جنبش مردمی احیای زکات
🔰 پیامبر چه کسانی را از مسجد بیرون کرد؟ #مانعین_زکات 🔻🔻🔻 از امام باقر(ع) نقل شده که: «بَیْنَا رَس
🔻شرایط موجود باعث شده، عدّهای به سختی زندگیشان را بگذرانند.
🔰بعضیها میپرسند اگر فقه به طور کامل مبنای اداره اقتصادی_سیاسی مملکت قرار داشت، طرح عمل حکومت در برابر این افراد چه بود؟
💠از آنجایی که خداوند اغنیا را در قبال فقرا مسئول نموده و برای همین به حکومت امر کرده که از اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد؛ دیگر تحت هیچ شرایطی فقرا از داشتن زندگی خوب محروم نبودند. این یعنی اگر امروزه در جامعه فقیر محتاج وجود دارد، دلیلش برمیگردد به کوتاهی اغنیا در ادای حق فقرا.
❌حال سوال اینجاست؛ چرا از اغنیا بابت مسئولیتی که خدا برعهده آنان گذاشته، سوال نمیشود؟ چرا مسئولین کشور موضوع مهم زکات را که تأمین اجتماعی ضعفا است، پیگیری نمیکنند؟ اگر جمهوری ما واقعاً اسلامی است، چرا زکات به عنوان یک بدهی به رسمیت شناخته نشده است؟
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
💠 آیت الله محسن اراکی در درس خارج خود:
🔹از مجموع روایات استفاده میشود که حکومت اسلامی وظیفه دارد سطح معاش طبقه پایین جامعه را آنقدر بالا ببرد که از سطح متوسط جامعه پایینتر نباشد یعنی فقر اجتماعی باید کلاً زدوده شود و کسی که سطحش پایینتر از سطح متوسط باشد نباید در جامعه داشته باشیم و این مصداق بارز عدل اقتصادی است.
🔸در اقتصاد اسلامی پول باید به وسیله طلا و نقره تعیین شود؛ این مسئله یک حکم عقلائی نیست بلکه حکم شرعی است و شارع برای مبادله تجویز نکرده جنسی را که ارزش حقیقی ندارد مبادله شود یا باید طلا و نقره و یا نماینده طلا و نقره در کار باشد.
🔹دولت اسلامی اگر زکات و خمس را از مردم بگیرد، نیازی به مالیات نخواهد بود.
🔸در اسلام چیزی به نام مالیات نداریم بلکه مالیات برگرفته از سیستم غربی و طبق معیارهای آنان است؛ در اسلام زکات داریم و اگر همین زکات رایج شود برکاتی بر جامعه نازل خواهد شد که حد و حصر ندارد.
🔹برخی مدیران ما هنوز در فضای مدیریت غربی و رایج جهان معاصر قرار دارند، ولی اگر ما به سمت مدیریت اسلامی در اقتصاد برویم گرههای اقتصادی کشور باز خواهد شد.
🗓۱۳۹۹/۱/۲۴
#مواضع_علما
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 سخننگاشت | یکی از کارهای لازمی که در این شرایط باید انجام بگیرد: 👈 #رزمایش_همدلی 🔹امام خامنهای:
🔰مواسات جلوهای از جامعهی مهدوی
▪️«بایستی صحنهها و جلوههایی از جامعهی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم، جامعهی مهدوی، جامعهی قسط و عدل است و جامعهی عزّت است، جامعهی علم است، #جامعهی_مواسات و برادری است؛ اینها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقّق ببخشیم.»
۱۳۹۹/۰۱/۲۱
🔹 این بخش از بیانات امام خامنهای در سخنرانی تلویزیونی ایشان به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) حاوی تأکیدی ویژه بر مفهوم «مواسات» بود؛ بهخصوص آنجا که از مردم خواستند ماه رمضان را تبدیل به فرصتی برای «رزمایش گستردهی #مواسات و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان» کنند.
💠 «مواسات»، ترجمان اجتماعی زکاتِ مال و از صحنههای #جامعهی_مهدوی است!
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 قصهی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرتآموز شخصی با نام قارون را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قارونِ خرپولِ بیعقل!
🎥 بخشی از سخنرانی تلویزیونی امام خامنهای در پایان محفل انس با قرآن:
▪️«به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، ... شما میتوانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگیهای انسانها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید.»
▪️«از این قبیل آیات زیاد داریم که #قواعد_زندگی را معین میکند.»
