🅾️ ادامه پست قبلی👆
📄فهرست مطالبات جنبش:
✅بینیازسازی فقرا؛
• با توجه به اینکه «کفایت معاش» حق همگانی است و همه جامعه باید از آن برخوردار باشند، در این راستا حاکمیت وظیفه دارد، فقرای جامعه را شناسایی کرده و با پرداخت مستقیم از بودجههای حکومتی، وضعیت معاش آنها را به حدکفایت برساند به طوری که هیچ محتاجی باقی نماند. لازم به ذکر است از نظر دین مبین اسلام، این وظیفه به لحاظ اولویت در صدر سلسله مسئولیتهای حکومتی قرار دارد. یکی از منابع مهمی که حکومت برای بینیازسازی فقرا به کار میگیرد، «زکات» میباشد. بنا بر دستور الهی
«خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً ... »، حاکمیت میبایست از اموال قشر ثروتمند جامعه، زکات بگیرد تا بتواند معیشت فقرا را تأمین کند. اگر این سیاست عملی شود، در سایه نظام تأمین اجتماعی اسلامی، فقر معیشتی تدریجاً ریشهکن خواهد شد.
❎حذف نظام تأمین اجتماعی متعارف؛
• از طرفی در مدل حکمرانی اسلامی جایی برای نظام تأمین اجتماعی متعارف غربی وجود ندارد. در این راستا پس از مبنا قرارگرفتن الگوی اسلامی بینیازسازی فقرا در حکومت، لازم است سازمان تأمین اجتماعی منحل شود. همچنین تحقق آنچه ما مدنظر داریم ملازم است با کنارگذاشتن راه حلهای متداول و مضری نظیر «بیمه بیکاری»، «بیمه بازنشستگی» و «تعیین حداقل دستمزد»، «وامهای کمبهره توانمندسازی»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅تأسیس نظام مالیه حکومتی اسلامی؛
• هر چند بین اندیشهها و مکاتب مختلف، تفاوتهایی در طرحریزی زندگی بشر وجود دارد. اما با این حال نیاز به حکومت غالباً امری مشترک تلقی میگردد. یکی از لوازم برپانمودن آن، نیاز به بودجه مالی است. چطور ممکن است، عدهای حق و شایستگی حکومت بر مردم را داشته باشند، اما منابع مالی لازم برای حکمرانی از جانب خداوند تعریف و درنظر گرفته نشود؟ با بررسی آیات قرآن کریم و روایات، میتوان به ساختار منابع مالی حکومت اسلامی دست یافت. اسلام برای حکومت، ساختار منابع مالی دقیق و منحصر به فردی تعریف کرده که مشتمل بر سه بخش «بیت المال»(خراج و جزیه)، «صدقه حکومتی»(خمس، زکات مصطلح مال، زکات فطره) و «انفال» میباشد. حاکمیت میتواند با این منابع، به خوبی جامعه را اداره کند.
❎کنار گذاشتن مالیات؛
• «مالیات» مدل حکمرانی متعارف است و در برنامه اسلام، به دلیل تأکید شارع مقدس بر اصل مهم احترام اموال چنین چیزی وجود ندارد. مالیات نه تنها فاقد وجهه شرعی است، بلکه در زمره غصب قرار گرفته و نقطه مقابل برنامه اسلام برای حکمرانی محسوب میشود. همزمان با راهاندازی نظام مالیه حکومتی اسلامی، میبایست سازمان مالیاتی کشور منحل گردد و دو قانون مالیاتی کشور حذف شوند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅احیاء نظام پولی درهم و دینار؛
• «درهم» که به میزان ۰/۷ مثقال شرعی دارای مبنای کالایی نقره است، پول نخست (نقد اول) اسلام به حساب میآید و بدون آن، عملاً اندازهگیری مقدار دیه و همچنین تعیین نصاب زکات ممکن نیست. همچنین به استناد دلایل علمی، «دینار» حامل یک مثقال طلا مبنای کالایی است و پول دوم(نقد ثانی) دین محسوب میشود.(درهم اصل است و دینار فرع بر درهم) در نظام پولی نوین اسلامی، اعتبار پول «مبنای کالایی» دارد و این اعتبار از ناحیه حکومت منتشر میشود. از طرفی افراد جامعه به جای اینکه در بانکها حساب پولی داشته باشند، نزد حاکمیت حساب دارند./ مادامی که پول مبنای کالایی طلا و نقره نداشته باشد، عایدی کل زکات [ظاهری] کفایت رفع نیاز فقرا را نخواهد کرد. همچنین نباید نادیده گرفت که کارکرد شایسته زکات، به این موضوع محدود نمیشود؛ زکات [ظاهری] پول به عنوان یک عامل بازدارنده در نسبت با معضل راکد نگاه داشتن پول، ایفای نقش نموده که با تسریع گردش پول به طرز موثری موجبات «قوام معیشت» و «تعالی جامعه» را فراهم میآورد.
