*✍🏻امام باقر علیه السلام بنیانگذار نهضت علمی و فرهنگی
◇امام محمد باقر علیه السلام در دوران استبدادی و ظالمانه مروانیان از سال ۹۵ تا سال ۱۱۴ هجری امامت شیعیان را عهده دار بود.
بعد نهضت خونین و الهی عاشورا، امام سجاد علیه السلام با استفاده از فرصتهای ایجاد شده، رغم همه تنگناها جبهه فرهنگی و علمی را گشود تا اندیشه و ارزشهای مکتب اهل بیت علیهم السلام بسط و تعمیق یابد. امام باقر علیهالسلام در ادامه این نهضتی که بعد عاشورا با جهاد تبیین امام سجاد عليه السلام آغاز شده بود، با تلاش و جهاد علمی با تربیت نخبگان به تقویت بنیه های معرفتی اندیشه و فرهنگ شیعه پرداخت.
گزارشهای تاریخی معتبر،۴۶۲
شخصیت فرهیخته علمی و اندیشمند از مردان و زنان از ملیت های مختلف را از شاگردان و تربیت شدگان آن حضرت نام برده اند.*
مرجعیت علمی امام در جامعه اسلامی تا بدانجا بود که جمعی از اندیشمندان از پیروان مذاهب اسلامی او را به دلیل وسعت دانش و علمش میستودند و برای تعلیم به نزدش میرفتند.
انبوه روایات در زمینه های فقه ، اعتقادات و دیگر علوم اسلامی که از محدثان شیعه و اهل سنت بر جای مانده، گواه مقام و منزلت و تلاش بی وقفه حضرت است.
اوج گیری فعالیت علمی و فرهنگی امام باقر علیهالسلام به تناسب ضرورتی بود که شیعیان و جامعه بدان نیاز داشتند. چون جامعه پهناور اسلامی آن روز در اوج فرقه گرایی و افراطیگرایی و تفریط گرایانی قرار داشت که همه موجودیت اندیشه و هویت اسلامی را تهدید میکرد.شیعه در چنین اوضاعی لازم بود هویت فرهنگی خویش را به درستی و دقت تمام تعین بخشد.
از سوی دیگر، هجوم اندیشهها و آرای جدید از مکاتب غیر اسلامی به دلیل باز شدن مرزهای کشورهای بزرگ و صاحب فرهنگ و پیشینه تمدنی و ادیان مختلف -به دلیل فتوحات و ارتباطات گسترده و چه به سبب جاذبه های دینی ، فرهنگی،علمی، اقتصادی و بازرگانی جهان اسلام - امام و همه نخبگان دینی و فرهنگی را واداشت به ایمن سازی فکری جامعه و مسلمانان همت بگمارند.
امام علیهالسلام با درک این شرایط و ضرورت با ژرفاندیشی ، برای هویت بخشی به شیعیان و دفاع از اندیشه اسلامی در مقابل جریان های جدید غیر دینی ، التقاطی ،الحادی و انحرافی، نهضتی علمی و فرهنگی را بنیان نهاد. پیش نیاز آن ایجاد سرمایه انسانی وارسته و اندیشمندی بود که تأسیس مدرسه فقه و حدیث و کلام را ضروری ساخت تا در آن اندیشمندان بزرگی تربیت شوند. که با تدبیر امام توفیق حاصل شد و شخصیت های بزرگی از اهل فکر و دانش تربیت شدند.از جمله ایشان :
•زرارة بن اعین ممتازترین شاگرد امام باقر علیه السلام که از برجستهترین متکلمان و محدثان و فقیهان و از رهبران بزرگ دینی در عراق بود و از تدوین کنندگان مکتب حقوقی شیعه به شمار میرود.
•محمد بن مسلم بن ریاحی الطائفی از معتمدترین و موفقترین شیعیان در عراق و راوی هزاران حدیث از امام است. او در کنار علم حدیث در حقوق و قضا نیز تبحر و دانش فراوان داشت.
ابوبصیرلیث البختری فقیه بزرگ ، کمیت اسدی شاعر نامدار و برجسته شیعی و ابوحمزه ثمالی، از فقیهان و محدثان و عارفان بزرگ شیعه، از جمله تربیت شدگان این مدارس فکری و علمی امام هستند.
در کنار این جهاد و تلاش ایجابی، مبارزه و نفی و نقد اندیشه های انحرافی و توجیهگر وضیعت ناهنجار و ظالمانه حکومت و فرقهها همانند قدریه و مرجئه و غلات و مهدویت دروغین و عالمان وابسته و متملق همراه با نفی مشروعیت حکومت پرداخت.** مبارزه با افراط و تفریط رویکرد حضرت در عرصه دانش و فرهنگ بود که منجر به شکل گیری نهضت بزرگ فرهنگی و علمی عصر امام صادق علیهالسلام شد و هویت فرهنگی و حقوقی و اجتماعی شیعیان به کمال رسید و به صورت روشن از سایر نحله ها و جریان ها و مذاهب و فرق جدا گردید.
در کنار این تلاش عظیم، هوشمندانه با اتخاذ تقیه به عنوان استراتژی حفظ اقلیت و سپر امنیتی برای شیعیان- با توجه به جریان تندروی که از سوی برخی گروههای شیعی در حال شکل گیری بود-، همراه با دفاع عقلانی از اندیشه و مکتب اهل بیت علیهم السلام به حفظ و بسط فرهنگ و مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت و موجب گسترش پهنه جغرافیایی و تعداد شیعیان شد و در این راه موفق گردید نهضتی بزرگ را با تربیت سرمایه انسانی والا و ارزشمند و اتخاذ راهبرد درست بنا نهد و بسط دهد و با تولید اندیشه و گسترش فرهنگ، در مانایی مکتب اهل بیت علیهم السلام سهم بسزایی و نقش محوری داشته باشد.
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللّهِ بنگرید به محمد بن حسن طوسی، اختیار معرفةالرجال ( رجال کشی) ص۷۵
**احمد بن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، به کوشش محمد حميدالله، ج۱، ص۲۶.
🌺 زاد روز امام محمد باقر علیهالسلام و حلول ماه رجب مبارک باشد.
✍🏻 نشان کرامت و اعجاز ربوبی!
بیش از چهار دهه از امامت امام میگذرد نه پسری از او تولد یافته تا به جانشینی و امامت برگزیند و نه کسانی از خاندان شایسته چنین مقامی سراغ است تا برای امامت معرفی شود!
همه بزرگان و پیروان مکتب اهل بیت سخت نگران ادامه شجره امامتاند و دشمن مترصد فرصت و شادمان از آن!
اما تقدیر الهی بر آن بود که این شجره طوبی و کوثر فاطمی بال و برگش چونان ریشه ها در اعماق در گستره هستی پر کشند تا ابد درخت طوبای هدایت پربار و ثمر بماند.
خداوند در سال ۱۹۵ هجری واپسین سال های حیات حضرت عطیهای به امام علی بن موسیالرضا علیهماالسلام عنایت کردند که وجودش از کمال جود حضرت حق بود و هم در ماه جود و کرم مژدهای به اهل ایمان و هم از خاندان جود و کرامت !
اما پدر که در طفولیت دردانه اش در مرو است و با دسیسه های مأمون و با جهانی از فتنه های اهل غدر ، مکر ، ظلم و اصحاب جهل و طمع مواجه است. چه کنند تا مؤمنان از این دوره سخت و آزمون بزرگ با دین و ایمان سالم گذر کنند؟
به ظاهر او کودکی بیش نیست آیا حامل امر الهی و میراثدار ثقل و امانت بزرگ خداوند این دردانه خردسال رضوی است؟
چگونه جامعه شیعه را به این باور و بلوغ برساند که قدرت لایزال و حکمت الهی را با کمیت و عدد و سال و مقیاسهای
اهل عرف و متعارف نتوان سنجید . خرد ناب و حکمت و لطف بیانتهایش گاه از درک آدمیان در اوضاع غبار آلود و اندیشه های تیره و تارشان بیرون باشد و توان فهم آن نباشد و او به حکمت و خرد و لطف خود تدبیر عالم نماید.
مسأله خطیر و مهم برای امام ابلاغ و بیان این امر یعنی راهنمایی مردم به صاحب این امانت و مسئولیت مهم است.
و او که از خاندان علم ،خرد ، دانش الهی و آگاه به اسرار و حقیقت عالم است و باور و ایمان به امامت نونهال عزیز خود دارند، باید این رسالت مهم به شایستگی به انجام برسانند و او را به نخبگان و بزرگان قوم و سران امامیه معرفی کنند.
لذا جمعی از بزرگانی همچون ابویحیی صنعان، علی بن ساباط و عباد بن اسماعیل، را شاهد گرفته و به سر و راز الهی آگاه ساختند و در حضورشان بر امامت و جانشینی فرزند تصریح کردند.
اما معرفی سنت روشن قرآن کریم در پدیده و حادثه مشابه، هنر و تدبیری بود که امام جواد علیهالسلام به کار بستند تا دوستان و دشمنان به این مسئولیت الهی آگاه و معترف گشتند.
سخن و کلام قوی و مستدل خود حضرت، گواه و دلیل روشنی بود بر اراده خداوندی در سپردن امانت و عهدش به او که به سن و سال ، کودک بود و در خرد و تدبير و علم بزرگ مرد!
لب و دال مرکزی سخن امام جواد علیه السلام در مواجهه با اهل تردید و شک در باره امامت یک کودک این بود که امامت منصب الهی است و خداوند اگر ارادهاش تعلق گیرد شایستگی و ظرفیت را برای برتافتن امانت سنگین امامت و ولایت ایجاد میکند .
حضرت به نمونه های تاریخی در برانگیختن پیامبران الهی که در کتب آسمانی تورات، انجیل و قرآن حکایت شده، تمسک جسته و بدان استدلال کردند.
در روایتی عیاشی از علی بن ساباط آوردهاند که گفت:
در اثنای سفر مصر وارد مدینه شدم، محضر ابوجعفر محمد بن علی الرضا آمدم که پنج ساله بود، در قیافهاش دقت میکردم که پیش یاران مصری توصیفش کنم، به من نگاه کرد و فرمود: یا علی رویه خداوند در امامت رویه او در نبوّت است، فرمود: وَ لَمَّا بَلَغَ اَشُدَّهُ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً و نیز فرموده: وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا. جایز است که حکم در سن چهل سالگی و جایز است در کودکی داده شود.[۱]
حضرت به نبوت حضرت یحیی علیه السلام در سوره مريم اشاره کردند
و به نمونه بارز دیگر که مورد اتفاق اسلام و مسیحیّت است یعنی نبوت حضرت عیسی مسیح علیه السلام که قرآن در باره رسالت او میفرماید :
فَأَشَارَتۡ إِلَيۡهِۖ قَالُواْ كَيۡفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِي ٱلۡمَهۡدِ صَبِيّٗا°
قَالَ إِنِّي عَبۡدُ ٱللَّهِ ءَاتَىٰنِيَ ٱلۡكِتَٰبَ وَجَعَلَنِي نَبِيّٗا.
در باره حضرت یوسف نیز داستان رسالتش چنین است.
حضرت با این استدلال هم از دانش و شایستگی خود در پذیرش این امر الهی خبر میدهد و هم بر موهبت و لطف خداوند برای هدایت جامعه که بی تعلیم و آموزش با اعطای علم لدنی راه و چراغ راهنمای نجات و رستگاری را همواره در عالم روشن نگه میدارد که خود حکمت آموز و هدایتگر خلق و رهانیدن عقول و افکار متحیر از غفلتها و تردیدها با مشاهده لطف اعجازگونه و کرامت الهی و نجات از کژراههها باشد و حقیقت امامت را آشکار سازد که مقام امامت چون رسالت انبیا، به امر و خواست الهی است و نصب و تعیین امام وابسته به ارده حضرت حق است و به اقتضای حکمت و لطف او در عالم تحقق مییابد.
۱- مجمعالبیان ج۶ ص۴۰۸
✍🏻 اعتکاف حضور در ضیافت و حریم قدسی!
با افول حیات دینی و غروب تجربههای اشراقی و غیبت انسان نورانی در عصر مدرنیته ، فرهنگ و زندگی انسان از سنت و میراث حیات معنوی تهی شده و تلاش گردید تا تجربههای عمیق و زنده انسان نیز از امر قدسی و الوهیت از کانون فرهنگ و زندگي جوامع و جمیعتها به پیرامون رانده شود اما واقعیت این است که امر قدسی چونان زیبایی چیزی نیست که بتوان ریشههای آن را از ساحت وجود آدمی و فرهنگ و زندگي آدمیان برای همیشه برکند.
رغم همه تلاشها و جنجالها از دور کردن آدمی از کانونها ، سنتها و آئینهای نورانی و قدسی نتوانستند از توجه و رغبت انسان سرگردان و رها شده در برهوت مدنیت مدرن او را از حضور در آستانهای رفیع و ساحتهای مقدس و حریمهای قدسی بینیاز و جدا سازند و امروز با آغاز و احیای دوره نو معنویتگرایی و دین مداری که از پژواک انقلاب اسلامی است، توجه بنیادی و عمیق و شدیدتر از کششهای دیگر عرصههای زیبایی ، بیش از هر زمان ، این حضور قدسی جلوهگری میکند و به تجربه در میآید.
اعتکاف اقشار مختلف از لایههای گوناگون جامعه به ویژه جوانان در مساجد از جلوههای این جذبههای روحانی و معنوی است که هر سال گستردهتر و پرشورتر میشود و مرزها را در نوردیده است.
مدنیت باختر تمام و تلاش خود را صرف آن نمود تا بدیلهایی از فضاها و محیطهای بسیار مجلل و پر زرق و برق از پیامبران عصر مدرنیته تا سلوکهای معنوی کاذب و بیبنیان را برای جایگزینی دست و پا نماید اما هرگز نتوانست کانون توجه مردم را از جانهای پاک و معنویت ناب و بیآلایش قدسی به دیگر سو برگرداند.
این نیاز درونی و سنت الهی است که همواره انسانها برای اتصال به خالق نور به آن نور نور به اماکن نورانی و ساحتهای نورانی به عنوان تجدید عهد و تقویت شعاع نورانی وجود رجوع نموده و مجذوب آن گردند.
و این درست در تقابل با بنیانهای معرفتی مدرنیته باختر است که پیآمد آن به محاق رفتن دین و انسان بریده از ملکوت و منبع وحیانی است که آدمی صرفا زمینی، تاریخی و مستقل و خودبنیاد انگاشته میشود .
در مقابل آن ، اعتکاف بر اندیشهای استوار است که انسان را در نشئه حضور، مظهر و اسمای خداوندی دانسته و آن را وجودی وابسته به وجود مطلق میداند. در این نگاه انسان فینفسه روحانی و معنوی است اگر غفلتهاو نسیانها غباری بر این وجود
افکنده، نیازمند تلنگر و بازخوانی و تأمل در خویشتن است تا با بازآگاهی جوهره انسانیاش را احیا کند.
همین جوهره پاک انسانی است که آدمی را مجذوب جانهای پاک ، نورانی ، ساحتها ، اماکن و آئینهای پاک و روحانی کرده و به آنها عشق و ارادت میورزد و اعتکاف از جلوههای این عشق پاک و ارادت بیغش اهل ایمان است.
اعتکاف سنت و میراث معنوی است که از چرخشها و رویکردهای بنیادین دوره جدید سر برکشیده و در حال گسترش است .
رهاورد این حضور در ضیافت برای معتکف توسعه نگاه رحمانی و زایش انسان نورانی است که دیگر خود را بریده از ملکوت و محصور در ملک و ماده و مستقل نمیپندارد بلکه خود را ربط محض و همه عالم را در محضر ربوبی مییابد.
بنابراین اعتکاف تذکار و یادآوری این حضور و زدودن زنگار از دل و اوهام از اندیشه و خودیابی و ادراک فقر و وابستگی به حق تعالی است. معتکف به لطف حق توفیق مییابد تا وجودش را در محیط و فضای روحانی در معرض نفحه الهی قرار دهد و از وزش نسیم دلکش ملکوتی ، جان و خرد خود احیا نماید و تولدی دیگر داشته باشد.
جامعه نیز از فیوضات حضور و نگاه خیرخواهانه و خیراندیشانه این جانهای پاک مهمانان کوی دوست، بهرهمند و معطر خواهد شد.
📢#ثبت_نام دوره تربیت راوی و آموزش مجازی روایتگری سیره شهدا ____#خط_ضابط_____
🔰با تدریس اساتید برجسته روایتگری کشور🔰
🔸معاونت آموزش موسسه روایت سیره شهدا با همکاری مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می کنند🔸
🔖مزایای دوره:
▫️ صدور گواهی معتبر روایتگری از طرف موسسه روایت سیره شهدا و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
▫️۹۵۰ دقیقه محتوای آموزشی با سرفصل های کاربردی روایتگری
💳هزینه دوره:
یک میلیون تومان❌ (۴۶ درصد تخفیف به مناسبت ۴۶ سالگی انقلاب اسلامی به✅ مبلغ ۵۴۰ هزار تومان)
💠ویژه برادران و خواهران علاقه مند به روایتگری شهدا
📆مهلت ثبت نام:
تا ۱۲ بهمن ماه
📅زمان برگزاری دوره :
بهمن و اسفند ۱۴۰۲
📲 ثبت نام از طریق لینک https://formafzar.com/form/3gwrz یا عبارت (خط ضابط) را به شماره ۳۰۰۰۵۹۸۰ ارسال نمائید.
📞ارتباط بیشتر :
۰۹۹۱۲۷۰۷۹۸۸ روابط عمومی
#روایتگری
#مردمی_سازی
#رسانه
#روابط_عمومی
#موسسه_روایت_سیره_شهدا
@revayatesirehshohada_ir
29.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تبلیغ #تخصصی
#کودک و نوجوان
#گزارشات مبلغین
#نماز جماعت
#اربعین_۱۴۰۲
#حیاتنا_الحسین
💠دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور
🆔 @E_Habib
🌐 E-Habib.ir
حبیب | سامانه مبلغین اربعین کشور
#دعوت_به_همکاری با توجه به مردمی بودن دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور و فعالیت در زمینه های مختلف
بهترین و گرانبهاترین سرمایه مجموعه های مردمی مشارکت نیروی انسانی خلاق مخلص متفکر کاربلد دغدغه مند و دلسوز هست که قدرت عقل و مشورت و ید واحد را به رخ مجموعه های دارای بروکراسی اداری طول و دراز دار میکشد.
و با تشکر از عزیزانی که جهت همکاری با دبیرخانه مبلغین اربعین اعلام آمادگی کردند و فرم مربوطه را تکمیل نمودند.
به استحضار میرساند دوستان ما در دبیرخانه در حال بررسی فرم ها براساس نوع و میزان و حضور و همچنین تخصص افراد میباشند.
دبیرخانه مبلغین اربعین کشور
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان عزیز و عرض تبریک اعیاد شعبانیه همونطور که مستحضر هستید حضور پرشور مردم در انتخابات علاوه بر اینکه در سرنوشت و آینده خود مردم تاثیر داره و کمبودها و نیازهای مردم رو مرتفع میکنه آینده جوانان این سرزمین فرهنگ، مسائل دینی و شرایط معیشتی و اقتصادی هر شهر رو رقم خواهد زد.
لذا اصلاح این موارد و مرتفع کردن آن نیاز به دقت اخلاص تخصص و دینداری نمایندگان محترم رو داره که مقدمه آن انتخاب دقیق منطقی بر اساس شاخصهای مقام معظم رهبری میباشد.
لذا شرکت در انتخابات بسیار خوب انتخاب دقیق خوبتر و تواصی بر حضور افرادی که احتمال داره مردد برای شرکت باشند عالی میباشد.
لذا استفاده از ابزارهای مختلف ارتباط جمعی تلفن پیامک ارتباطات حضوری و جلسات تبیین دستاوردهای به دست آمده در بعد از انقلاب اسلامی و همچنین اهداف شوم مقابلین جمهوری اسلامی استکبار جهانی و اسرائیل برای مردم که بعضاً شاید مردد در حضور در انتخابات باشند میتواند روشنگری و تبیین راه مشخص این افراد باشد وظیفه طلبگی ذاتی ما اقتضا میکند در این امر واجب مردم را راهنمایی ارشاد و در صورت نیاز به آنها مشورت دقیق بدون جانبداری بدهیم با تشکر