eitaa logo
کانال اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی سبحانی مدّ ظله
3.4هزار دنبال‌کننده
960 عکس
65 ویدیو
63 فایل
این صفحه اطلاع رسانی، در بردارنده فعالیت های مؤسسه امام صادق (ع) و اخبار آیت الله العظمی سبحانی است. وب سایت: www.imamsadiq.org www.shia.ir شبکه اجتماعی: اینستا: instagram.com/sobhani_ir/ پیام ضروری : استفــــــــتـــاء : @Tohid01
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 وظیفه ما این است که ایمان مردم را تقویت کنیم؛ ایمان تقویت شود، خودبخود خیلی کارها اصلاح می شود. ایشان در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا(ع) در دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی اظهار داشت: رسول خدا هرچه توانست مردم را با اهل بیت(ع) آشنا کند و مردم در خانه اهل بیت(ع) باشند کوتاهی نکرد و در طول ۲۳ سال هرجا مناسب بود اهل بیت(ع) را مطرح کرد و شاید به همان اندازه که اهل بیت(ع) را معرفی می کرد، مردم را از منافقین برحذر می داشت. او افزود: برخی بزرگان عنوان می کنند که بعد از رحلت رسول خدا، مردم اهل بیت(ع) را کنار زدند و منافقین سرکار آمدند و از همان روز لطمه به اسلام آغاز شد. با وجود دشمنی منافقان با اسلام و اهل بیت(ع)، کسانی که بر سر کار بودند یکسری ملاحظاتی را داشتند اما در زمان معاویه ملاحظات کنار گذاشته شد و رسما به ابن عباس گفت که «هرروز پنج مرتبه نام پیامبر برده می شود، می خواهم اسمی از رسول خدا و اهل بیت او نباشد.» بعد از پیامبر اکرم(ص)، مساله اماته اهل بیت و اماته امر اهل بیت(ع) مطرح بود و معاویه رسما اعلام کرد که کسی حق ندارد فضیلتی از امیرالمومنین(ع) بیان کند و یا نام علی را روی فرزندش بگذارد. امیرالمومنین را ۵۰ سال بالای منبر و در خطبه های نمازجمعه لعن می کردند، گفت: معاویه از این طریق می خواست اماته رسول خدا و اهل بیت در جامعه آن روز نهادینه شود. احیاء مقابل اماته قرار دارد، افزود: هرچه دشمنان اسلام تلاش کردند تا نام و یاد اهل بیت(ع) از بین برود ائمه معصومین(ع) بر احیای امر اهل بیت(ع) تاکید کردند و احیای امر اهل بیت(ع) دورهم جمع شدن و بیان احادیث و فضائل و علوم اهل بیت(ع) است و این محافل هم به همین منظور است. استادی با بیان اینکه دشمنی با اهل بیت(ع) امروز هم ادامه دارد، گفت: امروز که این اندازه علیه اهل بیت و روحانیت شیعه تبلیغ و بدگویی می شود تا محبوبیت آنها کاسته شده و منزوی شوند ادامه همان اماته و دشمنی با اهل بیت است. او با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در مورد احیای امر اهل بیت(ع) گفت: راوی حدیث در مورد نحوه و چگونگی احیای امر اهل بیت سئوال کرد. حضرت در پاسخ فرمود: معالم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند، مردم اگر با کلمات و معارف ما آشنا شوند خود به خود از ما پیروی می کنند چون آنچه ما آوردیم مطابق عقل و فطرت است. دشمنان امروز اخلاق، اعتقادات شیعه، عزاداری ها و مکتب ما را زیرسئوال می برند، عنوان کرد: دشمنان روزانه تلاش می کنند تا مردم را از معارف اسلام دور کرده و به آنچه خود می خواهند سرگرم سازند این در حالی است که ما تنها در مناسبت های ولادت و شهادت هیئت عزاداری و مجلس عزاداری برپا می کنیم. امروز خواسته امام رضا(ع) از شیعیان این است که معارف اهل بیت را یاد بگیریم و به دیگران منتقل کنیم لذا امروز هر منبری و گوینده موظف است که علوم اهل بیت(ع) را به دیگران منتقل کند و این رسومات نیست بلکه باید در این ده روز که مردم جمع می شوند، علوم اهل بیت را یاد بگیریم و برای مردم بیان کنیم. اخبار اهل بیت محکمات و متشابهات دارد، تاکید کرد: اهل بیت(ع) بر بیان محکمات علوم و اخبار خود تاکید دارند اما متاسفانه در گفت وگوها چقدر سخن ها گفته می شود که از متشابهات هم آنطرف تر است. در منابر بسیار از رویا و خواب تاکید می شود، گفت: در منابر نباید به بیان خواب و جنبه احساسی ماجرا اکتفا کنیم بلکه باید ایمان مردم را تقویت کنیم چون منشا گناه، ضعف ایمان است. وظیفه ما این است که ایمان مردم را تقویت کنیم؛ ایمان تقویت شود، خودبخود خیلی کارها اصلاح می شود. ماهم اگر آنطور که خواسته بودند عمل می کردیم و عمل کنیم، وضع به این حدّ نمی رسید. انتظار می رود که هریک از ما در حدّ خود کوتاهی نکرده و به کار خود بها دهیم و البته این وظیفه تنها منحصر به روحانیت نیست بلکه عامه مردم کتاب های خوب بگیرند و برای خانواده و دوستان خود بخوانند که اگر کتاب های خوب بخوانند مردم شیفته می شوند و پیروی می کنند. https://eitaa.com/e_sobhani
برگرفته از کتاب: سفير وحدت، در سر زمين هاى تركيه و اردن نگارش:آية الله جعفر سبحانى (صفحه 146) پس از بازگشت از زيارت شهداء موته در ضيافتى كه آقاى حسن التل سردبير هفته نامه «اللواء» ترتيب داده بود شركت كرديم، در آن جلسه دو نفر از وزراء به نامهاى دكتر عبدالسلام العبادى (وزير اوقاف) و دكتر محمد ذويب (وزير الدولة) و دمعى از نمايندگان مجلس و رهبر شابق اخوان المسلمين حضور داشت. يك نفر از مهمانان سؤال كرد چرا شما بر مهر سجده مى كنيد در حالى كه در ديگر طوايف اسلامى چنين التزامى وجود ندارد. گفتم:لابد توجه داريد كه سجده بر روى چيزى، غير از سجده براى آن است يعنى ما بر زمين سجده مى كنيم نه براى زمين; سجده بر خاك و سنگ، به خاطر خضوع و اظهار ذلّت در برابر خداى بزرگ است. آيا سجده بر خاك، بيانگر مراتب خضوع بيشتر در پيشگاه خداست؟ يا سجده بر طلا و نقره و يا دينار و دلار؟! شكى نيست كه سجده بر زمين و سنگ ريزه و خاك، در انسان حالت خضوع بيشترى پديد مى آورد. از همين روى پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم مى فرمايد: «إذا صلّى أحد ليلزم جبهته وأنفَه الأرض حتى يخرجَ منه الرغم». (1 . ابن اثير، نهايه، ج2، ماده رغم.) «هر كسى از شما نماز گزارد، پيشانى و بينى خود را بر زمين نهد تا كبر از او بيرون رود». سجده بر زمين چيزى است كه پيامبر پايه گذار آن است. در حديث مشهورى، زمين را به عنوان سجده گاه معرفى كرده مى فرمايد: «جُعِلَتْ لِى الأَرْضُ مَسجداً وطَهُوراً) . ( بخارى، صحيح:1/11، كتاب صلاة.) بنابراين سجده بر زمين، چيزى جز پيروى ازسخن رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم نيست. يكى از حاضران بر اين استدلال اعتراض كرده، گفت: مقصود از لفظ «الأرض» هر چيزى است كه زير پا قرار گيرد، اعم از سنگ و خاك و فرش به گواه اين كه همگان به كف اين اتاق كه مفروش است زمين مى گوييم. در پاسخ يادآور شدم كه اين احتمال، گذشته از اين كه خلاف ظاهر لفظ «الارض» است، با ذيل حديث كه مى فرمايد: «وطهوراً» سازگار نيست. زيرا آنچه مطهّر است، خواه ازحَدَث، يا از خَبَث، زمين حقيقى است، نه هر چيزى كه زير پا قرار مى گيرد، در آيه ديگر مى فرمايد: (...فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً...) (مائده/6). «سراغ زمين پاكيزه برويد». پيامبر مردى را ديد كه پيشانى خود را با عمامه خود پوشانيده و به همين حالت سجده مى كند; فرمود: «ارفع عمامتك واومأ إلى جبهته»( . سنن بيهقى:2/105.) : عمامه را بردار، و اشاره به پيشانى كرد، و در برخى از روايات آمده كه پيامبر شخصاً عمامه را از پيشانى او كشيد، تا نمازگزار برزمين سجده كند. (2 . سنن بيهقى:2/105.) سيره پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم سجده بر خاك وسنگ ريزه هاى مسجد بود. تا اين كه به فرمان خدا موضوع، گسترش يافت واجازه داده شد كه بر آنچه كه از زمين مى رويد سجده شود. از اين جهت مى بينيم در سيره پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم نوشته اند: «دخلتُ على رسول اللّه صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم وهو يُصلّى على حصير».3; «بر پيامبر وارد شدم، در حاليكه روى حصير نماز مى گزارد». در حديث ديگر مى فرمايد: «كان رسول اللّه صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم يصلى على الخمرة»;«خمره به حصيرى مى گويندكه از الياف نخل به عمل آمده باشد». لینک: http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=394 https://eitaa.com/e_sobhani
ختم مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی (ره) در شبستان حرم حضرت معصومه (س) https://eitaa.com/e_sobhani
https://eitaa.com/Sobhani_droos 🎙درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله العالی) 📎 درس 022 سال تحصیلی 1399-1398 📊 جلسه اول دوره نهم اصول 📅 شنبه 1398/08/11 آغاز دوره 9 جلسه 1 🗓 موضوع : مبحث الفاظ 📖 البسوط في علم الأصول ج1 🆔 Join →https://eitaa.com/Sobhani_droos
ایت الله حاج شیخ جعفرسبحانی ومرحوم آیت الله حاج غدیرعلی ممیز،..حاج شیخ قربانعلی زمانی،مرحوم حاج سیدعلی اکبرقرشی،مرحوم حاج شیخ امرالله جاوری،اقاشیخ اکبرتصدیقی شهرضا، شب نیمه شعبان۱۴۰۶ق https://eitaa.com/e_sobhani
صوت دروس خارج -فقه و اصول - حضرت آیت الله العظمی سبحانی سال تحصیلی 1399-1398 کانال ایتا ◄ https://eitaa.com/Sobhani_droos https://eitaa.com/e_sobhani
- آیت الله العظمی سبحانی (از طریق تلفن) احوال آیت الله حسینی بوشهری را جویا شدند. آیت الله سبحانی خطاب به ایشان : "خداوند بحق اجداد طاهرینتان لباس عافیت بر شما بپوشاند، و انشاء الله شما را هر چه زودتر در قم زیارت کنیم" @e_sobhani
https://eitaa.com/Sobhani_droos صوت دروس آیت الله العظمی سبحانی اصول اول دوره 9 فقه : فقه القرآن . لینک زیر:👇 @Sobhani_droos https://eitaa.com/e_sobhani
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸غرب زدگى در تفسير تعاليم اسلام در روزنامه اطلاعات مورّخ شنبه 18 آبان 1398، مقاله اى به قلم سردبير تحت عنوان «چند همسرى» چاپ شده است، وى ادعا كرده كه: چند همسرى از بقاياى سنت هاى بدوى و در حال انقراض است. آنگاه مى افزايد: همانطورى كه چند شوهرى امروز در حال منسوخ شدن است چند زنى نيز به تاريخ در حال منسوخ شدن است. در اين مورد نظر نويسنده را به چند نكته معطوف مى داريم: 1. عطف چند همسرى به چند شوهرى بسيار عطف نابخشودنى است; چند شوهرى از مقوله فحشا است، كه در ميان تمام ملل محكوم است و پيامدهاى جسمى و روانى بدى دارد. در حالى كه مسأله تعدد همسر از اين مقوله پيراسته است و در آيين مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشريع شده است. 2. جاى گفتگو نيست كه بايد در هر مسأله اى افراد متخصص نظر دهند; مسأله چند همسرى يك مسأله فقهى است در اين مورد بايد به قرآن مجيد و سخنان معصومان(عليهم السلام) مراجعه نمود و راه نزديكتر، فتاواى مراجع عظام است كه بازگو كننده مضامين قرآن و سنت هستند. قرآن در اين مورد مى فرمايد:(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْني وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْني أَلاَّ تَعُولُوا)(سوره نساء:3) «و اگر مى ترسيد كه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم)، عدالت را رعايت نكنيد، (از ازدواج با آنان، چشم پوشى كنيد و) با زنان پاك(ديگر) ازدواج نماييد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد». با وجود اين كه آيه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرايطى قانونى مى داند در اين مورد چگونه نويسنده مى گويد چند همسرى مانند چند شوهرى است؟ 3. اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجويز نموده است نه به عنوان لذت گرايى، نكته آن روشن است; صنف مرد پيوسته در جنگ ها، در مسافرت ها و در كارخانه ها آسيب پذيرند و پيوسته كشته مى شوند در حالى كه زنان از اين آسيب ها كمتر مى بينند. در دفاع مقدس كه دفاع از شرف و كشور و آيين بود صد هزار مرد به شهادت رسيدند و همسران آن ها بيوه شدند، تكليف اين زنان چيست؟ سرشمارى ها ثابت مى كند كه آمار زنان آماده ازدواج بيش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجويز نكنيم سرنوشت اين زنان چه مى شود؟ چه سرنوشتى در انتظار آنان است؟ 4. گاهى از اوقات همسر انسان نازا و يا بيمار است و يا حاملگى براى او خطرناك است، در اين شرايط تكليف شوهر چيست؟ گاهى شوهران به خاطر شغل خاصى كه دارند نيمى از سال را در دو نقطه دور از هم زندگى مى كنند درباره اين عدّه چگونه مى انديشيد؟ 5. نويسنده در اين مقاله با گفتار محمدرضا در كتاب «مأموريت براى وطنم» هماهنگ شده است، حتى او هم اجتهاد كرده و بر حرمت چند همسرى از آيه قرآن استدلال كرده بود. 6. متأسفانه افراد، غالباً در اين مسائل فقهى دنبال رو غربيان هستند و گمان مى كنند كه چون در غرب چند همسرى به عنوان يك آسيب اجتماعى عنوان شده، طبعاً اين كار بايد انجام نگيرد ولى تك همسرى آنان به صورت ظاهر تك همسرى است اما گروهى از آنان ـ نه همه ـ به صورت هاى ديگر غريزه جنسى را پاسخ مى گويند. اين مقاله نشانه يك نوع روشنفكرى بيمار است كه نتيجه دنباله روى از غرب است. ديروز پاى زنان به ورزشگاه ها كشيده شد تا از تماشاى بدن هاى نيمه لخت محروم نمانند! و آيه (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ)، «و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را فرو گيرند» ناديده گرفته شد; امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر يكى معرفى مى شود، فردا هم عقد موقت با اين توجيه كه زن كالاى تجارى نيست به چالش كشيده مى شود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان اين كه زنان پاكدامن در حفظ عفت خود خودكفا بوده و نيازى به حجاب ندارد مورد هجوم واقع مى شود و... باش كه تا صبح دولتش بدمد *** كاين هنوز از نتايج سحر است قم ـ دفتر حضرت آية الله سبحانى 18 آبان 1398 https://eitaa.com/e_sobhani
30.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان الشیخ آیة الله العظمي الشیخ جعفر السبحاني مدظله العالی حول میلاد النبی الأکرم و وحدة المسلمین ربیع الاول 1441 قم المقدسه www.imamsadiq.org https://eitaa.com/e_sobhani
برگزاری کنفرانس وحدت امت اسلامی در هفته وحدت در مرکز اسلامی انگلیس با پیام حضرت آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی🔻 🔸در آغازین روز هفته وحدت، برابر با 19 آبان 1398 و 10 نوامبر 2019 کنفرانسی با عنوان " وحدت امت اسلامی" در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن و با سخنرانی تنی چند ازعلمای شیعه و سنی مقیم انگلیس برگزار گردید. در این کنفرانس که با استقبال بی نظیری از سوی عموم مسلمانان اهل تسنن و تشیع روبرو شد، سخنرانان ضمن تأکید بر اهمیت وحدت بین مسلمین، به ویژه در وضعیت خطیر کنونی، نسبت به راهکارهای عملی برای تحقق وحدت و پرهیز از درگیری های فرقه ای سخنانی ایراد کردند. بدلیل اهمیت برگزاری این کنفرانس در لندن، حضرت آیت الله العظمی سبحانی از مراجع تقلید شیعیان پیام تصویری مهمی را به مناسبت میلاد رسول گرامی اسلام و هفته وحدت اسلامی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت امت اسلامی ارسال کرد. ایشان در این پیام ویدیویی خود که به زبان عربی بود، بر ضرورت تمسک به مشترکات و ترک اختلافات بین شیعه و سنی تاکید کرد. https://eitaa.com/e_sobhani