۱۳۹۹/۲/۶
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻شرایط موجود باعث شده، عدّهای به سختی زندگیشان را بگذرانند. 🔰بعضیها میپرسند اگر فقه به طور کام
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟
💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع)
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟ 💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع) #عدا
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 علت وجوب «روزه» از زبان امام رضا(ع)
💠 تا رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند؛
🔆 و از این طریق بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه میگذرد و آنچه را که خداوند در اموالشان برای آنها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند!
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
⚠️ بیتفاوتی نسبت به فقرا، یکی از نشانههای تکذیب دین!
🔻مبارزه با فقر یک «مبارزهی همگانی» است: ««الّلهم اغن کلّ فقیر. الّلهم اشبع کلّ جائع. الّلهم اکس کلّ عریان». این دعا فقط برای خواندن نیست؛ برای این است که همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانی است.
🔹در آیات قرآن میخوانیم: «أرایت الّذی یکذّب بالدّین. فذلک الّذی یدعّ الیتیم. و لایحضّ علی طعام المسکین».
🔺یکی از نشانههای تکذیبِ دین این است که انسان در مقابل #فقر فقیران و محرومان بیتفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند.
💠 فرمایشات امام خامنهای؛ ۸۱/۰۹/۱۵
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول:
#اختصاصی_جنبش
💠 فقیر کیست؟
🔹تصور اشتباه:
• به چه کسی «فقیر» گفته میشود؟ تصویر ذهنی ما از یک فقیر فردی است ژنده پوش، ژولیدهی استحام نرفته، گرسنه و احتمالاً کارتون خواب! یا حداقل با خود فکر میکنیم فقرا گروهی هستند که در خانههای کهنه زوار در رفته ساکنند و خانوادههایشان به نان شب محتاجند! و چنانچه از جایی به آنها کمک نشود، به گدایی روی میآورند. اگر از ما بپرسند فقیر را در یک جمله تعریف کنید: میگوییم فقیر به کسی اطلاق میشود که توان تأمین ضروریات اولیه زندگی را ندارد.
🔸تعریف فقیر:
• در حالی که برخلاف این تصور رایج، فقیر کسی است که توان برآوردهسازی حداقل یک نیاز معشیتی را ندارد. یعنی ممکن است یک فقیر، شاغل باشد، خانه و خودروی شخصی داشته باشد! خانوادهاش خوب لباس بپوشند؛ اما به فرض مثال فقط از عهده تأمین غذای برازنده خانوادهاش به طور کامل برنیاید. نه اینکه نتواند شکم اهل و عیالش را سیر کند و اینها گرسنه بخوابند! بلکه مصداقاً(مثال) تمکن مالی لازم را برای خریدن گوشت به اندازه کافی را ندارد. یا ممکن است یک فقیر، نتواند به جهت عدم توانایی مالی لازم(مهریه و نفقه همسر) ازدواج کند یا شاید نتواند از پس تمام هزینههای درمانی بربیاید. در هر حال، فقیر به کسی اطلاق میشود که قدرت تأمین حداقل یک نیاز معیشتی خود و اهل و عیالش را نداشته باشد.
🔹تفاوت فقیر و مسکین:
• اگر فقیری وضعیتش رو به وخاوت رود تا جایی که برای رفع احتیاجش، ناچاراً از دیگران گدایی(سؤال) کند؛ در این صورت به او مسکین میگویند. بسیاری از ما، اشتباهاً فقیر را با مفهوم مسکین میشناسیم در حالی که فقیر به معنای اخصش شامل مسکین نمیشود. فقیر چنانچه قدر آبرویش را بداند هیچگاه دستش را به سمت مردم دراز نخواهد کرد و سعی میکند زندگیش را هر چند سخت، بگذراند اما مسکین، از روی ناچاری مجبور میشود از آبرو و عزت نفسش چشمپوشی کند و از دیگران ممد بخواهد! ناگفته نماند، شناسایی فقرا به دلیل تعفّف در اظهار نیازمندی بسیار مشکل است و گاهاً جز با تحقیقهای جدّی، این امر میسر نیست برخلاف تشخیص مساکین که با تحقیق ساده به راحتی قابل انجام است.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
✍️ ادامه مطلب در پست بعدی
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
✍ اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش دوم:
💠 غنی کیست؟
🔹تصور اشتباه:
• تصویر ذهنی ما از اغنیا، گروهی هستند که تجملاتی زندگی می کنند، خَرپول و بالاشهرنشینند، دارای خانههای بزرگ و اعیانی و صاحبان خودروی لوکس میباشند. اغلب این طور تصور میشود که اغنیا یعنی همان طبقه متموّل و مرفّه که نسبت به اکثریت جامعه، شدیداً ثروتمند هستند. بنابراین چنین نتیجه میگیریم که افراد یک جامعه یا فقیرند، یا غنی و یا در دستهی قشر متوسط جا میگیرند.
🔸تعریف غنی:
• در حالی که برخلاف این تصور عمومی، غنی کسی است که توان برآوردهسازی تمام نیازهای معشیتی را دارد. یعنی ممکن است یک غنی، آنچنان تمکّن مالی نداشته باشد که خانه و ماشین لوکس تهیه کند و بهترین امکانات زندگی را برای خانوادهاش فراهم آورد اما قدرت داشتن یک «زندگی خوب» را دارد و از عهده تأمین احتیاجات معیشتی خود و اهل وعیالش به طور کامل برمیآید. توقع میرود اکثریت مردم یک جامعه، در زمرهی اغنیا باشند اما هستند عدهای که به دلایل مختلف، به مشکل فقر دچارند. بنابراین طبق تعاریف صحیح از غنی و فقیر، چنانچه در جامعهای فقیر وجود داشته باشد، این جامعه به دو دسته کاملاً مشخص اغنیا و فقرا قابل تقسیمبندی است و به همین ترتیب چیزی به نام قشر متوسط از این منظر معنا پیدا نمیکند. یادمان نرود، اگر فقیری نیاز یا نیازهایی که خود نمیتواند از عهده رفع آن بربیاید توسط سایرین برطرف شود به این معنا نیست که فقرش از میان رفته است بلکه میگوییم او دیگر فقیرِ محتاج نیست و فقر او زمانی از بین خواهد رفت که نسبت به حمایت مالی دیگران مستغنی شود یعنی در تأمین نیازهای زندگی روی پای خودش بایستد.
🔹نحن فقراء الی الله:
• در تلقی توحیدی، اغنیای یک جامعه در برابر خداوند متعال فقیر به حساب میآیند. «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ وَاللهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ»(فاطر؛ آیه ۱۵) چرا که اغنیای یک جامعه، هر چه مال دارند متعلق به خداست و از جانب خدا هم به آنها عطا شده. از آن جایی که مردم مستقلاً نمیتوانند احتیاجات معیتشتی خود و اهل و عیالشان را تأمین کنند، در واقع روزیشان را خدا میدهد همه آنها در پیشگاه او فقیر به شمار میروند. از طرفی بر اساس همین تلقی توحیدی، به رزاق بودن خدا در نسبت به همه مخلوقات معتقدیم و میدانیم خداوند آنهایی را که مستغنی ننموده بدون روزی به حال خود رها نکرده است نتیجتاً سهم آنان را در اموال اغنیا قرار داده است.(تا اغنیا در این دنیا امتحان شوند!) بنابراین اغنیا در قبال فقرا میزان مشخصی بدهی دارند و این بدهی به قدری است که فقرا به کمک آن میتوانند «زندگی خوب» را بدون هیچ کم و کاستی تجربه کنند. این بدهی همان زکات است. تأکید میشود که بر اساس این اعتقاد، داشتن یک زندگی خوب یک حق همگانی است و نباید احدی از این حق محروم بماند!
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 آیت الله محسن اراکی در درس خارج خود: 🔹از مجموع روایات استفاده میشود که حکومت اسلامی وظیفه دارد س
آیت الله محسن اراکی:
🔹دولت اسلامی اگر زکات و خمس را از مردم بگیرد، نیازی به مالیات نخواهد بود.
🔻برخی مدیران ما هنوز در فضای مدیریت غربی و رایج جهان معاصر قرار دارند، ولی اگر ما به سمت مدیریت اسلامی در اقتصاد برویم گرههای اقتصادی کشور باز خواهد شد.
🗓۱۳۹۹/۱/۲۴
#مواضع_علما
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
👆تصویر ذهنی اشتباه ما از فقر؛
❌« ... با خود فکر میکنیم فقرا گروهی هستند که در خانههای کهنهی زوار در رفته ساکنند؛ خانوادههایشان به نان شب محتاجند! و چنانچه از جایی به آنها کمک نشود، به گدایی روی میآورند ... »
❇️ در حالی که برخلاف این تصور رایج، «فقیر» کسی است که توان برآوردهسازی حداقل یک نیاز معشیتی را ندارد!
⚠️دامنه افراد «فقیر» بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنیم.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش دوم: 💠 غنی کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • تصویر ذهنی ما از اغنیا
👆تصویر ذهنی اشتباه ما از غنیبودن؛
❌ از دید ما «اغنیا» به گروهی اطلاق میشوند که خَرپول، بالاشهرنشین، صاحب خانهی اعیانی و خودروی لوکس هستند. یعنی همان طبقه متموّل و مرفّهی که نسبت به اکثریت جامعه، شدیداً ثروتمندند.
❇️ اما برخلاف این تصور عمومی، «غنی» کسی است که توان برآوردهسازی تمام نیازهای معشیتی یا همان فراهم نمودن «زندگی خوب» را دارد.
⚠️چنانچه در جامعهای «فقیر» وجود داشته باشد، این جامعه به دو دسته کاملاً مشخص «اغنیا» و «فقرا» قابل تقسیمبندی است و به همین ترتیب از این منظر چیزی به نام «قشر متوسط» وجود ندارد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
🔻مددجویان مستمریبگیر دو نهاد «سازمان بهزیستی» و «کمیته امداد»، مسکین یا بعضاً یتیم هستند و شامل فقرا نمیشوند.
❌ هدف این دو نهاد از دادن مستمری فقط برآوردن سطح ضروری و اولیه معاش مساکین میباشد.
❇️ در حالی که زکات، تأمین اجتماعی فقراست(و نه صرفاً مساکین) با این هدف که آنها نیز همانند سایرین از حق داشتن «زندگی خوب و آبرومند» بهرهمند شوند.
#جایگاه_برجسته_زکات
#زندگی_خوب
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 علت وجوب «روزه» از زبان امام رضا(ع) 💠 تا رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند؛ 🔆
📸 متن عکس را بخوانید
📜 به امام حسن عسگری(ع) نوشتم که علت وجوب روزه چیست؟
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 در روایتی، امام صادق (ع) خطاب به یکی از یارانش مفصلاً نشانههای آخرالزمان را برمیشمارد. یکی از آ
🔰اهمیت زکات نزد قرآن
💠 قرآن کریم، مکرراً از زکات در کنار نماز یاد کرده است. همچنین در این کتاب، ۳۲بار واژه «زكات» و ۳۲بار واژه «بركت» تكرار شده است!
🔻جای بسی تأسف است که فریضه بزرگ زکات با وجود اهمیت زیادی که نزد قرآن و اهل بیت دارد، امروزه مورد غفلت و فراموشى قرار گرفته.
• «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن»(بقره/۱۸۵)
• «حم، وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ، إِنَّا أَنزَلْنَهُ فىِ لَیْلَةٍ مُّبَرَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِین»(دخان/۱ تا ۳)
• «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَةِ الْقَدْر» (قدر/۱)
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش دوم: 💠 غنی کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • تصویر ذهنی ما از اغنیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔰صحبتهای جالب «استاد رحیم پور ازغدی» در مورد #روزی_فقرا
🔹 «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا... »(آیه۶؛ سوره هود)
🔻 «خداوند روزی هر فقیر را در این عالم گذاشته است؛ پس چرا روزی به او نمیرسد؟ چون حقش را کسی خورده!»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍ یک باور مهم| هر نعمتی، زکاتی دارد
#اختصاصی_جنبش
💠«انسان موحّد میداند که زکات محصور و محدود به مال نمیشود بلکه تمام نعمات الهی زکاتی دارند.»
🔹راه دستیابی به رستگاری
• قرآن به ما میگوید، «فلاحت» یا همان رستگاری(موفقیت و پیروزی ابدی) برای کسی است که نفسش تزکیه شده باشد.[۱] طلای خالص همینطوری حاصل نمیشود، باید سنگ را با حرارت بسیار بالا گداخت تا بدین طریق طلای وجودی به صورت مذاب از آن خارج شود. اسلام، دین هدایت است و قرار است انسانسازی کند، برای همین «نفس مزکّی» باید به مثابه گوهر وجودی از دل زوائد بیرون کشیده شود. خوشا به حال کسی که قاعده را میداند و برای رسیدن به فلاحت خود و جامعهاش برنامه دارد و همینطور بد به حال کسی که نفسش را در معاصی مدفون کرده چون از دست میرود.[۲]
🔸روش تزکیه نفس
• خب چطور نفسمان را تزکیه کنیم؟ عمل به معروف یا به عبارتی انجام کارهایی که عقلاً نیک میدانیم و شرع هم به آن سفارش کرده. از قبیل نشر و یاد دادن علممان به دیگران، عمل کردن به علم خود، بخشش مال، جهاد فی سبیل الله، گذشت، انصاف، کوشیدن در اطاعت خدا، عفت ورزیدن، روزه گرفتن و ... .
🔹تکلیفمداری
• انسان مؤمن در تلقی توحیدی، باور دارد که تمامی نعمات از ناحیه خدای یگانه به او رسیده و برای همین بابت هر کدام تکلیفی برعهده ماست؛ لذا سزاوار نیست که حق خدا در آنها را نادیده بگیریم. اصلاً شکر عملی درگروی ادای حق الله است. امیرالمومنین(ع) میفرمایند: «خداوند در هر نعمتی حقی دارد، کسی که حقش را ادا کند خدا نعمت او را افزون نماید و کسی که کوتاهی کند نعمت را در خطر زوال قرار میدهد.»[۳] ادای حق الله در نعماتی که خدا به ما عطا فرموده، همان زکات است و زکات نعمتها، عمل به معروف.[۴] عمل به معروف، نفس را تزکیه میکند و هر کس نفسش تزکیه شد به فلاحت میرسد.
🔻پس: هر چیزی زکاتی دارد یا به تعبیر دیگری همه نعمتها لازم است که تزکیه شوند. از جهتی زکات هر «نعمت»، زکات «نفس» هم هست چون تزکیه نعمات، تزکیه نفس هم درپی خواهد داشت.
❇️ پیامبر خدا (ص) فرمودند: «لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَامُ»؛ «برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها #روزه است.»
📚 الکافی، ج۴، ص۶۲، ح۳.
-----------------------------------
📌 پینوشت:
[۱] آیه ۹ سوره شمس.
[۲] آیه ۱۰ سوره شمس.
[۳] تحف العقول،ج۲، ص۲۰۶.
[۴] امام صادق(ع): «اَلْمَعْرُوفُ زَكَاةُ اَلنِّعَمِ»(تحف العقول، ج۱، ص۳۸۱)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ زکات فطره از نگاه حِکمی
#اختصاصی_جنبش
▪️بخش اول: مقدمه
• انسان موحّد معتقد است که خداوند هیچ جنبدهای را در این دنیا بدون روزی قرار نداده است. «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا ... »(سوره هود، آیه ۶). به همین جهت میداند پروردگار متعال حتی گروهی از مردمی که توان برآوردهسازی "حداقل یکی از" نیازهای معیشتی را ندارند، در این دنیا بدون روزی قرار نداده یا به بیان واضحتر آنان را از داشتن زندگی خوب و آبرومند محروم ننموده است.(داشتن زندگی خوب و آبرومند یک حقّ همگانی است) اراده خداوند چنین بوده که سهم این افراد را در اموال دیگران قرار دهد تا میزان مسئولیتپذیری مردم در نسبت با ضعفا سنجیده شود. این سهم معیّن که نوعی بدهی به شمار میرود، زکات گفته میشود؛ چون همانطور که از اسمش پیداست، هدف و کارکرد پرداخت این بدهی انسانسازی (تزکیه نفوس) است. اگر در عمل کسی از داشتن زندگی خوش و آبرومندانه محروم شد، از دو حال خارج نیست: یا خودش مقصر است(تنبلی) و یا دیگران حق او را خوردهاند.(منع زکات)
• قبلاً بیان کردیم که «زکات» یک مقوله پیشادینی است و باید گفت اسلام دینِ زکات است.(تصور رایج و اشتباه: زکات بالذّات یک حکم اسلامی است!) بنابراین اسلام به آوردن زکات حکم کرده و تنها روش اجرایی آن (و نه اصل آن) در دین اسلام تشریع شده است.
▪️بخش دوم: اصل مطلب
• در اسلام، اغنیا در پایانِ ماه مبارک رمضان طبق دستور خداوند میبایست زکات ویژهای غیر از زکاتِ طول سال بپردازند تا تمامبخش روزههایشان باشد. یعنی حکم به آوردن چنین زکاتی منطقع از روزههایی که مردم در آن ماه میگیرند، نیست. در واقع روزه برای این واجب شده است که اغنیا بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه میگذرد و آنچه که خداوند در اموالشان برای آنها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند و آوردن زکات فطره در انتهای ایام روزهداری به این معناست که اغنیا نسبت به ادای حق فقرا به صورت عملی ملتزم هستند. برای همین در روایات، گفته شده که اگر کسی زکات فطرهاش را نپردازد گویا روزهای نگرفته و برای همین روزههایش نزد خداوند قبول نخواهد شد. شاید بپرسید که "چرا به این نوع زکات، زکاتِ فطره یا فطریه میگویند؟" کلمهی فطره از «پایان دادن» گرفته شده است(همانند کلمه افطار) چرا که فرد با پرداخت آن، روزههایش را پایان میبخشد.
🔻دو سوال مهم در این رابطه:
⁉️غایت روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، پرداخت زکات در طول سال است. اگر زکات را یک گوشه پرت کردهایم، پس اصلاً دلیل روزه گرفتنمان در این ماه مبارک چه بوده؟
⁉️زکات فطره، مخصوص پایان ایام روزهداری به نشانه التزام عملی اغنیا نسبت به ادای حق فقرا در طول سال است. اگر زکاتِ طول سال را تعطیل کردهایم، با چه هدفی احیاناً زکات فطره میپردازیم؟
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
#سؤالات_مردمی
🔹از کجا بفهمیم پرداخت #زکات_فطره بر ما واجب هست یا خیر؟
💡عقلاً و منطقاً پرداخت زکات بر عهدهی اغنیا قرار دارد و خداوند در همه ادیان الهی به آوردن آن امر کرده است. از طرفی دین مبین اسلام، هیچکدام از اغنیا را در نسبت با پرداخت زکات معاف ننموده و بر همه آنها واجب شرعی است تا حق خدا در اموالشان را بپردازند. پرداخت «زکات فطره» نیز همانند زکات طول سال، بر همه اغنیا واجب شرعی است. در صورتی که غنی محسوب نمیشوید حتماً فقیر هستید و نه تنها پرداخت زکات فطره بر شما واجب نیست بلکه میبایست زکات فطره دریافت کنید.
🔍 برای آشنایی با تعاریف "صحیح" غنی و فقیر، میتوانید به پیام Reply شده مراجعه بفرمایید.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
#سؤالات_مردمی
🔹#زکات_فطره باید به دست چه کسی برسد؟
💡طبعاً مستحق زکات، فقرا هستند و در اسلام، زکات فطره بلااستثناء حق همه فقرا است.
🔍 برای آشنایی با تعریف "صحیح" فقیر، میتوانید به پیام Reply شده مراجعه بفرمایید.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#سؤالات_مردمی
🔹 آیا خودمان میتوانیم #زکات_فطره را به فقیر برسانیم؟
💡در اسلام بنابر نص صریح قرآن خداوند به حاکم اسلامی دستور داده است که از اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد.(نصوص روایی نیز روی این موضوع تأکید دارند) لذا در شرایطی که نظام اسلامی برقرار است، حاکمیت میبایست به این فرمان خداوند ملتزم باشد. امروزه به دلایلی در ایران این امر مهم رعایت نشده و حاکمیت سازوکاری برای جمعآوری و تخصیص زکات درنظرنگرفته است. به ناچار شما میتوانید با کسب اجازه از ولی فقیه، خودتان [و یا با واسطه] «زکات فطره» را به فقیر برسانید.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#سؤالات_مردمی
🔹با توجه به اینکه #زکات_فطره از شئونات رهبری است، آیا میتوانیم در احکام مربوطه به آن از فتاوای مرجع تقلید خودمان(که حضرت آقا نیست) تبعیت کنیم؟
💡به طور کلی زکات و خمس از شئونات رهبری است. در احکام مربوط به خمس و زکات برای رجوع به فتاوای مراجع دیگر میبایست از ولی فقیه اجازه بگیرید.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#سؤالات_مردمی
🔹آیا میتوانیم #زکات_فطره را به خیریهها بدهیم؟
💡چنانچه حاکمیت سازوکاری برای اخذ زکوات ایجاد کرده بود، شما با پرداخت زکات به حاکم برئالذمه بودید.(یعنی با انتقال بدهیتان به حکومت، تکلیف از دوش شما برداشته میشد) اما در شرایط فعلی که این سازوکار هنوز تعریف نشده است ناچاراً باید خودتان زکات را به دست فقیر برسانید. چنانچه شخص یا نهادی را به عنوان واسطه(وکیل) درنظر میگیرید میبایست مطمئن باشید که وکیل شما، زکات را به فقیر میرساند و همچنین ضوابط شرعی رساندن آن را مو به مو رعایت میکند. البته حواستان باشد در جمهوری اسلامی ایران، طبق ماده یک قانون زکات(مصوب ۱۳۹۰) خیریهها مجاز به جمعآوری و تخصیص زکات نیستند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat