eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
281 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ حقیقت پول| بخش سوم #اختصاصی_جنبش 🔹واحدپولی متغیر و ثابت: ◾️ج) چرا اندازه‌ی واحد پولی را تقلیل
✍️ حقیقت پول| بخش چهارم 🔹واحدپولی متغیر و ثابت: ◾️د) ضرورت ضمیمه شدن کالا به واحد پولی: • شاید چاره‌ی مشکل، ساده به نظر برسد که تنها کافی است شماره نقدینگی را ثابت کنیم تا غارت اموال مردم از طریق تقلیل واحد پولی ناممکن شود. مثلاً اگر شماره نقدینگی کشور هم اکنون ۲۳۰۰هزار میلیارد تومان می‌باشد کاری کنیم تا این عدد برای همیشه ثابت بماند. مسئله این‌جاست که همان غارت‌گری، خودش ضامن حیات این نظام پولی است! تصور کنید که برخلاف وضع امروز، داشته‌های ریالی آب نرود و از منفذی، پول به ظاهر جدید پدیدار نشود. به دنبال این شرایط، حبس ریال توسط برخی از افراد سودجو به امید افزایش ارزش آن یا همان محروم کردن جامعه از نقش اساسی پول، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در واقع تبعات منفی اقتصادی، سیاسی و ... این اقدام چنان سنگین و وحشتناک است(که کمترین آن رکود مطلق در بازارها است) که شاید ترجیح ما همان بقای غارت‌گری مدنظر بر تثبیت واحد پولی باشد. • اما راه سومی هم وجود دارد و آن ضمیمه کردن یک کالا به واحد پولی است. به عنوان مثال: اگر یک گرم نقره به اعتبار ریال ضمیمه کنیم مشروط به این‌که بر ثابت باقی‌ماندن این یکای سنجش(ریال) نیز ملتزم باشیم، غارت‌گری به روش تقلیل واحد پولی را متوقف کردیم و در عین حال نظام پولی ما پایدار خواهد بود چرا که ثروت نقدینگی برخلاف وضع موجود(که همواره ثابت است)، متناسب با شرایط می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. ▪️چند نکته مهم: • نکته اول: فلز «طلا» و «نقره» ویژگی‌هایی دارند که از جهات مختلف به نسبت سایر کالاها برای اینکه به واحد پولی ضمیمه شوند، مناسب‌تر هستند. مثلاً با دوامند بدین جهت محموله پول به مرور زمان کم نخواهد شد؛ چون فلزند همگن نیز هستند پس محموله‌های پول را می توان یکسان قرار داد؛ به این‌خاطر که کمیابی‌شان به نسبت سایر اشیاء، نزد مردم همیشه گران‌بها بوده همین امر باعث شده تا جابه‌جایی و نگهداری آن‌ها بسیار آسان و کم‌هزینه باشد و ... . • نکته دوم: ضمیمه کردن کالا به واحد پولی لزوماً به معنای ضربِ سکه و عدم استفاده از بستر دیجیتالی نیست. کالای ضمیمه شده به پول می‌تواند نزد حاکمیت ودیعه‌گذاری شود و صاحب پول، عدد مبلغ را در حساب پولی خود ببیند. • نکته سوم: رعایت یکای اندازه گیری پرداخت بسیار مهم است و هیچ کس ولو حکومت، حق ندارد محموله کالایی پول را کاهش دهد. • نکته چهارم: ضمیمه کردن یک کالا به واحد پولی بدین معنا نیست که ارزش واحد پولی به کالا بازگردد. فرضاً اگر محموله‌ی ریال، یک گرم نقره باشد، لزومی ندارد قیمت یک گرم نقره، یک ریال باشد. همچنین باید توجه داشت، نقره، یک کالاست و ریال، پول است به عبارتی نقش و جایگاه هر کدام با یکدیگر فرق دارد.(بدیل هم به حساب نمی‌آیند.) 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠پول‌های اسلام؛ درهم و دینار شرعی 🔰امام خامنه‌ای: «اصلاً پول چیست؟ درهم و دینار كه این همه در ابواب مختلف فقهی - مثل زكات و دیات و مضاربه - اسم آن‌ها آمده، چیست؟ باید به موضوع درهم و دینار پرداخت و باید تكلیف آن روشن شود.»(۱۳۷۴/۰۹/۱۳) 🌑«درهمِ شرعی»: پول اولِ اسلام که حامل ۲/۹۸۲ گرم نقره (۰/۷ مثقال شرعی) است. 🌕«دینارِ شرعی»: پول دومِ اسلام که حامل ۴/۲۶۵ گرم طلا (۱ مثقال شرعی) است. 🔻نکات: ۱. در زبان عربی به پول، «نقد» می‌گویند و منظور از نقدین همان درهم(نقد اول) و دینار(نقد ثانی) است. ۲. بر اساس نصوص و احکام شرعی، معیار در میزان زکات و دیات «نقره» است. در واقع طلا و سایر کالاها در عرض نقره قرار می گیرند. ۳. بدون وجود «پول حامل نقره»، اجرای « نقره و طلا» و همچنین اجرای صحیح «حکم دیه» امکان ندارد. ۴. امام صادق(ع): «ای مفضّل! در این اشیا و موجودات در عالم که رافع نیاز انسان هستند اندیشه کن ... طلا و نقره برای معامله و پس‌انداز نمودن .... آفریده شد.»(توحید المفضَّل: ج۱، ص۸۵) ۵. امام صادق(ع): از او (پدرم) درباره دينارها، درهم‌ها و وظیفه مردم در رابطه با آن دو، پرسيده شد. ایشان(امام باقر علیه السلام) فرمودند: «آن‌ها [دینارها و درهم‌ها] مهرهای خداوند در زمین او هستند. خداوند آن‌ها را مایه سامان‌یابی [زندگی و گذران امورشان] مردم خویش قرار داد. به وسیله آن‌هاست، که شئون مردم و نیازهایشان برپا می‌گردد.»(أمالی الطوسی: ج ۲، ص ۱۳۳) ۶.«درهم» و «دینار» در واقع اعتبار محض حاکمیت اسلامی هستند که برای جامعه به عنوان «وسیله‌ی پرداخت» دارای «مقبولیت همگانی» می باشند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