❎حذف نظام پولی بانکداری؛
• شاید سالها زمان بُگذرد تا ماهیت نظام بانکی و ابعاد سبک کنونی بانکداری، شناخته شود. هنوز اکثریت قریب به اتفاق عامه مردم و حتی نخبگان جامعه گمان میکنند بانک نهاد «واسطه وجوه» میباشد و سبک یا عملکرد آن به ربوی و بدون ربا تقسیمبندی میشود. عدم فهم این حقیقت بسیار مهم که بانکداری، «رباخواری سازمانیافته» است و سبک امروز آن «خلق پول از هیچ» میباشد، موجب شده تا اهمیت موضوع بانکداری نیز ناشناخته باقی بماند. فارق از دو مشکل ربا (اساس بانکداری) و خلق پول (سبک بانکداری)، با چالش دیگری هم مواجه هستیم که دست کمی از مفاسد یاد شده ندارد. بانکها در دوره فعلی، حکومتگری هم میکنند! علیرغم تصور رایج، این بانک مرکزی نیست که پول را منتشر میکند، بلکه در واقعیت، مطلق پولها توسط بانکهای تجاری(اعم از خصوصی و دولتی) رقم میخورد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
✅ احیاء احکام شرعی زمین؛
• مطابق فقه امامیه، مطلق زمین از نظر مالکیت به امام زمان(عج) تعلق دارد و اشخاص نمیتوانند آن را همچون کالا، مالک شوند. حال که ما در عصر غیبت به سر میبریم، متولی اراضی ولی فقیه میباشد و حکومت اسلامی طبق قواعدشرعی زمینها را به مردم واگذار میکند. هر کسی زمینی را آباد کند، آن زمین در اختیار اوست و تا زمانی که همان را آباد نگاه دارد و «حق مسلمانان کشور»(خراج) را بدهد، در دست او باقی میماند. اراضی غیرآباد «انفال» هستند و در اختیار هیچ کسی جز حکومت نیست تا زمانی که برای احیاء آن، به شخصی واگذار شود. بنا بر تحقیقات انجام شده، چنانچه ترتیبات شرعی حاکم بر زمین، مبنا قرار بگیرد سبک اجتماعی زندگی مردم به شکل اساسی دچار تحول عظیمی خواهد شد به طوری که جامعه نظام معیشتی کاملاً متفاوتی را تجربه میکند. زکات با این نظام معیشتی، هماهنگی دارد و به کارکردهای شایسته منتج میشود. به عنوان نمونه در این نظام معیشتی، ثروتمندان جامعه صاحبان زمینهای زراعی و باغی وسیع و دامهای سائمه بسیار هستند لذا زکات از اموال همین قشر ستانده شده و به فقرای جامعه پرداخت میگردد.
❎ کنارگذاشتن ترتیبات غربی حاکم بر زمین
• قواعد فعلی حاکم بر زمین، همان قواعدی است که آمریکاییها تحت عنوان «اصلاحات ارضی» یا اسامی مشابه در جای جای دنیا من جمله در ایران تعریف کردند. پس از انقلاب، همین وضعیت حفظ شد و همچنان به همان الگوی توسعه غربی در مورد زمین پایبندیم. زمین مطابق این الگو، به مثابه کالا است و میتواند به مالکیت اشخاص دربیاید. شکلگیری کانونهای جمعیتی متمرکز و تحول جدی در سبک زندگی اجتماعی تبعات اجرای این قواعد بود. ما مأمور به اجرای مناسبات شرعی در صحنه اجتماعی هستیم و تلقی اینکه اشخاص میتوانند مالک قطعات زمین باشند، با موازین اسلامی منافات دارد. لذا زمینها باید از حالت انحصار خارج شوند و در جهت آبادسازی، در اختیار مردم قرار بگیرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ بهرهگیری از دستاورد بیمهای زکات
• زکات، بیمه اسلام است برای اموال. با احیاء زکات، خسارات مالی به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. امام صادق(ع) میفرمایند: ما ضاعَ مالٌ في بَرٍّ و لا بَحرٍ إلاّ بِتَضييعِ الزَّكاةِ ، فَحَصِّنُوا أموالَكُم بالزَّكاةِ. «هیچ مالی در خشکی یا دریا ضایع نمیشود مگر به واسطه ترک زکات»(من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۷.) همچنین ایشان میفرمایند: «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ.» اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود.(جامع الاحاديث، ج۹، ص۵۰.)
❎ حذف قمار بیمه متعارف (insurance)
• اصولاً بیمهها زاده شدهاند، تا مخاطرات(risks) را به حداقل برسانند و به عنوان نقش تکیهگاهی مطمئن برای بازیگران صحنه اقتصاد ایفا کنند. از طرفی «ترس از آینده» و «تنگناهای احتمالی»، و از سویی دیگر «جاه طلبی سرمایهداران» نهاد بیمه را پدید آورد تا سرپناهی امن برای افراد جامعه باشد و آنها را دربرابر مخاطرات، حمایت و پشتیانی نماید. تنها با کمی دقت، میتوان شائبه قمار را در مکانیسم بیمه مشاهده کرد. عدم مشروعیت نهاد بیمه، تنها در شائبه قمار خلاصه و محدود نمیشود بلکه میتوان نشان داد که اساساً نهاد بیمه بر آمده از یک نگرش غیر توحیدی نسبت به عالم است. در این نگرش، افراد برای کسب اطمینان، خدا را کافی نمیبینند و به نهاد بیمه توکل میکنند.
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
✅نهادینهسازی زکات باطنی
• طبق فرمایش ائمه، زکات بر دو قسم است: ظاهری و باطنی. زکات باطنی، یعنی «چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.» جامعه اسلامی برخلاف جامعه تفردگرا (Individualism) یک جامعه رحمی و تکافلی است. درحقیقت بین مومنین رابطه برادری و اخوت برقرار است؛ آنها از احوالات هم خبر دارند و بر اساس ایثار و رحم و تعاون در نیکیها با کمکهای داوطلبانهشان از یکدیگر گره گشایی میکنند. مطمئناً در سایه روحیه سخاوتمندی و احسان، هیچگاه فقیر محتاج یافت نخواهد شد. از الزامات داشتن چنین جامعهای، تقویت بنیان خانواده و احیاء نهاد روستا و عشیره و ... است. متأسفانه نظم اجتماعی جدید که علتها و ریشههای معینی دارد، رابطه آشناییت و همسایگی را تقریباً از میان برده و همین امر «همبستگی اجتماعی» را به شدت تهدید میکند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
❎کنار زدن الگوی خیریه
• برخی گمان میکنند، با تقویت موسسات خیریه می توان بر مشکل فقر را فائق آمد. اما آیا به راستی موسسات نیکوکاری توانایی تأثیرگذاری بر بهبود احوال جامعه را دارند؟ عوام موسسات خیریه را مکانی برای انجام امور خداپسندانه و کمک به اقشار آسیب پذیر و نیازمند میپندازند. اما بهتر است بدانیم خواستگاه نهاد خیریه به غرب بازمیگردد و ریشه در فرهنگ اسلامی ما ندارد(خیریه نهاد طبیعی و بدیهی نیست.) ردپای شکلگیری خیریههای امروزی به اواخر دوران دولت رفاه کینز و پس از آن با نئولیبرالیزه شدن اقتصاد (بعد از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی) بازمیگردد. نباید دچار سوءتفاهم شد که افرادی که با نیت کمک کردن، به نهادهای خیریه میروند اشتباه میکنند. این نقد، نقد به ماهیت خیریه است نه به بدنه اجتماعی آن. موسسات خیریه عمل اجتماعی را به ابزاری برای «مصالحه طبقاتی» تبدیل میکنند تا از شورش قشر مستضعف جلوگیری شود. همچنین در جامعه سوداگری غرب، بخش عمدهای از خیریهها با هدف کسب اعتبار اجتماعی، نفوذ سیاسی، پولشویی، فرار مالیاتی و ... تأسیس میشوند و برخلاف ظاهر فریبنده، ارتباطی به نیات انسان دوستانه ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅تمکین به «قانون زکات» مصوب ۱۳۹۰
• «تأسیس دبیرخانه شورای مرکزی زکات» و «تدوین، تصویب و تأیید آییننامه قانون» مواردی است پس از گذشت سالها هنوز محقق نشدند. این دو مورد، جزء ارکان قانون به حساب میآیند و عدم اجرای این دو، ابداً قابل اغماض نیست.
❎ممانعت از قانونگریزی و قانونشکنی
• تخلف از قانون نظام جمهوری اسلامی، تخلف از احکام شرع است و عقوبت اخروی را به دنبال دارد. متاسفیم که عدم پایبندی دستگاهها به قانون زکات مصوب ۱۳۹۰ مصادیق دارای متعددی است. به تدریج فهرست این تخلفات به همراه مستندات، رسانهای میشود و در صورت لزوم از مراجع رسمی و قضایی پیگیری خواهیم کرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅تحقق مناسبات شرعی فطریه حکومتی
• همانطور که «نماز عید فطر»، نماز حکومت است و ائمه جماعات باید اذن ولی فقیه را برای اقامه این نماز داشته باشند؛ «زکات فطره» نیز از شئونات منصب امامت و ولایت محسوب میشود و حاکمیت از طرف خداوند مأمور است تا با گرفتن زکات از اموال مردم، آنها را پاک و تزکیه سازد. حکومتی بودن زکات فطره سه ساحت متفاوت از هم دارد:
۱. تعیین مقدار و جنس و نرخ رسمی فطریه توسط حکومت انجام شود.
۲. وظیفه تصدی حوزه اجرایی(گردآوری و توزیع) زکات فطره تنها بر دوش حکومت باشد.
۳. الزامی بودن زکات فطره از دو جهت: لزوم پرداخت آن توسط مکلفین و لزوم جمعآوری و رساندن آن به مستحقان توسط دستگاه حاکمیتی.
❎مبارزه با انحرافات در مورد موضوع فطریه
• فروکاست زکات فطره به یک عمل خیریهای آن هم در سطح خرد، تلقی شدن به یک امر مناسکی آیینی و مقدسمآبی - یعنی از درون تهی کردن این نهاد متعالی که قطعاً مقاصد اصلی را نمیتواند محقق کند و ناکارآمدی را به دنبال دارد - خواهد بود. به هر حال، همه ساله در این یومالله عزیز، با یک هرج و مرج گسترده در رابطه با فطریه مواجه میشویم که با مقاصد و شأن دین همخوانی ندارد اما به نام دین رخ میدهد. بدونتعارف، وجود تشتت چه در مسئله اعلام مقدار زکات فطره و چه در تصدی اجرایی، نتیجه اعتقاد عملی به «جدایی دین از صحنه اجتماعی» میباشد. امروزه شاهد این هستیم که برخی از اشخاص و نهادها به خود حق میدهند، زکات فطره را به قصد توزیع، جمعآوری کند. این اقدام نهتنها خلاف شرع است بلکه واضحاً تخلّف از قانون نظام جمهوری اسلامی (قانون زکات مصوب ۱۳۹۰) نیز محسوب میشود. متأسفانه اوضاع نابهسامان فعلی همچنان ادامه دارد و بایستی هر چه سریعتر این بحران، خاتمه پیدا کند.
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
✅ لزوم تشکیل «جمعیت عاملین زکات»
• فرمان الهی «خد من اموالهم صدقه» به حکومت اسلامی، ایجاب میکند جمعیت عاملین صدقه تشکیل شود. «عامِلین صدقه» همان کارگزاران تعیین شده از سوی حاکم اسلامی هستند که مأمور گردآوری، تخصیص و امور مربوط به این دسته از صدقات میباشند. محاسبات پیچیده، ارزیابی و شمارش مقدار صدقه، ارسال مقادیر آن به مراکز حکومتی و هزینه کردن آنها از جمله اموری هستند که بر دوش این کارگزاران قرار دارد. أجرتالعمل این افراد از محل بودجه مورد نظر تأمین میشود.
❎ پرهیز از اقدامات غیرشرعی در مناسبات اجرایی زکات
• آیهای با متن «خُذوا مِن أَموالِهِم صَدَقَةً ... !» از جانب خداوند بر پیامبر نازل نشده است. پذیرفتنی نیست، درست در زمانی که نظام اسلامی برقرار است، افراد و نهادهای مختلفی به جمعآوری و تخصیص زکات مبادرت داشته باشند چرا که دخالت در وظایف حکومتی به شمار میرود. همچنین تجهیز و تخصیص زکات، دارای ضوابط معینی است و باید مطابق آن عمل کرد. هر گونه اقدام(گردآوری و تخصیص) خارج از چارچوبی که برنامه اسلام تعیین کرده، محکوم است. متاسفانه اظهاراتی شنیده شده مبنی بر اینکه، نباید حق عاملیت از محل زکات باشد! این اعلام موضع خلاف نص صریح قرآن است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ تأسیس نهاد حکومتی زکات
• از ذکر مفهوم زکات در کنار مفهوم نماز در قرآن، میتوان به اهمیت و جایگاه ویژه آن در شریعت پی برد. این امر خطیر، امروزه به یک دستور کوچک خرد تبدیل شده است؛ لذا بایستی زکات در راستای جامعهسازی ، از یک امر حاشیهای و فردی اخلاقی صرف خارج شود و به متن زندگی اجتماعی راه پیدا کند و بخش فریضه آن به یک امر حکومتی و جمعی قانونی مبدل گردد که اینکار با ایجاد نهادی رسمی و با تشکیلات منسجم، تحقق مییابد. نهاد حکومتی زکات زیر نظر ولی فقیه تعریف میشود. این نهاد سه حیطه مسئولیتی را دنبال میکند: ۱. فرهنگسازی و نهادینهسازی مکتب و گفتمان زکات ۲. نظارت و بسترسازی برای تحقق زکات باطنی در سطح جامعه ۳. اداره جمعیت عاملین زکات و اعمال سیاست بینیازسازی فقرای جامعه.
❎ تعیین سرنوشت سایر نهادها در نسبت با نهاد حکومتی زکات
• همزمان با شکلگیری نهاد حکومتی زکات، برخی نهادهای انقلابی نظیر «کمیته امداد امام(ره)»، «سازمان اوقاف و امور خیریه»، «بنیاد برکت» و ... در این نهاد ادغام شوند. از طرفی نظارت و سامانیابی تمام فعالیتهای محرومیتزدا به این نهاد محول گردد و تمامی پوششهای تأمین کفایت زندگی در سازمانهایی همانند بنیاد مسکن یا بنیاد شهید و ... به نهاد حکومتی زکات واگذار شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ احیاء «خمس» به مثابه بودجه حکومت اسلامی
• متأسفانه امروزه همانند روال دوران طاغوت، «خمس» یکی از منابع مالی اصلی حوزههای علمیه به حساب میآید. هرچند دیر است اما این قضیه باید هر چه زودتر به طور جدی مورد بازنگری قرار گیرد. چراکه با وجود حکومت اسلامی، استمرار روال سنتی (دوران طاغوت) برای تأمین مالی حوزههای علمیه هیچگونه توجیهی ندارد. «خمس» نیاز دارد به ایجاد نظام دقیق و متمرکز حکومتی برای اداره اسلامی کشور. پیش از این گفتیم، خمس جزء ساختار نظام مالیه حکومتی اسلامی است و برای اداره جامعه تشریع شده است.
❎ تغییر در بودجه مورد نیاز حوزههایعلمیه
• محتملاً امروزه بزرگترین منبع مالی حوزههایعلمیه را خمس یا به عبارت دقیقتر سهم امام تشکیل میدهد که پاسخگوی هزینههای گوناگونی است. مثلا یکی از بارزترین آنها، شهریههایی است که برای طلاب درنظرگرفته شده تا معیشت حداقلی آنها تأمین شود. با توجه به اینکه خمس هنوز حکومتی نیست از این حیث عموماً استقلال مالی حوزهها حفظ شده است. مسئله حساس اینجاست که اگر بنا باشد خمس به عنوان بودجه حکومت اسلامی راهاندازی شود، و همچنان روی استقلال مالی حوزه اصرار داشته باشیم، چه راه حلی پیشنهاد میشود؟ مطمئناً درنظر گرفتن بودجه (به مثابه دخالت و نه حمایت) توسط حاکمیت از محل خمس برای حوزههایعلمیه، در تناقض کامل اصل استقلال قرار دارد. به نظر میرسد با پدید آمدن این شرایط متفاوت، حوزه ها بایستی رویه سنتی خود را اصلاح کنند بدینمعنا که تکیه مالی آنها به منابع مالی دیگری غیر از خمس باشد یعنی بازگشت اوقاف به حوزههایعلمیه و استفاده از ظرفیت وقف برای تامین مالی؛ حمایت و پشتیبانی مالی مردم و حکومت؛ ایجاد درآمد از طریق فعالیتهای فرهنگی و مرتبط با کارویژه حوزههایعلمیه و … .
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
🔹سخن پایانی:
• اگر مطالبه احیاء جامع زکات به یک مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شد، یعنی این حرکت به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، به اذن الله استمرار مییابد و در نهایت به پیروزی میرسد؛ در غیر این صورت هرگونه طرحی محکوم به شکست است.
• یادآور میشویم که منشاء آغاز جنبشها، اذن و اجازه افراد نیست بلکه این حرکتها از برانگیختگی قلبی یک یا چند نفر شروع میشود و به دیگران تسری پیدا میکند. اشخاصی که این جنبش را راهاندازی کردند تنها برای تقرب الهی و به خاطر وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر قیام کردهاند. در یک کلام، جنبش مردمی احیاء زکات متعلق به همه کسانی است که مخلصانه برای آرمان احیاء زکات قدمی بردارند.
• به امید خدا این جنبش مهم اجتماعی به گونهای عمل خواهد نمود که الهام بخش حرکتهای آزادهخواهانه در تمامی اقصی نقاط عالم باشد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
شهید آوینی:
«کسانی که مأمور به تحول در عصر خویشاند، اگر از قواعد عصر خودشان تبعیت کنند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد.»
شهید بهشتی:
«انقلاب ما انقلاب آرمانهاست نه انقلاب تسلیم به واقعیتها. ما انقلاب کردیم که واقعیتها را عوض کنیم، نه اینکه واقعیتها را هرچه هست بپذیریم.»
➖➖➖➖➖➖➖➖
امام خمینی:
«اسلام یک چیزی نیست که برای یک طرف، قضیه فکر کرده باشد. اسلام در همۀ اطراف قضایا حکم دارد. تمام قضایای مربوط به دنیا، مربوط به سیاست، مربوط به اجتماع، مربوط به اقتصاد، تمام قضایای مربوط به آن طرف قضیه که اهل دنیا از آن بیاطلاعند. بیشتر در این معنا پافشاری دارد که همۀ احکامش یک احکام مخلوط به سیاست است؛ نمازش مخلوط به سیاست است؛ حَجش مخلوط به سیاست است؛ زکاتش سیاست است، ادارۀ مملکت است؛ خُمْسَش برای ادارۀ مملکت است.»
۱۳۵۸/۶/۲۶
امام خامنهای:
«الزَّكاةُ تَزِيدُ في الرِّزقِ» زکات رزق را زیاد میکند. وقتی زکات و صدقه در جامعه رایج شد. اقتصاد رونق میگیرد و همه قشرهای مردم برخوردار میشوند.»
۹۷/۱۱/۱۴
امام خامنهای:
«جنبهی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیلالله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظامساز است.»
۹۴/۱/۱
والسلام علیکم
قرارگاه جنبش زکات
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
مال حرام قاتل امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟
🔻«عریفها» چه کسانی بودند؟
#ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید
#عطایای_حرام
#نظام_مالی_نامشروع
🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ...
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ 💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
• اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا میرفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرامخواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آنها، شکمهایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یکباره تصمیمشان تغییر یافت و بیعتشکنی کردند. نه تنها علیرغم خواسته اولیهشان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند.
• متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم میگویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگیتان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را میرساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» میباشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمیشود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عربهای کوفه پرداخت میکرد. بنابراین امامحسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است.
• شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب میآمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غربگرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش میزنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق میکند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیهها» گردآوری شده اطلاق میگشت. باتوجه به اینکه در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمینها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآنکریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر میرسد.
• با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» میتوان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آنها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والیهای تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاستهای خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امامعلی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهریشان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد.
• برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه میشود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمیگشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰حلقات جنبش زکات
• پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط کشور «حلقات جنبش» فعال شوند. بدین منظور بزرگوارانی که مایل هستند در حلقه محل سکونتشان عضو باشند، برای نامنویسی به شناسه @Zakat_info مراجعه نمایند.
• چنانچه تعداد اعضای یک حلقه به حد نصاب رسید، از طریق همین شناسه تشکیل حلقه و نام سرگروه به اعضای حلقه اطلاع داده خواهد شد.
دو نکته مهم در مورد حلقات جنبش:
۱. هر حلقه بایستی با هماهنگی بسیج فعالیت نماید.
۲. لازم است اعضای حلقه حداقل هر ماه یک جلسه حضوری با یکدیگر داشته باشند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۶/۳۱
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
درهم و دینار.mp3
11.68M
حجتالاسلام علی کشوری(دبیر الگوی اسلامی پیشرفت):
🔹«درهم» و «دینار» پولهای اسلام هستند.
🔻پول امروز، شرعاً قابل قبول نیست
🔻مسئله نصاب زکات و میزان دیات
📎منبع:
گزیدهای از جلسه۶ فقهالمکاسب ۱۳۹۸/۶/۲۷
@olgou4
@matanevesht
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔔 (انتشار دیدگاه آقای کشوری در این زمینه، الزاماً به منزله تأیید و همسویی با تمام نظراتی که مطرح کردند، نیست. بلکه به دنبال آشنانمودن مخاطبین با مسئله و اهمیت آن هستیم.)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰حلقات جنبش زکات • پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط
💠✍در تبیین چرایی حلقات جنبشی|
• پیگیری مطالبات و تشکیل تدریجی یک جریان قوی مردمی مستلزم نقشآفرینی نیرویهای با انگیزه و فعال در صحنه عمل میباشد. هماکنون چنین ظرفیتی در استانهای مختلف کشور مشاهده میشود و فضا مستعد شکلگیری هستههای تشکیلاتی در رابطه با موضوع «احیاء زکات» است.
• افرادی که با «مطالبات کلان جنبش» یا «نظام مسائل احیاء زکات» آشنا هستند به خوبی میدانند موضوعات مورد توجه جنبش تا چه اندازه حساب شده، دارای اولویت و ضریب اهمیت بالاست. اگر بتوانیم با فراهمسازی بستر مناسب، علاقهمندان حوزه «پیادهسازی الگوی معیشت اسلامی» را گرد هم بیاوریم، منجر به همافزایی شده و به همین نسبت کیفیت و وسعت اقدامات جنبشی افزایش خواهد یافت.
• امید میرود حلقههای جنبش، این بستر مدنظر را آماده کند که به موجب آن اولاً اعضای دغدغهمند در هر منطقه یکدیگر را پیدا کنند و بشناسند. ثانیاً سطح معلوماتشان را در مورد موضوع احیاء زکات ارتقاء دهند. ثالثاً برای انجام فعالیتهای میدانی نظیر برپایی غرفه، پخش تراکت و ... طرح و برنامه بچینند و عمل کنند. طبعاً در راستای کار تشکیلاتی و هماهنگی بین اعضا، فعالیتها منظمتر و کارآمدتر خواهد بود و ما را زودتر به نتیجه میرساند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۷/۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست #اختصاصی_جنبش 🔰 همانطور که قبل
#یادآوری_مسأله
#زکات_طلا_و_نقره
▪️پیام reply شده، طرح مسأله ما بود. ابتدا طی چند پست، دیدگاه اول را مورد بررسی و نقد قرار دادیم و حالا نوبت به توضیح نگاه دوم میرسد.
🔹آیا حذف مبنای کالایی از پول، (فارق از موضوع زکات طلا و نقره) اقدامی قابل پذیرش بوده؟
🔸آیا میتوان گفت حذف مبنای کالایی از پول، یکی از دلایل اصلی تعطیلی زکات [ظاهری] محسوب میشود؟
🔹علت معافیت ثروتمندان از پرداخت زکات [ظاهری] چیست؟ آیا زکات در جامعه اسلامی مانند همتای خود یعنی نماز، نمیبایست به صورت واجب فراگیر ظهور و بروز پیدا کند؟
🔸 آیا واقعا دین اسلام نسبت به موضوع پول ساکت یا بیتفاوت مانده و برنامه مشخصی برای آن ارائه ننموده؟ چنانچه پاسخ منفی است؛ پس نظام پولی مدنظر شارع چگونه میباشد؟
➖➖➖➖➖
❇️جهت ارسال نظر:
رابط گروه بحث: @ZakatGroup
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
بروشور اربعین.pdf
2.36M
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🖨 نسخه ی قابل چاپ
(سیاه و سفید)
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمیشناختند ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی میکند در حال فروپاشی است ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 ایجاد #تمدن_اسلامی هدف نهایی ما است؛ راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد.
🔹 مراسم #اربعین را باید هرچه میتوانیم پُربارتر و معنویتر برگزار کنیم.
🔸 اهل فکر و فرهنگ برای عظمت این مراسم برنامهریزی کنند. هدف هر مسلمان باید امروز ایجاد «تمدن نوین اسلامی» باشد.
🔹️ ملتهای اسلامی ظرفیت عظیمی دارند که اگر از آن استفاده شود، امت اسلامی به اوج خواهد رسید. ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است. راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد. پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم.
[گزیدهای از فرمایشات امام خامنهای در دیدار جمعی از موکبداران عراقی؛ ۹۸/۶/۲]
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
✍ تحریف پول| بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
• پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به وضوح میدانستند که پول منشاء حکومتی دارد و شاید فهم وابستگی پول به حکومت مِن جمله بدیهیات آن زمان به حساب میآمد. مصداقاً قابل درک بود که اگر حکومتی فروبپاشد، پول آن حکومت هم بیاعتبار میشود. حتی برای روزگاری که سکههای طلا و نقره ضرب میشد، مردم عمدتاً بین اعتباری به نام پول و کالای طلا یا نقره فرق قائل میشدند. اما به مرور زمان با سیطره نگاه خاص «اقتصاد بازار»، مفهوم و خاستگاه اصلی پول کاملاً #تحریف شد.
• و اما اصل ماجرا: فهم این واقعیت که پول به عنوان یک عنصر بسیار مهم در عرصه اجتماعی، حاصل وضع حکومتی میباشد با نگاه مکتبی جریان اصلی اقتصاد سازگاری نداشت. نگاهی که بر اساس مکتب لیبرالیسم، حکومت را شر اجتنابناپذیر قلمداد میکرد و برای آن نقش به سزایی در اقتصاد قائل نبود.(مداخله دولت در اقتصاد وضع را بهتر نخواهد کرد) در این نگرش، حاکمیت مصداق کلان زور و دستور و محدود کردن آزادیها و در نقطه مقابل نهاد بازار [همچون دموکراسی در سیاست]، به مثابه قرارگاه آزادیهای فردی در تصمیمگیری شناخته میشد؛ آنها معتقد بودند: «بازار، بهترین و کارآمدترین مکانیسم تخصیص و توزیع میباشد». به همین علت نیز نسخه لسهفر (وِلَش کن خودش درست میشود) همیشه مورد علاقه جماعت طرفدار اقتصاد متعارف بوده است.
• طبق فلسفه ساینس، فیزیکِ اقتصاد روگرفتی از طبیعت است تا توانایی تشریح پدیدارها و رخدادهای عالم واقع را پیدا کند. اما از آن جهت که نگاه مکتبی لیبرالی، برای بازار تقدس ویژهای قائل بود و در مقابل، حکومت را نوعاً مزاحم تلقی میکرد، این موضوع روی شناخت و تحلیل پول هم اثر مستقیم گذاشت؛ آنها سعی کردند با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند. اعلام نمودند: «خاستگاه طبیعی پول، نه حکومت بلکه پدیده ممتاز بازار بوده!»(۱.انکار نقش حاکمیت ۲.معرفی بازار به عنوان خاستگاه طبیعی پول)
• امروزه اگر از اقتصاد متعارف درباره منشأ پیدایش پول بپرسید، جواب خواهید شنید که در جوامع ابتدایی هنوز پول وجود نداشت، انسانها دیدند چیزهایی بیش از نیازشان در اختیار دارند و چیزهایی هم نیاز دارند که بقیه بیش از نیازشان دارند، لذا از تبادل پایاپای کالاها برای مبادله و به دست آوردن کالاهای مطلوبشان استفاده میکردند. تا به اینجا اقتصاد بهمثابه یک اقتصاد تهاتری (Barter economy) به تصویر کشیده میشود.
• سپس به مرور زمان، مردم به این جمعبندی میرسند که برای کاهش هزینههای مبادله، برخی از کالاهای با دوام را به عنوان واسطه قرار دهند تا داد و ستدهای بازار روان شود. به عبارتی بالاخره پول به مثابه کالا بهصورت خودبهخودی از دل بازار در جامعه ظاهر میگردد. رفته رفته، مردم دریافتند فلزات طلا و نقره میتوانند واسطههای خوبی در مبادلات بازاری باشند، چرا که پایداری آنها بیشتر بود و نقل و انتقال آنها راحتتر انجام میگرفت.(علت ضرب سکههای متحدالشکل توسط حکومتها صرفاً برای ایجاد نظم بوده وگرنه مستقلاً موضوعیت نداشته) بعدها با توسعه تجارت، جامعه به حجم وسیعی از پول نیاز پیدا کرد و چون اسکناس حمل و نگهداری آن بسیار امنتر و راحتتر بود جای سکهها را گرفت!
• روا نیست که همین جا به یک شیوه مرسوم شرح مدل تاریخی در غرب اشاره نکنیم. در علوم اجتماعی غربی گاهاً دیده میشود که نظریهپرداز، مبنای ارائه مدل تبیین تاریخ را از روی شواهد مستند و سایر دلایل متقن، استخراج نکرده است بلکه به صرف اینکه خیالپردازی و قصه گوییاش انسجام بیشتری در نزد دیگران به نظر برسد و یا از جذابیت بیشتری برخوردار است، گمان میرود به واقعیت نزدیک باشد!(قبل از بررسی شواهد تاریخی، ابتدا نظریه داده میشود و سپس میگویند که دلالت موافقت با نظریه این است که تحول تاریخی باید به همین صورت رخ داده باشد) مثلاً در کتابهای درسی خواندهایم که انسانهای اولیه ابتدا غارنشینان رها بودند و برای تهیه غذا به شکار میرفتند، سپس با فراگیری کشاورزی در کنار رودها سکونت یافتند تا همانجا با پیشه زراعت، غذا فراهم کنند بعدها متمرکز شدند و روستاها را پدید آوردند، با اتحاد روستاها برای دفاع از منافع اجتماعی، حکومتهای اولیه را تشکیل دادند! با بزرگتر شدن روستاها، شهرها ایجاد شدند! و ...
• حواسمان باشد، چنین توصیفاتی اساساً از دل شواهد تاریخی، بیرون نیامده بلکه صرفاً محصول داستانپردازیهای صاحب نظریه است و چون انسجام دارد، مخاطب احتمالاً فریب میخورد که این ماجرا مطابق با واقع بوده باشد. این قضیه بر تاریخچهای که اقتصاد متعارف از پول روایت میکند، هم صادق است.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش نخست #اختصاصی_جنبش • پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به و
✍ تحریف پول| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
• به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاسیک و نئوکلاسیک اقتصاد دارد. این مکاتب، به عنوان جریان غالب و متعارف علم اقتصاد، پول را اختراعی صرفهجویانه میدانند که به عنوان جایگزینی برای مبادلات پایاپای و برای روانکردن(تسهیل) داد و ستدهای بازار ایجاد شده است.
• به هر حال نظرگاه پولی مشهور برای ما که نگاه اسلامی را دنبال میکنیم، قابل استفاده نیست زیرا این نگرش بر اساس پیشفرضهای مکتب لیبرالیسم شکل گرفته و همچنین در توضیح صادقانه از پول به ما هو پول، عاجز است. پول برخلاف ادعای دروغین اقتصاد متعارف، هیچگاه از دل بازار رقابتی به وجود نیامده و همیشه در تاریخ بشریت منشاء حکومتی داشته است.
• در متون اقتصادی بر مبنای همین دیدگاه اغلب گفته میشود که پول دارای سه کارکرد میباشد:
۱.وسیله مبادله
۲.سنجه ارزش
۳.ذخیره ارزش
• متأسفانه بسیاری - کارکردهایی که اقتصاد متعارف برای پول برمیشمارد - را بدیهی و غیرقابل خدشه میپندارند؛ درحالی که هر سهی این موارد، از دلالتهای پذیرش ادعای کلی اقتصادبازار در مورد پول میباشد.
• به زعم این دیدگاه، نارساییهای مبادلات تهاتری موجب شد تا جامعه یکی از کالاها را به عنوان وسیله مبادله یا همان پول، انتخاب کند. اجازه دهید با یک مثال، ادعای تفکر اقتصادبازار را توصیف کنیم: فرض بفرمایید؛ آقای جمشیدی خواهان ۵ تخم مرغ است. او میتواند با واگذاری مازاد نیاز خود یعنی مثلاً یک کیلوگرم آرد، تخم مرغهای مورد نیازش را تأمین کند. برای چنین کاری آقای جمشیدی در بازار باید فردی را بیابد که نه تنها عرضهکننده تخم مرغ باشد، بلکه آرد هم بخواهد. قاعدتاً یافتن چنین فردی، دشوار و زمانبر است و حتی شاید لازم باشد چندین مبادله غیرضروری انجام شود تا کالای مورد نیاز فرد عرضهکننده تخم مرغ، فراهم گردد. علاوه بر معضل «عدم همزمانی و انطباق خواستها»، آقای جمشیدی با مشکلاتی از قبیل «فسادپذیری کالاها»، «هزینههای حمل و نگهداری»، «غیرقابل تقسیم بودن برخی کالاها» و ... نیز روبرو است. در یک کلام، هزینههای مبادله در یک اقتصادتهاتری بسیار بالاست.
• حال چنانچه فعالین بازار روی یک کالا همانند طلا توافق کنند، مشکلات مطروحه حل خواهند شد. آقای جمشیدی به راحتی مازاد نیاز خود را که همان یک کیلوگرم آرد است، در ازای طلا میفروشد و سپس با همان طلا، ۵ عدد تخم مرغش را از بازار تهیه میکند. فراموش نکنیم که آقای جمشیدی هرگز متقاضی طلا نبود بلکه میخواست ۵ عدد تخم مرغ تهیه کند؛ او صرفاً برای انجام مبادله مدنظر خود(مبادله آرد و تخم مرغ)، از طلا استفاده کرد. از این جهت، کالای طلا (پول) با ایفای نقش واسطه، بین خرید تخم مرغ و فروش آرد فاصله میاندازد تا افراد بتوانند راحتتر با یکدیگر مبادله کنند. پس طبق این تصور، پول «وسیله مبادله» است و همانند کاتالیزور صرفاً فرآیند را تسریع میبخشد.
• تفکر اقتصادبازار، پول را چاره معضل فراوانی نسبتهای قیمتی هم میداند. طبق این دیدگاه در اقتصادتهاتری، بایستی کنار هر کالا یک کتابچه قطور قرار داد تا قیمت یک کالا را بر حسب هزاران کالای دیگر بیان کند! در حالی که اگر یکی از این کالاها به عنوان معیار سنجش ارزش مشترک تعیین شود، هر کالایی تنها یک قیمت خواهد داشت. برای همین تفکر اقتصادبازار کارکرد دوم پول را «سنجه ارزش» معرفی میکند.
• ظاهراً تا پيش از مارشال، اقتصاددانها بر اساس کارکرد وسيله مبادله بودن پول تحلیل میکردند؛ اما به واسطه اینکه مارشال و پيگو نظريه تقاضای موجودی نقد مكتب كمبريج را کامل کردند، بر نقش پول به صورت وسيله «ذخیره ارزش» تأكيد شد. در این دیدگاه پول که وسيله مبادله است، مجزا نمودن خريد را از فروش ميسر ساخته و میتواند به صورت وسيله ذخيره موقت ارزش، در فاصله ميان فروش یک كالا و خريد كالای ديگر عمل كند.
پینوشت۱: نظرگاه پولی اقتصادبازار، همواره مورد علاقه لیبرالهای اقتصادی اعم از لیبرالهای کلاسیک و متأخر (مکتب اتریش) میباشد.
پینوشت۲: اکثر مقالات، تحلیلهای کارشناسان، ویدئوهای اقتصادی(مستند و ... ) راجع به پول در چارچوب لوازم طرز تفکر اقتصادبازار تدوین شده است.
پینوشت۳: مایه تأسف است که جمعی از صاحب نظران اقتصاداسلامی به خاطر امهال و اوج بیدقتی با همین ادبیات غربی، پول را میشناسند. قصه تخیلی تاریخچه پول و حتی باور به افسانه پول کالایی، من جمله موضوعاتی است که بدون هیچ حساسیتی ترویج میشود و به پیشفرضهای لیبرالی آن اصلاً توجهی صورت نمیگیرد.
پینوشت۴: از آن جایی که تفکر اقتصادبازار حقیقت پول را وارونه جلوه داده؛ بایستی به دنبال نظرگاه پولی بدیل باشیم.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
روایت #اقتصاد_بازار
🔹تفکر اقتصادبازار بر اساس پیش فرضهای مکتبی لیبرالی معتقد است:«خاستگاه اولیه پول، حکومت نبوده بلکه از دل پدیده مقدس بازارآزاد ظاهر شده است.»
🔸طبق این نظرگاه معروف، در بازارهای تهاتری اولیه یک کالا (نقدشوندهترین یا خوشفروشترین کالای بازار) تحت انگیزههای نفعطلبانه عاملان، به طور خودجوش به «واسطه مبادله» تبدیل میشود و این مفهوم اولیه «پول» است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
روایت #اقتصاد_بازار 👇
🔹«کالاهای بادوام نظیر نمک، دندانِ نهنگ، غلات، صدف و ... پولهای جوامع ابتدائی، به شمار میرفتند.»
🔸«به مرور زمان مردم دریافتند طلا و نقره میتوانند واسطههای بهتری در مبادله باشند؛ چرا که هم پایداری آنها بیشتر بود و هم نقل و انتقال آنها راحتتر انجام میگرفت. پس دو کالای طلا و نقره در برههای از تاریخ، پول جوامع به حساب میآمدند.»
🔹«پولهای گذشته، کالا بودند با پول امروز که اعتبار حکومتهاست، ماهیتاً متفاوت میباشد.»
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
🔰مدل تعادل عمومی والراس
(General equilibrium theory)
• به عقیده والراس، پول یک شمارنده (Numeraire) است و در برابر همه کالاها و خدمات قرار میگیرد. بر اساس ادعای والراس «معیار ما از ارزش باید کمیتی مشخص از یک کالای داده شده باشد»(والراس، ۱۹۵۴م، ص۱۸۸)، که در این تحلیل واقع nاُمین کالا به عنوان سنجه ارزش در نظر گرفته میشود.
• او در این نظریه صراحتاً پول را در ردیف دیگر کالاها قرار میدهد. در حقیقت اقتصاد نئوکلاسیک که از والراس پیروی میکند، شمارنده را به عنوان یک شیء فیزیکی مورد توجه قرار داده است.
• در تحلیل والراس با حضور پول که nاُمین کالاست، تنها کافی است (n-1) قیمت نسبی را بدانیم که در ارتباط با ملاک سنجش ارزش قرار گیرد. به بیان هیکس «هر یک از n-1 کالای دیگر هم میتوانست شمارنده [پول] در نظر گرفته شود»(هیکس، ۱۹۶۷م، ص۳).
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
▪️تلقی کالایی از پول
👤فیشر(اقتصاددان مشهور):
«هر کالایی که پول نامیده میشود باید بطور عام در مبادلات مورد پذیرش قرار گیرد، و هر کالایی که بطور عام در مبادلات مورد پذیرش است باید پول نامیده شود» (فیشر، ۱۹۳۱م، ص۲)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
• یکی از دلالتهای سیاستی پذیرش نظرگاه پولی اقتصادبازار، اعتقاد به «لزوم ثابت بودن ارزش پول» میباشد.
• به طور مشخص، طرفداران تفکر اقتصادبازار یک تراژدی معروفی را روایت میکنند؛ که البته شاید شما هم شنیده باشید: «کارگر زحمتکشی بابت کار طاقت فرسا دستمزد خود را گرفته و طبعاً آن را همان لحظه خرج نمیکند. وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به بازار میرود، به خاطر کاهش ارزش پول نمیتواند معادل خدمتی که به جامعه ارائه کرده بود، کالا یا خدمت تحویل بگیرد. اگر پول ارزش ثابتی داشت، به او ظلم نمیشد!»
• در نگاه کلی، فهم پول به مثابه «قدرت خرید» یا حتی «طلب از جامعه» جزء دلالتهای پذیرش نظرگاه پولی رایج میباشد. چراکه طبق این دیدگاه، فروشنده کالا در بازار معادل همان میزان ارزش کالایی که فروخته، باید بتواند از جامعه کالا بخرد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat