eitaa logo
کانال اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی سبحانی مدّ ظله
3.4هزار دنبال‌کننده
970 عکس
65 ویدیو
63 فایل
این صفحه اطلاع رسانی، در بردارنده فعالیت های مؤسسه امام صادق (ع) و اخبار آیت الله العظمی سبحانی است. وب سایت: www.imamsadiq.org www.shia.ir شبکه اجتماعی: اینستا: instagram.com/sobhani_ir/ پیام ضروری : استفــــــــتـــاء : @Tohid01
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز جماعت مغرب به امامت آیت الله سبحانی، حرم امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/e_sobhani
🔸پیام تسلیت آیت الله العظمی سبحانی بمناسبت درگذشت حجة الاسلام و المسلمین آقای قربانی (امام جمعه سابق ساوه)🔻 بسم الله الرحمن الرحیم إنّا لله و إنا إلیه راجعون در این ایام که جامعه انسانی با امتحانات گوناگون روبرو می شود و حوادث ناگوار رخ می دهد، درگذشت عالم ربانی، انسان وارسته جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای شیخ حسن قربانی را دریافت کردم و بسیار متأثر شدم. فقید سعید از دوران جوانی در مسیر تحصیل و تکمیل نفس بود. پس از فراغت تحصیل به زادگاه خود شهر ساوه منتقل شد و مبدأ خدماتی بود که یکی از آنها تأسیس دارالتحفیظ برای برادران و خواهران است که اینجانب از نزدیک آن را مشاهده نموده ام. اینجانب این ضایعه بزرگ را به حوزه علمیه ساوه بالاخص به بازماندگان آن فقید سعید تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای روح پرفتوح ایشان، علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت دارم. قم - جعفر سبحانی 30 فروردین 1399 https://eitaa.com/e_sobhani
🔸و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان https://eitaa.com/e_sobhani
ملاحظاتی‌درباره‌سخنان‌اقای‌سید‌کمال‌حیدری‌‌.~1.mp3
5.65M
🔸ملاحظات استاد ربانی گلپایگانی بر سخنان آقای سید کمال حیدری درباره شیخ صدوق و شیخ مفید مرکز تخصصی کلام اسلام https://eitaa.com/e_sobhani
🔸 حضرت آیت الله سبحانی، روز جمعه را روز اخر ماه شعبان اعلام کردند https://eitaa.com/e_sobhani
🔸تاریخ پیامبر اسلام توسط آیت الله سبحانی تاریخ پخش 1362 رادیو سراسری 75 جلسه پیام رسان ایتا🔻 @The_prophet
🔸رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند: هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و آخره عتق من النار؛ رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏ اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم. (بحار الانوار، ج 93، ص 342) https://eitaa.com/e_sobhani
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون درگذشت عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ابراهیم امینی - أعلی الله مقامه- را با کمال تأسف دريافت نمودم. فقيد سعيد در بخش فرهنگی خدمات ارزنده‌ای دارد، اصولا هر جا خلأ احساس می‌كرد قلم خود را در آن مورد به كار می‌برد و بسان عالمان متعهد و هدفمند، رضای خدا را در نظر می‌گرفت هرچند مقام علمی ايجاب می‌كرد كارهای ديگري انجام دهد و از ميان آثار ارزنده ايشان كتاب «دادگستر جهان» است كه هنوز هم نورپاش است، خدمات وی در انقلاب برای خود شرح مبسوطی می‌طلبد. اينجانب بيش از هفتاد سال است كه افتخار دوستی صميمی با او را داشته‌ام. در پايان اين مصيبت را به حضرت ولی عصر (عج) و علماء بالاخص به بستگان و فرزندان محترمشان كه ساليان درازي در خدمت پدر بزرگوار بودند تسليت عرض نموده و برای فقيد سعيد علو مقام و برای بازماندگان صبر جميل مسئلت دارم. قم- جعفر سبحانی https://eitaa.com/e_sobhani
🔸اصول فقه، از مبادی تصدیقیه علم شریف فقه است مبادی تصدیقیه از نظر منطقی‌ها یکی از اجزاء علم است که سبب می‌شود در پرتو آگاهی از آن، به نسبت موجود در مسائل علم، یقین تحصیل کرد. اگر دانش منطق، جزء مبادی تصدیقیّه کلام و فلسفه است به خاطر این است که بر اثر احاطه بر انواع قضایا و احکام آنها از عکس مستوی و عکس نقیض و اشکال اربعه، می‌توان به نسبت‌ موجود در مسائل این دو علم یقین پیدا کرد و به اصطلاح تصدیق نمود. از این لحاظ از روزی که اجتهاد در میان اصحاب پیشوایان معصوم (ع) و یا پس از درگذشت آنان رواج پیدا کرد مسائل اصول فقه به تدریج پی‌ریزی شد و در هر عصری رو به فزونی نهاد و تکامل یافت، و در عصر معاصر به فضل شخصیت‌های عظیم علمی، تکامل بیشتری پیدا کرده و کتاب‌ها و رساله‌های فراوانی در آن نوشته شده است. اخیراً‌ استاد محترم والد گرامی حضرت آیت‌الله سبحانی (مدظله) که سالیان درازی به تدریس این علم پرداخته‌اند دو کتاب به نام‌های «الموجز» و «الوسیط» نوشته که با توجه به شرائط حاکم بر حوزه نتیجه‌بخش بوده است. و خوشبختانه کتاب نخست سالیان درازی است که در حوزه‌ها تدریس می‌شود و شروحی بر آن نوشته شده است و اما درباره کتاب «الوسیط» برخی اظهار کرده‌اند بر این کتاب شرحی نوشته نشده است. لذا اینجانب با بضاعت کمی شرحی بر آن نوشته که جلد اول آن تقدیم به دانش‌پژوهان اصول فقه تقدیم می‌شود به امید آنکه مورد توجه اساتید محترم قرار گیرد و دانش آموختگان از آن بهره‌مند شوند. قم، مؤسسه امام صادق (ع) علیرضا سبحانی https://eitaa.com/e_sobhani
🔻 🔸اجازه امور حسبیه آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی( 1284- 1365ق.) به مرحوم آیت الله میرزا محمد حسین تبریزی (والد آیت الله جعفر سبحانی) تاریخ : 1359ق. 📌 بیوگرافی -
🔸پذیرش طلبه در مدرسه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام) تحت اشراف آیت الله سبحانی https://eitaa.com/e_sobhani
آیت الله العظمی سبحانی: 🔸 کمک به محرومان ویژگی بارز امام حسن مجتبی(ع) بود، این امام همام برای محرومان پناهگاهی بود و هیچ نیازمندی را محروم نمی کرد و اگر چیزی نداشت راهی برای روا شدن حاجت شخص نشان می داد. 🔸شجاعت امام حسن(ع) کمتر گفته شده است، امام دوم شیعیان در جنگ جمل مانند سایر دلاوران نبرد می کرد در جنگ صفین هم کنار برادرش مشغول نبرد بود او انسان شجاع به تمام معنا بود. 🔸او مورد علاقه همگان بود به گونه ای که سخت ترین دشمنان او که همان مروان بن حکم است در موقع دفن او بسیار گریه می کرد هنگامی که از گریه او سوال کردند پاسخ داد این فرد از لحاظ صبر و بردباری همانند این کوه ها صابر و بردبار بود. 🔸در اسلام همین طور که قتال و جدال است راه دیگری هم به نام صلح است و خداوند به پیغمبر می فرماید اگر آنها گرایش به صلح نشان دادند تو هم صلح را بپذیر. همین رسول گرامی که در بدر و احد جنگ کرد در حدیبیه صلح کرد. 🔸 امام امت باید مصالح و مفاسد را در نظر بگیرد و این یکی از علائم خاتمیت اسلام است لذا در عین اینکه جدال و قتال می کند به صلح هم دعوت می کند. 🔸 آن حضرت در درجه اول قیام را برعهده گرفت و تا مدتی به نبرد پرداخت اما احساس کرد که این جمعیت یاوران آمادگی نبرد ندارند و اگر نبردی رخ دهد جز اینکه امام را تنها بگذارند نتیجه دیگری ندارد و لذا فرماندهان را جمع کرد و گفت به ما پیشنهاد صلح کردند چه می گویید؟ آیا صلح کنیم یا به سوی جنگ پیش برویم؟ همه گفتند ما زندگی می خواهیم ما بقا می خواهیم نه فنا. 🔸در همان زمان که امیرمومنان به شهادت رسید از طرف رم شرقی تصمیم به تسخیر مدینه داشتند در چنین شرایطی درگیری با معاویه نه تنها به صلاح طرف دیگر نبود بلکه به صلاح اسلام نیز نبود و لذا معاویه مجبور به صلح شد. 🔸ارتش امام ترکیبی ناهماهنگ بود البته یک دسته جمعیت با امام رفیق بودند و حاضر بودند جان خود را در راه امام فدا کنند اما گروه دوم خوارج بودند و نظرشان محبت نبود بلکه عداوت با معاویه بود درواقع جنگ می کردند تا از معاویه انتقام بگیرند. 🔸دسته سوم کسانی بودند که اگر احساس می کردند دنیا به سوی امام است به طرف امام و اگر احساس می کردند دنیا به طرف دیگر است از امام جدا می شدند. دسته چهارم افراد دو دل بودند و اصلا نمی دانستند حق با معاویه است یا حق با حسن بن علی است و دسته پنجم که اکثریت بودند تابع روسا بودند. 🔸اگر امام با این ترکیب ناهماهنگ ارتش به سوی شام حرکت می کرد، مسلما جز شکست نتیجه ای نداشت بنابراین مصلحت این بود که امام صلح کند اما صلح نامه اش بسیار دقیق و به نفع اسلام بود. 🔸🔸