◀️ نگاهی به تاریخچه محموله پول: • در گذشته پول‌ها با خود، مقادیری فلز نقره یا طلا (در قالب سکه) حمل می‌کردند و حکومت‌ها که عهده‌دار ضرب مسکوکات بودند گاهی اوقات با کاهش محموله‌ی پول در عمل یکای اندازه‌گیری پرداخت را تقلیل می‌دادند. مثلاً وقتی یک امپراطوری در تأمین هزینه‌های یک جنگ فرسایشی ناتوان می‌شد، برای جبران کسری منابع مالی ناچاراً محموله پول نزد خود را تقلیل می‌داد.(به عنوان مثال فرض کنید که هر سکه در واقع یک گرم طلا بوده و این حکومت صد هزار سکه طلای نزد خود را ذوب می‌کند. بعد از افزودن ناخالصی(۵۰ هزار گرم مس) سکه‌های جدید که هم وزن سکه‌های قبلی بودند را ضرب می‌نماید تا تعداد به ۱۵۰ هزار سکه برسد.) مردم با اینکه می‌دانستند محموله اصلی پول‌های موجود با هم تفاوت دارد اما تا جایی که ارزش پول بالاتر از ارزش نوع محموله بود، بین پول‌ها فرقی قائل نمی‌شدند. به طور مثال درهمی که حاملِ دو گرم نقره بود با درهمی که با خود ۱/۹ گرم حمل می‌کرد چنانچه قیمت ۲ گرم نقره بیشتر مساوی یک درهم بود، از نظر عوام این دو درهم، در پرداخت‌ها فرقی با هم نداشتند و اتفاقاً همین امر زمینه تقلیل واحد پولی (کاهش محتوای محموله پول) را برای حاکمان فراهم می‌کرد. • با خاتمه یافتن دوران رنسانس (اواخر قرن ۱۶)، در طول قرن‌های هفدهم و هجدهم در اروپا و آمریکای شمالی شاهد پیدایش پدیده اسکناس هستیم. امری که از بانک‌های ونیز، آمستردام و استکهلم آغاز شد و در بانک انگلستان به صورت عینی درآمد. در فرانسه نیز البته پس از ماجرای جان لاو، اسکناس کاغذی در بانک دو فرانس (banque de france) عملاً مورد استفاده قرار گرفت. در واقع یک رسید معمولی که میزان بدهی بانک به دارنده آن را گواهی می‌داد، اعتبار آن توسط حکومت‌ها تصریحاً یا تلویحاً امضا شد تا برای جامعه‌ی تحت سلطه این حکومت، به عنوان «وسیله‌ی پرداخت» دارای «پذیرفتگی عمومی» باشد.(سندِ دین بانک به عنوان محموله پول قرار گرفت) این رخداد بسیار مهم موجب گشت، بانک‌ها شیوه جدیدی از بانکداری را در دستور کار خود قرار دهند. در حقیقت آن‌ها علاوه بر توانایی اعطای وام از محل مسکوکات فلزی، قادر بودند مبلغ وام را با چاپ اسکناس(بدهی بانک) تأمین کنند! (علت به وجود آمدن اسکناس این بوده که منفعت بانکداران مضاعف شود) البته این شیوه، توجه به یکسری تمهیدات را اقتضاء می‌کرد مبنی بر اینکه، بانک باید مراقب می‌بود تا ذخایر کافی برای پاسخگویی به تقاضای احتمالی تسویه از سوی طلبکارانش(دارندگان اسکناس) را داشته باشد. • پول حامل سند دین بود تا اینکه اوایل قرن بیستم، بلافاصله بعد از موج حاکمیتی شدن چاپ اسکناس (اینکه تنها حکومت‌ها قادر به چاپ اسکناس باشند و نه بانک‌ها) در سال ۱۹۷۱ رابطه دلار و طلا قطع شد(نقض پیمان برتون وودز توسط آمریکا) و عملاً از آن موقع به بعد هیچ پولی در جهان با خود محموله‌ای همراه ندارد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ حقیقت پول| بخش سوم #اختصاصی_جنبش 🔹واحدپولی متغیر و ثابت: ◾️ج) چرا اندازه‌ی واحد پولی را تقلیل
✍️ نهاد بانک: تنها پدیدآورنده‌ی تورم • وقتی نام پول برده می‌شود، اغلب به یاد «اسکناس» می‌افتیم؛ در نگاه اول بسیاری از ما گمان می‌کنیم که پول امروز، همان شیء‌های کاغذی است که توسط بانک مرکزی کشور چاپ می‌شوند! از طرفی وقتی عموم مردم به «سپرده بانکی» فکر می‌کنند، عددی که در حساب بانکی آن‌ها درج شده را دارای پشتوانه اسکناس می‌پندارند.(خیال می‌کنند که سپرده بانکی، اسکناس‌هایی است که بانک به عنوان امانت در اختیار دارد.) درحالی که پول امروز همان اعتباری است که اکثراً در حساب بانکی قرار دارد و تنها میزان اندکی از آن روی کاغذ و فلز حک شده است. به عبارتی سهم سپرده‌های بانکی از نقدینگی ریالی، ۹۷% و سهم اسکناس و مسکوک ۳% می‌باشد. • درست است که سپرده بانکی به لحاظ حقوقی یا حسابداری، بدهی بانک به اشخاص به حساب می‌آید که با پول قانونی کشور(اسکناس و مسکوک) تسویه می‌گردد اما همه ما می‌دانیم، عددی که در حساب‌های بانکی ماست همانند اسکناس، عملاً نقد است [و حتی به جهاتی از اسکناس مزیت دارد] بنابراین برای پرداخت‌هایمان نیازی نمی‌بینیم آن را به اسکناس تبدیل کنیم. پس می‌توان نتیجه گرفت که در واقعیت امروز، سپرده بانکی بدهی محسوب نمی‌شود! بلکه پولِ نقد است. به دلیل توسعۀ خدماتی نظیر اینترنت بانک، موبایل بانک، خدمات POS و … مردم ترجیح می‌دهند پرداخت‌هایشان را با سپرده بانکی انجام دهند و پول‌شان را به همین شکل نگهداری کنند؛ چرا که جابه‌جا کردن یا داشتن بایت‌های الکترونیکی به جهت امنیت و سهولت بر استفاده از اسکناس‌های کاغذی ترجیح دارد. به علاوه اینکه اصولاً قوانین مربوط به پول‌شویی، میزان دریافت اسکناس را محدود کرده‌اند؛ امروزه دریافت اسکناس از بانک‌ها به صورت قانونی از یک حد مشخص نمی‌تواند فراتر رود. برای همین چه از لحاظ قانونی و چه از لحاظ امنیت و سهولت، کسی مایل نیست پولش را از حالت سپرده به اسکناس تبدیل کند. حتی اگر زمانی یک فرد اقدام به خارج‌کردن پول خود از یک بانک می‌کند، این پول در حساب بانک دیگر می‌نشیند. • سابقاً سپرده بانکی، نوعی بدهی محسوب می‌شد؛ اما درست از زمانی که حکومت‌ها در عمل تصمیم گرفتند که با سپرده بانکی به مثابه پول برخورد کنند، ماهیت آن از «بدهی» به «پول» تغییر پیدا کرد. به بیان دیگر وقتی سپرده بانکی از بدهی به پول تغییر ماهیت داد که حکومت‌ها سپرده بانکی را به عنوان وسیله پرداخت، معیار قرار دادند و در کنار آن نقش اسکناس و مسکوک(پول رسمی) را به تدریج کمرنگ کردند. این اتفاق مهم که در دوره معاصر رخ داد، شیوه بانکداری بانک‌ها را کاملاً متحول کرد. با پول شدن سپرده بانکی، بانک‌ها دیگر مجبور نبودند که پرداخت‌هایشان را با اسکناس صورت دهند؛ به طور مثال یک فرد که می‌خواست از بانکِ فلان وام بگیرد، ابتدا بایستی در همان بانک حساب داشته باشد(یا افتتاح کند) تا مبلغ وام در آن حساب واریز شود اما سوال اینجاست که این مبلغ وام، از کجا تأمین می‌شود؟ شاید برای شما عجیب و باورنکردنی به نظر برسد اما واقعیت این است که «مبلغ وام را بانک در همان لحظه راساً منتشر می‌کند!» • ادامه توضیح تخصصی و اثبات این نکته که «بانک امروز، واقعاً پول منتشر می‌کند»، کمی پیچیده و طولانی است لذا ما شما را به دیدن این مجموعه از موشن‌گرافی (آن روی سکه) ارجاع می‌دهیم: فصل اول – قسمت اول 🔗aparat.website/v/2mlof فصل اول – قسمت دوم 🔗aparat.website/v/rYtwd فصل اول – قسمت سوم 🔗aparat.website/v/jGyKi فصل اول – قسمت چهارم 🔗aparat.website/v/D2sh0 فصل اول – قسمت پنجم 🔗aparat.website/v/OKRP1 فصل اول – قسمت ششم 🔗aparat.website/v/SPLsn فصل دوم – قسمت اول 🔗aparat.website/v/iCXlP • بیان کردیم که بانک قادر است از نوع سپرده بانکی، پول منتشر کند. اما پول از نوع اسکناس و مسکوک از کجا می‌آید؟ صحیح است که اسکناس و مسکوک را بانک مرکزی چاپ و ضرب می‌کند اما انتشار پول، وقتی رخ می‌دهد که آن‌ها به دست جامعه بیفتد. با توجه به اینکه «بانک» این اقدام را انجام می‌دهد(مثلاً وقتی که از دستگاه ATM بانک، اسکناس برمی‌دارید)، می‌توان نتیجه گرفت، اسکناس و مسکوک [که در مقایسه با حجم سپرده‌های بانکی اندک است] نیز توسط بانک‌ها منتشر می‌شود. 💢نتیجه: • برخلاف تصور رایج که بر اساس آن خیال می‌کنیم نهاد بانک مرکزی یا دولت پول را منتشر می‌کند، در حال حاضر(نظام پولی فعلی) شماره نقدینگی را تنها بانک‌ها متورم می‌سازند. لازم به یادآوری است که پیش از این توضیح دادیم، تقلیل واحد پولی با هدف «دستبرد به اموال مردم» انجام می‌شود. 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ حقیقت پول| بخش چهارم #اختصاصی_جنبش 🔹واحدپولی متغیر و ثابت: ◾️د) ضرورت ضمیمه شدن کالا به واحد پ
✍️ درآمدی بر نظام پولی اسلامی| بخش اول 🔹مقدمه: • مطابق توضیحات مفصلی که در یادداشت «حقیقت پول» بیان کردیم، «پول ثابت در یک نظام پولی پایدار به طور قطع حامل یک کالا است.»(این موضوع را با رویکرد علمی ثابت نمودیم.) «درهم شرعی» مصداق پولِ ثابتِ حاملِ کالاست که مقدار دیه در احکام اسلامی برحسب آن بیان شده است. همچنین با رجوع به احادیث درمی‌یابیم نقدین(درهم و دینار) جعل خداوند می‌باشد(أمالی الطوسی: ج ۲، ص ۱۳۳) و هدف از آفرنیش دو فلز طلا و نقره به جهت «معامله» و «پس‌انداز نمودن» بوده (توحید المفضَّل: ج۱، ص۸۵) تمام قرائن حاکی از آن است که اسلام الگوی مشخصی در عرصه نظام پولی ارائه کرده است و ما متأسفانه تاکنون آن را در کشور اجرا نکردیم. 🔸درهم و دینار: • درهم و دینار، اعتبار حاکمیت اسلامی هستند که به منظور دو پول رسمی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. «درهمِ شرعی» همیشه حامل ۲/۹۸۲ گرم نقره (۰/۷ مثقال شرعی) و «دینارِ شرعی» حامل ۴/۲۶۵ گرم طلا (۱ مثقال شرعی) می‌باشد. رعایت یکای اندازه‌گیری پرداخت بسیار مهم است و هیچ کس ولو حکومت، حق ندارد محموله کالایی پول را کاهش دهد. 🔹انتشار پول: • انتشار پول از شئونات حکومت اسلامی به حساب می‌آید. انتشار درهم وقتی برای حکومت به صرفه می‌شود که قیمت ۲/۹۸۲ گرم نقره از یک درهم [به هر دلیلی] کمتر باشد؛ در این صورت حکومت برای انتشار درهم با مراجعه به بازار، نقره می‌خرد و تا جایی که قیمت ۲/۹۸۲ گرم نقره به حدود یک درهم برسد، درهم جدید منتشر می‌کند. همچنین انتشار دینار هنگامی برای حکومت صرفه دارد که قیمت ۴/۲۶۵ گرم طلا از یک دینار [به هر دلیلی] پایین‌تر باشد؛ در این صورت حکومت برای انتشار دینار با مراجعه به بازار، طلا می‌خرد و تا جایی که قیمت ۴/۲۶۵ گرم طلا به حدود یک دینار برسد، دینار جدید منتشر می‌کند.(نکته: مالکیت پول منتشر شده در وهله اول به حکومت تعلق دارد.) 🔸چرا در کنار «درهم»، «دینار» هم باید باشد؟ • به دلیل مسئله «ربای معاملی»، خریدن نقره با درهم ممکن نیست مگر در حالت خاص که قیمت ۲/۹۸۲ گرم نقره برابر با یک درهم باشد و در وضعیت مشابه خریدن طلا با دینار میسّر نیست مگر در حالت خاص که قیمت ۴/۲۶۵ گرم طلا، یک دینار باشد. گفتیم که حکومت برای انتشار درهم باید از بازار، نقره و برای انتشار دینار باید طلا خریداری کند. مطمئناً با احتساب شرط به صرفه بودن انتشار پول، حکومت نقره مورد نیاز را تنها می‌تواند با دینار و طلای مورد نیاز را با درهم بخرد. به همین جهت (حل مشکل ربای معاملی) وجود دو نوع پول(درهم و دینار) یا ایفای نقش هر دوی طلای و نقره در نظام پولی ضرورت دارد. 🔹هدم پول: • به هر دلیلی اگر قیمت ۲/۹۸۲ گرم نقره از یک درهم بیشتر شود، هدم درهم می‌تواند صرفه پیدا کند. به عبارتی تا زمانی که قیمت ۲/۹۸۲ گرم نقره از یک درهم فراتر رود، نقره ضمیمه شده به درهم‌ها از آن جداسازی شده و برای فروش روانه بازار می‌گردد. این وضعیت می‌تواند برای دینار هم رخ دهد. در حقیقت مناسبات انتشار و هدم پول، اندازه واقعی نقدینگی را تعیین می‌کند. 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ادامه دارد ... ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ درآمدی بر نظام پولی اسلامی| بخش اول #اختصاصی_جنبش 🔹مقدمه: • مطابق توضیحات مفصلی که در یادداشت «
