آدمهای مهربان
از سر احتیاجشان مهربان نیستند
آنها دنیا را کوچکتر از آن میبینند
که بدی کنند
آدمهای مهربان
خود انتخاب کردهاند که نبینند، نشنوند و به روی خود نیاورند
نه اینکه نمیفهمند.
🎀@dyosofezahra
🌺🍃〰
#اصول_موفقیت_در_حفظ
حافظ گرامی
✍فقط در یک صورت میتوانی ده درس گذشته را نخوانی، در صورتی که گواهی فوت در دستانت باشد.
اگر قرار باشد تکلیفی را کوتاه بیابید، اون حفظ جدید است نه ده درس
ده درس را باید خیلی جدی و مهم بگیرید.
#شعار_امروز 👇
مرور منظم محفوظات = احترام به تلاشهای گذشته خودت
🔻🔻🔻@dyosofezahra
🔹آدم ها به اندازهی فهم شان در زندگی، تو را قضاوت میکنند.
شاید تو، بزرگتر از فهم شان باشی
و برای همین با تو، بد رفتار می کنند...
👌به راهت ادامه بده...
@dyosofezahra
5⃣«ادامه مباحث تربیت دینی فرزندان»💠
تربیت فرزند به قدری مشکل است که
آیت الله مظاهری (حفظه الله) می فرمایند:👇
«نحوه تربیت کودك، نوجوان و جوان بسیار مشکل است، و اگر بگوییم
از مو باریکتر
از آتش سوزانده تر،
از شمشیر برنده تر است،
اشتباه نکرده ایم، جداً نحوه تربیت و اینکه چگونه اولاد را تربیت کنیم جواب آن جواب مشکلى است».
حال اگر ما خانواده ها به نوع تربیت فرزندان خود نگاه کنیم و نحوه تربیت نمودن فرزندان خود را با قرآن و روایات بسنجیم می بینیم که نسبت به تربیت فرزندان خود کوتاهی و از آن غافل بوده و دغدغه مناسبی نداشته ایم که اگر خدا توفیق دهد در آینده بیشتر در این باره با هم سخن خواهیم گفت و مهارتهای تربیت دینی فرزندان را خدمتتان عرض خواهیم کرد.
🌸لطفا صبور بوده و همراهی نمایید🌸
#بیان_استاد
✍ عدم موفقیت در حفظ و ارائه محدوده حفظ جدید ناشی از عوامل زیر است:
1. ندانستن روش صحیح و حفظ با روش نادرست
🔷 روشها را درست بیاموزید، در کانال مطالب مفیدی هست؛ کتابهای مناسب روش حفظ را مطالعه کنید؛ درسنامه حفظ استاد حاج ابوالقاسم از جمله آنهاست.
2. ندانستن فرایند به یادسپاری و ماندگاری و تحکیم محفوظات اولیه؛
🔺آن را بیاموزید؛ در کانال مطالب هست
🔺بلافاصله بعد از حفظ جدید، کل محدوده را حداقل، 5 بار از حفظ تکرار کنید
🔺با فاصله های زمانی 2، 6، 12 ساعت بعد از حفظ اولیه و پیش از استراحت شبانه، آیات حفظ شده امروز را با تسلط از حفظ بخوانید و اگر ایرادی داشتید، با تکرار و تمرین آن را رفع کنید.
3. سرعت بالای حفظ و عدم تناسب آن با استعداد و فرصت و فراغت روزانه شما :
🔶 متناسب با استعداد و فرصت و فراغت روزانه طرح خود را انتخاب کنید
🔶 عجله نکنید.
🔶 آهسته و پیوسته و با کیفیت و آرامش کار را پیش ببرید.
🔶 به خودتان فشار نیاورید؛ فشار بیش از توان کارایی ذهنی شما را کاهش می دهد، حتی اگر اشتباه طرح سریعی انتخاب کردهاید از دوستان، همکلاسی ها و آشنایان خجالت نکشید و طرحتان را عوض کنید.
🔸❇️ضرورت شناخت حافظه❇️🔸
☑️یک اصل مهم در حفظ قرآن این است که؛
1⃣اول اصول حفظ را بدانیم.
2⃣بعد بخوانیم.
اصول حفظ را به خوبی بفهمیم و درک کنیم بعد شروع به خواندن کنیم. یکی از این اصول، شناخت 👈انواع حافظه👉 است.
✍یعنی اینکه ما حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را به خوبی بشناسیم.
بعضیها به خاطر ندانستن همین نکته به راحتی به برنامههای خود ضربه وارد میکنند، خصوصا کسانی که در ابتدای مسیر هستند.
به مثال زیر دقت کنید؛⬇️
⬅️بعد از حفظ ۱۵ الی ۲۰ صفحه میگویند چند صفحه اخیر به خوبی حفظ نشده و چند روز، حفظ جدید را متوقف میکنند، در صورتی که صفحاتی که در حافظه کوتاه مدت قرار دارند نمیتوانیم کاری کنیم که با یکی دو روز مثل محفوظات قبل بشود.❌
❇️حفظیات قبل بیشتر در ذهن مانده و تمرین شده، حتی اگه تکرار هم داشته باشید گذر زمان را نمیشود کاری کرد.
✅پس باید بدانیم که همیشه چند صفحه اخیر ⬅️سختتر➡️ از صفحات قبلتر است.
🔷برای کسی که ۱۵ صفحه حفظ کرده
🔺صفحات ۱ تا ۱۱ ممکن است آسانتر باشد،
🔻و صفحات ۱۲ تا ۱۵ سختتر،
🔷وقتی به صفحه ۲۰ رسید،
🔻صفحات ۱ تا ۱۵ آسان میشود،
🔻و صفحات ۱۶ تا ۲۰ سخت تر
محفوظات در ذهن به تدریج رشد میکنند و به عمق حافظه منتقل میشوند.
✅✳️پس با شناخت حافظهها بدون توقف، حفظ و مرورهای خود را پیش ببرید.✳️✅
ممنون میشم همگی برای شفای مامان من و همه مادران مریض ۵ "حمد" و ۵ " امن یجیب،،،" بخونید🙏
@dyosofezahra
هدایت شده از کانال قرآنی یوسف زهرا(عج)
یوسف زهرا(عج):
@dyosofezahra آیدی کانال
انّ هذاالقرآن یهدی للّتی هی أقوم ویبشّرالمؤمنین...
معرفی فعالیتهای دارالقرآن یوسف زهرا(عج)
جهت داشتن اطلاعات دارالقرآن و استماع اصوات کلاس تفسیر استاد
شایق وارد کانال شوید.
نشانی کانال:
http://eitaa.com/joinchat/217776134C8d89e92271
نشانی اینستاگرام:
https://www.instagram.com/yosofezahraa?r=nametag
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
❇️کیفیت و کمیت در حفظ قرآن یکی از مهمترین دغدغههای حافظان قرآن است. ❇️
✳️نکتهای که شاید در نگاه اول بسیار بدیهی جلوه کند اما یکی از دلایل اصلی نتیجه نگرفتن محسوب میشود، سردرگمی در همین کیفیت و کمیت است.
❓کمیت؛
✅ مقدار زمان و فاصلهای است که برای مرور صفحات و اجزا اختصاص میدهید(به عبارت ساده ساعات انجام برنامه و فاصله بین مرورها)
❓کیفیت؛
✅میزان بازده و استفاده شما از زمان است. کیفیت، شیوه انجام برنامهها است.
✳️نکتهی مهم این است که هیچ کدام از این دو مشخصه به تنهایی مفید نیستند. چه بسا حفظ و ارتقای یکی از آنها و عدم توجه به دیگری، میتواند باعث اُفت و از بین رفتن قسمتهای دیگر شود.
👈به عنوان مثال کسی را تصور کنید که دغدغهاش افزایش ⬅️کمیت باشد؛ طبیعی است که برای رسیدن به این خواسته، ممکن است هر نگاه کردن و مرور ساده و زمزمه ساده را جزو ساعت انجام برنامه محسوب کند. در حالی که توجهی به مفهوم آیات و حافظه تصویری و دقت کافی نداشته باشد. برای این حافظ هدف از انجام برنامه، صرفا افزایش ساعت و به پایان رساندن برنامه خواهد بود. طبیعی است که چنین حافظی با وجود ساعت مرور و حفظ بالا، همواره از نتایج ضعیف خود شکایت داشته باشد. زیرا تلاش او هدفمند نیست و محتوایی ندارد. درست مانند کسی که مسیری را با چشم بسته بپیماید. طبیعی است که در این حالت هیچ کدام از اجزای مسیر برای وی قابل درک و یادگیری و همراه با تسلط نخواهد بود.
👈اکنون شخصی را تصور کنید که صرفا به ⬅️کیفیت انجام برنامه اهمیت میدهد این حافظ به خاطر وسواس بالا و تمرکز زیاد روی کیفیت، زمانی بیش از حد مورد نیاز به یک قسمت از برنامه اختصاص میدهد. واضح است که وی در طول یک روز قسمتهای کمی از برنامه را انجام خواهد داد و قسمتهای دیگر نخوانده بماند(به عنوان مثال بعضیها یک روز حفظ جدید ندارند، یک روز مرور ۱۰ درس ندارند و یا یک روز مرور محفوظات ندارند) نتیجهی این کار برای توقف، خستگی و کم بازده بودن فرآیند حفظ خواهد بود.
✳️باید بین کمیت و کیفیت 👈تعادل👉 برقرار کرد و هرچه این تعادل بیشتر باشد، حفظ نیز مفیدتر است. مثلا با دور اول مرور هر جزء و صفحه، با اختصاص دادن کمیت، در دورهای بعدی میتوان به کیفیت خوبی رسید. یعنی در دورهای دوم و سوم مرور، با صرف زمان کمتر و با کیفیت و کمیت به بازدهی خوبی رسید.
❌«هیچ وقت اصرار بر کمیت بدون کیفیت نداشته باشید و یا برعکس هیچ وقت اصرار به کیفیت بدون کمیت نداشته باشید»❌
@dyosofezahra