. 🔻 در ایران نیز طبقه‌ی تکنوکرات حضور داشته و به ویژه در سال‌های موسوم به "سازندگی" بر اثر در پیش گرفتن رویکردهای توسعه‌مدارانه از قدرت و مکنت بسیاری برخوردار گردیده و به عنوان جناحی نیرومند در جمهوری اسلامی ظاهر شد، تکنوکرات‌های حکومتی و غیرحکومتی ایران علی‌رغم برخی اعتقادات و ظواهر مذهبی، اندیشه‌های سورلاریستی دارند و مروج نئولیبرالیسم و کرنش در مقابل نظام جهانی سلطه و عدول از آرمان‌های و در پیش گرفتن طریق شبه‌مدرنیته در ایران هستند. 🔻 دوره تکنوکراسی و تکنوکرات‌ها محدود به سال‌های "سازندگی" و "کارگزارنی‌"ها نیست، و هم نمی‌شناسند، گویا مانند روحی است که می‌تواند در هر کسی وجود داشته باشد. ▶ @DrZarshenas
@DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 گزیده_کتاب_تکنوکراسی(۲) 🔻 از اواسط قرن نوزدهم با گروه اجتماعی جدیدی در عالم رو به رو می‌شویم که خود غربی‌ها آن‌ها را تکنوکرات_بروکرات نامیدند و روندهای جدیدی به نام تکنوکراسی را در پی خود داشتند. 🔻 اتفاقی که با رخ می‌دهد علاوه بر تولید سرمایه‌داری مبتنی بر کارخانه‌های صنعتی، تدریجاً سیما شهرها، مدل زندگی مردم، نظام آموزش و پرورش و در واقع همه چیز عوض می‌شود. به نحوی که تدریجاً در پی انقلاب صنعتی می‌بینیم طب جدیدی پدید می‌آید که این طب، خاصیت تکنولوژیک دارد، سیستم اداری و نظام اداری جدیدی پدید می‌آید که به آن بوروکراسی و کسانی که این نظام را اداره کنند "بروکرات" می‌گویند. 🔻 نظام دگرگون می‌شود و آدم‌هایی را تربیت می‌کند که بتوانند این سیستم را بچرخانند، به این آدم‌ها تکنوکرات می‌گویند. تنوکرات‌ها؛ پزشکان، مهندسین رشته‌های مختلف، وکلا، حقوقدانان و اساتید دانشگاه و معلمان‌اند که در واقع به نحوی محصول علم مدرن و و پرورش‌یافته‌ی آن هستند. 🔻 البته بین دو دسته پرورش‌یافتگان علوم طبیعی، فنی و مهندسی و علوم انسانی؛ پرورش‌یافتگان علوم انسانی مدرن به نحو صریح‌تری حاملان ارزش‌ها، اندیشه و جهان‌بینی غرب مدرن‌اند و تکنوکرات‌های علوم مهندسی، فنی و طبیعی به نحو کمرنگ‌تری این خصیصه را دارند. @DrZarshenas
@DrZarshenas