✍️ درآمدی بر نظام پولی اسلامی| بخش دوم 🔹مهر روی سکه یا نمایش مبلغ در حساب: • انتشار پولِ حامل کالا لزوماً به معنای ضرب سکه نیست. به عبارتی فرقی ندارد که این اعتبار به واسطه مهر روی سکه شناسایی شود یا نمایش عدد در حساب. به سادگی می‌توان سامانه‌ای را تأسیس کرد که در آن افرادِ جامعه حساب پولی متشکل از دو بخش درهمی و دیناری داشته باشند. در واقع مردم به جای اینکه مهرها را در دست خود نگهدارند یا هنگام پرداخت، آن‌ها را به یکدیگر انتقال دهند؛ می‌توانند مبلغشان را در حساب پولی خود ببینند و پرداختهای‌شان را در همان بستر انجام دهند. طبعاً محموله‌ی کالایی آن پول‌ها به عنوان امانت نزد حکومت قرار دارد و در صورتی که صاحبان‌شان، بخواهند آن‌ها را بردارند این امکان برای‌شان فراهم خواهد بود.(هدم پول) بنابراین حکومت به دو شکل می‌تواند پول منتشر کند: یا با ضرب سکه این کار را انجام دهد و یا اینکه در سامانه، اعتبار پول را با شرط حمل کالا در حساب خود ثبت کند. 🔸ممنوعیت اکتناز: • از آن جهت که طلا و نقره، دو کالایی هستند که از لحاظ خلقت نسبت به سایر اقلام، ماندگاری بسیار بالایی دارند؛ افراد علاقه‌مندند ثروت‌هایشان را به این دو فلز تبدیل کنند. وقتی پول حامل طلا یا نقره باشد، اکتناز به مثابه بیماری مهلک جامعه را تهدید می‌کند. عده‌ای با انگیزه «دنیاطلبی»، طلا و نقره را نزد خود گنجینه می‌کنند و در مقابل عامه مردم برای «رفع حوائج» خود دچار مشکل می‌شوند. در نظام پولی اسلامی از مسلمات قواعد حکومت‌گری تعیین سقف مجاز برای دارایی‌های پولی است. همچنین بر این اساس حکومت با مجرمان برخورد خواهد کرد و آن‌ها را ملزم می‌کند تا مازاد اموال را «انفاق» نمایند. اما حکومت مبتنی بر چه معیاری میزان حدکنز را تشخیص داده و آن را اعلام می‌کند؟ ملاک نفقه(هزینه‌های زندگی یک خانواده) طول سال است که در نسبت با سطح معیشت عموم مردم مشخص می‌گردد. 🔹زکات طلا و نقره: • دو متعلق اول زکاتِ ظاهری، نقره و طلا است. در حقیقت اغنیا کسانی هستند که مقادیر زیادی پول پس انداز کرده‌اند. تا قبل از ۲۰۰ درهم، زکاتی [از نوع زکات ظاهری] واجب نیست اما چنانچه تعداد پول به ۲۰۰ درهم یا همان «حد نصاب اول» برسد، به میزان %۲.۵(یک چهلمِ) نصاب اول، زکات واجب می‌گردد. نصاب دوم هم، ۴۰ درهم می‌باشد؛ بدین صورت که در افزون بر ۲۰۰ درهم، بر هر ۴۰ درهم افزایش، %۲.۵ نصاب دوم به زکات آن افزوده می‌شود. شکل و قالب محاسبه زکات دینار با درهم فرقی ندارد. فقط میزان نصاب اول و دوم دینار عدد ثابت و مشخص نیست و باید محاسبه شود. در واقع نصاب اول، آنجایی است که قیمت مجموع دینارها به دویست درهم رسیده باشد و نصاب دوم، آنجایی است که قیمت مجموع دینارها به چهل درهم برسد. به بیانی کلی‌تر، نصاب‌های دینار مبتنی بر رابطه قیمتی دینار_درهم، به تبعیت از نصاب‌های درهم معین می‌شوند. لازم به ذکر است که شرط وجوب زکات، صرفاً رسیدن به حد نصاب نیست، بلکه یک سال(گذشتن یازده ماه قمرى و دخول در ماه دوازدهم) بر نصاب باید سپری شود تا زکات آن واجب گردد. 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
✍️ زکاتِ [ظاهری] طلا و نقره • بنا بر علم اهل بیت، «فقرا» کسانی هستند که در رفع حداقل یک نیاز معیشتی سالانه خود و خانواده خود ناتوانند برخلاف «اغنیا» که قادرند تمامی(بلا استثناء) احتیاجات معیشتی سالانه خود و خانوده‌شان را تأمین کنند.(با این تعریف کسی را پیدا نمی‌کنید که نه غنی باشد و نه فقیر) دستور اسلام که در روایات با عنوان شدیدترین فریضه از آن یاد شده، این است که: «اغنیا باید زکات بدهند و فقرا بایستی زکات بگیرند!» وظیفه شناسایی فقرا از اغنیا و همچنین ستاندن و رساندن زکات با حکومت است همان‌طور که پیامبر(ص) فرمودند:«أُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِكُمْ وَأَرُدَّهَا عَلَى فُقَرَائِكُمْ» یعنی: «من مأمورم تا زکات را از اغنیای شما بگیرم و به فقرایتان بدهم!»(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۷، ص ۱۰۵، ح ۷۷۶۲.) 🔻نکته: توضیحات فوق، فراگیری حکم زکات را هم اثبات می‌کند یعنی می‌توان فهمید که «زکات» همانند همتای خود [یعنی نماز] به همه مسلمانان مربوط می‌شود و نه عده‌ای از آن‌ها؛ • در احادیث آمده که زکات آزمایشی برای اغنیا و کمکی است به فقرا و همچنین در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات [ظاهری] برای بی‌نیازسازی فقرا کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند بر مقدار آن می‌افزود. با این حساب قاعدتاً انتظار می‌رود: «احکام زکات» [که همگی از ناحیه خداوند بیان شده] به گونه‌ای باشد که اولاً زکات تنها بر اموال اغنیا تعلق بگیرد و ثانیاً عایدی آن برای تحقق غرض شارع یعنی «بی‌نیازی فقرا» کفایت کند. • با مراجعه به احکام ملاحظه می‌کنیم که زکات بر طلا و نقره واجب شده است البته طلا و نقره‌ای که محموله کالایی پول باشد، به حد نصاب برسد و یک سال(گذشتن یازده ماه قمرى و دخول در ماه دوازدهم) بر نصاب آن نیز باید سپری شود. • در صدر اسلام و حتی دورانی که افراد با مسکوکات طلا و نقره معامله می‌کردند این حکم معنادار و نتیجه‌بخش بود اما همه ما می‌دانیم که پول امروز (سپرده بانکی، اسکناس و مسکوک) برخلاف گذشته فاقد محموله کالایی می‌باشد و عملاً اجرای حکم مربوطه نشدنی است. حال تکلیف این بخش مهم از احکام زکات چه می‌شود؟ مطمئناً حکمی که قرار بود حق الله اموال اغنیا را مشخص کند تا برای رفع احتیاجات فقرا صرف شود، قابل اجرا نخواهد بود. • دراین رابطه نظرات مختلفی بیان شده که هر کدام طرفدارانی دارد: نظر اول) عده‌ای با تمسک به «نظریه تعمیم زکات»، بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود حق دارد از پول‌های امروزی زکات بگیرد. در واقع آن‌ها معتقدند تنها عنوان زکات تشریع شده و از همان ابتدا احکام شرعی مربوط به آن وجود نداشته است لذا حاکم بر اساس تصمیم اقتضائی می‌تواند از هر چیزی [من جمله پول امروز] زکات بگیرد. نظر دوم) برخی از محققین تلاش نمودند تا نشان دهند مراد از نقدین(دینار و درهم) در روایات، مصداقاً دینار و درهم نیست بلکه در قاعده کلی هر پول رایجی را شامل می‌شود؛ لذا بر این اساس می‌توان هر پولی من‌جمله پول‌های امروزی را متعلق زکات دانست. پس با سوار کردن حکم زکات بر پول‌های امروزی، مشکل «عدم کفایت عایدی زکات» جهت رفع فقر، حل شده و در این مورد دیگر جای نگرانی وجود ندارد. نظر سوم) برخی نیز معتقدند مجتهدین از همان ابتدا حکم مربوطه را به درستی تشخیص داده‌اند. در واقع آن طور که پیداست، نصوص تماماً روی «طلا» و «نقره» تأکید دارند و نه چیز دیگر. این افراد برخلاف دو نظر دیگر، اشکال را به معیوب بودن نظام پولی امروز برمی‌گردانند. آنان بر این باورند که فارق از موضوع زکات به لحاظ علمی_توصیفی حذف طلا و نقره ضمیمه شده به پول‌ها ایراد داشته و اگر برای پول‌ها محموله کالایی درنظر بگیریم، خود به خود حکم مربوطه قابل اجرا خواهد شد و در صورت عمل کردن به دستور الهی، کارآمدی خودش را در بستر نظام پولی سالم نشان می‌دهد. • نظر اول و دوم را مورد بررسی قرار دادیم و درستی ادعای این دو رأی را رد کردیم. سپس نوبت به بررسی احتمال نقص در نظام پولی موجود رسید و با رویکرد علمی پس از بررسی دقیق دریافتیم، ادعای دیدگاه سوم صحیح است. از طرفی به یک نتیجه مهم رسیدیم مبنی بر اینکه دین اسلام نسبت به موضوع پول ساکت یا بی‌تفاوت نمانده و همانند سایر شئون زندگی برنامه مشخصی برای آن ارائه کرده است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ زکاتِ [ظاهری] طلا و نقره #اختصاصی_جنبش • بنا بر علم اهل بیت، «فقرا» کسانی هستند که در رفع حداقل
نکته بسیار مهم⚠️: حواسمان باشد که عدم امکان اجرای حکم شرعی زکات طلا و نقره، از اغنیا در برابر فقرا رفع مسئولیت نمی‌کند یا به عبارتی موجب معافیت اغنیا از پرداخت زکات [باطنی] نمی‌شود. زکات [باطنی] به فرموده امام صادق(ع) یعنی «چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.»(کافی، ج۳، ص۵۰۰) ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ درآمدی بر نظام پولی اسلامی| بخش اول #اختصاصی_جنبش 🔹مقدمه: • مطابق توضیحات مفصلی که در یادداشت «
🔰 مبلغ دیه ثابت یا متغیّر؟ شارع، میزان دیه را مقداری ثابت و معین قرار داده و همواره معادل است با «۱۰۰۰۰ درهم شرعی». • متأسفانه به دلیل نبود درهم(پول حامل نقره)، هر ساله مبلغ دیه به ریال تخمین(!) زده و اعلام می‌شود. • از طرفی: مبلغ دیه به صورت یک عدد گرد شده(!) محاسبه می‌گردد. 🔸روش تخمین: • در صدر اسلام به دلیل «آسان‌سازی پرداخت دیه برای آحاد مردم» افراد مخیّر بودند که به جای درهم، معادلش را بپردازند؛ بنابراین حاکم، نوع و همچنین مقدار آن را برحسب رابطه قیمتی مشخص می‌نمود.(۱۰۰۰۰ درهم = ۱۰۰۰دینار = ۱۰۰ شتر = ۲۰۰ گاو = ۱۰۰۰ گوسفند = ۲۰۰ حُلّه یمنی) • امروزه چون درهم وجود ندارد، مبلغ دیه را ناچاراً از روی معادل مقرر شده‌ی آن زمان(گاو، گوسفند و شتر)(!) برآورد(!) می‌کنند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🌹ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو؛ ان شاء الله سال۹۹ سالی پر برکت و سلامتی برای مومنین باشد. 💠 به لطف خدای متعال امسال شاهد توجه عمومی به موضوع پراهمیت زکات باشیم و عمیقاً پی‌ببریم که زکات مایه‌ی رونق اقتصادی و فرهنگی است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🔆 سوم فروردین مصادف با روز بعثت رسول اکرم (ص) 📸 http://yon.ir/agUiK ▪️رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمود: «لاتزال امتی بخیر ما تحابوا و اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة فاذا لم یفعلوا ذلک ابتلوا بالقحط و السنین» « امت من مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر می‌برند، ولی اگر این گونه نباشند، گرفتار قحطی می‌شوند.» 📚 جامع الاحادیث ج ۹ ص ۴۸ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
✍️زکات اصالتاً حکمِ شرعی نیست! • بسیاری گمان می‌کنند، برای فهم «زکات» بایستی به احکام شرعی مراجعه نمود. این افراد، زکات را از اساس یک حکم شرعی می‌پندارند که خداوند آن را تشریع نموده است و اگر احیاناً مسلمان نبودیم، هرگز معنای زکات را درک نمی‌کردیم. می‌خواهیم بگوییم، «زکات» برخلاف این تصور رایج اساساً یک مقوله‌ی پیشادینی است و به عبارتی، عرفِ اعم از مسلمان [البته قائل به ربوبیت خداوند] اصل آن را می‌فهمد و بالاتر اینکه می‌تواند به ضرورت ادای آن نیز پی‌ببرد. • انسانی که فکر می‌کند مالی که در اختیار اوست را تنها و تنها خودش بدست آورده و مستقلاً مالک اموالش است، مبنای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از اموالش را هوای نفس خود می‌داند. اگر این طرز فکر را بخواهد به زبان بیاورد، می‌گوید: «این اموال، متعلق به من است و هر کاری که دلم بخواهد با آن انجام می‌دهم!» منظور از «دلم بخواهد» یعنی من کاملاً تابع هوای نفس خود هستم و اینکه چه تصمیمی در مورد اموالم می‌گیرم غیر از خودم، به هیچ کس دیگر مربوط نیست.(انسان‌محوری و اباحه‌گرایی) اما در نقطه مقابل کسی که باور دارد مالک تمام اموالش خداوند است و آن اموال در واقع ودایعی است که پروردگار در اختیار او گذاشته تا در دنیا امتحان شود، خود را در قبال آن ودایع مسئول می‌بینید و می‌داند داشتن مال به مثابه داشتن تکلیف و مأموریت از جانب خداست.(خدامحوری و تکلیف‌مداری) • این شخص مبتنی بر اعتقاد مدنظر، چنانچه مالی را که یک بنده‌ی خدا از او نیازمندتر است به خودش اختصاص نمی‌دهد و از او دریغ نمی‌دارد. به آن مال واگذار شده، زکات می‌گویند و مردم این اقدام را پرداخت زکات می‌نامند. • اگر بخواهیم از زاویه اجتماعی، معنای «زکات» را بررسی کنیم: در جامعه عده‌ای هستند که در رفع حداقل یک نیاز معیشتی سالانه خود و خانواده خود ناتوانند. اگر سایرین [که قادرند تمامی(بلا استثناء) احتیاجات معیشتی سالانه خود و خانوده‌شان را تأمین کنند] به آن اعتقادی که عرض شد باور داشته باشند، بخش معینی از اموالشان را از سر تکلیف و تعهّد در اختیار این افراد قرار می‌دهند. در واقع آنان باور دارند این مقدار معین از اموال، سهم خودشان نیست بلکه سهم آن افراد است. این عمل به قدری ارزشمند و مهم به شمار می‌آید که خداوند دین اسلام را بر پایه آن قرار داده است.(اشاره به حدیث: کافی(ط-اسلامیه)؛ ج۲، ص۱۸، ح۴) • از آن‌جایی که اسلام قرار بوده که دین کاملی باشد _ یعنی حاوی بهترین برنامه برای تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها _ طبعاً توقع می‌رود، موضوع «زکات» را به بهترین وجه در بربگیرد. اول اینکه خداوند در قرآن کریم حکم داده که مؤمنین زکات بیاورند، همان‌گونه که فرمان صادر شده که نماز را بپادارند. در ثانی، شکل انجام این عبادت را همچون نماز با تمام جزئیات و شرایط آن از طریق وحی به پیامبر(ص) بیان(تشریع) نموده است تا ایشان این احکام را برای مردم(مکلّفین) ابلاغ نماید. پس چنین نبوده که ظهور اسلام موجب آشناییت مردم با نماز و زکات شده باشد یا به بیان بهتر: «نماز و زکات حاصل وضع شارع نیست و مردم قبل از تشریع احکام، با حقیقت نماز و زکات بیگانه نبودند بلکه تنها «ظاهرِ» انجام زکات و نماز، تشریع شده است.» • مفضّل می‌گوید: نزد امام صادق(ع) بودم که مردی از ایشان پرسید: «زکات در چه مقدار از مال واجب است؟» حضرت از او پرسیدند: «منظورت زکات ظاهری است یا باطنی»؟ عرض کرد: «هر دو را می‌خواهم بدانم» حضرت فرمودند: «زکات ظاهری در هر هزار، بیست و پنج است (یک چهلم) و زکات باطنی یعنی چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.»(کافی، ج۳، ص۵۰۰) ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️زکات اصالتاً حکمِ شرعی نیست! • بسیاری گمان می‌کنند، برای فهم «زکات» بایستی به احکام شرعی مراجعه ن
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرت‌آموز شخصی با نام قارون را روایت می‌کند که عاقبت وی ختم به خیر نمی‌شود. او از قوم موسی(ع) بود اما به دلایلی بعدها علیه بنی‌اسرائیل شورش می‌کند.(آیه ۷۶: إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ ... ) برخلاف فرعون که دشمن خارجی بنی‌اسرائیل به شمار می‌رفت، قارون به مثابه یک دشمن داخلی مقابل قوم موسی(ع) ایستاد. اما علت دشمنی او چه بود؟ • خداوند ثروت بسیار کلانی را به قارون عطا کرد به نحوی که قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «ما آن‌قدر از گنج‌ها به او داده بودیم که حمل گنجینه‌ها برای یک گروه زورمند مشکل بود!»(آیه ۷۶: ... وَآَتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ ... ) اما قارون به تکلیف خود در نسبت با این اموال عمل نمی‌کرد(داشتن مال را به مثابه داشتن مأموریت از جانب خدا نمی‌دانست) و رویکرد اشتباهی را برگزید. همین مسئله موجب نگرانی خواص قوم موسی(ع) شد و اعتراض‌شان را نزد او اعلام کردند. • اوّلین اعتراض این بود که چرا قارون این همه به اموالش می‌نازد گویا دستیابی به اموال را به عنوان هدف نهایی می‌پندارد و برای همین دچار سرخوشی شده! به او گفتند خداوند مُرفَّحین را دوست ندارد.(آیه ۷۶: إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ... ) دوّمین اعتراض این بود که چرا قارون از آنچه که خدا به او داده در جهت ابتغای سرای آخرت به کار نمی‌گیرد؟(آیه ۷۷: وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ ...) به او گفتند بهره‌ات را از دنیا فراموش نکن!(چرا قدرِ داشته‌هایت را نمی‌دانی و از آن برای طلبِ آخرت استفاده نمی‌کنی؟) و همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ) سوّمین اعتراض‌شان به او این بود که چرا قارون از هوای نفس خود برای تصمیم‌گیری در مورد اموالش پیروی می‌کند. به او گفتند «از خود راضی» و «غافل از یاد خدا» نباش! در زمین فساد نکن که خداوند، فسادکنندگان را دوست ندارد!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) • اعتراضات قوم موسی(ع)، قارون را به پاسخگویی واداشت. او عقیده‌اش را چنین اظهار کرد: «آنچه بدست آورده‌ام به واسطه دانش خودم بوده است!»(آیه ۷۸: ... قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي ... ) معنای این حرف یعنی «این اموال را مستقلاً خودم بدست آورده‌ام و الان هم متعلق به من است و هر کاری که دلم بخواهد با آن انجام می‌دهم! اینکه چه تصمیمی در مورد اموالم می‌گیرم و چه می‌کنم، غیر از خودم به هیچ‌کسِ دیگر مخصوصاً شما مربوط نیست!» از طرفی او به جای اینکه در تصدیق معترضین بگوید مال را خدا به من داده، گفت خودم [مستقلاً] آن را به دست آورده‌ام! او حتی توجه نکرد که اگر علمی دارد، از جانب خداست. قارون با این سخنش، خود را بزرگتر از آن چیزی که بود نشان داد و نسبت به خدا تکبر ورزید و خداوند جواب تکبرش را (با کنایه به علم نزد قارون!) چنین داد: «آیا او نمی‌دانست که خداوند اقوامی را پیش از او هلاک کرد که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! و [هنگامی که عذاب الهی فرا رسد،] مجرمان از گناهان‌شان سؤال نمی‌شوند؟»(آیه ۷۸: أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ) ادامه مطلب 👈 بخش دوم ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرت‌آموز شخصی با نام قارون را
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش دوم • وقتی قارون با جمال و شوکتش در میان قوم خود ظاهر شد(آیه ۷۹: فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ... )، این اقدام در سطح جامعه حاشیه‌هایی به دنبال داشت. به بیان قرآن، گروهی که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: «کاش مثل آنچه که به قارون داده شده، ما هم داشتیم. او بسیار برخوردار است.»(آیه ۷۹: ... قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ) گروهی که به آن‌ها علم داده شده بود(دومین کنایه قرآن به علمِ نزد قارون) در جواب سطحی‌نگری دنیاطلبان گفتند: «وای بر شما، ثواب الهی برای کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمی‌کنند!»(آیه ۸۰: وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ) • خداوند در ادامه، با بیان سرنوشت قارون و اموالش می‌فرماید: که او و خانه‌اش را در زمین فرو بردیم و گروهی نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کنند، و خود نیز نمی‌توانست خویشتن را یاری دهد.(آیه ۸۱: فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ) این بیان قرآن، حقارت قارون متکبر و مغرور را در مقابل خداوند می‌رساند. این سرنوشت شوم، مایه عبرتی شد برای آن کسانی که تا دیروز جایگاه او را آرزو می‌کردند. همان‌ها نظرشان را تغییر دادند و گفتند: «وای! گویا خدا رزق(روزی) را بر هر کس از بندگانش بخواهد گسترش می‌دهد یا تنگ می‌گیرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود، ما را نیز به قعر زمین فرو می‌برد! ای وای! گویا کافران هرگز رستگار نمی‌شوند!»(آیه ۸۲: وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ) 🔻قارون با بیان اینکه «آنچه بدست آورده‌ام به واسطه دانش خودم بوده است!»، رسماً عدم اعتقادش را نسبت به «زکات» اظهار کرد و از آوردن آن خودداری نمود. او خیال می‌کرد، اموالی که به او رسیده را خودش مستقلاً بدست آورده و به همین دلیل نتیجه می‌گرفت که در قبال ضعفا هیچ وظیفه و تعهدی ندارد. 🔻در علوم اجتماعی متعارف به دلیل عدم اعتقاد به ربوبیت الهی و معاد، طبعاً موضوع پراهمیت زکات مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد و به آن اندک توجهی نمی‌شود. مبنای این علوم، هواپرستی(امانیسم) و به تبع آن اباحه‌گرایی(لیبرالیسم) است. شبیه طرز فکری که قارون داشت و وی را عاقبت به خیر نکرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔰 در روایتی، امام صادق (ع) خطاب به یکی از یارانش مفصلاً نشانه‌های آخرالزمان را برمی‌شمارد. یکی از آن علامت‌ها این است که اغنیا در طول عمرشان زکات نمی‌دهند: ▪️ «رَأَيْتَ اَلرَّجُلَ عِنْدَهُ اَلْمَالُ اَلْكَثِيرُ ثُمَّ لَمْ يُزَكِّهِ مُنْذُ مَلَكَهُ» ▪️«[آنگاه که] دیدی مردی مالِ فراوان دارد اما از زمانی که آن مال را دارا شده، زکاتش را نداده است!» 📚اصول کافی، ج۸، ص۴۰. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۱) 🔦 🔹سوال: چطور با زکات آشنا شدید؟ 🔸پاسخ: توضیح المسائل مرجع تقلیدم را باز کردم و احکام زکاتش را خواندم. 🔹سوال: آیا تا به حال زکات داده‌اید؟ 🔸پاسخ: خیر، چون من نه کشاورزم و نه باغبان. چوپان هم نیستم. طبق نظر مرجع تقلیدم نباید زکات بدهم. خمس می‌دهم اما زکات به من واجب نیست. 🔹سوال: وضع مالی شما چگونه است؟ 🔸پاسخ: الحمدالله، عالی. در خیابان بهارلو صاحبِ یک فروشگاه بزرگ هستم و یک آپارتمان پنج طبقه هم در شمال تهران دارم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۱) 🔦#زکات_را_نمی‌شناسیم 🔹سوال: چطور با زکات آشنا شدید؟ 🔸پاسخ: توضیح المسائل مر
(شماره ۱) 🔰چرا مصاحبه‌شونده، زکات را نمی‌شناسد؟ ▪️۱. او طبق یک تصور رایج گمان می‌کند زکات در اصل یک حکم شرعی است لذا برای آگاهی از آن باید به فتوای مرجع تقلید رجوع کرد. در حالی که زکات یک مقوله‌ی پیشادینی است و عرف اصل آن را می‌فهمد. آنچه در توضیح المسائل آمده صرفاً احکام شرعیِ [دین اسلام] است که به موضوع زکات ارتباط پیدا می‌کند. برای درک بهتر مسئله می‌توان مقوله‌ی ارث را مثال زد. ارث نزد عرفِ مسلمان و غیرمسلمان یعنی ماترکه‌ای که فرد متوفّی آن را در دنیا به جا می‌گذارد. طبعاً کسی برای شناختن مفهوم ارث، به رساله مجتهد مراجعه نمی‌کند اما چرا، برای فهمیدن شیوه تقسیم ارث(احکام شرعی) باید در جریان فتوای مجتهد بود. ▪️۲. عقلاً زکات را دارنده‌ی مال فراوان می‌پردازد زیرا توانایی تأمین احتیاجات خود و خانواده‌اش را در طول سال دارد.(اغنیا زکات می‌دهند) حال قرآن کریم در حکم کلی دین، این افراد را به آوردن زکات امر نموده. شارع، احکام را به گونه‌ای بیان داشته که نتیجتاً زکات فقط بر اغنیا واجب شود. اما به این دلیل که نظام پولی متعارف فعلی معیوب است(پول حامل کالا نیست)، اجرای حکم زکاتِ طلا و نقره ممکن نیست. از طرفی چون امروزه اراضی را به اشتباه در زمره کالا قرار داده‌ایم دیگر داشتن تاکستان و نخسلتان و مزارع گندم و جو ملاک غنی بودن به شمار نمی‌رود. لازم به توجه است که در هیچ آیه و روایتی گفته نشده زکات را خدا بر کشاورزان، چوپانان و باغبانان واجب کرده است. ▪️۳. زکات را صاحبان اموال بسیار می‌پردازند و به تناسب اندازه مال، مقدار زکات افزایش می‌یابد. طبق نص قرآن کریم، آوردن زکات همانند اقامه نماز برای ما مسلمانان یک واجب تکلیفی است. مخلص کلام این که اغنیا تحت هیچ شرایطی، از پرداخت زکات معاف نیستند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۲) 🔦 🔹سوال: آیا زکات به شما واجب می‌شود؟ 🔸پاسخ: بله؛ بخشی از درآمدم از راه کشاورزی است. سالانه حدود یک تن گندم برداشت می‌کنم. 🔹سوال: چگونه با زکات آشنا شدید؟ 🔸پاسخ: زمانی که نوجوان بودم، از پدرم یاد گرفتم. من به خاطر دارم که همیشه پدرم بعد از خرمن، یک کیسه جدا می‌کرد و می‌گفت این سهم خداست. 🔹سوال: وضعیت مالی شما چگونه است؟ 🔸پاسخ: خدا رو شکر. قبلاً وضعیت بدی داشتیم. الان که بنایی هم می‌کنم، اوضاع‌مان کمی بهتر شده است. با این حال هنوز هم از پس تمام هزینه‌های زندگی برنمی‌آیم. اجاره منزل را به سختی پرداخت می‌کنم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۲) 🔦#زکات_را_نمی‌شناسیم 🔹سوال: آیا زکات به شما واجب می‌شود؟ 🔸پاسخ: بله؛ بخشی ا
(شماره ۲) 🔰چرا مصاحبه‌شونده، زکات را نمی‌شناسد؟ ▪️۱. او به خوبی می‌داند از نظر شرعی زکات گندم وقتی واجب می‌شود که به حد نصاب برسد.(این میزان ۳۰۰ صاع یا تقریباً همان ۸۴۷ کیلوگرم است.) اما نمی‌داند این احکام متناسب با شرایط فعلی وضع نشده‌اند. اگر برای سال ۹۹ قیمت گندم را ۳۰۰۰ تومان(!) درنظر بگیریم و او به جای ۱تن، ۲تن (!) گندم برداشت کند؛ درآمد وی ۶ میلیون تومان خواهد بود که حتی اگر از هزینه‌های زراعت چشم‌پوشی کنیم(!)، مطمئناً این مبلغ برای داشتن یک «زندگی خوب» کافی نیست. ▪️۲. عمل به این احکام وقتی معنادار است که مالکیت بر اعیان زمین را دال بر مالکیت عرصه‌ی آن ندانیم یعنی داشتن ساختمان، باغ، مزرعه و امثالهم را بر داشتن اصل زمین حمل نکنیم. در واقع زمین به همه تعلق دارد(عمومی است) اما به دلیل تبعیت از احکام توسعه‌ی غرب، امروزه آن را از سنخِ کالا به‌شمار می‌آوریم.(خصوصی‌انگاری اراضی) پیش از خصوصی‌سازی زمین، گروهی از اغنیای جامعه(نه همه آن‌ها) دارای مزارع و باغ‌های وسیع و همچنین دام‌های بسیار بودند لذا احکام شرعی مربوطه مبتنی بر آن نظم اجتماعی کاملاً عملیاتی بود. اما اکنون داشتن مزرعه یا باغ را نمی‌توان همچون گذشته ملاک غنی‌بودن افراد دانست و قطعاً عمل به زکاتِ ظاهری، مقصود شارع را محقق نمی‌کند. ▪️۳. مصاحبه‌شونده به وضعیت بد معیشتی خود اذعان کرده است. لذا برخلاف تصورش، گرفتن زکات برایش واجب است و نه نپرداختن آن! چنانچه اغنیا زکات خود را می‌دادند او فقیر محتاج نمی‌ماند و مثل بقیه مردم از «زندگی خوب» بهره‌مند می‌شد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ایمان به مهدویت؛ انگیزه ایجاد جنبش زکات 🖊 • قصدم این بود نیمه شعبان، یادداشتی بنویسم اما بنا به دلایلی صبر کردم تا چند روزی بُگذرد. وقتی صحبت از «مهدویت» به میان می‌آید، بی‌درنگ یاد چه چیزهایی می‌افتیم؟ در ذهن من، عموماً موضوعاتی از قبیل مدعیان دروغین، دجال، نشانه‌های ظهور، عرفان‌های انحرافی، عمر طولانی حضرت، تعیین وقت ظهور، ... یهویی صف می‌بندد! شما چطور؟ می‌خواهم بگویم آیا سرفصل و مسائل اصلی مهدویت، بایستی این موارد باشد؟ یا شاید بهتر است، سوالم را این‌گونه مطرح کنم: آیا به نظر شما گستردگی مفهوم مهدویت به این دسته از موضوعات محدود می‌شود؟ • جنبش مردمی احیاء زکات، مبتنی بر باور به اندیشه مهدویت، پدید آمده است. مگر آرمان امام مهدی(عج) چیزی غیر از «احیاء زکات» در سراسر دنیا محسوب می‌شود؟ من فکر می‌کنم تا وقتی که به ارزش و اهمیت زکات در زندگی اجتماعی واقف نشدیم، نمی‌توانیم بگوییم منتظر واقعی ظهور حضرت هستیم. با معرفت به انتظار ایستادن، هنر است و نیازمند ابتکار عمل و حرکت. وگرنه ادا در آوردن کار ساده‌ای است و از عهده هر کس و ناکسی برمی‌آید. • «دین‌داری»، [فقط] به خواندن نماز نافله و دعای ندبه و توسل، تلفظ صحیح قرائت نماز، حجاب و ... نیست. ما باید دنیا را به مطلق قرآن دعوت کنیم.(مأموریت ما جز این نیست.) از یک‌طرف دشمن می‌خواهد اراده خودش را به ما تحمیل کند ما هم در رویکرد تهاجمی اراده خودمان را تحمیل می‌کنیم. «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى...»(آیه۴۶ ،سوره نبأ) من به نوبه خودم، نسبت به فقر و تنگدستی میلیون‌ها انسان روی زمین اعتراض دارم و مقصر اصلی را ثروتمندان شکم پُری می‌بینم که حق خدا را نپرداخته‌اند. فقر معیشتی در اسلام، یعنی عدم برخورداری از زندگی مکفی آبرومندانه. من نسبت به این فقر اعتراض دارم و تا لحظه مرگم بنا بر اندیشه مهدویت، در جهت تحقق «زکات» در عالم قدم برمی‌دارم. 📝یادداشت آقای حمید رجائی از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat